abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139185571
Beide kampen hebben natuurlijk een probleem: er is geen vergelijkingsmateriaal. Daarom is het een vrij kansloze discussie. Beoordeel de EU gewoon op zijn huidige functioneren. Wat mij betreft geeft dat voldoende stof om te concluderen dat het beter is om met de EU te stoppen.
  woensdag 23 april 2014 @ 17:10:13 #202
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139185654
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:07 schreef Kowloon het volgende:
Beide kampen hebben natuurlijk een probleem: er is geen vergelijkingsmateriaal. Daarom is het een vrij kansloze discussie. Beoordeel de EU gewoon op zijn huidige functioneren. Wat mij betreft geeft dat voldoende stof om te concluderen dat het beter is om met de EU te stoppen.
Dat is de categorie 'de auto inruilen omdat het asbakje vol is'. Er is een heleboel aan de EU dat me niet bevalt, maar daar volgt helemaal niet uit dat we er beter mee kunnen stoppen en er volgt nog veel minder uit dat dan het probleem is opgelost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_139185789
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:10 schreef Janneke141 het volgende:
Dat is de categorie 'de auto inruilen omdat het asbakje vol is'. Er is een heleboel aan de EU dat me niet bevalt, maar daar volgt helemaal niet uit dat we er beter mee kunnen stoppen en er volgt nog veel minder uit dat dan het probleem is opgelost.
Het meest fundamentele dat ik niet snap is waarom het zo groot (28 landen inmiddels) en zo allesomvattend (tientallen onderwerpen vallen onder de Brusselse aandacht) moet. Hervormen mag ook, maar dan zullen er landen uitgekickt moeten worden en dat kan niet.
  woensdag 23 april 2014 @ 17:15:58 #204
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139185819
quote:
7s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:14 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Het meest fundamentele dat ik niet snap is waarom het zo groot (28 landen inmiddels) en zo allesomvattend (tientallen onderwerpen vallen onder de Brusselse aandacht) moet. Hervormen mag ook, maar dan zullen er landen uitgekickt moeten worden en dat kan niet.
Zou het niet mogelijk zijn om de invloedssfeer van de EU aan te pakken zonder het aantal landen te verminderen? Want dat de hoeveelheid onderwerpen die in Brussel wordt besproken én gefinancierd te groot is, ben ik onmiddellijk met je eens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_139185828
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:00 schreef Janneke141 het volgende:
Dus als ik het nou goed begrijp, dan komt alles wat slecht gaat of geld kost door de EU, maar was alles dat goed gaat zonder de EU ook wel gelukt?
Als het slecht gaat heeft dat te maken met externe factoren, als het goed gaat is dat dankzij de EU, aldus het Eurofiele kamp.
pi_139186062
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zou het niet mogelijk zijn om de invloedssfeer van de EU aan te pakken zonder het aantal landen te verminderen? Want dat de hoeveelheid onderwerpen die in Brussel wordt besproken én gefinancierd te groot is, ben ik onmiddellijk met je eens.
Pragmatisch bekeken heeft het inperken van de hoeveelheid onderwerpen wel mijn prioriteit. Maar ik denk dat dat deels samenhangt met het grote aantal landen waar de EU inmiddels uit bestaat. Ieder land heeft zo zijn wensenlijstje en omdat er veel landen zijn zal er vaak naar een compromis gezocht moeten worden wat tot gevolg heeft dat de diverse wensenlijstjes van stal gehaald worden. Daarom ik zie ik meer in een kleinere groep van landen, landen die meer in elkaars verlengde liggen qua staatsinrichting, cultuur en economie. Je grenzen kennen is vaak erg verstandig.
pi_139186453
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:16 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

Als het slecht gaat heeft dat te maken met externe factoren, als het goed gaat is dat dankzij de EU, aldus het Eurofiele kamp.
Het is nooit in je opgekomen dat de EU op zowel de hausse in de Duitse industrie als op de Nederlandse vastgoedcrash weinig invloed heeft? Maar dat daarmee wel het grootste deel van de verschillen tussen beide landen is verklaard? Daarnaast doet de EU van alles goed en van alles slecht uiteraard.
pi_139186529
quote:
7s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Pragmatisch bekeken heeft het inperken van de hoeveelheid onderwerpen wel mijn prioriteit. Maar ik denk dat dat deels samenhangt met het grote aantal landen waar de EU inmiddels uit bestaat. Ieder land heeft zo zijn wensenlijstje en omdat er veel landen zijn zal er vaak naar een compromis gezocht moeten worden wat tot gevolg heeft dat de diverse wensenlijstjes van stal gehaald worden. Daarom ik zie ik meer in een kleinere groep van landen, landen die meer in elkaars verlengde liggen qua staatsinrichting, cultuur en economie. Je grenzen kennen is vaak erg verstandig.
Waarmee je in de praktijk dus tegen uitbreiding en instandhouding van de Europese interne markt bent? En ben je vanuit kamp Bram ook voor meer ingrijpen van bovenaf waar het gaat om sociale zaken en onderwijs? Onderwerpen waar de EU wat mij betreft maar beperkt mee te maken zou moeten hebben.
pi_139194260
EU-fielen slaan ons om de oren met de stelling dat wij dankzij de EU extra geld zouden krijgen. Een verslaggever van De Correspondent heeft kritisch naar deze stelling gekeken.
https://decorrespondent.n(...)en/83648631-4a31841b
Voor het volledige artikel moet je uiteraard eventjes op de link klikken, ik citeer hier enkel de conclusie.

Wat opvalt in het debat over de euro is hoe verschillend eurokritische en eurofiele rapporten over de kosten en baten ervan worden bejegend. De rapporten van de ChristenUnieen de PVVwerden weggehoond als slagen in de lucht naar wat in principe te gecompliceerd is om adequaat te ramen, terwijl beeldbepalende politici en opiniemakers de al even zachte positieve ramingen van CPB en Europese Commissie als evidenties uitventen.

Op basis van de boven verwoorde bedenkingen bij contrafactische vergelijkingen moeten we eigenlijk erkennen dat we simpelweg niet precies weten hoeveel rijker we door de interne markt en hoeveel armer we door de euro zijn geworden - laat staan dat we weten hoe die baten en kosten zijn verdeeld per hoofd van de bevolking. Dat geldt evenzeer voor de vraag wat het opbreken van de euro of het voortzettten ervan ons gaat kosten.

Als de stemmen van de boekhouders staken, spreekt het volk – zoals het betaamt in een democratie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_139194563
Bram, je ziet dat betoog toch niet als iets wat jouw wens onderschrijft?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_139200320
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 21:18 schreef KoosVogels het volgende:
Bram, je ziet dat betoog toch niet als iets wat jouw wens onderschrijft?
Nee, ik zie het als een aanwijzing dat zelfs datgene waarvoor wij volgens de EU-fielen de EU zouden moeten willen hebben twijfelachtig is. Als we nuchter naar de feiten kijken dan moeten we vaststellen dat de kwaliteit van leven niet of nauwelijks is verbeterd (tegenwoordig moet je zelfs met twee mensen werken om een huis te betalen terwijl vroeger 1 inkomen volstond) terwijl we wel veel autonomie hebben ingeleverd en de staatsschuld gigantisch is gestegen, in bijna heel Europa. Ondertussen is de EU sinds de jaren 90 ook gigantisch uit haar voegen gegroeid, het begon met een aardig verbond van de landen die niet achter het ijzeren gordijn lagen. Dat werkte nog aardig. Momenteel zitten we echter in een unie met 27 leden (met verschillende aantallen leden voor verschillende delen van die unie) met gigantische grote welvaartsverschillen, 'beschavings'verschillen (scholingsgraad, levensverwachting, armoede etc.) en culturele verschillen. Ik ben een groot voorstander van samenwerking, waarschijnlijk meer dan de meeste EU-fielen. Ik vind echter niet dat we daarom ook met zijn allen in 1 politieke unie moeten zitten. Die politieke unie beperk ik liever tot landen die voldoende gemeen hebben. We kunnen best een politieke unie met enkel die landen vormen en een handelsunie in samenwerking met die andere blokken.
In de USA gaan Canada en de USA toch ook niet fuseren tot 1 land. Gelukkig maar, zodoende hebben ze tenminste wat te kiezen en dat is voor iedereen fijn.
#NoDAPL
pi_139226624
Nog steeds geen antwoord gekregen met de stelling dat Nederlanders meer gemeen hebben met de angelsaxische wereldvisie dan met de europees continentale. Nederlandse handelslui doen veel meer zaken met de UK en de USA dan met landen als pakweg Roemenie, Bulgarije of Litouwen. Waarom moet je bij import uit de USA heffingen en BTW betalen en bij Roemeense producten die geen hond interesseert dan weer niet. Vrijhandel?? Ja, my ass....europees protectionisme. Nederland uit die handelsbelemmerende organisatie en desnoods laten aansluiten bij N.A.F.T.A en de E.E.R!!!

Zijn er hier trouwens gekken te vinden die vinden dat Europeanen 1 volk zijn????
  donderdag 24 april 2014 @ 20:54:45 #213
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_139227774
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 20:33 schreef 729Sinistra het volgende:
Nog steeds geen antwoord gekregen met de stelling dat Nederlanders meer gemeen hebben met de angelsaxische wereldvisie dan met de europees continentale. Nederlandse handelslui doen veel meer zaken met de UK en de USA dan met landen als pakweg Roemenie, Bulgarije of Litouwen.
Dat zal eerder komen omdat er meer handel te drijven valt met de rijke Angelsaksische landen dan dat we ons meer Angelsaksisch voelen. Alleen VVD-ers zeggen dat NL naar het Angelsaksische neigt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_139229783
quote:
Zijn er hier trouwens gekken te vinden die vinden dat Europeanen 1 volk zijn????
Ik vrees het.
#NoDAPL
pi_139230499
quote:
Neen, al is dat wel een voorwaarde voor het slagen van een Europese Unie.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_139231920
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 april 2014 13:33 schreef remlof het volgende:

[..]

Vooral mee kunnen blijven doen op het wereldtoneel, zowel economisch als anderszins als volwaardige speler.
Dan ga je er gemakshalve van uit dat de belangen van Nederland en de EU 100% met elkaar overeenkomen, wat niet zo is. Overigens kunnen kleine landen prima meespelen in een globaliserende wereld; dat doet Nederland namelijk al 500 jaar lang.

Wat jou waarschijlijk drijft, is: angst. Angst voor de toekomst. Angst voor voor een veranderende wereld. Daarom wil je je graag achter een Unie met iets minder kleinere landen verschuilen. Welnu, de wereld is altijd al aan verandering onderhevig geweest en Nederland heeft zich de afgelopen 500 daarin prima gered.
  donderdag 24 april 2014 @ 22:21:08 #217
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_139232375
quote:
Nog steeds geen antwoord gekregen met de stelling dat Nederlanders meer gemeen hebben met de angelsaxische wereldvisie dan met de europees continentale. Nederlandse handelslui doen veel meer zaken met de UK en de USA dan met landen als pakweg Roemenie, Bulgarije of Litouwen. Waarom moet je bij import uit de USA heffingen en BTW betalen en bij Roemeense producten die geen hond interesseert dan weer niet. Vrijhandel?? Ja, my ass....europees protectionisme. Nederland uit die handelsbelemmerende organisatie en desnoods laten aansluiten bij N.A.F.T.A en de E.E.R!!!

http://www.rijksoverheid.(...)-alle-eu-landen.html

Hier heb je een website met leuke plaatjes dat het misschien allemaal wat begrijpelijker maakt ;) Continentaal Europa is voor Nederland aanzienlijk belangrijker dan de USA.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_139241700
quote:
2s.gif Op donderdag 24 april 2014 21:46 schreef teknomist het volgende:

[..]

Neen, al is dat wel een voorwaarde voor het slagen van een Europese Unie.
Nederland, Duitsland of de VS zijn immers volslagen mislukt? Immers meerdere volken in een land of samenwerkingsverband is eerder regel dan uitzondering.
pi_139242852
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 april 2014 07:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nederland, Duitsland of de VS zijn immers volslagen mislukt? Immers meerdere volken in een land of samenwerkingsverband is eerder regel dan uitzondering.
Dat is echt appels met peren vergelijken, de VS helemaal. :')
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_139243374
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 april 2014 09:14 schreef teknomist het volgende:

[..]

Dat is echt appels met peren vergelijken, de VS helemaal. :')
Tja, of je stelling is niet zo sterk?
  vrijdag 25 april 2014 @ 10:59:05 #221
104871 remlof
Europees federalist
pi_139245087
quote:
2s.gif Op donderdag 24 april 2014 22:11 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dan ga je er gemakshalve van uit dat de belangen van Nederland en de EU 100% met elkaar overeenkomen, wat niet zo is. Overigens kunnen kleine landen prima meespelen in een globaliserende wereld; dat doet Nederland namelijk al 500 jaar lang.

Wat jou waarschijlijk drijft, is: angst. Angst voor de toekomst. Angst voor voor een veranderende wereld. Daarom wil je je graag achter een Unie met iets minder kleinere landen verschuilen. Welnu, de wereld is altijd al aan verandering onderhevig geweest en Nederland heeft zich de afgelopen 500 daarin prima gered.
Europa heeft van de afgelopen 500 jaar 450 jaar onderling oorlog gevoerd.
  vrijdag 25 april 2014 @ 11:00:55 #222
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139245141
quote:
Wat precies is "wederuitvoer uit invoer"? Moet ik dan denken aan al dat spul wat met de schepen binnenkomt en wat wij naar de andere landen, met name Duitsland, vervoeren?
#NoDAPL
  vrijdag 25 april 2014 @ 11:04:56 #223
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139245249
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 april 2014 10:59 schreef remlof het volgende:

[..]

Europa heeft van de afgelopen 500 jaar 450 jaar onderling oorlog gevoerd.
Ja, en dat we die laatste 50 jaar geen oorlog hebben gevoerd is echt niet aan de EU te danken. Dit staat volledig los van de vraag of dat we wel of niet met de huidige EU verder moeten gaan maar doe alsjeblieft niet alsof we dankzij de EU 50 jaar vrede hebben gehad. Dat komt simpelweg door de toegenomen welvaart, globalisering etc.
Ik vind samenwerking voor heel het continent op een aantal vlakken heel erg belangrijk, bijv. voor natuurbehoud, handel en onderzoek. Voor een politieke unie is de EU m.i. wat te groot en te heterogeen. Mijn ideaal is dat we naar 3 blokken toegaan die intensief samenwerken.
#NoDAPL
  vrijdag 25 april 2014 @ 11:09:41 #224
104871 remlof
Europees federalist
pi_139245354
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 11:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, en dat we die laatste 50 jaar geen oorlog hebben gevoerd is echt niet aan de EU te danken. Dit staat volledig los van de vraag of dat we wel of niet met de huidige EU verder moeten gaan maar doe alsjeblieft niet alsof we dankzij de EU 50 jaar vrede hebben gehad. Dat komt simpelweg door de toegenomen welvaart, globalisering etc.
Ik vind samenwerking voor heel het continent op een aantal vlakken heel erg belangrijk, bijv. voor natuurbehoud, handel en onderzoek. Voor een politieke unie is de EU m.i. wat te groot en te heterogeen. Mijn ideaal is dat we naar 3 blokken toegaan die intensief samenwerken.
Dat heeft zeker wel met de EGKS en haar opvolgers te maken. Als Frankrijk en Duitsland niet zo nauw met elkaar verbonden waren geworden was er al lang weer een massale oorlog uitgebroken op het Europese continent.

Verdiep je eens in de Europese geschiedenis voordat je hier nonsens uitkraamt en Duitsland en Frankrijk weer uit elkaar wil trekken.
pi_139245704
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 11:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat Duitsland en Frankrijk samen een blok bleken te kunnen vormen heeft wel geholpen. Vergeten dat de Russen ruim 40 jaar lang aan de poort van West-Europa klopten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')