quote:Dat is precies het probleem: D66 sleept wel wat geld binnen maar het komt niet in de klas terecht. Den Haag legt de scholen over de gekste dingen regels op, maar nu net niet over de basale zaken. Daardoor hebben we de situatie dat we niet minder geld uitgeven aan onderwijs dan bijv Belgie en Finland, maar wel lager opgeleide leraren en grotere klassen hebben.
Enkel roepen 'meer geld naar onderwijs' zonder eisen te stellen aan de basisvoorwaarden is een heilloze weg: je kunt er tot in het oneindige meer geld in blijven pompen zonder dat het kwaliteitsverbetering oplevert. Is de afgelopen vijftien jaar ook gebeurd: onderwijsbudget is geexplodeerd. Maar beter onderwijs ho maar.
Nou had ik de indruk dat Nederland enigszins in een economische crisis zat, dus ben ik geen voorstander van ongecontroleerd de onderwijskosten nog verder laten oplopen. Naar ik begreep wordt er volgende week door CDA en SP een motie ingediend om uit te laten zoeken hoeveel van het geld naar het primaire proces gaat en indien nodig daar wat aan te laten veranderen. Dat lijkt me de noodzakelijke eerste stap, mij benieuwen welke partijen die motie zullen steunen.
'Helft jonge docenten overweegt vertrek'quote:Bijna de helft van de jonge leraren overweegt op te stappen. De werkdruk is hen veel te hoog en hun carrièremogelijkheden vinden ze te gering, concludeert het AD zaterdag uit een enquête die de krant met CNV Onderwijs onder ruim zeshonderd leraren tussen de 20 en 35 jaar uitvoerde.
Van de leraren klaagt volgens de krant 47 procent over een gebrekkige begeleiding. Zij voelen zich onvoldoende voorbereid op de dagelijkse praktijk. Eveneens de helft heeft het gevoel na de lerarenopleiding in het diepe te worden gegooid. De passie voor het vak is bij 44 procent na de start van zijn carrière afgenomen.
Door dit alles twijfelt 46 procent over een toekomst als docent. Een op de zeven ondervraagden weet al zeker dat hij gaat stoppen.
Vice-voorzitter van CNV Onderwijs Joanny Krijt noemt de resultaten in de krant schokkend. "In een tijd waarin we met man en macht op zoek zijn naar leraren kunnen we dit niet gebruiken.' Volgens haar moeten alle zeilen worden bijgezet om jonge docenten te behouden. "Want haken ze af, dan krijgen we ze nooit meer terug."
Schooldirecties moeten jonge docenten volgens Krijt meer tijd en ruimte gunnen en hen minder belasten met 'randzaken'. Ook voorzitter Paul Rosenmöller van de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs, de VO-raad, wijst erop dat de werkdruk de afgelopen jaren flink is toegenomen. Daarom zouden jonge docenten veel intensiever moeten worden begeleid.
Of een harde limiet en in bijzondere omstandigheden een lichte overschrijding gedogen. Je kan dan altijd de Onderwijsinspectie laten optreden als het moet en als er echt goede omstandigheden zijn dan kan daar rekening mee worden gehouden. Maar goed, hoeveel zin hebben die kleinere klassen als dat leidt tot meer onbevoegde leraren? De overheid moet weer de regie in handen nemen met harde limieten en opleidingseisen. Het tegenovergestelde gebeurde: scholen hielden zich er niet niet aan en dus werd de wet zelfs aangepast (van der Hoeven).quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:52 schreef Omentuva het volgende:
Het D66/AOB-riedeltje van 'ja, maar wat als je 1 leerling boven de limiet zit' vind ik eigenlijk ook wat flauw regeltechnisch geneuk - zet er een maximum aan en stel dat je bij een bepaald % van je klassen (10 % ofzo voor grotere VO-scholen, zei hij met natte vinger in de lucht) 1 of 2 lln over dat maximum heen mag om dat probleem tegen te gaan...
Tja, ik herken het wel, al word ik met mijn achtergrond niet zo bang van werkdruk. Grotere klassen vergen bijvoorbeeld veel meer nakijk-tijd die nergens in zit verdisconteerd. Er staat 20 uur op jaarbasis op mijn takenplaatje voor het mentoraat. Nou, succes daarmee. In totaal zit ik, voor ouderavonden, activiteiten en 2 cursussen (waarvan 1 verplicht en 1 vrijwillig) 23 avonden op school dit jaar. Vind ik veel, voor een baan waarvan iedereen denkt dat je dat tijdens kantooruren doet.quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:52 schreef Omentuva het volgende:
Voor de mensen die niet op de FP komen:
[..]
'Helft jonge docenten overweegt vertrek'
Over de plofklassendiscussie: ik las laatst ergens iemand die ageerde dat het in principe niet nodig zou moeten zijn, zo'n limiet, maar dat betekende wel dat er e.e.a moest veranderen in het onderwijs. In de tussentijd is een limiet handig juist om paal en perk te stellen aan. Prima uitgangspositie m.i.
Het D66/AOB-riedeltje van 'ja, maar wat als je 1 leerling boven de limiet zit' vind ik eigenlijk ook wat flauw regeltechnisch geneuk - zet er een maximum aan en stel dat je bij een bepaald % van je klassen (10 % ofzo voor grotere VO-scholen, zei hij met natte vinger in de lucht) 1 of 2 lln over dat maximum heen mag om dat probleem tegen te gaan...
Tsja, ik vraag me ook wel eens af waarom men die 600 miljoen niet zuiver uitgeeft aan het aantrekkelijker maken van het lerarenvak (entreerecht, leerlingenmaximum per klas en minder lesuren). Wat is de reden daarachter?quote:Op zaterdag 5 april 2014 16:03 schreef la_perle_rouge het volgende:
Minister Bussemaker geeft het onderwijs ruim 600 miljoen euro voor conciërges, klassenassistenten, cursussen, computervaardigheden en begeleiding nieuwe docenten. Maar het is de leraar die bepaalt wat kinderen leren op school. Langdurige bevriezing van de lonen leidt tot een gevoel van welvaartsverlies.
Maandelijks rood staan en interen op gespaard geld (ook al omdat je daar meer belasting op betaalt dan je aan rente krijgt) maakt toch wel wat wanhopig. Vooral omdat tegelijkertijd de werkdruk stijgt.
De schoolbudgetten krimpen en de bestuurders weigeren reserves aan te spreken (die steken ze liever in aandachttrekkende nieuwbouw), dus werken leraren meer en harder. Het aantal lesuren stijgt en de lokalen zijn te vol. 640 miljoen euro, voor cursussen en computervaardigheden. Alsjeblieft meester, alsjeblieft juf, kijk eens hoe we aan het onderwijs denken: D66 mag mooi weer spelen.
We willen hoger loon (of in ieder geval ontdooid loon) en een lagere werkdruk, we krijgen een fopspeen. Een burgerinitiatief voor het stellen van een wettelijk maximum van het aantal leerlingen in een klas is van de week besproken in de kamer, maar met het fantastische argument dat de klassen gemiddeld niet te vol zijn, krijgt de leraar weer nul op het rekest.
Bij de cursuscentra zijn de flessen champagne knallend geopend: zij krijgen een fors een deel van de buit in ruil voor hun waardeloze cursussen. 640 miljoen, en we schieten er niets mee op!
Dat had ik zelf ook al bedacht, maar naar mijn weten zijn dit (in het ideale geval althans) ook structurele uitgaven? Verder blijft het toch opmerkelijk dat de docent in Finland minder lessen hoeft te draaien, maar de uitgaven vergelijkbaar zijn.quote:Op dinsdag 8 april 2014 09:15 schreef Bleie het volgende:
Gokje: cursussen zijn eenmalig, leerlingenmaximum en minder lesuren zijn structurele maatregelen, dus uiteindelijk veel duurder.
Waarom in godsnaam zou je tegen die motie stemmen?quote:Op woensdag 9 april 2014 07:26 schreef ShadyLane het volgende:
Na mijn tirade van laatst tegen D66 moet ik ze nu nageven: in elk geval 1 lid van die partij (Paul van Meenen) meldt voor de motie te hebben gestemd die inzicht moet geven in de besteding van de lumpsum. Verdere stemmingsuitslag nog niet bekend, wel dat de motie verworpen is omdat PvdA en VVD tegen stemden, wat ik beschouw als een dikke middelvinger van die twee partijen naar ieder die belasting betaalt.
Wanneer we weten dat vergelijkbare landen vergelijkbare bedragen aan onderwijs uitgeven en toch de klassen hier significant voller zijn en significant meer leraren niet aan de minimale opleidingseisen voldoen, dan gaat er iets mis in hoe we ons gemeenschapsgeld uitgeven. En dan kun je het tegenover de belastingbetaler niet maken om vrolijk door te gaan met het uitgeven van evenveel -of zelfs meer, zoals de PvdA wil- aan onderwijs.
Hoera dus voor Van Meenen en hopelijk meer D66-leden, en vooral hoera voor CDA en SP die de motie indienden.
http://www.beteronderwijs(...)teding-onderwijsgeld
Wat zou het toch fijn zijn als politici niet op basis van foutieve veronderstellingen zouden stemmen.quote:Op woensdag 9 april 2014 21:50 schreef Omentuva het volgende:
Volgens Mohandis van de PvdA op Twitter zijn er al genoeg momenten dat het wordt gecontroleerd.
Ontzettend confronterend, maar daardoor ook ontzettend leerzaam.quote:Op dinsdag 8 april 2014 09:15 schreef Bleie het volgende:
Gokje: cursussen zijn eenmalig, leerlingenmaximum en minder lesuren zijn structurele maatregelen, dus uiteindelijk veel duurder.
Heeft iemand hier trouwens ervaring met coaching door video-opnames? Ga ik de komende tijd krijgen, en ik ben wel benieuwd naar ervaringen.
Bij mij op school is het mentoraat geloof ik 80u, en zelfs daar gaan mentoren ruim over heen.quote:Op zondag 6 april 2014 10:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja, ik herken het wel, al word ik met mijn achtergrond niet zo bang van werkdruk. Grotere klassen vergen bijvoorbeeld veel meer nakijk-tijd die nergens in zit verdisconteerd. Er staat 20 uur op jaarbasis op mijn takenplaatje voor het mentoraat. Nou, succes daarmee. In totaal zit ik, voor ouderavonden, activiteiten en 2 cursussen (waarvan 1 verplicht en 1 vrijwillig) 23 avonden op school dit jaar. Vind ik veel, voor een baan waarvan iedereen denkt dat je dat tijdens kantooruren doet.
Ik zou gewoon een 1e graad halen op de uni. Het meeste leer je toch in de praktijk imo.quote:Op donderdag 10 april 2014 17:07 schreef runaway het volgende:
[..]
Bij mij op school is het mentoraat geloof ik 80u, en zelfs daar gaan mentoren ruim over heen.
Volle klaslokalen maken het lesgeven ook moeilijker (apart zetten kan bv niet) en er is natuurlijk meer kans op onrust.
Heeft er hier iemand ervaring met een 2e/1e graad bevoegdheid halen? Ik twijfel momenteel tussen de VU/UvA (1e graad) en HvA (2e graad).
Ik heb het idee dat ik bij de HvA meer kan leren wat ik wil leren (klassenmanagement, werking brein, het echt 'doen') en op de VU/UvA meer theoretisch/papers etc. Dus ik zat er aan te denken eerst een verkorte 2e graad te doen (heb een MSc. achtergrond) en dan een 1e graad (je mag de helft skippen als je een 2e graad hebt).
Ervaringen?
Ik ken over het ILO (van de UvA) weinig positieve verhalen, dus ik denk niet dat ik daarvoor zou gaan. Verder hangt het denk ik ook van je vak en je ambities af. Wil je per se in hogere klassen havo/vwo lesgeven, of gaat je hart meer uit naar vmbo?quote:Op donderdag 10 april 2014 17:07 schreef runaway het volgende:
[..]
Bij mij op school is het mentoraat geloof ik 80u, en zelfs daar gaan mentoren ruim over heen.
Volle klaslokalen maken het lesgeven ook moeilijker (apart zetten kan bv niet) en er is natuurlijk meer kans op onrust.
Heeft er hier iemand ervaring met een 2e/1e graad bevoegdheid halen? Ik twijfel momenteel tussen de VU/UvA (1e graad) en HvA (2e graad).
Ik heb het idee dat ik bij de HvA meer kan leren wat ik wil leren (klassenmanagement, werking brein, het echt 'doen') en op de VU/UvA meer theoretisch/papers etc. Dus ik zat er aan te denken eerst een verkorte 2e graad te doen (heb een MSc. achtergrond) en dan een 1e graad (je mag de helft skippen als je een 2e graad hebt).
Ervaringen?
quote:Cao voortgezet onderwijs: Meer loon en werkdrukverlaging voor iedereen
Na maanden steggelen is er een onderhandelaarsakkoord voor de cao voortgezet onderwijs. “Het was een heel moeilijk proces”, zegt AOb-bestuurder voortgezet onderwijs Ben Hoogenboom. “Maar we hebben plussen voor jong en oud.”
Een paar weken geleden stonden de zaken er nog anders voor. Over veel ingewikkelde punten, zoals werkdrukverlaging, een seniorenregeling en loon konden de vakbonden en werkgevers het niet eens worden. “Het was vooral lastig om tot een cao te komen waarmee alle generaties tevreden kunnen zijn”, zegt Hoogenboom.
Stap voorwaarts
Van de vakbonden moest de werkdruk omlaag. Voor iedereen. “Wij vinden de werkdruk het grootste probleem. We zijn overeengekomen dat elke docent één uur minder les kan gaan geven. Een lestaak van 23 uur behoort nu tot de mogelijkheden.” Dat is voor de AOb een grote stap voorwaarts.
Wel staat daar iets voor tegenover. De seniorenregeling blijft bestaan, maar wordt aangepast. Hoogenboom: “De regeling wordt soberder. De ingangsleeftijd schuift op van 52 naar 57 jaar. Dit komt doordat iedereen langer door moet werken. Wel is er een overgangsregeling voor leraren die nu al 52 jaar zijn.”
Het aantal op te nemen senioren-uren wordt gehalveerd. Mochten leraren toch de 340 uren, zoals vroeger, willen opnemen dan gaat de eigen bijdrage omhoog, legt Hoogenboom uit. “Waar ik blij mee ben is dat er wel het recht bestaat om leraren één dag helemaal uit te roosteren, bij opname van 170 uren.” Al met al kan Hoogenboom de nieuwe seniorenregeling verdedigen. “Het is een faire afspraak. De werkgevers wilden de seniorenregeling het liefst helemaal afschaffen. Dat gebeurt niet. Bovendien wordt een deel van het geld van de bapo ingezet voor werkdrukverlaging voor iedereen.”
Stevige afspraken
Blij is Hoogenboom met de stevige afspraken voor jonge docenten. “Al die versplinterde banen zijn slecht voor het beroep. Het verhoogt de werkdruk. Daarom is afgesproken dat jonge docenten bij hun eerste aanstelling voor minimaal 0,5 fte in dienst komen”, zegt Hoogenboom. Voor starters is bedongen dat ze in de eerste twee jaar minder lessen geven. Op deze manier moeten jonge leerkrachten in het onderwijs blijven.
Het enige punt waar de sociale partners snel uit waren, was professionalisering. “Wij wilden een basisrecht voor alle docenten. Zij moeten zelf aan het roer staan van hun eigen ontwikkeling”, zegt Hoogenboom. “Dat is nu geregeld door er tijd en geld voor vrij te maken.”
Loon omhoog
Dan de nullijn. “Dat gedrocht is nu eindelijk van het toneel. De lonen worden structureel verhoogd met 1,2 procent vanaf augustus 2014”, zegt de AOb-bestuurder blij. Het entreerecht, het bevorderen van leraren naar hogere salarisschalen is voorlopig ook ‘gered’. “Dat was een heet hangijzer. Werkgevers wilden er vanaf, terwijl per 1 augustus 2014 juist alle leraren die meer dan 50 procent in de bovenbouw lesgeven, zouden worden bevorderd. Dat gaat nog steeds door. Wel vervalt de regeling eind juli 2015, maar niet voor leraren die net zijn begonnen aan een opleiding.” De partijen overleggen later verder over een alternatieve manier om de doelstelling uit het Convenant Leerkracht uit te werken.
Al met al is AOb-bestuurder Hoogenboom redelijk tevreden. “De werkgevers waren er op gericht alles goedkoper te maken. Na het stuklopen van het overleg in het voorjaar van 2013 veranderde hun houding. We hebben toen goed kunnen overleggen en gezien de omstandigheden reële stappen gezet om de werkdruk te verlagen. Een nieuwe seniorenregeling die aantrekkelijk is voor beide partijen is ook gelukt. Het is belangrijk dat de AOb weer betrokken is bij een nieuwe cao. Dan kunnen we naleving afdwingen.”
De nieuwe cao voortgezet onderwijs wordt nu voorgelegd aan de achterbannen van de vakbonden en de werkgevers. Als deze worden overgenomen geldt de cao vanaf 1 augustus 2014 en heeft een looptijd van één jaar.
De nieuwe cao voortgezet onderwijs in hoofdpunten:
Professionalisering voor iedereen. Alle leraren krijgen een basisrecht om 83 uur en 600 euro te besteden aan nascholing, zoals het volgen van cursussen. Ondersteuners krijgen 40 uur en 500 euro.
Alle lonen gaan per 1 augustus 2014 structureel met 1,2 procent omhoog. De nullijn is van de baan.
Het entreerecht blijft dit jaar bestaan. Geef je als leraar op 1 augustus 2014 les in de bovenbouw voor de helft of meer dan de helft van de tijd, dan ga je naar een hogere salarisschaal. Per juli 2015 vervalt dit recht, behalve voor leraren die zijn begonnen aan een opleiding via de Lerarenbeurs. Bonden en VO Raad delen de doelstelling van het entreerecht en onderzoeken alternatieven.
De seniorenregeling blijft bestaan, maar verandert. De leeftijd om senioren-uren om te nemen verschuift van 52 naar 57 jaar. Het aantal op te nemen uren halveert. Voor iedereen die nu 52 of ouder is, komt een overgangsregeling.
De werkdruk gaat omlaag. Alle leraren krijgen een lestaak van 23 uur. Dat betekent dat ze één lesuur per week minder hebben.
Jonge leerkrachten moeten voor minimaal 0,5 fte worden aangesteld. Zij hebben nu al 20 procent minder lessen in hun eerste jaar, daar komt bij dat ze ook in het tweede jaar 10 procent minder lessen krijgen.
De vijf dagen minder zomervakantie als gevolg van de Wet onderwijstijd worden gecompenseerd met vijf dagen extra verlof met volledige bezoldiging.
Gefeliciteerd!quote:
je krijgt nu 50 ipv 24 uur, die je mag sparen ook nog tot 200 uur om te gebruiken als verlof. Alleen niet uitbetalen nee, tenzij voor kinderopvang of verhogen pensioenaanspraak.quote:Op woensdag 16 april 2014 09:46 schreef PartyAnimal87 het volgende:
En geen trekkingsrecht meer, was toch een leuke extra
Heb ik gelezen inderdaad, maar juist dat financiële extraatje was wel "lekker". Heb al genoeg vrij in een jaar wat dat betreft en ik kon in september echt niet vertellen wanneer ik die drie vrije dagen in zou willen zetten. Dus nu maar uren sparenquote:Op woensdag 16 april 2014 10:53 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
je krijgt nu 50 ipv 24 uur, die je mag sparen ook nog tot 200 uur om te gebruiken als verlof. Alleen niet uitbetalen nee, tenzij voor kinderopvang of verhogen pensioenaanspraak.
Ik laat het liever van mijn taakuren afhalen, zodat ik niet word ingezet bij ongein als huiswerktoezicht en bijles, of ik spaar het voor ouderschapsverlof bij een evt. tweede kind.quote:Op woensdag 16 april 2014 11:58 schreef PartyAnimal87 het volgende:
[..]
Heb ik gelezen inderdaad, maar juist dat financiële extraatje was wel "lekker". Heb al genoeg vrij in een jaar wat dat betreft en ik kon in september echt niet vertellen wanneer ik die drie vrije dagen in zou willen zetten. Dus nu maar uren sparen
tenzij je door je 50 uur in te zetten ook 50 uur over je taakuren heengaat, dat kun je laten uitbetalen, krijg je t er alsnog bijquote:Op woensdag 16 april 2014 16:09 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik las al ergens de rekensom dat als je het trekkingsrecht liet uitbetalen dat dan gemiddeld genomen zo'n 1,4% zou zijn en daardoor is de 1,2% salarisverhoging eigenlijk per saldo een verlaging.
Is toch wel een mooi voorbeeld van die sigaar uit eigen doos waar men het altijd over heeft.quote:Op woensdag 16 april 2014 16:09 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik las al ergens de rekensom dat als je het trekkingsrecht liet uitbetalen dat dan gemiddeld genomen zo'n 1,4% zou zijn en daardoor is de 1,2% salarisverhoging eigenlijk per saldo een verlaging.
quote:Op woensdag 16 april 2014 10:53 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
je krijgt nu 50 ipv 24 uur, die je mag sparen ook nog tot 200 uur om te gebruiken als verlof. Alleen niet uitbetalen nee, tenzij voor kinderopvang of verhogen pensioenaanspraak.
Als je nu op +20 staat sta je met 50 erbij dus op +70, is ook een leuk bedrag om uit te laten betalenquote:Op woensdag 16 april 2014 18:41 schreef merry77 het volgende:
Hmm, zal het dan ook maar van mijn taakuren gaan laten afhalen. Ik zit nu ook al op +20 uren.
Ik vond het uitbetalen ook wel prettig. Toch een extraatje. Dus ook ik ga er dan op achteruit.
Want vrij nemen, wanneer kan dat?
Ik laat namelijk liever geen lessen uitvallen.
En dan kan je als docent alleen tijdens surveilleren en activiteitenweken compenseren.
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan me voorstellen dat het erg nuttig kan zijn, maar ik denk dat het mij zou verlammen. Ik heb ook collega's die moeite hebben om relaxed voor een groep te staan omdat ze weten dat er een evaluatie aan gaat komen. Dat kan ik me goed voorstellen. Wat me tot nog toe juist aardig is gelukt, is om wat grapjes te maken voor de groep, om dingen te doen en te zeggen waar ik me niet helemaal op mijn gemak bij voel maar die ik wel eens uit wil proberen. Als ik mezelf terug zou moeten kijken, zou ik die dingen waarschijnlijk niet doen en dus zou zo'n opname geen goede weerspiegeling zijn van hoe ik college geef.quote:Op vrijdag 18 april 2014 09:22 schreef Franny_G het volgende:
Jezelf terugzien is horror. Ik heb diepe bewondering voor mensen die dat goed kunnen. Ik kan ook niet normaal reflecteren want ik vind alles stom.
quote:Dat brengt me altijd op de herinnering van toen ik een jaar of 7 was en mijn zus me had opgenomen op een bandje. Ik bleef ontkennen dat het mijn stem was. We kregen er zelfs ruzie over. Uiteindelijk moest ik toch toegeven dat de stem die ik op het bandje hoorde dan toch hoogstwaarschijnlijk wel mijn stem moest zijn, maar onder protest.
Er hebben bij drie colleges van me collega's gezeten, bij twee mijn directe collega en bij een mijn baas. Met mijn baas heb ik het vooral gehad over het vinden van een balans tussen interactie met het publiek en ook alle theorie behandeld krijgen. Dat blijft een uitdaging, vind ik, en in die zin zijn de colleges dus nog steeds spannend. Ik voel er zelf veel voor om vakinhoudelijk wijzigingen te maken, bijvoorbeeld door selectiever te zijn in de theorie die we aanbieden. Daar ga ik het met mijn directe collega nog over hebben.quote:Fijn van je evaluatie, Claudia. Is er ook iemand vanuit de organisatie een keertje komen kijken? En zijn er wel een paar punten die je als verbetering mee kunt nemen voor een volgende keer? Alles meteen perfect doen, is ook zo saai he.. Het moet wel een uitdaging blijven.
Wat heerlijk, zo'n kleine groep! Ik geef nu werkcolleges aan groepen van ongeveer 30 studenten. Het is waanzin om te denken dat je dat met zo'n grote groep effectief kunt doen. Vanaf volgend jaar gaan bij ons de werkcolleges écht kleiner worden, maar die gaan dan ook in toenemende mate geleid worden door junior personeel.quote:Op vrijdag 18 april 2014 09:27 schreef Bleie het volgende:
Bij dat vak zijn er normaal 10-15 studenten. We werken daarmee met halve klassen, en tweedejaarsgroepen zijn meestal niet zo groot. Eerstejaarsklassen zijn ruim 30. Mijn slb-klas begon zelfs met 36, daar zijn er nu nog een stuk 30 van over.
quote:Jemig. Heb je dat zo te horen gekregen of heb je dat tussen de regels door gelezen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ik ben geen lid van de bond, dus dan moet ik eigenlijk ook niet zeuren, maarrrr...quote:Op vrijdag 18 april 2014 10:23 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb me even ingelezen in wat er her en der geschreven wordt over de nieuwe CAO-VO. Salarisverhoging van 1,2% blijkt weg te strepen tegen inleveren van 1,4% (trekkingsrecht dat de meesten lieten uitbetalen) en de 50u werkdrukverlaging per jaar blijkt (meer dan) weg te strepen tegen het aantal uren dat een leraar over zijn gehele loopbaan genomen meer gaat werken.
Het zou ook eens niet
De mogelijkheid bestaat nog dat de leden het akkoord wegstemmen zodat er opnieuw onderhandeld kan worden, maar zeker is dat niet: dat van die 23 lesuren lijkt enthousiast ontvangen te worden, ofschoon het dus sterk op een "koop nu, betaal later"-truc lijkt.
dat van die meer uren in de loopbaan vind ik een scheve vergelijking. Iedereen gaat langer doorwerken, vut uurs vrijwel overal afgeschaft en we betalen er ook geen premie meer voor. Het sparen van die 50 uur voor uitkering te bate van kinderopvang vind ik zelf een hele fijne regel.quote:Op vrijdag 18 april 2014 10:23 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb me even ingelezen in wat er her en der geschreven wordt over de nieuwe CAO-VO. Salarisverhoging van 1,2% blijkt weg te strepen tegen inleveren van 1,4% (trekkingsrecht dat de meesten lieten uitbetalen) en de 50u werkdrukverlaging per jaar blijkt (meer dan) weg te strepen tegen het aantal uren dat een leraar over zijn gehele loopbaan genomen meer gaat werken.
Het zou ook eens niet
De mogelijkheid bestaat nog dat de leden het akkoord wegstemmen zodat er opnieuw onderhandeld kan worden, maar zeker is dat niet: dat van die 23 lesuren lijkt enthousiast ontvangen te worden, ofschoon het dus sterk op een "koop nu, betaal later"-truc lijkt.
Ja, het entreerecht werd op de vmbo-locatie van onze scholengemeenschap inderdaad met luid gejuich ontvangen.quote:Op vrijdag 18 april 2014 10:28 schreef kwakz0r het volgende:
Ik dek dat er redelijk veel uitgesleept ia in t akkoord, ik vind het entreerecht voor 1 jaar veel belangrijker, dat gaat me in de komende jaren veel meer geld opleveren dan dat uitbetaalde trekkingsrecht.
Ik spreek dan ook alleen voor mezelfquote:Op vrijdag 18 april 2014 10:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, het entreerecht werd op de vmbo-locatie van onze scholengemeenschap inderdaad met luid gejuich ontvangen.
Dat blijft toch zo? Dit schrijft de VO-Raad erover:quote:Op vrijdag 18 april 2014 10:37 schreef kwakz0r het volgende:
maar goed, ook de 37,8 werkweken vind ik erg belangrijk. Bij ons wordt nu gerekend met 36 of nog minder afh. van lesuitval! Dan krijg je dus dat collega's met 29 lesuren, sectievoorzitterschap en mentoraat nog steeds 40 uur in de min staan en allerhande extra taken moeten doen
bij ons gaan lessen door in tentamenweken, en je surveilleert evenveel uren als er uitvallen ongeveer. Ze zijn bezig met nieuw taakbeleid en het ziet er naar uit dat die 37,8 daarin opgenomen wordt.quote:Op vrijdag 18 april 2014 10:44 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat blijft toch zo? Dit schrijft de VO-Raad erover:
"KUNNEN DOCENTEN NU HET RECHT CLAIMEN OP EEN MAXIMALE LESTAAK PER WEEK VAN 23 LESUREN?
Nee, het maximum van de lestaak verandert niet. Alleen is nu in de cao een berekening opgenomen die er in theorie toe kan leiden dat een docent op een maximum van 23 lessen uitkomt. In het rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van de theoretische situatie dat de lessen worden verspreid over alle 37,8 onderwijsweken en het maximale aantal lesuren op jaarbasis 750 uur is. Dit gaat er dus vanuit dat de school, anders dan in de praktijk vaak het geval is, geen andere onderwijsactiviteiten (zoals bijv. toets-, werk- , projectweken) organiseert binnen die 37,8 onderwijsweken. De maximale lestijd komt in het rekenvoorbeeld dus uit op 23,8 lessen van 50 minuten per week.
Nieuw in het akkoord is dat een docent kan kiezen voor een verlaging van zijn lestaak met één uur per week door het inzetten van zijn persoonlijk budget van 50 uur. Dit is een mogelijkheid, geen verplichting. Als een docent daarvoor kiest kan die docent theoretisch gezien dus uitkomen op een maximale lestaak van 23 lessen van 50 minuten per week. "
dit is een zinloze discussie want jouw uitgangspunten /berekening zijn anders dan die van mij.quote:Op vrijdag 18 april 2014 10:57 schreef ShadyLane het volgende:
Salarisverlaging en werkdrukverhoging het maximaal haalbare.
Jezus, je zou zo bij het ministerie kunnen gaan werken.quote:Op vrijdag 18 april 2014 11:01 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dit is een zinloze discussie want jouw uitgangspunten /berekening zijn anders dan die van mij.
trekkingsrecht was geen salaris dus is het geen salarisverlaging w.m.b.
werkdrukverhoging zie ik nergens, behalve langer doorwerken (daar ontsnapt het onderwijs echt niet aan, vind ik ook reeel) en de vut/bapo waar we al niet meer voor betalen en die absoluut niet te redden was.
Als je zo voor werkdrukverlaging bent gaf je je trekkingsrecht dat ook voor in moeten zetten ipv uitbetalen. Met 50 ipv 24 uur kun je tenminste meer dan een half lesuur minderen.
Niet helemaal letterlijk, maar het kwam er dicht in de buurt. Ik heb deze week zulke dagen gemaakt, en zat twee avonden met een huilende kleuter die niet begreep waarom ik niet thuis was met het eten.quote:Op vrijdag 18 april 2014 09:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat heerlijk, zo'n kleine groep! Ik geef nu werkcolleges aan groepen van ongeveer 30 studenten. Het is waanzin om te denken dat je dat met zo'n grote groep effectief kunt doen. Vanaf volgend jaar gaan bij ons de werkcolleges écht kleiner worden, maar die gaan dan ook in toenemende mate geleid worden door junior personeel.
[..]
Jemig. Heb je dat zo te horen gekregen of heb je dat tussen de regels door gelezen?
quote:Op vrijdag 18 april 2014 10:28 schreef kwakz0r het volgende:
Ik dek dat er redelijk veel uitgesleept ia in t akkoord, ik vind het entreerecht voor 1 jaar veel belangrijker, dat gaat me in de komende jaren veel meer geld opleveren dan dat uitbetaalde trekkingsrecht.
Wat balen Bleie, die situatie. Lijkt me ook helemaal niet fijn...quote:Op vrijdag 18 april 2014 15:12 schreef merry77 het volgende:
Ik denk niet dat er 3 LD-ers binnen 1 sectie komen.
Ik zie nu niet in de cao staan dat je een 1e grader moet zijn voor het entreerecht.
En hoe zit dat als je nu nog 2e grader bent? (niet dat ik dat ben, maar die vraag leeft wel). En je dan komend jaar je 1e graad haalt.
(sectie van 5 man).
[..]
quote:Op vrijdag 18 april 2014 19:38 schreef ShadyLane het volgende:
Aantal eerstegraders in sectie maakt inderdaad niet uit, behalve inderdaad dat hoe meer er zijn, hoe harder je zal moeten vechten om komend schooljaar 50% van je uren in de bovenbouw te mogen geven. Tenzij sommigen al LD hebben, die zouden dan een jaartje in de onderbouw kunnen gaan zitten ten gunste van jou.
ALS de sectie het zelf mag bepalen natuurlijk. Scholen waar de schoolleiding de urenverdeling doet kunnen ervoor kiezen iedereen die al LD heeft maximaal in de bovenbouw te zetten.
Maar dat zal de school toch niet willen?quote:Op zaterdag 19 april 2014 01:46 schreef merry77 het volgende:
Niemand heeft nog LD.
Ik heb al zitten puzzelen en kan tot een verdeling komen waar iedereen boven de 50% in de bovenbouw lessen heeft.
zwaarwegend bedrijfsbelang (ofwel, krimp (wordt uitdrukkelijk genoemd) of financieën) kunnen daarvoor ontheffing opleveren, evenals schriftelijke toestemming van de sollicitant (als je dus echt minder wilt werken kan dat).quote:Op zaterdag 19 april 2014 11:40 schreef Friek_ het volgende:
Een aanstelling van 0,5 fte voor jonge docenten. Nou, dan wordt m'n vak (filosofie) helemaal wegbezuinigd uit kostenoverweging, zegt de pessimist in me.
Vooral die laatste is een leuke workaround in de categorie "kiezen of delen".quote:Op zaterdag 19 april 2014 12:23 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
zwaarwegend bedrijfsbelang (ofwel, krimp (wordt uitdrukkelijk genoemd) of financieën) kunnen daarvoor ontheffing opleveren, evenals schriftelijke toestemming van de sollicitant (als je dus echt minder wilt werken kan dat).
quote:Op zaterdag 19 april 2014 12:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vooral die laatste is een leuke workaround in de categorie "kiezen of delen".
Inderdaad, nogal een dooie mus verder. Al is het sowieso vrij onwaarschijnlijk dat ik in het onderwijs terecht kom, dus zoveel deert het niet.quote:Op zaterdag 19 april 2014 12:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vooral die laatste is een leuke workaround in de categorie "kiezen of delen".
dat lijkt me school specifiek. Bij ons zit surveillance in de basisvoet en dus voor iedereen hoe dan ook verplicht. inzetten van trekingsrecht was bij ons non-specifiek. daarom liet iedereen het uitbetalen want als je het inzette in je taakuren liep je dikke kans alsnog in de plus te lopen en dan toch stomme extra taken te moeten doen. Dan liever die taken met geld toe zeg maar.quote:Op zondag 20 april 2014 11:16 schreef merry77 het volgende:
Betekent het verdwijnen van het trekkingsrecht nu dat ALLE docenten pauze en andere surveillances moeten gaan draaien?
(Ben bang van niet.)
Want daar werd hij het meest voor gebruikt. Heel veel wilden dat niet doen en gebruikten daar het trekkinsgrecht voor.
Als het niet meer wordt uitbetaald dan ga ik ook maar eens overwegen om dat ook niet meer te doen.
Ik kom daardoor vaak tijd te kort om een volgende les voor te bereiden (practica of demo's klaar zetten en zo).
dat is bij ons wel goed uitgewerkt door de werkgroep taakbeleidquote:Op zondag 20 april 2014 15:19 schreef ShadyLane het volgende:
Dat zat bij ons ook in de basisvoet ja, a la de knapzak van Douwe Dabbert: het ding wordt niet dikker maar er zit wel steeds meer in.
Ik heb ooit een specificatie opgevraagd van wat er allemaal in de basisvoet zat, omdat ik de indruk had dat het aantal uren dat je ervoor kreeg bij lange na niet voldeed voor het steeds groeiend aantal taken dat erin gestopt werd. Die specificatie bleek niet te bestaan en dit feit was voor de MR geen aanleiding er als de wiedeweerga een op te gaan stellen.
Heb het maar zo gelaten, ging toch bijna weg en had geen zin het gevecht in m'n eentje te voeren. Maar dit is wel de reden waarom een CAO op die school, en op alle andere scholen met een disfunctionele MR, niet zoveel uitmaakt: daar kan wel in staan dat men je maximaal 1659 uur aan het werk mag zetten, maar daar heb je dan niets aan.
Naar ik vrees werkt het op veel scholen zo: wel klagen over werkdruk en de vele extra taken, maar geen uren bijhouden. In die gevallen doet het er weinig toe wat er in de CAO staat.
Jup. Op papier hebben veel mensen zelfs te weinig taken. aks je niet tegenstribbelt neem je ze zelfs mee naar volgend jaar.quote:Op zondag 20 april 2014 15:48 schreef ShadyLane het volgende:
Afgaand op wat je hier zoal schrijft (weinig gefaciliteerde taken, collega's die 'vrijwillig' meer lessen geven omdat ze qua taken niet aan hun uren komen -logisch als je voor taken maar weinig uren krijgt-, mensen met examenklassen moeten extra lesuren geven: krijgen ze dan alle uren aan examencorrectie, tweede correctie, overleg met tweede corrector enz wel in uren vergoed?) Want op andere scholen kunnen ze delen van dat werk doen in de vrijvallende lesuren) is op jullie school e.e.a. wel uitgewerkt, maar niet op een manier die ervoor zorgt dat mensen binnen de 1659 uur blijven (wel op papier maar niet in werkelijkheid). Als dat inderdaad zo is heeft men ook op die school weinig aan de CAO, net als op de mijne.
Volgens mij zijn dat ook precies de scholen waar men massaal koos voor uitbetalen van het trekkingsrecht. Inzetten van die uren had daar geen zin.
Niets nieuws onder de zon dus.quote:Op dinsdag 22 april 2014 18:58 schreef Friek_ het volgende:
In Onderwijsblad08 staat op blz. 16 t/m 20 weer een artikel over de beruchte werkdruk. Opmerkelijke cijfers: de leerling/leraarratio stijgt, Nederland heeft in het voortgezet onderwijs de hoogste werkdruk van Europa en het aantal burn-outklachten stijgt.
En zich volgend jaar verbaasd achter de oren krabben waarom het leerrendement zo gezakt is. En het ziekteverzuim onder docenten gestegen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag kwam men bij ons op school met het onzalige idee dat vanaf volgend schooljaar KBL-klassen minstens 25 leerlingen moeten tellen en TL-klassen minstens 30. Duidelijk bedacht door mensen die niet voor de klas staan, maar de hele dag achter een bureau incompetent zitten te zijn.
Ik heb een 3TL-klas van 32; twee jaar geleden had ik een 3-kader en een 4-kader van 30. Kun je ook je lol op. Begrijp ook niet dat ze die klassengroottes niet eens aan de kaak stellen en daar eens algemene normen voor stellen. Basis/kader maximaal 20 en tl maximaal 25 of zo. Hoef je tenminste die leerlingen niet met een schoenlepel in een lokaal te proppen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag kwam men bij ons op school met het onzalige idee dat vanaf volgend schooljaar KBL-klassen minstens 25 leerlingen moeten tellen en TL-klassen minstens 30. Duidelijk bedacht door mensen die niet voor de klas staan, maar de hele dag achter een bureau incompetent zitten te zijn.
Zie hier waarom grootschalig klassikaal onderwijs en onderwijs op maat niet rijmen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 22:27 schreef Buitendam het volgende:
25 basisleerlingen in 1 lokaal is schandalig. Wat is de nettotijd dat ze wat leren dan nog?
En dat je dat als docent niet trekt heeft echt niets te maken met het wel of niet ondergekwalificeerd zijn.quote:Op dinsdag 22 april 2014 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zie hier waarom grootschalig klassikaal onderwijs en onderwijs op maat niet rijmen.
Onderwijs op maat is leuk met eliteklasjes van 6 leerlingen, niet met 30 leerlingen.
Uiteraard, dat trekt ook de meest gequalificeerde leraar niet.quote:Op dinsdag 22 april 2014 22:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dat je dat als docent niet trekt heeft echt niets te maken met het wel of niet ondergekwalificeerd zijn.
Hoe wordt dat eigenlijk gemeten? Er is vast onderzoek gedaan naar de werkdruk van docenten in het voortgezet onderwijs en hoe die werkdruk zich verhoudt tot collega's (in bijvoorbeeld het primair en in het hoger onderwijs, of in het buitenland) en tot personeel in andere sectoren. Ik weet bijvoorbeeld dat het bij ons aan de universiteit ook heel normaal is dat docenten meer werken dan de uren waar ze voor betaald krijgen, alleen wordt daar nooit over gesproken zoals er hier over gesproken wordt.quote:Op dinsdag 22 april 2014 18:58 schreef Friek_ het volgende:
In Onderwijsblad08 staat op blz. 16 t/m 20 weer een artikel over de beruchte werkdruk. Opmerkelijke cijfers: de leerling/leraarratio stijgt, Nederland heeft in het voortgezet onderwijs de hoogste werkdruk van Europa en het aantal burn-outklachten stijgt.
Ja, ik had iets specifieker moeten zijn in mijn tweede zin: een docent in het voortgezet onderwijs in Nederland kent de meeste werkuren van Europa.quote:Op dinsdag 22 april 2014 23:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ah, ik heb de bron gevonden op de website van de Algemene Onderwijsbond. Het gaat om een combinatie van leerling-leraarratio en werkuren. Er wordt ook een grafiekje getoond van het percentage docenten met burn-outklachten. Dat loopt op van 16,5% in 2010 tot bijna 19,5% in 2012. Er wordt ook een overzicht gegeven van het percentage docenten met burn-outklachten in verhouding tot het percentage personeel met burn-outklachten in andere sectoren.
Op papier of in praktijk?quote:Op dinsdag 22 april 2014 23:36 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ja, ik had iets specifieker moeten zijn in mijn tweede zin: een docent in het voortgezet onderwijs in Nederland kent de meeste werkuren van Europa.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik gok op papier. Men baseert zich in het artikel op dit rapport.quote:
Voor het ervaren van werkdruk is het niet zo relevant wat er op papier staat. Zoals ik al eens heb opgemerkt: op papier besteed ik 20 uur per schooljaar aan het mentoraat.quote:Op dinsdag 22 april 2014 23:46 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat durf ik niet te zeggen. Ik gok op papier. Men baseert zich in het artikel op dit rapport.
Wil de Tweede Kamer niet.quote:Op dinsdag 22 april 2014 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik heb een 3TL-klas van 32; twee jaar geleden had ik een 3-kader en een 4-kader van 30. Kun je ook je lol op. Begrijp ook niet dat ze die klassengroottes niet eens aan de kaak stellen en daar eens algemene normen voor stellen. Basis/kader maximaal 20 en tl maximaal 25 of zo. Hoef je tenminste die leerlingen niet met een schoenlepel in een lokaal te proppen.
Overigens hebben ze dat waarschijnlijk overgenomen van de commissie-Dijsselbloem. Zie hier voor dat rapport en hier voor de samenvatting.quote:Op donderdag 24 april 2014 19:03 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Wil de Tweede Kamer niet.Regels uit Den Haag zorgen alleen maar voor onhandige situaties was ongeveer de redenatie. (Heel simplistisch gezegd.)
Als de PvdA nu had ingestemd met de opdracht voor de Rekenkamer om de besteding van het onderwijsbudget door scholen te onderzoeken dan zouden we een flinke stap verder zijn.quote:Op dinsdag 22 april 2014 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik heb een 3TL-klas van 32; twee jaar geleden had ik een 3-kader en een 4-kader van 30. Kun je ook je lol op. Begrijp ook niet dat ze die klassengroottes niet eens aan de kaak stellen en daar eens algemene normen voor stellen. Basis/kader maximaal 20 en tl maximaal 25 of zo. Hoef je tenminste die leerlingen niet met een schoenlepel in een lokaal te proppen.
geen eindexamengala bij ons. wel een schoolbreed eindfeest buiten school. afspraak dat er voor 23 u sowieso geen drank geschonken wordt.quote:Op zaterdag 26 april 2014 15:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Mja, nu weer even van de politieke discussies naar de werkvloer: hoe ziet het eindexamengala er bij jullie uit sinds de nieuwe alcohol- en rookwet?
En vooral in dat laatste ben ik geïnteresseerd. Bij ons was het gala dit jaar voor de eerste keer helemaal alcoholvrij, ook voor leerlingen die 18 jaar en ouder waren. Wat voor de leerlingen hét feest der feesten had moeten worden, werd daardoor een anticlimax. Dus ik wil gewoon eens weten hoe dat "alcoholvrije schoolfeestbeleid" op andere scholen heeft uitgepakt..quote:Op zaterdag 26 april 2014 15:39 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
voorheen kregen de 16+ ers een bandje waarmee ze na 23 u drank mochten kopen, maar nu worden dat de 18+ers denk ik, of het gebeurt helemaal niet meer. ik vermoed het laatste
tsja, examenkandidaten komen vaak toch niet echt op dat feest voor het feesten, maar om gedag te zeggen. meestal gaan ze daarna nog de stad in. sommigen komen helemaal niet. er is niet echt een traditie qua eindexamengala (ook omdat drie jaar geleden er nog maar 2,5 eindexamenklas was ongeveer). het grote gala is met kerst, dat is altijd druk bezocht, alcoholvrij, voor de bovenbouw ook, en ook dan gaan ze aan t einde met elkaar nog de stad in.quote:Op zaterdag 26 april 2014 15:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
En vooral in dat laatste ben ik geïnteresseerd. Bij ons was het gala dit jaar voor de eerste keer helemaal alcoholvrij, ook voor leerlingen die 18 jaar en ouder waren. Wat voor de leerlingen hét feest der feesten had moeten worden, werd daardoor een anticlimax. Dus ik wil gewoon eens weten hoe dat "alcoholvrije schoolfeestbeleid" op andere scholen heeft uitgepakt..
Bij ons is het examengala wel echt een happening. Zo'n beetje iedereen komt, bijna alle meiden in het lang, jongens in smoking, van docenten tot VMBO leerlingen. Zo'n 600 leerlingen in totaal M4/H5/V6quote:Op zaterdag 26 april 2014 15:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Mja, nu weer even van de politieke discussies naar de werkvloer: hoe ziet het eindexamengala er bij jullie uit sinds de nieuwe alcohol- en rookwet?
Dat heb ik ook weleens gelezen en ik geloof best dat dat klopt als je sec naar het aantal uren kijkt. Maar het gaat er natuurlijk om wat voor uren. Vraag me om morgen de hele dag te wandelen, de drie dorpen die ik tegenkom rustig in me op te nemen en aandachtige gesprekken aan te knopen met de twee mensen die langs mijn route op bankjes zitten: dat lukt prima. Moet ik een dag lang op pittig tempo joggen, de vijftien dorpen die ik passeer goed in me opnemen en diepe gesprekken voeren met acht bankjeszitters, dan wordt het een ander verhaal, met precies evenveel uren. En dat heeft ook impact op hoe ik m'n avond doorbreng, op hoe tevreden ik ben over m'n werkdag, en, na een week met vijf van zulke dagen, hoe ik er in het weekend aan toe benquote:Op dinsdag 22 april 2014 23:45 schreef Claudia_x het volgende:
- In het onderwijs wordt niet vaker in de avonduren of in de weekeindes gewerkt en er worden niet meer overuren gewerkt.
ah daar zal ik blendle even voor aanslingeren dan!quote:Op woensdag 30 april 2014 00:11 schreef Franny_G het volgende:
Zoals in die onderzoeksgegevens ook naar voren komt: de emotionele belasting is hoog.
De Groene Amsterdammer heeft een onderwijsspecial. Kan ik jullie allemaal van harte aanbevelen: echt fijn leesvoer.
Toevallig ben ik abonnee bij hen en inderdaad, een mooie editie ditmaal.quote:Op woensdag 30 april 2014 00:11 schreef Franny_G het volgende:
De Groene Amsterdammer heeft een onderwijsspecial. Kan ik jullie allemaal van harte aanbevelen: echt fijn leesvoer.
Precies. Ik ben ervan overtuigd dat het de meeste docenten er niet om gaat dat ze te veel moeten werken of dat ze te weinig betaald krijgen. Onderwijs geven is gewoon zwaar. Het is vast niet voor iedereen even zwaar, bijvoorbeeld omdat de een geroutineerder is dan de ander, maar in essentie is het emotioneel belastend om voor een (grote) klas te staan.quote:Op woensdag 30 april 2014 00:11 schreef Franny_G het volgende:
Zoals in die onderzoeksgegevens ook naar voren komt: de emotionele belasting is hoog.
Aanvullend: ze kunnen ook niet in hun eigen tempo leren. Je moet mee met het tempo van de klas en voor een gedeelte ligt dit veel te laag. Ik heb nu een paar leerlingen die het niveau van een jaar verder al aan zouden kunnen en zich de pleuris vervelen. En heel veel tijd/ruimte om ze speciale stof te geven heb ik zelf ook niet in een klas met 30 schreeuwlelijkenquote:Op donderdag 1 mei 2014 10:20 schreef Franny_G het volgende:
Naar mijn idee gebeurt er iets in die intrinsieke motivatie bij kinderen als ze een jaar of 13/14/15 zijn. Ik zie het duidelijk gebeuren op school. Ze komen leergierig binnen en na een paar jaar, of soms zelfs al na een jaar, verandert dat. Ik heb het idee dat dit een combinatie is van enerzijds het schoolsysteem en anderzijds hormonen en pubergedrag. Het schoolsysteem zit zo in elkaar dat juist als die hormonen toeslaan de leerlingen in grote klassen zitten waardoor ze helemaal opgeslokt worden door het sociale gebeuren in een les en niet door de inhoud. Tegelijkertijd neemt de prestatiedruk toe; elk jaar wordt de werkdruk verder opgevoerd en moeten leerlingen zich bewijzen in hun rapporten en de overgangsnormen. Verder: in de onderbouw hebben de leerlingen veel verschillende vakken, moeten ze veel toetsen maken en ook keuzes op het gebied van niveau (bij schakelklassen havo/vwo) en een profielkeuze bijvoorbeeld. Keuzes die belangrijk zijn voor de toekomst, terwijl een puber nog helemaal niet daarmee bezig is. De pubers die dan vooral bezig zijn met hun eigen persoonlijke perikelen voelen zich in zo'n systeem niet goed begrepen. Waar ze zelf op dat moment nieuwsgierig naar zijn of mee zitten, komt niet aanbod in de les. Voor de vreemde talen moeten ze woordjes leren (hoe saai is dat) en bij wiskunde sommetjes maken, om het maar even gechargeerd te brengen. Dat beantwoord de vragen waar ze zelf op zo'n moment mee rondlopen niet; het sluit niet aan op de belevingswereld die gek genoeg juist bij pubers ontzettend klein kan zijn.
Helemaal mee eens. Het is goed om te beseffen dat de overgang van primair naar secundair onderwijs best groot is voor kinderen. De afnemende leermotivatie van pubers komt in veel onderzoeken naar voren en de redenen die daarvoor aangedragen worden, komen voor een groot deel neer op het verschil tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs. Middelbare scholen zijn groter, minder persoonlijk, formeler. Over het algemeen kennen docenten in het primair onderwijs hun leerlingen beter en zijn ze meer geneigd hun leerlingen autonomie te schenken. In het voortgezet onderwijs ligt er ook meer nadruk op prestaties, op cijfers.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:20 schreef Franny_G het volgende:
Naar mijn idee gebeurt er iets in die intrinsieke motivatie bij kinderen als ze een jaar of 13/14/15 zijn. Ik zie het duidelijk gebeuren op school. Ze komen leergierig binnen en na een paar jaar, of soms zelfs al na een jaar, verandert dat. Ik heb het idee dat dit een combinatie is van enerzijds het schoolsysteem en anderzijds hormonen en pubergedrag. Het schoolsysteem zit zo in elkaar dat juist als die hormonen toeslaan de leerlingen in grote klassen zitten waardoor ze helemaal opgeslokt worden door het sociale gebeuren in een les en niet door de inhoud. Tegelijkertijd neemt de prestatiedruk toe; elk jaar wordt de werkdruk verder opgevoerd en moeten leerlingen zich bewijzen in hun rapporten en de overgangsnormen. Verder: in de onderbouw hebben de leerlingen veel verschillende vakken, moeten ze veel toetsen maken en ook keuzes op het gebied van niveau (bij schakelklassen havo/vwo) en een profielkeuze bijvoorbeeld. Keuzes die belangrijk zijn voor de toekomst, terwijl een puber nog helemaal niet daarmee bezig is. De pubers die dan vooral bezig zijn met hun eigen persoonlijke perikelen voelen zich in zo'n systeem niet goed begrepen. Waar ze zelf op dat moment nieuwsgierig naar zijn of mee zitten, komt niet aanbod in de les. Voor de vreemde talen moeten ze woordjes leren (hoe saai is dat) en bij wiskunde sommetjes maken, om het maar even gechargeerd te brengen. Dat beantwoord de vragen waar ze zelf op zo'n moment mee rondlopen niet; het sluit niet aan op de belevingswereld die gek genoeg juist bij pubers ontzettend klein kan zijn.
Ik liet mijn studenten dit filmpje zien:quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:25 schreef Dragonberry het volgende:
Er is best wat onderzoek gedaan naar motivatie. Kinderen worden op school uiteindelijk voor alles beloond. Bijvoorbeeld met een sticker in hun boek of met een goed cijfer. Het is echter gebleken dat intrinsieke motivatie veel minder wordt als kinderen iets krijgen voor hun werk. Kinderen doen minder snel uit zichzelf een taak, als ze er niets meer voor terug krijgen.
Ik denk dus dat we in het onderwijs eigenlijk veel intrinsieke motivatie weghalen, door een extrinsieke motivatie toe te voegen(goede cijfers).
De vraag wat voor ruimte je nog in het systeem hebt of moet nemen, is een heel lastige. Het voordeel van het hoger onderwijs is dat je nog eens één vak anders aan kunt pakken en als collega's merken dat dat werkt, dan zullen ze geneigd zijn je strategie over te willen nemen. Zo geven mijn collega en ik bij één vak studenten heel veel inhoudelijke feedback op schrijfproducten. Die feedback waarderen ze enorm. We zouden ermee kunnen volstaan om hen die cursus af te laten sluiten met verhalende evaluaties. We moeten echter cijfers geven. Dat doen we dan maar. Maar de discussie wordt nu ook wel tijdens docentvergaderingen gevoerd, of die cijfers niet meer kwaad dan goed doen.quote:Op donderdag 1 mei 2014 11:57 schreef Franny_G het volgende:
Ja, zeuren is inderdaad vervelend. Nu is het ook zo dat het als docent heel frustrerend is om ongemotiveerde leerlingen voor je neus te hebben en tegelijkertijd weinig te kunnen veranderen aan het onderwijssysteem. Dus je doet je best er wat van te maken. Maar dat leidt inderdaad tot een emotionele overbelasting. Je bent eigenlijk aan het compenseren voor wat het 'systeem' onderuithaalt.
Ja, dat klopt. Ik vind niet dat het of/of is, maar en/en. Daarom is het ook zo belangrijk om als ouders samen met je kind op zoek te gaan naar een geschikte school. De school waar ik op werk heeft, niet verrassend natuurlijk, die Bildung voor ogen (staat een artikel in De Groene over mijn school). Dat past overigens ook goed bij mij, dus als docent is het net zo goed zaak een school te vinden waar je je thuis voelt. Ik geloof niet echt in 1 algemeen onderwijsideaal. Ik denk dat je meerdere idealen moet hebben en aansluitend meerdere doelstellingen. Geen eenheidsworst, zoals de PvdA lang voor ogen heeft gehad, op basis van een verkeerd idee over gelijkheid.quote:Op donderdag 1 mei 2014 11:55 schreef Claudia_x het volgende:
Wat De Groene betreft: ik begrijp uit een stuk uit De Correspondent (daar ben ik wel abonnee van) dat in de Groene Amsterdammer wel de discussie aangestipt wordt over het doel van het onderwijs: voorbereiden op de arbeidsmarkt of algemeen vormen? Die discussie sluit hier wel bij aan. Als je vorming of Bildung belangrijk vindt, dan moet je onderwijsmethode (en specifiek je toetsingsmethode) daarop aansluiten.
Gebeurt bij mij op school ook wel. Het kan wel. Grappige is dat er ook veel leerlingen zijn die de nadruk op het cognitieve en cijfers halen wel fijn vinden. Dat zijn de competitief ingestelde leerlingen die makkelijk leren en daar dus goed mee scoren. Maar als ze dan een keer een minder goed cijfer halen en je probeert het als docent te relativeren (dat doe ik gek genoeg best vaak: 'ach, het is maar een cijfer'. Komt vast verwarrend op ze over soms), dan snappen ze daar niets van. Ze hebben soms een veel te hoge verwachting van hoe zo'n cijfer tot stand komt ook.quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De vraag wat voor ruimte je nog in het systeem hebt of moet nemen, is een heel lastige. Het voordeel van het hoger onderwijs is dat je nog eens één vak anders aan kunt pakken en als collega's merken dat dat werkt, dan zullen ze geneigd zijn je strategie over te willen nemen. Zo geven mijn collega en ik bij één vak studenten heel veel inhoudelijke feedback op schrijfproducten. Die feedback waarderen ze enorm. We zouden ermee kunnen volstaan om hen die cursus af te laten sluiten met verhalende evaluaties. We moeten echter cijfers geven. Dat doen we dan maar. Maar de discussie wordt nu ook wel tijdens docentvergaderingen gevoerd, of die cijfers niet meer kwaad dan goed doen.
Als ik me verhalen van oud-leerlingen over jouw school herinner pakt dat ook voor de een beter uit dan de ander. De oud-leerlingen die ik ken zijn inderdaad stuk voor stuk hele cultuurbewuste ontwikkelde mensen, met een mening en de vaardigheid om die goed uit te drukken... aan de andere kant ken ik er ook een die nog steeds geen Engels durft te spreken omdat er nauwelijks aandacht was voor de vaardigheid maar ze "alleen maar boeken lazen". Toegegeven, dat was ws. een oudere docent van de oude stempel, ik vermoed dat het nu anders is.quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:04 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Ik vind niet dat het of/of is, maar en/en. Daarom is het ook zo belangrijk om als ouders samen met je kind op zoek te gaan naar een geschikte school. De school waar ik op werk heeft, niet verrassend natuurlijk, die Bildung voor ogen (staat een artikel in De Groene over mijn school). Dat past overigens ook goed bij mij, dus als docent is het net zo goed zaak een school te vinden waar je je thuis voelt. Ik geloof niet echt in 1 algemeen onderwijsideaal. Ik denk dat je meerdere idealen moet hebben en aansluitend meerdere doelstellingen. Geen eenheidsworst, zoals de PvdA lang voor ogen heeft gehad, op basis van een verkeerd idee over gelijkheid.
Dat is zeker zo en daar voeren we onderling ook discussie over. De prestatiedruk is bij ons bijvoorbeeld heel hoog. We bieden vwo-plus, maar docenten overladen de leerlingen met werk zonder erbij stil te staan dat ze die hoeveelheid ook bij andere vakken krijgen. Als sectievoorzitter pleit ik voor veel minder toetsen. Ik geloof wel dat er langzaam een cultuuromslag begint te komen, met veel meer aandacht voor pedagogische aspecten.quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:10 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Als ik me verhalen van oud-leerlingen over jouw school herinner pakt dat ook voor de een beter uit dan de ander. De oud-leerlingen die ik ken zijn inderdaad stuk voor stuk hele cultuurbewuste ontwikkelde mensen, met een mening en de vaardigheid om die goed uit te drukken... aan de andere kant ken ik er ook een die nog steeds geen Engels durft te spreken omdat er nauwelijks aandacht was voor de vaardigheid maar ze "alleen maar boeken lazen". Toegegeven, dat was ws. een oudere docent van de oude stempel, ik vermoed dat het nu anders is.
ah het is dus echt de methode? er zit wel iets in, ware het niet dat leerlingen het beste leren lezen van dingen die ze zelf wíllen lezen. Ik denk dat ik het verschrikkelijk had gevonden, en ik ben nota bene nu zelf docent engels - alleen ben ik een taalkundemeisje.quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:14 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dat is zeker zo en daar voeren we onderling ook discussie over. De prestatiedruk is bij ons bijvoorbeeld heel hoog. We bieden vwo-plus, maar docenten overladen de leerlingen met werk zonder erbij stil te staan dat ze die hoeveelheid ook bij andere vakken krijgen. Als sectievoorzitter pleit ik voor veel minder toetsen. Ik geloof wel dat er langzaam een cultuuromslag begint te komen, met veel meer aandacht voor pedagogische aspecten.
De methode die de sectie Engels hier heeft, is heel bijzonder en ook wel omstreden. De leerlingen lezen vanaf klas 1 alleen boeken, en krijgen daar cijfers voor, op basis van moeilijkheidsgraad en mondelingen.
Dat is en blijft een interessant fenomeen om te volgen. Sommige leerlingen vinden het heerlijk en sommige leerlingen (en ouders) worden er heel zenuwachtig van en willen gewoon een toets met een cijfer erbij..
Dat moet je ook allemaal niet willen, denk ik. Daarom had ik het ook over 'de ruimte die je kunt of wilt nemen'. Er zitten grenzen aan wat je nog kunt doen zonder gek te worden. Een van mijn andere grote ergernispunten is dat docenten maar al te vaak zelf, bottom-up, initiatieven moeten ontplooien om andere methodes voor de lespraktijk te ontwikkelen. Er zijn genoeg ontwikkelaars en mensen die weten hoe ze het succes van nieuwe methodes kunnen evalueren. Waarom moet iedereen telkens weer het wiel opnieuw uitvinden?quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:05 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk toch dat beloning en vooral tijd wel een rol spelen in deze discussie:
als ik kleinere klassen had en meer tijd voor leerlingen, dan had ik voor mijn gevoel meer ruimte om zelf materiaal te maken, dingen te ontwikkelen, gericht op competentie autonomie en relatie, en instrinsieke motivatie. ik heb ooit een interessante webinar gevolgd, over dat intrinsieke motivatie bij leerlingen alleen echt toeneemt als de motivatie vanuit de taak komt, de taak ze uitnodigt en uitdagend genoeg is. zulke taken maken kost veel tijd en energie, daar zou ik best ook wat meer voor betaald willen worden (zij het dan maar als pleister op de wonde).
Dat is wat mij betreft juist een teken dat er niet genoeg algemeen gevormd wordt. Spreekvaardigheid is daar namelijk een essentieel onderdeel van. Ik zou het trouwens geweldig vinden als ik mondeling tentamens bij mijn studenten af kon nemen. In m'n eigen werkkamer thuis of zo.quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:10 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Als ik me verhalen van oud-leerlingen over jouw school herinner pakt dat ook voor de een beter uit dan de ander. De oud-leerlingen die ik ken zijn inderdaad stuk voor stuk hele cultuurbewuste ontwikkelde mensen, met een mening en de vaardigheid om die goed uit te drukken... aan de andere kant ken ik er ook een die nog steeds geen Engels durft te spreken omdat er nauwelijks aandacht was voor de vaardigheid maar ze "alleen maar boeken lazen". Toegegeven, dat was ws. een oudere docent van de oude stempel, ik vermoed dat het nu anders is.
Ik beantwoord daarom ook stug wél vragen ter verduidelijking tijdens een toets. Collega's zijn het daar niet mee eens, maar ik vind dat mijn toetsen niet (alleen) gaan om "begrijp je de vraag" maar om "kun je een goed antwoord geven op de vraag". Als de vraag onduidelijk is, ligt dat meestal aan mij...quote:Op donderdag 1 mei 2014 13:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zou in het onderwijs sowieso meer met mondelinge examens of examens met mondelinge toelichting moeten worden gewerkt. Al is het maar dat je ter plekke nog even kan checken als leraar of dat de leerling iets weet en dat de leerling nog de kans heeft om toelichting te geven indien iets niet duidelijk is voor de leraar, wat bijv. handig is als de leerling wat toelichting wegliet aangezien hij die evident vond maar de leraar wel graag wil zien dat de leerling dat begrijpt. Dit soort communicatieconflictjes los je op met mondelinge toelichting. Het kost waarschijnlijk extra tijd maar kwaliteit kost nu eenmaal geld.
De oude garde zeker? 90% kennisvragen en nog 10% inzichtvragen, helemaal dichtgetimmerd nakijkmodel en dan maar kennis toetsenquote:Op donderdag 1 mei 2014 13:40 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik beantwoord daarom ook stug wél vragen ter verduidelijking tijdens een toets. Collega's zijn het daar niet mee eens, maar ik vind dat mijn toetsen niet (alleen) gaan om "begrijp je de vraag" maar om "kun je een goed antwoord geven op de vraag". Als de vraag onduidelijk is, ligt dat meestal aan mij...
Daarnaast kan een leerling soms met een heel klein beetje verduidelijking ineens wel uit de voeten, maar zit er gewoon onzekerheid in de weg, of denken ze de verkeerde kant op. Ik vind niet dat ik teveel help, leerlingen die het niet kunnen halen geen voldoendes bij mij.
Groot nadeel daarvan is, is dat zoiets op een centraal eindexamen ook niet kan. Daar moet je helaas toch naar toe bouwen in onderwijsland.quote:Op donderdag 1 mei 2014 13:40 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik beantwoord daarom ook stug wél vragen ter verduidelijking tijdens een toets. Collega's zijn het daar niet mee eens, maar ik vind dat mijn toetsen niet (alleen) gaan om "begrijp je de vraag" maar om "kun je een goed antwoord geven op de vraag". Als de vraag onduidelijk is, ligt dat meestal aan mij...
Daarnaast kan een leerling soms met een heel klein beetje verduidelijking ineens wel uit de voeten, maar zit er gewoon onzekerheid in de weg, of denken ze de verkeerde kant op. Ik vind niet dat ik teveel help, leerlingen die het niet kunnen halen geen voldoendes bij mij.
dat vind ik wel lastig, bovenbouwmethodes h/v zijn er echt te weinig. heb meegedacht over de ontwikkeling van een nieuwe methode in een focusgroep bij een uitgever, hoop dat die er komt, maar dan nog krijg ik die er echt niet door op school. en eerlijk gezegd vind ik de vrijheid ook erg fijn.quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat moet je ook allemaal niet willen, denk ik. Daarom had ik het ook over 'de ruimte die je kunt of wilt nemen'. Er zitten grenzen aan wat je nog kunt doen zonder gek te worden. Een van mijn andere grote ergernispunten is dat docenten maar al te vaak zelf, bottom-up, initiatieven moeten ontplooien om andere methodes voor de lespraktijk te ontwikkelen. Er zijn genoeg ontwikkelaars en mensen die weten hoe ze het succes van nieuwe methodes kunnen evalueren. Waarom moet iedereen telkens weer het wiel opnieuw uitvinden?
Ik zou dus eerder op zoek gaan naar reeds bestaande methodes die je interessant vindt. Via LinkedIn kun je daar ook informatie over uitwisselen. Daar zitten juist de docenten die graag aan horizonverbreding doen.
je bedoelt mij niet toch?quote:Op donderdag 1 mei 2014 13:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
De oude garde zeker? 90% kennisvragen en nog 10% inzichtvragen, helemaal dichtgetimmerd nakijkmodel en dan maar kennis toetsen
Nee, jouw collega's. Ik ken ze als 55+ers die toetsen maken met de percentages zoals ik schetste, bek houden, toets maken met enkel zwart-wit vragen.quote:Op donderdag 1 mei 2014 13:43 schreef kwakz0r het volgende:
je bedoelt mij niet toch?
nee, het gaat wel om gewone toetsen waar reproductie/toepassing/i
daarom oefen ik natuurlijk ook op tentamen en examenvragen en omstandigheden. Maar alles op zijn tijd. Ik moet zeggen dat ik naar mate de leerlingen verder in hun schoolloopbaan komen Ik ook minder vragen krijg. Met een kleine onzekerheidspiek in 4hquote:Op donderdag 1 mei 2014 13:41 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Groot nadeel daarvan is, is dat zoiets op een centraal eindexamen ook niet kan. Daar moet je helaas toch naar toe bouwen in onderwijsland.
Doe ik ook.quote:Op donderdag 1 mei 2014 13:40 schreef kwakz0r het volgende:
Ik beantwoord daarom ook stug wél vragen ter verduidelijking tijdens een toets. Collega's zijn het daar niet mee eens, maar ik vind dat mijn toetsen niet (alleen) gaan om "begrijp je de vraag" maar om "kun je een goed antwoord geven op de vraag". Als de vraag onduidelijk is, ligt dat meestal aan mij...
Daarnaast kan een leerling soms met een heel klein beetje verduidelijking ineens wel uit de voeten, maar zit er gewoon onzekerheid in de weg, of denken ze de verkeerde kant op..
Zeker, maar dat weerhoudt me er niet van om tijdens een toets iets te verduidelijken.quote:Op donderdag 1 mei 2014 13:41 schreef YourAsset het volgende:
Groot nadeel daarvan is, is dat zoiets op een centraal eindexamen ook niet kan. Daar moet je helaas toch naar toe bouwen in onderwijsland.
Zelf nog niet meegemaakt gelukkig, al zitten er nu wel twee aan de verkeerde kant van de determinatie waar het laatste woord ook met de ouders nog wel niet over gesproken zal zijn.quote:Ouders nemen steeds vaker een advocaat in de arm als ze het niet eens zijn met een advies dat hun kind krijgt van de school. Sinds 2011 is het aantal verzoeken voor juridische bijstand aan ouders gestegen van bijna driehonderd naar 420 in 2013. Verwacht wordt dat het aantal dit jaar de vijfhonderd overstijgt. Dat meldt RTL Nieuws.
De nieuwsorganisatie maakte een rondgang langs onderwijsorganisaties en juristen. Daaruit is gebleken dat ouders vooral naar een advocaat stappen als een school bijvoorbeeld vindt dat een leerling naar het vmbo moet, terwijl de ouders denken dat het kind prima naar de havo kan.
Maar ouders schakelen ook om andere redenen een advocaat in. Bijvoorbeeld als hun kind blijft zitten of als het wordt geschorst. Onderwijsjuristen vinden volgens RTL dat scholen te weinig naar ouders luisteren. Zij zouden, op basis van gesprekken met ouders en kind, maatwerk moeten leveren. Onderwijsorganisatie AOB spreekt van een slechte ontwikkeling. De relatie tussen ouders en school zou op die manier verharden.
als een school bijvoorbeeld vindt dat een leerling naar het vmbo moet, terwijl de ouders willen dat het kind naar de havo gaat.quote:Op woensdag 7 mei 2014 23:30 schreef Janneke141 het volgende:
als een school bijvoorbeeld vindt dat een leerling naar het vmbo moet, terwijl de ouders denken dat het kind prima naar de havo kan.
Er worden ook wel verkeerde adviezen gegeven hoor. Ik had ook een havo-advies. Na gesprek van mijn ouders met gymnasium wasr ik naar toe wilde, dasr toch toegelaten, en dat in zes jaar afgemaakt. Maar goed, complete onzin om daar een advocaat voor in de arm te nemen, natuurlijk.quote:Op woensdag 7 mei 2014 23:33 schreef nodig het volgende:
[..]
als een school bijvoorbeeld vindt dat een leerling naar het vmbo moet, terwijl de ouders willen dat het kind naar de havo gaat.
Twee leerlingen die tijdens een examen met elkaar aan het sms-en waren over de antwoorden.quote:Op woensdag 7 mei 2014 21:23 schreef SecretStoryWous het volgende:
Iemand wel eens fraude tijdens het eindexamen meegemaakt?
Haha, meteen gezakt?quote:Op donderdag 8 mei 2014 08:27 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Twee leerlingen die tijdens een examen met elkaar aan het sms-en waren over de antwoorden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |