abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140706126
Jep, zou zo rond 12:00 uur moeten aankomen. Crashtenders met watersaluut misschien?
Of wat minder 'uitgebreid'? :P

Daarover gesproken; grote kans dat Boeing haar allerlaatste pax 767 heeft gebouwd;
P4-KEC van Air Astana heeft op 30 mei haar B1 vlucht gemaakt.
Schijnt ook de voorlopig laatste Boeing met Pratt & Whitney motoren te zijn; maar hoe dat precies zit weet ik niet. Er worden overigens nog wel verscheidene varianten van de 767 gebouwd; o.a. vracht en tankers.



En de Nederlandse voetbalploeg vertrekt ook morgen; om 20:30 uur (Charter; geen reguliere vlucht) met de nieuwe PH-EXD naar Parijs CDG; om vanaf daar met een reguliere vlucht (AF442 van 23:35 uur) naar Rio te vliegen.

Vandaag:

- 4 juni 1935; de Key brothers stegen op met hun Curtiss Robin “Ole Miss" en zouden pas 653 uur en 34 minuten later pas landen. Dat is ruim 27 dagen! Hier de start op 4 juni (ze zouden pas op 1 juli weer landen na zo'n 84.200 kilometer gevlogen te hebben; ruim tweemaal rond de aarde)



Ze ontvingen voedsel, brandstof en andere benodigdheden van een andere Robin; dit werd 432 keer gedaan.
Een speciale catwalk werd gemaakt zodat ze tijdens de vlucht de motor konden onderhouden.

Het record is inmiddels al meerdere malen verbroken. Hun vliegtuig (NR526N) hangt momenteel in het the National Air and Space Museum in Washington:

pi_140706781
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
Jep, zou zo rond 12:00 uur moeten aankomen. Crashtenders met watersaluut misschien?
Of wat minder 'uitgebreid'? :P

Neem aan dat ze wel een watersaluut aangevraagd hebben (dit kan altijd wel, mits de brandweer beschikbaar is). Zeker gezien de campagne die Arke eromheen voert en alle aandacht die ze er omheen genereren willen ze vast wel wat mooie persfoto's onder het watersaluut ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_140707217


Dit vliegt al ruim een uur heen en weer. Iemand enig idee wat het is?

Edit:
Lockheed C-130H Hercules (L-382)

[ Bericht 13% gewijzigd door sneakydesert op 04-06-2014 15:36:14 ]
pi_140712585
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
Jep, zou zo rond 12:00 uur moeten aankomen. Crashtenders met watersaluut misschien?
Of wat minder 'uitgebreid'? :P

Daarover gesproken; grote kans dat Boeing haar allerlaatste pax 767 heeft gebouwd;
P4-KEC van Air Astana heeft op 30 mei haar B1 vlucht gemaakt.
Schijnt ook de voorlopig laatste Boeing met Pratt & Whitney motoren te zijn; maar hoe dat precies zit weet ik niet. Er worden overigens nog wel verscheidene varianten van de 767 gebouwd; o.a. vracht en tankers.
De USAF 767 tankers (KC-46A) worden uitgerust met Pratt & Whitney PW4000 motoren. Voorlopig bouwt Boeing dus nog vliegtuigen met P&W motoren, op de foto staat er één in de achtergrond ;) . Al is dat wel het enige model en is er geen civiele Boeing meer die in bestelling staat met P&W motoren. De 767-300F is tot op heden alleen met GE CF6-80C2 besteld en ik acht de kans heel klein dat er nog een order komt voor een 767-300F met PW4000 motoren.
V10
pi_140712902
Zou mooi zijn als hij op de Kaagbaan of Aalsmeerbaan land, dan kan ik mooi ff in mijn pauze achter hangar 10 gaan kijken >:)
pi_140731651
Lintje doorknippen:



Bij delivery center zo'n 5 uur geleden:



En hier in fuel dock voor de vlucht zo'n 3 uur geleden:




En zou over zo'n 1,5 uur moeten vertrekken. Lijkt me.
Flightaware doet raar; die zegt dat het over zo'n 1.3 uur zou vertrekken en de vlucht zo'n 12,5 uur zou duren. Beetje lang als een vlucht van AMS naar Seattle zo'n 9 uur duurt...

Als die inderdaad om 2 uur Nederlandse tijd vertrekt dan zal die dus ruim voor 12:00 uur hier landen.

Voor de gene die vannacht wakker is; hier op deze webcam zou je (in theorie) het vertrek live moeten kunnen zien.
  donderdag 5 juni 2014 @ 00:56:55 #157
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_140732133
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 00:38 schreef Iemand91 het volgende:
Flightaware doet raar
Flightaware kan er ook niet zoveel aan doen he :), die laat ook alleen maar zien wat iets of iemand in het systeem ingevoerd heeft. Zie ook hier: http://www.flightstats.co(...)OR&flightNumber=7878

Seattle-Amsterdam is volgens Google meer richting 10 uur dan 9 uur, dus dan klopt het toch redelijk? (Op anderhalf uur na dan :) Misschien vliegen ze wat langzamer?)

[ Bericht 5% gewijzigd door OEM op 05-06-2014 01:06:32 ]
pi_140733569
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 00:56 schreef OEM het volgende:
Flightaware kan er ook niet zoveel aan doen he :), die laat ook alleen maar zien wat iets of iemand in het systeem ingevoerd heeft. Zie ook hier: http://www.flightstats.co(...)OR&flightNumber=7878

Seattle-Amsterdam is volgens Google meer richting 10 uur dan 9 uur, dus dan klopt het toch redelijk? (Op anderhalf uur na dan :) Misschien vliegen ze wat langzamer?)
Seattle schommelt rond de 9 - 9,5 uur en de kist is nu te volgen (staat nog op de grond) dus zal wel rond 11:30-12:00 uur aankomen.

Arke heeft trouwens aangegeven dat er inderdaad een watersaluut komt.

EDIT @ 02:27 uur: Zojuist weg getaxiët van de delivery center naar de baan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 05-06-2014 02:31:56 ]
pi_140739735
PH-TFK hangt nu bijna boven Lelystad; landt om 11:50 uur.
Schijnt begeleid te worden door 2 F16's voor een fotoshoot; dat verklaart ook de omleiding over de Wadden.


EDIT: landt op de Oostbaan.

EDIT #2: Low-pass over de Oostbaan...

EDIT #3: gewoon net als de rest de Polderbaan. :P
Wel veel ground traffic op (taxi-banen naar) de Polderbaan...



[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 05-06-2014 15:51:54 ]
  donderdag 5 juni 2014 @ 11:53:25 #160
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_140740062
Zag de 787 geloof ik net (11.51 uur) overvliegen vanaf de Sixhaven in Amsterdam. :) Geen f16's erbij gezien overigens.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  donderdag 5 juni 2014 @ 11:54:06 #161
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_140740088
foutje.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_140741053
Hier te zien straks (denk ik): http://vid.nl/Camera/stream/cam_19

Staat gericht op de Zwanenburgbaan richting het noorden; daar zal die straks die langs taxiën...



EDIT: en nu hopelijk hier: http://vid.nl/Camera/stream/cam_18





[ Bericht 19% gewijzigd door Iemand91 op 05-06-2014 12:41:16 ]
pi_140742606
Vertrek van Paine Field 'vanmorgen':



dsajet twitterde op donderdag 05-06-2014 om 12:19:06 F16s ontvangen ons in NL luchtruim #dreamliner @arke #rtvnh reageer retweet
dsajet twitterde op donderdag 05-06-2014 om 12:20:36 #dreamliner @arke doet zo ere-rondje op platform @schiphol #rtvnh reageer retweet
dsajet twitterde op donderdag 05-06-2014 om 12:25:57 If you got it, flaunt it was het toch? Trotse piloten taxien over @schiphol #dreamliner @arke #rtvnh reageer retweet
En willekeurige tweets:

remcovoogt twitterde op donderdag 05-06-2014 om 12:17:35 Dreamliner op Polderbaan #dreamcatcher @Arke (gemaakt met iphone) reageer retweet
RozeOlifant twitterde op donderdag 05-06-2014 om 13:44:08 @Arkefly Hij is wel erg mooi hoor. Volgens mij zijn jullie best een beetje trots. #dreamcatcher reageer retweet
Flyby:

Landing:

EDIT: F16 escorte:


[ Bericht 68% gewijzigd door Iemand91 op 05-06-2014 22:03:02 ]
pi_140743143


Dit toestel van Ryanair zal voorlopig niet meer vliegen. Stond gisteren geparkeerd, zonder passagiers en crew, op Rome Ciampino en is toen begonnen te rollen. Uiteindelijk tegen de brandweerkazerne tot stilstand gekomen.

Opmerkelijk was dat er gisteren een staking van het grondpersoneel op Ciampino was.
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
pi_140748307
Lichaam gevonden in landingsgestel vliegtuig
quote:
Op Schiphol is een lichaam gevonden in het landingsgestel van een vliegtuig.

Rond 10.00 uur werd het lichaam ontdekt in een vliegtuig van KLM Cityhopper die naar verluidt uit Noorwegen kwam.

Een woordvoerder van de marechaussee bevestigt de vondst van het lichaam. Er wordt onderzoek gedaan.

Er is nog niks bekend over het geslacht, de leeftijd of de nationaliteit van het slachtoffer.

De marechaussee kan zich niet de laatste keer herinneren dat ze een lichaam vonden in een landingsgestel.



Misschien later vandaag nog een geschiedenispost...als ik er tijd/zin voor krijg...
pi_140749953
Had flinke mazzel vandaag! Precies in mijn pauze werd de flyover gedaan over de Oostbaan. ^O^
Filmpje van mij:

pi_140753208
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 16:37 schreef blingbling11 het volgende:
Had flinke mazzel vandaag! Precies in mijn pauze werd de flyover gedaan over de Oostbaan. ^O^
Filmpje van mij:

Mooie plek om te werken zeg :9~
pi_140757247
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 15:56 schreef Iemand91 het volgende:
Misschien later vandaag nog een geschiedenispost...als ik er tijd/zin voor krijg...
Bij deze:



- Tijdens oefening Bluebird in 1952 bij Marsdiep (verbinding tussen Noordzee en Waddenzee tussen Texel en Den Helder) waarbij 2 Republic F-84E Thunderjets een duik maakten naar het Engelse Patrouillevaartuig HMML 2582 - als schijnaanval - raakt een van de jets de mast van het schip en stort neer op het dek. Het schip vliegt in brand en zinkt uiteindelijk. 14 opvarenden vinden de dood, evenals de piloot van de Thunderjet. Slechts 1 opvarende (een stoker) overleeft de crash, maar zou later alsnog aan zijn verwondingen bezwijken.

- Op 5 juni 1967 levert Boeing haar 1000e jet af; een 707-320 aan American Airlines:



Ik gok dat het om N7583A gaat, in dat geval is dat onderstaande die ergens eind jaren '80 in de woestijn werd gezet en waarschijnlijk ergens begin jaren '00 gesloopt.

De cabin van N7583A:


Heeft gevlogen voor American Airlines en later voor Guy America Airways (een maatschappij opgericht door een Pan-Am piloot en welke maar enkele jaren heeft bestaan)



- 5 juni 1969; de Tupolev TU-144 gaat sneller dan mach 1; ofwel door de geluidsbarrière. Het eerste vliegtuig van zijn soort die dat doet; de Concorde deed het 'pas' op 1 oktober dat jaar.

Hier op Le Bourget in Parijs 1973; deze kist heeft Wildhagen op Tweakers besproken; hier te lezen.



- Op 5 juni 1989 vertrekt de gloednieuwe Antonov 225 vanuit Kiev naar de Paris Air Show.
Op zijn rug de Russische shuttle Buran. Dit was de eerste keer dat de 225 aan de Westerse wereld getoond werd.

Hier enkele dagen voor vertrek naar Parijs in Kiev en daaronder de aankomst in Parijs:



Dit feitje ben ik niet helemaal zeker over. Kan er namelijk niet veel over vinden.
Bij takeoff in Kiev was het gewicht zo'n 1,234,600 lb of 560 ton; schijnbaar de hoogste takeoff weight ooit of tot die tijd. (De MTOW van de A380 is namelijk even groot).
Maar ik weet eerlijk gezegd niet of die vaak gehaald wordt.

Volgens het bijschrift bij onderstaande foto (vertrek terug naar Kiev) schijnt de 225 de resten van de MiG-29 meegenomen te hebben die eerder bij de show was neergestort (weer een crash van een Russiche vliegtuig op de Paris Air Show na de eerder genoemde Tupolev TU-144 in 1973).





[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 05-06-2014 20:43:14 ]
pi_140757768
Wat een beest die 225 _O_.

Tof verhaal weer!
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
  donderdag 5 juni 2014 @ 22:16:18 #170
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_140762217
Toffe post's vandaag. Die F16's zijn ook erg gaaf, vooral het moment als ze weer weg vliegen in het filmpje.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_140762820
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:23 schreef zlotka het volgende:

[..]

Mooie plek om te werken zeg :9~
Thanks, zou nergens liever willen werken :7
pi_140764097
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:30 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Thanks, zou nergens liever willen werken :7
Geloof ik meteen.
Wat doe je precies als ik vragen mag?
pi_140764984
:7

B787fans twitterde op donderdag 05-06-2014 om 20:44:35 @Arke @Boeing 787 PH-TFK escorted by Dutch F-16 on her delivery flight #dreamcatcher reageer retweet
  donderdag 5 juni 2014 @ 23:27:40 #174
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_140765560
Geile plaat!
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_140770328
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:57 schreef zlotka het volgende:

[..]

Geloof ik meteen.
Wat doe je precies als ik vragen mag?
Ik ben vliegtuigmonteur. Helaas vanwege het kleine werkaanbod waar KLM mee kampt momenteel alleen op de wielen- en remmenafdeling maar met het oog op de vergrijzing zal dat niet al te lang meer duren ;)
pi_140771009
Hoezo vliegt het NL-elftal met een Embraer naar Brazilië? Die red dat toch nooit ondanks dat hij niet volledig beladen is.
AJAX AMSTERDAM!
pi_140771058
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:27 schreef bloodysunday het volgende:
Hoezo vliegt het NL-elftal met een Embraer naar Brazilië? Die red dat toch nooit ondanks dat hij niet volledig beladen is.
Omdat een Embraer Braziliaans is ;)

Het NL-elftal is in Parijs overgestapt op een 777 van AirFrance naar Rio.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_140771423
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:31 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Omdat een Embraer Braziliaans is ;)

Het NL-elftal is in Parijs overgestapt op een 777 van AirFrance naar Rio.
Aaaah! Vandaar. Maar dan wel AirFrance :').
AJAX AMSTERDAM!
  vrijdag 6 juni 2014 @ 09:02:54 #179
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140771477
Ik ben vandaag voor het werk toevallig op Schiphol. Iemand een idee of ik de 787 ergens kan spotten?
pi_140771551
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 09:02 schreef Sunri5e het volgende:
Ik ben vandaag voor het werk toevallig op Schiphol. Iemand een idee of ik de 787 ergens kan spotten?
Stond vanochtend nog op de G-buffer (G73). Daar kan je zelfs lopend vanuit Plaza nog redelijk gemakkelijk komen.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  vrijdag 6 juni 2014 @ 11:17:40 #181
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_140774290
Is er een lijst van aankomsten waar ik kan zien welke vliegtuigen er binnen komen? Wat is trouwens een goede spotplaats bij de zwanenburgbaan, wil specifiek de motoren horen dus zien overvliegen :9
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_140775657
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 11:17 schreef Woods het volgende:
Is er een lijst van aankomsten waar ik kan zien welke vliegtuigen er binnen komen?
Hier staan zo ongeveer alle kisten die aankomen op Schiphol. (Behalve General Aviation dan).
quote:
Wat is trouwens een goede spotplaats bij de zwanenburgbaan, wil specifiek de motoren horen dus zien overvliegen :9
De Zwanenburgbaan is niet echt een mooie baan om te spotten; behalve bij landingen; dan gaan ze op deze plek recht over je heen.
Eventueel kun je langs de Vijfhuizerweg kunnen gaan staan, maar daar zit dan wel de A5 tussen jou en de baan.

De Polderbaan, Kaagbaan en Aalsmeerbaan zijn wat dat betreft een stuk interessanter.
Daarom even goed het baangebruik in de gaten houden.

Let wel dat een auto parkeren vaak verboden/onmogelijk is; dus een fiets o.i.d. lijkt mij praktischer.
pi_140776712
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 06:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Ik ben vliegtuigmonteur. Helaas vanwege het kleine werkaanbod waar KLM mee kampt momenteel alleen op de wielen- en remmenafdeling maar met het oog op de vergrijzing zal dat niet al te lang meer duren ;)
Gaaf ^O^
pi_140782339
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:27 schreef bloodysunday het volgende:
Hoezo vliegt het NL-elftal met een Embraer naar Brazilië? Die red dat toch nooit ondanks dat hij niet volledig beladen is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:31 schreef Thetallguy het volgende:
Omdat een Embraer Braziliaans is ;)
Zou het speciaal daarvoor gedaan zijn? Het was namelijk de PH-EXD; de nieuwe Embraer met de nieuwe livery. Misschien ook juist uitgekozen om deze livery in de bekendheid te krijgen, aangezien de E190 normaal gesproken niet naar Parijs gaat.

Het was overigens geen reguliere vlucht naar Parijs; het was een charter onder KL9936.
quote:
Het NL-elftal is in Parijs overgestapt op een 777 van AirFrance naar Rio.
Klopt:
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
En de Nederlandse voetbalploeg vertrekt ook morgen; om 20:30 uur (Charter; geen reguliere vlucht) met de nieuwe PH-EXD naar Parijs CDG; om vanaf daar met een reguliere vlucht (AF442 van 23:35 uur) naar Rio te vliegen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:59 schreef bloodysunday het volgende:
Aaaah! Vandaar. Maar dan wel AirFrance :').
Mwah, Business (ik ga er maar vanuit dat ze Business gingen; de First is te weinig stoelen en waarschijnlijk wordt die niet op die route ingezet) in de 777 van AF is zo slecht nog niet hoor.

Maar waarschijnlijk was deze route gewenst i.v.m. overige entourage of omdat ze een nachtvlucht (00:00 - 05:30 uur) prefereerden boven KLM's dagvlucht (12:00 - 18:00 uur).

Korte geschiedenisles vandaag (al is er uiteraard véél meer gebeurd maar dit is wat ik nu plaats):

- 6 juni 1944: Operation Neptune ofwel D-Day in Normandië.
Dit is iets wat hier niet even valt neer te pennen dus ga ik hier ook niet verder op in.



- 6 juni 1971: een McDonnell Douglas F-4 Phantom II van de U.S. Marine Corps vliegt in op een DC-9 van Hughes Airwest boven Los Angeles; alle 49 inzittenden van de DC-9 overleefden de crash niet; de piloot van de F-4 ook niet; alleen de Radar Intercept Officer van de F-4 kon op tijd ontsnappen met parachute.


Bron.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 18:49:08 #185
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_140786183
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 16:03 schreef Iemand91 het volgende:
Maar waarschijnlijk was deze route gewenst i.v.m. overige entourage of omdat ze een nachtvlucht (00:00 - 05:30 uur) prefereerden boven KLM's dagvlucht (12:00 - 18:00 uur).
Misschien een oefening van Van Gaal hoe je met doodsangsten omgaat (met Air France door de ITCZ vliegen, dat gaat wel vaker bijna fout of echt fout). Als je dat doorstaat ben je voor niemand meer bang op het WK!
  vrijdag 6 juni 2014 @ 20:19:39 #186
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_140788681
ITCZ?
  vrijdag 6 juni 2014 @ 21:10:54 #187
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_140790112
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 08:34:26 #189
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140800070
quote:
17s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 00:44 schreef Iemand91 het volgende:
_O_ _O_

[ afbeelding ]

Bron
Vette plaat zeg
pi_140808222
Vandaag in de geschiedenis:

quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 05:33 schreef Sunri5e het volgende:
UITGELICHT: De SLM-ramp van 7 juni 1989

DUIVEN - De tegenwoordig in Duiven woonachtige Brian Wilsterman had op 7 juni 1989 met het Kleurrijk Elftal naar Suriname moeten vliegen. Maar er komt iets tussen: de verdediger van GA Eagles moet nacompetitie spelen en kan dus niet mee.

In de vroege ochtend van 7 juni (lokale tijd) stort het vliegtuig van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) neer bij Zanderij, tijdens een poging om bij dichte mist te landen op Johan Adolf Pengel International Airport. 178 mensen komen om het leven, onder wie 15 voetballers.

De vlucht wordt uitgevoerd met een Douglas DC8 Super 62, vernoemd naar de Surinaamse zwemmer Anthony Nesty.

Douglas DC-8

De Douglas DC-8 is een verkeersvliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigfabriek Douglas Aircraft Company. Het kan maximaal 189 passagiers vervoeren over een afstand van ruim 12.000 kilometer. Op 30 mei 1958 maakte een DC-8 de eerste vlucht. Er werden diverse versies gebouwd, met verschillende typen motoren. Het toestel verscheen later op de markt dan de Boeing 707 en had daardoor ook commercieel een achterstand. In 1972 werd de productie gestaakt.

Op 21 augustus 1961 doorbrak een Canadese Douglas DC-8 als eerste verkeersvliegtuig de geluidsbarrière.

In Nederland vloog de KLM met een uitgebreide vloot van diverse DC-8 types die van 1960 tot 1986 dienst deden in het gehele netwerk van de KLM. Martinair maakte tussen 1968 en 1978 ook gebruik van verschillende types DC-8. Nederlandse maatschappijen waren zeer te spreken over de DC-8, waar hij dan ook jarenlang in dienst bleef.



De laatste beelden die de slachtoffers op hun netvlies krijgen, moeten er ongeveer zo hebben uitgezien:


Op internet staat een transcriptie van het gesprek dat de piloten de laatste minuten voor de ramp met elkaar voerden. Het eindigt met: 'That's it, I'm dead'.

Link naar transcriptie

Een video-reconstructie van de vliegramp, met beelden van het neergestorte vliegtuig:


Harmen Roelandt van het NOS Journaal spreekt vlak na de ramp op Schiphol met enkele Surinaamse Nederlanders die het vliegtuig hebben zien vertrekken:

Link naar het filmpje

Het vluchtnummer, PY 764, leidt later trouwens tot wilde speculaties. 'PY' zou staan voor Pilot Yankee, de Amerikaanse gezagvoerder Will Rogers. '76' zou slaan op de datum 7 juni, en de '4' voor het tijdstip van de ramp. Met dat vluchtnummer zou SLM de ramp over zichzelf afgeroepen hebben.

De omgekomen voetballers maken deel uit van het Kleurrijk Elftal, een selectie voetballers uit het Nederlandse betaalde voetbal van Surinaamse afkomst. Het team werd in 1986 als gelegenheidsformatie opgericht met als doel fondsen te werven voor projecten in Suriname.

Bij de ramp komen 15 voetballers om het leven (klik op de namen voor meer informatie):

Ruud Degenaar (Heracles Almelo)
Lloyd Doesburg (Ajax)
Steve van Dorpel (FC Volendam)
Wendel Fräser (RBC)
Frits Goodings (FC Wageningen)
Jerry Haatrecht (Neerlandia, verving zijn broer Winston Haatrecht)
Virgall Joemankhan (Cercle Brugge)
Andro Knel (NAC)
Ruben Kogeldans (Willem II)
Ortwin Linger (HFC Haarlem)
Fred Patrick (PEC Zwolle)
Andy Scharmin (FC Twente)
Elfried Veldman (De Graafschap)
Florian Vijent (Telstar)
Nick Stienstra (RCH - coach)

Slechts 11 mensen overleefden de ramp, onder wie 3 voetballers:

Sigi Lens (Fortuna Sittard)
Edu Nandlal (Vitesse, hield een gedeeltelijke dwarslaesie over aan de ramp)
Radjin de Haan (Telstar)

Zij keren op 12 juni terug naar Nederland. Hier de aankomst van Sigi Lens op Schiphol:



Brian Wilsterman uit Huissen (nu Duiven) zou als verdediger van GA Eagles meegaan naar Suriname, maar moet in Nederland nacompetitie spelen. Een interview met Wilsterman in De Gelderlander van 31 mei 2014, is de aanleiding voor dit overzicht.

Enkele dagen na de ramp wordt in de Rai in Amsterdam een grote herdenkingsdienst gehouden. Aanwezig zijn onder meer atlete Nellie Cooman en voetballer Ruud Gullit, die ook zal spreken.



In Suriname is ondertussen een groot onderzoek naar de ramp gaande. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Waren de piloten wel gekwalificeerd? Werkten de bakens wel naar behoren? De NOS bericht:


Op 20 september 1989 wordt in Rotterdam een benefietwedstrijd gespeeld voor de nabestaanden van de vliegramp. Het Kleurrijk Elftal speelt daar tegen het Nederlands Elftal:


In 1991 wordt in Amsterdam een monument voor de slachtoffers van de SLM-ramp onthuld, gemaakt door de Surinaamse kunstenaar Guillaume Lo-A-Njoe. De uitsparing tussen de 3 aluminium platen beeldt een figuur uit.

Het kunstwerk staat op het 's-Gravesandeplein in Amsterdam-Oost, niet ver van café De Draver dat het stamcafé was van enkele van de overledenen.



Namens de regering is minister Ien Dales bij de onthulling aanwezig:



In 2004 verschijnt van Humberto Tan het boek Het Surinaamse legioen, al snel gevolgd door een documentaire met dezelfde titel.

In dit fragment uit de documentaire bezoeken spelers van de Suriprofs de plek waar in 1989 het SLM-toestel neerstortte.


Een jaar later verschijnt van sportjournalist Iwan Tol het indrukwekkende boek Eindbestemming Zanderij. Bij de presentatie in het Olympisch Stadion roept cabaretier Freek de Jonge op om een gedenksteen in het stadion te plaatsen.

In 2009, 20 jaar na de ramp, zijn er veel herdenkingen en laten veel media betrokkenen uit die tijd aan het woord. Zoals Robby Lachmising, destijds SLM-vertegenwoordiger in Nederland:

  zaterdag 7 juni 2014 @ 19:46:09 #191
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_140813439
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 16:06 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

[..]

UITGELICHT: De SLM-ramp van 7 juni 1989
...
[DC-8]
...
Ik heb een deja-vu :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_140813816
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 19:46 schreef flipsen het volgende:
Ik heb een deja-vu :?
Ik post hier haast elk dag 'geschiedenisposts' en Sunri5e heeft de SLM-ramp al prima beschreven.
Dus voor de geschiedenispost van vandaag heb ik zijn post gequote.
pi_140816573

Bron.


Bron / ToyotaMR2 op Tweakers

Morgen om 15:10 uur de eerste vlucht van PH-TFK naar Antalya. T/m donderdag zal hij worden ingezet op Turkije; op vrijdag volgt de eerste lange / trans-Atlantische vlucht naar Bonaire en Curaçao.

Las vandaag overigens in de krant dat Arke het ¤30.000 p/dag kost om de kist te leasen; 3.6x meer dan hun 767's. Dat zijn nog eens bedragen :P
pi_140820395
quote:
6s.gif Op donderdag 5 juni 2014 23:15 schreef Iemand91 het volgende:
:7

B787fans twitterde op donderdag 05-06-2014 om 20:44:35 @Arke @Boeing 787 PH-TFK escorted by Dutch F-16 on her delivery flight #dreamcatcher reageer retweet
En nog een (zelfde bericht blijkbaar)



En de Duitse voetbalploeg is momenteel onderweg (Flightradar) naar Salvador, Brazilië in hun Fanhansa A340-600:

  zondag 8 juni 2014 @ 08:36:21 #196
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140824598
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 21:39 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Bron.

[ afbeelding ]
Bron / ToyotaMR2 op Tweakers

Morgen om 15:10 uur de eerste vlucht van PH-TFK naar Antalya. T/m donderdag zal hij worden ingezet op Turkije; op vrijdag volgt de eerste lange / trans-Atlantische vlucht naar Bonaire en Curaçao.

Las vandaag overigens in de krant dat Arke het ¤30.000 p/dag kost om de kist te leasen; 3.6x meer dan hun 767's. Dat zijn nog eens bedragen :P
3.6x meer dan hun 767's? Hoe kan het dan rendabel zijn om de 767 eruit te doen en te gaan vliegen et een 787?
pi_140827120
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 08:36 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

3.6x meer dan hun 767's? Hoe kan het dan rendabel zijn om de 767 eruit te doen en te gaan vliegen et een 787?
Maintenance en fuelkosten van de 767 liggen dan weer een stuk hoger (en zullen ook alleen maar toenemen na verloop van tijd).
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_140830146
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 23:19 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, tot nu toe was het een 1:1 kopie van de serie over Emirates, inclusief de engine run-up...

Overigens; morgen om 12:00 uur vertrekt PH-AHX (767-300ER) van Arkefly naar Goodyear (i.p.v. Roswell blijkbaar); scrap.

De kist afgelopen zaterdag:
[ afbeelding ]
Tot nu toe het enige wideboy vliegtuig waar ik in heb mogen vliegen. In 2012 Amsterdam - Punta Cana - Montego Bay en dezelfde route retour. Ik dacht overigens dat de Boeing 767 nu wel verleden tijd zou zijn, maar ik zie op planespotters.net dat deze nog steeds geproduceerd wordt. O.a. Air Astana en FedEx hebben nog orders uit staan. Heeft dit te maken met het feit dat alle processen/fullfillment rond zo'n toestel zijn opgebouwd en dat het dus voordelig is om een enigszins gedateerd toestel aan te schaffen? Ook al is een 787 of desnoods A330 zuiniger?

Ben verre van een expert... dus sorry als dit een domme vraag is. Vind het wel altijd leuk om even te kijken met welk type vliegtuig ik reis als ik ergens heen ga. Maar dat is dus 98% van de gevallen een 737 (KLM binnen EU) of Cityhopper Embrear. Daarom herinner ik deze PH-AHX, omdat het voor mij het eerste widebody toestel was waarmee ik vloog.

Hoop dit najaar een wat verdere reis te maken en een keer te vliegen met een 747/777 of nog liever, een A380.


Vlak voor boarding @ AMS (13/09/2012)


Ergens boven de Atlantische Oceaan (13/09/2012)
  zondag 8 juni 2014 @ 15:59:51 #199
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_140833902
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 13:51 schreef Alec690 het volgende:
Ik dacht overigens dat de Boeing 767 nu wel verleden tijd zou zijn, maar ik zie op planespotters.net dat deze nog steeds geproduceerd wordt. O.a. Air Astana en FedEx hebben nog orders uit staan. Heeft dit te maken met het feit dat alle processen/fullfillment rond zo'n toestel zijn opgebouwd en dat het dus voordelig is om een enigszins gedateerd toestel aan te schaffen? Ook al is een 787 of desnoods A330 zuiniger?
Kan van alles zijn. 767's die zijn besteld om de delays van de 787 op te vangen, een 767 is relatief snel delivered itt een 787 als je hem bestelt, een 767 zal behoorlijk goedkoper zijn in aanschaf, er is geen 787-freighter, fleet-commonality, etc.

Er staan bovendien nog 179 KC-46's voor de USAF op het programma (tankervariant gebaseerd op de 767)
  zondag 8 juni 2014 @ 20:52:08 #200
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140843130
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2014 11:46 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Maintenance en fuelkosten van de 767 liggen dan weer een stuk hoger (en zullen ook alleen maar toenemen na verloop van tijd).
Dat begrijp ik maar toch zeker niet x3.6?
pi_140843641
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 13:51 schreef Alec690 het volgende:
Ben verre van een expert... dus sorry als dit een domme vraag is. Vind het wel altijd leuk om even te kijken met welk type vliegtuig ik reis als ik ergens heen ga. Maar dat is dus 98% van de gevallen een 737 (KLM binnen EU) of Cityhopper Embrear. Daarom herinner ik deze PH-AHX, omdat het voor mij het eerste widebody toestel was waarmee ik vloog.
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 15:59 schreef OEM het volgende:
Kan van alles zijn. 767's die zijn besteld om de delays van de 787 op te vangen, een 767 is relatief snel delivered itt een 787 als je hem bestelt, een 767 zal behoorlijk goedkoper zijn in aanschaf, er is geen 787-freighter, fleet-commonality, etc.

Er staan bovendien nog 179 KC-46's voor de USAF op het programma (tankervariant gebaseerd op de 767)
Plus is er voor de 767 vrachtversie niet echt wat anders en voor freighters gelden heel andere eisen/wensen dan voor pax-versies. En er is ook nog geen freighter versie van de 787.
Plus veel kisten voor de defensie zijn vaak gebaseerd op de wat oudere kisten; er vliegen bijvoorbeeld nog 707 versies rond.

Ter vergelijking:
A330-200F: 23 standaard pallets op main deck, tot 26 LD2 containers beneden en 19.7m³ bulk.
Totaal 475m³, max. 65 ton. (inclusief de aangepaste nose gear t.o.v. de pax-A330)

767-300F: 24 standaard pallets op main deck, tot 30 LD2 containers beneden en ??m³ bulk.
Totaal 438m³, max. 52.7 ton.

777F: 27 standaard pallets op main deck, tot 10 LD2 en 17m³ bulk.
Totaal 653m³, max 102 ton.
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 20:52 schreef Sunri5e het volgende:
Dat begrijp ik maar toch zeker niet x3.6?
De 787-8 schijnt t.o.v. van de 767-300ER zo'n 20% brandstof te besparen. Dat is alleen de brandstof; de lagere onderhoudskosten en in de 787 gaan iets meer passagiers; waaronder Star Class die per stoel een stuk meer betalen dan Economy/Economy Comfort.
Tevens biedt de 787 iets meer cargo-ruimte; maar ik vraag me af of een chartermaatschappij daar veel aan heeft. (correct me if I'm wrong)

Maar goed; vliegtuigen zijn moeilijk met elkaar te vergelijken. Je moet enorm veel factoren naast elkaar zetten om er nuttige conclusie uit te halen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 08-06-2014 22:04:28 ]
pi_140855962
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 20:52 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dat begrijp ik maar toch zeker niet x3.6?
Er gaan ook 20-30% meer passagiers in volgens de nummers op http://www.aviatorjoe.net/go/compare/787-9/767-300ER/ (vast betrouwbaar :7) en een van de doelen van de 787 is volgens mij ook om veel zuiniger met brandstof te zijn? (Of zit brandstof al bij die leaseprijs in?)

[edit] Oh, ha, misschien eerst even naar de volgende pagina kijken voor ik een post schrijf.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  maandag 9 juni 2014 @ 09:54:29 #203
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_140862470
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 20:52 schreef Sunri5e het volgende:
Dat begrijp ik maar toch zeker niet x3.6?
Het is wel het verschil tussen een 24-jaar oude 767 die "op" is (enkele reis Goodyear), gebaseerd op jaren 70/80 technologie, en een hagelnieuwe, state-of-the-art, 787.

Het verschil in leaseprijs van deze 767 en een nieuwe 767 zal ook wel aanzienlijk zijn, laat staan een nieuwe 787.
  maandag 9 juni 2014 @ 10:15:31 #204
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140862771
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 09:54 schreef OEM het volgende:

[..]

Het is wel het verschil tussen een 24-jaar oude 767 die "op" is (enkele reis Goodyear), gebaseerd op jaren 70/80 technologie, en een hagelnieuwe, state-of-the-art, 787.

Het verschil in leaseprijs van deze 767 en een nieuwe 767 zal ook wel aanzienlijk zijn, laat staan een nieuwe 787.
Dat begrijp ik. Maar dan nog zie ik niet waar ze die 3.6x duurdere leaseprijs op terug kunnen verdienen. Brandstofbesparing van 20% is helder, onderhoud is ook helder, meer passagiers meenemen is ook duidelijk... maar 3,6x zie ik er niet in terug.
pi_140869529
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 10:15 schreef Sunri5e het volgende:
Dat begrijp ik. Maar dan nog zie ik niet waar ze die 3.6x duurdere leaseprijs op terug kunnen verdienen. Brandstofbesparing van 20% is helder, onderhoud is ook helder, meer passagiers meenemen is ook duidelijk... maar 3,6x zie ik er niet in terug.
De leaseprijs is vaak vastgesteld voor een vaste periode. Daarna weer een nieuw contract waar de leaseprijs lager zal zijn.

Zo zullen rond 2020 de eerste A380 contracten bij Emirates aflopen en wordt het interessant wat met die kisten gaat gebeuren.
Emirates wil graag efficiëntere A380's (nieuwe motoren en mogelijk de nieuwe stoelindeling met 1 rij stoelen meer naast elkaar) dus hoogstwaarschijnlijk gaan die er dan bij Emirates eruit.

Brandstofbesparing moet je ook niet te licht over denken; deze besparing zal alleen maar groter worden over over de jaren; de prijs van een vat olie is de laatste decennia ook al meerdere malen over de kop gegaan.

Vliegtuigen kosten dan ook jaren om de kosten eruit te halen. In dit geval van leasen wel minder dan wanneer de maatschappijen de kisten zélf kopen. (bijvoorbeeld KLM heeft zowel lease-kisten als kisten in eigendom).

En die cijfers waren uit de krant; dus of ze heel betrouwbaar zijn weet ik niet.
Maar ik kom bij andere bronnen wel vergelijkbare cijfers tegen:
787-8 tussen de $900.000 - 1.000.000 p/maand.
767-300ER tussen $170.000 - 460.000 p/maand.

Nou was bijvoorbeeld PH-AHX (de Arke 767 die naar de woestijn ging) van 1990; dus was al een vrij oude 767 dus die zal wel in de lagere leaseprijzen vallen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 09-06-2014 14:37:48 ]
pi_140874720
Korte geschiedenispost vandaag:
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 15:46 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

- Charles Kingsford Smith vertrekt om 08:54 uur in de ochtend met zijn 3 crewleden op de eerste trans-pacific flight vanaf Oakland, Californië via Hawaii en Fiji (hiermee landde voor het eerst in de geschiedenis een vliegtuig op Fiji) naar Brisbane Australië. Vluchtduur was een kleine 89 uur (stops niet meegerekend) en afstand ruim 11.500 kilometer.
Ze landden op 9 juni om 10:50 uur en werden opgewacht door zo'n 25.000 mensen.

De landing in Brisbane:



Gevlogen werd met de Fokker F.VII 'Southern Cross'. Deze kist gebruikten ze later nog voor o.a. de eerste vlucht tussen Australië en Nieuw-Zeeland. De kist is bewaard gebleven en staat nu in het Kingsford Smith Memorial bij Brisbane Airport:

[ afbeelding ]

In zijn eer heet de internationale luchthaven van Sydney Kingsford-Smith Airport en dragen 2 kisten zijn naam; Qantas' A380 (VH-OQF) en KLM's 747-206B (PH-BUM).

[ afbeelding ]

Voor de SUD-conversion in oktober-december 1985:
(Is overigens de oudste 747-classic van KLM die nog bestaat en niet gescrapped is)

[ afbeelding ]
Zij landen om 10:50 uur op Brisbane na deze vlucht die op 31 mei begon.

- Op 9 juni 1958 opent Queen Elizabeth II Gatwich Airport na een 2 jarige renovatie t.w.v. zo'n £7.8 miljoen. Ze kwam ingevlogen met een de Havilland DH.114 Heron van de RAF; de eerste landing moest worden afgebroken omdat er nog koeien van de baan moesten worden gejaagd.
Gatwick was de eerste luchthaven die vliegverkeer met trein- en wegverkeer combineerde op 1 plek.

  maandag 9 juni 2014 @ 17:23:32 #207
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_140876209
Vanavond weer op de BBC : A very British Airline
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_140886492
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:23 schreef Fiorano het volgende:
Vanavond weer op de BBC : A very British Airline
Jup, met aflevering 2 van 3:
quote:
For 50 years London to New York has been the most glamorous and profitable route in BA's long-haul network. This was the route made famous by Concorde, and even today BA's JFK terminal caters for more of the rich and famous than anywhere else.

This looks at the heart of BA's New York operations to discover what it takes to keep the 28 flights a day running smoothly on this all important route, even as the worst winter on record causes cancellations and delays.

At the other extreme, BA is opening a new route to the Chinese city of Chengdu. China is a key new market, but BA is well behind its rivals and having to learn fast how to cope with the unique challenges of operating in mainland China.

Back at Heathrow, the cabin crew trainees reach the moment of truth. Will they all make it through the course or will some of them learn the hard way that they aren't quite what BA considers the right stuff?
22:00 - 23:00 uur Nederlandse tijd op BBC2.
pi_140900787
quote:
14s.gif Op maandag 9 juni 2014 20:37 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Jup, met aflevering 2 van 3:

[..]

22:00 - 23:00 uur Nederlandse tijd op BBC2.
Was een betere aflevering dan de vorige. Hopelijk wordt de volgende aflevering volgende week maandag (en tevens alweer de laatste) ook interessant; dan gaan ze ook piloten in opleiding volgen.

Over stops gesproken:
quote:
Withdrawn British Airways B737-400 G-DOCS Leaves UK.

Withdrawn British Airways Boeing 737-436 G-DOCS departed the UK this morning routing London Gatwick – Keflavik – Goose Bay – Chicago/Rockford – Victorville for storage as BA9259.
Bron.



LGW - KEF: 1939 km.
KEF - YYR: 2444 km.
YYR - RFD: 2456 km.
RFD - VCV: 2597 km. totaal 9437 km.

Een lege (zonder pax en bagage) 737-400 haalt ongeveer de helft.
pi_140905565
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 00:25 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Over stops gesproken:

Over stops gesproken; Greenland Express vliegt vanaf binnenkort Aalborg -> Copenhagen -> Keflavik -> Narsarsuaq -> Kangerlussuaq met de Fokker 100. Doen er ruim 10 uur enkele reis over. Lijkt me een leuk ritje B-)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_140907574
Nu: B787 van Arke maakt een rondvlucht over NL via Schiphol, Rijswijk, Rotterdam, Eindhoven Ammerzoden, Enschede en weer terug naar Schiphol. Vliegt momenteel op 1500 a 3000 feet hoogte.


http://www.flightradar24.com/TFL787
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
pi_140908352
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 11:03 schreef Muto het volgende:
Nu: B787 van Arke maakt een rondvlucht over NL via Schiphol, Rijswijk, Rotterdam, Eindhoven Ammerzoden, Enschede en weer terug naar Schiphol. Vliegt momenteel op 1500 a 3000 feet hoogte.

[ afbeelding ]
http://www.flightradar24.com/TFL787
Ah, las dat inderdaad al een tijdje geleden. Glad vergeten.

Misschien tussen Enschede en Schiphol geluk.

* Iemand91 legt camera klaar...
  dinsdag 10 juni 2014 @ 12:00:44 #214
177940 Tunafish
met staart
pi_140909357
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 11:03 schreef Muto het volgende:
Nu: B787 van Arke maakt een rondvlucht over NL via Schiphol, Rijswijk, Rotterdam, Eindhoven Ammerzoden, Enschede en weer terug naar Schiphol. Vliegt momenteel op 1500 a 3000 feet hoogte.

[ afbeelding ]
http://www.flightradar24.com/TFL787
We zien dat ding hier (Enschede) rondvliegen inderdaad, heel laag, rondjes maken. Vroegen ons al even af of daar problemen zijn, maar blijkt dus gepland.
I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
  dinsdag 10 juni 2014 @ 12:01:10 #215
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_140909371
Nais. Vloog mooi laag hier twee rondjes over Enschede Zuid.
pi_140909463
Ga naar het noorden, ga naar het noorden! }:|
  dinsdag 10 juni 2014 @ 12:07:35 #217
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_140909577
Alleen flipt iedereen hem hier nu in Enschede vanwege 'alle veiligheidsrisico's' :')
pi_140909846
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 12:03 schreef Iemand91 het volgende:
Ga naar het noorden, ga naar het noorden! }:|
Gaat landen op de Polderbaan. (Bron: ATC)

Is samen met Zwanenburgbaan in gebruik voor landingen op het moment.
pi_140910155
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 12:07 schreef boriq het volgende:
Alleen flipt iedereen hem hier nu in Enschede vanwege 'alle veiligheidsrisico's' :')
Mooie verhalen altijd, ja. Terwijl zulke lage vluchten wel vaker voorkomen. Ik verwacht dat GroenLinks ook nog wel zal gaan janken.
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
pi_140923345
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 09:27 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Over stops gesproken; Greenland Express vliegt vanaf binnenkort Aalborg -> Copenhagen -> Keflavik -> Narsarsuaq -> Kangerlussuaq met de Fokker 100. Doen er ruim 10 uur enkele reis over. Lijkt me een leuk ritje B-)
:{

Al lijkt me landen op Groenland wel weer geinig :P

Weer een geschiedenispost van Wildhagen:

Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart...

Vandaag in 1967 vloog de Mikoyan-Gurevich MiG-23 voor het eerst.




Dit is een toestel dat eigenlijk in 2 hoofdvarianten is gebouwd: de M-series was bedoeld als interceptor/fighter, de B-series als een fighter/bomber/ground-attack-toestel.

De MiG-23 was de opvolger van de 10 jaar oudere MiG-21 en ten opzichte van de MiG-21 een heel stuk moderner. Een aantal verbeteringen waren een veel betere radar van het look-down/shoot-down type, en het was tevens het eerste Sovjet-toestel dat beyond visual range raketten kon afvuren. Verder was de benodigde ruimte voor take-off en landen aanzienlijk korter dan die van de MiG-21, en had hij een aanzienlijk grotere range (één van de grootste knelpunten van de MiG-21).

Een ander verschil is dat de MiG-23 de eerste MiG (en het eerste Sovjet-toestel) was met de air intakes aan de zijkant van het toestel, ipv aan de voorkant.

Ook had de MiG-23 variable wings, deze konden gedraaid worden in hoeken van 16, 45 en 72 graden. Dit was het mechanisme dat dat mogelijk maakte:



Die verschillende standen zie je (naast bovenstaande foto's) ook hier terug:



(dit laatste toestel staat in een Duits museum, Duitsland heeft ook wat MiG-23's geërfd na de reunificatie, van de voormalige Oost-Duitse luchtmacht, zijn nooit in dienst geweest na de unificatie, meesten zijn weggegeven of gesloopt)

De werkplek van de piloot:



Er zijn fighters gemaakt die bedoeld waren voor dogfights en als interceptors (deze laatsten hadden de L in het typenummer, dus MiG-23ML/MLD etc), deze waren van het zogenaamde M-type, het typenummer begint dan ook altijd met een M. Een voorbeeld is deze Hongaarse MiG-23MF:



Tevens had je ground-attack/bomber-varianten, die begonnen met de B, zoals deze MiG-23BM:



Tevens is er nog een variant, de MiG-27 gemaakt, die geen radar had, een versimpelde air intake, simpelere motoren etc. Kortom een kalere versie, deze is niet echt een succes geworden (hoewel er toch nog 1075 van zijn gebouwd).

De MiG-23 wordt als een derde generatie vliegtuig gezien. De VS (en andere landen) hebben de kans gekregen om de MiG-23 te evalueren nadat Egypte (die de MiG-23 gebruikte) een meer pro-westerse koers ging varen en de MiG-23 ter beschikking stelde aan de VS en China.

Uit onderzoek van de VS bleek dat de 1e, oudere varianten, van de MiG-23 slechter waren in de dogfights dan hun eigen toestellen, maar dat de tweede generatie juist vergelijkbaart of niet iets beter waren dan de Amerikaanse F-4's qua prestaties en er licht superieur aan was. Tegen een F-15 of F-16 was de MiG-23 dan weer niet opgewassen, maar dat is op zich ook logisch, dat zijn modernere vierde generatie toestellen.

China heeft na de evaluatie een aantal onderdelen van de MiG-23 verwerkt in hun Shenyang J-8II, met name de air intakes, de staart en de neus.

Van de MiG-23 zijn er in totaal, alle varianten (minus de MiG-27) bij elkaar, 5,047 exemplaren gebouwd.

Op dit moment is de MiG-23 nauwelijks meer in gebruik, slechts enkele landen gebruiken hem nog actief. De grootste operators op dit moment zijn Syrie (95 stuks), Noord-Korea (56 stuks), Angola (26 stuks) en Cuba (24 stuks), plus een aantal kleinere operators die elk max 10 stuks in dienst hebben.

Wel zijn er nog diverse luchtmachten die de MiG-23 op strategische reserve hebben staan. De grootste hiervan is Rusland zelf, met maar liefst 500 toestellen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een enigszins curieus incident waar de MiG-23 (een MiG-23M in dit geval) bij betrokken was, was de crash van een toestel in België, op 4 juli 1989 waarbij één 19-jarige Belgische man omkwam.

Dit toestel was eigenlijk op een routine trainingsvlucht bezig boven Polen toen de piloot problemen met de afterburner kreeg. De piloot dacht dat hij een complete engine failure had en gebruikte zijn schietstoel.

Echter, de motor deed het nog wel, alleen de afterburner niet meer. Het toestel bleef op de autopiloot doorvliegen in westelijke richting. Boven West-Duitsland werd het toestel onderschept door twee Amerikaanse F-15's (opgestegen vanaf Soesterberg) die al snel zagen dat er geen piloot aan boord was. Bedoeling was om het toestel te begeleiden en boven de Noordzee neer te schieten.

Maar het toestel raakte zonder brandstof waardoor hij afweek naar het zuiden en dus boven Belgie (Kortrijk) neerstortte op een huis, waarbij een 19-jarige man omkwam.




Een en ander leidde tot een (kleine) diplomatieke rel tussen de Sovjet-Unie en België.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En nog een stukje van mij:

Op 10 juni 1990 voerde een BAC 1-11 528FL (G-BJRT: County of South Glamorgan)van British Airways vlucht 5390 uit van Birmingham naar Málaga.
Echter een linker raam van de cockpit was uren voor vertrek verkeerd geplaatst (verkeerde bouten) en op ruim 5 kilometer hoogte vloog de raam uit de sponning (bij dit type vliegtuig werd de raam vanaf de buitenkant geplaatst en niet vanuit de binnenkant). De captain (Tim Lancaster) had in tegenstelling tot de co-piloot zijn gordel helemaal los en werd uit zijn stoel gezogen. Zijn voeten bleven echter haken en daardoor kwam zijn bovenlichaam aan de buitenkant van de fuselage terecht. Flight attendants hielden zijn voeten vast (cockpitdeur was ook los geblazen door de decompressie). Zijn gezicht was door het linker'achter'raam te zien en men dacht dat hij dood was. Maar ze hielden hem toch vast zodat zijn lichaam niet in de motor gezogen kon worden.

Uiteindelijk wist de co-piloot te landen op Southampton Airport. De captain en een flight attendant hadden verwondingen maar overleefden het. Lancaster zat binnen 5 maanden weer in de cockpit.
Hij ging in 2005 met pensioen; vloog toen voor Easyjet.

3 jaar later is is G-BJRT aan Jaro International verkocht en vloog voor die maatschappij totdat die failliet ging in 2001. Rond 2006 is de kist gesloopt.

Dit incident werd gedramatiseerd in een aflevering van Air Crash Investigation in de aflevering Blow out:




En as we speak is Qatar 777 onderweg (Flightaware) van Doha naar Miami. Is A7-BBA, een Boeing 777-200LR.
Vlucht vanuit Doha duurt zo'n 14.5 uur (terug 13.5 uur) en is zo'n 12.300 km.
Het staat daarmee in de top 25 van langste non-stop vluchten. Is de eerste ME carrier naar Miami.

De kist is propvol; 39 v.d. 42 business en 216 v.d. 217 stoelen zijn in gebruik.
De terugweg is overboekt in economy; 22 in business en 228 in economy.

Hier A7-BBA in Houston, ook al zo'n lekker lange vlucht :P :



En deze video is al eens gepost; maar op airliners.net postte iemand hem weer; want hem viel op dat de body buigt bij de landing :o
Zou het zo zijn of optisch illusie? (rond 1:13)



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 10-06-2014 19:32:14 ]
pi_140923986
Denk dat het goed mogelijk is. Als de fuselage echt 100% stijf zou zijn zou het eerder ergens gaan scheuren bij zo'n landing.
pi_140929042
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 19:07 schreef blingbling11 het volgende:
Denk dat het goed mogelijk is. Als de fuselage echt 100% stijf zou zijn zou het eerder ergens gaan scheuren bij zo'n landing.
Dit was dan met 2.8G ook 1 na hardste landing van een A340-600 na die van Iberia op Quito die daar met 3.09G neerkwam.

En United heeft haar eerste vlucht naar Chengdu vandaag ook uitgevoerd. N29907 (787-8) is zo'n 8,5 uur geleden in Chengdu geland. Vertrekt over zo'n 7 uur weer terug naar San Francisco.
De vlucht duurt zo'n 13-14 uur. En dus ook een láánge turn-around time. :o

United is de eerste Amerikaanse maatschappij die naar Chengdu vliegt; Chengdu is overigens (pas) de 3e plaats in China die rechtstreeks vanuit de VS gevlogen wordt.



(Een keer raden waar bovenstaande foto is gemaakt :P )
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:01:27 #223
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140929130
Gezien de hoek denk ik LA?
pi_140929219
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:01 schreef Sunri5e het volgende:
Gezien de hoek denk ik LA?
Je hebt de wasmachine gewonnen. :P
  dinsdag 10 juni 2014 @ 22:20:49 #225
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140933892
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:03 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Je hebt de wasmachine gewonnen. :P
Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')