Ze korten het aantal uren in om zo de overlast iets te reduceren.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:44 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Nee: Ze signaleren een probleem. Kijken wat het stemvee ervan vindt. Zoeken naar de gemakkelijkste oplossing en kiezen die waarmee ze het meest stemmen winnen en het minst kwaad kunnen doen.
Dat is een fundamenteel verschil.
Ik heb niet de indruk dat de overlast komt omdat de vuurwerkwetgeving niet streng genoeg is.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:42 schreef Elan het volgende:
Je overdrijft enorm de politiek signaleert een probleem en pakt dat aan.
En dan? Dan veranderd er toch nog niks.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben ook niet voor een verbod op zich, wel voor handhaving, daarnaast is het gewoon te idioot voor woorden, voor een handgranaat word de IED ingeschakeld, deze idioten gooien spul wat nog veel zwaarder is, ik pleit er dan ook voor om illegaal vuurwerk onder de wapenwet te scharen.
Het is een bloeddeloos compromis inderdaad en ik vind het prima.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze korten het aantal uren in om zo de overlast iets te reduceren.
Kunnen de mensjes die er een pesthekel aan hebben overdag gewoon nog naar buiten om boodschappen te doen, de hond uit te laten etc en ' s avonds kan het volk dat wil knallen los gaan.
Prima compromis toch, of heb jij een beter plan?
Denk dat het ook komt door de Polen, die voeren die cobrabommen en van die bizarre dozen in terwijl je vroeger het ventje was als je strijkers had.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:50 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat de overlast komt omdat de vuurwerkwetgeving niet streng genoeg is.
Oftewel, vuurwerk moet niet verboden worden, het moet door een beperkte groep worden afgestoken volgens jou.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:30 schreef Paul het volgende:
Maar ff serieus he, vuurwerk moet gewoon verboden worden. Waarom staan we het toe dat elk jaar vanaf een week voor de jaarwisseling zoveel gesloopt wordt? Mensen niet op straat durven? Enz.
Ik ben voor alleen prof. vuurwerk afsteken, omdat mensen er gewoon niet mee om kunnen gaan. Helaas voor de goede, die moeten dus nu uiteindelijk lijden om de kwaden ja. Het kan niet anders.
Strijkers waren vroeger toch net zo zwaar als cobra's nu?quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Denk dat het ook komt door de Polen, die voeren die cobrabommen en van die bizarre dozen in terwijl je vroeger het ventje was als je strijkers had.
Best mooi hoor maar dit zijn dozen van 100 kilo of meer kan me voorstellen dat mensen dit beangstigend vinden als ze het voor je deur afsteken![]()
Strijkers die wij hadden die groene waren poep.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:56 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Strijkers waren vroeger toch net zo zwaar als cobra's nu?
Dit inderdaad. Kansloos dit soort vertrutting en alleen maar omdat een klein groepje azijnpissers overlast ondervinden. Ik steek zelf geen vuurwerk af maar ben tegen iedere inperking van onze vrijheden.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:50 schreef RamboDirk het volgende:
kabinet van verbod![]()
zo langzamerhand leven we weer in de jaren 50 qua conservatieve kak mentaliteit
En het effect is denk ik dat mensen nu in twee dagen niet in de rij willen staan en dus vroegtijdig uit België of Polen gaan halen of uit Duitsland. Daarnaast krijg je komieken die alvast een hele voorraad gaan halen zodat ze een voorraad hebben voor volgende jaar. Het aanpassen van verkooptijden is dus onzin. Het aanpassen van afsteektijden is alleen handig als je kunt handhaven maar dat is een lachertje. Als je het wil oplossen moet je het in de eu doen maar daar begrijpen andere landen niets van ons vuurwerk probleem want dat kennen ze helemaal niet.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Denk dat het ook komt door de Polen, die voeren die cobrabommen en van die bizarre dozen in terwijl je vroeger het ventje was als je strijkers had.
Best mooi hoor maar dit zijn dozen van 100 kilo of meer kan me voorstellen dat mensen dit beangstigend vinden als ze het voor je deur afsteken![]()
Dit is slechts een inperking natuurlijk. Waar het voorheen 364 dagen per jaar verboden was om vuurwerk af te steken, is het dat nu 364,5. Desondanks heeft een totaalverbod op het afsteken natuurlijk wel impact op niet alleen het afsteken van legaal vuurwerk, maar ook op het afsteken van illegaal vuurwerk. Serieuze handhaving bij het afsteken is nu gewoon schier onmogelijk, het enige wat men kan proberen is handhaving bij bv import, maar zelfs dat is een druppel op een gloeiende plaat.quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:08 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Nog meer regels waardoor Nederland nog saaier wordt.
Helpen doet het niet, want.
- ernstige ongelukken doen zich voor met illegaal vuurwerk, en daar helpen beperkingen van legaal vuurwerk niet tegen;
- alcohol en groepsgedrag zijn oorzaken van vandalisme, niet vuurwerk;
- belangrijkste oorzaak van criminaliteit is de massa-immigratie en daar doet het kabinet niets tegen.
Mensen die "zware explosieven" afsteken (GroenLinksers noemen een astronaut al een zwaar explosief) zullen zich niets aantrekken van beperking van afsteek- en verkooptijden.quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dit is slechts een inperking natuurlijk. Waar het voorheen 364 dagen per jaar verboden was om vuurwerk af te steken, is het dat nu 364,5. Desondanks heeft een totaalverbod op het afsteken natuurlijk wel impact op niet alleen het afsteken van legaal vuurwerk, maar ook op het afsteken van illegaal vuurwerk. Serieuze handhaving bij het afsteken is nu gewoon schier onmogelijk, het enige wat men kan proberen is handhaving bij bv import, maar zelfs dat is een druppel op een gloeiende plaat.
Daarbij is vuurwerk misschien niet direct de oorzaak van al het vandalisme, maar zware explosieven maken het net even wat makkelijker natuurlijk. Daarbij ken ik bovendien genoeg mensen die niet dagelijks de behoefte voelden om prullenbakken of lantaarnpalen te molesteren, behalve met vuurwerk.
Wel degelijk. Ik ken genoeg mensen die illegaal vuurwerk aanschaffen en afsteken, maar dit niet zouden doen bij een algeheel verbod. Zoals ik al aangaf is het cruciale verschil de handhaving.quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:23 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Mensen die "zware explosieven" afsteken (GroenLinksers noemen een astronaut al een zwaar explosief) zullen zich niets aantrekken van beperking van afsteek- en verkooptijden.
Wat import betreft: Hou je niet tegen zolang Nederland in Schengen zit. Ik rij al jaren elk jaar naar Duitsland omdat je daar tegen normale prijzen goed vuurwerk kunt kopen.
Ja tot zo een maloot hem in een vuilnisbak gooit, vorig jaar nog een zwaargewonde daardoor, over mortieren zullen we het helemaal niet hebben.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:48 schreef FL_Freak het volgende:
Gvd die vergelijking met een granaatklopt van geen kut ook
sta langs een granaat en je bent dood. Sta langs een cobra 6 en je hebt alleen ff last van je oren
Grappig hoe iemand die alleen de taal van geweld kent in zijn politieke opvattingen met dt advies komt.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:17 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Ik ga geen discussie met je aan. En verder:
* Kuch
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/d-t-of-dt
In een land waar mensen massaal sterven van de zelfgestoken sterke drank moet je bier uit de winkel verbieden. Dan vallen de sterke drank mensen meer op! Het is niet alsof de illegale handel nog groter gaat worden met nog meer doden. Mensen die alsnog doodgaan gaan dood omdat ze zelf het gevaar hebben opgezocht niet door verlichte helden zoals Panda.quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:24 schreef Jovatov het volgende:
Dag minder verkoop = dag minder inkomsten, alleen maar snijden in de Nederlandse economie dit.
Overlast en vandalisme gebeurt alleen met illegale vuurwerk, met een rotje of een thunder king krijg je geen lantaarnpaal aan diggelen.
Ja mortieren is ook wel weer iets anders. Daar kun je echt schade mee aanrichten, maar wil gewoon even zeggen dat een granaat hier onderschat wordt. Een granaat is echt dodelijk als in 5 keer meer explosievere kracht plus andere componenten en uiteraard metaal. DUs zie je het verschil?quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja tot zo een maloot hem in een vuilnisbak gooit, vorig jaar nog een zwaargewonde daardoor, over mortieren zullen we het helemaal niet hebben.
quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:42 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Ja mortieren is ook wel weer iets anders. Daar kun je echt schade mee aanrichten, maar wil gewoon even zeggen dat een granaat hier onderschat wordt. Een granaat is echt dodelijk als in 5 keer meer explosievere kracht plus andere componenten en uiteraard metaal. DUs zie je het verschil?
Was de zwaargewonde een omstander of diegene die de cobra erin gooide?
Dit!quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Kunnen de mensjes die er een pesthekel aan hebben overdag gewoon nog naar buiten om boodschappen te doen, de hond uit te laten etc en ' s avonds kan het volk dat wil knallen los gaan.
3 inch salutes zijn dat ook bedoeld voor in de lucht he. Het zijn van die malloten die ze op de grond knallen.quote:
Wat te denken van al die eigenaren die de poep lekker op de stoep laten liggen of ze laten schijten op plekken waar kinderen komen? Of alle honden verbieden, of het verplicht maken dat honden buiten alleen door professionals mogen worden uitgelaten. Natuurlijk wel op kosten van de gemeenschap zodat mensen die niks met honden te maken willen hebben ook verplicht meebetalen.quote:Op donderdag 15 mei 2014 01:14 schreef kurk_droog het volgende:
Kunnen we ook meteen die tering honden verbieden in de zomer? Al die vieze haren die altijd in mijn ijskoude cola waaien, ugh
Kleinburgerlijk gezeur. Die dagelijkse dingetjes kunnen het hele jaar al, zelfs op oudjaarsdag.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit!! Daarom moeten bijv. ook wapens gewoon gelegaliseerd worden ipv dat slappe rechtse gezeik dat alleen de overheid dat zou mogen. Iedereen wapens, ongeacht de leeftijd of afkomst of whatever.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:46 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Als je het kansloos vindt dan koop je het niet en blijf je lekker een uurtje binnen midden in de nacht. Heb al jaren geen vuurwerk meer gekocht dus je suggestie dat het mijn hobby is, is ook al fout. Vuurwerk veroorzaakt maar weinig schade. Baldadige jongeren slopen namelijk de boel. Of ga je nu ook stenen de schuld geven van kapotte bushokjes?
En het feit dat het al enkel op oudjaarsdag was toegestaan en er allerhande beperkingen zijn op de zwaarte van het vuurwerk is niet kleinburgerlijk?quote:Op donderdag 15 mei 2014 01:48 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Kleinburgerlijk gezeur. Die dagelijkse dingetjes kunnen het hele jaar al, zelfs op oudjaarsdag.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Professioneel vuurwerk (veelal shells van 3 inch en groter, vergunning verplicht) Ernstvuurwerk (noodsignalen) Consumentenvuurwerk (legaal/illegaal) * Klein vuurwerk (astronauten, kleine matten, kleine mortieren, babypijltjes) * Rollen (Chinese rollen, Hindoe rollen) * Siervuurwerk - Pijlen (grote vuurpijlen met een siereffect/knaleffect) - Potten (klein aantal schoten met siereffect/knaleffect) - Flowerbeds (groot aantal schoten met siereffect/knaleffect) |
Symbool wet, om het afsteken van illegaal vuurwerk aan te pakken maken we het kopen van legaal vuurwerk moeilijker.quote:Op woensdag 14 mei 2014 19:55 schreef Strani het volgende:
Beter maken ze zich zorgen over al dat illegale vuurwerk dat al in oktober wordt afgestoken. Althans, dat was zo toen ik in Nederland woonde en ik neem aan dat het niet veranderd is?
Dat.quote:
Ach hetzelfde met alcohol dat nu alleen voor boven de 18 is.quote:Op zondag 18 mei 2014 10:32 schreef justanick het volgende:
Typisch Nederlands weer dit. Het probleem wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Juist ja, vuurwerk dat al verboden is. In plaats van zich te richten op de handhaving, komt er een uitgebreider verbod op het verkopen van legaal vuurwerk. En een beperking in de afsteektijden, die nu al massaal worden genegeerd (dagen voor 31-12 hoor je de cobra 6'jes al vrij massaal de lucht in gaan).
Oftewel: nog meer regels die niet of nauwelijks worden gehandhaafd.
De burgermeester van Hilversum maakt het nog bonter. Die kondigt een 'vuurwerkvrije' zone aan voor het centrum. Kan twee effecten hebben; 1) het wordt spannender om het centrum op te blazen en/of 2) het gebied buiten het centrum wordt een half oorlogsgebied. Lekker voor de mensen die daar wonen.
Worden we nu echt geregeerd door volstrekte randdebielen?
Ja nuttig indd, ze moeten gewoon dus beter patroulleren en meer afgaan op klachten ipv eerst nog even langs de macdonalds te gaan voor wat donuts, daarna een rondje te gaan zwemmen in walibi en dan pas bij de locatie van de knal gaan kijken.quote:Op zondag 18 mei 2014 11:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ach hetzelfde met alcohol dat nu alleen voor boven de 18 is.
Ingesteld omdat te veel 13 jarige dronken. Dus wat doen we? We gaan niet de huidige grens handhaven we brengen hem gewoon omhoog.
nu.nlquote:Carbidschieten op nationale erfgoedlijst
Carbidschieten komt op de nationale erfgoedlijst te staan.
De traditie waarbij een melkbus wordt gevuld met carbid, die dan met veel kabaal moet ontploffen en die vooral met oud en nieuw in het noorden en oosten van het land in zwang is, komt als vijftigste op die lijst.
Dat heeft Ineke Strouken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE) vrijdag gezegd.
De zogenoemde Nationale Inventaris van Immaterieel Erfgoed in Nederland moet gemaakt worden omdat Nederland een conventie van de VN-organisatie Unesco heeft ondertekend. In die conventie beloven landen hun erfgoed te inventariseren, te documenteren en te laten gedijen.
Nederlandse tradities
Op de nationale erfgoedlijst staan typisch Nederlandse tradities die nog steeds in leven zijn, zoals midwinterhoornblazen, de Passiespelen, het Bloemencorso en schoonrijden.
Vorig jaar ontstond veel ophef over het voornemen om het sinterklaasfeest op de lijst te plaatsen. Het uiterlijk van van Zwarte Piet stuitte sommigen tegen de borst. Diens uitdossing zou racistisch en discriminerend zijn.
We hebben eens buren gehad die midden in de stad met carbid gingen schieten met oud en nieuw, daar heb ik toch wat van gezegd.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 20:16 schreef AchJa het volgende:
Gelukkig komt carbidschieten op de erfgoedlijst!
[..]
nu.nl
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |