FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Citroën favorieten
sturmpiezaterdag 5 april 2014 @ 10:07
Post hier jouw favoriete Citroën.
Ik vind dat Citroën het bijzonder goed doet in autoland. Hun modellen zijn lief.
Als ik een BMW 5-serie zie, dan krijg ik zin om de 5-serie hard in de uitlaat te neuken. Maar als ik tegenwoordig een mooie nieuwe Citroën zie, dan ben ik verbaast over de schoonheid die ze uitstralen. Ze zijn zo lief. Mijn hart smelt bij deze:

citroen-ds3-yellow.jpg
Rewimozaterdag 5 april 2014 @ 10:08
C3 Picasso O+
Sannr_zaterdag 5 april 2014 @ 10:16
Die moderne DSen vind ik lelijk, maar de C6 vind ik bloedmooi:

Citroen_C6.jpg

Helaas wordt ie niet meer gemaakt. De laatste echte franse limousine wat mij betreft.

En in een topic als dit mag de SM natuurlijk nooit vergeten worden:


Wie wil er bij een moment waarop iedereen staat op te scheppen over z'n auto's nou niet kunnen roepen dat ie bij de SM club zit? ;)
sturmpiezaterdag 5 april 2014 @ 10:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 10:16 schreef Sannr_ het volgende:
Die moderne DSen vind ik lelijk, maar de C6 vind ik bloedmooi:

[ afbeelding ]

Helaas wordt ie niet meer gemaakt. De laatste echte franse limousine wat mij betreft.
die heeft iets van de oude CX. die ontzettende neus en kleine kont. die c6 lijkt op de audi rs6
Meike26zaterdag 5 april 2014 @ 10:30
Favoriete Citroën voor mij is zonder twijfel de CX. Zowel de break als de limousine wekken ontzag en bewondering op. Alhoewel ik het zeker niet de mooiste Citroën vindt, straalt hij zowel drama als elegantie uit. Zonder de CX hadden we ook zeker geen XM gehad en al helemaal geen C6. 'Mooi van lelijkheid' gaat weer iets te ver, maar komt in de richting. De CX is een beetje zoals de Countach dit was voor het merk Lamborghini.

De CX is misschien wel het meest Citroën van alle Citroëns _O_ ^O^

Citroen_CX_2.5_Prestige_1988.jpg

citroen-cx-4.jpg

cx_gti_turbo_reklama.jpg
SgtPorkbeanszaterdag 5 april 2014 @ 10:31
Citroen DS5
Ciroen_DS5_lo-res_02.jpg
Prachtauto O+
thepredatorzaterdag 5 april 2014 @ 10:35
Ik werk bij Citroën en dit jaar komen er nog een paar leuke modellen :)
Erasmozaterdag 5 april 2014 @ 10:37
Alleen huidige auto's of ook uit het verleden? :P
sturmpiezaterdag 5 april 2014 @ 10:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 10:30 schreef Meike26 het volgende:
Favoriete Citroën voor mij is zonder twijfel de CX. Zowel de break als de limousine wekken ontzag en bewondering op. Alhoewel ik het zeker niet de mooiste Citroën vindt, straalt hij zowel drama als elegantie uit. Zonder de CX hadden we ook zeker geen XM gehad en al helemaal geen C6. 'Mooi van lelijkheid' gaat weer iets te ver, maar komt in de richting. De CX is een beetje zoals de Countach dit was voor het merk Lamborghini.

De CX is misschien wel het meest Citroën van alle Citroëns _O_ ^O^

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
het interieur design van de CX is fantastisch. voor die tijd echt één van de strakste.
Sannr_zaterdag 5 april 2014 @ 10:38
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 april 2014 10:35 schreef thepredator het volgende:
Ik werk bij Citroën en dit jaar komen er nog een paar leuke modellen :)
Komt er nog een opvolger voor de Pluriel? Citroen heeft helemaal geen cabrio's op het moment geloof ik?

Pluriel:

citroen_2003-C3_Pluriel-005_4.jpg

De mooiste Citroen cabrio is natuurlijk de DS:

Citro%C3%ABn_DS_Cabrio.jpg
Meike26zaterdag 5 april 2014 @ 10:41
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 april 2014 10:35 schreef thepredator het volgende:
Ik werk bij Citroën en dit jaar komen er nog een paar leuke modellen :)
Hopelijk komt de nieuwe C1 ook echt als Swiss & Me. Toen ik de nieuwe C1 voor het eerst zag, dacht ik echt "Oke, nu gaan ze te ver met hun eigenzinnigheid". Bij het zien van de Swiss & Me heb ik het model an sich beter kunnen waarderen en hebben ze toch veel merkidentiteit in dat bakkie kunnen stoppen, meer dan in de huidige C1.

image.jpg?OriginalImageUrl=%2Fuk%2Fassets%2Fcms%2F62573322-3be2-4644-ba1a-59b7a5fbe165%2FLarge+Image.jpg%3Fp%3D140305_12%3A26&Width=615&Height=347
De 'gewone'.

m1myhlnb6k3s.jpg
Swiss & Me

En inderdaad, de C4 Cactus komt er ook nog bij. Ook een auto die ook echt Citroën uitstraalt. O+
FF_Serieuszaterdag 5 april 2014 @ 10:41
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 april 2014 10:31 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Citroen DS5
[ afbeelding ]
Prachtauto O+
inderdaad, van binnen en buiten! :9~
NieuweNierzaterdag 5 april 2014 @ 10:50
De C1 :+

Nee waarschijnlijk een dikke C6 :D
thepredatorzaterdag 5 april 2014 @ 11:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 10:38 schreef Sannr_ het volgende:

[..]

Komt er nog een opvolger voor de Pluriel? Citroen heeft helemaal geen cabrio's op het moment geloof ik?

Pluriel:

[ afbeelding ]

De mooiste Citroen cabrio is natuurlijk de DS:

[ afbeelding ]
Citroën heeft wel een Cabrio op het moment, de DS3 cabrio en ook komt de nieuwe C1 in een Cabrio (echter cabrio zoals de pluriel is het trouwens niet)
Sannr_zaterdag 5 april 2014 @ 11:18
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 11:16 schreef thepredator het volgende:

[..]

Citroën heeft wel een Cabrio op het moment, de DS3 cabrio en ook komt de nieuwe C1 in een Cabrio
Da's toch alleen in naam een cabrio, maar eigenlijk alleen een schuifdakje?

ds3cabrio.jpg
thepredatorzaterdag 5 april 2014 @ 11:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 11:18 schreef Sannr_ het volgende:

[..]

Da's toch alleen in naam een cabrio, maar eigenlijk alleen een schuifdakje?
Klopt, zie mijn vorige post :)
Meike26zaterdag 5 april 2014 @ 13:58
Het had trouwens niet veel gescheeld of er was zo'n 20 jaar geleden ook een ZX cabrio gekomen...

CITROEN_ZX_Vent_d'Ouest.jpg

album-citroen-cabriolet-ouest-img.jpg

Dit is slechts een studiemodel, er is er maar 1 bekend. PSA besloot echter om de 306Cabrio voorrang te geven en geen eigen concurrentiestrijd aan te gaan met de ZX. Begrijpelijk, maar ook wel jammer. Vind hem erg chique :@
Erasmozaterdag 5 april 2014 @ 14:22
Zeer jammer ja anders was het denk ik een populair dingetje geworden. De Visa Decouvrable kwam ook aardig in de buurt van een cabrio.
sturmpiezaterdag 5 april 2014 @ 15:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 13:58 schreef Meike26 het volgende:
Het had trouwens niet veel gescheeld of er was zo'n 20 jaar geleden ook een ZX cabrio gekomen...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dit is slechts een studiemodel, er is er maar 1 bekend. PSA besloot echter om de 306Cabrio voorrang te geven en geen eigen concurrentiestrijd aan te gaan met de ZX. Begrijpelijk, maar ook wel jammer. Vind hem erg chique :@
ZX rijdt nie echt fijn, imo
Meike26zaterdag 5 april 2014 @ 15:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 15:09 schreef sturmpie het volgende:

[..]

ZX rijdt nie echt fijn, imo
ZX rijdt vooral wollig. Heel erg meegaand en overhellend in de bochten. Zo'n cabrio zou dan sowieso wat andere (sportievere) vering moeten krijgen, maar dat wollige karakter van de zx is ook wel weer des Citroëns. Neem de eerste Berlingo. Die was ook erg zacht geveerd. Wanneer ik na een rit leeg terug reed naar huis was het soms wel leuk om te zien hoe rap/makkelijk ik over drempels kon rijden vergeleken met onze concurrent die al met de toen 'nieuwe' Caddy's of Combo's reden (circa 2000 tot 2004). Dus ook zonder hydraulische veerbollen hebben sommige Citroens uit de jaren 90 en later nog wel eens dat zachte weemoedige karakter. Nu kan dat niet meer en word alles op het Duits rijden gegooid, harder en sportiever, maar niet automatisch leuker en comfortabeler.
#ANONIEMzaterdag 5 april 2014 @ 16:29
Citroen_Traction_Avant_1936_f3q.jpg
Barcaconiazaterdag 5 april 2014 @ 16:55
B14 camionette natuurlijk


21citroen_b2_normande2.jpg
sturmpiezaterdag 5 april 2014 @ 17:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 15:19 schreef Meike26 het volgende:
dat wollige karakter van de zx is ook wel weer des Citroëns
zeer zeker
Citroën gebruikte ook luchtbollen. BX en CX, XM ? worden die luchtbollen nog steeds gebruikt ?

peugeot 305 kon je ook volle bak overal overheen rijden.
#ANONIEMzaterdag 5 april 2014 @ 17:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 17:01 schreef sturmpie het volgende:

[..]

zeer zeker
Citroën gebruikte ook luchtbollen. BX en CX, XM ? worden die luchtbollen nog steeds gebruikt ?

Luchtbollen? Hydraulique bedoel je. :P
sturmpiezaterdag 5 april 2014 @ 17:07
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 april 2014 17:05 schreef sig000 het volgende:

[..]

Luchtbollen? Hydraulique bedoel je. :P
luchtvering ja :)
volgens mij doen ze dat nog steeds op bepaalde modellen.
staat ook wel stoer. mijn oom heeft een C6. en die staat bijna met zijn bumpers op de grond als ie uit en stil staat. geweldig ^O^
Barcaconiazaterdag 5 april 2014 @ 17:12
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 april 2014 17:05 schreef sig000 het volgende:

[..]

Luchtbollen? Hydraulique bedoel je. :P
Luchtbollen, heeft eigenlijk iedere citroen. Zonder die dingen zou het comfort waar ze om bekend staan nooit zo geweest zijn. Volgens mij zitten er op zo'n beetje elke auto 4 op.
#ANONIEMzaterdag 5 april 2014 @ 17:15
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 april 2014 17:12 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Luchtbollen, heeft eigenlijk iedere citroen. Zonder die dingen zou het comfort waar ze om bekend staan nooit zo geweest zijn. Volgens mij zitten er op zo'n beetje elke auto 4 op.
Zit geen lucht maar ander gas in zo'n veerbol waar er 5 van zijn, 1 centrale.

260px-Susp_hydrp.jpg
Barcaconiazaterdag 5 april 2014 @ 17:15
quote:
12s.gif Op zaterdag 5 april 2014 17:15 schreef sig000 het volgende:

[..]

Zit geen lucht maar ander gas in zo'n veerbol waar er 5 van zijn, 1 centrale.

[ afbeelding ]
Ik bedoelde eigenlijk die zwarte dingen die daar weer onder hangen.
Erasmozaterdag 5 april 2014 @ 17:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 15:19 schreef Meike26 het volgende:

[..]

ZX rijdt vooral wollig. Heel erg meegaand en overhellend in de bochten. Zo'n cabrio zou dan sowieso wat andere (sportievere) vering moeten krijgen, maar dat wollige karakter van de zx is ook wel weer des Citroëns. Neem de eerste Berlingo. Die was ook erg zacht geveerd. Wanneer ik na een rit leeg terug reed naar huis was het soms wel leuk om te zien hoe rap/makkelijk ik over drempels kon rijden vergeleken met onze concurrent die al met de toen 'nieuwe' Caddy's of Combo's reden (circa 2000 tot 2004). Dus ook zonder hydraulische veerbollen hebben sommige Citroens uit de jaren 90 en later nog wel eens dat zachte weemoedige karakter. Nu kan dat niet meer en word alles op het Duits rijden gegooid, harder en sportiever, maar niet automatisch leuker en comfortabeler.
Trouwen? ^)
#ANONIEMzaterdag 5 april 2014 @ 17:20
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 april 2014 17:15 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk die zwarte dingen die daar weer onder hangen.
Ah, de banden.
DonJameszaterdag 5 april 2014 @ 18:33
Doe mij maar een Mehari O+

4377.png

Graag wel met een Gendarmerie-pak erbij :P

5147484.jpg
lst128zaterdag 5 april 2014 @ 18:43
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 10:41 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Hopelijk komt de nieuwe C1 ook echt als Swiss & Me. Toen ik de nieuwe C1 voor het eerst zag, dacht ik echt "Oke, nu gaan ze te ver met hun eigenzinnigheid". Bij het zien van de Swiss & Me heb ik het model an sich beter kunnen waarderen en hebben ze toch veel merkidentiteit in dat bakkie kunnen stoppen, meer dan in de huidige C1.

[ afbeelding ]
De 'gewone'.

[ afbeelding ]
Swiss & Me

En inderdaad, de C4 Cactus komt er ook nog bij. Ook een auto die ook echt Citroën uitstraalt. O+
Die Swiss & Me doet me een beetje denken aan de AX GTi met die wiel / dorpelranden. Saxo VTS had het ook geloof ik.

Heb nog een tijdje een AX Volcane gehad, geniaal wagentje :7 Heerlijk spartaans autorijden

L-Citroen-AX-GTi.jpg
BartNHzaterdag 5 april 2014 @ 18:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 18:33 schreef DonJames het volgende:
Doe mij maar een Mehari O+
[ afbeelding ]
Als die nog gemaakt zou worden zou ik daar waarschijnlijk in rijden. De mooiste budget auto ooit!
Erasmozaterdag 5 april 2014 @ 18:57
En natuurlijk de CX Loadrunner omdat ie zo belachelijk groot is:

les-autres-citroen-pijpops-10-7536207794195367314.jpg

tis3-1-8844107548388865200.jpg
sturmpiezaterdag 5 april 2014 @ 19:30
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 april 2014 18:57 schreef Erasmo het volgende:
En natuurlijk de CX Loadrunner omdat ie zo belachelijk groot is:

[ afbeelding ]
ben benieuwd hoe je daar een rotonde mee pakt :) supervette bak
Erasmozaterdag 5 april 2014 @ 19:35
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 april 2014 19:30 schreef sturmpie het volgende:

[..]

ben benieuwd hoe je daar een rotonde mee pakt :) supervette bak
Op de vrachtwagenmanier.
Tha_Duckzaterdag 5 april 2014 @ 19:49
2CV natuurlijk O+

En CX en BX blijven ook machtig mooi!
Rewimozaterdag 5 april 2014 @ 19:58
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 april 2014 19:30 schreef sturmpie het volgende:

ben benieuwd hoe je daar een rotonde mee pakt :) supervette bak
Gewoon rechtdoor :D
Skweezerzaterdag 5 april 2014 @ 22:01
saxo
blupzaterdag 5 april 2014 @ 22:33
1x in het echt gezien gewoon in het wild, te fout. Daarom mooi

Citro%C3%ABnBX4TC2007.jpg
#ANONIEMzaterdag 5 april 2014 @ 22:47
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 april 2014 22:33 schreef blup het volgende:
1x in het echt gezien gewoon in het wild, te fout. Daarom mooi

[ afbeelding ]
Iets klopt er niet aan dat ding. :+
Kriegelzaterdag 5 april 2014 @ 23:50
72-Citroen-DS21-DV-10-CI_003.jpg

Duh.
#ANONIEMzondag 6 april 2014 @ 00:24
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 23:50 schreef Kriegel het volgende:
[ afbeelding ]

Duh.
Dat is toch wel een icoon, als je een mooie voorbij ziet komen krijg ik steeds een soort gelukkig gevoel.
Waarschijnlijk omdat mijn goudkleurige DS21 Pallas met neusbeugel 1 van de meest toffe auto's was die ik ooit heb gehad.
Kriegelzondag 6 april 2014 @ 00:29
Alles aan de DS is geweldig (de Pallas-uitvoeringen natuurlijk voorop). De bizarre maar op een aparte manier chique vormgeving, het ultra-comfortabele rijgedrag, het interieur, alle technische innovaties...
#ANONIEMzondag 6 april 2014 @ 00:31
quote:
14s.gif Op zondag 6 april 2014 00:29 schreef Kriegel het volgende:
Alles aan de DS is geweldig (de Pallas-uitvoeringen natuurlijk voorop). De bizarre maar op een aparte manier chique vormgeving, het ultra-comfortabele rijgedrag, het interieur, alle technische innovaties...
Hij ging ook nog eens 190 km/u op de teller.
Kriegelzondag 6 april 2014 @ 00:40
Vanuit een vliegtuig richting de grond zeker?

Het eerste model was ook tof natuurlijk, met al die felle kleuren ertussen die je toen (in Europa) nooit zag:

12-01-03-autostadtl-by-RalfR-41.jpg

Blijft alleen eeuwig zonde dat ze die zescilinder die oorspronkelijk de bedoelde krachtbron was er nooit in hebben gekregen. Dan was ie wellicht nog comfortabeler geweest met de van nature rustigere motorloop van zo'n ding.
Moduszondag 6 april 2014 @ 01:01
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 april 2014 22:47 schreef sig000 het volgende:

[..]

Iets klopt er niet aan dat ding. :+
http://en.wikipedia.org/wiki/Citroen_bx#4TC
quote:
Citroën entered Group B rallying with the BX in 1986. The specially designed rally BX was called the BX 4TC and bore little resemblance to the standard BX. It had a very long nose because the engine (a turbocharger fitted version of Chrysler Europe's Simca Type 180 engine) was mounted longitudinally unlike in the regular BX.
#ANONIEMzondag 6 april 2014 @ 01:04
quote:
10s.gif Op zondag 6 april 2014 00:40 schreef Kriegel het volgende:
Vanuit een vliegtuig richting de grond zeker?

De 2100cc motor en gestroomlijnde vorm ging eerlijk echt waar zo hard op de teller en die was wat optimistisch maar redelijk accuraat voor die tijd.
*btw ik had er nog 1 met ronde klokken.
#ANONIEMzondag 6 april 2014 @ 01:26
Mooiste Citroen in mijn ogen
Citroen%20BX%2016%20RS%201984.jpg
BX Phase 1, met daarna heel dicht gevolgd door de:
citroen-c6.jpg
Zeer elegante C6.

Wat mij opviel tijdens mijn nachtelijke Autoscout24 sessie, dat de C5 helemaal niet zo duur is, voor ongeveer 2000 euro heb je een heel net exemplaar, terwijl het toch echt wel een redelijk jonge auto is (2002-2003) al zit er wel verschil in qua vering toch? Je hebt ze met Hydropneumatische vering en met "Gewone" vering.

Ik heb áltijd al een zwak gehad voor de BX al sinds mijn 11e-12e (Sinds ik voor het eerst mee reed in een BX Phase II 1,6) wil ik er al een.

Ook wel grappig, ik dacht dat het auto`s van 1100-1200kg waren, maar een BX weegt 930-950kg, dat stelt echt helemaal niks voor, de Civic van mijn opa en oma weegt ruim 1000 kilo, en dan heb je veel minder auto.

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een (lets say) BX 1,4 deauville of cannes?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2014 01:26:45 ]
2cvzondag 6 april 2014 @ 03:52
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 17:07 schreef sturmpie het volgende:

[..]

luchtvering ja :)
volgens mij doen ze dat nog steeds op bepaalde modellen.
staat ook wel stoer. mijn oom heeft een C6. en die staat bijna met zijn bumpers op de grond als ie uit en stil staat. geweldig ^O^
Ga je godverdomme schamen. Barbaar.
2cvzondag 6 april 2014 @ 03:54
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 01:26 schreef Braddie het volgende:
Mooiste Citroen in mijn ogen
[ afbeelding ]
BX Phase 1, met daarna heel dicht gevolgd door de:
[ afbeelding ]
Zeer elegante C6.

Wat mij opviel tijdens mijn nachtelijke Autoscout24 sessie, dat de C5 helemaal niet zo duur is, voor ongeveer 2000 euro heb je een heel net exemplaar, terwijl het toch echt wel een redelijk jonge auto is (2002-2003) al zit er wel verschil in qua vering toch? Je hebt ze met Hydropneumatische vering en met "Gewone" vering.

Ik heb áltijd al een zwak gehad voor de BX al sinds mijn 11e-12e (Sinds ik voor het eerst mee reed in een BX Phase II 1,6) wil ik er al een.

Ook wel grappig, ik dacht dat het auto`s van 1100-1200kg waren, maar een BX weegt 930-950kg, dat stelt echt helemaal niks voor, de Civic van mijn opa en oma weegt ruim 1000 kilo, en dan heb je veel minder auto.

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een (lets say) BX 1,4 deauville of cannes?
Komt ongeveer overeen met die van een hamer.
2cvzondag 6 april 2014 @ 04:10
Ontopic: zelf vind ik zo'n beetje elke Citroën geweldig.
- De DS ziet er vanuit elke hoek anders uit. Dat heb je niet bij welke andere auto dan ook. En uiteraard is het (voor zijn tijd) een welhaast futuristische auto met meer comfort (vering, fauteuils) dan het gemiddelde zitmeubel in een woonkamer.
- De BX is redelijk goedkoop, makkelijk te onderhouden, onderdelen nog wel aardig goed verkrijgbaar en het ding is op z'n eigen manier mooi. En uiteraard comfortabel.
- De Traction Avant: mooi, net zo futuristisch als de DS maar dan een paar generaties eerder.
- De CX: mooi ontwerp. Beetje agressief, maar niet te. Comfortabel, snel ruim (break).
- De HY: ruim, stevig, klassiek, geweldig.
- De 2cv: supersimpel, zeer comfortabel, meer karakter dan een karikatuur, redelijk zuinig, open dak, multifunctioneel, licht, en de enige weg waar 'ie moeite mee heeft loopt loodrecht verticaal omhoog.
- De GS: mengelmoes tussen de DS en de 2cv. En toch aan toffe, relatief eenvoudige, comfortabele wagen.
- De XM: de modernste Citroën die op mijn 'vind ik leuk'-lijst staat. Eigenwijs ontwerp, ruim (zeker bij de Break), comfortabel, en gezien het een relatief moderne auto is, zijn onderdelen ook goed verkrijgbaar.

Als vuistregel kan je zeggen dat ik alles mooi vind behalve als het verticale schroefveren heeft en van na 1985 is. En de Xantia vind ik alleen leuk voor de onderdelen die op een BX passen.
#ANONIEMzondag 6 april 2014 @ 05:39
De Traction Avant was zijn tijd ver vooruit en wat weinig mensen weten, op de meest luxe versie werd voor het eerst op de achteras de hydraulische vering uitgeprobeerd die met DS tot geniaal ontworpen systeem verder evolueerde.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2014 05:46:02 ]
2cvzondag 6 april 2014 @ 05:46
quote:
6s.gif Op zondag 6 april 2014 05:39 schreef sig000 het volgende:
De Traction Avant was zijn tijd ver vooruit en wat weinig mensen weten, op de meest luxe versie werd voor het eerst op de achteras de hydraulische vering uitgeprobeerd die met DS tot geniaal ontworpen systeem verder evolueerde.
Dat was wel in de nadagen van de Trax ;)
#ANONIEMzondag 6 april 2014 @ 05:48
Doodzonde dat het nooit tot volle wasdom is gekomen want het is superieur aan elke andere wielophanging.
#ANONIEMzondag 6 april 2014 @ 05:49
Met een DS kon je gewoon met 2 voorwielen en 1 achterwiel rijden.
markyzondag 6 april 2014 @ 13:03
Ik heb er heel wat gehad. Begonnen bij een BX 1.9 trs. Die trok bij optrekken de stenen uit de straat. Daarna een 1.9 tzi die was ondanks bijna de zelfde aut een stuk geciviliseerder. Daarna een XM 2.0. Heerlijk om in te rijden als die het deed. Daarna een ZX 1.4 een gweldige auto was dat. Zeker als je uit de immer pech hebbende XM komt. Die ZX bij 40000 km stand gekocht bij bijna 100000 weggedaan zonder ooit een stuiver aan uit gegeven te hebben. Daarna een ZX 1.8 aura. Ook een heerlijk auto. Ook al zo degelijk. Daarna een Xantia 2.0 16 v heerlijk er vooral zuinige auto. Thuis vertrekken richting Spanje en dan pa na ruim 800 km tanken. Daarna weer een Xantia zelfde type alleen luxere uitvoering en een van de laatste. Niet zo fijn als de vorige. Nu een C5 exclusive uit 2002. Omdat ik tegenwoordig een lease Golf Vll heb rijden we er niet veel meer mee maar als ik instap ervaar ik het nog steeds als een luxe.

De C5 is wel mijn favoriet.
drWhozondag 6 april 2014 @ 13:42
Mijn vader had een prachtige grijze BX. Nooi zo lekker in de auto gezeten als daarin. Soms rij ik op een slecht stuk weg en zie ik iemand in een BX en besef ik dat mijn veel nieuwere auto vast een stuk beroerder zit.

Verder is de SM mijn absolute favoriet, wat een ding. Onbetaalbaar ook.
#ANONIEMzondag 6 april 2014 @ 14:21
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 03:54 schreef 2cv het volgende:

[..]

Komt ongeveer overeen met die van een hamer.
Dat is fijn om te weten _O_
Pizza_Boomzondag 6 april 2014 @ 20:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 18:43 schreef lst128 het volgende:
Heb nog een tijdje een AX Volcane gehad, geniaal wagentje :7 Heerlijk spartaans autorijden
Leuke hokken, zo met zo'n GT pakketje erop. Als ik ooit nog eens een goede AX 1.3 SPORT tegen kom, is ie mijn! Twincarb enzo 8-)
Prowlmaandag 7 april 2014 @ 00:44
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 04:10 schreef 2cv het volgende:
Ontopic: zelf vind ik zo'n beetje elke Citroën geweldig.
- De DS ziet er vanuit elke hoek anders uit. Dat heb je niet bij welke andere auto dan ook. En uiteraard is het (voor zijn tijd) een welhaast futuristische auto met meer comfort (vering, fauteuils) dan het gemiddelde zitmeubel in een woonkamer.
- De BX is redelijk goedkoop, makkelijk te onderhouden, onderdelen nog wel aardig goed verkrijgbaar en het ding is op z'n eigen manier mooi. En uiteraard comfortabel.
- De Traction Avant: mooi, net zo futuristisch als de DS maar dan een paar generaties eerder.
- De CX: mooi ontwerp. Beetje agressief, maar niet te. Comfortabel, snel ruim (break).
- De HY: ruim, stevig, klassiek, geweldig.
- De 2cv: supersimpel, zeer comfortabel, meer karakter dan een karikatuur, redelijk zuinig, open dak, multifunctioneel, licht, en de enige weg waar 'ie moeite mee heeft loopt loodrecht verticaal omhoog.
- De GS: mengelmoes tussen de DS en de 2cv. En toch aan toffe, relatief eenvoudige, comfortabele wagen.
- De XM: de modernste Citroën die op mijn 'vind ik leuk'-lijst staat. Eigenwijs ontwerp, ruim (zeker bij de Break), comfortabel, en gezien het een relatief moderne auto is, zijn onderdelen ook goed verkrijgbaar.

Als vuistregel kan je zeggen dat ik alles mooi vind behalve als het verticale schroefveren heeft en van na 1985 is. En de Xantia vind ik alleen leuk voor de onderdelen die op een BX passen.
Voor de huidige prijs/waarde van een BX heb je al 3 Xantia's of 2 C5jes :D
2cvmaandag 7 april 2014 @ 00:46
quote:
15s.gif Op maandag 7 april 2014 00:44 schreef Prowl het volgende:

[..]

Voor de huidige prijs/waarde van een BX heb je al 3 Xantia's of 2 C5jes :D
Ik heb er laatst een gekocht voor een sixpack Coca Cola. Dus een Xantia kost twee blikjes cola en een C5 drie ?
Prowlmaandag 7 april 2014 @ 12:48
Viel hij van ellende en roest uit elkaar of was het een hele/echte BX?

Je weet zelf ook ondertussen wel wat ze waard beginnen te worden tenzij je een jaren 90 dieselhok hebt :6
2cvmaandag 7 april 2014 @ 20:41
quote:
15s.gif Op maandag 7 april 2014 12:48 schreef Prowl het volgende:
Viel hij van ellende en roest uit elkaar of was het een hele/echte BX?

Je weet zelf ook ondertussen wel wat ze waard beginnen te worden tenzij je een jaren 90 dieselhok hebt :6
Ja, ze worden steeds duurder. M'n huidige dagelijkse BX kostte me 600 euro en de Ambu wel 1100.
koffiemetmelkensuikerdinsdag 8 april 2014 @ 08:01
Niemand die de eend neerzet?

1955_Citroen_2CV.jpg

O+

Ik heb ooit een AX gehad geweldig autotje ging nog redelijk hard ook vooral omdat het gewicht onder de 700 kilo lag daardoor ook zeer zuinig ik noemde het mijn spaarpot :7

Ook meerdere verhuizingen mee gedaan door de vierkante vorm kon er veel meer in dan je zou denken
Koelkasten wasmachines allemaal met een AX vervoerd 8-)
Ook een full stack (zeer grote gitaarversterker met twee grote speakerkasten) ging er met gemak in!
Tha_Duckdinsdag 8 april 2014 @ 08:12
quote:
17s.gif Op dinsdag 8 april 2014 08:01 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Niemand die de eend neerzet?

[ afbeelding ]

O+

Wel hele topic lezen he ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 19:49 schreef Tha_Duck het volgende:
2CV natuurlijk O+

En CX en BX blijven ook machtig mooi!
Erasmodinsdag 8 april 2014 @ 08:53
XM, rechtstreeks uit Star Trek :D

citroen-xm-08.jpg

Jammer genoeg een slecht imago omdat ze geplaagd werden door storingen.

Ik vind het zo jammer dat de GT nooit in productie is gebracht, dat zou echt een waardige opvolger zijn voor de SM -O-
koffiemetmelkensuikerdinsdag 8 april 2014 @ 08:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 08:12 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Wel hele topic lezen he ;)

[..]

:@
Tha_Duckdinsdag 8 april 2014 @ 10:02
quote:
En dit is mijn favoriete overigens:

BF2499A2-7A5D-40C1-9D9A-66F113D77CBB_zpsptmik0jp.jpg
koffiemetmelkensuikerdinsdag 8 april 2014 @ 10:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 10:02 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

En dit is mijn favoriete overigens:

[ afbeelding ]
Kewl ^O^
ohmoetdatzodinsdag 8 april 2014 @ 11:20
5915667368_d007e709b8_o.jpg
mailydinsdag 8 april 2014 @ 23:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 10:08 schreef Rewimo het volgende:
C3 Picasso O+
Hebbik ook O+
Alexxxxxdinsdag 8 april 2014 @ 23:57
6716-crafter-vw.jpg

IMG_0833-border.JPG
#ANONIEMwoensdag 9 april 2014 @ 00:14
Jammer dat een echt goede BX prijzig begint te worden, je hebt voor datzelfde geld nu een vrij goede en strakke C5.
#ANONIEMwoensdag 9 april 2014 @ 02:02
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 00:14 schreef Braddie het volgende:
Jammer dat een echt goede BX prijzig begint te worden, je hebt voor datzelfde geld nu een vrij goede en strakke C5.
Dat is prima om met te beginnen, je loopt er helemaal op leeg en ben je alvast op Ctroen toekomst voorbereid.
#ANONIEMwoensdag 9 april 2014 @ 02:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 08:53 schreef Erasmo het volgende:
XM, rechtstreeks uit Star Trek :D

[ afbeelding ]

Jammer genoeg een slecht imago omdat ze geplaagd werden door storingen.

Ik vind het zo jammer dat de GT nooit in productie is gebracht, dat zou echt een waardige opvolger zijn voor de SM -O-
Ooit gaat het nog een zeer gezochte klassieker worden.
Prowlwoensdag 9 april 2014 @ 10:51
Prijzen van goede XM's beginnen heel snel omhoog te gaan, onder 1500,= koop je echt niets fatsoenlijks meer of je moet er nog voor 2000,= in willen stoppen in achterstallig onderhoud

BX zijn nog koopjes genoeg als je goed zoekt maar ook steeds moeilijker en meestal 1400 of 1600 modellen die niemand wil

Type1/Break/Sport/GTI/16V mag je tegenwoordig ook een flinke duit voor op tafel leggen

En nee, BX break diesels tellen niet mee :P
Tha_Duckwoensdag 9 april 2014 @ 11:56
quote:
15s.gif Op woensdag 9 april 2014 10:51 schreef Prowl het volgende:
Prijzen van goede XM's beginnen heel snel omhoog te gaan, onder 1500,= koop je echt niets fatsoenlijks meer of je moet er nog voor 2000,= in willen stoppen in achterstallig onderhoud

BX zijn nog koopjes genoeg als je goed zoekt maar ook steeds moeilijker en meestal 1400 of 1600 modellen die niemand wil

Type1/Break/Sport/GTI/16V mag je tegenwoordig ook een flinke duit voor op tafel leggen

En nee, BX break diesels tellen niet mee :P
Ik mis mijn BX TRD Turbo :'(
Rewimowoensdag 9 april 2014 @ 13:15
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 april 2014 23:38 schreef maily het volgende:
Hebbik ook O+
Met glasdak? O+
mailywoensdag 9 april 2014 @ 13:19
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 13:15 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Met glasdak? O+
Nee, gewoon een maily-blauwe O+

Met blackpack ..... O+
Rewimowoensdag 9 april 2014 @ 13:33
quote:
10s.gif Op woensdag 9 april 2014 13:19 schreef maily het volgende:
Nee, gewoon een maily-blauwe O+

Met blackpack ..... O+
Mijne is Belle Île Bleu, met glazen dak :)

C3P6.JPG
mailywoensdag 9 april 2014 @ 13:37
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 13:33 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Mijne is Belle Île Bleu, met glazen dak :)

[ afbeelding ]
Das ook mijn blauw O+
#ANONIEMwoensdag 9 april 2014 @ 13:39
quote:
14s.gif Op woensdag 9 april 2014 02:02 schreef sig000 het volgende:

[..]

Dat is prima om met te beginnen, je loopt er helemaal op leeg en ben je alvast op Ctroen toekomst voorbereid.
Op een C5 zal je wel helemaal leeg lopen ja, zeker van 1500 euro, maar een BX deauville zal dat wel meevallen toch?
Martinellodonderdag 10 april 2014 @ 21:59
Mijn eerste Citroen was een witte AX Plaisir, zoals deze:

m8fr78.jpg

Fantastisch autootje maar dat dashboard van keihard plastic rammelde als een gek.

Vijftien jaar later verplaats ik mij per DS3 Sport Chic THP in Bleu Belle Ile. Schitterende auto, al zeg ik het zelf.

170836387_1-citroen-ds3-1-6-thp-155-sport-chic.jpg
mailydonderdag 10 april 2014 @ 22:07
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2014 21:59 schreef Martinello het volgende:

Vijftien jaar later verplaats ik mij per DS3 Sport Chic THP in Bleu Belle Ile. Schitterende auto, al zeg ik het zelf.

[ afbeelding ]
Het mooiste blauw dat bestaat! O+
mailydonderdag 10 april 2014 @ 22:08
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 13:15 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Met glasdak? O+
Kijk je ook altijd op parkeerterreinen of er meer staan? En dan er vlakbij parkeren :P
Rewimodonderdag 10 april 2014 @ 22:15
quote:
10s.gif Op donderdag 10 april 2014 22:08 schreef maily het volgende:

Kijk je ook altijd op parkeerterreinen of er meer staan? En dan er vlakbij parkeren :P
Ik kijk ook altijd of ik er eentje zie. Ze vallen best op O+
emil23donderdag 10 april 2014 @ 22:23
Stel dat ze de klassieke DS met moderne techniek weer op de markt zouden brengen, zou het dan niet een enorme verkooptopper/leasetopper zijn? De ultieme reiswagen.
2cvdonderdag 10 april 2014 @ 22:28
Nee, de vering is dan niet 'sportief' genoeg. Tevens zit de motor deels onder de voorruit gefrommeld. Onhandig bij onderhoud/reparaties. En ik denk dat ook de roestgevoeligheid en de veiligheid een puntje gaat worden.
mailydonderdag 10 april 2014 @ 22:29
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 22:15 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik kijk ook altijd of ik er eentje zie. Ze vallen best op O+
Ja he. En in de grijze en beige zitten altijd van die chagerijnen .... en dan zie je die vrouwen kijken zo van; ziejenouwel, we hadden een blauwe moeten nemen :D
Meike26donderdag 10 april 2014 @ 22:59
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 22:28 schreef 2cv het volgende:
Nee, de vering is dan niet 'sportief' genoeg. Tevens zit de motor deels onder de voorruit gefrommeld. Onhandig bij onderhoud/reparaties. En ik denk dat ook de roestgevoeligheid en de veiligheid een puntje gaat worden.
Ik denk dat dat wel mee valt. De DS is groot genoeg om er moderne autotechniek in te stoppen en er dus een moderne versie van de Ds te maken. Wel benieuwd hoe zo'n modernisatie op bestaande carrosserie er uit zou komen te zien.
Prowlvrijdag 11 april 2014 @ 01:36
Een C5 noemen ze dat ;(
Bami-Pownervrijdag 11 april 2014 @ 14:06
Ik vind dat Citroen teveel foefjes heeft vanbinnen. Na 10 keer ze te gebruiken is het al kapot. En de zijflanken zijn van plastic :') x1000. Heb je al onder de motorkap gekeken? Een hele wirwar van die klotedraden en plastc kapjes :r En die nieuwe DS ziet eruit als een ruimteschip met al die lichtjes en blinkende kapjes en "futuristische" achterlichten.
2cvvrijdag 11 april 2014 @ 23:25
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 april 2014 14:06 schreef Bami-Powner het volgende:
Ik vind dat Citroen teveel foefjes heeft vanbinnen. Na 10 keer ze te gebruiken is het al kapot.
Minder hard drukken.

quote:
En de zijflanken zijn van plastic :') x1000.
Ja, en als het van metaal is roest het en dan ga je daar over zeuren.

quote:
Heb je al onder de motorkap gekeken? Een hele wirwar van die klotedraden en plastc kapjes :r
Oftewel: onder de motorkap zie je de techniek. Niet nog eens een verzameling motorkappen.

quote:
En die nieuwe DS ziet eruit als een ruimteschip met al die lichtjes en blinkende kapjes en "futuristische" achterlichten.
De binnenkant van die nieuwe dingen ken ik niet, maar het enige wat ik tof vind aan de buitenkant is dat het geen eenheidsworst is zoals de rest van alle auto's van nu. Of ik het echt mooi vind ? Mwah ... (nog) niet.

Een nieuw automodel moet bij mij altijd eerst een paar jaar 'rijpen' voor ik het mooi vind. het gebeurt maar zeer zelden dat ik een nieuwe auto meteen mooi vind.
Bami-Pownerzaterdag 12 april 2014 @ 22:13
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 23:25 schreef 2cv het volgende:

[..]

Oftewel: onder de motorkap zie je de techniek. Niet nog eens een verzameling motorkappen.

techniek... als er iets kapot gaat dan mag je al de auto uitlezen, en als je het weet, dan mag je beginnen met die draden los te maken... :r
-niemand-zaterdag 12 april 2014 @ 22:21
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 april 2014 14:06 schreef Bami-Powner het volgende:
Ik vind dat Citroen teveel foefjes heeft vanbinnen. Na 10 keer ze te gebruiken is het al kapot. En de zijflanken zijn van plastic :') x1000. Heb je al onder de motorkap gekeken? Een hele wirwar van die klotedraden en plastc kapjes :r En die nieuwe DS ziet eruit als een ruimteschip met al die lichtjes en blinkende kapjes en "futuristische" achterlichten.
Dit, 100.000 knopjes en schermpjes. daar word je toch niet wijs uit...
Heb serieus eens een kwartier lang zitten zoeken waar de handrem zat :')

En echt bijna alles breekt af bij zo'n hok, vooral stekkers enzo :r

En cilinders tellen vanaf de vliegwielkant :'):')

Fransen ingenieurs :'( :'( :'(
zl7zzaterdag 12 april 2014 @ 22:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 08:53 schreef Erasmo het volgende:
XM, rechtstreeks uit Star Trek :D

[ afbeelding ]

Jammer genoeg een slecht imago omdat ze geplaagd werden door storingen.

Ik vind het zo jammer dat de GT nooit in productie is gebracht, dat zou echt een waardige opvolger zijn voor de SM -O-
Is er ooit sprake geweest van een XM GT?
Erasmozondag 13 april 2014 @ 01:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:49 schreef zl7z het volgende:

[..]

Is er ooit sprake geweest van een XM GT?
Nee de GT by Citroën.
2cvzondag 13 april 2014 @ 01:43
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:13 schreef Bami-Powner het volgende:

[..]

techniek... als er iets kapot gaat dan mag je al de auto uitlezen, en als je het weet, dan mag je beginnen met die draden los te maken... :r
Le weet wat stekkers zijn he ?
zl7zzondag 13 april 2014 @ 11:14
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 01:42 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Nee de GT by Citroën.
Ahja fout gelezen.
Die GT is wel mooi, maar wat mij betreft te druk, net als de gehele huidige DS-lijn eigenlijk. Waar blijft die nieuwe strakke DS die indruk maakt als geheel zónder allerlei designgimmicks op en aan de carrosserie?

Mijn favoriet:

1211_gs.jpg

GS-mit-Dame-Kopie.jpg

flying_citroen_gs_by_jacobmunkhammar-d5vni3n.jpg

Laatste foto komt hier vandaan
Bami-Pownermaandag 14 april 2014 @ 13:39
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 01:43 schreef 2cv het volgende:

[..]

Le weet wat stekkers zijn he ?
Ja, stekkers met clipjes die je altijd met een platte schroevendraaier kapot moet tyfen om hem eruit te krijgen...
2cvdinsdag 15 april 2014 @ 05:26
quote:
2s.gif Op maandag 14 april 2014 13:39 schreef Bami-Powner het volgende:

[..]

Ja, stekkers met clipjes die je altijd met een platte schroevendraaier kapot moet tyfen om hem eruit te krijgen...
Helaas, u gaat niet door voor de hydropneumatisch geveerde broodrooster.
Prowldinsdag 15 april 2014 @ 09:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 05:26 schreef 2cv het volgende:

[..]

Helaas, u gaat niet door voor de hydropneumatisch geveerde broodrooster.
Een BX deauville?

maar ehm: PTA / [Autotopic] Citroën #11 - Action travant!

Der is al een topic :P
Prowldinsdag 15 april 2014 @ 09:18
GTI petjesgolf/polos die denken sneller te zijn dan een BX 16V O+ :') :') :')
JohnnyKnoxvilledinsdag 15 april 2014 @ 09:38
Onmogelijke keuze, elke generatie heeft Citroëns die hetzij warme herinneringen danwel extreme hebberigheid veroorzaken.