In bijna heel Europa is het al verplicht. Maar in Nederland moesten weer een paar boomknuffelaars dwarsliggen omdat het extra benzineverbruik veroorzaaktquote:Op maandag 16 juni 2014 22:49 schreef kawa4 het volgende:
over de verlichting,
idd gewoon verplicht stellen altijd verlichting aan.
bevorder der verkeersveiligheid behoorlijk, als je op een stuk rijd met wat bomen langs de weg
Wat een gelul. Ik zie meer Duitsers en franzosen overdag zonder verlichting rijden dan Nederlanders....quote:Op maandag 16 juni 2014 22:54 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
In bijna heel Europa is het al verplicht. Maar in Nederland moesten weer een paar boomknuffelaars dwarsliggen omdat het extra benzineverbruik veroorzaakt
Frankrijk, Nederland, Zwitserland en Duitsland zijn zo ongeveer de uitzonderingen:quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:59 schreef Descendent het volgende:
[..]
Wat een gelul. Ik zie meer Duitsers en franzosen overdag zonder verlichting rijden dan Nederlanders....
(evengoed moet je t overdag wel aanhebben vind ik).
Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.quote:Op maandag 16 juni 2014 22:54 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
In bijna heel Europa is het al verplicht. Maar in Nederland moesten weer een paar boomknuffelaars dwarsliggen omdat het extra benzineverbruik veroorzaakt
En ondertussen standaard de airco aan?quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.
Werkt niet meer, maar nee.. Alleen bij hitte en dan nog naar beneden gericht omdat ik in een spijkerbroek van die zweetpoten krijg.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 00:07 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
En ondertussen standaard de airco aan?
tot je een keer door iemand over het hoofd gezien wordt; dan is het :'had ik nou toch maar..'.. En dat voor een duppie per rit, áls het dat al kost..quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.
Dat zou ik dus echt NOOIT hebben als het buiten LICHT is.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 09:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
tot je een keer door iemand over het hoofd gezien wordt; dan is het :'had ik nou toch maar..'.. En dat voor een duppie per rit, áls het dat al kost..
Ik vraag me altijd af hoe je dat zand weer uit je oren krijgt..
Er zijn legio situaties waarin het overdag verdedigbaar is om licht te voeren, maar als je dat normaliter niet doet, durf ik te wedden dat daar ook niet zodanig mee bezig bent dat je een paar keer per rit je verlichting inschakelt.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 15:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zou ik dus echt NOOIT hebben als het buiten LICHT is.
Als je dan niet gezien wordt komt het niet door het licht, ergo licht voeren is niet nodig als het buiten goed licht is.
Geef je wel gelijk dat als het goed regent oid dat het overdag ook redelijk donker is en licht voeren wel verstandig is.
Hoeveel brandstof scheelt het dan? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de verlichting nu echt veel uitmaakt. Van een airco of (zware) muziekinstallatie kan ik het me wel indenken. Maar een paar lampjes?quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.
Er zijn inderdaad legio situaties waarin het verdedigbaar is, ik schakel hem in als ik dat nodig acht, zoals een viaduct oid.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er zijn legio situaties waarin het overdag verdedigbaar is om licht te voeren, maar als je dat normaliter niet doet, durf ik te wedden dat daar ook niet zodanig mee bezig bent dat je een paar keer per rit je verlichting inschakelt.
Gewoon aan, kost een pepernoot, en je bent gewoon beter/eerder zichtbaar.
Hmm, ipv 650 km op een tank 600. Ik vind het best veel.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:13 schreef Eix het volgende:
[..]
Hoeveel brandstof scheelt het dan? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de verlichting nu echt veel uitmaakt. Van een airco of (zware) muziekinstallatie kan ik het me wel indenken. Maar een paar lampjes?
Nee. Laten we het ff op feiten houden. Als je auto 1 op 15 rijdt, gaat je tank met lichten aan 630 ipv 650 km mee. In ruil daarvoor:quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hmm, ipv 650 km op een tank 600. Ik vind het best veel.
Bron (samen met meer leuke informatie)quote:Als nagenoeg alle motorvoertuigen overdag licht zouden voeren, zouden hiermee in Nederland op jaarbasis tegen de 30 doden en 500 ernstig verkeersgewonden voorkomen kunnen worden.
Dat is gewoon een zeer wenselijk effect. Sterker nog het zou me niet verbazen als met verlichting aan rijden goedkoper wordt wanneer dat ongelukken en de totale economische kosten daarvan scheeltquote:Het onderzoek dat in 2003 in opdracht van de EC is uitgevoerd, betreft een meta-analyse van 41 studies voor het effect bij personenauto’s en 16 studies voor het effect bij motorfietsen (Elvik et al., 2003). Hieruit blijkt dat MVO op personenauto's het aantal letselongevallen overdag reduceert met 312%. Het effect op dodelijke ongevallen mag wat hoger worden geschat (-15%). Voor MVO op motorfietsen is de reductie van het aantal letselongevallen 5-10%.
Je vergelijkt mij even makkelijk met gemiddeld persoonquote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:40 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Nee. Laten we het ff op feiten houden. Als je auto 1 op 15 rijdt, gaat je tank met lichten aan 630 ipv 650 km mee. In ruil daarvoor:
[..]
Bron (samen met meer leuke informatie)
https://www.google.nl/url(...)6r_bSOt4Z7gh20zt6yQw
[..]
Dat is gewoon een zeer wenselijk effect. Sterker nog het zou me niet verbazen als met verlichting aan rijden goedkoper wordt wanneer dat ongelukken en de totale economische kosten daarvan scheelt![]()
No offence maar het is heel typisch om jezelf een super goede chauffeur te vinden, waardoor je niet zo veilig mogelijk hoeft te rijden. Dat is hetzelfde als bumperklevers die vinden dat ze aan 1 seconde afstand genoeg hebben, aangezien hun auto goede remmen heeft. (Wat trouwens bij normaal gebruik ook een grote mythe is, de rem is bij 1 keer van 130 naar 0 remmen niet de berekende factor dat zijn je banden, pas als je het vaak doet krijg je fading)quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je vergelijkt mij even makkelijk met gemiddeld persoon
Daarnaast staat mijn auto gemiddeld erg veel stationair te draaien en maakt relatief weinig kilometers per uur draaien, scheelt ook weer extra, die 600 ipv 650 klopt wel, ik schiet er verder gewoon nagenoeg niks mee op als het niet nodig is, wanneer het wel nodig is kan ik prima inschatten.
Licht voeren zal bij de lichtsterkte zoals nu buiten echt geen toegevoegde waarde hebben, zichbaarheid vergroten? Verwaarloosbaar, als je een hele auto weet te missen dan licht dat echt niet aan een paar lampjes.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:56 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
No offence maar het is heel typisch om jezelf een super goede chauffeur te vinden, waardoor je niet zo veilig mogelijk hoeft te rijden. Dat is hetzelfde als bumperklevers die vinden dat ze aan 1 seconde afstand genoeg hebben, aangezien hun auto goede remmen heeft. (Wat trouwens bij normaal gebruik ook een grote mythe is, de rem is bij 1 keer van 130 naar 0 remmen niet de berekende factor dat zijn je banden, pas als je het vaak doet krijg je fading)
Ik denk inderdaad dat jij niet een veel beter zicht hebt dan de gemiddelde persoon. Net zoals de opa die al jaren rookt niet betekend dat je er zelf niet ziek van kan worden.
Ook heeft het overduidelijk wel nut. 30 doden en 500 gewonden minder per jaar is geweldig. 16 procent minder kans te verongelukken ook. Dan kunnen we ook met zijn allen alle andere veiligheidssystemen van je auto weghalen. Gewoon een grote speer in het stuur, het gaat immers toch niet mis. Anti biotica hebben we ook niet nodig, we zijn immers niet ziek.
Als laatste lijkt het me heel apart dat je lichten 3 keer meer verbruiken dan die van de gemiddelde auto. En als je echt uren stationair staat kan je altijd nog de motor uitzetten
Wat je nu uit je duim zuigt. Die meta analyse van tientallen onderzoeken had een ander resultaat. Dat zelfs nu mensen door een hoger contrast toch sneller verkeerssituaties kunnen inschatten.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 17:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Licht voeren zal bij de lichtsterkte zoals nu buiten echt geen toegevoegde waarde hebben, zichbaarheid vergroten? Verwaarloosbaar, als je een hele auto weet te missen dan licht dat echt niet aan een paar lampjes.
Dat licht zal ook verbruiken per tijdseenheid en niet zozeer per kilometer, dus dat lijkt mij helemaal niet onlogisch eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:56 schreef NieuweNier het volgende:
Als laatste lijkt het me heel apart dat je lichten 3 keer meer verbruiken dan die van de gemiddelde auto. En als je echt uren stationair staat kan je altijd nog de motor uitzetten
Alle auto's moeten knalrood.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 17:10 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Wat je nu uit je duim zuigt. Die meta analyse van tientallen onderzoeken had een ander resultaat. Dat zelfs nu mensen door een hoger contrast toch sneller verkeerssituaties kunnen inschatten.
Zwarte auto's hebben bijvoorbeeld ook sneller een ongeluk dan knalrode.
andere verkeersdeelnemers kunnen last hebben van spiegelingen, maar goed.. Is wederom een discussie die al tig keer gevoerd is hier, en daar is dit topic niet voorquote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad legio situaties waarin het verdedigbaar is, ik schakel hem in als ik dat nodig acht, zoals een viaduct oid.
Meeste dagen in de zomer rij ik de hele dag onder de zon, licht heeft dan gewoon geen toegevoegde waarde.
quote:Op zaterdag 21 juni 2014 17:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
andere verkeersdeelnemers kunnen last hebben van spiegelingen, maar goed.. Is wederom een discussie die al tig keer gevoerd is hier, en daar is dit topic niet voor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |