Ik heb geen enkele redenen om te veronderstellen dat de schrijvers van de bijbel daar meer verstand van hadden dan hedendaagse filosofen en wetenschappers.quote:Op zaterdag 12 april 2014 19:18 schreef Manke het volgende:
[..]
De bijbel zegt dat het zichtbare is ontstaan uit het onzichtbare.weet het verder ook niet
het maakt me niet happyquote:Op zaterdag 12 april 2014 19:16 schreef Natalie het volgende:
[..]
Sprookjes kun je zo maken als je wilt.
Maar als dat je happy maakt en er steun door krijgt, dan ben ik blij voor je.
Je bent dus vooral opzoek naar antwoorden voor iets wat je niet kunt verklaren op een andere manier?quote:Op zaterdag 12 april 2014 19:20 schreef Manke het volgende:
[..]
het maakt me niet happy
zo lang er geen verklaring is voor het ontstaan van intelligente geesten (die naar mijn ervaring bestaan, zelfs na 5 jaar geloof ik dat nog, alleen maar meer helaas), blijf ik geloven in de bijbelse God.
Nee, Joden geloven niet in een Hell. Wij geloven in een ''reinigingsperiode'' wat elk persoon meemaakt op zijn weg naar een eeuwige hemelsachtige bestaan.quote:
Dat vind ik wel interessant. Waar zegt het dat?quote:Op zaterdag 12 april 2014 19:18 schreef Manke het volgende:
[..]
De bijbel zegt dat het zichtbare is ontstaan uit het onzichtbare.weet het verder ook niet
Hebreeën 11:3quote:Op zaterdag 12 april 2014 19:28 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat vind ik wel interessant. Waar zegt het dat?
op welke geschriften is dat gebaseerd? talmoed?quote:Op zaterdag 12 april 2014 19:22 schreef Eyd het volgende:
[..]
Nee, Joden geloven niet in een Hell. Wij geloven in een ''reinigingsperiode'' wat elk persoon meemaakt op zijn weg naar een eeuwige hemelsachtige bestaan.
Nope, maar het één is wel wat waarschijnlijker dan de ander.quote:Op zaterdag 12 april 2014 19:14 schreef Manke het volgende:
[..]
maar het één sluit het andere niet uit
Er is geen god nodig om de werkelijkheid te verklarenquote:Op zaterdag 12 april 2014 19:14 schreef Manke het volgende:
[..]
maar het één sluit het andere niet uit
Hoe weet je dat?quote:Op zondag 13 april 2014 00:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er is geen god nodig om de werkelijkheid te verklaren
Hoe ga je een god verklaren wanneer deze tot 'de werkelijkheid' behoort? Ik, en ik denk wij, zijn gevangen in causaliteit, een god moet toch 'het begin' voorstellen? Laat god zichzelf maar verklaren, daar ben ik wel benieuwd naar...quote:
Thanks.quote:Op zaterdag 12 april 2014 19:52 schreef Manke het volgende:
[..]
Hebreeën 11:3
het spreekt heel vaak over het onzichtbare zoals ook in Kolossenzen 1:16
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op zondag 13 april 2014 06:01 schreef highender het volgende:
[..]
Hoe ga je een god verklaren wanneer deze tot 'de werkelijkheid' behoort? Ik, en ik denk wij, zijn gevangen in causaliteit, een god moet toch 'het begin' voorstellen? Laat god zichzelf maar verklaren, daar ben ik wel benieuwd naar...
Als hij niet aan concepten is gebonden, dan ook niet aan die concepten zou ik zeggen.quote:Op zondag 13 april 2014 10:39 schreef Gray het volgende:
God is de alfa én de omega; de start, het einde, en alles daartussen en daarbuiten. En meer dan dat, want zo'n god hoeft niet aan concepten gebonden te zijn.
Misschien ben ik nog dronken, maar is dat niet wat ik schreef?quote:Op zondag 13 april 2014 12:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als hij niet aan concepten is gebonden, dan ook niet aan die concepten zou ik zeggen.
Denk dat het sowieso belangrijker is om God te beleven dan te beschrijven. En met beleven doel ik de liefde belichamen die vaak aan de betreffende goden wordt toegeschreven.quote:En in de realiteit van het fenomeen 'religie' klopt dat ook: er zijn ook religies die hun goden niet zien als 'het begin', almachtig of zelfs maar moreel betrouwbaar.
Een formulering van het godsbegrip die geen enkele in goden gelovende religie uitsluit is nog niet eenvoudig.
Ik kan het mis hebben, maar liefde is volgens mij niet bepaald een vaak voorkomende eigenschap die wordt toegeschreven aan goden, veruit de meesten goden die de mens heeft zitten bedenken zijn nogal nare figuren.quote:Op zondag 13 april 2014 12:38 schreef Gray het volgende:
[..]
Misschien ben ik nog dronken, maar is dat niet wat ik schreef?
[..]
Denk dat het sowieso belangrijker is om God te beleven dan te beschrijven. En met beleven doel ik de liefde belichamen die vaak aan de betreffende goden wordt toegeschreven.
Zeker bij de monotheistische geloven gaat men uit van liefde als kerneigenschap. Waarschijnlijk om dezelfde reden als ik het koos: liefde is mooi!quote:Op zondag 13 april 2014 12:56 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik kan het mis hebben, maar liefde is volgens mij niet bepaald een vaak voorkomende eigenschap die wordt toegeschreven aan goden, veruit de meesten goden die de mens heeft zitten bedenken zijn nogal nare figuren.
Het is dan nogal arbitrair om specifiek liefde te selecteren als eigenschap om te beleven.Overigens snap ik wel waarom je die eigenschap kiest, maar het is wel een gevalletje "cherry-picking".
Liefde is nou niet precies het eerste waar ik aan denk bij de god uit het oude testament om heel eerlijk te zijn.quote:Op zondag 13 april 2014 13:04 schreef Gray het volgende:
[..]
Zeker bij de monotheistische geloven gaat men uit van liefde als kerneigenschap. Waarschijnlijk om dezelfde reden als ik het koos: liefde is mooi!![]()
Zegt dat niet meer over jou dan over die god?quote:Op zondag 13 april 2014 13:07 schreef Semisane het volgende:
[..]
Liefde is nou niet precies het eerste waar ik aan denk bij de god uit het oude testament om heel eerlijk te zijn.
Over beide lijkt me.quote:Op zondag 13 april 2014 13:08 schreef Gray het volgende:
[..]
Zegt dat niet meer over jou dan over die god?
Maar het blijft een overbodige ontkenning. Iemand die geen muzikant is, gaat niet door het leven als een amuzikant. Dat zou ook niet nodig moeten zijn voor iemand die leeft zonder in een god te geloven.quote:Op woensdag 2 april 2014 19:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Iets accurater: een atheïst is iemand die de godshypothese verwerpt bij gebrek aan argumenten en bewijzen. Dat is niet hetzelfde als een claim dat er geen goden bestaan.
De meeste atheïsten beweren niet te weten dat er geen goden bestaan, maar ze noemen de veronderstelling onzin.
Ik probeer zo'n god niet te antropomorfiseren, maar het te zien als dat-wat-is. En dat wat is, kan je naar noemen of niet, maar het verandert niets, behalve je beleving.quote:Op zondag 13 april 2014 13:12 schreef Semisane het volgende:
[..]
Over beide lijkt me.(Ik doe niet aan cherry-picking en de oud testament god is een naar figuur.
)
Semisane heeft wel een beetje een punt: als je ervoor kiest om alleen prettige goden te 'beleven' is dat wel een beetje cherry-picking.quote:Op zondag 13 april 2014 13:19 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik probeer zo'n god niet te antropomorfiseren, maar het te zien als dat-wat-is. En dat wat is, kan je naar noemen of niet, maar het verandert niets, behalve je beleving.
Persoonlijk beleef ik liever niets naars.
Geen zon zonder schaduw.quote:Op zondag 13 april 2014 13:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Semisane heeft wel een beetje een punt: als je ervoor kiest om alleen prettige goden te 'beleven' is dat wel een beetje cherry-picking.
Klopt, dat is ook een punt dat Sam Harris met enige regelmaat maakt, zoals hier:quote:Op zondag 13 april 2014 13:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar het blijft een overbodige ontkenning. Iemand die geen muzikant is, gaat niet door het leven als een amuzikant. Dat zou ook niet nodig moeten zijn voor iemand die leeft zonder in een god te geloven.
Zeker heeft hij een punt met die opvatting.quote:Op zondag 13 april 2014 13:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Semisane heeft wel een beetje een punt: als je ervoor kiest om alleen prettige goden te 'beleven' is dat wel een beetje cherry-picking.
Hoe kan men van liefde spreken zonder niet-liefde als context? Alan Watts zei het mooi met de metafoor dat als alles in de wereld blauw was, dan had blauw geen betekenis.quote:
Klopt als een bus!quote:
Als een godheid niet alleen die eigenschap omvat, maar alle eigenschappen... wat voegt zo'n god dan eigenlijk nog toe aan de werkelijkheid? Een beleving van de werkelijkheid zonder goden zou dan op hetzelfde neerkomen, nietwaar?quote:Op zondag 13 april 2014 13:52 schreef Gray het volgende:
Echter zou een allesomvattende godheid niet beperkt zijn tot liefde alleen, maar tot alle eigenschappen die we kunnen bedenken, en meer.
Het tegenovergestelde kan evengoed waar zijn. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat godheden er goede intenties op nahouden.quote:Op zondag 13 april 2014 13:52 schreef Gray het volgende:
Het zou dan wel weer kunnen dat al deze eigenschappen tot uiting komen vanuit de intentie van liefde. Zo mept een ouder haar kind ook wel eens, om het kind met alle liefde een goede opvoeding te geven, bijvoorbeeld.
Klopt. Maar wat heeft deze constatering nu eigenlijk met goden te maken?quote:Op zondag 13 april 2014 13:52 schreef Gray het volgende:
Dit is overigens ook een goed punt:
[..]
Hoe kan men van liefde spreken zonder niet-liefde als context? Alan Watts zei het mooi met de metafoor dat als alles in de wereld blauw was, dan had blauw geen betekenis.
Zo simpel is het inderdaad. Dit is ook wat de zogenaamd zelfgerealiseerde mensen aangeven.quote:Op zondag 13 april 2014 13:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als een godheid niet alleen die eigenschap omvat, maar alle eigenschappen... wat voegt zo'n god dan eigenlijk nog toe aan de werkelijkheid? Een beleving van de werkelijkheid zonder goden zou dan op hetzelfde neerkomen, nietwaar?
Of überhaupt intenties.quote:[..]
Het tegenovergestelde kan evengoed waar zijn. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat godheden er goede intenties op nahouden.
We spraken over waarom een liefdevolle godheid ook niet-liefdevolle eigenschappen zou hebben.quote:[..]
Klopt. Maar wat heeft deze constatering nu eigenlijk met goden te maken?
Ah, maar dat volgt daar toch helemaal niet uit? Het zou best kunnen dat zo'n godheid alleen niet-liefdevolle eigenschappen heeft. Het enige wat je ervoor nodig hebt om dat een zinvolle uitspraak te maken is het bestaan van andere zaken die wel liefdevol zijn. Dat hoeft niet die godheid zelf te betreffen.quote:Op zondag 13 april 2014 14:04 schreef Gray het volgende:
We spraken over waarom een liefdevolle godheid ook niet-liefdevolle eigenschappen zou hebben.
Een alomvattende godheid heeft ook liefde als eigenschap. Zo'n godheid spraken we van.quote:Op zondag 13 april 2014 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, maar dat volgt daar toch helemaal niet uit? Het zou best kunnen dat zo'n godheid alleen niet-liefdevolle eigenschappen heeft. Het enige wat je ervoor nodig hebt om dat een zinvolle uitspraak te maken is het bestaan van andere zaken die wel liefdevol zijn. Dat hoeft niet die godheid zelf te betreffen.
Zeker.quote:On a side note: wanneer is iets eigenlijk 'liefdevol' of 'goed'? Zijn dat niet volslagen relatieve/subjectieve begrippen?
Ah zo. Maar zoals gezegd: zo'n godheid zou volslagen betekenisloos zijn / niets toevoegen of veranderen aan een werkelijkheid zonder zo'n godheid.quote:Op zondag 13 april 2014 14:17 schreef Gray het volgende:
[..]
Een alomvattende godheid heeft ook liefde als eigenschap. Zo'n godheid spraken we van.
En dezequote:Op zondag 13 april 2014 14:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah zo. Maar zoals gezegd: zo'n godheid zou volslagen betekenisloos zijn / niets toevoegen of veranderen aan een werkelijkheid zonder zo'n godheid.
Het doet dan al snel denken aan pantheïsme: 'god is in alles'. Zoals gezegd: zonder onderscheidend vermogen is een begrip betekenisloos. Dat geldt net zoveel voor 'blauw' als voor 'god': er is geen blauw zonder niet-blauw, er is geen god zonder niet-god.
PS:
Ik vergeet hier twee heel bekende: er is geen materieel zonder immaterieel en er is geen natuurlijk zonder niet-natuurlijk.
Inderdaad, geen god zonder niet-god. Dan volgt het probleem dat wanneer alles God is, wat is dan niet-God? Volgens uitspraken van eerdergenoemde zelfgerealiseerden zou God beleving zijn, niet-God is God niet beleven. Maar dan nog is niet-God nog steeds God. Want God is alles, ook wat niet is. Dat laatste ligt voor zover ik weet meer in de lijn van het panentheisme.quote:Op zondag 13 april 2014 14:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah zo. Maar zoals gezegd: zo'n godheid zou volslagen betekenisloos zijn / niets toevoegen of veranderen aan een werkelijkheid zonder zo'n godheid.
Het doet dan al snel denken aan pantheïsme: 'god is in alles'. Zoals gezegd: zonder onderscheidend vermogen is een begrip betekenisloos. Dat geldt net zoveel voor 'blauw' als voor 'god': er is geen blauw zonder niet-blauw, er is geen god zonder niet-god.
om een boek te verklaren of uit te leren, hoef je de auteur niet te kennenquote:Op zondag 13 april 2014 00:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er is geen god nodig om de werkelijkheid te verklaren
Bofkontquote:Op woensdag 2 april 2014 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben 4 jaar geleden overleden, en ging als homo uiteraard naar de hel. Ik werd persoonlijk verwelkomt door de duivel.
De hel is heel anders dan je denkt. Ik werd rondgeleid in de beach club vol mooie mannen die de hel is. Het is een zonnig strand met kristalhelder water, met een prachtig bos er achter. Overal barretjes en lekker eten.
Heerlijk luieren in een hangmat en een beetje fokken en cocktails drinken, jep, er is internet in de Hel, wat denken jullie dan.
Goed, na een paar dagen had ik zin de buurt een beetje te verkennen. Ik liep het strand af en na een uur of twee lopen kwam ik bij wat een vulkaanachtig gebied was, het rook er naar zwavel. Toen ik over een kraterrand keek zag ik het hellevuur, met gillende mensen erin. Ik was geschokt. De duivel had me belogen. Het was helemaal geen resort.
Daar ik aan de duivel dacht verscheen hij meteen en overstuur schold ik hem uit. Hij keek me minzaam aan en zei, pietje pietje was is er met je aan de hand, waarom ben je zo overstuur.
Ik wees op het hellevuur en zei, je hebt me belogen.
Hij schudde zijn hoofd en lachte, nee joh, das voor de christenen, die willen dat zo, net zoals jij deze beachclub wilt...
Dat klinkt wel heel positief.quote:Op zaterdag 12 april 2014 19:22 schreef Eyd het volgende:
[..]
Nee, Joden geloven niet in een Hell. Wij geloven in een ''reinigingsperiode'' wat elk persoon meemaakt op zijn weg naar een eeuwige hemelsachtige bestaan.
misschien is er een multiversum met elk een eigen god, misschien zijn er oneindig veel universa en goden en leven die goden op een plaats en aanbidden zij ook een godquote:Op zondag 13 april 2014 16:49 schreef MouzurX het volgende:
Ik snap sowieso dat hele god gebeuren niet.
Je hebt twee opties: het universum was er altijd al, of het had een beginpunt.
Waarbij je bij optie 1 trouwens bijv. een 10-dimensie universum niet uitsluit, en bij de tweede optie voor zover ik weet wel (je zegt dan dat de tijdsdimensie de hoogste dimensie is, en je sluit hogere dimensies uit)
Die opties veranderen niet als je een god in de formule gooit, dan blijf je nog steeds met de vraag: had god een begin of niet? Dus het lost de vraag niet op -> god is overbodig.
Is het ook!quote:Op zondag 13 april 2014 17:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat klinkt wel heel positief.
Dat sluit het dus niet uit, maar is meer een ander onderwerp dus toch.quote:Op zondag 13 april 2014 17:31 schreef Manke het volgende:
[..]
misschien is er een multiversum met elk een eigen god, misschien zijn er oneindig veel universa en goden en leven die goden op een plaats en aanbidden zij ook een god
maar waar is het op gebaseerd? katholieken hebben ook een reinigingsplaats oid, het vagevuur, terwijl dat nergens op gebaseerd is, volgens mij sprak dante erover.quote:
Nee, maar zij geloven dit. Da's toch voldoende?quote:Op zondag 13 april 2014 17:33 schreef Manke het volgende:
[..]
maar waar is het op gebaseerd? katholieken hebben ook een reinigingsplaats oid, het vagevuur, terwijl dat nergens op gebaseerd is, volgens mij sprak dante erover.
Dante heeft een van de drie delen van zijn gedicht "La divina commedia" hieraan gewijd. Deel twee, "purgatorio" gaat over zijn reis door het vagevuur (na uit de hel gekomen te zijn en op weg naar het paradijs). In het vagevuur wordt de ziel "gereinigd" van de zonden die het heeft ondergaan in het aardse leven door deze zonde, aldus Dante, nog een keer te ondergaan, zij het soms in een iets andere vorm, voor dezelfde lengte van tijd. Mensen die tijdens hun aardse leven teveel van andere dingen dan god hielden, mogen in het vagevuur dezelfde periode op hun buik liggen met hun blik vast naar beneden. Men keek immers tijdens hun leven niet genoeg "omhoog". Ondertussen worden ze voorbeelden getoond van hoe het was en hoe het wel zou moeten.quote:Op zondag 13 april 2014 17:33 schreef Manke het volgende:
[..]
maar waar is het op gebaseerd? katholieken hebben ook een reinigingsplaats oid, het vagevuur, terwijl dat nergens op gebaseerd is, volgens mij sprak dante erover.
ik bedoel met nergens op gebaseerd dat katholieken hun geloof op de bijbel is gebaseerd en het vagevuur of iets dat erop lijkt daar nergens in voorkomt, volgens mij hebben ze het overgenomen van Dante.quote:Op maandag 14 april 2014 16:51 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dante heeft een van de drie delen van zijn gedicht "La divina commedia" hieraan gewijd. Deel twee, "purgatorio" gaat over zijn reis door het vagevuur (na uit de hel gekomen te zijn en op weg naar het paradijs). In het vagevuur wordt de ziel "gereinigd" van de zonden die het heeft ondergaan in het aardse leven door deze zonde, aldus Dante, nog een keer te ondergaan, zij het soms in een iets andere vorm, voor dezelfde lengte van tijd. Mensen die tijdens hun aardse leven teveel van andere dingen dan god hielden, mogen in het vagevuur dezelfde periode op hun buik liggen met hun blik vast naar beneden. Men keek immers tijdens hun leven niet genoeg "omhoog". Ondertussen worden ze voorbeelden getoond van hoe het was en hoe het wel zou moeten.
En waarom is het nergens op gebaseerd? In heel veel geloven zie je het concept terug, katholieken lezen het terug in de bijbel, bepaalde stromingen in de islam lezen in de 7de sura over een tijdelijk verblijf in de hel waarna je, mits je zonden weggewassen zijn, je naar de hemel mag. Ook de/bepaalde joden, bij monde van de inzichten van de Shammai, zien gehenna als een tijdelijk plek waar de ziel verblijft om, na reiniging, het eeuwige zalige leven te ontvangen.
Protestanten en soort gelijken geloven dan weer niet in het vagevuur.
het vagevuur wordt niet bij naam genoemd, maar er zijn wel degelijk aanwijzingen in de bijbel dat er, naast de hel en hemel, een derde plaats is waar zonden vergeven worden. Vergeven wordt niet in de hel, is niet nodig in de hemel, dus moet op een andere plek gedaan worden.quote:Op maandag 14 april 2014 19:01 schreef Manke het volgende:
[..]
ik bedoel met nergens op gebaseerd dat katholieken hun geloof op de bijbel is gebaseerd en het vagevuur of iets dat erop lijkt daar nergens in voorkomt, volgens mij hebben ze het overgenomen van Dante.
Gehenna komt niet voor in de Thora, maar is wel onderdeel van de rabbijnse tradities en speelt niet zozeer de rol van hel, maar de rol van vagevuur.quote:Gehenna was een brandende vuilstortplaats waar het nieuwe testament over sprak, volgens mij geloven joden niet in het nt.
Dat is de protestantse manier van denken, katholieken hebben een iets andere mening. Een zonde heeft twee gevolgen, een verstoring in de relatie tussen jou en god en een schade die door de zonde is ontstaan.quote:Op maandag 14 april 2014 22:55 schreef Manke het volgende:
Er is eigenlijk geen vagevuur nodig, want door Jezus zijn álle zonden vergeven (behalve 1, waarvan ik door m'n stemmen beschuldigd wordt), een mens is dood voor zonde geworden (niet meer dood door zonde), de bijbel zegt waar zonde is, daar is genade; vergeving is een continu proces.
Verder heb je nog hades, of sjeol zoals in het OT genoemd worden, daar zijn de geesten van mensen van vóór Christus, en ik geloof ook van mensen die Jesus nooit hebben kunnen leren kennen.
Vuur wordt ook vaak gezien als zuivering.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |