abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138539716
Welkom in deel 36 van ons gezellige docententopic.

Een luchtig, gezellig topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige topic sloten we af met:

quote:
Dat is precies het probleem: D66 sleept wel wat geld binnen maar het komt niet in de klas terecht. Den Haag legt de scholen over de gekste dingen regels op, maar nu net niet over de basale zaken. Daardoor hebben we de situatie dat we niet minder geld uitgeven aan onderwijs dan bijv Belgie en Finland, maar wel lager opgeleide leraren en grotere klassen hebben.

Enkel roepen 'meer geld naar onderwijs' zonder eisen te stellen aan de basisvoorwaarden is een heilloze weg: je kunt er tot in het oneindige meer geld in blijven pompen zonder dat het kwaliteitsverbetering oplevert. Is de afgelopen vijftien jaar ook gebeurd: onderwijsbudget is geexplodeerd. Maar beter onderwijs ho maar.

Nou had ik de indruk dat Nederland enigszins in een economische crisis zat, dus ben ik geen voorstander van ongecontroleerd de onderwijskosten nog verder laten oplopen. Naar ik begreep wordt er volgende week door CDA en SP een motie ingediend om uit te laten zoeken hoeveel van het geld naar het primaire proces gaat en indien nodig daar wat aan te laten veranderen. Dat lijkt me de noodzakelijke eerste stap, mij benieuwen welke partijen die motie zullen steunen.
pi_138539773
Minister Bussemaker geeft het onderwijs ruim 600 miljoen euro voor conciërges, klassenassistenten, cursussen, computervaardigheden en begeleiding nieuwe docenten. Maar het is de leraar die bepaalt wat kinderen leren op school. Langdurige bevriezing van de lonen leidt tot een gevoel van welvaartsverlies.
Maandelijks rood staan en interen op gespaard geld (ook al omdat je daar meer belasting op betaalt dan je aan rente krijgt) maakt toch wel wat wanhopig. Vooral omdat tegelijkertijd de werkdruk stijgt.

De schoolbudgetten krimpen en de bestuurders weigeren reserves aan te spreken (die steken ze liever in aandachttrekkende nieuwbouw), dus werken leraren meer en harder. Het aantal lesuren stijgt en de lokalen zijn te vol. 640 miljoen euro, voor cursussen en computervaardigheden. Alsjeblieft meester, alsjeblieft juf, kijk eens hoe we aan het onderwijs denken: D66 mag mooi weer spelen.
We willen hoger loon (of in ieder geval ontdooid loon) en een lagere werkdruk, we krijgen een fopspeen. Een burgerinitiatief voor het stellen van een wettelijk maximum van het aantal leerlingen in een klas is van de week besproken in de kamer, maar met het fantastische argument dat de klassen gemiddeld niet te vol zijn, krijgt de leraar weer nul op het rekest.

Bij de cursuscentra zijn de flessen champagne knallend geopend: zij krijgen een fors een deel van de buit in ruil voor hun waardeloze cursussen. 640 miljoen, en we schieten er niets mee op!

[ Bericht 1% gewijzigd door la_perle_rouge op 05-04-2014 17:33:59 ]
  zaterdag 5 april 2014 @ 16:06:14 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138539855
Goeie post ^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138541217
Het zou geweldig zijn als onderzocht zou worden hoeveel procent van het budget naar het primaire proces gaat alleen wat gebruiken ze dan als ijkpunt? Je gaat dan toch een vergelijking moeten maken met hoe het vroeger was en hoe het nu in het buitenland is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138548479
"Terwijl de leerlingenmarkt krimpt en de inkomsten dalen, worden er bakken met geld gestokenin onderwijsvernieuwingen, professionaliseringstrajecten en ict-faciliteiten. Een doodlopende weg, maar dat wordt pas duidelijk nadat De Wit vertrokken is."

Dit is een citaat uit het artikel "Blinde vernieuwingsdrift" over hoe de Wereldkidzscholen in enkele jaren van een reserve van 4,1 miljoen een schuld van 1,5 miljoen maakten. Het artikel staat in "Onderwijsblad 07"

En waar steekt Bussemaker nu met medewerking van D66 ¤ 600 000 000 in? Juist, in onderwijsvernieuwingen, professionaliseringstrajecten en ict-faciliteiten.
pi_138556746
Voor de mensen die niet op de FP komen:

quote:
Bijna de helft van de jonge leraren overweegt op te stappen. De werkdruk is hen veel te hoog en hun carrièremogelijkheden vinden ze te gering, concludeert het AD zaterdag uit een enquête die de krant met CNV Onderwijs onder ruim zeshonderd leraren tussen de 20 en 35 jaar uitvoerde.

Van de leraren klaagt volgens de krant 47 procent over een gebrekkige begeleiding. Zij voelen zich onvoldoende voorbereid op de dagelijkse praktijk. Eveneens de helft heeft het gevoel na de lerarenopleiding in het diepe te worden gegooid. De passie voor het vak is bij 44 procent na de start van zijn carrière afgenomen.

Door dit alles twijfelt 46 procent over een toekomst als docent. Een op de zeven ondervraagden weet al zeker dat hij gaat stoppen.

Vice-voorzitter van CNV Onderwijs Joanny Krijt noemt de resultaten in de krant schokkend. "In een tijd waarin we met man en macht op zoek zijn naar leraren kunnen we dit niet gebruiken.' Volgens haar moeten alle zeilen worden bijgezet om jonge docenten te behouden. "Want haken ze af, dan krijgen we ze nooit meer terug."

Schooldirecties moeten jonge docenten volgens Krijt meer tijd en ruimte gunnen en hen minder belasten met 'randzaken'. Ook voorzitter Paul Rosenmöller van de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs, de VO-raad, wijst erop dat de werkdruk de afgelopen jaren flink is toegenomen. Daarom zouden jonge docenten veel intensiever moeten worden begeleid.
'Helft jonge docenten overweegt vertrek'

Over de plofklassendiscussie: ik las laatst ergens iemand die ageerde dat het in principe niet nodig zou moeten zijn, zo'n limiet, maar dat betekende wel dat er e.e.a moest veranderen in het onderwijs. In de tussentijd is een limiet handig juist om paal en perk te stellen aan. Prima uitgangspositie m.i.

Het D66/AOB-riedeltje van 'ja, maar wat als je 1 leerling boven de limiet zit' vind ik eigenlijk ook wat flauw regeltechnisch geneuk - zet er een maximum aan en stel dat je bij een bepaald % van je klassen (10 % ofzo voor grotere VO-scholen, zei hij met natte vinger in de lucht) 1 of 2 lln over dat maximum heen mag om dat probleem tegen te gaan...
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_138557235
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 23:52 schreef Omentuva het volgende:
Het D66/AOB-riedeltje van 'ja, maar wat als je 1 leerling boven de limiet zit' vind ik eigenlijk ook wat flauw regeltechnisch geneuk - zet er een maximum aan en stel dat je bij een bepaald % van je klassen (10 % ofzo voor grotere VO-scholen, zei hij met natte vinger in de lucht) 1 of 2 lln over dat maximum heen mag om dat probleem tegen te gaan...
Of een harde limiet en in bijzondere omstandigheden een lichte overschrijding gedogen. Je kan dan altijd de Onderwijsinspectie laten optreden als het moet en als er echt goede omstandigheden zijn dan kan daar rekening mee worden gehouden. Maar goed, hoeveel zin hebben die kleinere klassen als dat leidt tot meer onbevoegde leraren? De overheid moet weer de regie in handen nemen met harde limieten en opleidingseisen. Het tegenovergestelde gebeurde: scholen hielden zich er niet niet aan en dus werd de wet zelfs aangepast (van der Hoeven). :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138561079
Heeft de brandweer geen regels voor een maximum?
Als je als leraar door ruimtegebrek en tassen in het pad al moeilijk in een klas manoevreert, hoe zit het dan bij panieksituaties, komt iedereen dat tijdig het lokaal uit?

Heeft de Arbowet geen regels voor een maximum bij een bepaald aantal kubieke meters?
Voor allerlei bedrijven gelden regels om de gezondheid van de werknemers niet te schaden.

Als er dan geen oor is voor de didactische problemen, dan moet het maar langs deze wegen.
pi_138561445
Er is een bruto (dus inclusief gangen etc) oppervlak minimaal - dat is dus een effectieve cap op het aantal leerlingen in totaal, niet per klas.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  zondag 6 april 2014 @ 10:18:22 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138562004
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 23:52 schreef Omentuva het volgende:
Voor de mensen die niet op de FP komen:

[..]

'Helft jonge docenten overweegt vertrek'

Over de plofklassendiscussie: ik las laatst ergens iemand die ageerde dat het in principe niet nodig zou moeten zijn, zo'n limiet, maar dat betekende wel dat er e.e.a moest veranderen in het onderwijs. In de tussentijd is een limiet handig juist om paal en perk te stellen aan. Prima uitgangspositie m.i.

Het D66/AOB-riedeltje van 'ja, maar wat als je 1 leerling boven de limiet zit' vind ik eigenlijk ook wat flauw regeltechnisch geneuk - zet er een maximum aan en stel dat je bij een bepaald % van je klassen (10 % ofzo voor grotere VO-scholen, zei hij met natte vinger in de lucht) 1 of 2 lln over dat maximum heen mag om dat probleem tegen te gaan...
Tja, ik herken het wel, al word ik met mijn achtergrond niet zo bang van werkdruk. Grotere klassen vergen bijvoorbeeld veel meer nakijk-tijd die nergens in zit verdisconteerd. Er staat 20 uur op jaarbasis op mijn takenplaatje voor het mentoraat. Nou, succes daarmee. In totaal zit ik, voor ouderavonden, activiteiten en 2 cursussen (waarvan 1 verplicht en 1 vrijwillig) 23 avonden op school dit jaar. Vind ik veel, voor een baan waarvan iedereen denkt dat je dat tijdens kantooruren doet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138589628
is er iemand die weet of er een gratis tool is om een word of pdf bestand naar kes om te zetten?

Heel leuk dat Kurzweil, maar totaal Mac onvriendelijk. Voornamelijk tools voor de windows omgeving wat ik zie.
Ik zit nu thuis en wil een toets omzetten naar kes formaat (er is 1 scanner op de school en die schijnt stuk te zijn, lekker handig).

Ook leuk dat Kurzweil geld wil verdienen, maar maak het wel een beetje gebruikersvriendelijker.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 7 april 2014 @ 17:26:07 #12
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_138617682
Ik open word en PDF bestanden gewoon direct met Kurzweil en dat werkt prima.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  maandag 7 april 2014 @ 23:22:37 #13
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_138637658
Ik kwam dat gescande A4tje ook tegen - klassiek politieke framing om daaruit de conclusies te trekken die het CNV eruit haalt.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_138640177
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 16:03 schreef la_perle_rouge het volgende:
Minister Bussemaker geeft het onderwijs ruim 600 miljoen euro voor conciërges, klassenassistenten, cursussen, computervaardigheden en begeleiding nieuwe docenten. Maar het is de leraar die bepaalt wat kinderen leren op school. Langdurige bevriezing van de lonen leidt tot een gevoel van welvaartsverlies.
Maandelijks rood staan en interen op gespaard geld (ook al omdat je daar meer belasting op betaalt dan je aan rente krijgt) maakt toch wel wat wanhopig. Vooral omdat tegelijkertijd de werkdruk stijgt.

De schoolbudgetten krimpen en de bestuurders weigeren reserves aan te spreken (die steken ze liever in aandachttrekkende nieuwbouw), dus werken leraren meer en harder. Het aantal lesuren stijgt en de lokalen zijn te vol. 640 miljoen euro, voor cursussen en computervaardigheden. Alsjeblieft meester, alsjeblieft juf, kijk eens hoe we aan het onderwijs denken: D66 mag mooi weer spelen.
We willen hoger loon (of in ieder geval ontdooid loon) en een lagere werkdruk, we krijgen een fopspeen. Een burgerinitiatief voor het stellen van een wettelijk maximum van het aantal leerlingen in een klas is van de week besproken in de kamer, maar met het fantastische argument dat de klassen gemiddeld niet te vol zijn, krijgt de leraar weer nul op het rekest.

Bij de cursuscentra zijn de flessen champagne knallend geopend: zij krijgen een fors een deel van de buit in ruil voor hun waardeloze cursussen. 640 miljoen, en we schieten er niets mee op!
Tsja, ik vraag me ook wel eens af waarom men die 600 miljoen niet zuiver uitgeeft aan het aantrekkelijker maken van het lerarenvak (entreerecht, leerlingenmaximum per klas en minder lesuren). Wat is de reden daarachter?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2014 09:04:50 ]
pi_138640398
Gokje: cursussen zijn eenmalig, leerlingenmaximum en minder lesuren zijn structurele maatregelen, dus uiteindelijk veel duurder.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met coaching door video-opnames? Ga ik de komende tijd krijgen, en ik ben wel benieuwd naar ervaringen.
pi_138643999
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 09:15 schreef Bleie het volgende:
Gokje: cursussen zijn eenmalig, leerlingenmaximum en minder lesuren zijn structurele maatregelen, dus uiteindelijk veel duurder.
Dat had ik zelf ook al bedacht, maar naar mijn weten zijn dit (in het ideale geval althans) ook structurele uitgaven? Verder blijft het toch opmerkelijk dat de docent in Finland minder lessen hoeft te draaien, maar de uitgaven vergelijkbaar zijn.
pi_138679619
Na mijn tirade van laatst tegen D66 moet ik ze nu nageven: in elk geval 1 lid van die partij (Paul van Meenen) meldt voor de motie te hebben gestemd die inzicht moet geven in de besteding van de lumpsum. Verdere stemmingsuitslag nog niet bekend, wel dat de motie verworpen is omdat PvdA en VVD tegen stemden, wat ik beschouw als een dikke middelvinger van die twee partijen naar ieder die belasting betaalt.

Wanneer we weten dat vergelijkbare landen vergelijkbare bedragen aan onderwijs uitgeven en toch de klassen hier significant voller zijn en significant meer leraren niet aan de minimale opleidingseisen voldoen, dan gaat er iets mis in hoe we ons gemeenschapsgeld uitgeven. En dan kun je het tegenover de belastingbetaler niet maken om vrolijk door te gaan met het uitgeven van evenveel -of zelfs meer, zoals de PvdA wil- aan onderwijs.

Hoera dus voor Van Meenen en hopelijk meer D66-leden, en vooral hoera voor CDA en SP die de motie indienden.

http://www.beteronderwijs(...)teding-onderwijsgeld
pi_138697246
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 07:26 schreef ShadyLane het volgende:
Na mijn tirade van laatst tegen D66 moet ik ze nu nageven: in elk geval 1 lid van die partij (Paul van Meenen) meldt voor de motie te hebben gestemd die inzicht moet geven in de besteding van de lumpsum. Verdere stemmingsuitslag nog niet bekend, wel dat de motie verworpen is omdat PvdA en VVD tegen stemden, wat ik beschouw als een dikke middelvinger van die twee partijen naar ieder die belasting betaalt.

Wanneer we weten dat vergelijkbare landen vergelijkbare bedragen aan onderwijs uitgeven en toch de klassen hier significant voller zijn en significant meer leraren niet aan de minimale opleidingseisen voldoen, dan gaat er iets mis in hoe we ons gemeenschapsgeld uitgeven. En dan kun je het tegenover de belastingbetaler niet maken om vrolijk door te gaan met het uitgeven van evenveel -of zelfs meer, zoals de PvdA wil- aan onderwijs.

Hoera dus voor Van Meenen en hopelijk meer D66-leden, en vooral hoera voor CDA en SP die de motie indienden.

http://www.beteronderwijs(...)teding-onderwijsgeld
Waarom in godsnaam zou je tegen die motie stemmen? :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138706695
Volgens Mohandis van de PvdA op Twitter zijn er al genoeg momenten dat het wordt gecontroleerd.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_138715961
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 21:50 schreef Omentuva het volgende:
Volgens Mohandis van de PvdA op Twitter zijn er al genoeg momenten dat het wordt gecontroleerd.
Wat zou het toch fijn zijn als politici niet op basis van foutieve veronderstellingen zouden stemmen. ;)
Of zou hij liegen omwille van een of ander politiek belang?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138732048
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 09:15 schreef Bleie het volgende:
Gokje: cursussen zijn eenmalig, leerlingenmaximum en minder lesuren zijn structurele maatregelen, dus uiteindelijk veel duurder.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met coaching door video-opnames? Ga ik de komende tijd krijgen, en ik ben wel benieuwd naar ervaringen.
Ontzettend confronterend, maar daardoor ook ontzettend leerzaam.
pi_138732449
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 10:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tja, ik herken het wel, al word ik met mijn achtergrond niet zo bang van werkdruk. Grotere klassen vergen bijvoorbeeld veel meer nakijk-tijd die nergens in zit verdisconteerd. Er staat 20 uur op jaarbasis op mijn takenplaatje voor het mentoraat. Nou, succes daarmee. In totaal zit ik, voor ouderavonden, activiteiten en 2 cursussen (waarvan 1 verplicht en 1 vrijwillig) 23 avonden op school dit jaar. Vind ik veel, voor een baan waarvan iedereen denkt dat je dat tijdens kantooruren doet.
Bij mij op school is het mentoraat geloof ik 80u, en zelfs daar gaan mentoren ruim over heen.

Volle klaslokalen maken het lesgeven ook moeilijker (apart zetten kan bv niet) en er is natuurlijk meer kans op onrust.

Heeft er hier iemand ervaring met een 2e/1e graad bevoegdheid halen? Ik twijfel momenteel tussen de VU/UvA (1e graad) en HvA (2e graad).
Ik heb het idee dat ik bij de HvA meer kan leren wat ik wil leren (klassenmanagement, werking brein, het echt 'doen') en op de VU/UvA meer theoretisch/papers etc. Dus ik zat er aan te denken eerst een verkorte 2e graad te doen (heb een MSc. achtergrond) en dan een 1e graad (je mag de helft skippen als je een 2e graad hebt).
Ervaringen?
pi_138734858
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 17:07 schreef runaway het volgende:

[..]

Bij mij op school is het mentoraat geloof ik 80u, en zelfs daar gaan mentoren ruim over heen.

Volle klaslokalen maken het lesgeven ook moeilijker (apart zetten kan bv niet) en er is natuurlijk meer kans op onrust.

Heeft er hier iemand ervaring met een 2e/1e graad bevoegdheid halen? Ik twijfel momenteel tussen de VU/UvA (1e graad) en HvA (2e graad).
Ik heb het idee dat ik bij de HvA meer kan leren wat ik wil leren (klassenmanagement, werking brein, het echt 'doen') en op de VU/UvA meer theoretisch/papers etc. Dus ik zat er aan te denken eerst een verkorte 2e graad te doen (heb een MSc. achtergrond) en dan een 1e graad (je mag de helft skippen als je een 2e graad hebt).
Ervaringen?
Ik zou gewoon een 1e graad halen op de uni. Het meeste leer je toch in de praktijk imo.
pi_138754765
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 17:07 schreef runaway het volgende:

[..]

Bij mij op school is het mentoraat geloof ik 80u, en zelfs daar gaan mentoren ruim over heen.

Volle klaslokalen maken het lesgeven ook moeilijker (apart zetten kan bv niet) en er is natuurlijk meer kans op onrust.

Heeft er hier iemand ervaring met een 2e/1e graad bevoegdheid halen? Ik twijfel momenteel tussen de VU/UvA (1e graad) en HvA (2e graad).
Ik heb het idee dat ik bij de HvA meer kan leren wat ik wil leren (klassenmanagement, werking brein, het echt 'doen') en op de VU/UvA meer theoretisch/papers etc. Dus ik zat er aan te denken eerst een verkorte 2e graad te doen (heb een MSc. achtergrond) en dan een 1e graad (je mag de helft skippen als je een 2e graad hebt).
Ervaringen?
Ik ken over het ILO (van de UvA) weinig positieve verhalen, dus ik denk niet dat ik daarvoor zou gaan. Verder hangt het denk ik ook van je vak en je ambities af. Wil je per se in hogere klassen havo/vwo lesgeven, of gaat je hart meer uit naar vmbo?
pi_138756036
Hoe lang duurt die verkorte 2e graad? De normale 2e graads lerarenopleidingen duren vier jaar, en 1egraads een, dus als je dan de helft van het 2egraads programma mag skippen ben je alsnog langer bezig.

Ik zou voor de kortst mogelijke tijd gaan. Want vakinhoudelijke kennis heb je al door je MSc, en op het gebeid van didactische kennis/vaardigheden kun je maar een beperkt deel op een opleiding leren. Het grootste deel ervan leer je toch gewoon in de praktijk, na je opleiding. Je wordt er niet veel wijzer van om informatie over 'hoe werkt het puberbrein' of reflectie over 'wat zijn mijn eigen leerdoelen als docent' te blijven herhalen. Je werk als docent is waar het gebeurt, daar leer je het meest.

Niet alleen om redenen van studieschuld maar ook om inhoudelijke redenen zou ik dus de tijd die je aan het behalen van een lesbevoegdheid besteedt zo kort mogelijk houden. Aangezien "eerst verkort tweedegraads en daarna eerstegraads" waarschijnlijk langer duurt dan "meteen eerstegraads" raad ik je het laatste aan.
pi_138762389
Thanks voor alle adviezen!
Ik ben nog uit aan het dokteren hoe lang een 2e graad duurt, er vanuit gaande dat ik geen vakinhoudelijke vakken hoef te volgen......
Dinsdag naar de HvA dus dan meer info :)
  dinsdag 15 april 2014 @ 19:26:25 #28
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_138916470
Midden in de winternacht, ging de hemel open.
Die ons heil der wereld bracht, antwoord op ons hopen

Elke vogel zingt zijn lied, herders waarom zingt gij niet
Laat de citers slaan, blaast de fluiten aan
Laat de bel, laat de trom, laat de beltrom horen:
De nieuwe CAO is geboooren.

:')

quote:
Cao voortgezet onderwijs: Meer loon en werkdrukverlaging voor iedereen

Na maanden steggelen is er een onderhandelaarsakkoord voor de cao voortgezet onderwijs. “Het was een heel moeilijk proces”, zegt AOb-bestuurder voortgezet onderwijs Ben Hoogenboom. “Maar we hebben plussen voor jong en oud.”

Een paar weken geleden stonden de zaken er nog anders voor. Over veel ingewikkelde punten, zoals werkdrukverlaging, een seniorenregeling en loon konden de vakbonden en werkgevers het niet eens worden. “Het was vooral lastig om tot een cao te komen waarmee alle generaties tevreden kunnen zijn”, zegt Hoogenboom.

Stap voorwaarts
Van de vakbonden moest de werkdruk omlaag. Voor iedereen. “Wij vinden de werkdruk het grootste probleem. We zijn overeengekomen dat elke docent één uur minder les kan gaan geven. Een lestaak van 23 uur behoort nu tot de mogelijkheden.” Dat is voor de AOb een grote stap voorwaarts.

Wel staat daar iets voor tegenover. De seniorenregeling blijft bestaan, maar wordt aangepast. Hoogenboom: “De regeling wordt soberder. De ingangsleeftijd schuift op van 52 naar 57 jaar. Dit komt doordat iedereen langer door moet werken. Wel is er een overgangsregeling voor leraren die nu al 52 jaar zijn.”

Het aantal op te nemen senioren-uren wordt gehalveerd. Mochten leraren toch de 340 uren, zoals vroeger, willen opnemen dan gaat de eigen bijdrage omhoog, legt Hoogenboom uit. “Waar ik blij mee ben is dat er wel het recht bestaat om leraren één dag helemaal uit te roosteren, bij opname van 170 uren.” Al met al kan Hoogenboom de nieuwe seniorenregeling verdedigen. “Het is een faire afspraak. De werkgevers wilden de seniorenregeling het liefst helemaal afschaffen. Dat gebeurt niet. Bovendien wordt een deel van het geld van de bapo ingezet voor werkdrukverlaging voor iedereen.”

Stevige afspraken
Blij is Hoogenboom met de stevige afspraken voor jonge docenten. “Al die versplinterde banen zijn slecht voor het beroep. Het verhoogt de werkdruk. Daarom is afgesproken dat jonge docenten bij hun eerste aanstelling voor minimaal 0,5 fte in dienst komen”, zegt Hoogenboom. Voor starters is bedongen dat ze in de eerste twee jaar minder lessen geven. Op deze manier moeten jonge leerkrachten in het onderwijs blijven.

Het enige punt waar de sociale partners snel uit waren, was professionalisering. “Wij wilden een basisrecht voor alle docenten. Zij moeten zelf aan het roer staan van hun eigen ontwikkeling”, zegt Hoogenboom. “Dat is nu geregeld door er tijd en geld voor vrij te maken.”

Loon omhoog
Dan de nullijn. “Dat gedrocht is nu eindelijk van het toneel. De lonen worden structureel verhoogd met 1,2 procent vanaf augustus 2014”, zegt de AOb-bestuurder blij. Het entreerecht, het bevorderen van leraren naar hogere salarisschalen is voorlopig ook ‘gered’. “Dat was een heet hangijzer. Werkgevers wilden er vanaf, terwijl per 1 augustus 2014 juist alle leraren die meer dan 50 procent in de bovenbouw lesgeven, zouden worden bevorderd. Dat gaat nog steeds door. Wel vervalt de regeling eind juli 2015, maar niet voor leraren die net zijn begonnen aan een opleiding.” De partijen overleggen later verder over een alternatieve manier om de doelstelling uit het Convenant Leerkracht uit te werken.

Al met al is AOb-bestuurder Hoogenboom redelijk tevreden. “De werkgevers waren er op gericht alles goedkoper te maken. Na het stuklopen van het overleg in het voorjaar van 2013 veranderde hun houding. We hebben toen goed kunnen overleggen en gezien de omstandigheden reële stappen gezet om de werkdruk te verlagen. Een nieuwe seniorenregeling die aantrekkelijk is voor beide partijen is ook gelukt. Het is belangrijk dat de AOb weer betrokken is bij een nieuwe cao. Dan kunnen we naleving afdwingen.”

De nieuwe cao voortgezet onderwijs wordt nu voorgelegd aan de achterbannen van de vakbonden en de werkgevers. Als deze worden overgenomen geldt de cao vanaf 1 augustus 2014 en heeft een looptijd van één jaar.

De nieuwe cao voortgezet onderwijs in hoofdpunten:

Professionalisering voor iedereen. Alle leraren krijgen een basisrecht om 83 uur en 600 euro te besteden aan nascholing, zoals het volgen van cursussen. Ondersteuners krijgen 40 uur en 500 euro.

Alle lonen gaan per 1 augustus 2014 structureel met 1,2 procent omhoog. De nullijn is van de baan.

Het entreerecht blijft dit jaar bestaan. Geef je als leraar op 1 augustus 2014 les in de bovenbouw voor de helft of meer dan de helft van de tijd, dan ga je naar een hogere salarisschaal. Per juli 2015 vervalt dit recht, behalve voor leraren die zijn begonnen aan een opleiding via de Lerarenbeurs. Bonden en VO Raad delen de doelstelling van het entreerecht en onderzoeken alternatieven.

De seniorenregeling blijft bestaan, maar verandert. De leeftijd om senioren-uren om te nemen verschuift van 52 naar 57 jaar. Het aantal op te nemen uren halveert. Voor iedereen die nu 52 of ouder is, komt een overgangsregeling.

De werkdruk gaat omlaag. Alle leraren krijgen een lestaak van 23 uur. Dat betekent dat ze één lesuur per week minder hebben.

Jonge leerkrachten moeten voor minimaal 0,5 fte worden aangesteld. Zij hebben nu al 20 procent minder lessen in hun eerste jaar, daar komt bij dat ze ook in het tweede jaar 10 procent minder lessen krijgen.

De vijf dagen minder zomervakantie als gevolg van de Wet onderwijstijd worden gecompenseerd met vijf dagen extra verlof met volledige bezoldiging.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  dinsdag 15 april 2014 @ 19:37:36 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138917000
*O* Jeej, ik mag blijven *O*
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 15 april 2014 @ 21:26:03 #30
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_138922369
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
*O* Jeej, ik mag blijven *O*
Gefeliciteerd!


Uit de CAO: Ik snap die eis van minimaal 0,5fte voor starters niet. Sommigen willen dat misschien helemaal niet? Is dit een verkapte manier om te voorkomen dat mensen gaan werken naast het halen van hun bevoegdheid?

En die 23 uur, ik ken nu al geen school waar 1fte niet 25 of 26 uur is. Benieuwd hoe ze dat willen aanpakken.

En zou het entreerecht er dan echt van komen? Dan ga ik even hard onderhandelen over de klassen die ik volgend jaar krijg (na mijn verlof). Geef alle afgelopen jaren op deze school al 80% les in de bovenbouw, maar als t er per 1 augustus 2015 weer uit gaat en ze smeren me een jaartje meer onderbouw aan vanwege verlof ben ik mooi de sigaar!
Kwak
  dinsdag 15 april 2014 @ 22:09:22 #31
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_138924965
ah, uit de tekst haal ik dat ze bij een lessenspreiding over max 37,8 weken van de 750 klokuren, uitkomen op 23,8 lesuren van 50 minuten. dat is dus iets anders dan 23, en het is ook geen verandering want de 750 klokuren blijven staan.

Onze school gaat nu ook al van 750 uit maar trekt alle mogelijke lesuitval daar al vanaf en komt dan op 25 uur (26 als je 1-5 uur examenklassen lesgeeft, 27 als je 6-11 uur examenklassen lesgeeft).

En over de 0,5 fte eis, daar kunnen ze onderuit als er krimp is (hoe gedefinieerd weet ik niet), of als de docent zelf een kleinere aanstelling wil.
Kwak
  Redactie Frontpage woensdag 16 april 2014 @ 09:46:46 #32
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_138934045
En geen trekkingsrecht meer, was toch een leuke extra :'(
pi_138935591
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 09:46 schreef PartyAnimal87 het volgende:
En geen trekkingsrecht meer, was toch een leuke extra :'(
je krijgt nu 50 ipv 24 uur, die je mag sparen ook nog tot 200 uur om te gebruiken als verlof. Alleen niet uitbetalen nee, tenzij voor kinderopvang of verhogen pensioenaanspraak.
Kwak
  Redactie Frontpage woensdag 16 april 2014 @ 11:58:09 #34
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_138937414
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 10:53 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

je krijgt nu 50 ipv 24 uur, die je mag sparen ook nog tot 200 uur om te gebruiken als verlof. Alleen niet uitbetalen nee, tenzij voor kinderopvang of verhogen pensioenaanspraak.
Heb ik gelezen inderdaad, maar juist dat financiële extraatje was wel "lekker". Heb al genoeg vrij in een jaar wat dat betreft en ik kon in september echt niet vertellen wanneer ik die drie vrije dagen in zou willen zetten. Dus nu maar uren sparen :)
pi_138937687
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 11:58 schreef PartyAnimal87 het volgende:

[..]

Heb ik gelezen inderdaad, maar juist dat financiële extraatje was wel "lekker". Heb al genoeg vrij in een jaar wat dat betreft en ik kon in september echt niet vertellen wanneer ik die drie vrije dagen in zou willen zetten. Dus nu maar uren sparen :)
Ik laat het liever van mijn taakuren afhalen, zodat ik niet word ingezet bij ongein als huiswerktoezicht en bijles, of ik spaar het voor ouderschapsverlof bij een evt. tweede kind.
Kwak
  woensdag 16 april 2014 @ 16:09:14 #36
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_138945523
Ik las al ergens de rekensom dat als je het trekkingsrecht liet uitbetalen dat dan gemiddeld genomen zo'n 1,4% zou zijn en daardoor is de 1,2% salarisverhoging eigenlijk per saldo een verlaging. :D
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_138945720
quote:
15s.gif Op woensdag 16 april 2014 16:09 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik las al ergens de rekensom dat als je het trekkingsrecht liet uitbetalen dat dan gemiddeld genomen zo'n 1,4% zou zijn en daardoor is de 1,2% salarisverhoging eigenlijk per saldo een verlaging. :D
tenzij je door je 50 uur in te zetten ook 50 uur over je taakuren heengaat, dat kun je laten uitbetalen, krijg je t er alsnog bij :P
Kwak
pi_138949170
quote:
15s.gif Op woensdag 16 april 2014 16:09 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik las al ergens de rekensom dat als je het trekkingsrecht liet uitbetalen dat dan gemiddeld genomen zo'n 1,4% zou zijn en daardoor is de 1,2% salarisverhoging eigenlijk per saldo een verlaging. :D
Is toch wel een mooi voorbeeld van die sigaar uit eigen doos waar men het altijd over heeft. :+

Ik ben benieuwd of die 50 uur 'zelf in te zetten' wel gaat werken. Als je hoort hoeveel scholen er de laatste jaren tot extra 'gratis' (for lack of a better word) lesuren over zijn gegaan vraag ik me af of de budgettaire ruimte er wel is om - zoals de AOB voorstelt - die 50 uur in te zetten voor lesuurvermindering.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_138950360
Hmm, zal het dan ook maar van mijn taakuren gaan laten afhalen. Ik zit nu ook al op +20 uren.

Ik vond het uitbetalen ook wel prettig. Toch een extraatje. Dus ook ik ga er dan op achteruit.

Want vrij nemen, wanneer kan dat?
Ik laat namelijk liever geen lessen uitvallen.
En dan kan je als docent alleen tijdens surveilleren en activiteitenweken compenseren.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 10:53 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

je krijgt nu 50 ipv 24 uur, die je mag sparen ook nog tot 200 uur om te gebruiken als verlof. Alleen niet uitbetalen nee, tenzij voor kinderopvang of verhogen pensioenaanspraak.


[ Bericht 7% gewijzigd door merry77 op 16-04-2014 18:47:31 ]
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_138950888
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 18:41 schreef merry77 het volgende:
Hmm, zal het dan ook maar van mijn taakuren gaan laten afhalen. Ik zit nu ook al op +20 uren.

Ik vond het uitbetalen ook wel prettig. Toch een extraatje. Dus ook ik ga er dan op achteruit.

Want vrij nemen, wanneer kan dat?
Ik laat namelijk liever geen lessen uitvallen.
En dan kan je als docent alleen tijdens surveilleren en activiteitenweken compenseren.

[..]

Als je nu op +20 staat sta je met 50 erbij dus op +70, is ook een leuk bedrag om uit te laten betalen ;)

Hoe kom je trws op +20? Er zijn bij ons nauwelijks gefaciliteerde taken, met 30 mentor leerlingen en 4 pws groepjes sta ik nog 8 in de min :') (de reizen worden bv niet in uren betaald bij ons, sectievoorzitter is 20u etc.)
Kwak
pi_138975326
Ik heb afgelopen week mijn eerste studentenevaluatie gekregen, die heel positief was. Ik had natuurlijk gehoopt dat de studenten mijn colleges waardeerden, maar ik had zo'n goede beoordeling niet verwacht. Over het algemeen vinden studenten het vak moeilijk en het scoorde afgelopen jaren dan ook in vergelijking met andere vakken niet zo goed. Ik voel me trots!

Oh, ik kwam gisteren een interessant artikel in The Guardian tegen: Education's culture of overwork is turning children and teachers into ghosts. Moraal van het verhaal: "If schools slowed down and focused on a deeper kind of flourishing, they might be more productive." Het doet me goed dat er gelijkgezinden zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_138979133
Wat fijn Janneke en Claudia!

Ik weet voorlopig nog niet zeker of ik kan blijven. -O-

Vandaag is een van mijn lessen opgenomen. Les ging prima, naar mijn gevoel. Er waren maar 6 studenten, dus dat is wel erg weinig. Ik hoop echt dat de volgende opname met een volle klas kan, want daar heb ik veel meer moeite mee. Maar goed, na het paasweekend kan ik de beelden bekijken. Ben heel benieuwd wat ik dan zie.

Leuk artikel Claudia. Ik herken in elk geval de ghost adult bij mezelf. Dit is mijn derde werkdag deze week, en de derde dag dat ik van 8.30 - 18.40, eigenlijk zonder pauze, aan het werk ben.

Dinsdagochtend wel een heel interessante training gehad over constructive alignment, met o.a. de film 'Teaching teaching and understanding understanding'. In drie delen te vinden op YouTube: Een aanrader ook, wat mij betreft.
pi_139003726
Zes studenten? Jemig. Zulke groepssamenstellingen herinner ik me nog van m'n studie theoretische taalwetenschap. Hoeveel studenten zitten er normaliter in zo'n groep?

Ik vind het knap dat je naar die beelden gaat kijken, dat je er zelfs benieuwd naar bent. Het lijkt mij vreselijk om mezelf terug te zien. Ik heb voor het vak academische vaardigheden een keer gedaan alsof ik mijn presentatie (die opgenomen was) had bekeken. :+

Waarom is je positie onzeker? Komt dat doordat je nog geen BKO hebt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_139003787
Jezelf terugzien is horror. Ik heb diepe bewondering voor mensen die dat goed kunnen. Ik kan ook niet normaal reflecteren want ik vind alles stom.

Dat brengt me altijd op de herinnering van toen ik een jaar of 7 was en mijn zus me had opgenomen op een bandje. Ik bleef ontkennen dat het mijn stem was. We kregen er zelfs ruzie over. Uiteindelijk moest ik toch toegeven dat de stem die ik op het bandje hoorde dan toch hoogstwaarschijnlijk wel mijn stem moest zijn, maar onder protest.

Fijn van je evaluatie, Claudia. Is er ook iemand vanuit de organisatie een keertje komen kijken? En zijn er wel een paar punten die je als verbetering mee kunt nemen voor een volgende keer? Alles meteen perfect doen, is ook zo saai he. ;) . Het moet wel een uitdaging blijven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_139003837
Bij dat vak zijn er normaal 10-15 studenten. We werken daarmee met halve klassen, en tweedejaarsgroepen zijn meestal niet zo groot. Eerstejaarsklassen zijn ruim 30. Mijn slb-klas begon zelfs met 36, daar zijn er nu nog een stuk 30 van over.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_139003877
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 april 2014 09:22 schreef Franny_G het volgende:
Jezelf terugzien is horror. Ik heb diepe bewondering voor mensen die dat goed kunnen. Ik kan ook niet normaal reflecteren want ik vind alles stom.
Ik kan me voorstellen dat het erg nuttig kan zijn, maar ik denk dat het mij zou verlammen. Ik heb ook collega's die moeite hebben om relaxed voor een groep te staan omdat ze weten dat er een evaluatie aan gaat komen. Dat kan ik me goed voorstellen. Wat me tot nog toe juist aardig is gelukt, is om wat grapjes te maken voor de groep, om dingen te doen en te zeggen waar ik me niet helemaal op mijn gemak bij voel maar die ik wel eens uit wil proberen. Als ik mezelf terug zou moeten kijken, zou ik die dingen waarschijnlijk niet doen en dus zou zo'n opname geen goede weerspiegeling zijn van hoe ik college geef.

quote:
Dat brengt me altijd op de herinnering van toen ik een jaar of 7 was en mijn zus me had opgenomen op een bandje. Ik bleef ontkennen dat het mijn stem was. We kregen er zelfs ruzie over. Uiteindelijk moest ik toch toegeven dat de stem die ik op het bandje hoorde dan toch hoogstwaarschijnlijk wel mijn stem moest zijn, maar onder protest.
:D

Mezelf terughoren vind ik weer niet zo erg. Ik heb uren aan audio terug moeten luisteren voor mijn onderzoek omdat ik interviews met leerlingen heb gevoerd.

quote:
Fijn van je evaluatie, Claudia. Is er ook iemand vanuit de organisatie een keertje komen kijken? En zijn er wel een paar punten die je als verbetering mee kunt nemen voor een volgende keer? Alles meteen perfect doen, is ook zo saai he. ;) . Het moet wel een uitdaging blijven.
Er hebben bij drie colleges van me collega's gezeten, bij twee mijn directe collega en bij een mijn baas. Met mijn baas heb ik het vooral gehad over het vinden van een balans tussen interactie met het publiek en ook alle theorie behandeld krijgen. Dat blijft een uitdaging, vind ik, en in die zin zijn de colleges dus nog steeds spannend. Ik voel er zelf veel voor om vakinhoudelijk wijzigingen te maken, bijvoorbeeld door selectiever te zijn in de theorie die we aanbieden. Daar ga ik het met mijn directe collega nog over hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_139003975
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 09:27 schreef Bleie het volgende:
Bij dat vak zijn er normaal 10-15 studenten. We werken daarmee met halve klassen, en tweedejaarsgroepen zijn meestal niet zo groot. Eerstejaarsklassen zijn ruim 30. Mijn slb-klas begon zelfs met 36, daar zijn er nu nog een stuk 30 van over.
Wat heerlijk, zo'n kleine groep! Ik geef nu werkcolleges aan groepen van ongeveer 30 studenten. Het is waanzin om te denken dat je dat met zo'n grote groep effectief kunt doen. Vanaf volgend jaar gaan bij ons de werkcolleges écht kleiner worden, maar die gaan dan ook in toenemende mate geleid worden door junior personeel.

quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jemig. Heb je dat zo te horen gekregen of heb je dat tussen de regels door gelezen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_139005083
Ik heb me even ingelezen in wat er her en der geschreven wordt over de nieuwe CAO-VO. Salarisverhoging van 1,2% blijkt weg te strepen tegen inleveren van 1,4% (trekkingsrecht dat de meesten lieten uitbetalen) en de 50u werkdrukverlaging per jaar blijkt (meer dan) weg te strepen tegen het aantal uren dat een leraar over zijn gehele loopbaan genomen meer gaat werken.

Het zou ook eens niet :)
De mogelijkheid bestaat nog dat de leden het akkoord wegstemmen zodat er opnieuw onderhandeld kan worden, maar zeker is dat niet: dat van die 23 lesuren lijkt enthousiast ontvangen te worden, ofschoon het dus sterk op een "koop nu, betaal later"-truc lijkt.
  vrijdag 18 april 2014 @ 10:25:33 #49
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_139005139
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 10:23 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb me even ingelezen in wat er her en der geschreven wordt over de nieuwe CAO-VO. Salarisverhoging van 1,2% blijkt weg te strepen tegen inleveren van 1,4% (trekkingsrecht dat de meesten lieten uitbetalen) en de 50u werkdrukverlaging per jaar blijkt (meer dan) weg te strepen tegen het aantal uren dat een leraar over zijn gehele loopbaan genomen meer gaat werken.

Het zou ook eens niet :)
De mogelijkheid bestaat nog dat de leden het akkoord wegstemmen zodat er opnieuw onderhandeld kan worden, maar zeker is dat niet: dat van die 23 lesuren lijkt enthousiast ontvangen te worden, ofschoon het dus sterk op een "koop nu, betaal later"-truc lijkt.
Ik ben geen lid van de bond, dus dan moet ik eigenlijk ook niet zeuren, maarrrr... ;)

Je snapt toch niet dat ze hier met droge ogen mee aan komen zetten. Het zal ook wel weer goed gekeurd worden door de leden en we zijn weer een jaar genaaid.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  vrijdag 18 april 2014 @ 10:28:23 #50
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_139005221
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 10:23 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb me even ingelezen in wat er her en der geschreven wordt over de nieuwe CAO-VO. Salarisverhoging van 1,2% blijkt weg te strepen tegen inleveren van 1,4% (trekkingsrecht dat de meesten lieten uitbetalen) en de 50u werkdrukverlaging per jaar blijkt (meer dan) weg te strepen tegen het aantal uren dat een leraar over zijn gehele loopbaan genomen meer gaat werken.

Het zou ook eens niet :)
De mogelijkheid bestaat nog dat de leden het akkoord wegstemmen zodat er opnieuw onderhandeld kan worden, maar zeker is dat niet: dat van die 23 lesuren lijkt enthousiast ontvangen te worden, ofschoon het dus sterk op een "koop nu, betaal later"-truc lijkt.
dat van die meer uren in de loopbaan vind ik een scheve vergelijking. Iedereen gaat langer doorwerken, vut uurs vrijwel overal afgeschaft en we betalen er ook geen premie meer voor. Het sparen van die 50 uur voor uitkering te bate van kinderopvang vind ik zelf een hele fijne regel.

Het trekkingsrecht lieten veel mensen uitbetalen maar wad in feite natuurlijk geen loonsverhoging.

Ik dek dat er redelijk veel uitgesleept ia in t akkoord, ik vind het entreerecht voor 1 jaar veel belangrijker, dat gaat me in de komende jaren veel meer geld opleveren dan dat uitbetaalde trekkingsrecht.

(sorry telefoontyptyfus)
Kwak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')