quote:Syrische raket treft moskee in Turkije
Artillerie-eenheden van het Turkse leger hebben maandag teruggeschoten nadat een moskee aan de Turkse kant van de grens met Syrië was getroffen door een raket.
Bij de raketinslag raakte een zestigjarige vluchtelinge uit Syrië gewond.
Tijdens gevechten tussen troepen van het Syrische regime en oppositiestrijders sloegen ook drie mortiergranaten in op Turkse bodem, liet het bureau van de gouverneur van de provincie Hatay weten. Hierbij vielen geen gewonden.
Turkse artillerie schoot terug naar het gebied waar het raket- en mortiervuur vandaan kwam.
Afgelopen week haalde Turkije een Syrische straaljager neer die het Turkse luchtruim zou hebben geschonden.
quote:Syrië: Turkije stuurt strijders naar Syrië
Turkije heeft gewapende buitenlanders naar de Syrische provincie Latakia gestuurd. Dat heeft de Syrische minister van informatie Oman al-Zoubi zondagavond beweerd in een televisietoespraak.
Volgens al-Zoubi faciliteert Ankara de oversteek van buitenlandse strijders naar Syrië ‘die tot de tanden bewapend zijn’. De familie van president Bashar Assad komt uit Latakia en een groot deel van zijn alawitische aanhang bevindt zich in de provincie.
Sinds het uitbreken van de Syrische burgeroorlog hebben geregeld gewelddadige incidenten langs de Turkse grens plaatsgevonden. Vorige week schoot Turkije een Syrisch gevechtsvliegtuig neer dat het Turkse luchtruim zou hebben geschonden.
baklava wat zit je weer te kutten met de OP? door dat slowchat werd de topic al vernacheld en nu die weer open is, wordt het op deze manier gestartquote:Op maandag 31 maart 2014 21:57 schreef Baklava95 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ] [ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Why Syria is so complicated...
Vorige delen:
Topicreeks: Crisis in Syrie
Streams:
Al Arabiya - Al Jazeera Arabic - Al Jazeera English - BBC Arabic - CBS News - CNN - Euronews - Fox News
Sky News - CPS: meerdere streams op één pagina - Twitter
LiveBlogs
Nu.nl - Volkskrant - Reuters - Guardian - Middle East Live - Al Jazeera - Haaretz
Zie ook:
Hoe beoordeel je bronnen?
Burgeroorlog in Syrië - Wikipedia
Documentaire: A History Of Syria With Dan Snow
Overzicht van gevechtsgroepen in Syrië
Game on!
Bevat het vorige topic de juiste OP? Dan zet ik hem terugquote:Op dinsdag 1 april 2014 13:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
baklava wat zit je weer te kutten met de OP? door dat slowchat werd de topic al vernacheld en nu die weer open is, wordt het op deze manier gestart
over een valse start gesproken...
thanks!quote:Op dinsdag 1 april 2014 13:50 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Bevat het vorige topic de juiste OP? Dan zet ik hem terug
Als de OP zo een doorn in je oog is, maak jij maar een nieuwe. Alle informatie staat al (onder linkjes) in de OP. Succes.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:12 schreef El_Matador het volgende:
Kan iemand de taak op zich nemen een overzichtelijke OP te maken met:
• strijdende partijen - overzicht daarin lijkt me nodig met zoveel groepjes
• belangen van de landen eromheen en banden van het Syrische regime met landen als Iran en Rusland
• tijdlijn grote gebeurtenissen (niet elke aanslag)
• voorgestelde acties van de Westerse landen
• documentaires, kortere video's van belang, algemene informatie
• meest recente updates bovenaan zodat iemand die snel nieuwe info zoekt, niet eerst een heel topic doorhoeft
Zoiets als de OP van het verdwenen vliegtuig dus:
NWS / Vlucht MH370 Malaysia Airlines - diep in de oceaan #37
Zozo, wat een "vriendelijkheid". Ik zeg het voor al die tienduizenden die hier meelezen. Het lijkt me een mooie taak die OP te maken.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:19 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Als de OP zo een doorn in je oog is, maak jij maar een nieuwe. Alle informatie staat al (onder linkjes) in de OP. Succes.
quote:Meer dan 150.000 doden door oorlog Syrië'
LONDEN/DAMASCUS -
Het aantal doden als gevolg van de burgeroorlog in Syrië is gestegen tot boven de 150.000. Dit heeft het Observatorium voor de Mensenrechten dinsdag laten weten. Iets meer dan de helft van de doden zijn burgers. Het gewapend conflict begon in de loop van 2011, nadat in maart dat jaar grote betogingen tegen het regime van president Bashar al-Assad waren begonnen.
welkom in dit topicquote:Op dinsdag 1 april 2014 14:21 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zozo, wat een "vriendelijkheid". Ik zeg het voor al die tienduizenden die hier meelezen. Het lijkt me een mooie taak die OP te maken.
sorry baklava het was dit keer een mod die zat te kuttenquote:Op dinsdag 1 april 2014 13:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
baklava wat zit je weer te kutten met de OP? door dat slowchat werd de topic al vernacheld en nu die weer open is, wordt het op deze manier gestart
over een valse start gesproken...
alsof de bdp daar ook maar iets over te zeggen heeftquote:Op dinsdag 1 april 2014 14:06 schreef Senor__Chang het volgende:
De Koerdische BDP heeft het district dat grenst aan Kobane gewonnen in de lokale verkiezingen. Dit kan de huidige blokkade misschien teniet doen.
Ik zou dat toch als groepsactiviteit willen zien, vele handen maken licht werk. Zo is het vast ook gegaan bij de malaysian airlines OP.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:19 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Als de OP zo een doorn in je oog is, maak jij maar een nieuwe. Alle informatie staat al (onder linkjes) in de OP. Succes.
Absoluut. En je leert er zelf veel van. Zie voor een ander voorbeeld het 9/11 topic in BNW of het genialr XTCtopic in UVT (link staat in mijn fobo).quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:47 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Ik zou dat toch als groepsactiviteit willen zien, vele handen maken licht werk. Zo is het vast ook gegaan bij de malaysian airlines OP.
Ik heb tentamens, maar in het weekend of erna kan ik wel meehelpen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:12 schreef El_Matador het volgende:
Kan iemand de taak op zich nemen een overzichtelijke OP te maken met:
• strijdende partijen - overzicht daarin lijkt me nodig met zoveel groepjes
• belangen van de landen eromheen en banden van het Syrische regime met landen als Iran en Rusland
• tijdlijn grote gebeurtenissen (niet elke aanslag)
• voorgestelde acties van de Westerse landen
• documentaires, kortere video's van belang, algemene informatie
• meest recente updates bovenaan zodat iemand die snel nieuwe info zoekt, niet eerst een heel topic doorhoeft
Zoiets als de OP van het verdwenen vliegtuig dus:
NWS / Vlucht MH370 Malaysia Airlines - diep in de oceaan #37
Zou je dit in de OP kunnen zetten bij 'Zie ook:'?quote:
Ik heb het gefixt.quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:19 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Zou je dit in de OP kunnen zetten bij 'Zie ook:'?
Uitgebreide kaart van wie welk deel van Syrië in zijn bezit heeft
En dit onder een kopje nieuws of iets dergelijks?
SANA persbureau Syrië - pro-Assad
Al Jazeera Qatar - anti-Assad
Russia Today is niet echt een goede bron, aangezien het feit dat het nieuws gecontroleerd en bepaald wordt door rusland en er geen persvrijheid is.quote:Op dinsdag 1 april 2014 19:44 schreef SadPanda het volgende:
Militants in Syria prepare chemical attack in Damascus – UN envoy
http://rt.com/news/syria-chemical-attack-militants-645/
quote:Op dinsdag 1 april 2014 19:55 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Russia Today is niet echt een goede bron, aangezien het feit dat het nieuws gecontroleerd en bepaald wordt door rusland en er geen persvrijheid is.
Heb je een neutrale bron hierover?quote:Op dinsdag 1 april 2014 19:57 schreef SadPanda het volgende:
[..]Het gaat in dit geval gewoon om een brief van de Syrische ambassadeur bij de VN lijkt me dus sterk dat RT daar over gaat liegen.
Als je op de RT link had geklikt zie je een link naar de brief staan:quote:
bedankt voor de neutrale link. Ja een brief van 1 van assad's handlangers. Doet me denken aan:quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:00 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Als je op de RT link had geklikt zie je een link naar de brief staan:
http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/2014/217
Behalve RT bericht niemand er nog over, maar bij RT staat het ook nog maar 20 minuten erop.
IPA neemt alles over van Syrianperspective, een zeer pro-assad nieuwsbron met meerdere onjuistheden. Als je de OP tenminste niet vol wilt hebben met nog meer pro-assad propaganda..quote:Op woensdag 2 april 2014 07:22 schreef El_Matador het volgende:
IPA, kan jij geen mooie OP maken? Je hebt de smaak duidelijk te pakken; je leert er veel van, je leert anderen veel en het topic wordt er alleen maar (veel) beter door.
Ik weet er veel te weinig van en waag me dus niet aan een OP. En nog genoeg andere te maken hier.
quote:Op woensdag 2 april 2014 07:59 schreef firefly3 het volgende:
[..]
IPA neemt alles over van Syrianperspective, een zeer pro-assad nieuwsbron met meerdere onjuistheden. Als je de OP tenminste niet vol wilt hebben met nog meer pro-assad propaganda..
Iemand moet de eerste stapjes zetten. Maak er samen iets moois van en ik kijk af en toe mee, veel te ver van mijn bed gelukkig.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:47 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Ik zou dat toch als groepsactiviteit willen zien, vele handen maken licht werk. Zo is het vast ook gegaan bij de malaysian airlines OP.
Dank voor je lovende woorden maar er is blijkbaar een afspraak gemaakt dat Isetmyfriendsonfire de OP zou maken. Haar OP is al een flinke verbetering ten opzichte van de oude OP en bovendien met userimput gemaakt.quote:Op woensdag 2 april 2014 07:22 schreef El_Matador het volgende:
IPA, kan jij geen mooie OP maken? Je hebt de smaak duidelijk te pakken; je leert er veel van, je leert anderen veel en het topic wordt er alleen maar (veel) beter door.
Ik weet er veel te weinig van en waag me dus niet aan een OP. En nog genoeg andere te maken hier.
Hele pagina's van users hebben gevraagt of de OP wat neutraler kon en o.a. die assad vlag weg kon, of alle vlaggen erop. Hier werd helaas geen gehoor aan gegeven, met als resultaat grotendeels plaatjes van assad.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:12 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Dank voor je lovende woorden maar er is blijkbaar een afspraak gemaakt dat Isetmyfriendsonfire de OP zou maken. Haar OP is al een flinke verbetering ten opzichte van de oude OP en bovendien met userimput gemaakt.
Op dit moment is het Syrische leger dan ook erg succesvol. Niet erg vreemd als de OP aangepast wordt aan de situatie op de grond.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:25 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Hele pagina's van users hebben gevraagt of de OP wat neutraler kon en o.a. die assad vlag weg kon, of alle vlaggen erop. Hier werd helaas geen gehoor aan gegeven, met als resultaat grotendeels plaatjes van assad.
Hoeveel plaatjes van Assad tel je? Ik 1. Verder staat er een plaatje van de Syrian Arab Army en één van Hezbollah. En de andere 3 plaatjes zijn van 'de andere kant'. Verder staat er bovenaan inderdaad een Syrische vlag, wat normaal is in een topic over Syrië.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:25 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Hele pagina's van users hebben gevraagt of de OP wat neutraler kon en o.a. die assad vlag weg kon, of alle vlaggen erop. Hier werd helaas geen gehoor aan gegeven, met als resultaat grotendeels plaatjes van assad.
Nee, alleen jij hebt zitten zeiken op een Syrische vlag in een topic over Syrië. De kleine vlaggetjes zijn allemaal al weg, en alle facties hebben nu een plaatje met precies dezelfde grote. Zeur niet zo, Kim. Topic is net weer open en je begint weer te zeiken, doe normaal.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:25 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Zit je weer assad propaganda na te praten? En verder verdient elke partij evenveel aandacht in de OP naar mijn mening.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:28 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Op dit moment is het Syrische leger dan ook erg succesvol. Niet erg vreemd als de OP aangepast wordt aan de situatie op de grond.
1 voor FSA, 1 voor ISIS, 1 voor YPG, 1 voor Syrisch leger, 1 voor Hezbollah en 1 voor de beruchte/befaamde president.quote:Op woensdag 2 april 2014 20:10 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Zit je weer assad propaganda na te praten? En verder verdient elke partij evenveel aandacht in de OP naar mijn mening.
Behoorlijke pro-assad OP. Waarom staan al nusra en de islamic front er niet bij, bestaan die niet?quote:Op woensdag 2 april 2014 18:31 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Hoeveel plaatjes van Assad tel je? Ik 1. Verder staat er een plaatje van de Syrian Arab Army en één van Hezbollah. En de andere 3 plaatjes zijn van 'de andere kant'. Verder staat er bovenaan inderdaad een Syrische vlag, wat normaal is in een topic over Syrië.
Maar ik ga deze discussie niet weer voeren.
idd ALLAH AKBAR!!!!quote:Op woensdag 2 april 2014 20:03 schreef hafez1234 het volgende:
Wat Turkije aan het doen is in Syrië, is een misdaad tegen de menselijkheid. Ik hoop dat Erdogan en zijn bende hetzelfde lot wacht als Saddam Hossein. Het feit dat bijna de helft van de kiezers Erdogan steunt, laat zien wat voor volk de Turken zijn.
Ach laat hem...quote:
Doe eens niet zo moeilijk aub, het is gewoon de Syrische vlag. En linksonder kan wel staan voor zowel al nustra als islamic front. Niet elke groep heeft erin te staan anders zou bijvoorbeeld de NDF er ook in moeten komen.quote:Op woensdag 2 april 2014 20:18 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Behoorlijke pro-assad OP. Waarom staan al nusra en de islamic front er niet bij, bestaan die niet?
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 2 april 2014 20:18 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Behoorlijke pro-assad OP. Waarom staan al nusra en de islamic front er niet bij, bestaan die niet?
[ afbeelding ]
Jij wil niet snappen dat dat de SYRISCHE vlag is, he?quote:Op woensdag 2 april 2014 20:15 schreef IPA35 het volgende:
[..]
1 voor FSA, 1 voor ISIS, 1 voor YPG, 1 voor Syrisch leger, 1 voor Hezbollah en 1 voor de beruchte/befaamde president.
Nou eigenlijk is dat de Syrische vlag met het wapen erin geplakt.quote:Op woensdag 2 april 2014 20:45 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Jij wil niet snappen dat dat de SYRISCHE vlag is, he?
Dan pakken we een blanco, prima.quote:Op woensdag 2 april 2014 20:48 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Nou eigenlijk is dat de Syrische vlag met het wapen erin geplakt.
Niet dat het veel uitmaakt. Is gewoon een officieel embleem net als de vlag. Is niet 'partijdig'.quote:Op woensdag 2 april 2014 20:50 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Dan pakken we een blanco, prima.
Als je met een ISIS vlag om je heen door Latakia loopt wordt je vast en zeker ook afgeschoten, je punt is? Die vlag is gewoon officieel, persoonlijke meningen daaromtrent zijn niet relevant.quote:Op woensdag 2 april 2014 20:52 schreef firefly3 het volgende:
Als je er mee in syrie rond loopt heb je een vergrote kans om afgeschoten te worden, wel degelijk partijdig dus.
Er staat gewoon 'Syrian Arab Republic', dus ja.quote:Op woensdag 2 april 2014 20:51 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Niet dat het veel uitmaakt. Is gewoon een officieel embleem net als de vlag. Is niet 'partijdig'.
quote:Op woensdag 2 april 2014 20:52 schreef firefly3 het volgende:
Als je er mee in syrie rond loopt heb je een vergrote kans om afgeschoten te worden, wel degelijk partijdig dus.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op woensdag 2 april 2014 20:57 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]De syrische vlag wordt als symbool gebruikt voor assad's leger, als je dat nog niet wist. Doe a.u.b. niet zo schijnheilig en geef gewoon toe dat je die vlag gewoon zo leuk vind. (zie ik ook in je avatar terug komen en ik kwam laatst nog een reactie van je tegen waarbij je de vlag zelfs wilde bestellen!). Als je die vlag laat wapperen in syrie laat wel degelijk zien dat je partijdig bent.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is hetzelfde als een enorme hakenkruis als voorpagina van je scriptie over nazi-duitslandKom je dan ook met het argument "maar het was toch de officiele vlag van nazi-duitsland?"
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
Als je een scriptie gaat schrijven over Nazi-Duitsland neem je iig geen Pruisische vlag.quote:Op woensdag 2 april 2014 21:06 schreef firefly3 het volgende:
[..]
De syrische vlag wordt als symbool gebruikt voor assad's leger, als je dat nog niet wist. Doe a.u.b. niet zo schijnheilig en geef gewoon toe dat je die vlag gewoon zo leuk vind. (zie ik ook in je avatar terug komen en ik kwam laatst nog een reactie van je tegen waarbij je de vlag zelfs wilde bestellen!). Als je die vlag laat wapperen in syrie laat wel degelijk zien dat je partijdig bent.
Het is hetzelfde als een enorme hakenkruis als voorpagina van je scriptie over nazi-duitslandKom je dan ook met het argument "maar het was toch de officiele vlag van nazi-duitsland?"
[ afbeelding ]
Ik vind de Sultan juist een topperquote:Op woensdag 2 april 2014 20:03 schreef hafez1234 het volgende:
Wat Turkije aan het doen is in Syrië, is een misdaad tegen de menselijkheid. Ik hoop dat Erdogan en zijn bende hetzelfde lot wacht als Saddam Hossein. Het feit dat bijna de helft van de kiezers Erdogan steunt, laat zien wat voor volk de Turken zijn.
Ik ben (een) Syrisch(e Arabier) en ik vind het inderdaad een prachtige vlag. Heb hem thuis. 3 zelfs.quote:Op woensdag 2 april 2014 21:06 schreef firefly3 het volgende:
[..]
De syrische vlag wordt als symbool gebruikt voor assad's leger, als je dat nog niet wist. Doe a.u.b. niet zo schijnheilig en geef gewoon toe dat je die vlag gewoon zo leuk vind. (zie ik ook in je avatar terug komen en ik kwam laatst nog een reactie van je tegen waarbij je de vlag zelfs wilde bestellen!). Als je die vlag laat wapperen in syrie laat wel degelijk zien dat je partijdig bent.
[ afbeelding ]
Vorige keer was je nog Turksquote:Op woensdag 2 april 2014 21:17 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ik ben Syrisch en ik vind het inderdaad een prachtige vlag. Heb hem thuis. 3 zelfs.Maar dat is totaal irrelevant.
Ik heb het al 20 keer geschreven en met mij de andere users in dit topic ook. Door jouw toedoen krijgen we weer SC in dit topic, hou er mee op.
En leer leven met de Syrische vlag in het topic over Syrie. Kusjesss.
Welquote:
Genetisch Syrisch, juridisch niet. Zo goed?quote:Op woensdag 2 april 2014 21:23 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Trol niet, anders kom ik morgen verhaal halen bij je.
Prima. Juridisch ben ik voornamelijk Nederlands.quote:Op woensdag 2 april 2014 21:24 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Genetisch Syrisch, juridisch niet. Zo goed?
Dan ben je een niet-turk in het "turken op fok!" topic die turks praat en een keer gelogen heeft dat ze turks was.quote:
GC / Turken op FOK! #1068 Unlabeledquote:Op dinsdag 11 maart 2014 07:14 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Berkin Elvan' kaybettik...
Allah rahmet eylesin, nur içinde yat küçük çocuk..
Proest.quote:Op woensdag 2 april 2014 21:26 schreef firefly3 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dan ben je een niet-turk in het "turken op fok!" topic die turks praat en een keer gelogen heeft dat ze turks was.
GC / Turken op FOK! #1068 Unlabeled
Fijne avond nog
quote:Op woensdag 2 april 2014 21:25 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Prima. Juridisch ben ik voornamelijk Nederlands.
Ze waren er gister wel mee begonnen. http://electronicresistan(...)control-over-rankus/quote:Op woensdag 2 april 2014 21:27 schreef IPA35 het volgende:
Ik heb gehoord dat Rankous zou zijn ingenomen? Iemand hier meer over?
BRONquote:Apocalyptic prophecies drive both sides to Syrian battle for end of time
By Mariam Karouny
BEIRUT Tue Apr 1, 2014 10:39am EDT
(Reuters) - Conflict in Syria kills hundreds of thousands of people and spreads unrest across the Middle East. Iranian forces battle anti-Shi'ite fighters in Damascus, and the region braces for an ultimate showdown.
If the scenario sounds familiar to an anxious world watching Syria's devastating civil war, it resonates even more with Sunni and Shi'ite fighters on the frontlines - who believe it was all foretold in 7th Century prophecies.
From the first outbreak of the crisis in the southern city of Deraa to apocalyptic forecasts of a Middle East soaked in blood, many combatants on both sides of the conflict say its path was set 1,400 years ago in the sayings of the Prophet Mohammad and his followers.
Among those many thousands of sayings, or hadith, are accounts which refer to the confrontation of two huge Islamic armies in Syria, a great battle near Damascus, and intervention from the north and west of the country.
The power of those prophecies for many fighters on the ground means that the three-year-old conflict is more deeply rooted - and far tougher to resolve - than a simple power struggle between President Bashar al-Assad and his rebel foes.
Syria's war has killed more than 140,000 people, driven millions from their homes and left many more dependent on aid. Diplomatic efforts, focused on the political rather than religious factors driving the conflict, have made no headway.
"If you think all these mujahideen came from across the world to fight Assad, you're mistaken," said a Sunni Muslim jihadi who uses the name Abu Omar and fights in one of the many anti-Assad Islamist brigades in Aleppo.
"They are all here as promised by the Prophet. This is the war he promised - it is the Grand Battle," he told Reuters, using a word which can also be translated as slaughter.
On the other side, many Shi'ites from Lebanon, Iraq and Iran are drawn to the war because they believe it paves the way for the return of Imam Mahdi - a descendent of the Prophet who vanished 1,000 years ago and who will re-emerge at a time of war to establish global Islamic rule before the end of the world.
According to Shi'ite tradition, an early sign of his return came with the 1979 Iranian revolution, which set up an Islamic state to provide fighters for an army led by the Mahdi to wage war in Syria after sweeping through the Middle East.
"This Islamic Revolution, based on the narratives that we have received from the prophet and imams, is the prelude to the appearance of the Mahdi," Iranian cleric and parliamentarian Ruhollah Hosseinian said last year.
He cited comments by an eighth century Shi'ite imam who said another sign of the Mahdi's return would be a battle involving warriors fighting under a yellow banner - the color associated with Lebanon's pro-Assad Hezbollah militia.
"As Imam Sadeq has stated, when the (forces) with yellow flags fight anti-Shi'ites in Damascus and Iranian forces join them, this is a prelude and a sign of the coming of his holiness," Hosseinian was quoted as saying by Fars news agency.
MEDIEVAL BATTLEFIELDS
Islam split into its Sunni and Shi'ite branches during a war over the succession to the leadership of the faith in the generation that followed the Prophet Mohammad's death in 632.
The hadith, or sayings of the prophet and his companions, have been handed down orally over the centuries and are the most important sources of authority in Islam after the Quran itself. Many date back to those medieval battlefields in what are now Syria and Iraq, where the two main Islamic sects took shape.
The historical texts have become a powerful recruitment tool, quoted across the region from religious festivals in Iraq's Shi'ite shrine city of Kerbala to videos released by Sunni preachers in the Gulf, and beyond.
"We have here mujahideen from Russia, America, the Philippines, China, Germany, Belgium, Sudan, India and Yemen and other places," said Sami, a Sunni rebel fighter in northern Syria. "They are here because this what the Prophet said and promised, the Grand Battle is happening."
Both sides emphasize the ultimate goal of establishing an Islamic state which will rule the world before total chaos.
Although some Sunni and Shi'ite clerics are privately skeptical of the religious justifications for the war, few in the region express such reservations in public for fear of being misinterpreted as doubters of the prophecies.
"Yes some of the signs are similar but these signs could apply at any time after the fall of the Islamic state (1,000 years ago)," one Sunni Muslim scholar in Lebanon said, asking that he not be identified. "There is no way to confirm we are living those times. We have to wait and see."
For the faithful, the hadith chart the course of Syria's conflict from its beginning in March 2011, when protests erupted over the alleged torture of students and schoolboys who wrote anti-Assad graffiti on a school wall in Deraa.
"There will be a strife in Sham (Syria) that begins with children playing, after which nothing can be fixed," according to one hadith. "When it calms down from one side, it ignites from the other."
Hadith on both sides mention Syria as a main battlefield, naming cities and towns where blood will be spilled.
Hundreds of thousands of people will be killed. The whole region will be shaken from the Arabian Peninsula to Iraq, Iran and Jerusalem, according to some texts.
Saudi Arabia will collapse. Almost every country in the Middle East will face unrest. One statement says "blood will reach knee-level".
A widely circulated hadith attributed to Mohammad says Sham, or Syria, is God's favored land. Asked where the next jihad will be, he replies: "Go for Sham, and if you can't, go for Yemen ...(though) God has guaranteed me Sham and its people."
Another refers to Muslims gathering "at the time of war in Ghouta, near a city called Damascus". Ghouta, east of Syria's capital, has been a rebel stronghold for the last two years.
A Sunni hadith speaks of a battle in a town called Dabeq, in northern Syria near the Turkish border, and intervention by a foreign army to split the Muslim fighters - seen by some as a reference to a possible Turkish incursion.
ARAB SPRING GIVES WAY TO SECTARIAN STRUGGLE
Syria's civil war grew out of the "Arab Spring" of pro-democracy revolts in the Middle East and North Africa in 2011 after Assad's forces cracked down hard on peaceful protests.
But because Assad is a member of the Alawite sect, an offshoot of Shii'ism, and most of his opponents are Sunni Muslims, the fighting quickly took on a sectarian character, which has largely overwhelmed the political issues.
"These hadith are what the Mujahideen are guided by to come to Syria, we are fighting for this. With every passing day we know that we are living the days that the Prophet talked about," said Mussab, a fighter from the Nusra Front, a Sunni hardline group linked to al Qaeda, speaking from Syria.
Murtada, a 27-year-old Lebanese Shi'ite who regularly goes to Syria to battle against the rebels, says he is not fighting for Assad, but for the Mahdi, also known as the Imam.
"Even if I am martyred now, when he appears I will be reborn to fight among his army, I will be his soldier," he told Reuters in Lebanon.
Murtada, who has fought in Damascus and in the decisive battle last year for the border town of Qusair, leaves his wife and two children when he goes to fight in Syria: "Nothing is more precious than the Imam, even my family. It is our duty."
Syria's civil war built upon sectarian conflicts elsewhere, especially in Iraq and Lebanon, leading to a growing sense across the region that all those power struggles in individual countries were part of a titanic battle for the future.
Abbas, a 24-year-old Iraqi Shi'ite fighter, said he knew he was living in the era of the Mahdi's return when the United States and Britain invaded Iraq in 2003.
"That was the first sign and then everything else followed," he told Reuters from Baghdad, where he said was resting before heading to Syria for a fourth time.
"I was waiting for the day when I will fight in Syria. Thank God he chose me to be one of the Imam's soldiers."
Abu Hsaasan, a 65 year old pensioner from south Lebanon, said he once thought the prophecies of the end of days would take centuries to come about.
"Things are moving fast. I never thought that I would be living the days of the Imam. Now, with every passing day I am more and more convinced that it is only a matter of few years before he appears."
Zij verzorgde inderdaad de plaatjes, maar we kunnen het ook uitbreiden. Paar maps erbij en wat cijfers en mediabronnen erbij bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:12 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Dank voor je lovende woorden maar er is blijkbaar een afspraak gemaakt dat Isetmyfriendsonfire de OP zou maken. Haar OP is al een flinke verbetering ten opzichte van de oude OP en bovendien met userimput gemaakt.
Het kraakt.quote:Shabbiha forces reportedly refused orders to go to the front on the coast
The correspondent form the Aleppo News Network has reported clashes using heavy machine guns between pro-Assad Shabbiha paramilitary and regime forces at the Nakkarin front in the city of Aleppo.
He said the reason for the engagement was that the Shabbiha forces refused orders to go to the front on the coast and leave their positions in Nakkarin.
The correspondent pointed out that similar clashes took place on Monday morning, but ended after one hour before the engagement restart with heavy machine guns in the evening.
The Sfera News Center confirmed Tuesday that one of regime officers has collected most of the Shabbiha in Sfera to head to the coast to join the regime's fight against the rebels.
The center said that after 280 members of the Shabbiiha forces refused to join the fight in the coast, they were arrested and taken by buses to an unknown location.
Translated and edited by The Syrian Observer
Jouw aannames wegen voor mij minder zwaar dan uitspraken van waarnemers die er ter plekke zijnquote:Op woensdag 2 april 2014 21:54 schreef IPA35 het volgende:
Klinkt als onzin. Aleppo blijft prioriteit houden. Men is nu druk bezig de stad te omsingelen. Zeker uit een van de belangrijke fronten (ten westen van Naqqarin) halen ze echt geen soldaten weg. Wel uit de Qalamoun omdat het daar een afgelopen zaak is.
Bedankt voor de extra bronquote:Op woensdag 2 april 2014 23:34 schreef Senor__Chang het volgende:
Aleppo Shabbiha Disobey Military Orders
[..]
Het kraakt.
Logisch. Zolang ze geen genoeg support krijgen moeten ze wel. Als iedereen nou eerst isis aanvalt. Typisch dat de isis hoofdstad raqqa exact naast een basis ligt van assad, maar ze vallen elkaar niet aan. De hoofdkwartier van isis is met 1 luchtaanval plat te gooien. Assad houdt van extremisten.quote:Op donderdag 3 april 2014 08:28 schreef SadPanda het volgende:
'I am not fighting against al-Qa’ida… it’s not our problem', says West’s last hope in Syria
http://www.independent.co(...)n-syria-9233424.html
Ja johquote:Op donderdag 3 april 2014 08:53 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Logisch. Zolang ze geen genoeg support krijgen moeten ze wel. Als iedereen nou eerst isis aanvalt. Typisch dat de isis hoofdstad raqqa exact naast een basis ligt van assad, maar ze vallen elkaar niet aan. De hoofdkwartier van isis is met 1 luchtaanval plat te gooien. Assad houdt van extremisten.
Ja, zie raqqa dus. Daar worden de meeste mensen onthoofd en onderdrukt. Zit pal naast de luchtmachtbasis van assad. Ze houden van elkaar.quote:
Als je dan toch een vijand hebt dan liever de grootst mogelijke monsters die er zijn, toch? En zorg je dat zij de enigen zijn die overblijven, het volk doodziek van ook hun wordt en eventueel in de laatste strijd je pas met hen afrekent. Niet zo'n onlogische gedachte, gewoon pragmatisch en kiezen wie je liever als je vijand ziet en wat je het beste uitkomt. En dan doet ISIS heel goed werk en past in het horrorverhaal van de Syrische machthebbers wat er gebeurt als zij zelf vallen; takfiri's die geen spaan heel laten van het hele land inclusief iedereen die het niet met hen eens is. Assad heeft geniepige maar goede adviseursquote:Op donderdag 3 april 2014 08:59 schreef firefly3 het volgende:
Ja, zie raqqa dus. Daar worden de meeste mensen onthoofd en onderdrukt. Zit pal naast de luchtmachtbasis van assad. Ze houden van elkaar.
En daarom : assad houdt van extremisten.quote:Op donderdag 3 april 2014 10:38 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Als je dan toch een vijand hebt dan liever de grootst mogelijke monsters die er zijn, toch? En zorg je dat zij de enigen zijn die overblijven, het volk doodziek van ook hun wordt en eventueel in de laatste strijd je pas met hen afrekent. Niet zo'n onlogische gedachte, gewoon pragmatisch en kiezen wie je liever als je vijand ziet en wat je het beste uitkomt. En dan doet ISIS heel goed werk en past in het horrorverhaal van de Syrische machthebbers wat er gebeurt als zij zelf vallen; takfiri's die geen spaan heel laten van het hele land inclusief iedereen die het niet met hen eens is. Assad heeft geniepige maar goede advizeurs
quote:Turkey Election Result A Boost for Syrian Opposition
Syria’s opposition had been crossing their fingers ahead of Turkey’s municipal polls on Sunday, worried that a loss for the ruling Justice and Development Party would mean a loss for the Syrian revolution. The governing AKP party declared a decisive victory, despite the opposition claiming that the elections were tainted.
Under Prime Minister Recep Tayyip Erdogan, Turkey has become somewhat of a nerve center for the Syrian revolution and the opposition doesn’t want to see it any other way. Sunday’s polls are seen as a referendum on Mr. Erdogan’s rule and the prime minister is expected to run in presidential elections this summer.
“I’m not just worried about our headquarters. I’m worried about the refugees and the rebel support,” said one member of the Syrian opposition in Istanbul, where he lives.
The AKP’s main contender in the polls, the Republican People’s Party, has condemned Mr. Erdogan’s support to rebels in the past and accused the premier of wanting to wage war against Damascus. The Syrian opposition feared if Mr. Erdogan’s opponents won Sunday’s polls, it could mean a crackdown on the operational immunity they enjoy in Turkey, where they maneuver more freely than any other country.
The political arm of Syria’s opposition is headquartered in Istanbul, where they’re given a platform to denounce President Bashar al Assad and meet with dignitaries from around the world. Some 600,000 Syrian refugees are spread across the country, mostly in sprawling camps in the south. It is in southern Turkey as well where rebels enjoy relative immunity, organizing arms and money to flow across the border into Syria, never mind the safe houses many groups maintain in Turkey, for rest and relaxation or to funnel new recruits to Syrian battlefields.
“The way people in Turkey feel about Syria relates to how they feel about Erdogan. It’s very personalized,” said a Western diplomat in Istanbul, who maintains contacts with Syrian rebels. “It’s a concern of ours, too, although not an immediate one,” the diplomat said, adding that his country felt Turkey was an important platform for the Syrian opposition.
One Gulf official in Istanbul complained that when Mr. Erdogan felt squeezed by the opposition, Turkey would close its borders to weapons his country tried to send to rebels in Syria. “It’s been 45 days,” lamented the Arab official in January.
The Western diplomat pointed to Egypt, which was welcoming of Syria’s opposition until President Mohammed Morsi’s ouster last summer. The overthrow of the Muslim Brotherhood-backed president by the Egyptian military stoked xenophobic sentiments, forcing the Syrian opposition to curb their activities in Cairo.
The leadership change even led to attacks against Syrian refugees in Egypt and their deportation and unlawful detention, many accused by Egyptian authorities of being Muslim Brotherhood supporters, according to Amnesty International and other rights groups.
“The Syrian opposition realizes the pressure on Turkey the war has caused, but the fact of the matter is that Syrians are running out of places to go,” said the Western diplomat.
quote:Op woensdag 2 april 2014 23:10 schreef Slayage het volgende:
Murtada, a 27-year-old Lebanese Shi'ite who regularly goes to Syria to battle against the rebels, says he is not fighting for Assad, but for the Mahdi, also known as the Imam.
"Even if I am martyred now, when he appears I will be reborn to fight among his army, I will be his soldier," he told Reuters in Lebanon.
Artikel gaat verder.quote:I Learned to Fight Like an American at the FSA Training Camp in Jordan
“I do not want to mention my name,” says a 20-year-old FSA fighter, “because the camp we practiced in was highly classified.”
So classified, in fact, that the CIA – who are rumoured to be running the camp (but declined to comment for this article) – still won’t acknowledge it exists.
For nearly a year, rumours have swirled about a covert, US-run training camp for FSA fighters in the vast Jordanian desert. (Jordanian intelligence also did not respond to requests for comment on this article.) And, last week, it was reported that the Obama administration appears to be expanding "its covert programme of training and assistance for the Syrian opposition". However, despite all this speculation, little is known about how this supposed Jordanian camp works, who trains there and what tactics they learn.
However, I recently tracked down a fighter who said he'd completed the course and was willing to talk.
"Fighter A" is from Daraa, just a stone’s throw from the Jordanian border in southern Syria. He was at secondary school when the revolution twisted into civil war, and his plans to study law were set aside for a Kalashnikov, joining the FSA at just 18 years old.
One day last May, when Fighter A was 19, he was taken aside and given some good news. “I was selected by the brigade commander to go to training camp,” he says. “I was told we would be trained on heavy weapons and anti-tank and anti-aircraft missiles.” But he didn’t know exactly what to expect: “I had heard of military camps taking place, but I didn’t know where and when.”
The next morning, Fighter A and 39 other young men like him headed south into Jordan, their journey jointly choreographed by Daraa’s FSA military council and, allegedly, Jordanian intelligence. Mobile phones were confiscated, to be returned at the end of camp. No questions were asked. These men were going off the grid.
When the group finally arrived at a high-security military facility deep in the Jordanian desert, Fighter A found the last thing he expected: Americans.
“I was surprised when I saw foreign trainers,” he says. “The Americans who taught us wore military uniforms I did not recognise. We called them by their first names and they spoke English to us.”
quote:
quote:Op donderdag 3 april 2014 15:18 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Kentucky Fried Chicken? Yup. MANPAD's? Nope.
Tsja, Soennieten doen ook niet alles volgens het boekje, toch?quote:
Die fotoquote:Op vrijdag 4 april 2014 08:56 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[ afbeelding ]
Uit de Spits van vanochtend.
Alleen deilias zal hem missen als dekhengst.quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:56 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[ afbeelding ]
Gatver. Seriemoordenaar? Had een voorlopige verblijfsvergunning. Een voorlopige verblijfsvergunning kan toch worden ingetrokken?quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:56 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |