abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138444126
Hier verder

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 20:56 schreef demetria het volgende:
Beste FOK!kers,

Af en toe kijk ik hier eens rond op FOK! en ik merk dat er hier erg veel atheïsten zitten. Zelf ben ik christen en zou er niet aan moeten denken om atheïstisch te zijn.

Mijn vraag aan jullie: zijn jullie niet bang dat er een kans bestaat dat God er is, en dat je dus naar de hel gaat?

Alvast bedankt,
groetjes
Edit: originele OP toegevoegd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 2 april 2014 @ 19:06:37 #2
380557 RipMcPants
STEEDS! MAAR! WEER!
pi_138444148
Nee.
  woensdag 2 april 2014 @ 19:10:43 #3
383170 euphoria19
Life is like a dance!!
pi_138444319
Nope. Ben niet bang voor dingen die er niet zijn.
pi_138445322
Dus als je niet geloofd in god dan stuurt hij je naar de hel? Wat een teringlul!
  woensdag 2 april 2014 @ 19:34:46 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_138445603
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 19:29 schreef eP2e het volgende:
Dus als je niet geloofd in god dan stuurt hij je naar de hel? Wat een teringlul!
Ik ben 4 jaar geleden overleden, en ging als homo uiteraard naar de hel. Ik werd persoonlijk verwelkomt door de duivel.
De hel is heel anders dan je denkt. Ik werd rondgeleid in de beach club vol mooie mannen die de hel is. Het is een zonnig strand met kristalhelder water, met een prachtig bos er achter. Overal barretjes en lekker eten.
Heerlijk luieren in een hangmat en een beetje fokken en cocktails drinken, jep, er is internet in de Hel, wat denken jullie dan.
Goed, na een paar dagen had ik zin de buurt een beetje te verkennen. Ik liep het strand af en na een uur of twee lopen kwam ik bij wat een vulkaanachtig gebied was, het rook er naar zwavel. Toen ik over een kraterrand keek zag ik het hellevuur, met gillende mensen erin. Ik was geschokt. De duivel had me belogen. Het was helemaal geen resort.
Daar ik aan de duivel dacht verscheen hij meteen en overstuur schold ik hem uit. Hij keek me minzaam aan en zei, pietje pietje was is er met je aan de hand, waarom ben je zo overstuur.
Ik wees op het hellevuur en zei, je hebt me belogen.
Hij schudde zijn hoofd en lachte, nee joh, das voor de christenen, die willen dat zo, net zoals jij deze beachclub wilt...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_138446311
Ik ben niet bang, en noem mezelf ook geen atheist. Een atheist ontkent iets, maar kun je nou iets ontkennen dat niet bestaat?

Ik geloof in mezelf, daar heb ik genoeg aan. Geen behoefte aan sprookjes.
pi_138446504
quote:
1s.gif Op woensdag 2 april 2014 19:47 schreef hb64 het volgende:
Ik ben niet bang, en noem mezelf ook geen atheist. Een atheist ontkent iets, maar kun je nou iets ontkennen dat niet bestaat?
Iets accurater: een atheïst is iemand die de godshypothese verwerpt bij gebrek aan argumenten en bewijzen. Dat is niet hetzelfde als een claim dat er geen goden bestaan.

De meeste atheïsten beweren niet te weten dat er geen goden bestaan, maar ze noemen de veronderstelling onzin.
  woensdag 2 april 2014 @ 20:31:36 #8
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138448583
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 19:51 schreef Molurus het volgende:
Iets accurater: een atheïst is iemand die de godshypothese verwerpt bij gebrek aan argumenten en bewijzen. Dat is niet hetzelfde als een claim dat er geen goden bestaan.

De meeste atheïsten beweren niet te weten dat er geen goden bestaan, maar ze noemen de veronderstelling onzin.
Nog accurater: Iemand die het bestaan van goden geheel verwerpt als zijnde onmogelijk (en dus niet (kan) bestaan), heet een anti-theist danwel materialist. "Sub-stromingen" van het atheisme.

Een materialist is een atheist, maar een atheist is nog geen materialist ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_138449152
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 20:31 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Nog accurater: Iemand die het bestaan van goden geheel verwerpt als zijnde onmogelijk (en dus niet (kan) bestaan), heet een anti-theist danwel materialist. "Sub-stromingen" van het atheisme.
Hmm, onder 'anti-theist' versta ik 'iemand die tegen religie is', maar ik kan me vergissen. :)

Iemand die het bestaan van goden geheel verwerpt als zijnde onmogelijk noemt men volgens mij een 'sterk/positief atheïst'. Maar dit type atheïst is buitengewoon zeldzaam als je het mij vraagt.
  woensdag 2 april 2014 @ 20:45:00 #10
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138449271
quote:
1s.gif Op woensdag 2 april 2014 19:47 schreef hb64 het volgende:

Ik geloof in mezelf, daar heb ik genoeg aan. Geen behoefte aan sprookjes.
Geloven in jezelf is ook een sprookje :P

"Geloven" moet je gewoon niet doen. Geloven is zaken niet weten, maar wel voor waar aannemen (= vragen om een deksel op je neus)

Aannames, met als kanttekening dat het fout of onvolledig kan zijn. (& onvolledig, is je kennis altijd!)
Meer kun je er niet van maken.

Vertrouwen op (en werken aan) je kennis & kunde. Zelfs je onkunde. (weet waar je grenzen liggen)
Brengt je veel verder ;)
  woensdag 2 april 2014 @ 20:52:50 #11
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138449637
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 20:42 schreef Molurus het volgende:
Hmm, onder 'anti-theist' versta ik 'iemand die tegen religie is', maar ik kan me vergissen. :)

Iemand die het bestaan van goden geheel verwerpt als zijnde onmogelijk noemt men volgens mij een 'sterk/positief atheïst'. Maar dit type atheïst is buitengewoon zeldzaam als je het mij vraagt.
Klopt.
De Anti-theist is tegen religie en wil dit het liefst uitbannen. Desnoods onder dwang. (De extreme gevallen)

Daarmee verschilt het niets (meer) van religie.
quote:
Antitheïsme (ook anti-theïsme) is het actief bestrijden van theïsme. Antitheïsten zijn van mening dat theïsme schadelijk is voor de theïst zelf, de maatschappij, de politiek, enzovoort en dat theïsme bestreden moet worden om deze schade te beperken.

Antitheïsme wordt ook wel militant atheïsme of atheïstisch evangelisme genoemd, zowel door theïsten als atheïsten.[1]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antithe%C3%AFsme
Dat het niet kan, dat is de materialist.
quote:
Materialisme vs spiritualisme

Het materialisme ontkent niet alleen het bestaan van een onsterfelijke ziel, maar ook het bestaan van een god die zich buiten de tijd, ruimte en materiële werkelijkheid bevindt. God bestaat niet a priori, omdat elk natuurverschijnsel onderhevig is aan de objectieve werkelijkheid die vaststelt dat deze op een bepaalde plaats in de ruimte, op een bepaald tijdstip in de tijd en als een bepaalde entiteit of massa aanwezig moet zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Materialisme_%28filosofie%29
  woensdag 2 april 2014 @ 21:08:50 #12
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138450341
Ik denk eerlijk gezegd dat er (véél) meer gelovigen zijn die door al hun twijfel en 'zonden' zelf wel bang zijn voor waar ze gaan belanden, of ie wel echt bestaat of dat ze hun hele leven verkwanseld hebben door in een valse god te geloven en er van alles voor te hebben gelaten of juist gedaan. (wat je anders juist andersom had gedaan)

... dan dat er atheisten bang zijn om in de hel te belanden.

edit:
en dan wel procentueel (naar verhouding).

Aangezien slechts 5% van de wereldbevolking niet religieus (atheist) is ;)
  woensdag 2 april 2014 @ 21:29:13 #13
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138451381
Uit het vorige deeltje:
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 19:05 schreef Molurus het volgende:
Ah, een topic over de gok van Pascal.

Dit argument pleit natuurlijk net zoveel tegen als voor godsgeloof, en misschien nog wel meer tegen dan voor: in elk geval maakt de atheïst geen kans om in de verkeerde god te geloven.

Bovendien, als er een god bestaat verwacht ik niet dat hij er de zeer menselijke gewoonte op nahoudt om gedrag te sturen met beloningen en straffen. Dat zou ook volstrekt onredelijk zijn, want hoe moet iemand nu weten wat het juiste geloof is?

En zelfs als je dat kunt weten... goed gedrag is helemaal geen goed gedrag als dat onder dwang gebeurt. Goed gedrag kan pas goed zijn als dat gebeurt in volledige vrijheid. Dus onafhankelijk van de vraag of je na dit leven naar de hemel of de hel gaat.

En dan is er natuurlijk nog dit bekende filosofische dilemma:

Is goed goed omdat god dat wil, of wil god het goede omdat het goed is? Beide kanten van dit dilemma zijn problematisch.
Het antwoord daarop is uiteraard: The Atheist wager (de afweging / gok van de atheist.) :P
  vrijdag 11 april 2014 @ 01:21:32 #14
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138752488
ik ga binnenkort meedoen met een praatgroep van stemmenhoorders, het grappige is dat ze volgens de dokter allemaal beweren dat de stemmen van geesten afkomstig zijn en de moslims in die groep zeggen dat het van djinns komt. Ben het met ze eens, een dokter die het zelf niet ervaren heeft kan makkelijk "hallucinaties" roepen.
  vrijdag 11 april 2014 @ 15:20:27 #15
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138765412
Wat ik me ook wel eens afvraag is of (en hoe) het geloof en de evolutietheorie naast elkaar kunnen bestaan. Als je gelovig bent, dan verwerp je deze volledig? Ik bedoel, het is een vaststaand feit. Dus verwerpen lijkt me moeilijk. Toch, als je het niet doet, wat voor gelovige ben je dan?
(Un)masking for the greater good.
  vrijdag 11 april 2014 @ 15:32:16 #16
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_138765749
Wat ik zelf altijd vrij irritant vind als ik duidelijk maak dat ik niet gelovig ben ik het moet gaan verklaren alsof ik een crimineel ben :N Alsof je dan niet in het algemene plaatje valt terwijl ik juist van mening ben dat, als je zo nodig in een god wilt geloven het juist tegen mij moet onderbouwen en verklaren dat er een god is.

Ik heb zelf de gedachte dat er geen god kan zijn want dan zouden mensen van nature, dus vanaf de geboorte, in een god geloven i.p.v. dat het door ouders of omgeving wordt gepushed/ doorgedrukt zodat je wel gaat geloven. Bovendien zou de hele mensheid dan in 1 god geloven i.p.v. tientallen stromingen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Woods op 11-04-2014 15:47:52 ]
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  vrijdag 11 april 2014 @ 16:40:19 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_138767874
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 01:21 schreef Manke het volgende:
ik ga binnenkort meedoen met een praatgroep van stemmenhoorders, het grappige is dat ze volgens de dokter allemaal beweren dat de stemmen van geesten afkomstig zijn en de moslims in die groep zeggen dat het van djinns komt. Ben het met ze eens, een dokter die het zelf niet ervaren heeft kan makkelijk "hallucinaties" roepen.
Los van de vraag of dat nu hallucinaties zijn zou het natuurlijk wel heel vreemd zijn als alleen de moslims worden aangesproken door djinns en de anderen worden aangesproken door om het even welke uitleg zij daaraan geven.

Kennelijk is het wereldbeeld / verwachtingspatroon van grote invloed.
  vrijdag 11 april 2014 @ 16:42:08 #18
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_138767932
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 april 2014 15:20 schreef Natalie het volgende:
Wat ik me ook wel eens afvraag is of (en hoe) het geloof en de evolutietheorie naast elkaar kunnen bestaan. Als je gelovig bent, dan verwerp je deze volledig? Ik bedoel, het is een vaststaand feit. Dus verwerpen lijkt me moeilijk. Toch, als je het niet doet, wat voor gelovige ben je dan?
Veel gelovigen verwerpen evolutie helemaal niet.

Een heel bekende is de katholieke celbioloog Kenneth Miller, die er dit boekje over schreef:

vrijdag 11 april 2014 @ 17:55:27 #19
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138770252
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 16:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Veel gelovigen verwerpen evolutie helemaal niet.

Een heel bekende is de katholieke celbioloog Kenneth Miller, die er dit boekje over schreef:

[ link | afbeelding ]
Niet gelezen, zo blijkt :)
Het was voornamelijk een gedachte die wel eens in me opkomt.
pi_138770526
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 april 2014 15:20 schreef Natalie het volgende:
een gelovige die de evolutietheorie aanneemt
waar staat dat de evolutietheorie in principe niet samen kan gaan met geloof in een god?
  vrijdag 11 april 2014 @ 18:11:04 #21
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138770616
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:06 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

waar staat dat de evolutietheorie in principe niet samen kan gaan met geloof in een god?
Nou, dat vraag ik me hierboven ergens af.
Evolutie gaat er vanuit dat al het leven is ontstaan uit één cel. In de bijbel (als ik even het Christendom erbij pak) staat dat God de mens gecreerd heeft. Hoe zit dat dat dan precies? En hoe valt dat samen?

Ben oprecht nieuwsgierig, overigens.
  vrijdag 11 april 2014 @ 18:11:42 #22
45206 Pietverdriet
pi_138770626
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:06 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Als jij evolutie accepteert, en de rest van de wetenschap, wat heeft die god dan met de werkelijkheid te maken? Die heeft ie niet gemaakt, stuurt het niet en maakt er geen deel van uit, die god staat dus buiten de werkelijkheid en bestaat niet.
pi_138771309
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als jij evolutie accepteert, en de rest van de wetenschap, wat heeft die god dan met de werkelijkheid te maken? Die heeft ie niet gemaakt, stuurt het niet en maakt er geen deel van uit, die god staat dus buiten de werkelijkheid en bestaat niet.
Het is vrij moeilijk te zeggen of een god die buiten deze wereld staat bestaat of niet, gevolg is wel dat god irrelevant is geworden om de wereld en de moraal te verklaren :P
pi_138771367
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:11 schreef Natalie het volgende:

[..]

Evolutie gaat er vanuit dat al het leven is ontstaan uit één cel. In de bijbel (als ik even het Christendom erbij pak) staat dat God de mens gecreerd heeft. Hoe zit dat dat dan precies? En hoe valt dat samen?

Je kan geloven dat God het hele proces aanstuurt of de natuurwetten ontworpen heeft en de bijbel als een boek zien wat geen (niet altijd) historisch document is.
Wetenschap wordt dan voor een gelovige een manier om god te leren kennen.
en als iemand daar gelukkig van denkt te worden...
  vrijdag 11 april 2014 @ 18:44:34 #25
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_138771475
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 april 2014 17:55 schreef Natalie het volgende:

[..]

Niet gelezen, zo blijkt :)
Het was voornamelijk een gedachte die wel eens in me opkomt.
Ik heb dat boekje zelf ook niet gelezen moet ik eerlijk zeggen, maar ik weet dat het een bestseller is.

Ken Miller werd erg bekend door zijn rol in het Dover proces waarin ouders van niet-gelovige kinderen protesteerden tegen het onderwijzen van Intelligent Design op scholen. Hij trad uiteraard op als getuige voor de kant van evolutie / tegen Intelligent Design.
  vrijdag 11 april 2014 @ 18:46:38 #26
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_138771511
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:11 schreef Natalie het volgende:

[..]

Er zijn daarin een aantal varianten... je kunt je natuurlijk voorstellen dat God de Big Bang in gang heeft gezet met het doel om te leiden tot evolutie en daarmee de mens. Er zijn ook mensen die een tussenweg kiezen: theistische evolutie. Dat wil zeggen... evolutie heeft plaatsgevonden, maar men veronderstelt dat een God dit proces actief heeft gestuurd. (Wederom met het doel om te leiden tot de mens.)

Gek genoeg zijn er geen religies die veronderstellen dat God een ander doel had met het universum dan de mens. Kennelijk hoort een dergelijk antropocentrisme bij religie. :)

[ Bericht 12% gewijzigd door Molurus op 11-04-2014 18:56:05 ]
  vrijdag 11 april 2014 @ 20:00:37 #27
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138774564
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:38 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Je kan geloven dat God het hele proces aanstuurt of de natuurwetten ontworpen heeft en de bijbel als een boek zien wat geen (niet altijd) historisch document is.
Wetenschap wordt dan voor een gelovige een manier om god te leren kennen.
en als iemand daar gelukkig van denkt te worden...
Aha, zo kun je het ook bekijken idd.
Bedankt voor de uitleg :)
  zaterdag 12 april 2014 @ 15:52:56 #28
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138796805
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 16:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Los van de vraag of dat nu hallucinaties zijn zou het natuurlijk wel heel vreemd zijn als alleen de moslims worden aangesproken door djinns en de anderen worden aangesproken door om het even welke uitleg zij daaraan geven.

Kennelijk is het wereldbeeld / verwachtingspatroon van grote invloed.
het zijn in de meeste gevallen boze geesten, moslims noemen het alleen djinns
  zaterdag 12 april 2014 @ 15:56:50 #29
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138796885
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ik geloof daar als christen wel in, ik zie het gewoon zo, dat God het gemaakt heeft zoals het is, de wetenschap ontkracht God niet voor mij.
Velen denken volgens mij dat de wereld een kleipoppetjes wereld zou zijn als God het heeft gecreëerd.
pi_138799161
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 15:56 schreef Manke het volgende:

[..]

ik geloof daar als christen wel in, ik zie het gewoon zo, dat God het gemaakt heeft zoals het is, de wetenschap ontkracht God niet voor mij.
Velen denken volgens mij dat de wereld een kleipoppetjes wereld zou zijn als God het heeft gecreëerd.
:D

Mijns inziens is het prima gangbaar tegenwoordig om God te zien in al-dat-is. Sterker nog, oudere religies hebben dat ook in zich opgenomen, zoals de islam. Maar ook de christelijke-joodse god valt daaronder, zoals je kan zien wanneer je de herkomst van de naam JHVH bekijkt.

Het gaat echter mis denk ik, wanneer men vanwege hun geloof dat-wat-is gaan ontkennen. En onderzoek naar dat-wat-is, daar is wetenschap de meest geschikte methode voor. Wetenschap ontkent God niet (per se), maar leert ons God (zijn creatie) kennen.

Voor innerlijke kennis biedt de wetenschap echter (nog?) geen relaas. Daar kan religie ondersteuning bij bieden, in de vorm van context. Daarnaast kan men in mijn ogen prima een pan(en)theistische beleving van hun religie ervaren, waardoor weten en geloven elkaar niet in de weg staan, maar elkaar ondersteunen. :)
pi_138799951
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 15:52 schreef Manke het volgende:

[..]

het zijn in de meeste gevallen boze geesten, moslims noemen het alleen djinns
Je formuleert het alsof dat een coherent feit is. Wat verantwoordelijk is voor die stemmen is echter in principe een open vraag waar niemand echt een overtuigend antwoord op heeft.

Ik constateer slechts dat er een enorme variatie is in hoe dat wordt uitgelegd. Een variatie die sterk lijkt samen te hangen met cultuur.

Wat het ook is dat die stemmen veroorzaakt, dat kan nooit de culturele variatie verklaren.
  zaterdag 12 april 2014 @ 18:33:15 #32
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138800334
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je formuleert het alsof dat een coherent feit is. Wat verantwoordelijk is voor die stemmen is echter in principe een open vraag waar niemand echt een overtuigend antwoord op heeft.

Ik constateer slechts dat er een enorme variatie is in hoe dat wordt uitgelegd. Een variatie die sterk lijkt samen te hangen met cultuur.

Wat het ook is dat die stemmen veroorzaakt, dat kan nooit de culturele variatie verklaren.
Het is een feit dat ze zeggen dat het boze geesten zijn, dat bedoelde ik (voor mij is het een feit dat het boze geesten zijn, maar dat ter zijde)

En het blijft een open vraag, want al zegt 95% van de stemmenhoorders dat het geesten zijn, dan wordt dat niet als feit aangenomen, misschien totdat een wetenschapper of psychiater het zelf krijgt.
pi_138800417
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:33 schreef Manke het volgende:

[..]

Het is een feit dat ze zeggen dat het boze geesten zijn, dat bedoelde ik (voor mij is het een feit dat het boze geesten zijn, maar dat ter zijde)
Er zijn ook gevallen waarin mensen dat uitleggen als een positief iets, contact met de doden, etc, etc.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:33 schreef Manke het volgende:

En het blijft een open vraag, want al zegt 95% van de stemmenhoorders dat het geesten zijn, dan wordt dat niet als feit aangenomen, misschien totdat een wetenschapper of psychiater het zelf krijgt.
Ik vind dit altijd zo'n makkelijke... 'als je het niet hebt meegemaakt kun je niet weten wat het is, als je het wel hebt meegemaakt dan ben je - per definitie - een expert'.

Helaas... de menselijke perceptie is helemaal niet zo betrouwbaar dat je dit kunt stellen. Anders gezegd: dat je het zelf hebt meegemaakt wil niet zeggen dat je beter in staat bent om te beoordelen wat het veroorzaakt.

Om een heel eenvoudig voorbeeld te geven: wij ervaren allemaal bewustzijn, maar helemaal niemand weet wat het is.
  zaterdag 12 april 2014 @ 18:45:46 #34
45206 Pietverdriet
pi_138800665
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 15:56 schreef Manke het volgende:

[..]

God heeft wat gemaakt?
  zaterdag 12 april 2014 @ 18:45:53 #35
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138800666
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn ook gevallen waarin mensen dat uitleggen als een positief iets, contact met de doden, etc, etc.

[..]

Ik vind dit altijd zo'n makkelijke... 'als je het niet hebt meegemaakt kun je niet weten wat het is, als je het wel hebt meegemaakt dan ben je - per definitie - een expert'.

Helaas... de menselijke perceptie is helemaal niet zo betrouwbaar dat je dit kunt stellen. Anders gezegd: dat je het zelf hebt meegemaakt wil niet zeggen dat je beter in staat bent om te beoordelen wat het veroorzaakt.

Om een heel eenvoudig voorbeeld te geven: wij ervaren allemaal bewustzijn, maar helemaal niemand weet wat het is.
Dus een wetenschapper/psychiater is dan ook niet in staat om het om het te bepalen dat het maar hallucinaties zijn. Ik zie ze als 'beste stuurlui staan aan wal' wat betreft stemmen horen, ze kunnen alleen redeneren aan de hand van wat patiënten hun vertellen en MRI beelden.

Bewustzijn blijft de grote vraag :) Ikzelf geloof dat we een immateriële geest hebben die als OS voor het brein werkt.
  zaterdag 12 april 2014 @ 18:46:57 #36
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138800701
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

God heeft wat gemaakt?
God als scheppende hand van het universum met zijn regels en constanten en van het leven en processen.
pi_138800823
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:45 schreef Manke het volgende:

[..]

Dus een wetenschapper/psychiater is dan ook niet in staat om het om het te bepalen dat het maar hallucinaties zijn.
Als zo iemand - noem eens wat - LSD heeft genomen, een stof waarvan we weten dat die bij inname altijd wordt gevolgd door bizarre ervaringen, dan is 'hallucinatie' voor veel mensen een alleszins redelijke aanname. Maar het blijft een aanname. Iemand die beweert dat LSD ons in contact brengt met 'een andere wereld' heeft niet aantoonbaar ongelijk.

De vraag is: wat is in deze een redelijke hypothese? En in hoeverre is zo'n hypothese verifieerbaar?

quote:

Ik zie ze als 'beste stuurlui staan aan wal' wat betreft stemmen horen, ze kunnen alleen redeneren aan de hand van wat patiënten hun vertellen en MRI beelden.
Patiënten hebben niet noemenswaardig meer informatie over hun eigen functioneren. Net zoals jij jouw eigen bewustzijn niet kunt verklaren kunnen zij hun eigen ervaringen niet verklaren. (Psychiaters en neurologen ook niet trouwens.)

quote:

Bewustzijn blijft de grote vraag :) Ikzelf geloof dat we een immateriële geest hebben die als OS voor het brein werkt.
Wat bedoel je met 'immaterieel'? Is hier dan zo'n beetje de standaard vraag. Het antwoord daarop is niet eenvoudig.

Zie ook de geschiedenis van het lichaam-geestprobleem / substantiedualisme:

zaterdag 12 april 2014 @ 18:55:06 #38
45206 Pietverdriet
pi_138800943
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:46 schreef Manke het volgende:

[..]

God als scheppende hand van het universum met zijn regels en constanten en van het leven en processen.
Het universum valt te verklaren uit de oerknal.
Maar god is dus voor jou de natuurwetten, niet meer dan dat?
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:01:01 #39
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801124
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als zo iemand - noem eens wat - LSD heeft genomen, een stof waarvan we weten dat die bij inname altijd wordt gevolgd door bizarre ervaringen, dan is 'hallucinatie' voor veel mensen een alleszins redelijke aanname. Maar het blijft een aanname. Iemand die beweert dat LSD ons in contact brengt met 'een andere wereld' heeft niet aantoonbaar ongelijk.

De vraag is: wat is in deze een redelijke hypothese? En in hoeverre is zo'n hypothese verifieerbaar?

[..]

Patiënten hebben niet noemenswaardig meer informatie over hun eigen functioneren. Net zoals jij jouw eigen bewustzijn niet kunt verklaren kunnen zij hun eigen ervaringen niet verklaren. (Psychiaters en neurologen ook niet trouwens.)

[..]

Wat bedoel je met 'immaterieel'? Is hier dan zo'n beetje de standaard vraag. Het antwoord daarop is niet eenvoudig.

Zie ook de geschiedenis van het lichaam-geestprobleem / substantiedualisme:

Immateriëel bedoel ik mee dat het iets van buiten de waarneembare en meetbare wereld is, zoals geesten.

filmpjes later ff bekijken, lijken me interessant :)
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:04:42 #40
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801220
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het universum valt te verklaren uit de oerknal.
Maar god is dus voor jou de natuurwetten, niet meer dan dat?
Dat is ook maar een theorie (wel een goed onderbouwde, maar het blijft een theorie), wat de oerknal heeft veroorzaakt weet niemand, ik geloof door een scheppende hand.

Dat zeg ik niet, hij heeft de natuurwetten die het universum draaiende houdt vastgesteld. Ik geloof dat wij het evenbeeld zijn van God, en dat Hij ook onze emoties kent zoals woede en verdriet, en liefde en haat.
pi_138801268
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:01 schreef Manke het volgende:

[..]

Immateriëel bedoel ik mee dat het iets van buiten de waarneembare en meetbare wereld is, zoals geesten.
Dat zou betekenen dat, bijvoorbeeld, die delen van het universum buiten het waarneembare deel van het universum immaterieel zouden zijn. Terwijl het enige dat dat die delen onderscheidt van het waarneembare deel van het universum onze eigen plaats daarin is. En dat lijkt me wat vreemd... dat of iets immaterieel is of niet afhankelijk is van ons waarnemingsvermogen / onze plaats in het heelal.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:01 schreef Manke het volgende:

filmpjes later ff bekijken, lijken me interessant :)
Het is een vrij nauwkeurige samenvatting van de geschiedenis van het lichaam-geestprobleem. Het gaat echter wel in een enorm hoog tempo, dus ik kan aanraden om de pauzeknop zo nu en dan te gebruiken en eventueel het filmpje 1 of 2 keer te herhalen. Het is erg beknopte informatie.
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:08:53 #42
45206 Pietverdriet
pi_138801333
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:04 schreef Manke het volgende:

[..]

Dat is ook maar een theorie (wel een goed onderbouwde, maar het blijft een theorie), wat de oerknal heeft veroorzaakt weet niemand, ik geloof door een scheppende hand.

Dat zeg ik niet, hij heeft de natuurwetten die het universum draaiende houdt vastgesteld. Ik geloof dat wij het evenbeeld zijn van God, en dat Hij ook onze emoties kent zoals woede en verdriet, en liefde en haat.
Echter, voor de oerknal is veel en veel meer bewijs dan voor het bestaan van een godheid
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:09:29 #43
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138801345
Oké, ik ben eruit: evolutietheorie it is.
Iets anders krijg je er hier gewoon niet in.
pi_138801389
Als Jood, nee, ik ben niet bang om naar de Hel te gaan omdat we daar niet in geloven. :)
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:13:24 #45
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801442
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:11 schreef Eyd het volgende:
Als Jood, nee, ik ben niet bang om naar de Hel te gaan omdat we daar niet in geloven. :)
joden kennen toch sjeol?
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:13:58 #46
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801457
quote:
3s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:09 schreef Natalie het volgende:
Oké, ik ben eruit: evolutietheorie it is.
Iets anders krijg je er hier gewoon niet in.
zelfs dat sluit God niet uit, eerder dat God geniale craftsman is :P
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:14:30 #47
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801475
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Echter, voor de oerknal is veel en veel meer bewijs dan voor het bestaan van een godheid
maar het één sluit het andere niet uit
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:15:36 #48
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138801502
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:13 schreef Manke het volgende:

[..]

zelfs dat sluit God niet uit, eerder dat God geniale craftsman is :P
:')
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:16:47 #49
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138801540
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:14 schreef Manke het volgende:

[..]

maar het één sluit het andere niet uit
Sprookjes kun je zo maken als je wilt.
Maar als dat je happy maakt en er steun door krijgt, dan ben ik blij voor je.
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:18:23 #50
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801572
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat, bijvoorbeeld, die delen van het universum buiten het waarneembare deel van het universum immaterieel zouden zijn. Terwijl het enige dat dat die delen onderscheidt van het waarneembare deel van het universum onze eigen plaats daarin is. En dat lijkt me wat vreemd... dat of iets immaterieel is of niet afhankelijk is van ons waarnemingsvermogen / onze plaats in het heelal.

[..]

Het is een vrij nauwkeurige samenvatting van de geschiedenis van het lichaam-geestprobleem. Het gaat echter wel in een enorm hoog tempo, dus ik kan aanraden om de pauzeknop zo nu en dan te gebruiken en eventueel het filmpje 1 of 2 keer te herhalen. Het is erg beknopte informatie.
De bijbel zegt dat het zichtbare is ontstaan uit het onzichtbare. :P weet het verder ook niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')