De klachten over uitbuiting van personeel bij het Kurhaus gaan voetbalpresentator Johan Derksen aan het hart. Het Scheveningse hotel vormt deze maand het decor voor VI Oranje. Derksen vindt het 'geen feestje' om uit te zenden vanuit een hotel dat 'onfatsoenlijk met personeel omspringt'. Hij wil dat RTL zich er openlijk van distantieert.
Natuurlijk is het crisis en hebben alle hotels en conferentieoorden daar last van,' zegt de oud-medewerkster. 'Maar dat is in dit geval slechts het halve verhaal. Het management bedient zich bijna van nazi-praktijken.
Oud-medewerkster Kurhaus Mede-presentator Wilfred Genee meldt vanaf zijn vakantieadres dat hij 'nog onvoldoende op de hoogte is om inhoudelijk te kunnen reageren'. Het personeel van het Kurhaus is afgelopen weekend in opstand gekomen tegen het management, omdat de sfeer 'volledig verziekt' zou zijn.
Aanhoudende intimidaties
Volgens FNV-bestuurder Milen van Boldrik worden de werknemers al vele maanden 'en op alle mogelijke manieren klein gehouden en geïntimideerd door de directie'.
Vrijdag barstte de bom. Het Kurhaus-personeel kwam met een waslijst aan klachten naar buiten en zegt met name klaar te zijn met de vele overuren en de aanhoudende intimidaties en pesterijen op het werk.
Volgens de werknemers zijn werkdagen van 12 tot 14 uur eerder regel dan uitzondering. Nog vervelender is dat de overuren lang niet altijd worden uitbetaald. 'Aan het eind van de maand moet je een urenstaat ondertekenen,' zegt een oudere medewerker, die alleen anoniem wil reageren. 'Ik begrijp dat er collega's zijn die maximaal 7,6 uur per dag mogen invullen, ook al hebben ze bijna twee keer zo lang gewerkt. Tekenen ze niet, dan krijgen ze helemaal niets.'
Klachten
Afgelopen februari klaagden circa vijftig van de 120 medewerkers hun nood bij FNV Horeca. Aan de lijst met klachten lijkt geen eind te komen. 'Op een gegeven moment draaide ik standaard 80 uur per week,'' zegt een oud-medewerkster. 'Er waren zo veel zieken en het verloop was zo groot, dit viel gewoon niet vol te houden. Op het eind van de avond was ik op sterven na dood.'
Milen van Boldrik, zelf afkomstig uit de horeca en wel wat gewend, zegt zich desondanks een hoedje te zijn geschrokken. 'In de horeca weet je: het is hard werken voor weinig geld. Maar er is een grens. Bij het Kurhaus wordt die grens dagelijks ver overschreden.'
Hotel-manager Samantha Fulton wil daar niets van weten. Zij houdt zich Oost-Indisch doof voor kritiek en reageert niet op de aantijgingen, ook afgelopen weekend weer.
'Nazi-praktijken'
'Natuurlijk is het crisis en hebben alle hotels en conferentieoorden daar last van,' zegt de oud-medewerkster. 'Maar dat is in dit geval slechts het halve verhaal. Het management bedient zich bijna van nazi-praktijken.'
De meest gehate dooddoener van Fulton luidt: 'Niet zeuren, want anders staan we straks met zijn állen op straat'. 'Wat moeten we daar nu mee? Fulton opereert niet fair. Vooropgesteld: we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Maar die indruk geeft zij geenszins. Problemen worden niet serieus genomen en aan onze grieven wordt niets gedaan. Als iemand een keer het lef heeft om kritiek te uiten, wordt hij of zij in het openbaar neergesabeld.'
Vorig jaar was het hotel-restaurant bijna failliet. Ook vandaag de dag hikt de directie tegen een miljoenenschuld aan. Werkten 10 jaar geleden nog zo'n 250 man personeel in het Kurhaus, tegenwoordig moet de helft het zaakje draaiende houden.
'Overal moet op bezuinigd worden, maar vooral op het personeel. Dus worden schilders ingezet in de bediening en springt het hoofd magazijninkoop bij in de kantine.'
Een oproep aan RTL om VI Oranje naar elders te verplaatsen, vindt het personeel geen oplossing. 'Dan kunnen we de tent meteen wel sluiten. Met een beetje geluk genereert zo'n programma toch weer wat extra aanloop.'
Maar wat dan? Staken, prikacties? En werken die niet net zo destructief? 'Ja dat gevaar zie ik ook wel. Maar 13, 14 uur werken op een dag is óók van de zotte. Helemaal als je er niet voor wordt betaald.'
Stoppen met overwerken lijkt ook geen optie. 'Ja, ik wel. Maar als je een halfjaarcontract hebt of als flexwerker bent ingehuurd, weet je dat je heel snel op zoek kunt naar een andere werkgever. We zitten in de tang bij de directie en die wil niet luisteren én niet praten. Wat moeten we?
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !