Het is nou niet alsof er een daverend verband is tussen de grootte van landen en hun welvaart.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:01 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is juist het punt, in een snel globaliserende wereld moet je juist een superstaat zijn om nog mee te kunnen draaien op de wereldmarkt.
Ah, de Poldertaliban.quote:
Vergeet het, de boel gaat kapot. Het demografisch overwicht van de oudere generaties gaat binnen twintig jaar kantelen, waardoor het huidige kortetermijn-pragmatisme (de enige reden dat we de Euro nog hebben erkent vriend en vijand) gaat verdwijnen. Dit in combinatie met toenemende negatieve gevolgen van de EU gaat de boel flink laten kantelen.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:21 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik ben altijd al voor verregaande Europese integratie geweest, van mij mag het nog wel sneller gaan.
Bullshit, op het moment dat er geen economische crisis is hoor je bijna niemand klagen over de euro.quote:Op dinsdag 1 april 2014 12:48 schreef Westerling het volgende:
[..]
Vergeet het, de boel gaat kapot. Het demografisch overwicht van de oudere generaties gaat binnen twintig jaar kantelen, waardoor het huidige kortetermijn-pragmatisme (de enige reden dat we de Euro nog hebben erkent vriend en vijand) gaat verdwijnen. Dit in combinatie met toenemende negatieve gevolgen van de EU gaat de boel flink laten kantelen.
En nee, ik ben daar niet vreugdevol over want er is tegen die tijd al ontzaggelijk veel schade gedaan.
Omdat we de problemen hebben afgekocht. Ook hier zijn vriend en vijand het er weer over eens dat 1 munt met meerdere regeringen niet gaat werken. Fundamenteel probleem dus, dat latent aanwezig is buiten crises om en de boel langzaam verneukt.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Bullshit, op het moment dat er geen economische crisis is hoor je bijna niemand klagen over de euro.
Terwijl we economisch juist beter beschermd zijn door die euro, of heb jij die munt wel enorme koersdalingen op de valutamarkt zien maken?
Het is natuurlijk ook niet zo dat onze welvaart een duikvlucht maakt wanneer de EU verdwijnt.quote:Op dinsdag 1 april 2014 15:14 schreef El_Matador het volgende:
Succesvolle kleine landen:
• Zwitserland
• Singapore
• Noorwegen
• Qatar
• Uruguay
• IJsland
een EU is nergens voor nodig.
Nou ja, behalve voor lobbygroepen dan.
Ja leuk dat ze zich allerlei beleidsterreinen toe-eigenen, maar dat kan elk land afzonderlijk ook. Geen enkele reden om dat Europees te regelen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 15:18 schreef elbowpudding het volgende:
Veel van het consumentenrecht komt 'uit Europa', stilletjes zijn er wel wat positieve dingen te noemen dus over de EU, echter vind ik de nadelen, zoals een hoge afdracht, niet kunnen.
Ik denk dat een 'milde' Unie wel beter is voor handel -> open grenzen, verdragen die afgestemd zijn op open handel enzovoort. Juridisch ben ik tegen een Unie omdat dan m.i. de nationale democratie in het geding komt. Kijk maar naar Zwitserland, zij stemden in een referendum voor minder immigranten maar de EU blokkeerde dit. Wat is dan 'democratie'.quote:Op dinsdag 1 april 2014 15:21 schreef Westerling het volgende:
[..]
Ja leuk dat ze zich allerlei beleidsterreinen toe-eigenen, maar dat kan elk land afzonderlijk ook. Geen enkele reden om dat Europees te regelen.
Dat was uiteraard een grapje. De SGP is echter geen gezellige club. Ik kan het weten.quote:
Lid geweest of zo?quote:Op dinsdag 1 april 2014 15:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat was uiteraard een grapje. De SGP is echter geen gezellige club. Ik kan het weten.
Mijn woonplaats wordt omringd door SGP-bolwerken.quote:
Inderdaad, wel is het opportuun als diverse Europese landen samenwerken, alleen moet het aantal leden niet al te groot zijn en moet het gebied voldoende homogeen zijn qua cultuur en economie. Een samenwerking tussen de NE landen waarbij ze gezamelijk de buitengrenzen bewaken (geen interne grenzen) lijkt me een goede zaak, een samenwerking met nog wat meer landen voor bijv. dure onderzoekslaboratoria (zoals bijv. dit: https://lasers.llnl.gov/) is ook erg verstandig. Daarom hoef je nog niet een politieke en monetaire unie hoewel ik wel graag een monetaire unie zou hebben voor NE.quote:Op dinsdag 1 april 2014 15:14 schreef El_Matador het volgende:
Succesvolle kleine landen:
• Zwitserland
• Singapore
• Noorwegen
• Qatar
• Uruguay
• IJsland
een EU is nergens voor nodig.
Nou ja, behalve voor lobbygroepen dan.
Dat was niet het probleem, het probleem was dat we twee economieën hebben in Europa, een van NE en een van ZE. NE heeft daar jarenlang van geprofiteerd en kreeg na 2008 de rekening. Geef mij dan maar een stabielere economie zonder die extreme hoogconjunctuur en extreme laagconjunctuur.quote:Op dinsdag 1 april 2014 15:08 schreef Westerling het volgende:
[..]
Omdat we de problemen hebben afgekocht. Ook hier zijn vriend en vijand het er weer over eens dat 1 munt met meerdere regeringen niet gaat werken.
Punt is dat bij gebrek aan stabilisatiemechanismen, de economieen zullen gaan divergeren. Dat zal misschien binnen Noord-Europa langer duren omdat de uitgangsposities dichter bij elkaar liggen, maar het gaat wel gebeuren.quote:Op woensdag 2 april 2014 01:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat was niet het probleem, het probleem was dat we twee economieën hebben in Europa, een van NE en een van ZE. NE heeft daar jarenlang van geprofiteerd en kreeg na 2008 de rekening. Geef mij dan maar een stabielere economie zonder die extreme hoogconjunctuur en extreme laagconjunctuur.
De geschiedenis leert zelfs dat de EU-top wraakzuchtig genoeg is om dan op actieve tegenwerking te kunnen rekenen. Wat op zich al wel voldoende zegt trouwens.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:23 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de EU daar in trapt. En terecht niet. Als we eruit stappen hoeven we niet op medewerking van de EU te rekenen.
Meen je dat? Volgens mij werkt de EU voorlopig alleen ontwrichtend op Europa. De kans dat er een oorlog uit gaat breken binnen de Europese grenzen neemt alleen maar toe sinds de EU.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:14 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat zal niet gebeuren, daar is de EU te belangrijk voor voor stabiliteit in Europa.
Akkoord.quote:Op woensdag 2 april 2014 12:21 schreef Westerling het volgende:
[..]
Punt is dat bij gebrek aan stabilisatiemechanismen, de economieen zullen gaan divergeren. Dat zal misschien binnen Noord-Europa langer duren omdat de uitgangsposities dichter bij elkaar liggen, maar het gaat wel gebeuren.
Als de NE landen een NEU gaan vormen dan zou de NEU een machtiger blok zijn dan het restant van de EU. Die samenwerking komt wel goed. Het zou dom zijn als Nederland in haar uppie uit de EU zou stappen, als Nederland daarentegen - zoals het reeds eerder heeft gedaan - samen met België, Duitsland, de UK en nog wat andere landen een nieuwe unie start en al deze landen dan collectief uit de EU stappen dan zal dat prima gaan. Moet je wel een oplossing vinden voor de muntsoort. Als Rutte en Timmermans nu in actie komen, eerst België mobiliseren, vervolgens samen met België Duitsland mobiliseren en met zijn drieën de rest van Noord Europa dan kunnen we misschien over een jaar of 10 een eigen unie oprichten met een eigen munt. Ik zeg doen! Met wat van de EU overblijft moeten we dan uiteraard intensief samen blijven werken maar zonder in hetzelfde bed te slapen.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:23 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de EU daar in trapt. En terecht niet. Als we eruit stappen hoeven we niet op medewerking van de EU te rekenen.
Dat europese project blijft trouwens een vreemde woordkeuze. Een project heeft volgens de definitie een begin en een einde.quote:Op donderdag 3 april 2014 11:23 schreef Revolution-NL het volgende:
1. Brussel en het Europese prestige project
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |