In dat geval zou ik bijna zeggen: zeg de hele boel af. Als je eigenlijk niet genoeg waterposten hebt op de eerste warme dag van het jaar...quote:Op maandag 19 mei 2014 14:33 schreef Nanook24 het volgende:
Als ik mijn collega moet geloven dan gebeurde dat in Hoorn eigenlijk te weinig gisteren.
Er waren ondanks de warmte ook geen extra drank posten wat ik achteraf eigenlijk wel een beetje slordig vind maarja, ze waren in de laatste dagen nog op zoek naar vrijwilligers dus zomaar extra posten neer zetten had misschien ook lastig geweest.
Mja wat is genoeg?quote:Op maandag 19 mei 2014 14:35 schreef Aisomont het volgende:
[..]
In dat geval zou ik bijna zeggen: zeg de hele boel af. Als je eigenlijk niet genoeg waterposten hebt op de eerste warme dag van het jaar...
Dat helpt ook niet altijd.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:35 schreef Aisomont het volgende:
[..]
In dat geval zou ik bijna zeggen: zeg de hele boel af. Als je eigenlijk niet genoeg waterposten hebt op de eerste warme dag van het jaar...
Vroeger was dat toch ook op school.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik ben al heel wat jaren lid van het rode kruis. En heb al zoveel verschillende manieren van reanimeren geleerd. Gaat eigenlijk nergens meer over.
Maar het is idd het belangrijkste dat je iets doet.
Het zou eigenlijk geen slecht plan zijn het verplicht te stellen dat iedereen een basic cursus EHBO heeft gehad. Met AED, reanimeren, stabiele zijligging en dat soort dingetjes.
Ik heb geen idee want ik heb nog nooit lange wedstrijden gedaan. Volgens mij is normaal gesproken 1 drankpost per 5km normaal? In warm weer zou het dubbele zeker een uitgangspunt moeten zijn.quote:
Behalve als het ervaren lopers zijn en ze precies weten hoe ze met hun lichaam om moeten gaan, zijn het ongelofelijk eigenwijze en daardoor domme mensen.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:46 schreef Wolve000 het volgende:
[..]
Dat helpt ook niet altijd.
http://www.theguardian.co(...)ellation-road-blocks
In groep 8 ja, waar je eigenlijk nog veel te jong bent om dat te leren. Je doet dan ook nog geen borstcompressies. Met AED's gaat het gelukkig al veel vaker goed, die vertellen je ook hoe vaak je moet drukken en wanneer je moet blazen.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:50 schreef Ynske het volgende:
[..]
Vroeger was dat toch ook op school.
Maar ja, dan zit je met verplichte herhalingslessen wat menigeen al jaren niet meer gehad heeft.
Het was de eerste keer warm weer, dat is voor heeeel veel mensen heel erg wennen. Heb je overal gelezen hoeveel mensen er wel niet onwel zijn geworden? Je kan ze het beste tegen zichzelf beschermen, want kennelijk kunnen ze dat zelf niet.quote:
Of gewoon niet beginnen met de wedstrijd als je niet goed genoeg getraind bent, als je weet dat je niet goed tegen warm weer kunt, als ...quote:Op maandag 19 mei 2014 14:51 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
In groep 8 ja, waar je eigenlijk nog veel te jong bent om dat te leren. Je doet dan ook nog geen borstcompressies. Met AED's gaat het gelukkig al veel vaker goed, die vertellen je ook hoe vaak je moet drukken en wanneer je moet blazen.
Met BHV krijg ik wel elk jaar een opfriscursus.
Maar zouden veel ongevallen niet voorkomen kunnen worden als mensen eerder al zouden stoppen met lopen?
dat denk ik wel zeker, zelfbeschermingquote:Op maandag 19 mei 2014 14:51 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
In groep 8 ja, waar je eigenlijk nog veel te jong bent om dat te leren. Je doet dan ook nog geen borstcompressies. Met AED's gaat het gelukkig al veel vaker goed, die vertellen je ook hoe vaak je moet drukken en wanneer je moet blazen.
Met BHV krijg ik wel elk jaar een opfriscursus.
Maar zouden veel ongevallen niet voorkomen kunnen worden als mensen eerder al zouden stoppen met lopen?
Heb ik nooit gehad op schoolquote:Op maandag 19 mei 2014 14:50 schreef Ynske het volgende:
[..]
Vroeger was dat toch ook op school.
Maar ja, dan zit je met verplichte herhalingslessen wat menigeen al jaren niet meer gehad heeft.
quote:
slechte schoolquote:
Welnee... Normaliter hoef je bij een 5k niet eens te drinken dus als er dan om de 5 eentje staat is dat toch precies goed... Mensen kunnen ook nog zelf nadenken en een bottlebelt oid regelen toch als je echt denkt dat je het niet met minder gaat redden?quote:Op maandag 19 mei 2014 14:50 schreef Aisomont het volgende:
[..]
Ik heb geen idee want ik heb nog nooit lange wedstrijden gedaan. Volgens mij is normaal gesproken 1 drankpost per 5km normaal? In warm weer zou het dubbele zeker een uitgangspunt moeten zijn.
Dit!quote:Op maandag 19 mei 2014 14:59 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Mensen kunnen ook nog zelf nadenken en een bottlebelt oid regelen toch als je echt denkt dat je het niet met minder gaat redden?
Dat ben ik wel met je eens. Maar t is denk ik wel goed als mensen eruit gehaald worden als je ziet dat t de verkeerde kant uitgaatquote:Op maandag 19 mei 2014 14:59 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Welnee... Normaliter hoef je bij een 5k niet eens te drinken dus als er dan om de 5 eentje staat is dat toch precies goed... Mensen kunnen ook nog zelf nadenken en een bottlebelt oid regelen toch als je echt denkt dat je het niet met minder gaat redden?
Bij extreem warm weer vind ik het iets anders, maar 23 graden... Als we daar al om gaan aflassen dan kunnen we hetzelfde gaan doen bij kou, regen en wind...
Het is ook gewoon een kwestie van beginnen, als je dat eenmaal gedaan heb hoef je alleen maar door te lopen tot de finish.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:54 schreef Aisomont het volgende:
[..]
"Ja die marathon zonder voorbereiding kan ik wel lopen, ik ben een echte doorzetter!"
Het was bij de CPC ook al de eerste keer warm weer. Zo blijf je aan de gang.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:52 schreef Aisomont het volgende:
[..]
Het was de eerste keer warm weer, dat is voor heeeel veel mensen heel erg wennen. Heb je overal gelezen hoeveel mensen er wel niet onwel zijn geworden? Je kan ze het beste tegen zichzelf beschermen, want kennelijk kunnen ze dat zelf niet.
Haha neequote:Op maandag 19 mei 2014 13:15 schreef Mr.B. het volgende:
[..]
Komt dan eindelijk die 35'er? Of had je al onder de 36 min gelopen?
30 compressies 2x beademenquote:Op maandag 19 mei 2014 14:38 schreef Quoi het volgende:
Ik heb een keer een reanimatie meegemaakt van ca een half uur. Stond ernaast en mocht infuusjes inbrengen. Die ging dus dood. Sindsdien loop ik eigenlijk het liefst weg bij een noodsituatie![]()
Maar ik geloof dat ik het nog wel zou kunnen - die aantallen wisselen nog weleens (aantal x beademen-massage), maar het is belangrijker dat je iets doet.
Lijkt mij handig om toch wat meer drankposten te hebben dan dat je moet drinken. Volgens mij mist iedereen wel eens een drankpost, of omdat ze niet aan het opletten zijn, of omdat hun bekertje valt, ... Ik hoop dat mensen zelf kunnen nadenken ja, maar toch gaat er nog steeds iets fout aangezien er echt heel veel mensen onwel zijn geworden. Het was wel 23 graden met volle zon. Met kou, regen en wind gaat je watervoorraad niet sneller op. Ik zeg overigens echt niet dat ze een wedstrijd moeten aflassen omdat het 23 graden wordt. Maar wel als ze niet genoeg drankposten hebben, een tekort aan mensen of als het ergens heel erg krap is. Verantwoordelijkheidsgevoel enzo.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:59 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Welnee... Normaliter hoef je bij een 5k niet eens te drinken dus als er dan om de 5 eentje staat is dat toch precies goed... Mensen kunnen ook nog zelf nadenken en een bottlebelt oid regelen toch als je echt denkt dat je het niet met minder gaat redden?
Bij extreem warm weer vind ik het iets anders, maar 23 graden... Als we daar al om gaan aflassen dan kunnen we hetzelfde gaan doen bij kou, regen en wind...
1 per 5 lijkt me redelijk idd.quote:Op maandag 19 mei 2014 15:07 schreef pijll het volgende:
[..]
Het was bij de CPC ook al de eerste keer warm weer. Zo blijf je aan de gang.
Edit: bij de CPC stond de laatste drankpost trouwens op 13 km. Dat was duidelijk te vroeg; die laatste 8 km was voor veel mensen te lang, dus een geimproviseerde drankpost van particulieren op 18 km was heel populair.
Minstens 1 per 5 km mag je toch wel verwachten bij dit formaat wedstrijd.
Oh ja natuurlijk, ik reageerde alleen op het idee dat het mss beter is een evenement af te lassen.quote:Op maandag 19 mei 2014 15:04 schreef Ynske het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens. Maar t is denk ik wel goed als mensen eruit gehaald worden als je ziet dat t de verkeerde kant uitgaat
Vies warm? Dat is natuurlijk gewoon een persoonlijke mening en geen feitquote:Op maandag 19 mei 2014 15:27 schreef Devv het volgende:
Het is gewoon een feit dat het in Nederland bij 23 graden in de zon gewoon al vies warm is.
Wat was het probleem dan? Teveel water en te weinig isotoon?quote:Op maandag 19 mei 2014 15:37 schreef Quoi het volgende:
Meneer Q is gister ook min of meer onwel gewordenMijn grote beer van een kerel had een keertje van me aangenomen: drink de dag ervoor genoeg en drink onderweg bij de HM. Normaal drinkt hij weinig, want niet nodig stoere man ik heb niet veel nodig enzo
Nu had hij dat wel gedaan vooraf en had Salomon camelbak om en ging hélemaal stuk. Is na zijn wedstrijd en tijdens mijn wedstrijd ergens op een bankje gaan zitten en er niet meer afgekomen.
Zijn eindtijd toch nog 1u57 waar hij normaal minstens 10 min sneller loopt.
Vorige keer ook al in Naaldwijk. Tijd voor een medische keuring - die afspraak is gemaaktOf kan - als rasechte Fries - niet zo goed tegen de warmte oid.
Dankquote:
Weet jij het - weet ik het? Ik weet het niet.quote:Op maandag 19 mei 2014 15:38 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Wat was het probleem dan? Teveel water en te weinig isotoon?
Als ik lees hoe je die trails bestormt, mag het best wat ambitieuzerquote:Op maandag 19 mei 2014 15:11 schreef Jero_nimo het volgende:
[..]
Haha nee
Mijn PR staat al anderhalf jaar op 37'27 ofzo. Op een Bosloop, die niet gecertificeerd is. Maar wel 9.9nog iets km aangaf.
Maar ik loop eigenlijk nooit meer op de weg, dus we gaan het zien woensdag. Hopen dat het al iets is afgekoeld om half 8 in de avond, misschien klein buitje eroverheen graag. Geen onweer...
Dan hoop ik in de richting van de 36 te komen ja, spannend!
Klopt. En dat is toch vooral de verantwoordelijkheid van die mensen zelf. Niet die van mij als medeloper, niet die van mij als toeschouwer en ook niet die van de organisatie.quote:Op maandag 19 mei 2014 15:27 schreef La_Tramposa het volgende:
Het was gewoon erg warm dit weekend. Zeker in een windstil straatje waar 1000en mensen doorheen lopen. Maar bij mensen die onwel worden gaat er meestal wel meer mis.
Maar mensen doen dat blijkbaar niet. Moet de organisatie dan maar bijna letterlijk mensen laten doodgaan? Iemand moet de verantwoordelijkheid nemen, en als die mensen het niet kunnen...quote:Op maandag 19 mei 2014 15:47 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Klopt. En dat is toch vooral de verantwoordelijkheid van die mensen zelf. Niet die van mij als medeloper, niet die van mij als toeschouwer en ook niet die van de organisatie.
En ik lees hier mensen die het hebben over afgelasten van een wedstrijd. Dat slaat natuurlijk al helemaal nergens op. Je mag er toch vanuit gaan dat mensen zelf een beetje nadenken. Dan maar geen pr. Prima toch?
Ik verbaasde mij over het grote aantal lopers dat geen drinken bij zich had bij de start. En dat kan hoor, ik zou ook geen drinken meenemen in een training voor de 10k maar had nu toch een bidon meegenomen, al was het maar even om te spoelen en te spugen (want anders verslik ik mij nog misschien onder het lopen). Is toch iets van zelf verantwoording nemen over de omstandigheden.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:58 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Het was idd warm, en het kon geen kwaad om idd wat extra voorzorgsmaatregelen te nemen, maar 23 graden is nou niet dat je zegt de temperatuur waarbij gelijk dingen afgelast moeten worden...
Tot hoe ver moet een organisatie verantwoordelijkheid nemen dan? Elke kilometer iedereen stoppen en verplicht 3 minuten aan een tuinslang laten lurken?quote:Op maandag 19 mei 2014 15:57 schreef Aisomont het volgende:
[..]
Maar mensen doen dat blijkbaar niet. Moet de organisatie dan maar bijna letterlijk mensen laten doodgaan? Iemand moet de verantwoordelijkheid nemen, en als die mensen het niet kunnen...
Ik ben het met je eens! Trainen zal ie!quote:Op maandag 19 mei 2014 15:40 schreef Mr.B. het volgende:
[..]
Als ik lees hoe je die trails bestormt, mag het best wat ambitieuzer![]()
Ik zet in op 35! Laag!
In Naaldwijk was het toch een stuk koeler dan gisteren.quote:Op maandag 19 mei 2014 15:37 schreef Quoi het volgende:
Meneer Q is gister ook min of meer onwel gewordenMijn grote beer van een kerel had een keertje van me aangenomen: drink de dag ervoor genoeg en drink onderweg bij de HM. Normaal drinkt hij weinig, want niet nodig stoere man ik heb niet veel nodig enzo
Nu had hij dat wel gedaan vooraf en had Salomon camelbak om en ging hélemaal stuk. Is na zijn wedstrijd en tijdens mijn wedstrijd ergens op een bankje gaan zitten en er niet meer afgekomen.
Zijn eindtijd toch nog 1u57 waar hij normaal minstens 10 min sneller loopt.
Vorige keer ook al in Naaldwijk. Tijd voor een medische keuring - die afspraak is gemaaktOf kan - als rasechte Fries - niet zo goed tegen de warmte oid.
Dat dus. Overigens heb ik ook al snel last van de warmte dus let ik er gewoon extra op, al moet ik zeggen dat ik ook graag een helpende hand uitsteek als ik zie dat mede lopers het moeilijk hebben. Of het nou een winegum is, restant van m'n drinken, helpen met rekken als het erin schiet of wat bemoedigende woorden toeschreeuwen.quote:Op maandag 19 mei 2014 15:47 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Klopt. En dat is toch vooral de verantwoordelijkheid van die mensen zelf. Niet die van mij als medeloper, niet die van mij als toeschouwer en ook niet die van de organisatie.
En ik lees hier mensen die het hebben over afgelasten van een wedstrijd. Dat slaat natuurlijk al helemaal nergens op. Je mag er toch vanuit gaan dat mensen zelf een beetje nadenken. Dan maar geen pr. Prima toch?
Ik had ook geen drinken meequote:Op maandag 19 mei 2014 16:00 schreef De_kluizenaar het volgende:
[..]
Ik verbaasde mij over het grote aantal lopers dat geen drinken bij zich had bij de start. En dat kan hoor, ik zou ook geen drinken meenemen in een training voor de 10k maar had nu toch een bidon meegenomen, al was het maar even om te spoelen en te spugen (want anders verslik ik mij nog misschien onder het lopen). Is toch iets van zelf verantwoording nemen over de omstandigheden.
De organisatie had overigens wel heel goed haar best gedaan, ik heb meerdere drankposten gezien dus dat was goed geregeld.
Speelde het uiterlijk van de stagair in kwestie hierbij nog een rol?quote:Op maandag 19 mei 2014 12:30 schreef Nirak het volgende:
Waarop ik zei: voel zelf anders even, dat spreekt meer dan de verbeeldingDus nu weet de stagiair ook hoe een spierscheurtje voelt, goede daad check!
Tja, dat kan ook werken hoor. Persoonlijk wilde ik geen risico nemen.. de eerste warme dag eind maart was het op zandvoort circuit ook erg warm, vond ik het heel vervelend dat ik niks bij me had op de 5 dus vandaar dat ik toch wat meenam dit keer.quote:Op maandag 19 mei 2014 16:09 schreef Miezziej het volgende:
[..]
Ik had ook geen drinken mee
Dacht dat 2 drankposten wel genoeg zou zijn, en dat was ook wel zo
Gisteren was dus (inclusief begin maart met de CPC) al de 3e "eerste warme dag" dit jaar.quote:Op maandag 19 mei 2014 16:14 schreef De_kluizenaar het volgende:
[..]
Tja, dat kan ook werken hoor. Persoonlijk wilde ik geen risico nemen.. de eerste warme dag eind maart was het op zandvoort circuit ook erg warm, vond ik het heel vervelend dat ik niks bij me had op de 5 dus vandaar dat ik toch wat meenam dit keer.
Ik moet eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik ook niks meegenomen zou hebben. Ik neem tijdens een eigen training van 45 minuten-60 minuten ook niks mee, dus tijdens een evenement als het warm is zou ik genoeg hebben aan de 2 drankposten idd.quote:Op maandag 19 mei 2014 16:09 schreef Miezziej het volgende:
[..]
Ik had ook geen drinken mee
Dacht dat 2 drankposten wel genoeg zou zijn, en dat was ook wel zo
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |