Oke.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:27 schreef dincky het volgende:
bied 130, ze zullen zelf een tegenbod geven
ik zou er maar eens goed over nadenken of je dat wel wil...quote:Op donderdag 17 april 2014 13:29 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Ohja. Het gebeurt zonder makelaar aan beide kanten.
Ja, dan wel.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:29 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Ohja. Het gebeurt zonder makelaar aan beide kanten.
Hoezo? Ze vinden het ook prima om het via de makelaar te spelen maar die pakt natuurlijk ook weer een procentje.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:30 schreef Symphonic het volgende:
[..]
ik zou er maar eens goed over nadenken of je dat wel wil...
Ik kan toch echt geen 125 of lager gaan bieden.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:30 schreef mokkiemok het volgende:
ik zeg altijd als je je niet schaamt voor je eerste bod is hij niet laag genoeg
So what? Je hoeft toch niet met de verkopers te trouwen, of wel?quote:Op donderdag 17 april 2014 13:25 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Als ik 130.000 bied denk ik alleen dat dat niet echt gewaardeerd wordt.
Tuurlijk. Maar 20% onder de vraagprijs is wel wat extreem voor een woning die 3 maand te koop staat...quote:Op donderdag 17 april 2014 13:36 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
So what? Je hoeft toch niet met de verkopers te trouwen, of wel?
Het gaat om wat je voor dat woning wilt geven, en kijk je of ze voor dat prijs van de hand willen doen.
Waarom? Serieuze vraag.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:25 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Nu wil ik een bod doen maar denk dat hun vraagprijs wel aan de hoge kant is
Ja, maar dat is dus niet zo hè. Behalve als het wel zo is. Maar wij hebben geen glazen bol.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:37 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
[..]
Tuurlijk. Maar 20% onder de vraagprijs is wel wat extreem voor een woning die 3 maand te koop staat...
Het is maar een vraagprijs. Dat zegt niet per se iets over de uiteindelijke verkoopprijs. Het zegt dat zij graag dat bedrag zouden willen ontvangen. Niet over hun minimale verkoopprijs.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:37 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
[..]
Tuurlijk. Maar 20% onder de vraagprijs is wel wat extreem voor een woning die 3 maand te koop staat...
Omdat die vergelijkbare woning qua grootte perceel, staat van de woning etc in dezelfde straat voor 140 te koop stond.quote:
Als je een goede makelaar hebt verdient hij dat procentje wel voor je terug, en als er dingen mislopen heb je ook iemand om op terug te vallen.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:32 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
[..]
Hoezo? Ze vinden het ook prima om het via de makelaar te spelen maar die pakt natuurlijk ook weer een procentje.
vind het niet erg netjes. denk niet dat de makelaar het daarbij laat zitten als het huis 'ineens' verkocht is?quote:Op donderdag 17 april 2014 13:32 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
[..]
Hoezo? Ze vinden het ook prima om het via de makelaar te spelen maar die pakt natuurlijk ook weer een procentje.
Wat hij zegt.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:53 schreef Loveless85 het volgende:
Wat is het ineens met dit soort topics
Dan bied je ¤139.999 en zeg je dat dat je eerste en laatste bod is.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:05 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Ik wil op maximaal 140k uitkomen.
Nou daar heb je je antwoord, wat lager bieden, kijken wat het tegenbod is zo nader tot elkaar komen. Echt totaal nutteloos topic op deze manier. Zeker aangezien je grotendeels gewoon afhankelijk bent van de grillen van de verkoper. Dus er is zo online totaal geen pijl op te trekken.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:05 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Ik wil op maximaal 140k uitkomen.
Totaal onzinnig natte vingerwerk als je de woning niet kent. Natuurlijk 'moet' je altijd wat onder de vraagprijs bieden, maar het verschilt onwijs wat reeel is. Je kan ook pech hebben en de verkoper tegen z'n schenen schoppen, en als er meerdere gegadigden zijn zo de woning mislopen omdat anderen wel gelijk een serieuzer bod deden.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:49 schreef macondo het volgende:
Tja, ik vind het wel een goede vraag hoor. Een gangbaar percentage om onder de vraagprijs te bieden is toch niet zo gek? Ongeacht wat voor huis het is. We gaan hier niet het huis taxeren (dat moet je zelf maar doen), alleen percentage schatten.
Probeer 20% onder de vraagprijs. Hoe graag wil je er wonen?
Dat je die vraag stelt zegt alles al.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:49 schreef macondo het volgende:
Een gangbaar percentage om onder de vraagprijs te bieden is toch niet zo gek?
Waarom 20%?quote:Probeer 20% onder de vraagprijs. Hoe graag wil je er wonen?
Je lijkt wel een makelaar, probeer het ingewikkeld te maken zodat je hem moet inhuren. No way José.quote:Op donderdag 17 april 2014 15:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat je die vraag stelt zegt alles al.
[..]
Waarom 20%?
Waarom niet 15%? Of 35%? Of, doe eens gek, 42%?
Soms kun je het maar beter wat ingewikkelder maken, anders kom je zo dom over.....quote:Op donderdag 17 april 2014 15:08 schreef macondo het volgende:
[..]
Je lijkt wel een makelaar, probeer het ingewikkeld te maken zodat je hem moet inhuren. No way José.
Verondersteld dat de vraagprijs redelijk is, kun je gewoon een redelijk percentage verzinnen dat je er onder kunt bieden. Of dacht je écht dat makelaars (jah superonderhandelaars jonguh!) iets anders doen?
Simpele vuistregel van ongeveer 15% bij woningen onder de 250 en 12% boven de 250k. Staat lang te koop? Meer discount. Veel kijkers? Minder discount.
@TS 125k bieden.
quote:Op donderdag 17 april 2014 15:08 schreef macondo het volgende:
Je lijkt wel een makelaar, probeer het ingewikkeld te maken zodat je hem moet inhuren. No way José.
Assumption is the mother of all fuck-ups.quote:Verondersteld dat de vraagprijs redelijk is,
Een "redelijk percentage" is geen vaststaand gegeven.quote:kun je gewoon een redelijk percentage verzinnen dat je er onder kunt bieden.
Een makelaar kent in ieder geval het huis, en kan beter bepalen wat de waarde is dan jij vanaf je scherm, jonguh.quote:Of dacht je écht dat makelaars (jah superonderhandelaars jonguh!) iets anders doen?
Ahh.quote:Simpele vuistregel van ongeveer 15% bij woningen onder de 250 en 12% boven de 250k.
Dat weet je niet.quote:Staat lang te koop? (...) Veel kijkers? (...)
Gelukkig, een medestanderquote:Op donderdag 17 april 2014 15:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt helemaal geen vaste regels hiervoor verzinnen. Dat is echt onzin.
Maar wat moeten 'we' dan met dit soort topics. Zat er nou nog een linkje naar Funda bij, en eventueel wat vergelijkbare huizen in dezelfde straat/wijk dan kon je misschien er nog wat uit destilleren. Maar dit is gewoon natte vingerwerk, gebaseerd op dat je vast wel iets tussen de 1 en 50% van de prijs af kan krijgen...quote:Op donderdag 17 april 2014 15:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt helemaal geen vaste regels hiervoor verzinnen. Dat is echt onzin.
Afgezien van het feit dat je niet moét reageren, zijn er zat dingen te verzinnen die in zo'n topic aan bod kunnen komen: vervolgstappen, de verkoper doet een tegenbod, noem maar op. Er zijn zat dingen te verzinnen.quote:Op donderdag 17 april 2014 15:39 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Maar wat moeten 'we' dan met dit soort topics.
In een subforum als WGR is het toch wel een beetje normaal om iemand van juist advies te voorzien.quote:Op donderdag 17 april 2014 15:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Afgezien van het feit dat je niet moét reageren
Als deze discussie gevoerd moet worden, dan mag dat in het feedback-topic. Dan houden we het hier on topicquote:Op donderdag 17 april 2014 15:46 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
In een subforum als WGR is het toch wel een beetje normaal om iemand van juist advies te voorzien.
Het is immers geen ONZ.
In dát licht bezien, vraag ik me af of je dit soort topics in WGR in deze vorm moet laten bestaan.
Maar wat heeft hij dan eigenlijk gedaan? Waaruit blijkt dan het 'voordeel'? Dat er een akkoord is dat bijna een ton lager ligt dan de vraagprijs? Dus wanneer de vraagprijs hoger zou zijn geweest, was het succes nóg groter?quote:Op donderdag 17 april 2014 15:46 schreef StretchingKoala het volgende:
Kan alleen uit eigen ervaring tappen van aantal maanden geleden.
Vraag was 480K, bod 1 360K en het eindresultaat 391K
Lang leve de aankoopmakelaar
Omdat ik en mijn partner voor 399K al accoord wilden geven waarop aankoopmakelaar zei dat er echt wel meer inzat, verschil tussen emotioneel betrokken zijn als je echt graag wilt en niet emotioneel betrokken.quote:Op donderdag 17 april 2014 15:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar wat heeft hij dan eigenlijk gedaan? Waaruit blijkt dan het 'voordeel'? Dat er een akkoord is dat bijna een ton lager ligt dan de vraagprijs? Dus wanneer de vraagprijs hoger zou zijn geweest, was het succes nóg groter?
Een vraagprijs zegt nogal weinig.
Probeer in het Kadaster na te gaan (of bel bij de koper / huidige bewoner aan) wat de uiteindelijke transactieprijs is geweest en de m² perceeloppervlak e.d. vergelijken met je "op 't oog" woning. Dan een flink % daaronder gaan zitten vanwege de bijkomende verbouwingskosten en de aankomende prijsdaling en je hebt je eindbod.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:25 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Heb een woning op het oog met een vraagrpijs van 155.000 euro. Een behoorlijk vergelijkbare woning is onlangs verkocht en had een vraagrpijs van 140.000. Nu wil ik een bod doen maar denk dat hun vraagprijs wel aan de hoge kant is. Als ik 130.000 bied denk ik alleen dat dat niet echt gewaardeerd wordt. Wat vinden jullie een redelijk bod?
Klopt. Niemand wil veel meer betalen voor hetzelfde huis als zijn buren. Dan voelen ze zich Gekke Henkie.quote:Op donderdag 17 april 2014 16:43 schreef Five_Horizons het volgende:
Ja, want wat iemand anders voor z'n woning heeft betaald is heel relevant voor wat jij ervoor over hebt.
Ja joh, want als je gewoon wil wonen en zo dan maak je je echt druk om wat anderen ergens voor hebben betaald. Stel je voor dat je meer betaald dan je buurman, nouuuuu dan kan echt niet hoor.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:12 schreef macondo het volgende:
[..]
Klopt. Niemand wil veel meer betalen voor hetzelfde huis als zijn buren. Dan voelen ze zich Gekke Henkie.
Toen ik m'n eerste huis kocht (1987) was de vraagprijs al lager dan wat de buurman 3 maanden eerder (voor identiek huis) had betaald. In een tijd dat de prijzen (iets) stegen. Nou, 1/2 jaar lang is ie niet aardig tegen me geweest nadat ik vertelde -tijdens het hardlopen- wat ik voor mijn huis had betaald.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:31 schreef CoolGuy het volgende:
Ja joh, want als je gewoon wil wonen en zo dan maak je je echt druk om wat anderen ergens voor hebben betaald. Stel je voor dat je meer betaald dan je buurman, nouuuuu dan kan echt niet hoor.
Lekker. Belangrijk.
Dat lag niet aan de kostprijs van je huis hoorquote:Op donderdag 17 april 2014 17:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Toen ik m'n eerste huis kocht (1987) was de vraagprijs al lager dan wat de buurman 3 maanden eerder (voor identiek huis) had betaald. In een tijd dat de prijzen (iets) stegen. Nou, 1/2 jaar lang is ie niet aardig tegen me geweest nadat ik vertelde -tijdens het hardlopen- wat ik voor mijn huis had betaald.
Damn, je bent me net voorquote:Op donderdag 17 april 2014 18:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat lag niet aan de kostprijs van je huis hoor
Kut je bent me voorquote:Op donderdag 17 april 2014 13:50 schreef Five_Horizons het volgende:
In before blomke die hier komt melden dat je maximaal 77.500 euro moet bieden en dan een half jaar niets van je moet laten horen.
Denk dat dat meer te maken heeft met je wereldvreemde kijk op zaken.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Toen ik m'n eerste huis kocht (1987) was de vraagprijs al lager dan wat de buurman 3 maanden eerder (voor identiek huis) had betaald. In een tijd dat de prijzen (iets) stegen. Nou, 1/2 jaar lang is ie niet aardig tegen me geweest nadat ik vertelde -tijdens het hardlopen- wat ik voor mijn huis had betaald.
Omdat mensen tegenwoordig denken dat ze alles op internet kunnen vinden. Die denken dat dat beter is dan een professional inhuren. Zelfde zie je met gezondheid, tegenwoordig denkt iedereen al te weten wat hij heeft met 1 zoekopdracht op Google, en dat geloven ze dan eerder dan de dokter.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:53 schreef Loveless85 het volgende:
Wat is het ineens met dit soort topics, ook echt zonder linkjes naar bv. funda. Er is nou eenmaal geen stelregel voor, het hangt van veel factoren af. Dus je kan niet even zo zeggen 'oh 155.000k vraagprijs, nou er kan altijd 15% af!'. Soms is de vraagprijs bewust al wat lager ivm indeling van de categorieen op een Funda. En vergelijken met andere woningen hoeft ook niet altijd wat te zeggen. Het ene kan een compleet gerenoveerde direct te betrekken woning zijn, en het ander een woning waar al 30 jaar niks aan is gebeurt en eerst voor 50k aan verbouwd moet worden.
Nee, maar wel aan de koopprijs.quote:Op donderdag 17 april 2014 18:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dat lag niet aan de kostprijs van je huis hoor
Dit is natuurlijk generaliseren op niks af, in casu een contradictio in terminis. Ik heb nog nooit een aankoopmakelaar ingeschakeld en heb daar geen seconde spijt van gehad. Mijn buurman/hardloopmaat, ja die ja, in 1986 wel en die betaalde meer dan de vraagprijs van mijn (identieke) huis ernaast.quote:Op donderdag 17 april 2014 18:33 schreef Tha_Duck het volgende:
Mijn advies is altijd om een aankoopmakelaar te nemen en een fatsoenlijke hypotheekadviseur, tenzij je weet waar je over praat. Zoals Vijf Horizonnen bijvoorbeeld, die zit in het financiële vak en zal dus misschien minder noodzaak hebben voor een adviseur.
Persoonlijk had ik beiden en ben ik tevreden over de prijs die ik betaald heb en het werk wat anderen mij uit handen namen. Ook ben ik zeer tevreden met mijn hypotheek en lasten daaromtrent.
Je ouders zullen ook wel ergens spijt van hebbenquote:Op donderdag 17 april 2014 19:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk generaliseren op niks af, in casu een contradictio in terminis. Ik heb nog nooit een aankoopmakelaar ingeschakeld en heb daar geen seconde spijt van gehad. Mijn buurman/hardloopmaat, ja die ja, in 1986 wel en die betaalde meer dan de vraagprijs van mijn (identieke) huis ernaast.
Spijt heb ik van (het opvolgen van) het hypotheekadvies (in 1987) om een levensverzekring af te sluiten.
Dat '87 huis heb ik - factor 5 over de kop - al lang verkocht.quote:Op donderdag 17 april 2014 22:47 schreef Leandra het volgende:
Darn.... Al je ervaring over de huizenmarkt stamt uit 1987??
En het huis waar je al 27 jaar woont is nog niet vrijwel afbetaald?
't Is maar wat je wereldvreemd vindt. Hier in (de kop van) Noord Holland noemen we dat gewoon "nuchter, zakelijk en pragmatisch". Dat dat non-conformistisch overkomt, is meer een kwestie van perceptie, dan van eigenaardigheid.quote:Op donderdag 17 april 2014 18:33 schreef Scorpie het volgende:
Denk dat dat meer te maken heeft met je wereldvreemde kijk op zaken.
quote:Op vrijdag 18 april 2014 11:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Goh, en toch nog een hypotheek hebben?
Ja, want het volgende, vrijstaande huis met uitzicht op de Noordzee en de Mariavlakte als achtertuin, was toch ietsje pietsje duurderquote:
Noem het zoals je wilt, het blijft vreemd.quote:Op vrijdag 18 april 2014 09:44 schreef blomke het volgende:
[..]
't Is maar wat je wereldvreemd vindt. Hier in (de kop van) Noord Holland noemen we dat gewoon "nuchter, zakelijk en pragmatisch". Dat dat non-conformistisch overkomt, is meer een kwestie van perceptie, dan van eigenaardigheid.
Dan nog doe je het slecht. Een hypotheek hebben terwijl je huis 5x over de kop is gegaanquote:Op vrijdag 18 april 2014 11:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, want het volgende, vrijstaande huis met uitzicht op de Noordzee en de Mariavlakte als achtertuin, was toch ietsje pietsje duurder. En ik gun(de) de hypotheekadviseur ook wel de provisie over ¤70.000,-
Maar die is dan binnenkort wel afbetaald?quote:Op vrijdag 18 april 2014 11:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, want het volgende, vrijstaande huis met uitzicht op de Noordzee en de Mariavlakte als achtertuin, was toch ietsje pietsje duurder. En ik gun(de) de hypotheekadviseur ook wel de provisie over ¤70.000,-
Nee, die heb ik meegenomen van het vorige huis (scheelt diverse kosten) en ik vang op m'n spaarrekeningen meer rente dan ik netto over de hypotheekschuld betaal.quote:Op vrijdag 18 april 2014 12:08 schreef Leandra het volgende:
Maar die is dan binnenkort wel afbetaald?
Je hebt een hypotheekrente van minder dan 1.2% ?quote:Op vrijdag 18 april 2014 12:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, die heb ik meegenomen van het vorige huis (scheelt diverse kosten) en ik vang op m'n spaarrekeningen meer rente dan ik netto over de hypotheekschuld betaal.
En terecht.quote:Op vrijdag 18 april 2014 12:23 schreef Scorpie het volgende:
Sowieso blomke, de anti-hypotheekadviseur-man bij uitstek, de doe het zelver, die een adviseur geld guntgeloof er niks van.
Van harte! Nou de hypotheek nog (?).quote:
En wat was de vraagprijs?quote:
quote:
Ach ja, dat is ook zo. Goed dat jullie die methode ook snappen.quote:Op donderdag 24 april 2014 18:36 schreef macondo het volgende:
Dan kom je met de methode Blomke uit op ongeveer 135 - dus denk het ook
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |