abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 april 2014 @ 18:46:38 #26
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_138771511
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:11 schreef Natalie het volgende:

[..]

Nou, dat vraag ik me hierboven ergens af.
Evolutie gaat er vanuit dat al het leven is ontstaan uit één cel. In de bijbel (als ik even het Christendom erbij pak) staat dat God de mens gecreerd heeft. Hoe zit dat dat dan precies? En hoe valt dat samen?

Ben oprecht nieuwsgierig, overigens.
Er zijn daarin een aantal varianten... je kunt je natuurlijk voorstellen dat God de Big Bang in gang heeft gezet met het doel om te leiden tot evolutie en daarmee de mens. Er zijn ook mensen die een tussenweg kiezen: theistische evolutie. Dat wil zeggen... evolutie heeft plaatsgevonden, maar men veronderstelt dat een God dit proces actief heeft gestuurd. (Wederom met het doel om te leiden tot de mens.)

Gek genoeg zijn er geen religies die veronderstellen dat God een ander doel had met het universum dan de mens. Kennelijk hoort een dergelijk antropocentrisme bij religie. :)

[ Bericht 12% gewijzigd door Molurus op 11-04-2014 18:56:05 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 11 april 2014 @ 20:00:37 #27
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138774564
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:38 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Je kan geloven dat God het hele proces aanstuurt of de natuurwetten ontworpen heeft en de bijbel als een boek zien wat geen (niet altijd) historisch document is.
Wetenschap wordt dan voor een gelovige een manier om god te leren kennen.
en als iemand daar gelukkig van denkt te worden...
Aha, zo kun je het ook bekijken idd.
Bedankt voor de uitleg :)
(Un)masking for the greater good.
  zaterdag 12 april 2014 @ 15:52:56 #28
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138796805
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 16:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Los van de vraag of dat nu hallucinaties zijn zou het natuurlijk wel heel vreemd zijn als alleen de moslims worden aangesproken door djinns en de anderen worden aangesproken door om het even welke uitleg zij daaraan geven.

Kennelijk is het wereldbeeld / verwachtingspatroon van grote invloed.
het zijn in de meeste gevallen boze geesten, moslims noemen het alleen djinns
  zaterdag 12 april 2014 @ 15:56:50 #29
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138796885
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als jij evolutie accepteert, en de rest van de wetenschap, wat heeft die god dan met de werkelijkheid te maken? Die heeft ie niet gemaakt, stuurt het niet en maakt er geen deel van uit, die god staat dus buiten de werkelijkheid en bestaat niet.
ik geloof daar als christen wel in, ik zie het gewoon zo, dat God het gemaakt heeft zoals het is, de wetenschap ontkracht God niet voor mij.
Velen denken volgens mij dat de wereld een kleipoppetjes wereld zou zijn als God het heeft gecreëerd.
pi_138799161
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 15:56 schreef Manke het volgende:

[..]

ik geloof daar als christen wel in, ik zie het gewoon zo, dat God het gemaakt heeft zoals het is, de wetenschap ontkracht God niet voor mij.
Velen denken volgens mij dat de wereld een kleipoppetjes wereld zou zijn als God het heeft gecreëerd.
:D

Mijns inziens is het prima gangbaar tegenwoordig om God te zien in al-dat-is. Sterker nog, oudere religies hebben dat ook in zich opgenomen, zoals de islam. Maar ook de christelijke-joodse god valt daaronder, zoals je kan zien wanneer je de herkomst van de naam JHVH bekijkt.

Het gaat echter mis denk ik, wanneer men vanwege hun geloof dat-wat-is gaan ontkennen. En onderzoek naar dat-wat-is, daar is wetenschap de meest geschikte methode voor. Wetenschap ontkent God niet (per se), maar leert ons God (zijn creatie) kennen.

Voor innerlijke kennis biedt de wetenschap echter (nog?) geen relaas. Daar kan religie ondersteuning bij bieden, in de vorm van context. Daarnaast kan men in mijn ogen prima een pan(en)theistische beleving van hun religie ervaren, waardoor weten en geloven elkaar niet in de weg staan, maar elkaar ondersteunen. :)
pi_138799951
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 15:52 schreef Manke het volgende:

[..]

het zijn in de meeste gevallen boze geesten, moslims noemen het alleen djinns
Je formuleert het alsof dat een coherent feit is. Wat verantwoordelijk is voor die stemmen is echter in principe een open vraag waar niemand echt een overtuigend antwoord op heeft.

Ik constateer slechts dat er een enorme variatie is in hoe dat wordt uitgelegd. Een variatie die sterk lijkt samen te hangen met cultuur.

Wat het ook is dat die stemmen veroorzaakt, dat kan nooit de culturele variatie verklaren.
  zaterdag 12 april 2014 @ 18:33:15 #32
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138800334
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je formuleert het alsof dat een coherent feit is. Wat verantwoordelijk is voor die stemmen is echter in principe een open vraag waar niemand echt een overtuigend antwoord op heeft.

Ik constateer slechts dat er een enorme variatie is in hoe dat wordt uitgelegd. Een variatie die sterk lijkt samen te hangen met cultuur.

Wat het ook is dat die stemmen veroorzaakt, dat kan nooit de culturele variatie verklaren.
Het is een feit dat ze zeggen dat het boze geesten zijn, dat bedoelde ik (voor mij is het een feit dat het boze geesten zijn, maar dat ter zijde)

En het blijft een open vraag, want al zegt 95% van de stemmenhoorders dat het geesten zijn, dan wordt dat niet als feit aangenomen, misschien totdat een wetenschapper of psychiater het zelf krijgt.
pi_138800417
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:33 schreef Manke het volgende:

[..]

Het is een feit dat ze zeggen dat het boze geesten zijn, dat bedoelde ik (voor mij is het een feit dat het boze geesten zijn, maar dat ter zijde)
Er zijn ook gevallen waarin mensen dat uitleggen als een positief iets, contact met de doden, etc, etc.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:33 schreef Manke het volgende:

En het blijft een open vraag, want al zegt 95% van de stemmenhoorders dat het geesten zijn, dan wordt dat niet als feit aangenomen, misschien totdat een wetenschapper of psychiater het zelf krijgt.
Ik vind dit altijd zo'n makkelijke... 'als je het niet hebt meegemaakt kun je niet weten wat het is, als je het wel hebt meegemaakt dan ben je - per definitie - een expert'.

Helaas... de menselijke perceptie is helemaal niet zo betrouwbaar dat je dit kunt stellen. Anders gezegd: dat je het zelf hebt meegemaakt wil niet zeggen dat je beter in staat bent om te beoordelen wat het veroorzaakt.

Om een heel eenvoudig voorbeeld te geven: wij ervaren allemaal bewustzijn, maar helemaal niemand weet wat het is.
  zaterdag 12 april 2014 @ 18:45:46 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_138800665
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 15:56 schreef Manke het volgende:

[..]

God heeft wat gemaakt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 12 april 2014 @ 18:45:53 #35
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138800666
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn ook gevallen waarin mensen dat uitleggen als een positief iets, contact met de doden, etc, etc.

[..]

Ik vind dit altijd zo'n makkelijke... 'als je het niet hebt meegemaakt kun je niet weten wat het is, als je het wel hebt meegemaakt dan ben je - per definitie - een expert'.

Helaas... de menselijke perceptie is helemaal niet zo betrouwbaar dat je dit kunt stellen. Anders gezegd: dat je het zelf hebt meegemaakt wil niet zeggen dat je beter in staat bent om te beoordelen wat het veroorzaakt.

Om een heel eenvoudig voorbeeld te geven: wij ervaren allemaal bewustzijn, maar helemaal niemand weet wat het is.
Dus een wetenschapper/psychiater is dan ook niet in staat om het om het te bepalen dat het maar hallucinaties zijn. Ik zie ze als 'beste stuurlui staan aan wal' wat betreft stemmen horen, ze kunnen alleen redeneren aan de hand van wat patiënten hun vertellen en MRI beelden.

Bewustzijn blijft de grote vraag :) Ikzelf geloof dat we een immateriële geest hebben die als OS voor het brein werkt.
  zaterdag 12 april 2014 @ 18:46:57 #36
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138800701
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

God heeft wat gemaakt?
God als scheppende hand van het universum met zijn regels en constanten en van het leven en processen.
pi_138800823
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:45 schreef Manke het volgende:

[..]

Dus een wetenschapper/psychiater is dan ook niet in staat om het om het te bepalen dat het maar hallucinaties zijn.
Als zo iemand - noem eens wat - LSD heeft genomen, een stof waarvan we weten dat die bij inname altijd wordt gevolgd door bizarre ervaringen, dan is 'hallucinatie' voor veel mensen een alleszins redelijke aanname. Maar het blijft een aanname. Iemand die beweert dat LSD ons in contact brengt met 'een andere wereld' heeft niet aantoonbaar ongelijk.

De vraag is: wat is in deze een redelijke hypothese? En in hoeverre is zo'n hypothese verifieerbaar?

quote:

Ik zie ze als 'beste stuurlui staan aan wal' wat betreft stemmen horen, ze kunnen alleen redeneren aan de hand van wat patiënten hun vertellen en MRI beelden.
Patiënten hebben niet noemenswaardig meer informatie over hun eigen functioneren. Net zoals jij jouw eigen bewustzijn niet kunt verklaren kunnen zij hun eigen ervaringen niet verklaren. (Psychiaters en neurologen ook niet trouwens.)

quote:

Bewustzijn blijft de grote vraag :) Ikzelf geloof dat we een immateriële geest hebben die als OS voor het brein werkt.
Wat bedoel je met 'immaterieel'? Is hier dan zo'n beetje de standaard vraag. Het antwoord daarop is niet eenvoudig.

Zie ook de geschiedenis van het lichaam-geestprobleem / substantiedualisme:

zaterdag 12 april 2014 @ 18:55:06 #38
45206 Pietverdriet
pi_138800943
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:46 schreef Manke het volgende:

[..]

God als scheppende hand van het universum met zijn regels en constanten en van het leven en processen.
Het universum valt te verklaren uit de oerknal.
Maar god is dus voor jou de natuurwetten, niet meer dan dat?
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:01:01 #39
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801124
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als zo iemand - noem eens wat - LSD heeft genomen, een stof waarvan we weten dat die bij inname altijd wordt gevolgd door bizarre ervaringen, dan is 'hallucinatie' voor veel mensen een alleszins redelijke aanname. Maar het blijft een aanname. Iemand die beweert dat LSD ons in contact brengt met 'een andere wereld' heeft niet aantoonbaar ongelijk.

De vraag is: wat is in deze een redelijke hypothese? En in hoeverre is zo'n hypothese verifieerbaar?

[..]

Patiënten hebben niet noemenswaardig meer informatie over hun eigen functioneren. Net zoals jij jouw eigen bewustzijn niet kunt verklaren kunnen zij hun eigen ervaringen niet verklaren. (Psychiaters en neurologen ook niet trouwens.)

[..]

Wat bedoel je met 'immaterieel'? Is hier dan zo'n beetje de standaard vraag. Het antwoord daarop is niet eenvoudig.

Zie ook de geschiedenis van het lichaam-geestprobleem / substantiedualisme:

Immateriëel bedoel ik mee dat het iets van buiten de waarneembare en meetbare wereld is, zoals geesten.

filmpjes later ff bekijken, lijken me interessant :)
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:04:42 #40
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801220
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het universum valt te verklaren uit de oerknal.
Maar god is dus voor jou de natuurwetten, niet meer dan dat?
Dat is ook maar een theorie (wel een goed onderbouwde, maar het blijft een theorie), wat de oerknal heeft veroorzaakt weet niemand, ik geloof door een scheppende hand.

Dat zeg ik niet, hij heeft de natuurwetten die het universum draaiende houdt vastgesteld. Ik geloof dat wij het evenbeeld zijn van God, en dat Hij ook onze emoties kent zoals woede en verdriet, en liefde en haat.
pi_138801268
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:01 schreef Manke het volgende:

[..]

Immateriëel bedoel ik mee dat het iets van buiten de waarneembare en meetbare wereld is, zoals geesten.
Dat zou betekenen dat, bijvoorbeeld, die delen van het universum buiten het waarneembare deel van het universum immaterieel zouden zijn. Terwijl het enige dat dat die delen onderscheidt van het waarneembare deel van het universum onze eigen plaats daarin is. En dat lijkt me wat vreemd... dat of iets immaterieel is of niet afhankelijk is van ons waarnemingsvermogen / onze plaats in het heelal.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:01 schreef Manke het volgende:

filmpjes later ff bekijken, lijken me interessant :)
Het is een vrij nauwkeurige samenvatting van de geschiedenis van het lichaam-geestprobleem. Het gaat echter wel in een enorm hoog tempo, dus ik kan aanraden om de pauzeknop zo nu en dan te gebruiken en eventueel het filmpje 1 of 2 keer te herhalen. Het is erg beknopte informatie.
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:08:53 #42
45206 Pietverdriet
pi_138801333
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:04 schreef Manke het volgende:

[..]

Dat is ook maar een theorie (wel een goed onderbouwde, maar het blijft een theorie), wat de oerknal heeft veroorzaakt weet niemand, ik geloof door een scheppende hand.

Dat zeg ik niet, hij heeft de natuurwetten die het universum draaiende houdt vastgesteld. Ik geloof dat wij het evenbeeld zijn van God, en dat Hij ook onze emoties kent zoals woede en verdriet, en liefde en haat.
Echter, voor de oerknal is veel en veel meer bewijs dan voor het bestaan van een godheid
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:09:29 #43
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138801345
Oké, ik ben eruit: evolutietheorie it is.
Iets anders krijg je er hier gewoon niet in.
pi_138801389
Als Jood, nee, ik ben niet bang om naar de Hel te gaan omdat we daar niet in geloven. :)
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:13:24 #45
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801442
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:11 schreef Eyd het volgende:
Als Jood, nee, ik ben niet bang om naar de Hel te gaan omdat we daar niet in geloven. :)
joden kennen toch sjeol?
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:13:58 #46
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801457
quote:
3s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:09 schreef Natalie het volgende:
Oké, ik ben eruit: evolutietheorie it is.
Iets anders krijg je er hier gewoon niet in.
zelfs dat sluit God niet uit, eerder dat God geniale craftsman is :P
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:14:30 #47
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801475
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Echter, voor de oerknal is veel en veel meer bewijs dan voor het bestaan van een godheid
maar het één sluit het andere niet uit
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:15:36 #48
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138801502
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:13 schreef Manke het volgende:

[..]

zelfs dat sluit God niet uit, eerder dat God geniale craftsman is :P
:')
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:16:47 #49
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_138801540
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:14 schreef Manke het volgende:

[..]

maar het één sluit het andere niet uit
Sprookjes kun je zo maken als je wilt.
Maar als dat je happy maakt en er steun door krijgt, dan ben ik blij voor je.
  zaterdag 12 april 2014 @ 19:18:23 #50
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138801572
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat, bijvoorbeeld, die delen van het universum buiten het waarneembare deel van het universum immaterieel zouden zijn. Terwijl het enige dat dat die delen onderscheidt van het waarneembare deel van het universum onze eigen plaats daarin is. En dat lijkt me wat vreemd... dat of iets immaterieel is of niet afhankelijk is van ons waarnemingsvermogen / onze plaats in het heelal.

[..]

Het is een vrij nauwkeurige samenvatting van de geschiedenis van het lichaam-geestprobleem. Het gaat echter wel in een enorm hoog tempo, dus ik kan aanraden om de pauzeknop zo nu en dan te gebruiken en eventueel het filmpje 1 of 2 keer te herhalen. Het is erg beknopte informatie.
De bijbel zegt dat het zichtbare is ontstaan uit het onzichtbare. :P weet het verder ook niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')