Te laaatquote:
quote:Op maandag 21 april 2014 21:10 schreef NieuweNier het volgende:
De fiesta heeft trouwens weer gezeik. Er brand een oranje olielampje en op het scherm staat dat de olie vervangen moet worden.
Het is niet acuut, maar hoeveel kilometer mag je er ongeveer mee door rijden? Ik heb nu al 300km gereden terwijl dat lampje brand... En ik heb nog geen afspraak met de garage gemaakt.
Oh sorry had ik het topic gesloten? Ik zat mobiel dus ik zag het niet.quote:
Jij bent snel terug uit Parijs..quote:Op maandag 21 april 2014 21:22 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Oh sorry had ik het topic gesloten? Ik zat mobiel dus ik zag het niet.
Wel zonsondergang in Zandvoort. Erg pretty. Alleen geen heftige kleuren ofzo.
Nee maar het is geen rood lampje. Hij zegt dat het ververst moet worden de volgende keer dat ik bij de garage ben. Alsof het niet acuut is.quote:Op maandag 21 april 2014 21:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Is dat een vraag
Heel simpel, je bent nu al te laat. Hup bellen met de dealer voor onderhoud.
Waarom dat gezeik is snap ik niet
Ik was niet gegaan. Zoals iedereen voorspeld had.quote:
Kan je het logo omschrijven? Of is het zo klein dat het niet te onderscheiden is van een rond ledje?quote:Op maandag 21 april 2014 21:27 schreef Hyaenidae het volgende:
Tegenwoordig gaat er vaak een klein logo oranje/rood branden op mijn dashboard. Ik heb het idee dat het vaker gebeurt naarmate de benzinetank leger raakt want als ik daarna ga tanken dan ben ik er een hele poos vanaf. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Nee het is echt een figuurtje maar weet zo niet precies hoe het eruit ziet, het brandt nu ook al een tijd niet meer. Als ik het nog een keer zie branden zal ik een foto maken en die hier posten.quote:Op maandag 21 april 2014 21:28 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Kan je het logo omschrijven? Of is het zo klein dat het niet te onderscheiden is van een rond ledje?
quote:Op maandag 21 april 2014 21:27 schreef Hyaenidae het volgende:
Tegenwoordig gaat er vaak een klein logo oranje/rood branden op mijn dashboard. Ik heb het idee dat het vaker gebeurt naarmate de benzinetank leger raakt want als ik daarna ga tanken dan ben ik er een hele poos vanaf. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Het is heel simpel, (voorbeeld) bij 30.000 Km of na 2 jaar heeft je auto onderhoud nodig. Dus niet bij 31.000. Het kan dus zelfs van invloed zijn op je garantie...quote:Op maandag 21 april 2014 21:23 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Nee maar het is geen rood lampje. Hij zegt dat het ververst moet worden de volgende keer dat ik bij de garage ben. Alsof het niet acuut is.
Toch laat hij wel in het instrumenten paneel dat lampje zien...
Ik weet het gewoon niet...
Foto?quote:Op maandag 21 april 2014 21:27 schreef Hyaenidae het volgende:
Tegenwoordig gaat er vaak een klein logo oranje/rood branden op mijn dashboard. Ik heb het idee dat het vaker gebeurt naarmate de benzinetank leger raakt want als ik daarna ga tanken dan ben ik er een hele poos vanaf. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Whoa, lastig dit.quote:Op maandag 21 april 2014 21:27 schreef Hyaenidae het volgende:
Tegenwoordig gaat er vaak een klein logo oranje/rood branden op mijn dashboard. Ik heb het idee dat het vaker gebeurt naarmate de benzinetank leger raakt want als ik daarna ga tanken dan ben ik er een hele poos vanaf. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Je brandstoftank is vervuild. Als de tank leger raakt, wordt de concentratie vuil hoger. Oplossing: tank leegrijden en vullen met zeepsop. Vervolgens de met zeepsop gevulde tank weer leegrijden.quote:Op maandag 21 april 2014 21:27 schreef Hyaenidae het volgende:
Tegenwoordig gaat er vaak een klein logo oranje/rood branden op mijn dashboard. Ik heb het idee dat het vaker gebeurt naarmate de benzinetank leger raakt want als ik daarna ga tanken dan ben ik er een hele poos vanaf. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Contactsleutel vast blijven houden.quote:Op maandag 21 april 2014 22:57 schreef derLudolf het volgende:
Een auto loopt ook op zeepsop? Ik ga nooit meer tanken dan :p
Haha het is niet zo'n service termijn lampje. Echt een foutmelding gegeven door het motor management.quote:Op maandag 21 april 2014 21:34 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Het is heel simpel, (voorbeeld) bij 30.000 Km of na 2 jaar heeft je auto onderhoud nodig. Dus niet bij 31.000. Het kan dus zelfs van invloed zijn op je garantie...
Dat betekend ook niet dat ik hem wil mollen.quote:
Wat ben je ook een clownquote:Op maandag 21 april 2014 23:04 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat betekend ook niet dat ik hem wil mollen.
Ik bel morgen de beunhaas wel ff.
De garageman had echt deze week nog het oliepeil gecontroleerd. Ik zal het idd ook nog ff checken morgen.quote:Op maandag 21 april 2014 23:08 schreef 2cv het volgende:
Als het 100% zeker weten NIET een te laag oliepeil is of een ander vloeistofje dat beneden het minimum staat, valt het best mee. Puur technisch gezien dan, tenzij ook de distributieriem aan de beurt is (als die knapt draait de hele motor aan gort). Maar ze kunnen wel over garantie gaan jammeren ja.
Platinaquote:Op vrijdag 25 april 2014 13:59 schreef marcooooow het volgende:
Er zijn normale bougies, en er zijn speciale duurdere bougies die veel langer meegaan. Hoe heten die nog maar? Het ligt op het puntje van mijn tong...
Ik heb 2 eigenschappen die nu in gevecht zijn met elkaar: Gierigheid en perfectionisme. Ik heb er nog geen APK op en er moet nog een nieuwe automaat in komen, daarna ga ik het allemaal netjes doen.quote:
Ik wil niet negatief doen, maar ia die auto überhaupt te repareren? Het ziet er best wel doorgerot uit...quote:Op zondag 27 april 2014 17:30 schreef marcooooow het volgende:
[..]
Ik heb 2 eigenschappen die nu in gevecht zijn met elkaar: Gierigheid en perfectionisme. Ik heb er nog geen APK op en er moet nog een nieuwe automaat in komen, daarna ga ik het allemaal netjes doen.
Een vriend van mij restaureert nu oude Mercedessen die hij heeft opgekocht en hij was jaloers omdat die van hem ''10x slechter zijn''.quote:Op zondag 27 april 2014 17:45 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik wil niet negatief doen, maar ia die auto überhaupt te repareren? Het ziet er best wel doorgerot uit...
Ik zie maar 1 foto?quote:Op zondag 27 april 2014 17:16 schreef marcooooow het volgende:
Ik heb mijn auto op blokken en ben vandaag alle wielkasten bij langs geweest. Achter is de roest nog redelijk, voor is het zacht gezegd wat erger.
Mijn vraag is hoe ik dit precies moet repareren om het APK-waardig te maken met zo weinig mogelijk laswerk.
Hoe streng is de APK m.b.t. dorpels, spatborden en de wielkasten zelf?
Foto's:
http://imgur.com/fL7fl22,s7JzP5Y,5xCPLdA,sF8aK6t,KWd7uCk#0
De roestige rand op Foto 3&4 is onderdeel van het frame, en niet van het spatbord.
Foto 5 is hoe het er uit zag. Ik heb het weggebogen en de ruimte daarachter zat vol met pur, aan beide kanten.
Vriendelijk bedankt.
Als het goed is staat er boven de foto ''First image'', ''Second image'' etc. Er zitten geen veerpoten onder mijn auto, de veren zitten in schotels, achter heb ik dubbele schokdempers, en voor heb ik er voor elk wiel 1 die wel aan de wielkast vast zit.quote:Op zondag 27 april 2014 18:24 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ik zie maar 1 foto?
De gradatie is 6E als er een veerpoot in de wielkast zit, zonder 4E
Moeilijk te zeggen, het wordt meet en rekenwerk. Daar heb je de auto toch bij nodigquote:Op zondag 27 april 2014 19:02 schreef marcooooow het volgende:
[..]
Als het goed is staat er boven de foto ''First image'', ''Second image'' etc. Er zitten geen veerpoten onder mijn auto, de veren zitten in schotels, achter heb ik dubbele schokdempers, en voor heb ik er voor elk wiel 1 die wel aan de wielkast vast zit.
http://imgur.com/fL7fl22,s7JzP5Y,5xCPLdA,sF8aK6t,KWd7uCk#0
http://imgur.com/fL7fl22,s7JzP5Y,5xCPLdA,sF8aK6t,KWd7uCk#1
http://imgur.com/fL7fl22,s7JzP5Y,5xCPLdA,sF8aK6t,KWd7uCk#2
http://imgur.com/fL7fl22,s7JzP5Y,5xCPLdA,sF8aK6t,KWd7uCk#3
http://imgur.com/fL7fl22,s7JzP5Y,5xCPLdA,sF8aK6t,KWd7uCk#4
Ik zou een video kunnen maken van de wielkasten, maar ik kan zelf ook gaan meten als ik ongeveer weet wat ik moet meten. De informatie op http://www.innovam.nl/Business/Keurmeesters/FAQ.aspx?c=10 krijg ik er niet helemaal in.quote:Op zondag 27 april 2014 19:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Moeilijk te zeggen, het wordt meet en rekenwerk. Daar heb je de auto toch bij nodig
Dat is echt een beetje zorgwekkend. De auto zal dan toch nooit meer de structurele integriteit en kreukelzones, en dus veiligheid, hebben waar voor ontworpen is?quote:Op zondag 27 april 2014 18:08 schreef marcooooow het volgende:
[..]
Een vriend van mij restaureert nu oude Mercedessen die hij heeft opgekocht en hij was jaloers omdat die van hem ''10x slechter zijn''.
De auto was uberhaupt al niet ontworpen voor veiligheid, inderdaad zorgwekkend. Zolang de auto door de APK komt ben ik er tevreden mee.quote:Op zondag 27 april 2014 20:53 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is echt een beetje zorgwekkend. De auto zal dan toch nooit meer de structurele integriteit en kreukelzones, en dus veiligheid, hebben waar voor ontworpen is?
omdat de wielkasten rot zijn jaquote:Op zondag 27 april 2014 20:53 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is echt een beetje zorgwekkend. De auto zal dan toch nooit meer de structurele integriteit en kreukelzones, en dus veiligheid, hebben waar voor ontworpen is?
quote:Op zondag 27 april 2014 23:00 schreef klawie het volgende:
Plamuur alles gewoon dicht rn dan een zwart spuitbusje er over tis eigelijk niet de manier hoe het hoort maar anders ga je huilen
Dan doe je wat goed verkeerd.quote:Op zondag 27 april 2014 23:14 schreef klawie het volgende:
[..]
Ja je moet wat dat denk als je gaat lassen je de gaten erin brand
Met een electrode wel ja...quote:Op zondag 27 april 2014 23:14 schreef klawie het volgende:
[..]
Ja je moet wat dat denk als je gaat lassen je de gaten erin brand
Ja dat kan.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 14:32 schreef NieuweNier het volgende:
Hmm de 12 volt voorin doet het ook niet. Dat is erger. De socket zit niet goed vast en er komt geen stroom uit...
Kan dat goedkoop gefixt worden?
Doe eens meer info. "Die mondeo" zegt mij niks.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 14:25 schreef NieuweNier het volgende:
Ik heb die nieuwe mondeo gehaald en heb een klein defect ontdekt.
Soms hapert de rechter deur een beetje. Hij gaat gewoon van de centrale vergrendeling af, maar het daadwerkelijke openen van de deur gaat lastig. Je moet redelijk hard trekken. Als je licht trekt gaat hij niet open.
Waardoor kan het komen en hoe repareer ik dat?
quote:Op dinsdag 6 mei 2014 15:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Doe eens meer info. "Die mondeo" zegt mij niks.
Je hebt die hele auto ontwricht met je gewicht, daarom klemt de deur nu opeens, of het is een schadebak.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 14:25 schreef NieuweNier het volgende:
Ik heb die nieuwe mondeo gehaald en heb een klein defect ontdekt.
Soms hapert de rechter deur een beetje. Hij gaat gewoon van de centrale vergrendeling af, maar het daadwerkelijke openen van de deur gaat lastig. Je moet redelijk hard trekken. Als je licht trekt gaat hij niet open.
Waardoor kan het komen en hoe repareer ik dat?
Die gek heeft naar eigen zeggen een 10 jaar oude mondeo met 2,5 ton op de teller gekocht, terwijl hij beroerder rijdt dan een oma in een smart.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 15:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Doe eens meer info. "Die mondeo" zegt mij niks.
En dan ook nog eens een diesel hequote:Op dinsdag 6 mei 2014 17:31 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Die gek heeft naar eigen zeggen een 10 jaar oude mondeo met 2,5 ton op de teller gekocht, terwijl hij beroerder rijdt dan een oma in een smart.
Oh ja, want naast zn studie, bijbaan van 30 uur/week en dagelijkse sportschoolsessies va 2-3 uur per keer rijdt hij maandelijks 5000km privequote:
Op vakantie met 4 kerels in een tent in het bos in België.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 17:37 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Oh ja, want naast zn studie, bijbaan van 30 uur/week en dagelijkse sportschoolsessies va 2-3 uur per keer rijdt hij maandelijks 5000km prive
Nog iets vergeten?
Dank voor de nuttige info!quote:Op dinsdag 6 mei 2014 15:04 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Ja dat kan.
Nieuwe kopen.
Of kijken waarom ie geen stroom heeft.
Zekering ok?
Bedrading ok?
Het contact punt met de stroom van de auto zat losquote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:00 schreef JohnB52 het volgende:
Beter zo dan andersom.
En dat geflame heb je aan je reputatie te danken natuurlijk ;-)
Hoe kan je aanstekerplug het niet doen en na Vastlijmen wel?
Dat zei ik al!quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:07 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Het contact punt met de stroom van de auto zat los
Skoda Fabia Combi (2005)quote:
Ik denk dat er een aftermarket in zat. Tweedehands ben ik toch bang dat ik een andere gejatte autoradio koop, nieuw vind ik prima.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:46 schreef JohnB52 het volgende:
Hangt er ook vanaf wat er eerst in zat.
Originele fabrieksradio?
Of een aftermarket?
Anders heb je ook nog een bakje nodig, werkt je eventuele stuurbediening niet meer.
Als je echt weinig uit wilt geven, kijk dan voor een tweedehands op marktplaats.
Ah, Nice. Bedanktquote:Op donderdag 8 mei 2014 12:29 schreef JohnB52 het volgende:
Als je bijvoorbeeld :
http://www.pimtensen.nl/
Een mailtje stuurt met "
Ik heb een Skoda Fabia uit 2005, mijn radio is gestolen en ik wil een nieuwe, welke heb je voor me, ik wil cd afspelen, radio en (vul maar in) en heb ik nog iets anders nodig?"
Dan krijg je denk ik wel goed advies.
Pas wel op met het opvolgen van advies die hun geven. Mijn moeder wilde een simpele radio omdat ze graag radio5 luisterd op super simpele OEM speakertjes, haar OEM radio was kapot gegaan.quote:
Ja, je fuseelichaaam is los geweest en dan moet je uitlijnen.quote:Op maandag 12 mei 2014 18:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
Vraagje: mijn homokineten zijn laatst vervangen. De fuseekogels en de stuurkogels zijn niet los geweest. Moet ik dan mijn auto uit laten lijnen?
Wat is het fuseelichaam?quote:Op maandag 12 mei 2014 18:22 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ja, je fuseelichaaam is los geweest en dan moet je uitlijnen.
Het aluminum frame waar je wiellager in zit, je aandrijfas doorgaat. Je spoorstangkogel aanvast zit. Je draagarm aanvast zit. Oftewel een wielgeleidings elementquote:
Ik heb bij mijn auto geen aluminium gezien. Het was een grote bonk roest. Ter info,ik heb een Nissan Almera uit 1998.quote:Op maandag 12 mei 2014 19:53 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Het aluminum frame waar je wiellager in zit, je aandrijfas doorgaat. Je spoorstangkogel aanvast zit. Je draagarm aanvast zit. Oftewel een wielgeleidings element
Staal kan ookquote:Op maandag 12 mei 2014 20:26 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik heb bij mijn auto geen aluminium gezien. Het was een grote bonk roest. Ter info,ik heb een Nissan Almera uit 1998.
Wat ik me afvraag: Hoe kan je een homokineet vervangen zonder de fusee los te maken?quote:Op maandag 12 mei 2014 18:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
Vraagje: mijn homokineten zijn laatst vervangen. De fuseekogels en de stuurkogels zijn niet los geweest. Moet ik dan mijn auto uit laten lijnen?
Ik heb die gozer die het gedaan heeft even gevraagd en hij heeft de veerpoot los gehad. Ik moet hem wel uit laten lijnen trouwens. Als ik het stuur los laat wil mijn auto graag naar links.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 02:19 schreef vannelle het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag: Hoe kan je een homokineet vervangen zonder de fusee los te maken?
Hoe krijg je de ruimte op de aandrijfas?
Volgens mij had 'ie beter de fusee los kunnen halen. Als het stuur scheef staat maar de auto nog rechtdoor wil is de sporing niet goed meer, als de auto uit zichzelf een bocht wil maken is het camber niet goed meer en dat is biet bij alle auto's af te stellen ...quote:Op dinsdag 13 mei 2014 23:23 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik heb die gozer die het gedaan heeft even gevraagd en hij heeft de veerpoot los gehad. Ik moet hem wel uit laten lijnen trouwens. Als ik het stuur los laat wil mijn auto graag naar links.
Bij de mijne is dat alleen voor af te stellen, geloof ik. Dat was tenminste met de Sunny's wel zo, die kon je achter niet echt uitlijnen.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 23:53 schreef 2cv het volgende:
[..]
Volgens mij had 'ie beter de fusee los kunnen halen. Als het stuur scheef staat maar de auto nog rechtdoor wil is de sporing niet goed meer, als de auto uit zichzelf een bocht wil maken is het camber niet goed meer en dat is biet bij alle auto's af te stellen ...
Wat is er voor alleen af te stellen ? De sporing ? Het camber ? Het caster ?quote:Op woensdag 14 mei 2014 11:44 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Bij de mijne is dat alleen voor af te stellen, geloof ik. Dat was tenminste met de Sunny's wel zo, die kon je achter niet echt uitlijnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
quote:Op donderdag 15 mei 2014 01:19 schreef 2cv het volgende:
[..]
Wat is er voor alleen af te stellen ? De sporing ? Het camber ? Het caster ?Klopt, ik dacht dat alles af te stellen was, maar dat is niet zo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Oh sorry, natuurlijk. Dat maakt best wel een verschilquote:Op zondag 18 mei 2014 01:16 schreef 2cv het volgende:
Wat voor auto zit er om die olie heen ? En wat voor brandstof gebruikt die auto om zich voort te bewegen ?
Sorry voor de late reactie, lees het nu pas.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 23:23 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik heb die gozer die het gedaan heeft even gevraagd en hij heeft de veerpoot los gehad. Ik moet hem wel uit laten lijnen trouwens. Als ik het stuur los laat wil mijn auto graag naar links.
Hij heeft onder iets los gehad waardoor hij de ruimte had, ik stond er bij. Misschien dat het bij mijn snakjapanner wel zo werkt?quote:Op zondag 18 mei 2014 02:47 schreef vannelle het volgende:
[..]
Sorry voor de late reactie, lees het nu pas.
Maar nu snap ik het nog steeds niet, ook al is de veerpoot los dan nóg kun je niet je naaf/fusee naar buiten trekken om ruimte te maken lijkt mij.
Zou em wel uit laten lijnen trouwens, dat naar 1 kant trekken is not a good sign....
rempedaal indrukken tot hij er uit valt.quote:Op maandag 19 mei 2014 20:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
Iemand hier een tip om een zuiger knap uit een klauw krijgen?
Hij is al los van de veerpoot... Had al met de fietspomp geprobeerd. Dat je moet oppassen weet ik, maar dat moet je ook als je een koppeling vervangt of een kop eraf hebt.quote:Op maandag 19 mei 2014 20:52 schreef vannelle het volgende:
Als ie nog gemonteerd is: rempedaal of -hendel indien motor. Anders perslucht.
Durf ik niet te zeggen, maar lijkt me niet.quote:Op maandag 19 mei 2014 20:53 schreef loveli het volgende:
Soms moet je iets een slagje draaien met een speciale sleutel, tangetje om borgringen te verwijderen kan ook passen.
[ afbeelding ]
Dat is het dus, die dingen zitten niet op de auto.quote:Op maandag 19 mei 2014 21:03 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
rempedaal indrukken tot hij er uit valt.
vetspuit kan ookquote:Op maandag 19 mei 2014 21:05 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat is het dus, die dingen zitten niet op de auto.
Ga je dit doen, dan een stukje hout tussen de zuiger en klauwquote:Op maandag 19 mei 2014 21:18 schreef klawie het volgende:
Monteer ze effe of zag je oude remslang door zet het enestukje in je klauw andere kant effe een autoventiel in pas maken en dan de banden pomp erop maar pas op met wat je doet he
Heeft die klauw ook meteen een handremfunctie ?quote:Op maandag 19 mei 2014 20:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
Iemand hier een tip om een zuiger knap uit een klauw te krijgen?
Nope.quote:Op maandag 19 mei 2014 22:39 schreef 2cv het volgende:
[..]
Heeft die klauw ook meteen een handremfunctie ?
Dan moeten ze er zo uit kunnen.quote:
Is het laadcircuit niet gewoon rot, als je accu steeds leeg is?quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:34 schreef MountMan het volgende:
Hai,
Klein maandje terug was m'n accu dood, 7 volt. Achja, kan gebeuren. Nieuwe gehaald en garage terplekke heeft deze erin gezet. Er is een 44 Ah ingezet, deze kwam er ook uit van een ander merk. Nu heb ik echter op kortere ritten dat mijn startmotor slecht ronddraait met als toppunt dat deze niet meer wou draaien. ANWB erbij met booster en ding start gelijk als een zonnetje.
Volgens de ANWB meneert die in zijn al wijze accuboek heeft gekeken hoort er in dit model echter een 56 Ah te liggen minimaal. Nu is er echter niet veel ruimte door de LPG computer welke ernaast ligt.
Betreft een Alfa 156 SW 2001 1.8 TS. Fototje ter ondersteuning:
[ afbeelding ]
Iemand suggesties? Zijn er misschien hogere accu's verkrijgbaar in de handel? Wil het zelf pogen als het niet al te lastig is en anders me niet laten naaien bij de garage.
Omdat dat bij de ford 200 euro zou kosten en de auto zelf 1600 heeft gekost.quote:
Het ligt echt aan de 12 volt aansluiting van de auto zelf. Die is kapotquote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:49 schreef vannelle het volgende:
Kun je er dan geen andere in zetten die je voor nog geen tientje bij de Halfords kan kopen?
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=11699quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:03 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Omdat dat bij de ford 200 euro zou kosten en de auto zelf 1600 heeft gekost.
Als het werkt hoeft het er voor mij echt niet fancy uit te zien
Dan tak je het af van je lampje van je dashboard kastjequote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:53 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Het ligt echt aan de 12 volt aansluiting van de auto zelf. Die is kapot
Pro-tip: ijsstokje, roerhoutje (van de Mac) of houten snackvorkje ertussen steken en de boel blijft ook klem zitten. Snackvorkje heeft mijn persoonlijke voorkeur.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 14:55 schreef NieuweNier het volgende:
De 12 volt stekker van mijn mondeo is alweer lam geworden.
De oplader zit nu goed en geeft stroom. Kan ik dat ding er gewoon permanent inhouden zonder dat het de accu leegtrekt. Ik neem aan dat zo'n telefoon oplader toch geen auto accu leegtrekt?
En een koelbox? Kan je die er een paar uur in laten zitten?
Of je haalt er 1 op de sloop.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:03 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Omdat dat bij de ford 200 euro zou kosten en de auto zelf 1600 heeft gekost.
Als het werkt hoeft het er voor mij echt niet fancy uit te zien
Das wel een goede!quote:Op zaterdag 24 mei 2014 08:58 schreef loveli het volgende:
[..]
Pro-tip: ijsstokje, roerhoutje (van de Mac) of houten snackvorkje ertussen steken en de boel blijft ook klem zitten. Snackvorkje heeft mijn persoonlijke voorkeur.
Toch zou ik eens je laadstroom controleren met een multimeter.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:36 schreef MountMan het volgende:
Even terugkomend op m'n bovenstaand verhaal. Vandaag half nederland door gereden, startte die weer niet bij vertrek. Nu een beetje met de klem om de + pool geschoven, startte opeens wel! Zat er ook niet strak omheen, gok dat de bout is losgetrild oid waardoor deze niet helemaal goed contact maakt. Startte ook direct goed daarna en geen problemen meer gehad. Lijkt dus nu opgelost te zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
een koelwater co test doen weer he het zekerquote:Op woensdag 4 juni 2014 11:03 schreef monsterd. het volgende:
De micra staat nu bij de garage, omdat ik ook koelprpblemen heb. Er zit zwarte troep in de reservoir en komt ook steeds terug, lijkt niet op olie maar meer op uitstoot. Garage stelt voor om de koppakking te doen, maar hij weet niet zeker of dit het probleem is want het kan ook een klein scheurtje ergens zijn. Hier wil hij 685 euro voor. Is dit redelijk of kan ik beter ergens anders heen gaan?
quote:Op woensdag 4 juni 2014 12:28 schreef klawie het volgende:
[..]
een koelwater co test doen weet he het zeker
Ik zou dat als eerst doen/laten doen je kan niet zomaar 700euro betalen en dan niet zeker weteb of het over isquote:Op woensdag 4 juni 2014 13:08 schreef monsterd. het volgende:
Dat hij heeft niet gedaan volgens mij. Ik heb de reparatie sowieso geweigerd. Voor dat geld kan het overal wel en de schoonvader van mijn zusje is monteur. Ik wilde hem nog vragen of hij het anders doet.
Als je geen gaskabel hebt.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 16:37 schreef Oceanview het volgende:
Hoe weet je eigenlijk of je een elektronisch gaspedaal hebt of niet?
Dus dat kabeltje waar je aan trekt onder de motorkap?quote:
de dikke slang vanaf je luchtfilter volgeb die komt uit bij je gasklep als daar een kabel aanzit is het een mechaniche en als er een stappenmotor in zit is het eeb elecktronischequote:Op vrijdag 6 juni 2014 16:37 schreef Oceanview het volgende:
Hoe weet je eigenlijk of je een elektronisch gaspedaal hebt of niet?
Carglass of Autototaalglas ofzoiets.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 20:51 schreef NieuweNier het volgende:
Ik heb helaas twee sterretjes in mijn voorruit gekregen door de geweldige kwaliteit van de Belgische wegen.
Weten jullie waar ik dat zo goedkoop mogelijk kan repareren? Ik ben alleen WA verzekerd.
Met een stappenmotor kun je gewoon een gaskabel hebben...quote:Op vrijdag 6 juni 2014 18:06 schreef klawie het volgende:
[..]
de dikke slang vanaf je luchtfilter volgeb die komt uit bij je gasklep als daar een kabel aanzit is het een mechaniche en als er een stappenmotor in zit is het eeb elecktronische
Waar zijn die andere 2 sterretjes dan gebleven die je in het KLB topic hebt gepost?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 20:51 schreef NieuweNier het volgende:
Ik heb helaas twee sterretjes in mijn voorruit gekregen door de geweldige kwaliteit van de Belgische wegen.
Weten jullie waar ik dat zo goedkoop mogelijk kan repareren? Ik ben alleen WA verzekerd.
Die waren weg nadat ik de ruiten sproeier had aangezetquote:Op vrijdag 6 juni 2014 21:21 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Waar zijn die andere 2 sterretjes dan gebleven die je in het KLB topic hebt gepost?
En wat is het nou?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 21:08 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Met een stappenmotor kun je gewoon een gaskabel hebben...
Hoe kan ik weten of ik een electronisch gaspedaal heb of een oude/normalequote:Op vrijdag 6 juni 2014 23:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Wat is wat? Mijn glazenbol doet het nog steeds niet...
Zit er een stekker op het gaspedaal?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 23:46 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Hoe kan ik weten of ik een electronisch gaspedaal heb of een oude/normale
Als je hier neerzet wat voor auto je hebt krijg je waarschijnlijk wel antwoord.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 23:46 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Hoe kan ik weten of ik een electronisch gaspedaal heb of een oude/normale
Mazda 5 1.8 uit 2006.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 23:52 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Als je hier neerzet wat voor auto je hebt krijg je waarschijnlijk wel antwoord.
Kenteken wil wel helpen.
Op de vluchtstrook idd. Natuurlijk wel een beetje in de berm.quote:Op donderdag 12 juni 2014 09:02 schreef JohnB52 het volgende:
Waar moest je stoppen?
Op de vluchtstrook?
Als jouw rijgedrag dermate slecht is, dan zou dat mogen ja. Blijkbaar was het ook zo?;)
Is zand echt zo dramatisch?quote:Op vrijdag 13 juni 2014 02:09 schreef 2cv het volgende:
Planken neerleggen of niet op het onverharde komen of zoiets regelen:
[ afbeelding ]
Maar dat is nog geen garantie dat je niet vast komt te zitten want:
[ afbeelding ]
Soms wel, soms niet. Maar als je er voor wilt zorgen dat je niet vast komt te zitten, zul je maatregelen moeten nemen.quote:
Ligt er een paar honderd kilo shit in die auto ?quote:Het harde, een beetje natte, zand lijkt me eigenlijk totaal geen probleem. Zie bijvoorbeeld
Dat is 100% garantie tot vast blijven zitten ja.quote:Het lijkt me pas rottig wanneer je op van dat losse zand terecht komt. Al is dat er dus juist veel op de Nederlandse stranden.
Dan ben je de lul. De ANWB sleept niet als je in de blub zit.quote:Wat doet de ANWB? Slepen je die echt overal weg? Of ben ik echt de lul wanneer ik op zo'n plek vast kom te zitten?
Je hebt me overtuigd. Het is geen goed idee.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 17:15 schreef 2cv het volgende:
[..]
Soms wel, soms niet. Maar als je er voor wilt zorgen dat je niet vast komt te zitten, zul je maatregelen moeten nemen.
[..]
Ligt er een paar honderd kilo shit in die auto ?
[..]
Dat is 100% garantie tot vast blijven zitten ja.
[..]
Dan ben je de lul. De ANWB sleept niet als je in de blub zit.
Mits geen 22" spinners en extreem lage banden zonder profiel . Zeker in mul zand is een fatsoenlijk profiel wel lekker.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 17:49 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Je hebt me overtuigd. Het is geen goed idee.
Inderdaad. Ik had erover heen gekeken dat die andere mondeo natuurlijk leeg is. Bovendien is het veel steviger nattig zand.
Gemeen dat de anwb je dan niet kan helpen
Maar zou je met een moderne range rover bijvoorbeeld wel chill over zand kunnen rijden?
Nee, een Evoque is daar niet voor bedoeldquote:Op vrijdag 13 juni 2014 17:49 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Maar zou je met een moderne range rover bijvoorbeeld wel chill over zand kunnen rijden?
Dat is ook precies de truc die reddingsbrigades en dergelijke toepassen, die rijden vanaf de vloedlijn met een noodgang richting strandopgang om zo het mulle deel te "skippen", diflock en alles aan en gassen. Overigens vorig jaar nog 4x4 tractoren die vast kwamen te zitten op een strandopgang omdat ze op de laatste meters voor de betonplaten nogmaals moesten overleggen. De eerste kwam er nog uit, maar de tweede groef zich kansloos in.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 16:14 schreef fathank het volgende:
Niet doen binnen 10 meter zit je klemvast. Zeker in mul zand. Of je moet met een rotgang t strand op joekelen.
Het zijn fortuna f2900 banden. De goedkoopste Chinese rommel die je kan krijgen. En een 40 procent langere remweg dan michelins volgens een of andere bandentestquote:Op zondag 15 juni 2014 20:53 schreef JohnB52 het volgende:
Foto's?
Welk merk banden?
Als je Mondeo niet goed is uitgelijnd kan het zo zijn dat ze schuin afslijten.
Troost je: op mijn auto vd zaak zitten mooie Pirelli bandjes, wagen is 2x uitgelijnd, maar doordat ik alleen in de stad rondrij, en het ding zwaar is, mag ik elke 10.000km om nieuwe voorbandjes.
Ja inderdaad. Het was ook niet mijn keuze. De vorige eigenaren hadden ze eronder gegooid.quote:Op zondag 15 juni 2014 21:12 schreef JohnB52 het volgende:
Volgende keer betere banden kopen, dan heb je daar geen last van...
Bij mij wel.quote:Op zondag 15 juni 2014 21:55 schreef Leandra het volgende:
Zijn je banden wel geschikt voor ( het gewicht van) de auto?
Dus dan ga je ze oprijden, omdat je het zonde van t rubber vind?quote:Op zondag 15 juni 2014 21:51 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Het was ook niet mijn keuze. De vorige eigenaren hadden ze eronder gegooid.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom je zou bezuinigen op je banden. Als er 1 onderdeel van je auto belangrijk is...
Lage druk inderdaad. Trekkers rijden op het land niet zelden op 0,5 bar.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 00:55 schreef NieuweNier het volgende:
Nog een vraagje trouwens...
Binnenkort moet ik waarschijnlijk met mijn auto op zand gaan rijden. Het strand van meertjes of uhm de zee. Ik heb dan ook voor een paar honderd kilo shit in de auto.
Hoe zorg ik ervoor dat ik niet vast kom te zitten? Klopt het dat als ik de banden half leeg laat lopen, ik gewoon over het strand kan rijden?
Nee komt goed dan, morgen ff de garage bellenquote:Op zondag 29 juni 2014 14:21 schreef JohnB52 het volgende:
Als ie niet over de grond schuurt geen probleem.
Zou alleen niet op drukste tijdstip vd dag daarheen rijden.
Haha ik ben een auto noob. Uit zo'n filmpje begrijp ik echt niet welk lampje erin gaatquote:Op dinsdag 1 juli 2014 00:15 schreef JohnB52 het volgende:
Je ziet toch in t filmpje wat voor lampje er in moet? :-)
Jij kan beter naar kwikfit ofzo, of een schroevendraaier kopen.
Halfords UK kan t lampje er wel voor je inzetten.
Oeh zeker een goede tip! Feller, goedkoper en duurzamerquote:Op dinsdag 1 juli 2014 00:18 schreef JohnB52 het volgende:
Die Philips zou ik niet kopen, zijn na n half jaartje alweer stuk, komt door dat ze op 66 watt branden.
Kies dan Osram Night Vision.
http://m.ebay.co.uk/sch/i(...)ULBS+FORD+MONDEO+MK3
In mijn boekje staat dat het belangrijk is vaak onderhoud uit te voeren. En dat je daarvoor naar de dealer moet bellen...quote:Op dinsdag 1 juli 2014 07:36 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Je hebt een boekje en daar staat informatie voor vrouwen en moeders zoals jij hoe het een en ander moet. Mocht het echt te ingewikkeld zijn dan staat er in het boekje dat je naar de dealer mag, en die het graag voor je doet.
Je hebt dus een boekje, daar zal het vervangen van een lamp in genoemd worden, en het type lamp ook.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:33 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
In mijn boekje staat dat het belangrijk is vaak onderhoud uit te voeren. En dat je daarvoor naar de dealer moet bellen...
Ik zal ff kijken of ik dan een ander boekje kan vinden.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:56 schreef JohnB52 het volgende:
In het instructieboekje wel.
Ik denk dat Roadtrip in het dealerboekje zit te bladeren.
als jij het doet nietquote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:08 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik zal ff kijken of ik dan een ander boekje kan vinden.
Staat daar ook in hoe je een grote beurt moet doen? Het lijkt me leuk dat zelf te doen. En het is goedkoper. En je weet zeker dat het goed gebeurd (dat weet je bij een beunhaas niet)
Ik dacht dat jij ''hier een mannetje voor had'' omdat je zo hoog stond op de ladder? Wat is er gebeurd, trippie?quote:
belasting en boetes zijn duurderrr dan dan hij verwachttequote:Op dinsdag 1 juli 2014 16:19 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij ''hier een mannetje voor had'' omdat je zo hoog stond op de ladder? Wat is er gebeurd, trippie?
Kan best zelf, weet ie tenminste dat het goed gebeurt.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:50 schreef Leandra het volgende:
Je hebt internet en een instructieboekje en 24 uur later weet je nog niet welke lamp erin moet?
Nee... Het lijkt me geen goed idee dat je een beurt zelf gaat doen.
Ik had het verkeerde boekje bekeken. Het waren inderdaad H7 lampjes.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:50 schreef Leandra het volgende:
Je hebt internet en een instructieboekje en 24 uur later weet je nog niet welke lamp erin moet?
Nee... Het lijkt me geen goed idee dat je een beurt zelf gaat doen.
Grill ook goed. Iig waar de lucht doorheen stroomt.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:42 schreef JohnB52 het volgende:
Trots op ons en de kwikfit?
Radiator er af? Het was toch de gril?
Door een radiator stroomt ook lucht.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:59 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Grill ook goed. Iig waar de lucht doorheen stroomt.
Als ik aan een massaprobleem denk denk ik aan mijn buikquote:
Daar heb je andere topics voor ;-)quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:34 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Als ik aan een massaprobleem denk denk ik aan mijn buik
Zit er niet opquote:Op maandag 7 juli 2014 20:33 schreef pindaplukker het volgende:
Ben bezig met een subwoofer aan het aansluiten in de auto, gaat om een audi a3 8l.
Alles aangesloten behalve de remote kabel. Kan deze er nergens in pluggen, dus er moet een kabel door geknipt worden.
Naar mijn weten is BLAUW de remote kabel, echter uit het ISO schema kan ik niet uitmaken wat nou de remote kabel is. Het blauwe draadje zou bij mij "permanent live no.2" zijn, is dat toch de remote?
ISO schema
[ afbeelding ]
ISO blokje uit mijn auto (komt direct van de kabelboom, is niet verknipt)
[ afbeelding ]
Welk draadje is de remote?
Wat snap je in hemelsnaam niet aan "ONDERHOUDSvragen" Of heb je ook NieuweOgen nodig?quote:
Zit er idd niet op, maar je kunt wel de ignition switched (4) gebruiken. Niet op een permanente doen, dan trekt je amp de accu leeg, gegarandeerd.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:33 schreef pindaplukker het volgende:
Ben bezig met een subwoofer aan het aansluiten in de auto, gaat om een audi a3 8l.
Alles aangesloten behalve de remote kabel. Kan deze er nergens in pluggen, dus er moet een kabel door geknipt worden.
Naar mijn weten is BLAUW de remote kabel, echter uit het ISO schema kan ik niet uitmaken wat nou de remote kabel is. Het blauwe draadje zou bij mij "permanent live no.2" zijn, is dat toch de remote?
ISO schema
[ afbeelding ]
ISO blokje uit mijn auto (komt direct van de kabelboom, is niet verknipt)
[ afbeelding ]
Welk draadje is de remote?
aaah kut zooi, ik zie het probleem al, zit de hele tijd naar het verkeerde blokje te kijken.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 21:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zit er idd niet op, maar je kunt wel de ignition switched (4) gebruiken. Niet op een permanente doen, dan trekt je amp de accu leeg, gegarandeerd.
In die top mini ISO zit 'ie wel trouwens, daar is het nummer 6 remote switching. Maar die stekkers heb je dus niet?
Water of koelvloeistof? En op welke hoogte zat het?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 23:16 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Ik zat laatst bij een Mazda 6 (1.8 benz) te kijken en die had op/naast het blok een x aantal druppels tot kleine strookjes aan water, dit zat aan de passagierszijde van het blok. Moeten er alarmbelletjes gaan rinkelen? Verkoper meldde dat het restanten van dauw zijn, vond ik een beetje sterk verhaal maar aan de andere kant ook niet te vergezocht.
T zat over de hele bovenkant van het blok tot aan de zijkanten van het plastic van het filter geloof ik. Voor mijn gevoel was het een substantie dat vlekken gaf en achter was gebleven. Ik heb niet geroken overigens..quote:Op zaterdag 12 juli 2014 02:27 schreef klawie het volgende:
[..]
Water of koelvloeistof? En op welke hoogte zat het?
Het had geen geur dus ik gok op water. Het zat vooral rondom de uitsparingen van het kleppendeksel.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 02:27 schreef klawie het volgende:
[..]
Water of koelvloeistof? En op welke hoogte zat het?
Zomaar een idee, afvoer van de paravan dichtquote:Op maandag 14 juli 2014 20:24 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Iemand? ^ monsterd's reactie is ietwat overdreven, het zat echt alleen aan de linkerkant van het blok als je voor de auto staat.
En dat het dus overloopt in plaats van netjes naar de grond geleid wordt? Klinkt op zich logisch. Auto heeft een hoge stand maar weer een hele goede prijs, moet toch eerst even naar een andere kijken voor goed vergelijkingsmateriaal.quote:Op maandag 14 juli 2014 20:26 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Zomaar een idee, afvoer van de paravan dicht
Ik zou er vanaf zien als ik jou was of hij moet echt goedkoop zijn dat je een oaar honderd buffer overhoudt voor gebrekenquote:Op maandag 14 juli 2014 20:38 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
En dat het dus overloopt in plaats van netjes naar de grond geleid wordt? Klinkt op zich logisch. Auto heeft een hoge stand maar weer een hele goede prijs, moet toch eerst even naar een andere kijken voor goed vergelijkingsmateriaal.
Ben nog niet helemaal zeker over deze, vooral omdat op het moment dat ik het gas goed intrapte er een moment niets gebeurde en een seconde of twee later gaf die pas een duwtje in de rug. Er zit geen turbo op dacht ik dus ik vind het maar raar, maar wellicht doen alle 6jes dat.
Daarom eerst nog in wat andere exemplaren rijden. Heb al wat leuke gezien met een 1-eigenaar historie en lagere standen voor niet veel meer geld.quote:Op maandag 14 juli 2014 21:57 schreef klawie het volgende:
[..]
Ik zou er vanaf zien als ik jou was of hij moet echt goedkoop zijn dat je een oaar honderd buffer overhoudt voor gebreken
In die categorie; bij mijn 121 lekten de rubbers rond de ruitenspoeierkopjes, zorgde na een regenbui er voor dat in o.a. de bovenkant van het luchtfilterhuis water kwam te staanquote:Op maandag 14 juli 2014 20:26 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Zomaar een idee, afvoer van de paravan dicht
Meestal als je naar die "tuning" zaakjes gaat of naar een Hifi zaak gaat kunnen ze je wel helpen. Ik denk zelfs dat de dealer ze wel kan bestellen.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 21:06 schreef Agiath het volgende:
Kan iemand mij dan misschien vertellen of deze koppelstukjes nog een beetje te verkrijgen zijn in de winkels? Of wordt het toch via ebay...
Volgende x raam dicht doen?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 19:44 schreef NieuweNier het volgende:
Ik was net door de wasstraat gegaan. Nu druipt er letterlijk water binnen aan de passagieren van mijn auto.
Is dit echt lekkage of kan er gewoon water op een verkeerde plek gespoten zijn?
Haha die was dicht. Het komt als het ware achter het dashboardkastje vandaan.quote:
Ik zou het sowieso van ebay halen, in een stenen winkel betaal je 4x zoveel voor hetzelfde artikel.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 21:06 schreef Agiath het volgende:
Kan iemand mij dan misschien vertellen of deze koppelstukjes nog een beetje te verkrijgen zijn in de winkels? Of wordt het toch via ebay...
Dit mag inderdaad gemengd worden. Het verschil tussen DOT 3 en -4, zit in het kookpunt.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 17:39 schreef GS42 het volgende:
In scherpe bochten en op hellingen gaat het remvloeistof-waarschuwingslampje van mijn Nissan Micra uit 1990 soms branden. Remvloeistofpeil is laag maar nog niet onder het minimum, toch wil ik het bijvullen om te kijken of dit helpt.
Nu staat in het boekje dat ik Dot 3 nodig heb (en ik neem aan dat dat er nu ook inzit, maar ik weet het niet zeker omdat ik de auto pas heb). De verkoper in de winkel heeft me echter Dot 4 meegegeven omdat dat er ook prima in zou kunnen. Voordat ik iets verpest, wil ik graag controleren of dit echt zo is. Google geeft tegenstrijdige info.
Kan ik Dot 4 remvloeistof in een auto uit 1990 gooien waarvan het boekje zegt dat er Dot 3 in moet? En kan ik dat mixen met wat er nu in zit (waarvan ik niet zeker weet wat het is)? Dank jullie wel.
Dank je wel voor de reactie. De auto is vorige maand APK-gekeurd, dus ik dacht dat het remsysteem wel in orde zou zijn en het vloeistofpeil gewoon laag. Is dat te naief gedacht? Als je zegt dat 'ie toch nagekeken moet worden, gaat de auto morgen naar de garage. Kunnen remmen is toch wel fijn.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 18:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Dit mag inderdaad gemengd worden. Het verschil tussen DOT 3 en -4, zit in het kookpunt.
Tevens denk ik dat je eerst remmen moet -laten- controleren. Als het indicatie lampje gaat branden, dan zijn of je remmen zover versleten dat het niveau hierdoor onder het minimale komt, of er is een lekkage.
quote:Op woensdag 23 juli 2014 11:51 schreef GS42 het volgende:
De Nissan met remvloeistof-waarschuwingslampje vanochtend naar de garage gebracht en net weer opgehaald. De monteur zei dat alles er goed uitzag en hij geen lekkages heeft gevonden. Hij heeft de remvloeistof bijgevuld uit het flesje dat ik al ergens anders had gekocht en vroeg niets voor de controle, dus ik heb niets hoeven betalen. (Gratis reclame: het was Garage 't Noorden in Groningen).
Nee Goh. Ik heb hem zelfs 3 keer afgeveegd en weer opnieuw gedoopt. Ik dacht van dit klopt niet.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 15:18 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Veeg het eens af en dip hem dan nog eens. Staat ook in je handleiding.
En hij staat uit. Zo noob ben ik echt niet...quote:Op dinsdag 29 juli 2014 15:49 schreef vannelle het volgende:
Zet de motor eens uit voor je gaat peilen.
Wat voor auto, motorblok, brandstofsoort en is er een roetfilter aanwezig?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 15:05 schreef NieuweNier het volgende:
Er is uhm iets heel interessants gebeurd met mijn auto.
Ik heb redelijk veel gereden tijdens een roadtrip, 4 a 5000km.
Terug in Nederland wilde ik de olie even checken. Hij is ver boven de max. Echt gewoon de hele peilstok zwart.
Voordat ik vertrok liet ik het controleren bij de garage en stond hij net onder de max. Net als altijd toen ik het controleerde.
Wat kan hier gebeurd zijn? Ik bedoel er komt niet zomaar olie bij...
Een mondeo 2.0 tdci inderdaad. Er zit een roetfilter op. Alhoewel die van twijfelachtige kwaliteit is, let veel toeren komt er om de zoveel tijd toch een pufje zwarte rook uit.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:22 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Wat voor auto, motorblok, brandstofsoort en is er een roetfilter aanwezig?
Het is een diesel. Dan mag de olie toch zwart zijn?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:16 schreef Catch22- het volgende:
Staat hij wel recht? En alsbje peilstok zwart is, dan is het tijd voor nieuwe olie
Niet meer mee rijden! Kans op Zware motorschade!!quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:04 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Een mondeo 2.0 tdci inderdaad. Er zit een roetfilter op. Alhoewel die van twijfelachtige kwaliteit is, let veel toeren komt er om de zoveel tijd toch een pufje zwarte rook uit.
[..]
Het is een diesel. Dan mag de olie toch zwart zijn?
Overigens staat hij half op de stoep geparkeerd. Daardoor komt het natuurlijk __!
Sorry voor deze noobheid...
Nee, dat mag niet.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 19:31 schreef JohnB52 het volgende:
Kan je roetfilter niet verwijderen? (En dan eventueel uit de software programmeren)
Edit: ik voel alweer n nieuw topic aankomen, zie plaatje: https://twitter.com/RTLNieuwsnl/status/494162946201620481
Mag niet, maar kan wel?quote:
LOL!quote:Op dinsdag 29 juli 2014 19:31 schreef JohnB52 het volgende:
Kan je roetfilter niet verwijderen? (En dan eventueel uit de software programmeren)
Edit: ik voel alweer n nieuw topic aankomen, zie plaatje: https://twitter.com/RTLNieuwsnl/status/494162946201620481
Echt zo erg? Het is inderdaad wanneer ik met een koude motor meteen boven de 3000 toeren ga.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:55 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Niet meer mee rijden! Kans op Zware motorschade!!
Dan komt dit zeer waarschijnlijk door het regelmatig afbreken van het regeneratie proces. Rij je veel korte stukjes? Anders zou een slechte verstuiver de oorzaak kunnen zijn.
Ik had er inderdaad iets over gelezen, maar dat uitprogrammeren is niet meer mogelijk vanaf een bepaalde versie van de ecu. Ik ben van na die versie.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:54 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Mag niet, maar kan wel?
Doen ze bij sommige Saabs ook, de 1.9 diesel bijvoorbeeld, egr afdoppen, wervelkleppen verwijderen en roetfilter er uit.
Co meting is bij dit spul verwijderd vaak beter dan bij een half functionerend systeem.
Dan is ie lek. Terug gaan ivm garantie?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:55 schreef house_is_a_feeling het volgende:
CC wordt niet meer koud terwijl die net twee weken terug bij aanschaf volledig afgevuld is. Niet extreem vaak gebruikt, zo'n 250 van de 500km.
Aircocheck doen of is er iets overduidelijks? Gaat om Mazda 6 1.8 uit 2003.
Geen garantie helaas. Hoor ik bij lekkage sporen te zien met het blote oog? Alles lijkt onder de kap mooi droog te zijn.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Dan is ie lek. Terug gaan ivm garantie?
Met stilstof vullen en dan met zeepsop opsporen en als je geluk hebt zit er uv bij kan je met een speciale lamp en bril het lek zo opsporenquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:55 schreef house_is_a_feeling het volgende:
CC wordt niet meer koud terwijl die net twee weken terug bij aanschaf volledig afgevuld is. Niet extreem vaak gebruikt, zo'n 250 van de 500km.
Aircocheck doen of is er iets overduidelijks? Gaat om Mazda 6 1.8 uit 2003.
Laten doen dus, dit soort dingen heb ik niet thuis.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:34 schreef klawie het volgende:
[..]
Met stilstof vullen en dan met zeepsop opsporen en als je geluk hebt zit er uv bij kan je met een speciale lamp en bril het lek zo opsporen
Idd maar afpersen is niet zo duur a30 euro ongv bij mij oo werkquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:36 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Laten doen dus, dit soort dingen heb ik niet thuis.
Werd hij eerder wel koud?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:55 schreef house_is_a_feeling het volgende:
CC wordt niet meer koud terwijl die net twee weken terug bij aanschaf volledig afgevuld is. Niet extreem vaak gebruikt, zo'n 250 van de 500km.
Aircocheck doen of is er iets overduidelijks? Gaat om Mazda 6 1.8 uit 2003.
Ijskoud. Ik hield hem zelfs op 22 graden want dat was al een aangenaam briesje, onder de 18 bevroor ik. Instructieboekje gaf zelfs aan om te beginnen om 22 en daarna te verlagen.quote:
Klinkt als benzine die terug loopt de tank in via een lek terugslagklepje o.i.d..quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:41 schreef fathank het volgende:
Geen autovraag maar een scootervraag.
Scooter start erg moeizaam. Electrisch sowieso niet, met kickstarter wel maar als ie een tijdje stil heeft gestaan duurt dat wel even. Als ik een tijdje rondgereden heb, half uurtje ergens ben en vervolgens weer ga start ie meestal wel gelijk.
Heb dat ding 1,5 jaar geleden gekocht voor 250 piek, geen bekende onderhoudshistorie verder. Heeft nu zo'n 10.000 km gelopen. T is een Sym 2takt overigens.
Draai zo'n dopje eraf waar ze normaal de vulslang op zetten en druk met een kleine schroevendraaier het ventieltje in komt er wat uit is hij niet lek komt er geen gas uit is hij lekquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 17:16 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Ijskoud. Ik hield hem zelfs op 22 graden want dat was al een aangenaam briesje, onder de 18 bevroor ik. Instructieboekje gaf zelfs aan om te beginnen om 22 en daarna te verlagen.
Ik had via het mazda forum wel een horror artikel gelezen over dat de unit in de 6, 5 en 3 te klein zijn en bij volle afvul (475g) de druk niet kwijt kunnen en zelf geen koeling meer ontvangen. Die aircospecialist gaf aan dat hij aanraadt deze units tot 400g te vullen. Die van mij is dus 475 gevuld.
Dit was hem: http://blog.deautoaircosp(...)r-weer-een-probleem/
Ja dat horror artikel dacht ik dus aan, bij mij viel de airco uit bij 40 graden, kwartiertje uit gedaan en wonder boven wonder deed hij het weer.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 17:16 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Ijskoud. Ik hield hem zelfs op 22 graden want dat was al een aangenaam briesje, onder de 18 bevroor ik. Instructieboekje gaf zelfs aan om te beginnen om 22 en daarna te verlagen.
Ik had via het mazda forum wel een horror artikel gelezen over dat de unit in de 6, 5 en 3 te klein zijn en bij volle afvul (475g) de druk niet kwijt kunnen en zelf geen koeling meer ontvangen. Die aircospecialist gaf aan dat hij aanraadt deze units tot 400g te vullen. Die van mij is dus 475 gevuld.
Dit was hem: http://blog.deautoaircosp(...)r-weer-een-probleem/
Is dat gas niet giftig ?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 19:18 schreef klawie het volgende:
[..]
Draai zo'n dopje eraf waar ze normaal de vulslang op zetten en druk met een kleine schroevendraaier het ventieltje in komt er wat uit is hij niet lek komt er geen gas uit is hij lek
Zou het deze kunnen zijn? Staat een 'L' op, heb er ook een aan de rechterkant van het motorblok met een 'H'.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 19:18 schreef klawie het volgende:
[..]
Draai zo'n dopje eraf waar ze normaal de vulslang op zetten en druk met een kleine schroevendraaier het ventieltje in komt er wat uit is hij niet lek komt er geen gas uit is hij lek
Op de terugweg, toen het een stukje minder warm was net, werd ie wel koud toen ik hem doortrok naar 15 graden. Maar niet geheel ijskoud.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 22:30 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ja dat horror artikel dacht ik dus aan, bij mij viel de airco uit bij 40 graden, kwartiertje uit gedaan en wonder boven wonder deed hij het weer.
L is je lage druk kant en h is je hoge druk kantquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 23:20 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Zou het deze kunnen zijn? Staat een 'L' op, heb er ook een aan de rechterkant van het motorblok met een 'H'.
[ afbeelding ]
[..]
Op de terugweg, toen het een stukje minder warm was net, werd ie wel koud toen ik hem doortrok naar 15 graden. Maar niet geheel ijskoud.
Ik laat hem denk ik ff nalopen volgende week, dit is nu gokwerk.
Ja, als die dingen stuk zijn gooi ik ze ook altijd in de biobak.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 23:32 schreef klawie het volgende:
[..]
Nee totaal niet zit nl ook gewoon in de koelkast of je airco
Maar dat zou dus betekenen als dat ding lekgaat jij niet meer wakker wordt smorgens daarvoor zijn de veiligheids eissen te streng hierquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 23:35 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ja, als die dingen stuk zijn gooi ik ze ook altijd in de biobak.
Ok. Je hebt eigenlijk wel gelijk. Als ik het ductape en er komt water op de verkeerde plekken kan het uiteindelijk duurder worden.quote:Op zondag 3 augustus 2014 17:27 schreef JohnB52 het volgende:
Dan zou ik heeel je auto met ducttape dichttapen.
En serieus antwoord: ga er mee naar de dealer. Meestal is advies gratis. En een paravan zal ook de hoofdprijs niet zijn. Anders op de sloop.
Ik hoop echt dat je een grapje maakt. Uberhaupt koud meer dan 3krpm doen. :x En jij doet t met een diesel...quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:53 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Echt zo erg? Het is inderdaad wanneer ik met een koude motor meteen boven de 3000 toeren ga.
Nope, maar laten we wel wezen, structureel koud naar 3k of hoger is niet bepaald goed voir een automotor.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:24 schreef Dingest het volgende:
Met een diesel is dat over het algemeen overbodig, maar het is nou ook niet alsof de boel direct in het honderd loopt zodra je met een koude motor de 3001 rpm aantikt...
En laten we verder wel wezen; in de praktijk, hoe vaak komt het voor dat een (benzine) blok voortijdig wordt afgeschreven puur en specifiek door het 'structureel maken van 3000 toeren met een koude motor'? En dan bedoel ik 'normaal' gebruik bij bijvoorbeeld het optrekken, niet consistent bij 6-7k in de begrenzer hangen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nope, maar laten we wel wezen, structureel koud naar 3k of hoger is niet bepaald goed voir een automotor.
De lease-Corsa-diesel van m'n pa doet onder de 2000 toeren helemaal niets, die moet je aardig doortrekken om mee te kunnen komen. Z'n oude Kangoo 1.5 diesel kon zonder gas te geven vertrekken, die Corsa slaat gewoon af als je niet flink gas bij geeftquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:20 schreef Catch22- het volgende:
Uberhaupt boven de 2500 toeren uitkomen is al niet nodig bij een diesel...
Het kan je wel eens een koppakking kosten...quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:55 schreef Dingest het volgende:
Natuurlijk zijn er wagens waar het warmrijden van cruciaal belang is, maar dat zijn meestal niet de doorsnee wagens. Voor een gewone auto is het vooral wenselijk - en ja, het slijt net zoals elk gebruiksproduct, maar de kans is bijzonder groot dat puur en alleen dit níét tot het probleem zal leiden dat de auto ooit de das om doet. Alleen dit soort posts overal op het internet leidt wel tot bangmakerij dat je koude motor spontaan explodeert zodra je eens meer dan die 3000 aantikt
Het is maar net wat je gewend bent. Als ik soms mensen in mijn omgeving hoor... "M'n auto rijdt al 15.000km probleemloos!! "quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 21:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het kan je wel eens een koppakking kosten...
Doet me trouwens denken aan die vent die we ooit in PTA hadden, had een 6 in lijn dieselblok van BMW, anderhalve ton erop. "Ja, gebruikt niet veel olie, litertje met 10.000 km ofzo" alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Zo'n ding mag niets gebruiken bij die kilometerstand.
Ik heb o.a. een Franse auto...quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 21:47 schreef Piet__Piraat het volgende:
Misschien ben ik verwend, maar ik vind het niet meer dan normaal dat een auto een tijd lang mee gaat zonder problemen. Maar als je voorheen een roestend brik had dat elke 5k voor 500 euro bij de garage stond, dan snap ik wel dat je blij bent
Mooi dat je mijn punt nog even versterkt door verder van die bangmakerij er tegenaan te gooien door 'oeh, het zou wel eens...' Stel je voor dat er iets defect raakt omdat je het gebruikt! Meestal knalt een koppakking er om heel andere redenen uit - en vaak bij een auto met een fatsoenlijke km-stand en/of leeftijd. Daarnaast gaat het materiaal van een koppakking niet eeuwig mee. Natuurlijk kúnnen die verschillen in temperatuur door ongelijkmatig opwarmen tot zoiets leiden, maar zoals ik eerder opmerkte: hoe vaak komt dat nou echt voor én valt het te bewijzen dat enkel en alleen dat de oorzaak is?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 21:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het kan je wel eens een koppakking kosten...
Doet me trouwens denken aan die vent die we ooit in PTA hadden, had een 6 in lijn dieselblok van BMW, anderhalve ton erop. "Ja, gebruikt niet veel olie, litertje met 10.000 km ofzo" alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Zo'n ding mag niets gebruiken bij die kilometerstand.
Helemaal mee eens. In mijn persoonlijke omgeving zijn er twee soorten auto bezitters: lease rijders die hun auto aftrappen en dus inderdaad meteen de rev limiter raken tijdens het wegrijden, en mensen die kleine stukjes rijden en hun auto überhaupt bijna nooit warm rijden.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:55 schreef Dingest het volgende:
[..]
En laten we verder wel wezen; in de praktijk, hoe vaak komt het voor dat een (benzine) blok voortijdig wordt afgeschreven puur en specifiek door het 'structureel maken van 3000 toeren met een koude motor'? En dan bedoel ik 'normaal' gebruik bij bijvoorbeeld het optrekken, niet consistent bij 6-7k in de begrenzer hangen.
Want wat dat betreft, hoeveel mensen die voor woon-werk gebruik moeten maken van een snelweg krijgen de kans om de boel goed warm te draaien voor ze moeten invoegen? Zeker een klein benzinemotortje heeft dan nog wel eens meer dan 3000 toeren nodig om het een beetje vlot/veilig te houden. Mijn Alfa 1.6 Twin Spark doet onder dat gebied trouwens ook niet bijzonder veel Doe wat nodig is, en niet meer of langer dan dat.
Natuurlijk zijn er wagens waar het warmrijden van cruciaal belang is, maar dat zijn meestal niet de doorsnee wagens. Voor een gewone auto is het vooral wenselijk - en ja, het slijt net zoals elk gebruiksproduct, maar de kans is bijzonder groot dat puur en alleen dit níét tot het probleem zal leiden dat de auto ooit de das om doet. Alleen dit soort posts overal op het internet leidt wel tot bangmakerij dat je koude motor spontaan explodeert zodra je eens meer dan die 3000 aantikt
Haha nou ja ik was het eens met dat de motor niet spontaan explodeert bij iets meer toeren. En dat je soms veel toeren moet maken om op een redelijk tempo op te trekken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 22:30 schreef Dingest het volgende:
Da's allemaal wat klok en klepel mbt de essentie van mijn post, maar goed...
Je bent ook wel een enorme zak hooi als je op zo'n manier met de auto van een ander omgaat.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 22:25 schreef NieuweNier het volgende:
De fiesta waar ik eerst in reed heb ik ontzettend gemarteld: in de winter bij een koude motor constant 3500 toeren zodat de motor en dus de cabine sneller warm zouden worden; de koppeling droppen om sneller te accelereren; continu volgas op de autobahn om hem vervolgens stil te zetten bij een tankstation.
Ik vrees dat als ik niet verder ga dan 2500rpm, ik een gevaar op de snelweg word.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:20 schreef Catch22- het volgende:
Uberhaupt boven de 2500 toeren uitkomen is al niet nodig bij een diesel...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |