Ik zag 'm hier ook aankomen:quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:32 schreef DemonRage het volgende:
Er schuift vanuit het NW toch wel een vette bui Eindhoven binnen.
HDRquote:Op dinsdag 8 april 2014 22:40 schreef Koelkastje het volgende:
En als je er dan toch staat!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor goede wolkenpartijen echt een mooie oplossingquote:Op dinsdag 8 april 2014 22:47 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
HDR![]()
Vandaag maar weer een time lapse gemaakt
Ja hoor hier ben ikquote:Op dinsdag 8 april 2014 20:24 schreef Yvesss het volgende:
Niet om het een of ander, maar toch nog maar eens de shelf in Noord-Nederland.
[ afbeelding ]
Evenals op andere plekken daar:
http://www.112sudwestfrys(...)ekt-friesland-fotos/
Er zit hier toch ook iemand uit Dokkum?
Dan had je hem zelf moeten openen...quote:Op woensdag 9 april 2014 10:40 schreef Angry_Bird het volgende:
Mooie pics!
Maar ik hoopte toch stiekem dat '#shelfie' de nieuwe topictitel zou worden....
Ja hallo, ik zit niet hier 24 uur per dag op F5 te drukken om in de gaten te houden wanneer een topic vol is.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:10 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dan had je hem zelf moeten openen...
Gelukkig. Maar misschien was je in de buurt.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:11 schreef Angry_Bird het volgende:
[..]
Ja hallo, ik zit niet hier 24 uur per dag op F5 te drukken om in de gaten te houden wanneer een topic vol is.
Wat had dit in 97 - 98 voor invloed op Nederland? Ben er nieuwsgierig naar maar lees het niet terug. Of ik heb er overheen gelezen?quote:Op woensdag 9 april 2014 12:48 schreef INViCTuS het volgende:
Lees hier het ontstaan en de gevolgen van een Krachtige El Niño in de maak is
Er is weinig invloed in noordwest Europa. Volgens mij een iets vochtiger najaar maar dat is niet eens bewezen afkomstig van een el ninoquote:Op woensdag 9 april 2014 13:01 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Wat had dit in 97 - 98 voor invloed op Nederland? Ben er nieuwsgierig naar maar lees het niet terug. Of ik heb er overheen gelezen?
De grootste invloed heeft El Niño, wereldwijd gezien, in de maanden december tot en met februari. In Nederland zorgt een aanhoudende El Niño gemiddeld genomen voor meer regen in de lente. KNMI-onderzoek heeft tot de conclusie geleid dat als er sprake is van een El Niño in de wintermaanden we in het westen en midden van Europa op meer regen kunnen rekenen in de daaropvolgende lentemaanden.quote:Op woensdag 9 april 2014 13:09 schreef Dven het volgende:
[..]
Er is weinig invloed in noordwest Europa. Volgens mij een iets vochtiger najaar maar dat is niet eens bewezen afkomstig van een el nino
Oke, nieuwe info voor mij. Ik ziet hier sowieso wel goed dan. Volgens mij is er nooit iets aan de hand in Zuid Europa. Wat is er nu debet aan dat er in Europa geen orkanen zijn? Te weinig wateroppervlakte/warmte en?quote:Op woensdag 9 april 2014 13:11 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
De grootste invloed heeft El Niño, wereldwijd gezien, in de maanden december tot en met februari. In Nederland zorgt een aanhoudende El Niño gemiddeld genomen voor meer regen in de lente. KNMI-onderzoek heeft tot de conclusie geleid dat als er sprake is van een El Niño in de wintermaanden we in het westen en midden van Europa op meer regen kunnen rekenen in de daaropvolgende lentemaanden.
Te koud zeewater, vooralsnog.quote:Op woensdag 9 april 2014 13:15 schreef Dven het volgende:
[..]
Oke, nieuwe info voor mij. Ik ziet hier sowieso wel goed dan. Volgens mij is er nooit iets aan de hand in Zuid Europa. Wat is er nu debet aan dat er in Europa geen orkanen zijn? Te weinig wateroppervlakte/warmte en?
Vraag mij af voor hoelang nog. In Frankrijk en Spanje komen ook af en toe al wat 'orkaantjes' voor.quote:
Officieel behoort de zee watertemperatuur tenminste 27 graden te zijn meen ik. Daar komt de middellandse zee vaak in ieder geval in de buurt. Zelfs in november zijn in de oostelijke middellandse zee temperaturen van 24 graden niet ongewoon.quote:Op woensdag 9 april 2014 13:18 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Vraag mij af voor hoelang nog. In Frankrijk en Spanje komen ook af en toe al wat 'orkaantjes' voor.
Misschien had je een verkeerd zadel?quote:Op woensdag 9 april 2014 13:17 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Thanks voor de info.
Hmm ik kan mij wel herinneren dat ik in de periode na 97-98 naar de middelbare school fietste en vaak in de lente zeiknat was. Dag na dag. Verband?
haha
quote:Na een El Niño is het over het algemeen natter in een strook van Zuid-Engeland naar Duitsland, met een uitloper naar het oosten. Het is daarentegen juist droger in Oost-Spanje en Noord-Afrika. Na een La Niña gebeurt het omgekeerde.
http://www.knmi.nl/cms/co(...)et_weer_in_nederland
quote:Op woensdag 9 april 2014 13:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Misschien had je een verkeerd zadel?
Nee grapje, er is onderzoek naar gedaan en een El Nino lijkt doorgaans inderdaad te resulteren in een zeiknat voorjaar:
[..]
LOL!quote:Op woensdag 9 april 2014 13:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Misschien had je een verkeerd zadel?
Nee grapje, er is onderzoek naar gedaan en een El Nino lijkt doorgaans inderdaad te resulteren in een zeiknat voorjaar:
[..]
Uiteraard, een zachte winter resulteert in een grotere kans op een zachte lente. En dit beleven we nu al, hoewel het niet wil zeggen dat er nog meer warmte volgt, want het sterkste verband is er tussen februari en maart, die al achter de rug zijn.quote:Op woensdag 9 april 2014 13:46 schreef INViCTuS het volgende:
Overigens ben ik ook benieuwd of het "warme" weer van de afgelopen maanden invloed heeft op de komende maanden, zeker gezien de temperatuur van de noordzee bijna 5 graden warmer is vergeleken met een jaar geleden.
Zelfs zonder die piek was de gemiddelde temperatuur nog 8,6-8,7; welke nog altijd hoger is dan het langjarig gemiddelde van 7,2.quote:Op woensdag 9 april 2014 16:47 schreef Lemans24 het volgende:
Die koude dag van gisteren, viel uiteindelijk wel mee, doordat het maximum midden in de nacht is behaald.
Prachtig weer in Utrecht, de hele dag al zonquote:Op woensdag 9 april 2014 16:54 schreef Djeez het volgende:
Wat een regen zeg hier in Assen, al een hele bak water naar beneden gevallen!
Hier in huis 21 graden. Maar de kachel brandt dan ook al een paar dagen.Ik pleit dan ook voor een apart weerbericht, gezien de enorme tweedeling in Nederland. Hier in het noordoosten is het bijna altijd koud en nat, heb geen belang bij om te weten dat het elders in het land prachtig weer isquote:Op woensdag 9 april 2014 17:02 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Prachtig weer in Utrecht, de hele dag al zon
Binnen ook gewoon 18 graden, wat maar anderhalve graad lager is dan op die warme dagen, vorige week. De temperatuur bij mij binnen is in de lente/zomer echt vrijwel uitsluitend afhankelijk van de zon.
De verwarming stond hier half maart voor het laatst aan. Niet meer onder de 15 graden geweest, sindsdien.quote:Op woensdag 9 april 2014 17:14 schreef Djeez het volgende:
[..]
Hier in huis 21 graden. Maar de kachel brandt dan ook al een paar dagen.Ik pleit dan ook voor een apart weerbericht, gezien de enorme tweedeling in Nederland. Hier in het noordoosten is het bijna altijd koud en nat, heb geen belang bij om te weten dat het elders in het land prachtig weer is
Vrijwel altijd mooi weer is ook niet meer leuk natuurlijk :pquote:Op woensdag 9 april 2014 17:38 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De verwarming stond hier half maart voor het laatst aan. Niet meer onder de 15 graden geweest, sindsdien.
Waarom blijf je daar ook wonen dan?
Die negatieve berichtgeving over het weer in het NO is genoeg reden voor mij om daar nooit te willen wonen. Aan de andere kant, de doorgaans positieve berichtgeving over het weer in Zuid-Europa heeft mij ook nog niet die kant op doen verhuizen.
quote:
Af en toe wat wolken graag ja. En wat regen tbv de vegetatie. Maar verder mogen kou, storm, hagel, sneeuw, ja zelfs shelfclouds, ver weg blijven!quote:Op woensdag 9 april 2014 20:10 schreef Dven het volgende:
[..]
Vrijwel altijd mooi weer is ook niet meer leuk natuurlijk :p
Echt waardeloos ja. Maar het gaat niet lang duren, dit is HET recordjaar, we gaan een geweldige zomer krijgen johquote:Op donderdag 10 april 2014 12:59 schreef dick_laurent het volgende:
Jammer ja, meerdere weersites gaan nu voor wisselvallig en koel weer op de lange termijn.
De gevreesde saaie NW stroming. Mijn minst favoriete windrichting
Ik hoop het. Is ook niet erg om even een periode wat koeler/somberder weer te hebben.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Echt waardeloos ja. Maar het gaat niet lang duren, dit is HET recordjaar, we gaan een geweldige zomer krijgen joh
Sevilla en cordoba zijn wel mijn klimaatfavoriet binnen Europa. Al is Athene ook zo gek nog nietquote:
Sevilla? Tering, dat is echt te heet.... dan heb je van juni t/m augustus de helft van de tijd temps van tegen de 40 graden of regelmatig zelfs daarboven! Zou ik niet trekken...quote:Op donderdag 10 april 2014 15:52 schreef Dven het volgende:
[..]
Sevilla en cordoba zijn wel mijn klimaatfavoriet binnen Europa. Al is Athene ook zo gek nog niet
Daar staat wel een flink lagere luchtvochtigheid tegenover hè. Tijdens de middaguren siësta houden en daarna weer actief wordenquote:Op donderdag 10 april 2014 16:02 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sevilla? Tering, dat is echt te heet.... dan heb je van juni t/m augustus de helft van de tijd temps van tegen de 40 graden of regelmatig zelfs daarboven! Zou ik niet trekken...
Sevilla is in de lente en herfst perfect, maar in de zomer veel te heet. In de winter is het erg verschillend tussen de jaren, maar is de zee altijd dichtbij.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:52 schreef Dven het volgende:
[..]
Sevilla en cordoba zijn wel mijn klimaatfavoriet binnen Europa. Al is Athene ook zo gek nog niet
Grootste minpunt van sevilla vind ik juist de afstand tot de zee. Exact hetzelfde als met mn huidige woonplaatsquote:Op donderdag 10 april 2014 16:28 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Sevilla is in de lente en herfst perfect, maar in de zomer veel te heet. In de winter is het erg verschillend tussen de jaren, maar is de zee altijd dichtbij.
Heb er een tijdje in de zomer op straat geleefd. Beste tijd van mn leven. En die hitte went prima, op een gegeven moment sloot ik mn slaapzak omdat ik het koud begon te vinden. Keek ik later op een thermometer en die gaf altijd nog 30 graden aanquote:Op donderdag 10 april 2014 16:02 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sevilla? Tering, dat is echt te heet.... dan heb je van juni t/m augustus de helft van de tijd temps van tegen de 40 graden of regelmatig zelfs daarboven! Zou ik niet trekken...
Een uurtje maar, stuk minder dan waar je nu zit, toch?quote:Op donderdag 10 april 2014 17:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Grootste minpunt van sevilla vind ik juist de afstand tot de zee. Exact hetzelfde als met mn huidige woonplaats
Een uurtje is nog steeds wat om effe snel naar het strand te gaan. Ik zit op 2 uur van de zwarte en 3 uur van de middellandse zee. Of egeische zee eigenlijk. En een uur of 8 van de ionische :pquote:Op donderdag 10 april 2014 18:05 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Een uurtje maar, stuk minder dan waar je nu zit, toch?
In NL duurt het ook een uur, vind ik best dichtbijquote:Op donderdag 10 april 2014 18:27 schreef Dven het volgende:
[..]
Een uurtje is nog steeds wat om effe snel naar het strand te gaan. Ik zit op 2 uur van de zwarte en 3 uur van de middellandse zee. Of egeische zee eigenlijk. En een uur of 8 van de ionische :p
quote:Op donderdag 10 april 2014 20:11 schreef INViCTuS het volgende:
Die gebieden zijn mij te saai en te heet
Middellandse zee maar 10 vanaf nederland?!? Geeft alweer het verschil in de staat der wegen aan tussen het westen en het oostenquote:Op donderdag 10 april 2014 20:35 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
In NL duurt het ook een uur, vind ik best dichtbij
Naar de Noordzee dan, want de Oostzee is 5 uur en de Middellandse zee 10 ofzo.
Saai?quote:Op donderdag 10 april 2014 20:11 schreef INViCTuS het volgende:
Die gebieden zijn mij te saai en te heet
De trein natuurlijk. En het is zelfs maar ZES uur, vanaf Rotterdam, bizar kort dus!quote:Op donderdag 10 april 2014 22:04 schreef Dven het volgende:
[..]
Middellandse zee maar 10 vanaf nederland?!? Geeft alweer het verschil in de staat der wegen aan tussen het westen en het oosten
Rotterdam middellandse zee 6 uur? Heb nooit rapper dan 8 uur gevonden en dat is een zeer sporadische trein vanaf Brussel. Zijn de lijnen zo veranderd of? Gangbaar lijkt die verbinding me niet en waarschijnlijk is zelfs vliegen dan al goedkoper :pquote:Op donderdag 10 april 2014 22:20 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De trein natuurlijk. En het is zelfs maar ZES uur, vanaf Rotterdam, bizar kort dus!
Van 28 juni t/m 30 augustus rijdt er eens per week een Thalys rechtstreeks van Amsterdam/Rotterdam naar Valence, Avignon, Aix en Marseille. Nu zelfs nog te boeken voor 100 euro enkele reis.quote:Op donderdag 10 april 2014 22:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Rotterdam middellandse zee 6 uur? Heb nooit rapper dan 8 uur gevonden en dat is een zeer sporadische trein vanaf Brussel. Zijn de lijnen zo veranderd of? Gangbaar lijkt die verbinding me niet en waarschijnlijk is zelfs vliegen dan al goedkoper :p
Trein is relaxed ja maar eens per week is natuurlijk te karig om op te kunnen bouwen :pquote:Op donderdag 10 april 2014 22:52 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Van 28 juni t/m 30 augustus rijdt er eens per week een Thalys rechtstreeks van Amsterdam/Rotterdam naar Valence, Avignon, Aix en Marseille. Nu zelfs nog te boeken voor 100 euro enkele reis.
Ja, vliegen is iets goedkoper, maar dan zit je met je bagage en weinig ruimte enzo. De trein is wel héél relaxt.
Hoe bedoel je? De dienstregeling zegt 6 uur en 7 minuten voor Rotterdam-Marseille. (echt bizar, voor 1200 km...)quote:Op vrijdag 11 april 2014 08:11 schreef Dven het volgende:
[..]
En hij doet er natuurlijk nog wel langer over dan zes uur. Na ruim een uur ben je Brussel nog niet uit :p
Qua weer is het daar in de zomer volgens mij echt saaiquote:
Ja maar geldt dat niet voor het weer in het algemeen in heel veel landen?quote:Op vrijdag 11 april 2014 10:47 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Qua weer is het daar in de zomer volgens mij echt saai
10 in Engeland, 20 in Nederlandquote:Op vrijdag 11 april 2014 11:21 schreef CWAV het volgende:
In de laatste run van GFS blijft de lagedruk boven Scandinavië wat meer op de Oceaan, waardoor wij langer in een zuidwestelijke stroming blijven hangen, die deels van het continent afkomt waardoor het geen typische 15-gradenzuidwester wordt.
[ afbeelding ]
Je zou bijna zeggen dat het tegen de 20 graden is, in feite komen we vandaag niet verder dan 15.quote:Op zaterdag 12 april 2014 11:31 schreef VKV het volgende:
Ik vind het in de tuin erg geschikt weer voor een korte broek. Dus maar even van zolder gehaald
Haha, gelukkig valt 16 april ook maar 1x per jaarquote:Op zondag 13 april 2014 20:04 schreef Dven het volgende:
Hier krijgen we van de week effe een inkakkertje. Overdag 5 graden, s' nachts -1Kan niet anders dan dat het de koudste 16 april van het jaar gaat worden
Vaudjequote:Op zondag 13 april 2014 20:11 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Haha, gelukkig valt 16 april ook maar 1x per jaar
En stormachtig weer nu. Lijkt wel herfst hier..quote:Op zondag 13 april 2014 15:37 schreef Djeez het volgende:
Wat een kutweer weer in het Noorden! Was zonnig weer voorspeld, maar had natuurlijk kunnen weten dat het niet voor het Noorden zou gelden. Een dikke plak, donkergrijze bewolking. Koud, grijs en grauw, en de komende weken blijft het dit weer
ELFquote:Op maandag 14 april 2014 10:01 schreef Frutsel het volgende:
wat zegt nou het journaal net?
lokaal aan de grond -10 komende nacht?
En Kosovo, wat bijna heel Europa gewoon erkent, dat wordt niet apart ingetekend. Ik zeg propaganda.quote:Op maandag 14 april 2014 15:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Oost-Europa, ik zie dat de Krim ook bij Estofex al niet meer aan de Oekraine toe behoort
Doet Google ook.quote:Op maandag 14 april 2014 15:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Oost-Europa, ik zie dat de Krim ook bij Estofex al niet meer aan de Oekraine toe behoort
Als je het op je af ziet komen kun je misschien beter omdraaien en hard wegfietsen voor wat het waard is.quote:Op maandag 14 april 2014 14:28 schreef Nattekat het volgende:
Als je dit op je af ziet komen:
[ afbeelding ]
Ga je toch een stukje harder fietsen, helaas mocht het niet baten
Ehm... April heeft nu al meer warme dagen dan maart hoor: http://www.weerstatistieken.nl/de-bilt/2014/aprilquote:Op maandag 14 april 2014 16:12 schreef Lemans24 het volgende:
Maar 10 graden op dinsdag én 10 graden op vrijdag, is wel even iets waar ik niet op had gerekend. In dit tempo krijgt april minder zon en minder warme dagen dan maart.
Zal toch geen 2007-scenario gaan worden? Dat was ook een bizar jaar zeg, als ik de statistieken erop nasla (ik was toen vanaf april niet in NL, dus niet bewust meegemaakt).
28,9 graden op 15 april en later bleek dat de op-één-na warmste dag van het jaar te zijn!
Gelukkig is de weerfictie hoopvoller, voor wat het waard is.
Klopt, maart heeft 3 warme dagen gehad en april 4. Of er meer bijkomen? Geen idee.quote:Op maandag 14 april 2014 17:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ehm... April heeft nu al meer warme dagen dan maart hoor: http://www.weerstatistieken.nl/de-bilt/2014/april
Er zijn er al 4 geteld en ik gok dat er heus nog wel een twintiger gaat bijkomen deze maand.
Maar ja tis verdomd fris nu, en wat ik vooral jammer vind is dat de weersites vanmorgen nog volop zon en twintig graden voorspelden voor het paasweekend, en nu is dat opeens bijgesteld naar "af en toe zon" en zelfs kans op een bui, bij zo'n 16/17 graden. Beetje jammer jongens.
Maak je in ieder geval goed je username waar!quote:Op maandag 14 april 2014 14:28 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
Dank uquote:
Anders post je even een foto van 7.35MB... Dat is niet fijn voor mobiel.quote:Op maandag 14 april 2014 14:28 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Niet mijn schuld dat je mobiel het niet aan kanquote:Op maandag 14 april 2014 18:44 schreef Twieki het volgende:
[..]
Anders post je even een foto van 7.35MB... Dat is niet fijn voor mobiel.
Nee. Je mobiel verkleint hem niet. De foto wordt geschaald en is dan nog steeds 7.35MB.quote:Op maandag 14 april 2014 18:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niet mijn schuld dat je mobiel het niet aan kan
Mijn mobiel verkleint hem juist.
Dan heeft mijn mobiel een verdomd goede resolutiequote:Op maandag 14 april 2014 18:46 schreef Twieki het volgende:
[..]
Nee. Je mobiel verkleint hem niet. De foto wordt geschaald en is dan nog steeds 7.35MB.
En nu pagina 2. De afbeelding staat niet bij de eerste 100 posts.quote:Op maandag 14 april 2014 18:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan heeft mijn mobiel een verdomd goede resolutie
ff getest; 500kb is de eerste pagina voor mij (100 posts)
Jammer, ik was net van plan mijn RAW bestanden te posten a 30MB per stukquote:Op maandag 14 april 2014 18:44 schreef Twieki het volgende:
[..]
Anders post je even een foto van 7.35MB... Dat is niet fijn voor mobiel.
Verkeerde foto meegenomen...quote:Op maandag 14 april 2014 18:51 schreef Twieki het volgende:
[..]
En nu pagina 2. De afbeelding staat niet bij de eerste 100 posts.
Ik weet wel dat het niet compleet de realiteit weergeeft maar vooral wolkenluchten zijn zo veel mooier op deze manier vind ik.quote:Op maandag 14 april 2014 20:43 schreef Lemans24 het volgende:
Mooi hoor.
Maar het blijft HDR, dus niet de werkelijkheid. Dus noem het maar kunst
Ziet er nogal gemaakt uit kun je niet beter een normale lens op je camera zetten? Die wolkenpartijen zijn namelijk wel zeer fijnquote:Op maandag 14 april 2014 20:39 schreef Koelkastje het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij gebruikt (waarschijnlijk) een normale lens, maar het is HDR, dus 3 of 5 foto's over elkaar, waardoor je alles scherp ziet in hoog contrast. Iets wat het menselijk ook niet kan, dus.quote:Op dinsdag 15 april 2014 13:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Ziet er nogal gemaakt uit kun je niet beter een normale lens op je camera zetten? Die wolkenpartijen zijn namelijk wel zeer fijn
Deels heb je gelijk. Natuurlijk schroef ik de drama omhoog door contrast toe te voegen maar HDR heeft niks te maken met de scherpte. Scherpte bepaal je al voor het maken van de foto door het diafragma goed te zettenquote:Op dinsdag 15 april 2014 14:05 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Hij gebruikt (waarschijnlijk) een normale lens, maar het is HDR, dus 3 of 5 foto's over elkaar, waardoor je alles scherp ziet in hoog contrast. Iets wat het menselijk ook niet kan, dus.
Ook mooiquote:Op dinsdag 15 april 2014 14:17 schreef Koelkastje het volgende:
Om even een beeld te geven van hoe het er ongeveer in het echt uit zag.
[ afbeelding ]
Goed plan. Moet nu wel kunnen. Wie gaat dat topic maken?quote:Op dinsdag 15 april 2014 14:15 schreef Dven het volgende:
Wanneer is het tijd voor een zomer in Europa topic?
Mooiquote:Op dinsdag 15 april 2014 14:17 schreef Koelkastje het volgende:
Om even een beeld te geven van hoe het er ongeveer in het echt uit zag.
[ afbeelding ]
Ik zit mobiel dus gaat hem voor nu nog niet wordenquote:Op dinsdag 15 april 2014 15:00 schreef aloa het volgende:
[..]
Goed plan. Moet nu wel kunnen. Wie gaat dat topic maken?
quote:Op dinsdag 15 april 2014 14:59 schreef aloa het volgende:
[..]
Ook mooi![]()
Niets mooier dan 'maartse buien'..op onweersbuien na dan natuurlijk
Dat is mij nog te ver weg om er wat zinnigs over te zeggen...het zou wel uitermate plezant zijn als het die dag tenminste droog is, bij voorkeur met zon en 20 gradenquote:Op dinsdag 15 april 2014 15:19 schreef Djeez het volgende:
Dem, ik heb zaterdag 26 april een verjaardagsfeest. Nu wilde ik dat eigenlijk buiten gaan houden, maar volgens het KNMI kan ik dat beter niet doen. Het blijft namelijk koud en nat. Ik had het natuurlijk kunnen weten. Lente hebben we al gehad, en nu weer herfst!
ik momenteel ook. Morgen misschien wel tijd.quote:Op dinsdag 15 april 2014 15:04 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik zit mobiel dus gaat hem voor nu nog niet worden
kippetjes zijn dan niet aan te slepenquote:
Koningsdagquote:Op dinsdag 15 april 2014 16:03 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat is mij nog te ver weg om er wat zinnigs over te zeggen...het zou wel uitermate plezant zijn als het die dag tenminste droog is, bij voorkeur met zon en 20 gradenKoningsdag it is
Ik mis de opvallendheid, gewoon een standaard in april. Het kan alle kanten opquote:Op dinsdag 15 april 2014 17:41 schreef Lemans24 het volgende:
Wel opvallend dat april 2013 en april 2014 vooralsnog compleet gespiegeld zijn, qua temperatuur.
Vorig jaar waren 12 t/m 18 warmer dan normaal, nu is het juist in die periode te koud (paar dagen althans).
Verder waren vorig jaar alleen 24 en 25 april bovennormaal warm.
Begin maar niet over morgen, moet dan voor 1 dag 3,5 uur heen en 3,5 uur terug in de bus om een meeting in de hoofdstad waar het 7 graden is en regent bij te wonenquote:Op dinsdag 15 april 2014 20:14 schreef aloa het volgende:
[..]
ik momenteel ook. Morgen misschien wel tijd.
Opvallend dat de eerste helft compleet anders is dan 2013, dat zie je toch wel?quote:Op dinsdag 15 april 2014 20:17 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik mis de opvallendheid, gewoon een standaard in april. Het kan alle kanten op
"April doet wat 'ie wil". Valt beide gewoon bij het weer dat je in april niet uitzonderlijk kan noemen.quote:Op dinsdag 15 april 2014 20:18 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Opvallend dat de eerste helft compleet anders is dan 2013, dat zie je toch wel?
De eerste decade van april 2014 was met 12,7 graden de warmste ooit, een enorme verbetering van het oude record, dus dat noem ik wel uitzonderlijk.quote:Op dinsdag 15 april 2014 20:19 schreef Dven het volgende:
[..]
"April doet wat 'ie wil". Valt beide gewoon bij het weer dat je in april niet uitzonderlijk kan noemen.
Je springt van eerste decade naar de tweede week naar zus en naar zo. Als het maar uitkomt he?quote:Op dinsdag 15 april 2014 20:30 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De eerste decade van april 2014 was met 12,7 graden de warmste ooit, een enorme verbetering van het oude record, dus dat noem ik wel uitzonderlijk.
Vorig jaar was de eerste decade 4,2 graden. Ook lichtelijk bijzonder, maar net buiten de top 10 koudste.
(normaal is 7,9 graden)
Dat is wel frisjes. Hier ook zoiets.quote:Op dinsdag 15 april 2014 20:31 schreef Lemans24 het volgende:
En vannacht KOUD, met nu -1 voorspeld voor De Bilt!
?quote:Op dinsdag 15 april 2014 20:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Koningsdag
Mijn verjaardag voor eeuwig verziekt
Enkel als het op zondag valtquote:Op dinsdag 15 april 2014 20:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Koningsdag
Mijn verjaardag voor eeuwig verziekt
Ehm, ik vergelijk hier alleen eerste decade met elkaar. Daarna is het vrij gemiddeld geworden, inderdaad. Eerste helft zei ik omdat ná die eerste decade de verandering beginnen: in 2013 ineens warmer, in 2014 kouder.quote:Op dinsdag 15 april 2014 22:05 schreef Dven het volgende:
[..]
Je springt van eerste decade naar de tweede week naar zus en naar zo. Als het maar uitkomt he?
Twintigers dan maar voor mei?quote:woensdag 23 april tot en met woensdag 30 april Iedere dag 50-60% kans op neerslag en grote kans (60-70%) op maxima die dalen naar waardes die onder het langjarig gemiddelde liggen.
Dit jaar valt het inderdaad eigenlijk op, maar goed dan krijg je dat gezeik van die gelovigen dat het een rustdag is...quote:
Je zal eigen baas zijnquote:Op woensdag 16 april 2014 15:09 schreef dick_laurent het volgende:
Godver.... idd strakblauwe hemel vandaag, en morgen ook nog redelijk wat zon. Terwijl ik vandaag en morgen de hele dag binnen op kantoor zit
Vervolgens ben ik vrijdag t/m maandag vrij....en ja hoor, al die dagen gaan er talrijke buien vallen en zal er zo goed als geen zon zijn.
Grrrr
Ik ben geboren op Koninginnedag :pquote:
Wie gaat er dan ook in Bulgarije wonen, pauperland.quote:Op woensdag 16 april 2014 18:53 schreef Dven het volgende:
Dikke mist, sneeuw, wind, regen kou.. wat is dit?!?allemaal op 1 dag
Omdat snel alweerquote:Op woensdag 16 april 2014 18:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Wie gaat er dan ook in Bulgarije wonen, pauperland.
OT na het weekend gaan we weer richting de 20 graden.
Pauperbulgarijequote:Op woensdag 16 april 2014 18:53 schreef Dven het volgende:
Dikke mist, sneeuw, wind, regen kou.. wat is dit?!?allemaal op 1 dag
Gelieve ons op weerkundige en natuurlijke verschijnselen te blijven concentreren.quote:
Benedennormaal tot mei, helaas. 15 graden dus?quote:Op woensdag 16 april 2014 18:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Wie gaat er dan ook in Bulgarije wonen, pauperland.
OT na het weekend gaan we weer richting de 20 graden.
Waar ga je dan foto's maken?quote:Op donderdag 17 april 2014 08:24 schreef SpeedyGJ het volgende:
Met pasen wordt het zeker geen lekker weer helaas![]()
Zolang het zaterdag maar wel mooi weer is met hopelijk niet al te veel wind, dan ga ik namelijk foto's maken van rond 60 meter hoogte![]()
Kan ik Dokkum eens mooi in panorama in beeld gaan brengenen wie weet zie jullie mijn locatie ook wel van het weerstation
![]()
Goeiemorgenzonnetje en wat hoge bewolking.
Weersites schieten alle kanten op voor het weekend. Mooi en zonnig en iets later opeens weer nat en bewolkt.quote:Op donderdag 17 april 2014 08:24 schreef SpeedyGJ het volgende:
Met pasen wordt het zeker geen lekker weer helaas![]()
Zolang het zaterdag maar wel mooi weer is met hopelijk niet al te veel wind, dan ga ik namelijk foto's maken van rond 60 meter hoogte![]()
Ah super. Houd ons maar op de hoogte ::Dquote:Op donderdag 17 april 2014 09:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier in Dokkum zelf tijdens lentekriebels festival
Klik hier
Komt dus een kraan die 60m de hoogte in gaat
Zaterdag de 26e is de belangrijkste dag om die temperaturen te halenquote:Op donderdag 17 april 2014 10:06 schreef NaturalScience het volgende:
GFS: De hele volgende week 20+°C![]()
De 00Z run van de GFS laat eigenlijk een consistent patroon zien van warmere lucht die voornamelijk in de noordelijke helft van de benelux zorgt voor aangenaam lente/zomer weer de volledige komende week. Zo wordt in de stad Groningen dagelijks een Tmax berekend van ongeveer 20 a 21 graden, startende met een aangename 18 a 19 graden op de eerste twee paasdagen.
De warmte spreid zich in de loop van de week verder uit over zuid-NL en België.
Really? ik zie er op de weersites niks van terug nog.... voornamelijk bewolkt en buiig weer met temps rond max 16 gradenquote:Op donderdag 17 april 2014 10:06 schreef NaturalScience het volgende:
GFS: De hele volgende week 20+°C![]()
De 00Z run van de GFS laat eigenlijk een consistent patroon zien van warmere lucht die voornamelijk in de noordelijke helft van de benelux zorgt voor aangenaam lente/zomer weer de volledige komende week. Zo wordt in de stad Groningen dagelijks een Tmax berekend van ongeveer 20 a 21 graden, startende met een aangename 18 a 19 graden op de eerste twee paasdagen.
De warmte spreid zich in de loop van de week verder uit over zuid-NL en België.
Vanaf zondag richting de 20 graden.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Really? ik zie er op de weersites niks van terug nog.... voornamelijk bewolkt en buiig weer met temps rond max 16 graden
Richting... ja ok, misschien dat we een of twee dagen rond de 18 graden halen. Niet slecht op zich hoor.... maar hangt er vooral vanaf hoe het zit met de bewolking en wind.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:12 schreef aloa het volgende:
[..]
Vanaf zondag richting de 20 graden.
[ afbeelding ]
De werkelijke temperaturen zullen hoger uitvallen dan je in de pluim ziet. Zeker in het noorden van het land.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:18 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Richting... ja ok, misschien dat we een of twee dagen rond de 18 graden halen. Niet slecht op zich hoor.... maar hangt er vooral vanaf hoe het zit met de bewolking en wind.
18 graden en zwaar bewolkt met stevige wind zal niet echt uitnodigen om lekker buiten wat te gaan doen.
Maar ach, we shall see.... trouwens, die control keldert ook naar beneden vanaf 28 april, zelfs onder de tien graden!
Waarom per definitie hoger dan dat je in de pluim ziet?quote:Op donderdag 17 april 2014 12:25 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
De werkelijke temperaturen zullen hoger uitvallen dan je in de pluim ziet. Zeker in het noorden van het land.
Daarnaast is de GFS iets scheutiger met temperaturen dan de EC (de pluim dus).
Dat komt wel goed, wordt al voor paar dagen mooi weer verwacht alleen die windquote:Op donderdag 17 april 2014 09:25 schreef Dven het volgende:
[..]
Ah super. Houd ons maar op de hoogte ::D
En een control die (hopelijk) echt 1000% van het padje is. 7 graden en richting nachtvorst, doe even normaal zeg...quote:
In De Bilt waait het gelukkig nooit echt hard. Vind windkracht 4 al voelen als storm hier...quote:Op donderdag 17 april 2014 15:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dat komt wel goed, wordt al voor paar dagen mooi weer verwacht alleen die wind![]()
Ruime tijd 4bft met later zelfs 5bft, 60m zal mogelijk dan niet gehaald wordt ben ik bang, maar wie weet kunnen ze voor mij een uitzondering maken
Dat is hier hooguit een briesjequote:Op donderdag 17 april 2014 16:00 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
In De Bilt waait het gelukkig nooit echt hard. Vind windkracht 4 al voelen als storm hier...
Daarom ga ik ook echt nevernooit in het noorden van Nederland wonen.quote:
Den helder of Limburg, het is beide vaak gewoon koud. Den helder wat vaker in het voorjaar Limburg wat vaker in het najaar :pquote:Op donderdag 17 april 2014 16:45 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Daarom ga ik ook echt nevernooit in het noorden van Nederland wonen.
Snap ook nooit zo goed dat bv Den Helder als de zonnigste plek van NL wordt gepromoot. Ja, vast, maar het is er ook koud en winderig. Antarctica is ook zonnig...
Droogt je kat tenminstequote:
Weggewaaid?quote:
Ja, mijn café-avondje valt ook in het water. Ga hier niet doorheen fietsen.quote:Op donderdag 17 april 2014 19:25 schreef NaturalScience het volgende:
Erg sneu die regen van nu.....
Het enorme evenement 'the Passion' staat op het punt te beginnen hier in Groningen centrum. Ongeveer 30.000 mensen staan hier buiten klaar en juist nu begint het te regenen. Ongeveer tegen het einde van de show zal het weer droog worden.
Zaterdag 22 graden, volgens de grafiek van buienradar, 12-16 volgens de tekst ernaast.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:22 schreef Gummiebeer het volgende:
Volgens mij is heel weervoorspellend Nederland van het paadje af.Kan er uberhaupt iemand een duidelijk beeld geven voor dit weekend?
En dat bedoel ik dus.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
22 volgens de grafiek van buienradar, 12-16 volgens de tekst ernaast.
het is gewoon lastig een verwachting op te stellen nu. Ik geef zondag de beste kans voor warm weer.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:22 schreef Gummiebeer het volgende:
Volgens mij is heel weervoorspellend Nederland van het paadje af.Kan er uberhaupt iemand een duidelijk beeld geven voor dit weekend?
Euhh... Limburg is over het algemeen het warmste van Nederland hoor. Vooral noord-west limburg (Weert/Roermond) die halen bijna altijd de hoogste dagwaardes in de lente, zomer en ook in de herfst.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:14 schreef Dven het volgende:
[..]
Den helder of Limburg, het is beide vaak gewoon koud. Den helder wat vaker in het voorjaar Limburg wat vaker in het najaar :p
laatste jaren zeker niet in de herfst. Behalve dat stukje dat mogelijk in september valt. Winter al helemaal niet, nooit geweest ook. Kustgebieden zijn dan gewoon zo goed als altijd het warmst. Niet vreemd ook trouwens. Ik zit hier 200 KM in het binnenland en hier is het in de winter 10 graden kouder dan aan de kust. najaar is vaak ook al koeler.quote:Op vrijdag 18 april 2014 10:05 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Euhh... Limburg is over het algemeen het warmste van Nederland hoor. Vooral noord-west limburg (Weert/Roermond) die halen bijna altijd de hoogste dagwaardes in de lente, zomer en ook in de herfst.
Ik gok dat de winter strenger was dan berekend voor de afvoer met de vele sneeuw en ijs. In Canada en de VS zet de dooi en diverse gebieden nu goed in. Ik merk wel dat dat in West-Europa zelden gebeurd omdat de Rijn echt veel kan afvoeren. Dit jaar is dat overigens totaal niet aan de orde omdat er aan de noordzijde van de Alpen vrij weinig sneeuw lag en het inmiddels vrij groen is. Aan de zuidzijde lag en ligt juist veel meer, ook komend weekend komt daar weer sneeuw bij...quote:Op vrijdag 18 april 2014 12:52 schreef Adrie072 het volgende:
Om te vissen wel makkelijkmaar serieus, heb je net de kou gehad nu dit, wat een drama!
Waar is dit precies en is er iets wat de afvoer van water tegenhoudt?
http://www.bgmass.com/NEWS/news-Navodnenia.htmquote:Op vrijdag 18 april 2014 12:52 schreef Adrie072 het volgende:
Om te vissen wel makkelijkmaar serieus, heb je net de kou gehad nu dit, wat een drama!
Veliko Tarnovo Bulgarije. Overigens tien jaar geleden, tijdens de overstromingen van 2005quote:Op vrijdag 18 april 2014 12:52 schreef Adrie072 het volgende:
Is geen smeltwater maar hartje zomer. Augustus 2005quote:Op vrijdag 18 april 2014 13:05 schreef Adrie072 het volgende:
Hersenspinseltje, tis toch zonde dat al dat smeltwater daar 'verloren' gaat, is dat niet bruikbaar voor dit of dat of zijn de kosten/baten niet voordelig?
Ontopic, regen wordt afgewisseld met een zonnestraal en weer regen, vandaag.
Hoeft ook niet, ik vind het wel mooiquote:Op vrijdag 18 april 2014 17:34 schreef Lemans24 het volgende:
Sorry, dat kan ik echt niet mooi vinden.
Dan heb je niet goed opgelet, ik heb 2 korte buitjes voorbij zien komen vanmiddag in het centrum van Utje.quote:Op vrijdag 18 april 2014 17:37 schreef Lemans24 het volgende:
Geen regen gezien trouwens, in Utrecht.
Leuk al dat HDR geweldquote:Op vrijdag 18 april 2014 17:13 schreef Koelkastje het volgende:
De prachtige wolken blijven maar komen deze week.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deze man snapt hetquote:Op vrijdag 18 april 2014 18:46 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Leuk al dat HDR geweldwaar schiet je eigenlijk mee?
-ja off topic, I know... sorry
Mooie panoramaquote:Op vrijdag 18 april 2014 17:13 schreef Koelkastje het volgende:
De prachtige wolken blijven maar komen deze week.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:
Dank u voor het compliment en dank u voor het goede nieuwsquote:Op vrijdag 18 april 2014 19:27 schreef aloa het volgende:
Volgende week kans op onweer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ah nice. Ik heb zelf een Nikon D600quote:Op vrijdag 18 april 2014 18:56 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Deze man snapt het!
Ik schiet met een Canon EOS 6D + 17-40 4L!
Mooi apparaatquote:Op vrijdag 18 april 2014 19:38 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ah nice. Ik heb zelf een Nikon D600
Over onweer gesproken...quote:Op vrijdag 18 april 2014 19:27 schreef aloa het volgende:
Volgende week kans op onweer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zie het nu op weergegevens.nlquote:Op vrijdag 18 april 2014 18:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dan heb je niet goed opgelet, ik heb 2 korte buitjes voorbij zien komen vanmiddag in het centrum van Utje.
Ik krijg er koppijn van...quote:Op vrijdag 18 april 2014 18:46 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Leuk al dat HDR geweldwaar schiet je eigenlijk mee?
-ja off topic, I know... sorry
quote:
Vanaf morgen de hele week.quote:Op zaterdag 19 april 2014 10:19 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik dacht dat vandaag de mooiste dag zou worden? Maar het ziet er niet geweldig mooi uit.....
In Amsterdam is het inmiddels heerlijk zonnigquote:Op zaterdag 19 april 2014 10:19 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik dacht dat vandaag de mooiste dag zou worden? Maar het ziet er niet geweldig mooi uit.....
Lekkerrr... ik weet niet hoe het inmiddels hier is nu... ben van ellende een uur geleden maar een lekker warm bad ingedokenquote:Op zaterdag 19 april 2014 13:10 schreef computergirl het volgende:
[..]
In Amsterdam is het inmiddels heerlijk zonnig
Ondertussen in de Alpen:quote:Op zaterdag 19 april 2014 14:44 schreef Fred0w het volgende:
In Spanje is het nog beter:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 19 april 2014 16:18 schreef dick_laurent het volgende:
Holy sit, ik heb mijn 1e zonne-tintje te pakken van het jaar.
Was alleen misschien slim geweest als ik mijn hemdje had uitgedaan want nu heb ik zeg maar beetje dit effect
[ afbeelding ]
Dat zal wel lekker ruiken trouwens met die paasvuren.quote:Op zaterdag 19 april 2014 16:30 schreef DemonRage het volgende:
Prima lenteweer.
Morgen windkracht 5 uit het oosten!?
Kunnen we helaas de Duitsers er niet mee lastigvallen.quote:Op zaterdag 19 april 2014 18:17 schreef Fred0w het volgende:
[..]
Dat zal wel lekker ruiken trouwens met die paasvuren.
Nou johquote:Op zaterdag 19 april 2014 18:03 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Je hebt je goed aangepast aan je leefomgeving.
Andere keer, vandaag slecht weerquote:
Ik kan je alvast vertellen dat Bulgarije dan niet onder jouw doorgaans valt.quote:Op zaterdag 19 april 2014 18:39 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Oosteuropeanen, Duitsers en Italianen lopen doorgaans in Speedos.
Dat is mooi!quote:Op zondag 20 april 2014 09:47 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik kan je alvast vertellen dat Bulgarije dan niet onder jouw doorgaans valt.
Kloptquote:
Ja, heerlijk. Te zamen met een stel vrije dagen....quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
twitter:Alpenweerman twitterde op maandag 21-04-2014 om 11:10:03Buiten evenementen: actuele situatie en ontwikkelingen in mn Nederland goed vervolgen. Lokaal kan het vanmiddag en vanavond "heftig" worden! reageer retweet
Ik neem aan dat jij zelf wel kan verzinnen wat Johan bedoeld?quote:
Dat kan heel moeilijk zijn voor sommige mensenquote:Op maandag 21 april 2014 11:40 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij zelf wel kan verzinnen wat Johan bedoeld?
Het is een ongelukkige verspreking, vond het grappig.quote:Op maandag 21 april 2014 11:40 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij zelf wel kan verzinnen wat Johan bedoeld?
Inderdaad. Moet ik het interpreteren? Het is toch geen puzzel?quote:Op maandag 21 april 2014 11:41 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat kan heel moeilijk zijn voor sommige mensen
Waarschijnlijk gebruikt hij die afkorting vanwege het aantal tekens dat je mag gebruiken in een twitter berichtquote:Op maandag 21 april 2014 11:43 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het is een ongelukkige verspreking, vond het grappig.
En wat mn Nederland betekent, weet ik dus niet. Met name ja, maar dat is toch vreemd.
quote:Tussen een hogedrukgebied met een kerndruk van 1033 hPa boven Rusland met een uitloper over Scandinavië en verschillende lagedrukgebieden ten zuiden van Nederland, staat een oostelijke stroming waarmee vrij warme lucht wordt aangevoerd. Echter in deze stroming krijgen we op deze 2de Paasdag vanuit het oosten te maken met een hoogtelaag dat zich vanmiddag van oost naar west over ons land verplaatst. Op het 500 hPa-vlak (5500 meter hoogte) is de temperatuur dan gedaald naar -25°C. Het bijbehorend frontaal systeem trekt daarbij (met uitzondering van het zuiden) met regen over ons land. In de loop van de middag kunnen vervolgens in de onstabiele lucht makkelijk (onweers)buien gaan ontstaan.
http://janvissersweer.nl/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |