abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139156942
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 april 2014 20:09 schreef nikk het volgende:

[..]

Want wat heeft de Europese burger toch geleden de afgelopen 50 jaar. Het is verschrikkelijk vergeleken met vroeger en met de rest van de wereld.
Ik snap dan ook niet dat de VN geen troepen heeft gestationeerd in West-Europa om de situatie te stabiliseren. Ook ontbrak humanitaire hulp volledig. Schandalig.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_139157567
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 20:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik snap dan ook niet dat de VN geen troepen heeft gestationeerd in West-Europa om de situatie te stabiliseren. Ook ontbrak humanitaire hulp volledig. Schandalig.
Vanuit Somalië en Rusland zal men ons spoedig te hulp schieten.
  dinsdag 22 april 2014 @ 20:36:31 #183
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139157590
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 20:02 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Niet om jouw mening te verdraaien. Maar ik zou er wel op willen voortborduren met mijn mening. Het fundament van de huidige EU heeft praktisch alle schijn tegen zich.Terwijl het ondertussen mooie utopieén schetst over vrede veiligheid en economische voorspoed. Maar hier dus niks van waarmaakt. Dan rest mijzelf 1 conclusie. Dat deze EU nooit is bedoeld om er vóór de "europese burger" te zijn. Maar alleen om een allesoverheersende en opgedorngen machtsblok te vormen. Een tyrannie. Waar alle burgers onder gaan lijden. En dit zien wij ook voor onze ogen ontstaan.
We moeten de EU idd beoordelen op basis van wat het heeft geleverd en gaat leveren, niet op basis van fatamorgana's.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 22 april 2014 @ 20:38:26 #184
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139157681
quote:

[..]

Want wat heeft de Europese burger toch geleden de afgelopen 50 jaar. Het is verschrikkelijk vergeleken met vroeger en met de rest van de wereld.
Nee, maar de EU heeft tot nu toe weinig waargemaakt van al haar beloftes. Zo zijn de staatschulden enorm sterk gestegen, is de werkeloosheid historisch hoog, is er nog steeds veel analfabetisme en we zouden ook zonder die EU geen oorlog hebben gehad in ons deel van Europa.
#NoDAPL
pi_139157851
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 20:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

We moeten de EU idd beoordelen op basis van wat het heeft geleverd en gaat leveren, niet op basis van fatamorgana's.
Dat maakt je betogen hier wel wat 'bijzonder', die zijn immers een en al fata morgana. Politieke en economische realiteit is heel eng in dat verhaal.
pi_139157897
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 20:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, maar de EU heeft tot nu toe weinig waargemaakt van al haar beloftes. Zo zijn de staatschulden enorm sterk gestegen, is de werkeloosheid historisch hoog, is er nog steeds veel analfabetisme en we zouden ook zonder die EU geen oorlog hebben gehad in ons deel van Europa.
Nogal wat stellingen en verbanden probeer je hier te leggen :). Overspeel je daarmee je hand niet een beetje?
pi_139158141
quote:

[..]

Je beseft dat we in een economische crisis zitten?
pi_139158271
quote:

[..]

Want wat heeft de Europese burger toch geleden de afgelopen 50 jaar.
Waarvan dus het overgrote deel met een economische unie van west Europa en pas sinds de jaren '90 op weg naar een federatie van zoveel Europa als je maar pakken kan.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_139162650
quote:

[..]

Wie had meneer EU aan je beloofd dan?
  woensdag 23 april 2014 @ 00:48:55 #190
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_139169674
quote:

[..]

De staatsschulden zijn sterk gestegen omdat we uit een crisis komen. Volg jij het nieuws wel? Ik weet ook niet meer dat "de EU" ons de belofte heeft gedaan om de staatsschuld te minimaliseren maar dat zal dan wel aan mij liggen. Voor werkloosheid geldt hetzelfde, dat zijn conjunctuurbewegingen. Het is toch wel schrijnend dat een (zelfverklaarde) opper-bèta zoals jij duidelijk blijk geeft zelfs van de meest simpele abstracte economie geen jota te begrijpen.

Verder wil je even wijzen op een plaatje bij de Wikipedia-pagina van het analfabetisme:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Analfabetisme

Misschien zijn dit hele rare cijfers voor jou, maar volgens mij maakt dat kaartje duidelijk dat de analfabetismegraad in de EU verschrikkelijk laag is. Ik zie ook niet in hoe in of uit de EU het alfabetisme verbeterd of verslechterd heeft.

En ik heb nog nooit oorlog van dichtbij meegemaakt, ik weet niet hoe het met jou zit. Intern geweld tussen lidstaten heb ik nog niet gezien en ik kan het me ook niet voorstellen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_139183396
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 00:48 schreef Euribob het volgende:

[..]

De staatsschulden zijn sterk gestegen omdat we uit een crisis komen.
Ja, we hadden een crisis. Dat die crisis echter zo extreem lang duurt en zo hardnekkig is kan je niet enkel buiten de EU leggen. Andere delen van de wereld herstelden eerder en sneller van deze crisis. Het wordt nog leuk als binnenkort de vergrijzing hardnekkiger wordt, een probleem wat we al enkele decennia lang zagen aankomen en waar de EU niets aan heeft gedaan (de gevolgen van de vergrijzing). ;)
Het ging over functioneel analfabetisme, niet over het helemaal niet kunnen lezen. Ja, op dat vlak scoort Europa redelijk maar het gaat op dit vlak slechter in Nederland dan enkele decennia geleden volgens tal van onderzoekjes. Nee, dat verwijt ik de EU niet maar de EU heeft blijkbaar ook niet geholpen op dit vlak.

quote:
En ik heb nog nooit oorlog van dichtbij meegemaakt, ik weet niet hoe het met jou zit. Intern geweld tussen lidstaten heb ik nog niet gezien en ik kan het me ook niet voorstellen.
Dat hebben wij aan de EU te danken?

Ik stel niet dat het rampzalig slecht gaat onder de EU maar heeft de EU de levenskwaliteit in Nederland verhoogd en is de EU noodzakelijk? Onze staatsschulden zijn enorm sterk opgelopen en de overige parameters zijn zeker niet beter geworden. Misschien hebben we dankzij de extra handelscontracten wat meer inkomsten maar worden die inkomsten goed verdeeld over de bevolking? Wat heeft Jan Modaal aan de EU? Het doet er ook weinig toe, sowieso zou een opsplitsing van de EU in 2 of 3 delen volgens mij beter zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bram_van_Loon op 23-04-2014 16:10:11 ]
#NoDAPL
pi_139183915
Heeft de EU beloofd onze staatsschuld te verhogen dan? Pas recentelijk hebben de landen in de eurozone afgesproken restricties op te leggen aan de hoogte van de staatsschuld en het begrotingstekort. Toen kwam de bankencrisis en boem.

Overigens klopt het geenszins dat de rest van de wereld al verlost is van de crisis.
  woensdag 23 april 2014 @ 16:22:37 #193
104871 remlof
Europees federalist
pi_139184171
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 16:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
een opsplitsing van de EU in 2 of 3 delen volgens mij beter zijn.
Gaap, stug blijven volhouden aan waanideeën hè?
pi_139185182
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 16:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, we hadden een crisis. Dat die crisis echter zo extreem lang duurt en zo hardnekkig is kan je niet enkel buiten de EU leggen. Andere delen van de wereld herstelden eerder en sneller van deze crisis.
Ook wel eens naar Duitsland gekeken? Eigenlijk niet of nauwelijks last gehad van crisis. Maar dat ligt dan zeker spontaan niet aan de EU...
Je hebt geen flauw benul waar je over praat heb ik het idee...

quote:
Het wordt nog leuk als binnenkort de vergrijzing hardnekkiger wordt, een probleem wat we al enkele decennia lang zagen aankomen en waar de EU niets aan heeft gedaan (de gevolgen van de vergrijzing). ;)
Aha, de EU had dus meer in het landelijke sociale beleid in moeten grijpen? Meen je dit nu serieus? en hoe rijm je dat met je andere prietpraat?
quote:
Het ging over functioneel analfabetisme, niet over het helemaal niet kunnen lezen. Ja, op dat vlak scoort Europa redelijk maar het gaat op dit vlak slechter in Nederland dan enkele decennia geleden volgens tal van onderzoekjes. Nee, dat verwijt ik de EU niet maar de EU heeft blijkbaar ook niet geholpen op dit vlak.

Zie je dat dan serieus als EU-taak? Lijkt mij dat taalonderwijs nu bij uitstek iets is wat je per land organiseert.
quote:
Dat hebben wij aan de EU te danken?

Ik stel niet dat het rampzalig slecht gaat onder de EU maar heeft de EU de levenskwaliteit in Nederland verhoogd
Ja en flink ook. Is je al een keer of 10 uitgelegd de afgelopen week...

quote:
en is de EU noodzakelijk?
Neuh, je kan er prima voor kiezen je welvaart deels weg te slopen. Of het slim is, is een tweede.

quote:
Onze staatsschulden zijn enorm sterk opgelopen en de overige parameters zijn zeker niet beter geworden.
Hoe wou je dat precies de EU aanwrijven? Je roept het regelmatig maar onderbouwt het niet.
Als de EU er niet was zouden we mogelijk langer een hoger tekort hebben, dus meer stijging van de staatsschuld. Dus hoe zie je dat?

quote:
Misschien hebben we dankzij de extra handelscontracten wat meer inkomsten maar worden die inkomsten goed verdeeld over de bevolking? Wat heeft Jan Modaal aan de EU?
1.500-2.000 euro inkomen per persoon per jaar meer dan zonder de EU naar schatting.

quote:
Het doet er ook weinig toe, sowieso zou een opsplitsing van de EU in 2 of 3 delen volgens mij beter zijn.
Ja, voor argumenten ben je inderdaad niet erg vatbaar. Je hebt dit verzonnen en weigert er verder nog kritisch over na te denken...
pi_139185262
Ik zit bij team Bram_van_Loon aangaande dit onderwerp.
  woensdag 23 april 2014 @ 17:00:55 #196
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139185374
Dus als ik het nou goed begrijp, dan komt alles wat slecht gaat of geld kost door de EU, maar was alles dat goed gaat zonder de EU ook wel gelukt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 23 april 2014 @ 17:02:39 #197
104871 remlof
Europees federalist
pi_139185440
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:00 schreef Janneke141 het volgende:
Dus als ik het nou goed begrijp, dan komt alles wat slecht gaat of geld kost door de EU, maar was alles dat goed gaat zonder de EU ook wel gelukt?
Ja, welkom in de wondere wereld van de EU-sceptici.
pi_139185458
quote:
Beetje tegengas geven aan de Eurofielen die bij kans zelfs Yathzee gooien aan de heilzame werking van de EU toeschrijven.
pi_139185488
quote:
Correct. Onfeilbare argumentatie.
pi_139185554
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:03 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Beetje tegengas geven aan de Eurofielen die bij kans zelfs Yathzee gooien aan de heilzame werking van de EU toeschrijven.
Is dat een reden om onzin te verkopen?
En over wie of wat heb je het dan precies?
pi_139185571
Beide kampen hebben natuurlijk een probleem: er is geen vergelijkingsmateriaal. Daarom is het een vrij kansloze discussie. Beoordeel de EU gewoon op zijn huidige functioneren. Wat mij betreft geeft dat voldoende stof om te concluderen dat het beter is om met de EU te stoppen.
  woensdag 23 april 2014 @ 17:10:13 #202
346939 Janneke141
pi_139185654
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:07 schreef Kowloon het volgende:
Beide kampen hebben natuurlijk een probleem: er is geen vergelijkingsmateriaal. Daarom is het een vrij kansloze discussie. Beoordeel de EU gewoon op zijn huidige functioneren. Wat mij betreft geeft dat voldoende stof om te concluderen dat het beter is om met de EU te stoppen.
Dat is de categorie 'de auto inruilen omdat het asbakje vol is'. Er is een heleboel aan de EU dat me niet bevalt, maar daar volgt helemaal niet uit dat we er beter mee kunnen stoppen en er volgt nog veel minder uit dat dan het probleem is opgelost.
pi_139185789
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:10 schreef Janneke141 het volgende:
Dat is de categorie 'de auto inruilen omdat het asbakje vol is'. Er is een heleboel aan de EU dat me niet bevalt, maar daar volgt helemaal niet uit dat we er beter mee kunnen stoppen en er volgt nog veel minder uit dat dan het probleem is opgelost.
Het meest fundamentele dat ik niet snap is waarom het zo groot (28 landen inmiddels) en zo allesomvattend (tientallen onderwerpen vallen onder de Brusselse aandacht) moet. Hervormen mag ook, maar dan zullen er landen uitgekickt moeten worden en dat kan niet.
  woensdag 23 april 2014 @ 17:15:58 #204
346939 Janneke141
pi_139185819
quote:
7s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:14 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Het meest fundamentele dat ik niet snap is waarom het zo groot (28 landen inmiddels) en zo allesomvattend (tientallen onderwerpen vallen onder de Brusselse aandacht) moet. Hervormen mag ook, maar dan zullen er landen uitgekickt moeten worden en dat kan niet.
Zou het niet mogelijk zijn om de invloedssfeer van de EU aan te pakken zonder het aantal landen te verminderen? Want dat de hoeveelheid onderwerpen die in Brussel wordt besproken én gefinancierd te groot is, ben ik onmiddellijk met je eens.
pi_139185828
quote:
Als het slecht gaat heeft dat te maken met externe factoren, als het goed gaat is dat dankzij de EU, aldus het Eurofiele kamp.
pi_139186062
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zou het niet mogelijk zijn om de invloedssfeer van de EU aan te pakken zonder het aantal landen te verminderen? Want dat de hoeveelheid onderwerpen die in Brussel wordt besproken én gefinancierd te groot is, ben ik onmiddellijk met je eens.
Pragmatisch bekeken heeft het inperken van de hoeveelheid onderwerpen wel mijn prioriteit. Maar ik denk dat dat deels samenhangt met het grote aantal landen waar de EU inmiddels uit bestaat. Ieder land heeft zo zijn wensenlijstje en omdat er veel landen zijn zal er vaak naar een compromis gezocht moeten worden wat tot gevolg heeft dat de diverse wensenlijstjes van stal gehaald worden. Daarom ik zie ik meer in een kleinere groep van landen, landen die meer in elkaars verlengde liggen qua staatsinrichting, cultuur en economie. Je grenzen kennen is vaak erg verstandig.
pi_139186453
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:16 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

Als het slecht gaat heeft dat te maken met externe factoren, als het goed gaat is dat dankzij de EU, aldus het Eurofiele kamp.
Het is nooit in je opgekomen dat de EU op zowel de hausse in de Duitse industrie als op de Nederlandse vastgoedcrash weinig invloed heeft? Maar dat daarmee wel het grootste deel van de verschillen tussen beide landen is verklaard? Daarnaast doet de EU van alles goed en van alles slecht uiteraard.
pi_139186529
quote:
7s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Pragmatisch bekeken heeft het inperken van de hoeveelheid onderwerpen wel mijn prioriteit. Maar ik denk dat dat deels samenhangt met het grote aantal landen waar de EU inmiddels uit bestaat. Ieder land heeft zo zijn wensenlijstje en omdat er veel landen zijn zal er vaak naar een compromis gezocht moeten worden wat tot gevolg heeft dat de diverse wensenlijstjes van stal gehaald worden. Daarom ik zie ik meer in een kleinere groep van landen, landen die meer in elkaars verlengde liggen qua staatsinrichting, cultuur en economie. Je grenzen kennen is vaak erg verstandig.
Waarmee je in de praktijk dus tegen uitbreiding en instandhouding van de Europese interne markt bent? En ben je vanuit kamp Bram ook voor meer ingrijpen van bovenaf waar het gaat om sociale zaken en onderwijs? Onderwerpen waar de EU wat mij betreft maar beperkt mee te maken zou moeten hebben.
pi_139194260
EU-fielen slaan ons om de oren met de stelling dat wij dankzij de EU extra geld zouden krijgen. Een verslaggever van De Correspondent heeft kritisch naar deze stelling gekeken.
https://decorrespondent.n(...)en/83648631-4a31841b
Voor het volledige artikel moet je uiteraard eventjes op de link klikken, ik citeer hier enkel de conclusie.

Wat opvalt in het debat over de euro is hoe verschillend eurokritische en eurofiele rapporten over de kosten en baten ervan worden bejegend. De rapporten van de ChristenUnieen de PVVwerden weggehoond als slagen in de lucht naar wat in principe te gecompliceerd is om adequaat te ramen, terwijl beeldbepalende politici en opiniemakers de al even zachte positieve ramingen van CPB en Europese Commissie als evidenties uitventen.

Op basis van de boven verwoorde bedenkingen bij contrafactische vergelijkingen moeten we eigenlijk erkennen dat we simpelweg niet precies weten hoeveel rijker we door de interne markt en hoeveel armer we door de euro zijn geworden - laat staan dat we weten hoe die baten en kosten zijn verdeeld per hoofd van de bevolking. Dat geldt evenzeer voor de vraag wat het opbreken van de euro of het voortzettten ervan ons gaat kosten.

Als de stemmen van de boekhouders staken, spreekt het volk – zoals het betaamt in een democratie.
#NoDAPL
pi_139194563
Bram, je ziet dat betoog toch niet als iets wat jouw wens onderschrijft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')