Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Toepasselijke plaatjes:quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reėle grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Wat is eigenlijk het nut/ de functie van het evalueren door de groep? Ik begrijp de theorie erachter niet zoquote:Op maandag 19 mei 2014 23:49 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja dank je wel he
Op dinsdag gaat degene die geėvalueerd wordt weg om zelf een formulier in te vullen en ondertussen moet de rest van de groep ook een formulier invullen, ze bespreken dan welke schema's en modi ze bij je zien, waarin dat naar voren komt, wat er goed en minder goed gaat. Dus ze gaan over je praten terwijl je er niet bent ... Op vrijdag krijg je dat dan allemaal te horen - 1 persoon leest dat voor, je moet je eigen evaluatie voorlezen en de therapeuten hebben een stukje geschreven over je voortgang dat zij dan ook voorlezen.
Ik vind het doodeng en het lijkt me ook erg ongemakkelijk.
Hoe het met mij gaat? Ehm...wel apartquote:Op woensdag 21 mei 2014 12:07 schreef Raggingbull het volgende:
Ey hoi hoe is het hier met iedereen? Long time no seen
Ben echt al dagen op mijn laatste krachten aan het lopen en ben en ga echt langzaam kapot maar bijna vakantie pff... ik ben echt toe aan vakantie man. Stage loopt echt super hier momenteel. Werk in het restaurant gaat ook wel goed. Alleen me kamer + de rest van het huishouden is me totaal aan het opbreken. En overal gesprekken voeren school/indigo/thuis/stage die gesprekken worden echt vermoeiend.
Op het moment dat anderen zien wat beter gaat is dat een soort van compliment van buiten af. Je krijgt als het ware bevestiging van buitenaf inplaats van van jezelf. Wat heel goed kan voelen. Dat zou het denk ik nog wel eens kunnen zijn.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:50 schreef Elvi het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk het nut/ de functie van het evalueren door de groep? Ik begrijp de theorie erachter niet zo
Een keer goed je kamer opruimen, en verder bijhouden. Een opgeruimde omgeving zorgt voor rust in het hoofd en helpt zelfs bij slapen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 12:07 schreef Raggingbull het volgende:
Ben echt al dagen op mijn laatste krachten aan het lopen en ben en ga echt langzaam kapot maar bijna vakantie pff... ik ben echt toe aan vakantie man. Stage loopt echt super hier momenteel. Werk in het restaurant gaat ook wel goed. Alleen me kamer + de rest van het huishouden is me totaal aan het opbreken. En overal gesprekken voeren school/indigo/thuis/stage die gesprekken worden echt vermoeiend.
Ik weet het maar een groot gebrek aan tijd helpt hier totaal niet bij.. Ik probeer elke avond wat te doen. Maar val de afgelopen week iedere dag tegen 9 uur gewoon uitgeput op bed neer. En ben ik direct vertrokken is opzich ook wel fijn want slapen doe ik dan weer voldoende haha. Zo is er ook nog weer wat positiefs aan.quote:Op woensdag 21 mei 2014 12:17 schreef Gray het volgende:
[..]
Een keer goed je kamer opruimen, en verder bijhouden. Een opgeruimde omgeving zorgt voor rust in het hoofd en helpt zelfs bij slapen.
Das een goede instelling.quote:Op woensdag 21 mei 2014 12:24 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ik weet het maar een groot gebrek aan tijd helpt hier totaal niet bij.. Ik probeer elke avond wat te doen. Maar val de afgelopen week iedere dag tegen 9 uur gewoon uitgeput op bed neer. En ben ik direct vertrokken is opzich ook wel fijn want slapen doe ik dan weer voldoende haha. Zo is er ook nog weer wat positiefs aan.
Mooi om te horen dat je stage leuk is. Keep the faith, volgende week 4-daags weekend!quote:Op woensdag 21 mei 2014 12:07 schreef Raggingbull het volgende:
Misschien doordat anderen luisteren en niet oordelen, ga je zelf ook luisteren naar wat in je speelt, zonder jezelf te veroordelen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:50 schreef Elvi het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk het nut/ de functie van het evalueren door de groep? Ik begrijp de theorie erachter niet zo
4 daags weekend pff... sorry zit er voor mij niet in aangezien het restaurant dan weer volle touren draait. En vrijdag gewoon weer stage dus nog geen dag rust maar wel lekker geld verdienen. Maar echt nog eventjes en dan VAKANTIE! Wat ben ik daar aan toe...quote:Op woensdag 21 mei 2014 12:45 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Mooi om te horen dat je stage leuk is. Keep the faith, volgende week 4-daags weekend!
Ga je ook ergens heen?quote:Op woensdag 21 mei 2014 13:50 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
4 daags weekend pff... sorry zit er voor mij niet in aangezien het restaurant dan weer volle touren draait. En vrijdag gewoon weer stage dus nog geen dag rust maar wel lekker geld verdienen. Maar echt nog eventjes en dan VAKANTIE! Wat ben ik daar aan toe...
Ai, nouja nog even doorzetten dan! Ik deel het gevoel in ieder geval. Afgelopen weken waren zowel gevoelsmatig als qua activiteiten vrij intens (twee keer uitgaan in een week, doe ik niet weer) en daarom ben ik nu vrij kapot. De beslissing om mijn angsten te trotseren was er ook een die wat emotie en daarmee energie kostte.quote:Op woensdag 21 mei 2014 13:50 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
4 daags weekend pff... sorry zit er voor mij niet in aangezien het restaurant dan weer volle touren draait. En vrijdag gewoon weer stage dus nog geen dag rust maar wel lekker geld verdienen. Maar echt nog eventjes en dan VAKANTIE! Wat ben ik daar aan toe...
Geen idee. Misschien om het topic wat luchtig te houden?quote:
Ik denk dat het iets met Magnetronkoffie te maken heeft omdat die best vaak melba toast eet ofzo? Het was iets van een paar topics geleden maar ik weet niet meer watquote:
Ja 1 festival op de planning staan. Verder werken voor geld haha. Weer een beetje reserve opbouwen enzo. Blijf gewoon thuis dus. Alleen op vakantie gaan heb ik het niet zo op. En ga al solo naar een festival dus is genoeg voor me. Maar wel iets waar ik heeel erg naar uit kijk.quote:Op woensdag 21 mei 2014 13:57 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ga je ook ergens heen?
Of gewoon thuis blijven?
Vast niet, maar het is GGZ en daar zijn veel negatieve verhalen over.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zeg, je hebt toch geen groepstherapie daar waar ik het had he???
Ik weet het ook niet zo goed. Zal het eens vragen (als ik het durfquote:Op woensdag 21 mei 2014 11:50 schreef Elvi het volgende:
[..]
Apart antwoord ...quote:Op woensdag 21 mei 2014 12:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Hoe het met mij gaat? Ehm...wel apart
Off-topic as hell, maar Bruxelles ma Belle <3 (taaloverschrijdende karamellenverzen, moet kunnen op dit uur).quote:Op dinsdag 20 mei 2014 23:45 schreef Mint_Clansell het volgende:
Brussel is veul leukerder inderdaad.
Top, zo positief ingesteld. Kun je persoonlijke aanvallen makkelijk achter je laten?quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:05 schreef zomertje het volgende:
Maandagavond had ik een dikke dip maar nu gaat t best goed. Zeker na de gezellige ruzievergadering van onze muziekvereniging in Dordrecht. Kreeg daar nog wat naar mn hoofd geslingerd en was goed pissig. Maar vandaag sla ik me er best goed doorheen en ik heb goeie zin. Bijna vakantie, nog 2 dagen werken
Ik zou heel kriegelig worden van die vage planning waar ze zich niet aan houden... Je zou verwachten dat ze juist vast zouden houden aan structuur, waar veel mensen baat bij hebben. Hoe gingen die groepsevaluties voor groepsgenoten van je? Kun je vast wel moed uit puttenquote:Op woensdag 21 mei 2014 20:22 schreef kuolema het volgende:
Vast niet, maar het is GGZ en daar zijn veel negatieve verhalen over.
Daar heb ik er zat van, dus mocht je nog wat meer willen weten, laat maar weten.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:47 schreef Mange-tout het volgende:
En tips om beter in slaap te vallen meer ter harte moeten nemen.
Dat vind ik erg moeilijk, maar het is me dit keer redelijk gelukt. Mede omdat ik een paar mensen om me heen had die het ook belachelijk vonden.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:47 schreef Mange-tout het volgende:
[..]
Top, zo positief ingesteld. Kun je persoonlijke aanvallen makkelijk achter je laten?
I approve this message! En nog een extra tip, vannacht van die oordopjes van wax gebruikt (¤3,00 bij de AH), fan-tas-tisch! Ze nemen al het achtergrondgeluid weg waardoor je veel vaster slaapt.quote:Op donderdag 22 mei 2014 02:35 schreef Gray het volgende:
[..]
Daar heb ik er zat van, dus mocht je nog wat meer willen weten, laat maar weten.
Belangrijkste denk ik is de dosering van licht voor het slapen gaan. Dus geen felle lampen, maar vooral geen monitors of tv's. Anders een programma als f.lux installeren op je comp.
Daarnaast 6 uur van tevoren geen koffie, en thee beperkt, al is er ook zoiets als slaapthee, of valeriaanthee. Ook geen eten, met name suikers, enkele uren voor het slapen.
En wil je echt kalmeren, lichamelijk maar ook geestelijkerwijs, dan raad ik toch een kwartiertje mediteren aan. Wat simpelweg inhoud dat je een kwartiertje zit of ligt, en je focus op je ademhaling blijft houden. Probeer deze langzaam te kalmeren en je zal zien dat je hartslag ook rustig terugloopt. Maar het mooiste daaraan is dat ook je geest kalmeert, want diens activiteit staat vrij dicht bij het fysieke proces van ademhaling. Bovendien leer je focussen, wat zelfs gebruikt kan worden om te slapen, doordat je leert focussen op de rust in je lichaam, of de rust die het vraagt.
Hoezo uit proportie? Het doet je toch ook veel?quote:Op donderdag 22 mei 2014 11:30 schreef Gray het volgende:
Ik merk op bepaalde momenten een gevoel bij mezelf op, dat ik niet goed kan omschrijven. Het is wel spanning denk ik, als vlinders in je buik, maar dan nachtvlinders. Het waarom qua aanleiding snap ik wel, maar het lijkt zo uit proportie..?
Nou, ik denk dat het minder met onlangs te maken heeft dan met vroeger.quote:Op donderdag 22 mei 2014 11:41 schreef Elvi het volgende:
[..]
Hoezo uit proportie? Het doet je toch ook veel?
Waarom verrast dat je? Het is toch logisch dat emoties krachtig kunnen zijn? Je bent nou eenmaal een mens en geen vulcan (uit startrek dusquote:Op donderdag 22 mei 2014 12:10 schreef Gray het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat het minder met onlangs te maken heeft dan met vroeger.
Maar misschien voel ik me op die momenten wel gewoon kwetsbaar.
Het verrast me echt elke keer hoe sterk die emoties zijn. Alsof plotseling een kraan hard open wordt gezet.
De psych zei dinsdag dat ik niet helemaal over mijn ex schijn heen te zijn. Maar dat hij wel denkt dat het de juiste keuze is geweest van mij. Maar begin nu te snappen waarom ik zoveel in dat ludevede van jou herken de laatste tijd wat kon het zelf niet plaatsen. Maar in elk geval weer een puzzelstukje op zijn plek.quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:10 schreef Gray het volgende:
[..]
Het verrast me echt elke keer hoe sterk die emoties zijn. Alsof plotseling een kraan hard open wordt gezet.
Het kan een trigger zijn waardoor al het oude weer naar boven komt. Dat is niet heel raar... Ik denk dat mensen na een depressie altijd wat kwetsbaarder blijven voor een terugval.quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:10 schreef Gray het volgende:
[..]
Op zich vind ik hevige emoties niet erg, al ben ik niet zo voor de benauwdheid en flauwte die het veroorzaakt. Ik moet er echt ff bij zitten soms.quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Waarom verrast dat je? Het is toch logisch dat emoties krachtig kunnen zijn? Je bent nou eenmaal een mens en geen vulcan (uit startrek dus)
Is het 1 van jouw doelen om emoties minder heftig te laten zijn? Ik weet niet eens of dat mogelijk is.
Is mijn leed toch nog ergens goed voor, haha!quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:15 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
De psych zei dinsdag dat ik niet helemaal over mijn ex schijn heen te zijn. Maar dat hij wel denkt dat het de juiste keuze is geweest van mij. Maar begin nu te snappen waarom ik zoveel in dat ludevede van jou herken de laatste tijd wat kon het zelf niet plaatsen. Maar in elk geval weer een puzzelstukje op zijn plek.
Doe ik. Elke keer dat ze langskomen observeer ik ze zo goed ik kan en probeer ik te kijken waar ze vandaan komen. Ook ben ik er al eens speciaal voor gaan zitten om ze op te roepen en me puur daarop te richten. En dat hielp. Ik moet het alleen wat meer doen denk ik.quote:Verder je bent heel veel met jezelf bezig. Misschien eens een idee dat je ok bezig gaat zijn met je emoties en hoe sterk die bij jou naar voren komen om jezelf en je emoties beter te kunnen begrijpen en in te schatten?
Het is vrij zeker een trigger. Echter niet een naar depressie, maar wel de trauma's die daartoe hebben geleid denk ik.quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:19 schreef Elvi het volgende:
[..]
Het kan een trigger zijn waardoor al het oude weer naar boven komt. Dat is niet heel raar... Ik denk dat mensen na een depressie altijd wat kwetsbaarder blijven voor een terugval.
En dat is helemaal okéquote:Op donderdag 22 mei 2014 13:06 schreef Gray het volgende:
[..]
Op zich vind ik hevige emoties niet erg, al ben ik niet zo voor de benauwdheid en flauwte die het veroorzaakt. Ik moet er echt ff bij zitten soms.
Hah, m'n moeder zegt iets soortgelijks!quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:01 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En dat is helemaal oké
Ik heb ook zo m'n positieve en minder positieve momenten, niemand is er immuun voor. Wees blij dat je ze hebt, als je de negatieve emoties kunt ervaren, dan kan je (normaalgesproken dan) ook de positieve emoties ervaren en dat maakt je meer mens, een levend wezen
Veel leuker zo.quote:We zijn geen robots en gelukkig maar
Dit herken ik. Het negeren werkte, maar ze gaan op andere manieren bovenkomen; op heel subtiele wijze. Het is dan lastiger geworden ermee om te gaan...quote:(misschien niet op jou van toepassing maar ik tik het toch maar)
Ik heb vroeger mn gevoelens helemaal genegeerd, maar het hielp niet. Je kunt er niet doorheen zonder ze te confronteren (ja met toeval wel, maar ik houd er niet zo van dingen helemaal aan het toeval over te laten). Ik ben er achter gekomen dat je soms door de zure appel heen moet bijten. Wat helpt is om te relativeren waar mogelijk is (dat doe ik meestal achteraf, tijdens gaat wat lastiger (niet onmogelijk, maar wel moeilijker) omdat door heftige emoties mn blik als het ware vertroebeld raakt).
... en dat is de reden dat ik me nu richten wil op dat muurtje in mezelf vaker open te breken, totdat het niet meer opgebouwd wordt. Ze opsluiten helpt niet, ze vrijlaten misschien wel (aan een riempje dan welquote:Door te relativeren kan ik er vanuit de buitenkant zeg maar naar kijken. Ik krijg dan als het ware een 2e perspectief en dat 2e perspectief geeft me veel meer inzicht (vergelijk het met het kijken naar een foto van een theekan (even een willekeurig voorwerp), op de foto zie je maar van 1 kant hoe dat ding er uit ziet, maar zie je 2 foto's dan zie je al meer dan alleen maar op 1.
Emoties zijn voor mij een lastig iets, ik kan ze als het ware niet direct aanraken (die theekan dus ook niet), ik moet ze omschrijven.
Ja. En daar moet je dan op een gezonde manier meer leren omgaan. Sommige mensen grijpen bij heftige emoties naar drank drugs of wat dan ook... om ze niet te voelen. Of, als ze zo heftig zijn dat je in een waas rondloopt, ze juist wel te voelen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:38 schreef Gray het volgende:
Als (heftige) emoties je wel kunnen vertroebelen, dan raken ze je toch eigenlijk?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 22 mei 2014 20:50 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ja. En daar moet je dan op een gezonde manier meer leren omgaan. Sommige mensen grijpen bij heftige emoties naar drank drugs of wat dan ook... om ze niet te voelen. Of, als ze zo heftig zijn dat je in een waas rondloopt, ze juist wel te voelen.
En in het verlengde daarvan een kleine mededeling:Congratz op je spoiler! Doe je netjes meis.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
quote:Op donderdag 22 mei 2014 20:50 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ja. En daar moet je dan op een gezonde manier meer leren omgaan. Sommige mensen grijpen bij heftige emoties naar drank drugs of wat dan ook... om ze niet te voelen. Of, als ze zo heftig zijn dat je in een waas rondloopt, ze juist wel te voelen.
En in het verlengde daarvan een kleine mededeling:Alles wegdrukken heeft geen zin nee, dat heb ik ook gemerkt. Mijn lijf kwam terug met nachtmerries, slecht slapen, spanningen in mn spieren en uiteindelijk paniekaanvallen en angsten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
Proficiat!quote:Op donderdag 22 mei 2014 20:50 schreef Elvi het volgende:
[..]
En in het verlengde daarvan een kleine mededeling
succes met de diagnose en de vele gesprekken. Lijkt me super vermoeiend. En wat "verbouw" je qua planten?quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:51 schreef kuolema het volgende:
Goed van je Elvi! You go girl!![]()
Ik heb morgen een lange dag ... Half 9 gesprek met de arts, dan therapie van 9 tot 3 en daarna nog een gesprek dat ongeveer anderhalf uur zal gaan duren (en waar misschien een diagnose uit komt).
En moet gaan leren voor de toets van volgende week. Het is de laatste toets en vak van dit jaar dus ik heb mezelf voorgenomen om nog even heel hard mijn best te doen. Ook al heb ik de afgelopen weken bijzonder weinig gedaan en is de kans klein dat het gaat lukken.
Edit: Oh ja ik heb een soort van hobby'tje: tuinieren/plantjes groeien.
Het is leuk om iets te hebben om te verzorgen en er dan iets moois uit te zien komen.
Bedankt voor de tipsquote:Op donderdag 22 mei 2014 02:35 schreef Gray het volgende:
[..]
Daar heb ik er zat van, dus mocht je nog wat meer willen weten, laat maar weten.
Belangrijkste denk ik is de dosering van licht voor het slapen gaan. Dus geen felle lampen, maar vooral geen monitors of tv's. Anders een programma als f.lux installeren op je comp.
Daarnaast 6 uur van tevoren geen koffie, en thee beperkt, al is er ook zoiets als slaapthee, of valeriaanthee. Ook geen eten, met name suikers, enkele uren voor het slapen.
En wil je echt kalmeren, lichamelijk maar ook geestelijkerwijs, dan raad ik toch een kwartiertje mediteren aan. Wat simpelweg inhoud dat je een kwartiertje zit of ligt, en je focus op je ademhaling blijft houden. Probeer deze langzaam te kalmeren en je zal zien dat je hartslag ook rustig terugloopt. Maar het mooiste daaraan is dat ook je geest kalmeert, want diens activiteit staat vrij dicht bij het fysieke proces van ademhaling. Bovendien leer je focussen, wat zelfs gebruikt kan worden om te slapen, doordat je leert focussen op de rust in je lichaam, of de rust die het vraagt.
Voel je of je controle hebt over je emoties?quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:10 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar met f.lux kan je je laptop gewoon gebruiken hoor. Alleen als je beeldbewerking doet wordt het lastig.quote:Op donderdag 22 mei 2014 23:14 schreef Mange-tout het volgende:
Bedankt voor de tips . Heb dat f.lux geļnstalleerd: heel fijn!
"Probleem" is dat ik vaak nog verschillende dingen moet regelen 's avonds laat en dat ik daarvoor mijn laptop nodig heb.
Word je van mediteren niet te helder om te slapen? Dacht pas van hier iemand gelezen te hebben dat hij/zij juist door de meditatie te helder was om te slapen.
Kleinere emoties lukken me prima, maar wat ik nu vaker ervaar lijkt een hele kluwen van verdriet, woede en angst, wat voelt als een zwart gat dat energie uit heel m'n lichaam naar m'n borst, keel en nek trekt. Het maakt me slap, benauwd en misselijk, en zorgde laatst bijna voor flauwvallen. Al was dat wel in combinatie met andere factoren. Maar ik moet dan ook echt ff zitten, want het maakt knikkende knieen. Het lijkt erger dan ik jaren terug ervoer, waar ik best van sta te kijken.quote:Op donderdag 22 mei 2014 23:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Voel je of je controle hebt over je emoties?
Of vliegen ze als strontvliegjes door de kamer en kun je ze niet vangen?
Want als je controle hebt over je emoties dan is het 'soms' rondvliegen geen probleem. Als het dweilen met de kraan open is, lijkt me dat wel een issue
Je meende iets opgelost te hebben wat achteraf nooit echt opgelost was?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 01:11 schreef Gray het volgende:
[..]
Kleinere emoties lukken me prima, maar wat ik nu vaker ervaar lijkt een hele kluwen van verdriet, woede en angst, wat voelt als een zwart gat dat energie uit heel m'n lichaam naar m'n borst, keel en nek trekt. Het maakt me slap, benauwd en misselijk, en zorgde laatst bijna voor flauwvallen. Al was dat wel in combinatie met andere factoren. Maar ik moet dan ook echt ff zitten, want het maakt knikkende knieen. Het lijkt erger dan ik jaren terug ervoer, waar ik best van sta te kijken.
Misschien is het slim om niet zo te gaan malen over waar die emoties vandaan komen. Soms heb je een emotie en snap je waar deze vandaan komt, soms niet. Dat is verder prima. Soms borrelen emoties ineens op waarvan je niet eens weet wanneer ze er in geslopen zijn. Je hebt een heftige tijd meegemaakt en dan is het mogelijk om af en toe emotionele opwellingen te voelen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:10 schreef Gray het volgende:
[..]
Yeah, of op z'n minst dacht ik dat het meer opgelost was dan dit.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 03:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je meende iets opgelost te hebben wat achteraf nooit echt opgelost was?
Op deze manier zijn ze storend, en een stoornis wil ik graag verhelpen. Bovendien vind ik het haar niet waard om me zo te voelen. Dat is een deel van mij dat heel bijzonder voor me is.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 08:55 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Misschien is het slim om niet zo te gaan malen over waar die emoties vandaan komen. Soms heb je een emotie en snap je waar deze vandaan komt, soms niet. Dat is verder prima. Soms borrelen emoties ineens op waarvan je niet eens weet wanneer ze er in geslopen zijn. Je hebt een heftige tijd meegemaakt en dan is het mogelijk om af en toe emotionele opwellingen te voelen.
Dank. Ik heb ook te weinig geslapen vannacht dus ben nu echt heel moe.quote:Op donderdag 22 mei 2014 23:14 schreef Mange-tout het volgende:
succes met de diagnose en de vele gesprekken. Lijkt me super vermoeiend. En wat "verbouw" je qua planten?
Dat denk ik ook wel ja (no offensequote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:11 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dank. Ik heb ook te weinig geslapen vannacht dus ben nu echt heel moe.
Bij Dekamarkt had je van die zakjes met zaadjes, gratis, dus van alles in kasjes: boontjes, bosui, sla, lathyrus (bloem), worteltjes en nog meer. Pot met aardbeiplantjes en ik heb gisteren Dahliabollen geplant.
Het gesprek van vanmiddag ging alleen over smetvrees/dwangdingen omdat ik dat ooit bij een gesprek heb genoemd vorig jaar en de psycholoog er meer over wilde weten omdat het nooit meer besproken was. Moest wat vragenlijsten invullen en daarna bespreken en na bijna anderhalf uur over dat onderwerp zei ze dat ik voldeed aan de criteria voor een obsessief-compulsieve stoornis.
Hoewel ik van tevoren zei dat ik me er niet zoveel in herkende omdat het helemaal niet zo extreem is als je soms ziet bij die stoornis. Maar het is wel zo dat ik eronder lijd en als ik zo de criteria nog eens lees dan klopt het wel denk ik.
Ik heb dus nog meer gesprekken te gaan want er speelt nog meer dus dat gaat nog wel even duren allemaal.
Waarom zou ik daardoor offended zijn?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat denk ik ook wel ja (no offense)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |