Niet meer mee rijden! Kans op Zware motorschade!!quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:04 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Een mondeo 2.0 tdci inderdaad. Er zit een roetfilter op. Alhoewel die van twijfelachtige kwaliteit is, let veel toeren komt er om de zoveel tijd toch een pufje zwarte rook uit.
[..]
Het is een diesel. Dan mag de olie toch zwart zijn?
Overigens staat hij half op de stoep geparkeerd. Daardoor komt het natuurlijk __!
Sorry voor deze noobheid...
Nee, dat mag niet.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 19:31 schreef JohnB52 het volgende:
Kan je roetfilter niet verwijderen? (En dan eventueel uit de software programmeren)
Edit: ik voel alweer n nieuw topic aankomen, zie plaatje: https://twitter.com/RTLNieuwsnl/status/494162946201620481
Mag niet, maar kan wel?quote:
LOL!quote:Op dinsdag 29 juli 2014 19:31 schreef JohnB52 het volgende:
Kan je roetfilter niet verwijderen? (En dan eventueel uit de software programmeren)
Edit: ik voel alweer n nieuw topic aankomen, zie plaatje: https://twitter.com/RTLNieuwsnl/status/494162946201620481
Echt zo erg? Het is inderdaad wanneer ik met een koude motor meteen boven de 3000 toeren ga.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:55 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Niet meer mee rijden! Kans op Zware motorschade!!
Dan komt dit zeer waarschijnlijk door het regelmatig afbreken van het regeneratie proces. Rij je veel korte stukjes? Anders zou een slechte verstuiver de oorzaak kunnen zijn.
Ik had er inderdaad iets over gelezen, maar dat uitprogrammeren is niet meer mogelijk vanaf een bepaalde versie van de ecu. Ik ben van na die versie.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:54 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Mag niet, maar kan wel?
Doen ze bij sommige Saabs ook, de 1.9 diesel bijvoorbeeld, egr afdoppen, wervelkleppen verwijderen en roetfilter er uit.
Co meting is bij dit spul verwijderd vaak beter dan bij een half functionerend systeem.
Dan is ie lek. Terug gaan ivm garantie?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:55 schreef house_is_a_feeling het volgende:
CC wordt niet meer koud terwijl die net twee weken terug bij aanschaf volledig afgevuld is. Niet extreem vaak gebruikt, zo'n 250 van de 500km.
Aircocheck doen of is er iets overduidelijks? Gaat om Mazda 6 1.8 uit 2003.
Geen garantie helaas. Hoor ik bij lekkage sporen te zien met het blote oog? Alles lijkt onder de kap mooi droog te zijn.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Dan is ie lek. Terug gaan ivm garantie?
Met stilstof vullen en dan met zeepsop opsporen en als je geluk hebt zit er uv bij kan je met een speciale lamp en bril het lek zo opsporenquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:55 schreef house_is_a_feeling het volgende:
CC wordt niet meer koud terwijl die net twee weken terug bij aanschaf volledig afgevuld is. Niet extreem vaak gebruikt, zo'n 250 van de 500km.
Aircocheck doen of is er iets overduidelijks? Gaat om Mazda 6 1.8 uit 2003.
Laten doen dus, dit soort dingen heb ik niet thuis.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:34 schreef klawie het volgende:
[..]
Met stilstof vullen en dan met zeepsop opsporen en als je geluk hebt zit er uv bij kan je met een speciale lamp en bril het lek zo opsporen
Idd maar afpersen is niet zo duur a30 euro ongv bij mij oo werkquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:36 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Laten doen dus, dit soort dingen heb ik niet thuis.
Werd hij eerder wel koud?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:55 schreef house_is_a_feeling het volgende:
CC wordt niet meer koud terwijl die net twee weken terug bij aanschaf volledig afgevuld is. Niet extreem vaak gebruikt, zo'n 250 van de 500km.
Aircocheck doen of is er iets overduidelijks? Gaat om Mazda 6 1.8 uit 2003.
Ijskoud. Ik hield hem zelfs op 22 graden want dat was al een aangenaam briesje, onder de 18 bevroor ik. Instructieboekje gaf zelfs aan om te beginnen om 22 en daarna te verlagen.quote:
Klinkt als benzine die terug loopt de tank in via een lek terugslagklepje o.i.d..quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:41 schreef fathank het volgende:
Geen autovraag maar een scootervraag.
Scooter start erg moeizaam. Electrisch sowieso niet, met kickstarter wel maar als ie een tijdje stil heeft gestaan duurt dat wel even. Als ik een tijdje rondgereden heb, half uurtje ergens ben en vervolgens weer ga start ie meestal wel gelijk.
Heb dat ding 1,5 jaar geleden gekocht voor 250 piek, geen bekende onderhoudshistorie verder. Heeft nu zo'n 10.000 km gelopen. T is een Sym 2takt overigens.
Draai zo'n dopje eraf waar ze normaal de vulslang op zetten en druk met een kleine schroevendraaier het ventieltje in komt er wat uit is hij niet lek komt er geen gas uit is hij lekquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 17:16 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Ijskoud. Ik hield hem zelfs op 22 graden want dat was al een aangenaam briesje, onder de 18 bevroor ik. Instructieboekje gaf zelfs aan om te beginnen om 22 en daarna te verlagen.
Ik had via het mazda forum wel een horror artikel gelezen over dat de unit in de 6, 5 en 3 te klein zijn en bij volle afvul (475g) de druk niet kwijt kunnen en zelf geen koeling meer ontvangen. Die aircospecialist gaf aan dat hij aanraadt deze units tot 400g te vullen. Die van mij is dus 475 gevuld.
Dit was hem: http://blog.deautoaircosp(...)r-weer-een-probleem/
Ja dat horror artikel dacht ik dus aan, bij mij viel de airco uit bij 40 graden, kwartiertje uit gedaan en wonder boven wonder deed hij het weer.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 17:16 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Ijskoud. Ik hield hem zelfs op 22 graden want dat was al een aangenaam briesje, onder de 18 bevroor ik. Instructieboekje gaf zelfs aan om te beginnen om 22 en daarna te verlagen.
Ik had via het mazda forum wel een horror artikel gelezen over dat de unit in de 6, 5 en 3 te klein zijn en bij volle afvul (475g) de druk niet kwijt kunnen en zelf geen koeling meer ontvangen. Die aircospecialist gaf aan dat hij aanraadt deze units tot 400g te vullen. Die van mij is dus 475 gevuld.
Dit was hem: http://blog.deautoaircosp(...)r-weer-een-probleem/
Is dat gas niet giftig ?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 19:18 schreef klawie het volgende:
[..]
Draai zo'n dopje eraf waar ze normaal de vulslang op zetten en druk met een kleine schroevendraaier het ventieltje in komt er wat uit is hij niet lek komt er geen gas uit is hij lek
Zou het deze kunnen zijn? Staat een 'L' op, heb er ook een aan de rechterkant van het motorblok met een 'H'.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 19:18 schreef klawie het volgende:
[..]
Draai zo'n dopje eraf waar ze normaal de vulslang op zetten en druk met een kleine schroevendraaier het ventieltje in komt er wat uit is hij niet lek komt er geen gas uit is hij lek
Op de terugweg, toen het een stukje minder warm was net, werd ie wel koud toen ik hem doortrok naar 15 graden. Maar niet geheel ijskoud.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 22:30 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ja dat horror artikel dacht ik dus aan, bij mij viel de airco uit bij 40 graden, kwartiertje uit gedaan en wonder boven wonder deed hij het weer.
L is je lage druk kant en h is je hoge druk kantquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 23:20 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Zou het deze kunnen zijn? Staat een 'L' op, heb er ook een aan de rechterkant van het motorblok met een 'H'.
[ afbeelding ]
[..]
Op de terugweg, toen het een stukje minder warm was net, werd ie wel koud toen ik hem doortrok naar 15 graden. Maar niet geheel ijskoud.
Ik laat hem denk ik ff nalopen volgende week, dit is nu gokwerk.
Ja, als die dingen stuk zijn gooi ik ze ook altijd in de biobak.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 23:32 schreef klawie het volgende:
[..]
Nee totaal niet zit nl ook gewoon in de koelkast of je airco
Maar dat zou dus betekenen als dat ding lekgaat jij niet meer wakker wordt smorgens daarvoor zijn de veiligheids eissen te streng hierquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 23:35 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ja, als die dingen stuk zijn gooi ik ze ook altijd in de biobak.
Ok. Je hebt eigenlijk wel gelijk. Als ik het ductape en er komt water op de verkeerde plekken kan het uiteindelijk duurder worden.quote:Op zondag 3 augustus 2014 17:27 schreef JohnB52 het volgende:
Dan zou ik heeel je auto met ducttape dichttapen.
En serieus antwoord: ga er mee naar de dealer. Meestal is advies gratis. En een paravan zal ook de hoofdprijs niet zijn. Anders op de sloop.
Ik hoop echt dat je een grapje maakt. Uberhaupt koud meer dan 3krpm doen. :x En jij doet t met een diesel...quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:53 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Echt zo erg? Het is inderdaad wanneer ik met een koude motor meteen boven de 3000 toeren ga.
Nope, maar laten we wel wezen, structureel koud naar 3k of hoger is niet bepaald goed voir een automotor.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:24 schreef Dingest het volgende:
Met een diesel is dat over het algemeen overbodig, maar het is nou ook niet alsof de boel direct in het honderd loopt zodra je met een koude motor de 3001 rpm aantikt...
En laten we verder wel wezen; in de praktijk, hoe vaak komt het voor dat een (benzine) blok voortijdig wordt afgeschreven puur en specifiek door het 'structureel maken van 3000 toeren met een koude motor'? En dan bedoel ik 'normaal' gebruik bij bijvoorbeeld het optrekken, niet consistent bij 6-7k in de begrenzer hangen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nope, maar laten we wel wezen, structureel koud naar 3k of hoger is niet bepaald goed voir een automotor.
De lease-Corsa-diesel van m'n pa doet onder de 2000 toeren helemaal niets, die moet je aardig doortrekken om mee te kunnen komen. Z'n oude Kangoo 1.5 diesel kon zonder gas te geven vertrekken, die Corsa slaat gewoon af als je niet flink gas bij geeftquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:20 schreef Catch22- het volgende:
Uberhaupt boven de 2500 toeren uitkomen is al niet nodig bij een diesel...
Het kan je wel eens een koppakking kosten...quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:55 schreef Dingest het volgende:
Natuurlijk zijn er wagens waar het warmrijden van cruciaal belang is, maar dat zijn meestal niet de doorsnee wagens. Voor een gewone auto is het vooral wenselijk - en ja, het slijt net zoals elk gebruiksproduct, maar de kans is bijzonder groot dat puur en alleen dit níét tot het probleem zal leiden dat de auto ooit de das om doet. Alleen dit soort posts overal op het internet leidt wel tot bangmakerij dat je koude motor spontaan explodeert zodra je eens meer dan die 3000 aantikt
Het is maar net wat je gewend bent. Als ik soms mensen in mijn omgeving hoor... "M'n auto rijdt al 15.000km probleemloos!! "quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 21:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het kan je wel eens een koppakking kosten...
Doet me trouwens denken aan die vent die we ooit in PTA hadden, had een 6 in lijn dieselblok van BMW, anderhalve ton erop. "Ja, gebruikt niet veel olie, litertje met 10.000 km ofzo" alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Zo'n ding mag niets gebruiken bij die kilometerstand.
Ik heb o.a. een Franse auto...quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 21:47 schreef Piet__Piraat het volgende:
Misschien ben ik verwend, maar ik vind het niet meer dan normaal dat een auto een tijd lang mee gaat zonder problemen. Maar als je voorheen een roestend brik had dat elke 5k voor 500 euro bij de garage stond, dan snap ik wel dat je blij bent
Mooi dat je mijn punt nog even versterkt door verder van die bangmakerij er tegenaan te gooien door 'oeh, het zou wel eens...' Stel je voor dat er iets defect raakt omdat je het gebruikt! Meestal knalt een koppakking er om heel andere redenen uit - en vaak bij een auto met een fatsoenlijke km-stand en/of leeftijd. Daarnaast gaat het materiaal van een koppakking niet eeuwig mee. Natuurlijk kúnnen die verschillen in temperatuur door ongelijkmatig opwarmen tot zoiets leiden, maar zoals ik eerder opmerkte: hoe vaak komt dat nou echt voor én valt het te bewijzen dat enkel en alleen dat de oorzaak is?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 21:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het kan je wel eens een koppakking kosten...
Doet me trouwens denken aan die vent die we ooit in PTA hadden, had een 6 in lijn dieselblok van BMW, anderhalve ton erop. "Ja, gebruikt niet veel olie, litertje met 10.000 km ofzo" alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Zo'n ding mag niets gebruiken bij die kilometerstand.
Helemaal mee eens. In mijn persoonlijke omgeving zijn er twee soorten auto bezitters: lease rijders die hun auto aftrappen en dus inderdaad meteen de rev limiter raken tijdens het wegrijden, en mensen die kleine stukjes rijden en hun auto überhaupt bijna nooit warm rijden.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:55 schreef Dingest het volgende:
[..]
En laten we verder wel wezen; in de praktijk, hoe vaak komt het voor dat een (benzine) blok voortijdig wordt afgeschreven puur en specifiek door het 'structureel maken van 3000 toeren met een koude motor'? En dan bedoel ik 'normaal' gebruik bij bijvoorbeeld het optrekken, niet consistent bij 6-7k in de begrenzer hangen.
Want wat dat betreft, hoeveel mensen die voor woon-werk gebruik moeten maken van een snelweg krijgen de kans om de boel goed warm te draaien voor ze moeten invoegen? Zeker een klein benzinemotortje heeft dan nog wel eens meer dan 3000 toeren nodig om het een beetje vlot/veilig te houden. Mijn Alfa 1.6 Twin Spark doet onder dat gebied trouwens ook niet bijzonder veel Doe wat nodig is, en niet meer of langer dan dat.
Natuurlijk zijn er wagens waar het warmrijden van cruciaal belang is, maar dat zijn meestal niet de doorsnee wagens. Voor een gewone auto is het vooral wenselijk - en ja, het slijt net zoals elk gebruiksproduct, maar de kans is bijzonder groot dat puur en alleen dit níét tot het probleem zal leiden dat de auto ooit de das om doet. Alleen dit soort posts overal op het internet leidt wel tot bangmakerij dat je koude motor spontaan explodeert zodra je eens meer dan die 3000 aantikt
Haha nou ja ik was het eens met dat de motor niet spontaan explodeert bij iets meer toeren. En dat je soms veel toeren moet maken om op een redelijk tempo op te trekken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 22:30 schreef Dingest het volgende:
Da's allemaal wat klok en klepel mbt de essentie van mijn post, maar goed...
Je bent ook wel een enorme zak hooi als je op zo'n manier met de auto van een ander omgaat.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 22:25 schreef NieuweNier het volgende:
De fiesta waar ik eerst in reed heb ik ontzettend gemarteld: in de winter bij een koude motor constant 3500 toeren zodat de motor en dus de cabine sneller warm zouden worden; de koppeling droppen om sneller te accelereren; continu volgas op de autobahn om hem vervolgens stil te zetten bij een tankstation.
Ik vrees dat als ik niet verder ga dan 2500rpm, ik een gevaar op de snelweg word.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:20 schreef Catch22- het volgende:
Uberhaupt boven de 2500 toeren uitkomen is al niet nodig bij een diesel...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |