abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 juni 2014 @ 22:54:31 #201
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141179896
quote:
2s.gif Op maandag 16 juni 2014 22:49 schreef kawa4 het volgende:
over de verlichting,
idd gewoon verplicht stellen altijd verlichting aan.

bevorder der verkeersveiligheid behoorlijk, als je op een stuk rijd met wat bomen langs de weg
In bijna heel Europa is het al verplicht. Maar in Nederland moesten weer een paar boomknuffelaars dwarsliggen omdat het extra benzineverbruik veroorzaakt :')
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  dinsdag 17 juni 2014 @ 14:59:42 #202
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_141200698
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 22:54 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

In bijna heel Europa is het al verplicht. Maar in Nederland moesten weer een paar boomknuffelaars dwarsliggen omdat het extra benzineverbruik veroorzaakt :')
Wat een gelul. Ik zie meer Duitsers en franzosen overdag zonder verlichting rijden dan Nederlanders....
(evengoed moet je t overdag wel aanhebben vind ik). :)
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  dinsdag 17 juni 2014 @ 15:08:59 #203
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141201029
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 14:59 schreef Descendent het volgende:

[..]

Wat een gelul. Ik zie meer Duitsers en franzosen overdag zonder verlichting rijden dan Nederlanders....
(evengoed moet je t overdag wel aanhebben vind ik). :)
Frankrijk, Nederland, Zwitserland en Duitsland zijn zo ongeveer de uitzonderingen:

Hier moet je op alle wegen dag en nacht verlichting voeren:
Bosnië Herzegovina
Denemarken
Estland
Finland
IJsland
Kroatië
Litouwen
Letland
Macedonië
Noorwegen
Polen
Zweden
Slovenië
Slowakije
Tsjechië
Hier moet je alleen op de snelwegen en alle wegen buiten de bebouwde kom verplicht dag en nacht verlichting voeren:
Italië
Roemenië
Rusland
Hongarije
Hier moet je in de winterperiode ook overdag dimlicht voeren:
Spanje
Hier wordt geadviseerd om op alle wegen dag en nacht verlichting te voeren:
Duitsland
Frankrijk
Zwitserland
Bron: http://www.kampeerzaken.n(...)lichting-overdag-aan

Maar dit is nog een lijstje van 2008. Van Zwitserland weet ik dat het inmiddels ook verplicht is :)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_141311946
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 22:54 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

In bijna heel Europa is het al verplicht. Maar in Nederland moesten weer een paar boomknuffelaars dwarsliggen omdat het extra benzineverbruik veroorzaakt :')
Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 20 juni 2014 @ 00:07:55 #205
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141313423
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.
En ondertussen standaard de airco aan? :P
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_141313597
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 00:07 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

En ondertussen standaard de airco aan? :P
Werkt niet meer, maar nee.. Alleen bij hitte en dan nog naar beneden gericht omdat ik in een spijkerbroek van die zweetpoten krijg.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 20 juni 2014 @ 09:50:40 #207
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_141319122
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.
tot je een keer door iemand over het hoofd gezien wordt; dan is het :'had ik nou toch maar..'.. En dat voor een duppie per rit, áls het dat al kost..

Ik vraag me altijd af hoe je dat zand weer uit je oren krijgt.. O-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_141372019
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 09:50 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

tot je een keer door iemand over het hoofd gezien wordt; dan is het :'had ik nou toch maar..'.. En dat voor een duppie per rit, áls het dat al kost..

Ik vraag me altijd af hoe je dat zand weer uit je oren krijgt.. O-)
Dat zou ik dus echt NOOIT hebben als het buiten LICHT is.
Als je dan niet gezien wordt komt het niet door het licht, ergo licht voeren is niet nodig als het buiten goed licht is.
Geef je wel gelijk dat als het goed regent oid dat het overdag ook redelijk donker is en licht voeren wel verstandig is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:08:20 #209
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_141372215
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 15:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat zou ik dus echt NOOIT hebben als het buiten LICHT is.
Als je dan niet gezien wordt komt het niet door het licht, ergo licht voeren is niet nodig als het buiten goed licht is.
Geef je wel gelijk dat als het goed regent oid dat het overdag ook redelijk donker is en licht voeren wel verstandig is.
Er zijn legio situaties waarin het overdag verdedigbaar is om licht te voeren, maar als je dat normaliter niet doet, durf ik te wedden dat daar ook niet zodanig mee bezig bent dat je een paar keer per rit je verlichting inschakelt.
Gewoon aan, kost een pepernoot, en je bent gewoon beter/eerder zichtbaar.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:13:04 #210
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_141372337
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Scheelt best veel diesel eerlijk gezegd, zie het nut er niet van in om brandstof te verstoken als het buiten licht is.
Hoeveel brandstof scheelt het dan? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de verlichting nu echt veel uitmaakt. Van een airco of (zware) muziekinstallatie kan ik het me wel indenken. Maar een paar lampjes?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:14:56 #211
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_141372393
Brandstof is verwaarloosbaar. Als je een airco inschakelt heb je het wel over 0.2L per uur meer.
pi_141372583
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:08 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er zijn legio situaties waarin het overdag verdedigbaar is om licht te voeren, maar als je dat normaliter niet doet, durf ik te wedden dat daar ook niet zodanig mee bezig bent dat je een paar keer per rit je verlichting inschakelt.
Gewoon aan, kost een pepernoot, en je bent gewoon beter/eerder zichtbaar.
Er zijn inderdaad legio situaties waarin het verdedigbaar is, ik schakel hem in als ik dat nodig acht, zoals een viaduct oid.
Meeste dagen in de zomer rij ik de hele dag onder de zon, licht heeft dan gewoon geen toegevoegde waarde.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_141372608
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:13 schreef Eix het volgende:

[..]

Hoeveel brandstof scheelt het dan? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de verlichting nu echt veel uitmaakt. Van een airco of (zware) muziekinstallatie kan ik het me wel indenken. Maar een paar lampjes?
Hmm, ipv 650 km op een tank 600. Ik vind het best veel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:40:36 #214
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_141373213
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hmm, ipv 650 km op een tank 600. Ik vind het best veel.
Nee. Laten we het ff op feiten houden. Als je auto 1 op 15 rijdt, gaat je tank met lichten aan 630 ipv 650 km mee. In ruil daarvoor:

quote:
Als nagenoeg alle motorvoertuigen overdag licht zouden voeren, zouden hiermee in Nederland op jaarbasis tegen de 30 doden en 500 ernstig verkeersgewonden voorkomen kunnen worden.
Bron (samen met meer leuke informatie)

https://www.google.nl/url(...)6r_bSOt4Z7gh20zt6yQw

quote:
Het onderzoek dat in 2003 in opdracht van de EC is uitgevoerd, betreft een meta-analyse van 41 studies voor het effect bij personenauto’s en 16 studies voor het effect bij motorfietsen (Elvik et al., 2003). Hieruit blijkt dat MVO op personenauto's het aantal letselongevallen overdag reduceert met 312%. Het effect op dodelijke ongevallen mag wat hoger worden geschat (-15%). Voor MVO op motorfietsen is de reductie van het aantal letselongevallen 5-10%.
Dat is gewoon een zeer wenselijk effect. Sterker nog het zou me niet verbazen als met verlichting aan rijden goedkoper wordt wanneer dat ongelukken en de totale economische kosten daarvan scheelt :+
pi_141373347
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:40 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Nee. Laten we het ff op feiten houden. Als je auto 1 op 15 rijdt, gaat je tank met lichten aan 630 ipv 650 km mee. In ruil daarvoor:

[..]

Bron (samen met meer leuke informatie)

https://www.google.nl/url(...)6r_bSOt4Z7gh20zt6yQw

[..]

Dat is gewoon een zeer wenselijk effect. Sterker nog het zou me niet verbazen als met verlichting aan rijden goedkoper wordt wanneer dat ongelukken en de totale economische kosten daarvan scheelt :+
Je vergelijkt mij even makkelijk met gemiddeld persoon ;)
Daarnaast staat mijn auto gemiddeld erg veel stationair te draaien en maakt relatief weinig kilometers per uur draaien, scheelt ook weer extra, die 600 ipv 650 klopt wel, ik schiet er verder gewoon nagenoeg niks mee op als het niet nodig is, wanneer het wel nodig is kan ik prima inschatten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:49:34 #216
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_141373496
Ik vind het trouwens wel zwaar kansloos Hoe debiel sommige mensen zijn met hun verlichting. Met 100+ meter zicht de mistlampen aan, snachts dagrijverlichting, geen verlichting in tunnels, je lichten niet aanzetten bij slecht weer (regen maar ook laag hangende zon), geen alarmlichten wanneer je plots moet remmen op de snelweg, constant groot licht, etc. Oh en natuurlijk snachts gewoon chill zonder lichten rijden :')

De alarmlichten als "ik weet dat dit niet mag, maar ik doe het lekker toch, please geef me geen boete" lichten vind ik wel leuk :D
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:56:55 #217
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_141373738
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:44 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je vergelijkt mij even makkelijk met gemiddeld persoon ;)
Daarnaast staat mijn auto gemiddeld erg veel stationair te draaien en maakt relatief weinig kilometers per uur draaien, scheelt ook weer extra, die 600 ipv 650 klopt wel, ik schiet er verder gewoon nagenoeg niks mee op als het niet nodig is, wanneer het wel nodig is kan ik prima inschatten.
No offence maar het is heel typisch om jezelf een super goede chauffeur te vinden, waardoor je niet zo veilig mogelijk hoeft te rijden. Dat is hetzelfde als bumperklevers die vinden dat ze aan 1 seconde afstand genoeg hebben, aangezien hun auto goede remmen heeft. (Wat trouwens bij normaal gebruik ook een grote mythe is, de rem is bij 1 keer van 130 naar 0 remmen niet de berekende factor dat zijn je banden, pas als je het vaak doet krijg je fading)

Ik denk inderdaad dat jij niet een veel beter zicht hebt dan de gemiddelde persoon. Net zoals de opa die al jaren rookt niet betekend dat je er zelf niet ziek van kan worden.

Ook heeft het overduidelijk wel nut. 30 doden en 500 gewonden minder per jaar is geweldig. 16 procent minder kans te verongelukken ook. Dan kunnen we ook met zijn allen alle andere veiligheidssystemen van je auto weghalen. Gewoon een grote speer in het stuur, het gaat immers toch niet mis. Anti biotica hebben we ook niet nodig, we zijn immers niet ziek.

Als laatste lijkt het me heel apart dat je lichten 3 keer meer verbruiken dan die van de gemiddelde auto. En als je echt uren stationair staat kan je altijd nog de motor uitzetten ;)
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:58:24 #218
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_141373782
Veilig autorijden is gewoon het zo klein mogelijk maken van de kans op een ongeluk :Y
pi_141374107
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:56 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

No offence maar het is heel typisch om jezelf een super goede chauffeur te vinden, waardoor je niet zo veilig mogelijk hoeft te rijden. Dat is hetzelfde als bumperklevers die vinden dat ze aan 1 seconde afstand genoeg hebben, aangezien hun auto goede remmen heeft. (Wat trouwens bij normaal gebruik ook een grote mythe is, de rem is bij 1 keer van 130 naar 0 remmen niet de berekende factor dat zijn je banden, pas als je het vaak doet krijg je fading)

Ik denk inderdaad dat jij niet een veel beter zicht hebt dan de gemiddelde persoon. Net zoals de opa die al jaren rookt niet betekend dat je er zelf niet ziek van kan worden.

Ook heeft het overduidelijk wel nut. 30 doden en 500 gewonden minder per jaar is geweldig. 16 procent minder kans te verongelukken ook. Dan kunnen we ook met zijn allen alle andere veiligheidssystemen van je auto weghalen. Gewoon een grote speer in het stuur, het gaat immers toch niet mis. Anti biotica hebben we ook niet nodig, we zijn immers niet ziek.

Als laatste lijkt het me heel apart dat je lichten 3 keer meer verbruiken dan die van de gemiddelde auto. En als je echt uren stationair staat kan je altijd nog de motor uitzetten ;)
Licht voeren zal bij de lichtsterkte zoals nu buiten echt geen toegevoegde waarde hebben, zichbaarheid vergroten? Verwaarloosbaar, als je een hele auto weet te missen dan licht dat echt niet aan een paar lampjes.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 21 juni 2014 @ 17:10:55 #220
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_141374155
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 17:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

Licht voeren zal bij de lichtsterkte zoals nu buiten echt geen toegevoegde waarde hebben, zichbaarheid vergroten? Verwaarloosbaar, als je een hele auto weet te missen dan licht dat echt niet aan een paar lampjes.
Wat je nu uit je duim zuigt. Die meta analyse van tientallen onderzoeken had een ander resultaat. Dat zelfs nu mensen door een hoger contrast toch sneller verkeerssituaties kunnen inschatten.

Zwarte auto's hebben bijvoorbeeld ook sneller een ongeluk dan knalrode. :o
  zaterdag 21 juni 2014 @ 17:12:42 #221
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_141374199
Ik vind dronken ook dat ik prima kan rijden. Toch doe ik dat op dat moment niet. Ik vertrouw op andermans expertise op zo'n moment. (Of expertise van mezelf, nuchter)
pi_141374227
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:56 schreef NieuweNier het volgende:

Als laatste lijkt het me heel apart dat je lichten 3 keer meer verbruiken dan die van de gemiddelde auto. En als je echt uren stationair staat kan je altijd nog de motor uitzetten ;)
Dat licht zal ook verbruiken per tijdseenheid en niet zozeer per kilometer, dus dat lijkt mij helemaal niet onlogisch eerlijk gezegd.
En een auto steeds 30 tellen uit zetten? Leuk voor je auto. :+
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_141374264
quote:
13s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 17:10 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Wat je nu uit je duim zuigt. Die meta analyse van tientallen onderzoeken had een ander resultaat. Dat zelfs nu mensen door een hoger contrast toch sneller verkeerssituaties kunnen inschatten.

Zwarte auto's hebben bijvoorbeeld ook sneller een ongeluk dan knalrode. :o
Alle auto's moeten knalrood. :)
Die daglichten van nieuwe auto's verbruiken geen reet staat er in dat artikel, mensen die hun lampen vergeten aan te doen als het buiten al iets gaat schemeren / donkerder is door slecht weer zullen in die gevallen wel lampjes hebben branden. Prima allemaal, dat zal zeker effect hebben.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 21 juni 2014 @ 17:24:57 #224
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_141374600
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad legio situaties waarin het verdedigbaar is, ik schakel hem in als ik dat nodig acht, zoals een viaduct oid.
Meeste dagen in de zomer rij ik de hele dag onder de zon, licht heeft dan gewoon geen toegevoegde waarde.
andere verkeersdeelnemers kunnen last hebben van spiegelingen, maar goed.. Is wederom een discussie die al tig keer gevoerd is hier, en daar is dit topic niet voor ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_141374769
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 17:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

andere verkeersdeelnemers kunnen last hebben van spiegelingen, maar goed.. Is wederom een discussie die al tig keer gevoerd is hier, en daar is dit topic niet voor ;)
:D :* O+
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_141374956
Ik doe mijn auto lampen alleen aan als het NIET volop zonnig is buiten. Overdag met zon doe ik ze echt niet aan. Waarom onnodig verbruiken van lampjes/stroom..

Ik doe ze verder altijd aan, dus ook als het iets donkerder word 's avonds (ver voor de straatlampen aan gaan) en uiteraard ook in tunnels/parkeergarages etc.

Ik vind dat meer dan genoeg.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_141378232
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:40 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Nee. Laten we het ff op feiten houden. Als je auto 1 op 15 rijdt, gaat je tank met lichten aan 630 ipv 650 km mee. In ruil daarvoor:

[..]

Bron (samen met meer leuke informatie)

https://www.google.nl/url(...)6r_bSOt4Z7gh20zt6yQw

[..]

Dat is gewoon een zeer wenselijk effect. Sterker nog het zou me niet verbazen als met verlichting aan rijden goedkoper wordt wanneer dat ongelukken en de totale economische kosten daarvan scheelt :+
Ik sla echt steil achterover van deze getallen. Hoe kan dit? Zitten er zoveel halve blinden op de weg die een auto zonder verlichting niet zien en een auto met verlichting wel? Bizar...
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:24:19 #228
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141378510
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:19 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik sla echt steil achterover van deze getallen. Hoe kan dit? Zitten er zoveel halve blinden op de weg die een auto zonder verlichting niet zien en een auto met verlichting wel? Bizar...
Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:26:09 #229
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141378638
Nog een irritatie. Figuren die met alleen dagrijverlichting (dus alleen lampen aan de voorzijde) rijden wanneer het mistig is. Levensgevaarlijk. :{
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_141378725
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:24 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.
Als ik twijfel, kijk ik nog een keer. Desnoods stop ik even om te kijken. Maar blijkbaar is dat geen normale reactie.
Professioneel gifmenger.
pi_141379396
Stiekem wel blij dat ik mijn lichten niet eens meer uit kan zetten tegenwoordig als ik dat zo hoor :@
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:43:59 #232
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141379431
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:27 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Als ik twijfel, kijk ik nog een keer. Desnoods stop ik even om te kijken. Maar blijkbaar is dat geen normale reactie.
Jahoor :')
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_141380891
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:43 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Jahoor :')
Je gelooft me niet?
De meeste km's rij ik op een 2-wieler. Daar heb ik geen kreukelzone, daar ben ik de kreukelzone. Dat verklaart mijn rijgedrag wellicht. Liever een keer extra kijken dan plat.
Professioneel gifmenger.
pi_141381649
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:08 schreef Sounddragon het volgende:
maar als je dat normaliter niet doet, durf ik te wedden dat daar ook niet zodanig mee bezig bent dat je een paar keer per rit je verlichting inschakelt.
Dan ben ik de uitzondering, ik rij zoveel mogelijk zonder licht (nou ja, DRL wel aan natuurlijk) maar laatste reed ik op een n-weg door de bossen, die was helemaal overkapt met bomen. Eigenlijk net een tunnel, toen deed ik ze wel aan.

Maar een snelweg, door de weilanden of in de bbk is het allemaal overbodig. Zolang het niet met bakken uit de hemel komt of flink donkergrijze bewolking hangt.

Knipperlichten als het een beetje stilstaat op de snelweg? Dan kan ik de hele dag met knipperlichten rijden.

Nee, verlichting overdag is voldoende voor brommers en motorfietsen. En op wegen waar ook fiets en voetgangers rijden, zou je zelfs zo min mogelijk verlichting moeten voeren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Fer op 21-06-2014 20:35:41 ]
.
pi_141382255
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:26 schreef Pandaplint het volgende:
Nog een irritatie. Figuren die met alleen dagrijverlichting (dus alleen lampen aan de voorzijde) rijden wanneer het mistig is. Levensgevaarlijk. :{
Niet alleen overdag.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf zaterdag 21 juni 2014 @ 21:59:47 #236
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141385782
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:24 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.
Wat dus als gevolg heeft dat wanneer de auto's allen met verlichting rijden, er overdag binnen bebouwde kom meer ongelukken met fietsers en voetgangers gebeuren. Is ook onderzocht.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_141385987
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:59 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Wat dus als gevolg heeft dat wanneer de auto's allen met verlichting rijden, er overdag binnen bebouwde kom meer ongelukken met fietsers en voetgangers gebeuren. Is ook onderzocht.
Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.
Professioneel gifmenger.
pi_141386891
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.
klopt en zo zijn er andere onderzoeken waarin in dit geconstateerd wordt, het zijn vooral de autofabrikanten en oliemaatschappijen die voor zijn. Fiets en voetganger organisaties zijn tegen,
.
  FOK!fotograaf zaterdag 21 juni 2014 @ 22:20:41 #239
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141386933
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.
Ik las enige tijd terug een onderzoek dat het tegenovergestelde claimde. En behalve het feit dat ik dat beter kan plaatsen met eigen ervaringen, heb ik het SWOV ook niet zo hoog zitten (het resultaat is vaak voorspelbaar, beetje categorie wie betaald, die bepaalt.)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_141388195
Qua licht ben ik nogal lui geworden sinds ik de Peugeot heb.
Bij mijn vorige auto had ik bijna altijd licht aan. Het verschil in brandstofverbruik was namelijk meer dan verwaarloosbaar en met lampen aan ben je gewoon beter zichtbaar.
De Peugeot heeft een lichtsensor die jet aan/uit voor mij bepaald.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_141389119
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:20 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik las enige tijd terug een onderzoek dat het tegenovergestelde claimde. En behalve het feit dat ik dat beter kan plaatsen met eigen ervaringen, heb ik het SWOV ook niet zo hoog zitten (het resultaat is vaak voorspelbaar, beetje categorie wie betaald, die bepaalt.)
Hmm, ik vond de literatuurlijst niet zo lang, maar ik dacht nog "dit is mijn vakgebied niet". Dank voor de uitleg.
Professioneel gifmenger.
pi_141389281
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:19 schreef Fer het volgende:

[..]

klopt en zo zijn er andere onderzoeken waarin in dit geconstateerd wordt, het zijn vooral de autofabrikanten en oliemaatschappijen die voor zijn. Fiets en voetganger organisaties zijn tegen,
Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?
Ik krijg ineens een ernstig 'wij van wc eend..'-gevoel. -O-
Professioneel gifmenger.
pi_141389603
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:53 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?
Ik krijg ineens een ernstig 'wij van wc eend..'-gevoel. -O-
De meeste landen waar het verplicht is, is kwa veiligheid, indeling en weggedrag niet vergelijkbaar met Nederland.
.
  FOK!fotograaf zaterdag 21 juni 2014 @ 23:01:25 #244
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141389707
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:53 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?
Ik krijg ineens een ernstig 'wij van wc eend..'-gevoel. -O-
Ik vind het wel geinig dat een merk als Volvo, altijd eigenzinnig en vooruitstrevend op het gebied van veiligheid, tegen alle regels in dus ook de achterlichten heeft mee geschakeld met de dagrijverlichting. En later is dit ook toegestaan door de wetgevende instantie.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:08:03 #245
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141390024
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:01 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik vind het wel geinig dat een merk als Volvo, altijd eigenzinnig en vooruitstrevend op het gebied van veiligheid, tegen alle regels in dus ook de achterlichten heeft mee geschakeld met de dagrijverlichting. En later is dit ook toegestaan door de wetgevende instantie.
Inderdaad. Wel fijn dat er een merk zoals Volvo is die aan meer denkt dan hoog scoren op Euro NCAP tests :)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_141398691
Altijd lichten aan. Regelmatig van rijstrook verwisselen op de 2 wieler.
Iets harder dan toegestane snelheid tegen bumperklevers.

In de auto altijd verlichting aan.
Binnenkort switch naar gele koplampen.
Heb ik in meeste van mijn auto's gehad.
Waarom?
Niemand heeft meer gele koplampen.
Dus val je op:-)
  zondag 22 juni 2014 @ 07:50:57 #247
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_141398913
Ik doe het qua verlichting nog steeds zoals het me bij de rijles is aangeleerd. Bij regen of slecht zicht. Dus ook in tunnels of donkere plekken of als het schemerig is, want dan is er naar mijn mening sprake van slecht zicht.
pi_141399615
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Dan ben ik de uitzondering, ik rij zoveel mogelijk zonder licht (nou ja, DRL wel aan natuurlijk) maar laatste reed ik op een n-weg door de bossen, die was helemaal overkapt met bomen. Eigenlijk net een tunnel, toen deed ik ze wel aan.
Dan gebruik je dus DRL om beter zichtbaar te zijn voor tegenliggers. Ik vermoed dat de meeste mensen die overdag met dimlicht rijden, geen DRL hebben.
quote:
Maar een snelweg, door de weilanden of in de bbk is het allemaal overbodig. Zolang het niet met bakken uit de hemel komt of flink donkergrijze bewolking hangt.
Ook als het zonnig is, zie ik wel een meerwaarde in verlichting bij auto's.
quote:
Knipperlichten als het een beetje stilstaat op de snelweg? Dan kan ik de hele dag met knipperlichten rijden.
Dat valt reuze mee; de alarmlichten kunnen weer uit zodra de auto achter je ze heeft aangedaan, of als je stil staat en er staan auto's achter je.
quote:
Nee, verlichting overdag is voldoende voor brommers en motorfietsen. En op wegen waar ook fiets en voetgangers rijden, zou je zelfs zo min mogelijk verlichting moeten voeren.
Laat je dan ook de DRL uit? Da's ook verlichting.
pi_141399968
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:59 schreef Fer het volgende:

[..]

De meeste landen waar het verplicht is, is kwa veiligheid, indeling en weggedrag niet vergelijkbaar met Nederland.
Daar heb je een punt. Mooie stoepen, fietspaden en meer fietsen dan inwoners tref je bijna nergens...
Professioneel gifmenger.
pi_141401288
Wat een onzindiscussie over verlichting wel of niet voeren. Als er een minieme kans is dat je daardoor een leven kan redden is het het al waard om gewoon standaard verlichting te voeren.

En als door het voeren van verlichting je verbruik echt merkbaar stijgt is er wss meer mis met je auto en is het tijd om naar een andere te gaan kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')