abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138291012
ik zag (op een jarenoud topic na) nog geen topic over het zoeken met een metaaldetector.
dus dan open ik er zelf maar een :P

zijn er meer mensen die dit als hobby hebben? heb sinds een week of 3 deze hobby weer opgepakt, na vroeger als kind ook gezocht te hebben.
heb nu de garret ace 250 gekocht, en hij bevalt me prima moet ik zeggen :) erg goede prijs/kwaliteit verhouding.
ben nu 3x gaan zoeken en samen met een hoop troep heb ik toch ook al wat leuke vondsten mee naar huis kunnen nemen. o.a een zilveren dubbeltje uit 1918 en een belgische leopold 2 2 centmunt waarvan de datum helaas niet meer leesbaar is -O-
en nog een mooie vuurkets gevonden (17/18e eeuw).
dus nog niet veel speciaals, maar toch leuk :)

dus mochten er hier ook mensen zitten die zoeken, deel hier je vondsten/ zoekverhalen en foto's van je vondsten ^O^
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_138291161
Hej dat klinkt vet :)
Op wat voor plekken ga je zoeken? En wat kost zo'n ding ongeveer?
heb je ook foto's van je vondsten?
'Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.'
pi_138291275
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 09:58 schreef Fraymenkahn het volgende:
Hej dat klinkt vet :)
Op wat voor plekken ga je zoeken? En wat kost zo'n ding ongeveer?
heb je ook foto's van je vondsten?
voornamelijk op akkers geweest van boeren die ik ken, woon in venray en hier geldt een algeheel detectorverbod dus de bossen in mag (officieel O~) ) niet..
van de week maar eens lid worden van de bibliotheek om wat boeken te halen over de geschiedenis van mijn omgeving.
mijn ace 250 kostte geloof ik rond de 300 euro, dan nog de andere dingen die je nodig hebt (schep, tas e.d) alles bij elkaar was ikiets van 500 euro kwijt geloof ik dus dat valt op zich mee :)
foto's heb ik, maar ben nu formule 1 aan het kijken dus die plaats ik later wel effe :P
pi_138292445
Ik heb dat vroeger een tijdje gedaan, de enige beetje interessante vondst was een metaaldetector. :{
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_138292459
Leuk
pi_138293630
Lijkt mij een geweldige hobby.
pi_138296310
Wat een onzin is dat dan dat je niet met een metaal detector mag zoeken. Waarom is dat?
'Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.'
pi_138298041
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 14:04 schreef Fraymenkahn het volgende:
Wat een onzin is dat dan dat je niet met een metaal detector mag zoeken. Waarom is dat?
Bij ons was dat vrij logisch. Er lag nogal wat tweede wereldoorlog wapentuig onder de grond in het bos. Niet ideaal als je lekker aan het graven bent en dan ineens op een granaat stuit.

OT: Ik heb dit een tijdje gedaan toen ik klein was. Ik vond het vaak teleurstellend omdat mijn detector max 30 cm onder de grond kon detecteren. Het was (is, ik heb hem nog wel staan) er een van White's en kostte iets van 300-400 gulden. Een oude dus. 1 keer een zilveren ketting gevonden en verder heel veel spijkers. Leuk om te doen, maar zonder goede landschapskaarten zit je al snel op een kansloze plek te zoeken.
pi_138298159
Leuk! Lijkt me erg leuk om te doen, maar ik vind het iets te duur om gewoon maar eens te proberen. Ben wel benieuwd naar fotos!
pi_138298170
Een collega van me doet dit. Die heeft al een aardige collectie, met o.a. een gouden munt, wat zilveren munten, gewone munten, gespen, speelgoedsoldaatjes, kogels, lepeltjes. Laatst had 'ie het meegenomen, omdat hij bij een boer langs ging om afspraken te maken om in diens weiland met de metaaldetector te zoeken.
Hij gaat ook een of twee keer per jaar een weekendje weg met een groepje om ergens in het buitenland te zoeken.
pi_138298514
Gaaf! Heb vroeger wel eens met een metaaldetector op het strand gelopen na een drukke dag... :)
pi_138299104
vanmiddag nog even 3 uurtjes gezocht op de plaats waar vroeger een zwembad met ligweide was, de opbrengst: één stuiver uit 1997 ;(
pi_138299553

Zilveren dubbeltje uit 1918

Vuurkets

2 cent uit belgie (geslagen tussen 1869-1909. Datum niet meer leesbaar helaas, dit is de beste kant -O- )

Wat granaatscherven

Kogeltje

Mijn zoekplek van vanmiddag :7
Niet veel succes daar dus, maar hef was wel heerlijk in het zonnetje O+

zoals gezegd,het is nog niet veel. maar je moet ergens mee beginnen *O*
pi_138299780
De granaatscherven zijn geleideband van een granaat.

Ik zoek al jaren in Duitsland , Ardennen en het Market Garden gebied.

Maar ja , dat mag niet he ;)
pi_138299975
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 16:46 schreef Osiris024 het volgende:
De granaatscherven zijn geleideband van een granaat.

Ik zoek al jaren in Duitsland , Ardennen en het Market Garden gebied.

Maar ja , dat mag niet he ;)
klopt, geleideband van een granaat idd. dat kreeg ik op een andere site ook al te horen :Y

en er mag wel meer niet :P al moet ik zeggen dat ik ww2-spul leuke vondsten vind, maar dat is niet echt waar ik naar op zoek ben

heb je al wat noemenswaardigs gevonden?
pi_138300486
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 16:52 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

klopt, geleideband van een granaat idd. dat kreeg ik op een andere site ook al te horen :Y

en er mag wel meer niet :P al moet ik zeggen dat ik ww2-spul leuke vondsten vind, maar dat is niet echt waar ik naar op zoek ben

heb je al wat noemenswaardigs gevonden?
Wapen(delen) , stukken uniform , bajonetten , helmen etc. :)
pi_138300708
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 17:09 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Wapen(delen) , stukken uniform , bajonetten , helmen etc. :)
mooi!
  zondag 30 maart 2014 @ 14:27:46 #18
342182 GZ1000
Is geen C1000.
pi_138326299
Hier ook een zoekert, Whites DFX. Maar helaas heb ik, in tegenstelling tot vroeger, niet veel vrije tijd (en geen vervoer), dus verder dan wat akkers in de buurt kom ik niet.
Een wijs man stelde ooit 'vrouwen zijn het zwakkere geslacht. De vrouw is per definitie minderwaardig aan de man en vrouwen dienen derhalve een ondergeschikte rol in de samenleving te vervullen.'
  zaterdag 5 april 2014 @ 08:48:36 #19
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138532264
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 17:16 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

mooi!
Dit weekend ook weer zoeken? Mijn interesse begint ook wel te groeien naarmate ik meer filmpjes erover zie.
pi_138532312
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 08:48 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Dit weekend ook weer zoeken? Mijn interesse begint ook wel te groeien naarmate ik meer filmpjes erover zie.
mwah, ik pis al sinds woensdag bloed dus ik geef mijn lichaam nog effe wat rust dit weekend :P
volgende week wel weer! heb er zin in, wil gaan zoeken op een oud zandpad tussen 2 dorpen in. pad is ongeveer een halve km lang en daar heb ikop de eerste 10 meter al die 2 muntjes en een kruisje (hangertje) gevonden dus heb goede hoop op meer!
  zaterdag 5 april 2014 @ 09:08:02 #21
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138532408
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 08:57 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

mwah, ik pis al sinds woensdag bloed dus ik geef mijn lichaam nog effe wat rust dit weekend :P
volgende week wel weer! heb er zin in, wil gaan zoeken op een oud zandpad tussen 2 dorpen in. pad is ongeveer een halve km lang en daar heb ikop de eerste 10 meter al die 2 muntjes en een kruisje (hangertje) gevonden dus heb goede hoop op meer!
Oh, beterschap gewenst dan.. Lijkt me wel lastig steeds weer mooie plekjes te vinden aangezien vele hobbyisten je waarschijnlijk al voor zijn geweest.
pi_138534100
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 09:08 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Oh, beterschap gewenst dan.. Lijkt me wel lastig steeds weer mooie plekjes te vinden aangezien vele hobbyisten je waarschijnlijk al voor zijn geweest.
true, maar omgeploegde akkers bieden weer nieuwe kansen ^O^
  zaterdag 5 april 2014 @ 12:38:49 #23
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_138535662
Moet je eens na een drukke zomerdag eens op het strand gaan zoeken, geheid succes.

Op oude omgeploegde akkers is ook veel te vinden.
pi_138536298
detetor
  zaterdag 5 april 2014 @ 21:50:22 #25
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138552079
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 11:17 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

true, maar omgeploegde akkers bieden weer nieuwe kansen ^O^
Zit me te oriënteren, maar als ik hier kijk durf ik haast geen Garrett meer te halen :{

http://www.metalldetektortest.eu/garrett.html
pi_138554482
Ik wil wel een keer in Egypte gaan zoeken.
pi_138557316
Ooit eens de kans gehad om snachts mee te gaan zoeken met iemand in Noord Frankrijk, In geboden verbied dus.. daarom snachts. Vondst waren veel granaatscherven maar ook een Amerikaanse bajonet..

Volgende ochtend kregen we te horen dat we opgemerkt waren... alleen dan door een oude vrouw die snachts foto's van dieren wil maken...
  zondag 6 april 2014 @ 09:03:04 #28
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_138561124
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 21:50 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Zit me te oriënteren, maar als ik hier kijk durf ik haast geen Garrett meer te halen :{

http://www.metalldetektortest.eu/garrett.html
lol. volgens die test is alles onvindbaar en had ik bijv. ook mijn zilveren muntje niet kunnen vinden :D
over het algemeen word de 250 juist aangeraden voor beginners vanwege zijn kwaliteit voor een schappelijke prijs

anders zou je eigenlijk gewoon een winkel moeten binnenlopen en daar advies vragen, dan krijg je denk ik beter en persoonlijker advies dan van websites :) (of van mij :P )
  zondag 6 april 2014 @ 09:04:08 #29
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_138561129
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 00:08 schreef ejvdb het volgende:
Ooit eens de kans gehad om snachts mee te gaan zoeken met iemand in Noord Frankrijk, In geboden verbied dus.. daarom snachts. Vondst waren veel granaatscherven maar ook een Amerikaanse bajonet..

Volgende ochtend kregen we te horen dat we opgemerkt waren... alleen dan door een oude vrouw die snachts foto's van dieren wil maken...
wat gebeurt er eigenlijk als ze je pakken? ben je dan ook je detector kwijt of blijft het bij een boete?
  zondag 6 april 2014 @ 11:33:19 #30
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_138563454
Metaaldetectors _O_

Ik heb er ook een keer 1 gekocht. Gewoon een prulding van 75 euro.

Heel de dag bezig geweest op het strand en niks gevonden. Toen om te testen een 2euro muntstuk 2 cm begraven en zelfs die kon ik niet meer terugvinden.

Maar was wel grappig om te doen _O_
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_138565451
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 09:04 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

wat gebeurt er eigenlijk als ze je pakken? ben je dan ook je detector kwijt of blijft het bij een boete?
Volgens mij krijg je een boete van een paar duizend euro. Kan je dit niet betalen wordt je auto e.d. in beslag genomen en kan je gaan zitten..
pi_138642435
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 12:50 schreef ejvdb het volgende:

[..]

Volgens mij krijg je een boete van een paar duizend euro. Kan je dit niet betalen wordt je auto e.d. in beslag genomen en kan je gaan zitten..
Zo, dat is niet misselijk :o
  dinsdag 8 april 2014 @ 13:41:14 #33
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_138648191
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2014 22:46 schreef Zwitzalfcremetje het volgende:
Ik wil wel een keer in Egypte gaan zoeken.
Ruimte genoeg nog om te zoeken idd...
  dinsdag 8 april 2014 @ 16:18:42 #34
409561 SchavuitPiet
He in love with that coco
pi_138654329
Leuk!
Deed dit vroeger altijd op het strand, Jammer genoeg vonden wij nooit meer als bierdopjes e.d :')
Is die munt overigens niet veel geld waard?
Haha gay!
pi_138672853
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2014 10:42 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Zo, dat is niet misselijk :o
Komt eigenlijk omdat het ook erg gevaarlijk is... Veel mensen denken, ach die granaten liggen er al 100 jaar... maar daardoor wordt dat spul juist instabieler..
  vrijdag 11 april 2014 @ 17:52:40 #36
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138770166
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 09:49 schreef Schunckelstar het volgende:
heb nu de garret ace 250 gekocht, en hij bevalt me prima moet ik zeggen :) erg goede prijs/kwaliteit verhouding.
De mijne net binnen gekregen *O*
Alleen als ik een gouden kettinkje langs de spoel haal doet tie haast niks. Morgen maar eens kijken wat er te vinden is bij een plaatselijk recreatiestrandje in de buurt.
pi_138770740
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 17:52 schreef Woelwater het volgende:

[..]

De mijne net binnen gekregen *O*
Alleen als ik een gouden kettinkje langs de spoel haal doet tie haast niks. Morgen maar eens kijken wat er te vinden is bij een plaatselijk recreatiestrandje in de buurt.
nice! welke heb je?
en succes! je moet geduld hebben en geluk met een goede plaats dus laat je niet ontmoedigen als je niks vind meteen :P maar hopelijk heb je geluk :D

en verbaas jezelf over de gigantische hoeveelheid frisdrank die er in nederland gedronken word, ongelofelijk hoeveel blikjes ik tegen kom :')
pi_138770767
ik ga zondagmorgen ook maar weer eens er op uit, terug naar mijn zandpad :P
  vrijdag 11 april 2014 @ 18:18:56 #39
336681 Lt.Surge
The Lightning American
pi_138770844
quote:
2s.gif Op zondag 6 april 2014 11:33 schreef Fopje het volgende:
Metaaldetectors _O_

Ik heb er ook een keer 1 gekocht. Gewoon een prulding van 75 euro.

Heel de dag bezig geweest op het strand en niks gevonden. Toen om te testen een 2euro muntstuk 2 cm begraven en zelfs die kon ik niet meer terugvinden.

Maar was wel grappig om te doen _O_
Waarom verbaast mij dit niet dat weer bij jou gebeurt? _O_ _O-

Ik wil het ook een keer doen though, lijkt me echt tof.
I'll show you civilian! I'll shock you into surrender!
  vrijdag 11 april 2014 @ 18:25:17 #40
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138771018
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:15 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

nice! welke heb je?
en succes! je moet geduld hebben en geluk met een goede plaats dus laat je niet ontmoedigen als je niks vind meteen :P maar hopelijk heb je geluk :D

en verbaas jezelf over de gigantische hoeveelheid frisdrank die er in nederland gedronken word, ongelofelijk hoeveel blikjes ik tegen kom :')
Heb ook een 250, op Amazon stonden er best veel positieve reviews over. Zat eerst naar een AT pro te kijken maar dan had het weer langer geduurd voordat ik er een kon halen en zoveel geduld had ik niet. Misschien volgende maand een DD spoel erbij halen maar eerst eens kijken hoe het bevalt. Nadeel is alleen dat zilver dezelfde uitslag geeft als gewoon ijzer, dus zal idd heel veel lipjes en troep worden wat ik opgraaf.
pi_138771040
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 april 2014 16:18 schreef SchavuitPiet het volgende:
Leuk!
Deed dit vroeger altijd op het strand, Jammer genoeg vonden wij nooit meer als bierdopjes e.d :')
Is die munt overigens niet veel geld waard?
in superstaat rond de 250 euro volgens de muntenalmanak die bij mijn detector zat.
in mijn staat rond de 5/6 euro op marktplaats :')
maar ik verkoop sowieso niks, ik vind het vinden van oude dingen en dan opzoeken via forums wat het is en zodoende een stukje geschiedenis leren belangrijker dan geld :P
hopelijk heb ik over een paar jaar genoeg echt interessante dingen gevonden dat ik een redelijk gevulde vitrinekast kan neerzetten O+
pi_138771121
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:25 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Heb ook een 250, op Amazon stonden er best veel positieve reviews over. Zat eerst naar een AT pro te kijken maar dan had het weer langer geduurd voordat ik er een kon halen en zoveel geduld had ik niet. Misschien volgende maand een DD spoel erbij halen maar eerst eens kijken hoe het bevalt. Nadeel is alleen dat zilver dezelfde uitslag geeft als gewoon ijzer, dus zullen idd heel veel lipjes worden die ik opgraaf.
ah,nice. goeie keuze :Y
en ik ken het gevoel,ik moest en zou ook perse meteen de dag nadat ik besloten had door te zetten hem ook in huis hebben :')

klopt, maar ik heb wel gemerkt dat ie bij zilver een iets stabieler piepje geeft en bij ijzer blijft ie iets meer "springen" tussen de verschillende blokjes. maar het blijft toch graven voor de zekerheid :')
  vrijdag 11 april 2014 @ 18:37:20 #43
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138771338
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:29 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

ah,nice. goeie keuze :Y
en ik ken het gevoel,ik moest en zou ook perse meteen de dag nadat ik besloten had door te zetten hem ook in huis hebben :')

klopt, maar ik heb wel gemerkt dat ie bij zilver een iets stabieler piepje geeft en bij ijzer blijft ie iets meer "springen" tussen de verschillende blokjes. maar het blijft toch graven voor de zekerheid :')
Ach, lipjes en bierdopjes is ook een stukje geschiedenis toch :9 Kijk gewoon uit naar de spanning om bij elke keer graven benieuwd te zijn wat er uit de grond komt. En mocht dat een keer iets meer zijn dan een bierdopje of spijker is dat leuk meegenomen. Is in ieder geval spannender dan meedoen aan de loterij.

edit:

Net nog een half uurtje wezen zoeken, mijn eerste buit, een paar roestige spijkers en een oude aansteker.
Ook een hoop gaten gegraven waar niets uit kwam :?

[ Bericht 6% gewijzigd door Woelwater op 11-04-2014 21:28:33 ]
pi_138797541
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 18:37 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Ach, lipjes en bierdopjes is ook een stukje geschiedenis toch :9 Kijk gewoon uit naar de spanning om bij elke keer graven benieuwd te zijn wat er uit de grond komt. En mocht dat een keer iets meer zijn dan een bierdopje of spijker is dat leuk meegenomen. Is in ieder geval spannender dan meedoen aan de loterij.

edit:

Net nog een half uurtje wezen zoeken, mijn eerste buit, een paar roestige spijkers en een oude aansteker.
Ook een hoop gaten gegraven waar niets uit kwam :?

[ afbeelding ]
dan helpt het soms om de sensitivity wat omlaag te zetten heb ik gemerkt. of het is een flinterdun stukje metaal wat je over het hoofd ziet, vaak vind ik het dan alsnog omdat ik na het gat dicht gegooid te hebben toch weer een piep krijg :')
daarom ga ik toch maar een pinpointer erbij kopen nog, scheelt een hoop tijd

nog wat gevonden vandaag trouwens?
  zaterdag 12 april 2014 @ 17:19:04 #45
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138798584
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 16:31 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

dan helpt het soms om de sensitivity wat omlaag te zetten heb ik gemerkt. of het is een flinterdun stukje metaal wat je over het hoofd ziet, vaak vind ik het dan alsnog omdat ik na het gat dicht gegooid te hebben toch weer een piep krijg :')
daarom ga ik toch maar een pinpointer erbij kopen nog, scheelt een hoop tijd

nog wat gevonden vandaag trouwens?
Inderdaad gevoeligheid omlaag gezet vandaag, maar ben dan weer bezorgd dat ik iets moois laat liggen. Ook maar besloten er een pinpointer bij te halen ipv een DD spoel, want iets detecteren en alsnog niet kunnen vinden schiet ook niet op, vandaag weer gebeurd dat ik zeker weet iets in mn handen gehad te hebben maar gewoon niet terug kunnen vinden..

Mijn buit van vandaag :+
Vooral die haarspeld vond ik wel knap.

pi_138798780
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 17:19 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Inderdaad gevoeligheid omlaag gezet vandaag, maar ben dan weer bezorgd dat ik iets moois laat liggen. Ook maar besloten er een pinpointer bij te halen ipv een DD spoel, want iets detecteren en alsnog niet kunnen vinden schiet ook niet op, vandaag weer gebeurd dat ik zeker weet iets in mn handen gehad te hebben maar gewoon niet terug kunnen vinden..

Mijn buit van vandaag :+
Vooral die haarspeld vond ik wel knap.

[ afbeelding ]
die dopjes ook echt meenemen _O-
  zaterdag 12 april 2014 @ 18:58:37 #47
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_138801051
Kom ik toevallig vandaag dit 'nieuws' tegen:
http://www.telegraaf.nl/t(...)nen_akkers_af__.html

*)
pi_138817953
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:58 schreef Andiamo het volgende:
Kom ik toevallig vandaag dit 'nieuws' tegen:
http://www.telegraaf.nl/t(...)nen_akkers_af__.html

*)
nice :D

ga er ook zo op uit, ben benieuwd!

overigens beschrijft deze kerel vanaf 4.55 precies wat ik er zo leuk aan vind, beter dan ik het zelf kan beschrijven:

zondag 13 april 2014 @ 10:01:12 #49
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138818098
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 09:52 schreef Schunckelstar het volgende:
ga er ook zo op uit, ben benieuwd!
Mocht ik ooit iets groots vinden dan gaat het mooi de smeltkroes in :9

Moderator zondag 13 april 2014 @ 11:05:01 #50
45833 crew  Fogel
pi_138819398
Ik ga binnenkort met mijn dochter op pad, voor beiden de eerste keer. Ben van plan om al op wat plekken een paar muntstukken te begraven zodat ze in ieder geval niet met niks naar huis komt.
Iemand zei wat over landschapskaarten? Wat bedoel je daarmee? Historische kaarten die locaties van oude gebouwen laten zien ofzo?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_138831043

Scherven van een ontsteker, geleideband scherven weer, grote huls, stukje van een ketting, een knoopje en 2 mooie kleine scherfjes van een kopje.
Geen onaardig resultaat vandaag :)
Vanavond maar eens schoon gaan naken

En toestemming gekregen op een nieuwe locatie om te zoeken *O*
pi_138831977
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2014 11:05 schreef Fogel het volgende:
Ik ga binnenkort met mijn dochter op pad, voor beiden de eerste keer. Ben van plan om al op wat plekken een paar muntstukken te begraven zodat ze in ieder geval niet met niks naar huis komt.
Iemand zei wat over landschapskaarten? Wat bedoel je daarmee? Historische kaarten die locaties van oude gebouwen laten zien ofzo?
:Y
http://www.detectorplaza.(...)-limburg-p-1948.html
dit soort dingen bijvoorbeeld. ik heb bij de bibliotheek wat boeken geleend over de geschiedenis van mijn streek
pi_138856478
Ik vind het allemaal wel heel interessant en het lijkt me heel leuk.

Maar alsnog houd ik het bij kijken naar anderen :D.
  Moderator maandag 14 april 2014 @ 10:04:22 #54
45833 crew  Fogel
pi_138858771
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 17:07 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

http://www.detectorplaza.(...)-limburg-p-1948.html
dit soort dingen bijvoorbeeld. ik heb bij de bibliotheek wat boeken geleend over de geschiedenis van mijn streek
Tof boek, die ga ik voor mijn vader bestellen.

Ik heb al wat coordinaten van plekken uit de bronstijd gevonden en een overzicht over rustplekken langs een pelgrimspad wat door het bos loopt.
Moet alleen even uitzoeken wie de eigenaar is van die plekken en vragen of ik daar wel mag zoeken.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  maandag 14 april 2014 @ 10:14:43 #55
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138859009
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 10:04 schreef Fogel het volgende:
wat door het bos loopt.
Moet alleen even uitzoeken wie de eigenaar is van die plekken en vragen of ik daar wel mag zoeken.
Ik dacht niet dat je in een bos mag zoeken, of het moet privedomein zijn.
  Moderator maandag 14 april 2014 @ 10:16:29 #56
45833 crew  Fogel
pi_138859047
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 10:14 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Ik dacht niet dat je in een bos mag zoeken, of het moet privedomein zijn.
Ik woon in Noorwegen, de regels zullen vast anders zijn omdat hier heel veel meer bos is.
pi_138859092
Het lijkt me een leuke hobby. Ik wil dit eigenlijk ook gaan doen, maar weet er nog te weinig van. Is het duur? Wat kun je het beste kopen als je net begint? Wat zijn leuke plekken om heen te gaan?
History became legend, legend became myth.
  maandag 14 april 2014 @ 10:22:33 #58
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138859205
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 10:16 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik woon in Noorwegen, de regels zullen vast anders zijn omdat hier heel veel meer bos is.
Ok dan, mooi meegenomen, misschien ook een stuk minder bebouwing dan hier.
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 10:18 schreef valek het volgende:
Wat zijn leuke plekken om heen te gaan?
Die zijn volgens mij nog moeilijker te vinden dan het spul wat onder de grond zit.
pi_138876385

Hij is nog best netjes geworden. Het is de kop van een britse 25 ponder. Inmiddels is de datum ook te lezen, hij is gemaakt in december 1942. De letters rs staan voor de plaats/fabriek waar ie gemaakt is heb ik mij laten vertellen maar heb nog niet kunnen achterhalen waar het voor staat.
Blijkbaar vind je ze hier bij bosjes, maar ik ben er toch blij mee :7
pi_138877289
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 10:18 schreef valek het volgende:
Het lijkt me een leuke hobby. Ik wil dit eigenlijk ook gaan doen, maar weet er nog te weinig van. Is het duur? Wat kun je het beste kopen als je net begint? Wat zijn leuke plekken om heen te gaan?
het is een eenmalig startbedrag, en daarna kost het alleen nog maar tijd :P
pi_138877914
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 19:47 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

het is een eenmalig startbedrag, en daarna kost het alleen nog maar tijd :P
En aan wat voor startbedrag moet je denken?
pi_138878225
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 20:02 schreef valek het volgende:

[..]

En aan wat voor startbedrag moet je denken?
dat ligt een beetje aan jezelf :P
ik was rond de 400 euro kwijt volgens mij,maar ga er nu ook een pinpointer bij kopen en heb vandaag een nieuwe, fatsoenlijke schep besteld (om verdere frustratie te voorkomen :') ) dus in totaal ben ik straks zo'n 600 euro kwijt. dat valt op zich mee dus.
mischien dat ik ooit nog wel ga upgraden, maar voorlopig bevalt deze me zeer goed,dus voorlopig nog lang niet

verder wil ik nu ook een autotje aanschaffen speciaal hiervoor maar daar wacht ik nog maar even een paar maandjes mee voor de zekerheid. ik doe wel vaker in alle enthousiasme domme impulsaankopen waar il later eigenlijk niks aan blijk te hebben :')
pi_138878627
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 20:10 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

dat ligt een beetje aan jezelf :P
ik was rond de 400 euro kwijt volgens mij,maar ga er nu ook een pinpointer bij kopen en heb vandaag een nieuwe, fatsoenlijke schep besteld (om verdere frustratie te voorkomen :') ) dus in totaal ben ik straks zo'n 600 euro kwijt. dat valt op zich mee dus.
mischien dat ik ooit nog wel ga upgraden, maar voorlopig bevalt deze me zeer goed,dus voorlopig nog lang niet

verder wil ik nu ook een autotje aanschaffen speciaal hiervoor maar daar wacht ik nog maar even een paar maandjes mee voor de zekerheid. ik doe wel vaker in alle enthousiasme domme impulsaankopen waar il later eigenlijk niks aan blijk te hebben :')
Welk merk en type is goed om mee te beginnen? Of wat is een fatsoenlijke voor een leuke prijs? Zijn 2dehandse apparaten verstandig om te kopen?
  maandag 14 april 2014 @ 20:27:14 #64
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138878999
260 was die van mij, 135 voor een pinpointer erbij.. dan nog een paar gamma-schepjes en je bent aardig onderweg denk ik
pi_138879091
gewoon op youtube en google een hoop reviews lezen en bekijken en dan je keuze maken ^O^
pi_138879416
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 20:27 schreef Woelwater het volgende:
260 was die van mij, 135 voor een pinpointer erbij.. dan nog een paar gamma-schepjes en je bent aardig onderweg denk ik
een opbergtas en een fatsoenlijke rugzak zijn ook behoorlijk handig vind ik. vooral een rugzak als je een hele dag gaat zoeken :Y
ik prop mijn hele tas vol met een kleed en genoeg voer en drinken om de hele dag door te komen :7
  maandag 14 april 2014 @ 20:35:42 #67
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138879469
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 20:34 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

een opbergtas en een fatsoenlijke rugzak zijn ook behoorlijk handig vind ik. vooral een rugzak als je een hele dag gaat zoeken :Y
ik prop mijn hele tas vol met een kleed en genoeg voer en drinken om de hele dag door te komen :7
Oh ja, auto had ik al en gooi daar dus alles in :9
pi_138879733
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 20:35 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Oh ja, auto had ik al en gooi daar dus alles in :9
ja, mischien moet ik er toch maar gewoon eentje kopen. gewoon een oud barrel
probleem is dat ik er 4 jaar geleden ook een gekocht heb, die ik 2 jaar terug weer verkocht heb na er maar 1x in gereden te hebben. dus ik twijfel nog ernstig :')
maar het zou wel handig zijn nou :9
  woensdag 16 april 2014 @ 21:03:40 #69
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138956173
Vandaag mijn eerste muntje gevonden *O*

pi_138958798
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 21:03 schreef Woelwater het volgende:

[ afbeelding ]
een muntje is een muntje :7

hertog jan :9
  woensdag 16 april 2014 @ 22:11:12 #71
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138960370
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 21:47 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

een muntje is een muntje :7
Daarom, eerst maar eens wat ervaring opdoen op een strandje, makkelijk graven en objecten leren herkennen. Klein dingetje onder stuiver ook wel leuk, iets van een kettinkje of visgerei ofzo.
pi_138963151
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2014 16:48 schreef Schunckelstar het volgende:
[ afbeelding ]

Scherven van een ontsteker, geleideband scherven weer, grote huls, stukje van een ketting, een knoopje en 2 mooie kleine scherfjes van een kopje.
Geen onaardig resultaat vandaag :)
Vanavond maar eens schoon gaan naken

En toestemming gekregen op een nieuwe locatie om te zoeken *O*
rotzooi dus
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_138963194
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 21:03 schreef Woelwater het volgende:

[ afbeelding ]
meer rotzooi dus
  woensdag 16 april 2014 @ 23:00:43 #74
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138963252
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 22:59 schreef Thezappa het volgende:

[..]

meer rotzooi dus
Wel bijna mn brandstof terug verdiend :P
pi_138963271
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 23:00 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Wel bijna mn brandstof terug verdiend :P
haha je was op de fiets ja
pi_138963303
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 22:58 schreef Thezappa het volgende:

[..]

rotzooi dus
ja, maar betere rotzooi dan de keer ervoor :7
en ik weet nu dat de britten op die plaats zwaar gevochten hebben,na wat leeswerk, weer wat geleerd.
het hoeft niet waardevolte zijn om leuk te zijn he :P
pi_138963336
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 23:01 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

ja, maar betere rotzooi dan de keer ervoor :7
en ik weet nu dat de britten op die plaats zwaar gevochten hebben,na wat leeswerk, weer wat geleerd.
het hoeft niet waardevolte zijn om leuk te zijn he :P
dat blijkt..

toch zou ik persoonlijk liever paar mausers en lugers boven de grond halen

lijkt me wel een leuke hobbie
  woensdag 16 april 2014 @ 23:03:06 #78
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138963375
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 23:00 schreef Thezappa het volgende:

[..]

haha je was op de fiets ja
Niet eens :'( Maar het zou idd economischer zijn om op marktplaats voor een paar euro bodemvondsten te scoren.
pi_138963399
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 23:03 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Niet eens :'( Maar het zou idd economischer zijn om op marktplaats voor een paar euro bodemvondsten te scoren.
kan altijd nog...en dan tof doen met je opgravingen
pi_138963436
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 23:02 schreef Thezappa het volgende:

[..]

dat blijkt..

toch zou ik persoonlijk liever paar mausers en lugers boven de grond halen

lijkt me wel een leuke hobbie
ja duh :')
persoonlijk zou ik liever een romeinse muntenverzameling vinden maar als je insteek is dat het alleen maar leuk is als je waardevolle of vrij unieke vondsten doet ben je er zo mee klaar denk ik ;)
  woensdag 16 april 2014 @ 23:05:15 #81
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_138963473
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 23:03 schreef Thezappa het volgende:

[..]

kan altijd nog...en dan tof doen met je opgravingen
Tsja, er zijn mensen die lopen al 30 jaar te zoeken, dus de kans om nu nog een mauser ofzo naar boven te halen lijkt me ook vrij klein.
pi_138963514
sarcasme jongens...rustig
pi_138973752
Geen ervaring met een metaal detector, maar vroeger was bij ons in de buurt een dijkje waar je van alles kon vinden door gewoon te graven, heel veel pijpekoppen gevonden, en 1 keer een soort van amulet/beeldje gevonden wat volgens mij aardig oud was. Ik heb het echter verkocht aan een vriendje voor 5 gulden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 18 april 2014 @ 18:51:19 #84
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_139019634
Vandaag mijn eerste sieraad gevonden *O*
(en nog meer rotzooi)

[ Bericht 1% gewijzigd door Woelwater op 18-04-2014 18:56:37 ]
pi_139020572
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 18:51 schreef Woelwater het volgende:
Vandaag mijn eerste sieraad gevonden *O*
(en nog meer rotzooi)

[ afbeelding ]
leuk! :D
  vrijdag 18 april 2014 @ 20:01:39 #86
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_139022144
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 22:11 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Daarom, eerst maar eens wat ervaring opdoen op een strandje, makkelijk graven en objecten leren herkennen. Klein dingetje onder stuiver ook wel leuk, iets van een kettinkje of visgerei ofzo.
Dat is een warteltje. Visgerei dus.. Je verbindt er twee lijnen mee met elkaar.

Zit er ook weleens aan te denken om een metaaldetector te kopen. Gewoon om het nieuwsgierige van wat er nu allemala te vinden is.

Kijk weleens op pieppiep.nl en als ik dan de vondsten van sommige zien is het best lucratief. Goud, geld, sieraden.. met een middagje zoeken kun je dan een leuk zakcentje verdienen. Die detector heb je dan zo terugverdiend. .
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.
pi_139048557
Voorheen vaker in Duitsland gezocht naar WW2 materiaal.
Heel veel hulzen en een keer een veldfles.
pi_139064809
hopelijk maandag nog effe tijd om een paar uurtjes te gaan, heb een paar leuke ideeen voor wat te doen met geleidebandscherfjes en ander ww2-materiaal en moderne/onleesbare muntjes. maar dan moet ik nog wel effe doorsparen voor ik een hele zak vol heb van dat spul :P
pi_139130298
Dan ben ik wel benieuwd wat je van plan bent en eventueel vandaag gevonden heb :)
pi_139136822
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 22:36 schreef ejvdb het volgende:
Dan ben ik wel benieuwd wat je van plan bent en eventueel vandaag gevonden heb :)
De paasbrunch is een paasborrel geworden, dus de rest van de dag heb ik op de bank gelegen :')

Maar al mijn moderne, waardeloze en onleesbare munten die ik ga vinden wil ik verzamelen tot een grote bult. En dan in mijn toekomstige vitrine wil ik op 1 verdieping een donkerrode doek leggen en dan 2 kleine aardewerken urnen volstoppen met die munten en schuin op zijn kant tegen elkaar aan leggen zodat de helft er weer uitvalt, en dan de rest van de bult er een beetje uitgespreid voor ertegenaan schuiven :)

Beetje hetzelfde idee met ww2 spul. Wil 1 verdieping helemaal bedekken met die scherven en daar bovenop de mooiere hulzen/kogels en ontstekerscherven en ander ww2 spul neerleggen
  dinsdag 22 april 2014 @ 17:41:37 #91
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_139151763
Let niet op de site hoor. Maar als je in het oosten woont moet je hier eens zoeken.

http://www.doggo.nl/bedrijf/6525/039t-stut-nijverdal

Vroeger stonden hier V2 raketten op en er is veel gevochten. Zijn nog veel hulzen enzo te vinden.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_139254414
Vandaag toestemming gekregen voor dit veld *O*

Helaas heb ik alleen morgen in de ochtend tijd want daarna ga ik biertjes drinken, zondag heb ik waarschijnlijk hoofdpijn en vanaf maandag word het veld ingezaaid helaas ;(
  vrijdag 25 april 2014 @ 16:49:04 #93
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_139254764
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 16:35 schreef Schunckelstar het volgende:
[ afbeelding ]

Helaas heb ik alleen morgen in de ochtend tijd want daarna ga ik biertjes drinken, zondag heb ik waarschijnlijk hoofdpijn en vanaf maandag word het veld ingezaaid helaas ;(
Mooi man, morgenochtend om 6 uur op zeker? Was het ook nog bij zo'n soort veld wezen vragen, maar dat was net die ochtend ingezaaid -O-
pi_139255220
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 20:01 schreef BloedendeVagina het volgende:

[..]

Zit er ook weleens aan te denken om een metaaldetector te kopen. Gewoon om het nieuwsgierige van wat er nu allemala te vinden is.

Kijk weleens op pieppiep.nl en als ik dan de vondsten van sommige zien is het best lucratief. Goud, geld, sieraden.. met een middagje zoeken kun je dan een leuk zakcentje verdienen. Die detector heb je dan zo terugverdiend. .

Het valt in de praktijk met topvondsten best mee.

Ik ben redelijk bekend in het (militaria) zoekwereldje; er zijn nauwelijks mensen die hun detectors snel terugverdienen met vondsten.

Of je moet alleen recreatieplassen of stranden afschuimen na de zomerse dagen, maar dat is niet mijn hobby........
pi_139255276
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 16:35 schreef Schunckelstar het volgende:
[ afbeelding ]

Omgeving Venray ?
pi_139255315
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 16:49 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Mooi man, morgenochtend om 6 uur op zeker? Was het ook nog bij zo'n soort veld wezen vragen, maar dat was net die ochtend ingezaaid -O-
haha, 6 uur trek ik niet :') maar rond een uur of half 9 sta ik te zwiepen :Y
en ja, is een beetje kuttijd nu. alles is net ingezaaid..
pi_139255335
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 17:07 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Omgeving Venray ?
leunen. ken je het? :D
pi_139255526
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 17:10 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

leunen. ken je het? :D
Jep

Leuke omgeving om te zoeken.

Misschien wel even goed te vermelden :

Je mag zonder toestemming in Nederland NIET zoeken met een metaaldetector (m.u.v. stranden Noordzee)

De meeste gemeenten hebben dit extra in hun APV opgenomen, net name de bossen rondom :

Nijmegen, Mook , Overloon ,Plasmolen , Groesbeek, Arnhem en Oosterbeek om er maar een paar te noemen.

Controleren ze zeer intensief !

De boetes voor zaken als : zoeken in bos , verlaten wandelpaden, verstoren rust als je gepakt terwijl je aan het piepen bent zijn niet mals en vaak ben je je uitrusting kwijt.

Heb je munitie of wapendelen opgegraven ben je helemaal de pineut.

Buiten het gevaar dat je loopt met het spul.
  vrijdag 25 april 2014 @ 17:26:49 #99
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_139255668
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 17:06 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Het valt in de praktijk met topvondsten best mee.

Ik ben redelijk bekend in het (militaria) zoekwereldje; er zijn nauwelijks mensen die hun detectors snel terugverdienen met vondsten.

Of je moet alleen recreatieplassen of stranden afschuimen na de zomerse dagen, maar dat is niet mijn hobby........
Vooral dit dus.. Strandjes en dergelijke.. Dr zijn dr bij die echt flink wat binnen harken op die manier heb ik het idee. En dan is met een paar goede vondsten die metaaldetector wel terugverdiend.

Ideale locaties: stranden waar het echt druk is..bij strandtenten. Mja, als je dan een plek hebt en je vind een paar gouden ringen en armbandjes.. dan tikt het snel aan met de huidige goudprijs.

Lijkt me best wel leuk. Vroeger (20 jaar terug ofzo) leende ik in de bieb weleens van die boeken over detectorzoeken.
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.
pi_139255898
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 17:26 schreef BloedendeVagina het volgende:

[..]

Lijkt me best wel leuk. Vroeger (20 jaar terug ofzo) leende ik in de bieb weleens van die boeken over detectorzoeken.
Is ook heel leuk, ben ook met de bieb boeken begonnen en dat is een beetje uit de hand gelopen.

ik zit nu op 30 meter boek :P
  vrijdag 25 april 2014 @ 17:36:21 #101
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139255904
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 17:20 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Jep

Leuke omgeving om te zoeken.

Misschien wel even goed te vermelden :

Je mag zonder toestemming in Nederland NIET zoeken met een metaaldetector (m.u.v. stranden Noordzee)

De meeste gemeenten hebben dit extra in hun APV opgenomen, net name de bossen rondom :

Nijmegen, Mook , Overloon ,Plasmolen , Groesbeek, Arnhem en Oosterbeek om er maar een paar te noemen.

Controleren ze zeer intensief !

De boetes voor zaken als : zoeken in bos , verlaten wandelpaden, verstoren rust als je gepakt terwijl je aan het piepen bent zijn niet mals en vaak ben je je uitrusting kwijt.

Heb je munitie of wapendelen opgegraven ben je helemaal de pineut.

Buiten het gevaar dat je loopt met het spul.
klopt, venray mag je ook niet zoeken
maar volgens mij mag je wel zoeken op akkers, weilanden e.d met toestemming van de eigenaar
pi_139255981
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 17:36 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

klopt, venray mag je ook niet zoeken
maar volgens mij mag je wel zoeken op akkers, weilanden e.d met toestemming van de eigenaar
Klopt, dat gaf ik aan.

MAAR (het blijft Nederland) in bijvoorbeeld gemeente Nijmegen geldt er een ook VERVOERSverbod :D :D

Ze kunnen dus rustig wachten tot je het veld afstapt en je dan te pakken nemen.

Het is overal en voor iederen verboden in Nederland om gericht naar archeologische artefacten te zoeken, ook met toestemming of op eigen grond !?

*)

Helaas maar maar
  vrijdag 25 april 2014 @ 18:04:07 #103
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139256601
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 17:39 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Klopt, dat gaf ik aan.

MAAR (het blijft Nederland) in bijvoorbeeld gemeente Nijmegen geldt er een ook VERVOERSverbod :D :D

Ze kunnen dus rustig wachten tot je het veld afstapt en je dan te pakken nemen.

Het is overal en voor iederen verboden in Nederland om gericht naar archeologische artefacten te zoeken, ook met toestemming of op eigen grond !?

*)

Helaas maar maar
oh, dat wist ik niet. wat belachelijk :')
pi_139258023
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 18:04 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

oh, dat wist ik niet. wat belachelijk :')
Waarom is dat belachelijk? Als detectoramateurs archeologisch spul opgraven is het volledig uit zijn (archeologische) context gerukt en kan het object vrijwel niet voor onderzoeksdoeleinden gebruikt worden. Dit zou anders zijn als iedere detectorist zijn archeologische vondsten zou melden bij de provincie of gemeenten, maar dit doen er maar weinig. De overheid doet dit niet om mensen te pesten, maar om archeologisch onderzoek door experts zoveel mogelijk veilig te stellen.
  vrijdag 25 april 2014 @ 19:10:29 #105
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139258169
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 19:04 schreef netflanders het volgende:

[..]

Waarom is dat belachelijk? Als detectoramateurs archeologisch spul opgraven is het volledig uit zijn (archeologische) context gerukt en kan het object vrijwel niet voor onderzoeksdoeleinden gebruikt worden. Dit zou anders zijn als iedere detectorist zijn archeologische vondsten zou melden bij de provincie of gemeenten, maar dit doen er maar weinig. De overheid doet dit niet om mensen te pesten, maar om archeologisch onderzoek door experts zoveel mogelijk veilig te stellen.
ik bedoelde natuurlijk het vervoersverbod, dat slaat nergens op :')
  vrijdag 25 april 2014 @ 21:39:07 #106
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_139262992
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 17:36 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Is ook heel leuk, ben ook met de bieb boeken begonnen en dat is een beetje uit de hand gelopen.

ik zit nu op 30 meter boek :P
30 meter boek? Over enkel en alleen detectorzooi?
Uh, ja, dan ben je een beetje doorgedraafd :D

Zou het ook weleens willen proberen, maar het ijtk me toch redelijk lastig. Als inL: weten wanneer het wel wat is en wanneer niet. Om nou op een strandje te lopen om bliklipjes op te duikelen lijkt me ook zo irritant.
pi_139263207
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 21:39 schreef BloedendeVagina het volgende:

[..]

30 meter boek? Over enkel en alleen detectorzooi?
Uh, ja, dan ben je een beetje doorgedraafd :D

Zou het ook weleens willen proberen, maar het ijtk me toch redelijk lastig. Als inL: weten wanneer het wel wat is en wanneer niet. Om nou op een strandje te lopen om bliklipjes op te duikelen lijkt me ook zo irritant.
Boeken zijn veelal wo2 boeken / naslagwerken, voor het vooronderzoek :)

Op de moderne apparaten kan je precies instellen waar je op wilt zoeken;

Ik kan bijvoorbeeld dus instellen dat ik alleen signaal krijg van een 2 euromunt of de treklipjes uitfilteren.

Erg effectief .
pi_139263416
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 19:10 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

ik bedoelde natuurlijk het vervoersverbod, dat slaat nergens op :')
Ter ondersteuning en verhoging pakkans.

Hier in Nijmegen zijn hele Romeinse opgravingen geplunderd en zonder heterdaad geen veroordeling.

Arnhem doet het voornamelijk bij de slagvelden van Market Garden.

Anders valt het niet te handhaven.

Vergelijk het met vervoeren van inbrekers gereedschap.
  vrijdag 25 april 2014 @ 21:53:14 #109
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_139263593
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 21:44 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Boeken zijn veelal wo2 boeken / naslagwerken, voor het vooronderzoek :)

Op de moderne apparaten kan je precies instellen waar je op wilt zoeken;

Ik kan bijvoorbeeld dus instellen dat ik alleen signaal krijg van een 2 euromunt of de treklipjes uitfilteren.

Erg effectief .
Dan ben ik toch wel nieuwsgierig naar welke je hebt, aangezien er ook veel voorwerpen hetzelfde signaal geven als treklipjes maar het niet zijn.
Heb eens ergens gelezen dat ook bij veel duurdere merken/modellen datzelfde speelt, dat moeilijk van te voren vast te stellen is waarop hij piept.
pi_139263643
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 21:53 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Dan ben ik toch wel nieuwsgierig naar welke je hebt, aangezien er ook veel voorwerpen hetzelfde signaal geven als treklipjes maar het niet zijn.
Heb eens ergens gelezen dat ook bij veel duurdere merken/modellen datzelfde speelt, dat moeilijk van te voren vast te stellen is waarop hij piept.
Minelab Explorer SE *)

Die geeft vondsten aan op basis van 2 waardes op het display

FE : hoeveelheid ijzer.
CON : geleiding.

Een Duitse K98 huls is bijvoorbeeld : 06 - 25

Altijd :)

En er zit een leerfunctie op : detector over een kroonkurk zwiepen, vastleggen en uitfilteren.

Werkt perfect.
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:00:23 #111
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139263908
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 21:54 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Minelab Explorer SE *)

En er zit een leerfunctie op : detector over een kroonkurk zwiepen, vastleggen en uitfilteren.

Werkt perfect.

wow, nice _O_
pi_139264072
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:00 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

wow, nice _O_
Wil niks anders meer, het kost je wel een tijdje voor je het ding een beetje snapt maar de diepgang en de precisie. ^O^

Waar zoek jij mee ?
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:07:40 #113
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_139264188
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:04 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Wil niks anders meer, het kost je wel een tijdje voor je het ding een beetje snapt maar de diepgang en de precisie. ^O^

Waar zoek jij mee ?
Dat houdt me ds weer tegen. Als ik wat zou kopen, wil ik wel wat goeds hebben. Als je er dan niet mee om kan gaan, is dat ook weer zo jammer..

Weleens overwogen om zo;n ding uit Amerika over te laten komen jaren terug. En toen was per zeevracht opeens stervensduur geworden..
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:09:46 #114
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139264257
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:04 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Waar zoek jij mee ?
nu en de komende jaren met de garrett ace 250. mocht ik over een jaar of 2 nog steeds fanatiek zoeken wil ik upgraden naar deze _O_

maar eerst nog steeds een autotje :')
pi_139264281
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:07 schreef BloedendeVagina het volgende:

[..]

Dat houdt me ds weer tegen. Als ik wat zou kopen, wil ik wel wat goeds hebben. Als je er dan niet mee om kan gaan, is dat ook weer zo jammer..

Weleens overwogen om zo;n ding uit Amerika over te laten komen jaren terug. En toen was per zeevracht opeens stervensduur geworden..
Het hangt er vanaf wat je wilt en waar je naar wilt zoeken.

Er zijn leuke betaalbare modellen om te starten.

Ik zou elke beginner afraden met dit ding te gaan zoeken, ik was eigenwijs en heb het geweten :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Osiris024 op 25-04-2014 22:16:01 ]
pi_139264453
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:09 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

nu en de komende jaren met de garrett ace 250. mocht ik over een jaar of 2 nog steeds fanatiek zoeken wil ik upgraden naar deze _O_

maar eerst nog steeds een autotje :')
Ace is een best apparaat :)

Ik loop een beetje tegen het probleem aan om met dure spullen te gaan zoeken op plekken waar dat niet zo slim is. ;) en wil daarom een goedkopere voor die plekken, maar daar vind je weer minder mee.

Dillemma's :D
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:18:06 #117
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_139264539
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 21:54 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Minelab Explorer SE *)

Werkt perfect.

Mooi ding hoor, da's wel ff wat anders dan 12 discriminatieniveaus :+
Ben net een paar weken bezig, maar mij ontbreekt het vooral aan ideeën waar mooie plekken te vinden zijn hier in de regio.
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:20:16 #118
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_139264608
Mja, de vraag is: wat voor risico loop je met duur spul? Wordt dat in beslag genomen als je gepakt wordt?? Indien ja: weegt het verschil (goedkoop vs duur) op tegen de risico dat je wat leusk vind met de een wat je met de ander niet vind?

Persoonlijk denk ik dat de kans dat je gepakt wordt op een plek waar het kennelijk neit mag behoorlijk klein is. Althans; ik zie in de stad al nauwelijks blauw op straat. Waarom dan wel in een afgelegen bos of boerendorp?
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:24:14 #119
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139264739
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:18 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Mooi ding hoor, da's wel ff wat anders dan 12 discriminatieniveaus :+
Ben net een paar weken bezig, maar mij ontbreekt het vooral aan ideeën waar mooie plekken te vinden zijn hier in de regio.
google maps ^O^
pi_139264815
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:20 schreef BloedendeVagina het volgende:
Mja, de vraag is: wat voor risico loop je met duur spul? Wordt dat in beslag genomen als je gepakt wordt?? Indien ja: weegt het verschil (goedkoop vs duur) op tegen de risico dat je wat leusk vind met de een wat je met de ander niet vind?

Persoonlijk denk ik dat de kans dat je gepakt wordt op een plek waar het kennelijk neit mag behoorlijk klein is. Althans; ik zie in de stad al nauwelijks blauw op straat. Waarom dan wel in een afgelegen bos of boerendorp?
Het hangt allemaal van de plekken af waar je zoekt, ik zoek alleen 2e wereldoorlog en dan vooral rondom Nijmegen , Groesbeek ,Arnhem etc. dat zijn de plekken waar het niet mag en de kans is daar best groot om gepakt te worden, de boswachters jagen nog net niet letterlijk op zoekers en direct assistentie van blauw erbij.

Maar ja de mooiste vondsten liggen op de heetste plekken.

@ Woelwater

Als je weet wat er tegenwoordig nog gevonden wordt in deze regio word je helemaal gek ;)
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:28:43 #121
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_139264879
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:26 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Het hangt allemaal van de plekken af waar je zoekt, ik zoek alleen 2e wereldoorlog en dan vooral rondom Nijmegen , Groesbeek ,Arnhem etc. dat zijn de plekken waar het niet mag en de kans is daar best groot om gepakt te worden, de boswachters jagen nog net niet letterlijk op zoekers en direct assistentie van blauw erbij.

Maar ja de mooiste vondsten liggen op de heetste plekken.

Als je weet wat er tegenwoordig nog gevonden wordt in deze regio word je helemaal gek ;)
Hmm, daar is dus nog wel genoeg blauw op straat. Nouja, boswachters dan..

Maar, wordt het spul in beslaggenomen als je gepakt wordt?
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:30:23 #122
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_139264935
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:24 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

google maps ^O^
Goede tip wel voor de volgende keer. Scheelt misschien uren rondrijden zonder interessante plekken tegen te komen.
pi_139264954
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:24 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

google maps ^O^
Bing maps heeft recentere sat kaarten :)
pi_139265053
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:28 schreef BloedendeVagina het volgende:

[..]

Hmm, daar is dus nog wel genoeg blauw op straat. Nouja, boswachters dan..

Maar, wordt het spul in beslaggenomen als je gepakt wordt?
Meestal wel, soms krijg je via de rechter je spul terug achteraf als je bezwaar aantekend tegen de invordering.
pi_139277090
Net thuis, ben niet ontevreden :)

De gebruikelijke scherven
4 musketkogeltjes
2 pijpenkopjes
Half vingerhoedje
2 kleine onleesbare muntjes
1 leeuwencent 1928
2 10 eurocent
1 5 lipa
1 zilveren wilhelmina dubbeltje met lang haar en dikke kop dus tussen 1893/1897 *O*
En een soort hangertje of zo? In de vorm van een kruis. Geen idee nog wat het is

Mooi spinnenweb motiefje op een pijp

Mijn 2e zilver O+

Geen idee nog, maar ziet er oud uit :P

morgen maar effe fatsoenlijk schoonmaken

[ Bericht 1% gewijzigd door Schunckelstar op 26-04-2014 13:34:39 ]
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:49:18 #126
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_139277461
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:28 schreef Schunckelstar het volgende:
Net thuis, ben niet ontevreden :)

[ afbeelding ]

De gebruikelijke scherven
4 musketkogeltjes
2 pijpenkopjes
Half vingerhoedje
2 kleine onleesbare muntjes
1 leeuwencent 1928
2 10 eurocent
1 5 lipa
1 zilveren wilhelmina dubbeltje met lang haar en dikke kop dus tussen 1893/1897 *O*
En een soort hangertje of zo? In de vorm van een kruis. Geen idee nog wat het is

[ afbeelding ]
Mooi spinnenweb motiefje op een pijp

[ afbeelding ]

Mijn 2e zilver O+

[ afbeelding ]

Geen idee nog, maar ziet er oud uit :P

morgen maar effe fatsoenlijk schoonmaken
Mooie vondsten hoor, gefeliciteerd *O*
Leuk ding ook dat laatste kruisje, wat het ook mag zijn. Die pijpenkopjes kom je toch zeker bij toeval tegen, of piept hij daar ook al op?
pi_139277908
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:49 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Mooie vondsten hoor, gefeliciteerd *O*
Leuk ding ook dat laatste kruisje, wat het ook mag zijn. Die pijpenkopjes kom je toch zeker bij toeval tegen, of piept hij daar ook al op?
nee,eentje kwam ik bij toeval tegen bij het opgraven van rommel en die andere stak uit de grond. word nog lastig om die schoon te maken. hij zit nu nog vol zand en de rand brokkelt nu al af :{

kruisje wil ik eigenlijk weten van welk materiaal hij is gemaakt,dat is makkelijker om op forums een determinatie te krijgen. maar hoe kom je daar achter :@
hij geeft exact hetzelfde signaal als een 1 cent muntje uit 1951, en die zijn van brons. maar ja,is de ace 250 gevoelig genoeg om dan maar aan te nemen dat dit ook brons is :P
pi_139286024
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 14:12 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

nee,eentje kwam ik bij toeval tegen bij het opgraven van rommel en die andere stak uit de grond. word nog lastig om die schoon te maken. hij zit nu nog vol zand en de rand brokkelt nu al af :{

kruisje wil ik eigenlijk weten van welk materiaal hij is gemaakt,dat is makkelijker om op forums een determinatie te krijgen. maar hoe kom je daar achter :@
hij geeft exact hetzelfde signaal als een 1 cent muntje uit 1951, en die zijn van brons. maar ja,is de ace 250 gevoelig genoeg om dan maar aan te nemen dat dit ook brons is :P
Vette vondsten kerel ^O^

Toevallig nog getallen of letters op de stukken ontsteker ?

Stukje met de ribbels rechts naast de pijpjes lijkt een dop om de ontsteker te beschermen tijdens transport. (waarschijnlijk 2" mortier aan de grootte te zien )

[ Bericht 7% gewijzigd door Osiris024 op 26-04-2014 21:15:41 ]
  zondag 27 april 2014 @ 05:37:36 #129
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139295462
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 21:01 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Vette vondsten kerel ^O^

Toevallig nog getallen of letters op de stukken ontsteker ?

Stukje met de ribbels rechts naast de pijpjes lijkt een dop om de ontsteker te beschermen tijdens transport. (waarschijnlijk 2" mortier aan de grootte te zien )

[ afbeelding ]

"nold 23 bm" staat er op :)
weet jij toevallig waar de letters RS voor staan op een no.119 ontsteker? het schijnt de plaats tezijn waar ie gemaakt is, maar daar heb ik verder niks meer over kunnen vinden

dat kruisje word 11e tot 14e eeuw geschat :D
http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewtopic.php?f=208&t=58155

maar eens even uitzoeken dan of en waar ik dit moet melden, daar weet ik nog helemaal niks van. had niet verwacht zo snel al iets echt ouds te vinden *O*

bedoel je dat groene dingetje trouwens? want dat is volgens mij een half vingerhoedje, zal morgen even schoonmaken en een foto maken. maar ben al soortgelijke tegengekomen dus daar ben ik vrij zeker van :P
pi_139295832
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 19:04 schreef netflanders het volgende:

[..]

Ik wist niet dat het zo streng was. Ikzelf zit er aan te denken om een metaaldetector aan te schaffen. Vooral ww2 spul ben ik in geïnteresseerd. Ik kom uit Liessel, daar is ontzettend hard gevochten in ww2. Er heeft zelfs een krijgsgevangenkampen gelegen na de oorlog. Duitse pantsercolonnes zijn na het Ardennenoffensief door Liessel getrokken. Ik denk dat er een hoop spul ligt, maar ik mag waarschijnlijk niet zoeken. Ga het eerst maar eens aan gemeente Deurne navragen, Liessel valt daar onder namelijk.
  zondag 27 april 2014 @ 10:28:14 #131
230345 conobram
is neit lam
pi_139296825
Leuk topic zo met die foto's :P
pi_139299294
Dit is de vraag en antwoord van de gemeente betreft het zoeken met een metaaldetector.

Mag ik met mijn metaaldetector zoeken in een archeologisch waardevol gebied?

Antwoord:
In principe is het verboden om naar oudheden te zoeken, ook met een metaaldetector. In archeologisch waardevolle gebieden, archeologische monumenten en tijdens archeologische opgravingen is het verboden. Op andere plaatsen wordt het zoeken met een metaaldetector gedoogd als u niet dieper zoekt dan de bouwvoor (bovenste 30 cm).

Vindt u zaken van belang, dan moet u dit melden het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
pi_139567801
Ik krijg deze week mijn Minelab Safari binnen. Dan kan ik gaan starten met mijn nieuwe hobby....:-)
pi_139568071
Ik vond een keer een oude granaat, die bleek scherp te staan volgens de E.O.D die kwam kijken en heeft het opgeruimd. Toen vond ik het gevaarlijk en ben er mee opgehouden.
🐱
pi_139571810
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:17 schreef GekkePoes het volgende:
Ik vond een keer een oude granaat, die bleek scherp te staan volgens de E.O.D die kwam kijken en heeft het opgeruimd. Toen vond ik het gevaarlijk en ben er mee opgehouden.
Klinkt wel heel mooi. :o
De sleutel naar deze ondertitel is kwijt. Probeer jij hem te vinden?
pi_139572361
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 23:25 schreef CookieSlikker het volgende:

[..]

Klinkt wel heel mooi. :o
Ik was toen in bosgebied Schaarsbergen, meer een beetje oppervlakking naar muntjes en dat soort grappige dingen aan het zoeken. Ik hoorde ineens lage on-onderbroken toon tussen de piepjes door ( en het metertje sloeg helemaal uit naar rechts) , dus ik draai de knoppen om zodat ie wat dieper zoekt

Ik ben dan gelukkig wat voorzichtig , en met een stokje en plastic schepje wat aan het graven gegaan en vond het, en misschien is het ook de reden dat je boven de 30 cm moet blijven.
🐱
  maandag 5 mei 2014 @ 14:11:30 #137
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139583095
Wat betreft de cijfers en letter op een schokbuis ( dat is de juiste benaming voor de kop van een granaat). Ontsteker mag ook.
In het geval van de schokbuis 119 geldt in het algemeen:
Eerst soort schokbuis:
no.119
Daarna het 'type' nummer:
soms niks soms B.
Dan volgt het 'mark' nummer, hoe langer de schokbuis in gebruik is geweest des te verder de markering, meestal Romeinse nummers:II -III- IV enz..
Dan volgt de maker van de Schokbuis,altijd een monogram, kunnen tientallen fabrieken zijn.

even tussendoor:

Een scherf, las ik, had de letters NOLD, dat zal van RENOLD zijn: Renold & Coventry Chain Co, Birmingham England. Dat zal een stuk van een no. 117 schokbuis zijn.

en weer verder:

Dan volgt de maand en het jaar van fabrikage.
Verderop op de schokbuis staan dan de initialen/monogram van de fabriek die de schokbuis heeft gevuld met een explosieve stof.
Dan volgt de maand een het jaar wanneer dit gebeurt is en als laatste het lotnummer.

Kunnen nog diverse andere codes en cijfers op de schokbuis staan, afhankelijk waar ze vandaan komen en welke fabrieken ze allemaal hebben gezien, of welke wijziging/aanpassing ze hebben ondergaan.

p.s. de stukjes schroefdraad zijn eerder stukken van de schokbuis no.119 alwaar hij mee op het lichaam geschroefd werd.

Hobby-bob
  maandag 5 mei 2014 @ 19:39:34 #138
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139593355
^O^
het is echt ongelofelijk hoeveel van dit soort scherven overal liggen :o
pi_139600013
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:17 schreef GekkePoes het volgende:
Dat is altijd mooi.

Mensen hier uit het dorp die ook doen magneetvissen hadden vorig jaar een mortiergranaat uit de maas gevist.

Toen kwam de EOD dat ding halen, en wij er achteraan gereden om hem te laten ontploffen _O_
Had je eigenlijk ook moeten vragen of je mee mocht om hem te laten ontploffen.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 06:17:33 #140
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139609741
In de driehoek Helmond, Deurne, Someren hebben onze bevrijders het flink zwaar gehad. Duitsers hebben daar een pittige strijd geleverd en Deurne hebben ze tot 2 keer moeten terugnemen van de Duitsers. Vanuit deze plaatsen is de bevrijding ingezet naar Noordelijke richting Den Bosch, en naar Oostelijke richting, Venray, Overloon richting Nijmegen.
Nijmegen had prioriteit, want dan konden ze samen met de andere divisies van daar uit langs de Maas optrekken om de rest van Noord Brabant te bevrijden. Om zo Den Bosch, wat ook een vesting was door de bezetters zowel uit oostelijke richting als zuidelijke richting aan te vallen.

Liggen er dus veel van dat soort messing stukken, dan houdt dat in dat daar ooit iets heeft gestaan wat de interesse wekte van zowel de Amerikanen, als de Britten. In dit geval met name de Britten daar het stukken Engelse ontstekers zijn.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 19:36:18 #141
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139629305
het is wel echt een kuttijd nu.. overal zie ik alleen maar velden met groeiend spul er op -O-
had ik mijn zandpaadjes nou maar gewoon bewaard tot nu :')

oh, @ hobby bob
weet jij toevallig of er ergens een lijst te vinden is waar de codes van die munitiefabrieken terug te vinden zijn?

[ Bericht 17% gewijzigd door Schunckelstar op 06-05-2014 20:02:20 ]
  woensdag 7 mei 2014 @ 07:17:51 #142
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139651403
De velden zijn inderdaad de komende 4-5 maand niet te betreden, maar bossen te over gelukkig.
Op internet waart veel info rond, maar niets is compleet. Zelf zoek ik en documenteer ik al deze info al ruim 4 jaar, en nog kom ik verrassingen tegen.. Monogram RS bijvoorbeeld, zou een 'filling factory' zijn.

Krijg ik nog niet gevonden.In de oorlogsjaren heeft de UK ontzettend veel uitbesteed aan prive firma's en er zijn er een aantal die ook hetzelfde monogram gebruikten. Niet alle monograms zijn ook 'logisch'.

De Royal Ordnance Filling Factories zijn:

ROF Aycliffe; ROF 59 Filling Factory No. 8 AC / AE
ROF Brackla; Filling Factory No. 11 BA
ROF Burghfield; Filling Factory No. 18 BD/BF
ROF Bridgend; Filling Factory No. 2 BR
ROF Chorley; Filling Factory No. 1 CY
ROF Elstow; Filling Factory No. 16.
ROF Featherstone; Filling Factory No. 17.
ROF Glascoed; Filling Factory No. 3.
ROF Hereford; Filling Factory No. 4.
ROF Kirkby; Filling Factory No. 7 KBY
ROF Queniborough; Filling Factory No. 10
ROF Risley; Filling Factory No. 6 RY
ROF Ruddington; Filling Factory No 14.
ROF Swynnerton; Filling Factory No. 5.
ROF Thorpe Arch; Filling Factory No. 9 TA
ROF Walsall; Filling Factory No. 15

De lijst is nog bij lange na niet compleet,zoals je al ziet en bovenstaand zijn dan nog alleen de staats bedrijven (De ROF's Royal Ordnance Factory). Zo zijn er ook nog tientallen (zo niet 100'den) prive bedrijven die werden ingezet voor fabrikage en vullen.
Dan heb je dus de engineering bedrijven, die maakten de ontstekers, de filling factories, de explosive factories, Small arms Ammunition bedrijven, en de projectile factories enz... enz... Zowel in de UK als in Canada, Australia, en India werd ook alles uitbesteed.

Dus een lijst is er niet zomaar, dat zou te mooi zijn om waar te wezen. Daar gaat jaren in zitten.
  woensdag 7 mei 2014 @ 09:46:54 #143
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139653044
Daar was ik al bang voor :P
Dank voor de info! Zoek je zelf ook?
pi_139654087
Wat zoek jij, goud?
007
  woensdag 7 mei 2014 @ 10:40:22 #145
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139654236
quote:
10s.gif Op woensdag 7 mei 2014 10:34 schreef anouk7 het volgende:
Wat zoek jij, goud?
O.a :P
En jij? Ben jij ook een golddigger? :7
pi_139654257
Ja, je mag me golddigger noemen, zullen we samen gaan diggen :D
007
  woensdag 7 mei 2014 @ 10:53:26 #147
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139654484
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 10:41 schreef anouk7 het volgende:
Ja, je mag me golddigger noemen, zullen we samen gaan diggen :D
Al moet ik mijn eerste goud nog vinden :')
  woensdag 7 mei 2014 @ 11:02:18 #148
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139654675
Zoek zelf al heel wat jaren, en in een grijs verleden, beroepsmatig geinteresseerd geraakt in militaria.
  woensdag 7 mei 2014 @ 11:21:23 #149
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139655140
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 11:02 schreef hobby-bob het volgende:
Zoek zelf al heel wat jaren, en in een grijs verleden, beroepsmatig geinteresseerd geraakt in militaria.
Ah leuk ^O^
Jij zoekt vooral militair spul zeker?

Er zijn stiekem toch best veel mensen die dit een leuke hobby vinden zo blijkt. Helaas ktijg ik in mijn vriendengroep voor de rest niemand geinteresseerd :') :'(
  woensdag 7 mei 2014 @ 13:59:18 #150
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139659667
Tis vooral een mix van zoeken, zijn de akkers leeg en vrij, loop ik daar rond, is het weer wat slechter of zijn de velden niet beschikbaar kruip ik de bossen in.
Er zijn toch diverse fora te vinden alwaar tientallen medezoekers te vinden zijn. Gelukkig zitten er in mijn vriendengroep aardig wat piepstok houders.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 08:44:09 #151
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139769589
Net ook nog even snel de bossen in geweest voor een uurtje

2 juliana stuivers uit 74 en 79, 10 eurocent van bea uit 2001. Een halsband hangertje van een hond waarschijnlijk, met adresgegevens en tel.nr er op dus maar even papiertje erop :7

En eindelijk mijn eerste gesp, nog compleet met angel *O*
Die gaat vanavond de vaseline in, zit nog een dikke koek omheen. Meestal zijn die goed te dateren dus ben benieuwd :)

Zijn er verder nog mensen op zoek geweest?
Had gehoopt wat meer vondstenfoto' van medezoekers want zo begint het een beetje een dagboek-topic te worden :')
  Moderator zaterdag 10 mei 2014 @ 10:57:25 #152
45833 crew  Fogel
pi_139770933
Ik ben vorig weekend op pad geweest maar kwam met minder thuis dan waarmee we op weg gingen. Heb een paar muntstukken ingegraven en hebben alle behalve een teruggevonden.
En de detector piepte als een malle op een steen (ongeveer even groot als een schoenendoos) maar die zag er niet uit alsof er iets aparts mee was dus maar laten liggen.

Mijn buurman dacht dat ik een wapen bij me had, zwarte langwerpige tas over de schouder :+
  zaterdag 10 mei 2014 @ 11:05:40 #153
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139771073
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 08:44 schreef Schunckelstar het volgende:
Net ook nog even snel de bossen in geweest voor een uurtje
[ afbeelding ]

2 juliana stuivers uit 74 en 79, 10 eurocent van bea uit 2001. Een halsband hangertje van een hond waarschijnlijk, met adresgegevens en tel.nr er op dus maar even papiertje erop :7

En eindelijk mijn eerste gesp, nog compleet met angel *O*
Die gaat vanavond de vaseline in, zit nog een dikke koek omheen. Meestal zijn die goed te dateren dus ben benieuwd :)

Zijn er verder nog mensen op zoek geweest?
Had gehoopt wat meer vondstenfoto' van medezoekers want zo begint het een beetje een dagboek-topic te worden :')
Blijf maar doorkomen, is leuk om te volgen hoor :)
  zaterdag 10 mei 2014 @ 13:06:37 #154
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139773966
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 10:57 schreef Fogel het volgende:
Ik ben vorig weekend op pad geweest maar kwam met minder thuis dan waarmee we op weg gingen. Heb een paar muntstukken ingegraven en hebben alle behalve een teruggevonden.
En de detector piepte als een malle op een steen (ongeveer even groot als een schoenendoos) maar die zag er niet uit alsof er iets aparts mee was dus maar laten liggen.

Mijn buurman dacht dat ik een wapen bij me had, zwarte langwerpige tas over de schouder :+
:D

was jij het die met zijn dochtertje ging zoeken? vond ze het leuk?

steen was een "hot rock" denk ik. weet de nederlandse naam niet
http://www.minelab.com/treasure-talk/hot-rocks-part-1
  Moderator zaterdag 10 mei 2014 @ 15:26:00 #155
45833 crew  Fogel
pi_139777851
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 13:06 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

was jij het die met zijn dochtertje ging zoeken? vond ze het leuk?

steen was een "hot rock" denk ik. weet de nederlandse naam niet
http://www.minelab.com/treasure-talk/hot-rocks-part-1
Met mijn dochter inderdaad. Vond ze erg leuk, dit weekend gaan we het nog een keer proberen.
Er zit kopererts in de berg hier, zou kunnen dat het ook in die steen zat.
  zondag 11 mei 2014 @ 10:17:48 #156
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139819724
Ook eens wat bodemvondsten met uitleg uiteraard.

Het leuke van het zoeken hier in de omgeving.
Aantal weken lopen en rapen:

Daarna beetje uitzoeken wat er allemaal op staat en vis je er de leuke, interessante stukken uit.

en

Alwaar de eene een mooie hele vroege is gemaakt in december 1932

De Z staat voor dat de slaghoed gevuld is met lood-azide. daarna 12-32 door fabrikant Royal Laboratory, Woolwich Arsenal, Kent. Heeft een doorgestreept lotnummer (156) omdat dat komen te vervallen is. Codes die daarop volgen AF 9 en AK 24 zijn codes die duiden op opslag. Ontsteker wordt niet dirct dat jaar gebruikt en wordt, in dit geval, 5 jaar opgeslagen.

na 5 jaar (augustus 1937) Wordt hij in dezelfde fabriek gevuld met explosieve stof voor gebruik, en krijgt ook een nieuwe gecorrigeerd lotnummer (73).

En dit is dan nog een voorbeeld van een wat completere met de naam RENOLD uit 1942:
  zondag 11 mei 2014 @ 10:35:23 #157
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139819976
foto's *O*
mooi ook alle info er bij opgezocht, leuk!
wat moet je eigenlijk doen als je er een vind die nog niet is afgegaan? gewoon de lokale politie bellen?
ben er gelukkig nog geen tegen gekomen maar dat lijkt een kwestie van tijd gezien de vele scherven :P

maar dan krijg je zeker meteen een boete als je op een plek aan het graven bent waar dat eigenlijk niet mag
niet dat ik dat doe natuurlijk O-)
  zondag 11 mei 2014 @ 10:46:23 #158
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_139820149
Afblijven, toedekken, markeren en instanties bellen. Nóóit met scherpe munitie gaan lopen friemelen, kan ontzettend instabiel zijn.
  zondag 11 mei 2014 @ 11:54:34 #159
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139821420
Zoals Nibb-it meldt, kan er niets aan toevoegen. mocht er toch onverhoopts iets opduiken, foto maken is ook altijd handig, vaak vragen collegas EODD of dat er is. A.d.v. een foto kunnen ze veel makkelijker de gevaarsetting inschatten, en of direct gaan ophalen, of wat later.
Ga nu niet de UXO (unexploded Ordnance) zo plaatsen dat ie mooi op de foto komt, maak een foto op de plaats in het gat dat is vaak voldoende, afmetingen helpen ook vaak.

Probleem waar ons zoekers tegenaan lopen, is inderdaad dat er niet veel plekken, lees heel weinig, waar het piepstokken toegestaan is. Vaak zoekt men toch op plekken, alwaar staatsbosbeheer (de BOA) je kan en mag bekeuren.
Politie is soms blij met de melding en zal je daarom niet of licht berispen. Omdat je toch netjes doet wat je moet doen, je burgerplicht om andere medeburgers te beschermen, en je hebt chemische vervuiling uit de grond gehaald.

De BOA ziet dit vaak heel anders, en zal je een prent geven, daar het zijn stukje groen is wat jij aan het vernielen bent, ongeacht of jij er nu wel of geen explosieve rommel hebt uitgetrokken wat uiteindelijk hetzelfde groen zal vervuilen.

BOA denkt: wat niet ziet, wat niet deert, hij ziet jou en jij deert wel, wat 40cm onder de grond licht deert hem niet.

Kortom de burgerplicht zegt: Netjes melden, is naar mijn idee iedereen mee geholpen. De natuur en de mens.
  zondag 11 mei 2014 @ 12:51:57 #160
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139822751
haha nee, ik ga er zeke niet mee lopen pielen, zo gauw ik het niet vertrouw blijf ik er ver vandaan.
gewoon anoniem bellen en de locatie markeren met bijv.een lint aan een stok en de locatie doorgeven werkt zeker niet :')
pi_139823293
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 12:51 schreef Schunckelstar het volgende:
haha nee, ik ga er zeke niet mee lopen pielen, zo gauw ik het niet vertrouw blijf ik er ver vandaan.
gewoon anoniem bellen en de locatie markeren met bijv.een lint aan een stok en de locatie doorgeven werkt zeker niet :')
Gewoon bellen en vragen of je mee mag om hem te laten ontploffen *O*
  zondag 11 mei 2014 @ 13:26:11 #162
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139823642
De meeste mobiele telefoons hebben gps, daar zijn ze tegenwoordig ook erg blij mee. Met coordinaten weet de politie meestal minder raad, de EODD prima.
markeren helpt altijd. Politie vraagt namelijk zo goed als altijd of je de plek kan komen aanwijzen, EODD is tevreden met de coordinaten.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 09:54:15 #163
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140011170
Nog mensen die gaan piepen van het weekend?
Denk dat ik maar op goed geluk wat rond ga fietsen en als ik een leeg veld vind ga aanbellen. Zo niet dan ga ik de rest van de dag lekker in de zon liggen O+
  zaterdag 17 mei 2014 @ 17:46:49 #164
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140057861
Hele dag op het veld gestaan vandaag, heb toch nog toestemming kunnen regelen
Mijn zoekgebied:

Er stond vroeger een boerderij uit 1200 en de duitsers hadden er een boerderij ingenomen dus de verwachtingen waren , ondanks dat ik altijd probeer nergens op te hopen, hooggespannen. dus wat vondsten betreft was het vrij karig vandaag :P
Het was echter wel erg gezellig. De vrouw des huizes zei al, "ik denk dat je straks wel wat kinderen achter je aan hebt lopen" en zo was het ook :7
Twee jochies hebben de hele dag langs me meegelopen en met zijn drieen hebben we gegraven en gezocht. Erg leuk om dat enthousiasme te zien :D

De vondsten:

1 duitse 2 euro munt uit 2012
1 willem cent uit 1822 (bijzonder slechte staat. Kunt nog net 22 lezen en de W en het kroontje bovenaan zijn ook nog net te zien maar de rest is kaal)
2 knoopjes
1 kogeltje
En verder VEEL scherven voor mijn stapel weer :P

De vergane cent

Kogeltje

En toen dacht ik mijn derde pijpekopje ukt de grond te halen maar dat bleek iets heel anders
:o

Wist niet zo goed waf ik er mee aan moesg want hij zat half in de grond met geen nest in de buurt maar heb hem toch maar terug gelegd :')

Al met al erg leuke dag, wat helaas niet in de vondsten is terug te zien. Maar toch een superdag gehad!
(En een ernstig verbrande nek nu :'( )

[ Bericht 0% gewijzigd door Schunckelstar op 17-05-2014 18:03:20 ]
  zaterdag 17 mei 2014 @ 18:07:29 #165
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140058587
Oh, en dit ding nog. Maar geen idee wat het is, dat ga ik nog proberen uit te zoeken:

Lijkt een beetje op de onderkant van een huls (?)
  zaterdag 17 mei 2014 @ 18:08:23 #166
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_140058631
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 18:07 schreef Schunckelstar het volgende:
Oh, en dit ding nog. Maar geen idee wat het is, dat ga ik nog proberen uit te zoeken:
[ afbeelding ]
Lijkt mij een slaghoedje inderdaad.
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  zaterdag 17 mei 2014 @ 18:14:06 #167
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140058896
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 18:08 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Lijkt mij een slaghoedje inderdaad.
Daar lijkt het mij ook het meeste op :Y

Dit is de achterkant: (nog te lui geweest om schoon te maken :P )

Met zo'n duidelijke tekst er nog op zal het hopelijk niet zo moeilijk zijn om het te achterhalen

edit: slaghoedje idd :Y
hier een andere

[ Bericht 14% gewijzigd door Schunckelstar op 17-05-2014 18:33:44 ]
  zaterdag 17 mei 2014 @ 18:33:51 #168
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140059610
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 18:14 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Daar lijkt het mij ook het meeste op :Y

Dit is de achterkant: (nog te lui geweest om schoon te maken :P )

[ afbeelding ]

Met zo'n duidelijke tekst er nog op zal het hopelijk niet zo moeilijk zijn om het te achterhalen
Die eerste van de op 1 na onderste rij lijkt er wel erg veel op.

http://www.sammlermunition.de/schrotpatronen/sch%C3%B6nebeck/
  zaterdag 17 mei 2014 @ 18:36:11 #169
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140059701
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 18:33 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Die eerste van de op 1 na onderste rij lijkt er wel erg veel op.

http://www.sammlermunition.de/schrotpatronen/sch%C3%B6nebeck/
idd.
is dat shotgun ammo? :@
  zaterdag 17 mei 2014 @ 18:37:53 #170
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140059783
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 18:36 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

idd.
is dat shotgun ammo? :@
Volgens mij wel, voor zo'n hagel jachtgeweer.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 18:38:32 #171
384566 adnapekkid
deze boi weet
  zaterdag 17 mei 2014 @ 18:42:56 #172
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140059984
overigens ga ik vanaf nu de echt roestige zooi waar als de dikke koek en zooi vanaf is mischien nog wel iets moois onderuit zou kunnen komen in een aparte bak bewaren ipv direct bij het oud ijzer.
een vriend van me gaat een electrolyse bak voor me maken dus ben benieuwd!
het schijnt dat de roest er dan vanzelf afvalt na verloop van tijd dus het is altijd het proberen waard, zeker in de onzoekbare wintermaanden

oh,en had nog een groot, bijna nieuw mes gevonden. die heeft een van die jongetjes terug naar zijn vader gebracht met de opmerking "oh, die zal zo'n slimme pool wel van de slakar hebben laten vallen" :')

[ Bericht 26% gewijzigd door Schunckelstar op 17-05-2014 18:48:15 ]
  zondag 18 mei 2014 @ 18:53:57 #173
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140097527
Toch nog maar effe terug geweest vandaag,nu aan de andere kant van het veld begonnen. Niet heel veel meer succes

1 onleesbaar muntje
3 knopen waarvan 1 behoorlijk grote
1 zwaar beschadigd pijpenkopje
4 musketkogels

Wel mijn musketkogelaantal in 1x verdubbeld
:P
pi_140103609
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 18:07 schreef Schunckelstar het volgende:
[ afbeelding ]
Het is een onderkant van een huls ja, voor een hagelgeweer.
Vaak is de rest van de huls van karton of plastic, daarom vind je alleen de onderkant.

Een slaghoedje is trouwens alleen het kleine ronde dingetje in het midden.
  maandag 19 mei 2014 @ 10:36:31 #175
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_140122617
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 18:42 schreef Schunckelstar het volgende:
overigens ga ik vanaf nu de echt roestige zooi waar als de dikke koek en zooi vanaf is mischien nog wel iets moois onderuit zou kunnen komen in een aparte bak bewaren ipv direct bij het oud ijzer.
een vriend van me gaat een electrolyse bak voor me maken dus ben benieuwd!
het schijnt dat de roest er dan vanzelf afvalt na verloop van tijd dus het is altijd het proberen waard, zeker in de onzoekbare wintermaanden

oh,en had nog een groot, bijna nieuw mes gevonden. die heeft een van die jongetjes terug naar zijn vader gebracht met de opmerking "oh, die zal zo'n slimme pool wel van de slakar hebben laten vallen" :')
Kan je dat ook nog op een andere manier schoon(schoner) krijgen?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_140124190
Weet iemand een goed beginners metaaldetector? Die ook niet te duur is
  maandag 19 mei 2014 @ 15:21:28 #177
309742 toetsenbordridder
Schopt kont op jouw typtafel.
pi_140130912
Leuk topic! Vooral de foto's erbij maken het interessant om te lezen. Niks dagboeksachtigs, gewoon doorgaan *O*
  maandag 19 mei 2014 @ 19:10:10 #178
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140139112
quote:
5s.gif Op maandag 19 mei 2014 10:36 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Kan je dat ook nog op een andere manier schoon(schoner) krijgen?
er zijn verschillende manieren om je vondsten schoon te maken,afhankelijk van het materiaal:
http://www.mijnbodemvondsten.com/hoe-u-vondsten-reinigen.html

elektrolyse is alleen als laatste redmiddel :P
pi_140146619
Heb net het hele topic doorgelezen ^O^ Lijkt me een mooie hobby!
Op vrijdag 28 november 2014 18:03 schreef BarendWubboJagermanJansen het volgende:
Als ik hier over 40 jaar nog zit, open ik tegen die tijd wel een topic gewijd aan de grote tong80.
  woensdag 21 mei 2014 @ 04:16:36 #180
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_140193982
Een beginners detector die niet duur is,pfew. Dat is altijd moeilijk in te schatten, want de één vind 150euro duur en de ander niet. Maar een leuke detector heb je tot 250 euro.
Nieuw:
Garret Ace 150 185 euro
teknetics eurotek 189 euro
Whites coinmaster 230 euro

zijn prima beginner - detectors.
  woensdag 21 mei 2014 @ 21:14:16 #181
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140219891
Blijkbaar is het al oogsttijd voor venkel, dus gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om toestemming te vragen. En gekregen! Dus zaterdag en zondagmorgdn effd graven *O*
Net al even een uurtje gaan kijken, en volgens mij ga ik hier best wat vinden.
Het veld deze week:

Volgende week komt dit stuk vrij:

Ik ben 1x een baantje op en neer gelopen en daar kwam al dit vanaf

1 tandwieltje (?)
2x beslag van iets denk ik
3 knopen
1 onleesbare munt
1 musketkogel

Leerbeslag of zo? Op de achterkant hebben 3 bevestigingspuntjes gezeten

Hangertje met opschrift:
"H. Kindsheid. Laat de kleinen tot mij komen"
Beetje dubieus gezien de recente ontwikkelingen in de kerk :')

Prachtig klein zilveren hangertje met veel detail *O*

Volgens mij ook de eerste keer dat ik helemaal niks ww2 gerelateerd ben tegen gekomen.
Kan niet wachten op zaterdag, jammer dat ik alleen s'morgdns tijd heb...
pi_140220419
Ik heb er ook 1 ben allen echt slecht met zoeken vind zowat nooit wat me beste is een lepel met zo een goude rand
  woensdag 21 mei 2014 @ 21:35:22 #183
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140220780
Dat zijn wel heel erg mooie vondsten _O_
pi_140221404
quote:
7s.gif Op woensdag 21 mei 2014 21:26 schreef OmgevallenFlat het volgende:
Ik heb er ook 1 ben allen echt slecht met zoeken vind zowat nooit wat me beste is een lepel met zo een goude rand
jij kunt misschien beter fietsen gaan verkopen :')
  woensdag 21 mei 2014 @ 21:57:56 #185
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140221730
Hee een pieptopic! oO<

Daar doe ik ook aan.. (als ik tijd en zin heb tenminste..)
Ik zoek met een simpele Fisher F2
(ook een goede beginnersdetector trouwens, heeft een hoge recovery speed, is erg licht en deelbaar; hij past in een beetje sporttas..)

Wat (oudere) foto's van mijn vindsels:
Hollandia 1766 duitje:

Knalspul: (zelfs een lullig stukje prikkeldraad past er mooi bij)

Oude gereedschap: (oa verbandschaar)

Musketkogels en Muntjes uit alle windstreken en tijden:

Tapkraantjes, vingerhoedje, jachtspijker:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn oude foto's.. er is nog veel meer, maar daar heb ik geen ruimte voor..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  woensdag 21 mei 2014 @ 22:11:07 #186
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140222365
quote:
14s.gif Op woensdag 21 mei 2014 21:57 schreef Snowballed het volgende:
Hee een pieptopic! oO<

Daar doe ik ook aan.. (als ik tijd en zin heb tenminste..)
Ik zoek met een simpele Fisher F2
(ook een goede beginnersdetector trouwens, heeft een hoge recovery speed, is erg licht en deelbaar; hij past in een beetje sporttas..)

Wat (oudere) foto's van mijn vindsels:
Hollandia 1766 duitje:
[ afbeelding ]
Knalspul: (zelfs een lullig stukje prikkeldraad past er mooi bij)
[ afbeelding ]
Oude gereedschap: (oa verbandschaar)
[ afbeelding ]
Musketkogels en Muntjes uit alle windstreken en tijden:
[ afbeelding ]
Tapkraantjes, vingerhoedje, jachtspijker:
[ afbeelding ]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn oude foto's.. er is nog veel meer, maar daar heb ik geen ruimte voor..
Zo, dat is een flinke verzameling _O_
Hoe lang zoek je al?
  woensdag 21 mei 2014 @ 23:39:11 #187
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140227228
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:11 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Zo, dat is een flinke verzameling _O_
Hoe lang zoek je al?
Het is nog niet de helft.. lol..
Zijn heel veel dubbele, te grote, of beschadigde dingen

Eehm... een paar jaar.. sinds 2010 denk ik..
De hoeveelheid vondsten heeft ook te maken met dat hier veel stadsafval op de akkers ligt.. (stadsafval werd vaak als bemesting gebruikt door een schaarste aan dierlijke mest)
  donderdag 22 mei 2014 @ 09:03:14 #188
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140232419
quote:
14s.gif Op woensdag 21 mei 2014 23:39 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Het is nog niet de helft.. lol..
Zijn heel veel dubbele, te grote, of beschadigde dingen

Eehm... een paar jaar.. sinds 2010 denk ik..
De hoeveelheid vondsten heeft ook te maken met dat hier veel stadsafval op de akkers ligt.. (stadsafval werd vaak als bemesting gebruikt door een schaarste aan dierlijke mest)
Dat heb je snel verzameld dan :)
Ik moet zeggen dat ik vind dat het met geduld hebben tot nu toe bij mij ook wel meevalt, heb nog elke keer wel iets leuks gevonden.
Als het zo doorgaat kan ik over een jaar of twee ook wel al een vitrine neerzetten
  donderdag 22 mei 2014 @ 13:45:40 #189
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140239707
quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2014 09:03 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Dat heb je snel verzameld dan :)
Ik moet zeggen dat ik vind dat het met geduld hebben tot nu toe bij mij ook wel meevalt, heb nog elke keer wel iets leuks gevonden.
Als het zo doorgaat kan ik over een jaar of twee ook wel al een vitrine neerzetten
Je vind eigenlijk altijd wel iets idd.. alleen het is altijd zo lullig als je een paar uur over een akker hebt gelopen, en je op de laatste meters 1 dingetje vind... :X

Maar je vondsten zijn wel erg lekker voor 1 baantje..!
pi_140247430
-oprotten-

[ Bericht 97% gewijzigd door Fopje op 22-05-2014 18:46:08 ]
  donderdag 22 mei 2014 @ 17:55:46 #191
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140248928
Laat die rommel en dat kinderachtige gescheld aub uit dit topic en vecht het gewoon per pm uit :{

[ Bericht 70% gewijzigd door Fopje op 22-05-2014 18:46:55 ]
  donderdag 22 mei 2014 @ 18:47:56 #192
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_140250516
Heel vet om te volgen :D

Maar volgens mij moet je best een goede hebben om zulke dingen te vinden. Althans, ik vond nooit wat.. of ik snapte dat ding gewoon niet natuurlijk :D
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 07:35:39 #193
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140269805
quote:
2s.gif Op donderdag 22 mei 2014 18:47 schreef Fopje het volgende:

Maar volgens mij moet je best een goede hebben om zulke dingen te vinden. Althans, ik vond nooit wat.. of ik snapte dat ding gewoon niet natuurlijk :D
Zelfs geen rotzooi mee gevonden? :P
  vrijdag 23 mei 2014 @ 09:21:56 #194
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_140270963
quote:
2s.gif Op donderdag 22 mei 2014 18:47 schreef Fopje het volgende:

Mijne was een cadeau dus ik weet niet precies, maar volgens mij kostte deze nog geen 100 euro. Eerste tocht vonden we veel kogels en een paar stukken roest.. Tweede tocht oude spijkers, hoefnagel,iets waarvan we vermoeden dat het een bliksemafleider was, een stuk van één of andere beugel misschien, spijkers, een schep/onkruidding bla bla bla

Nog geen dukaat gevonden maar het valt me toch niets tegen :D
  vrijdag 23 mei 2014 @ 19:20:26 #195
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140287825
Overzichtfoto van hoe hoe het spul wat ik bewaart heb er nu bij ligt (ook een beetje voor mezelf, zodat ik later terug kan lezen :P )

Best leuk op zich, ik betrap mezelf er op dat ik er best vaak naar kijk :') :@
pi_140287956
Toen ik nog woon werk verkeer had zag ik op verschillende dagen andere mensen op het zelfde stukje grond, ik dacht dan altijd Sukkel!! Je bent al 3 jaar te laat.

Of zit er verschil in van die scanners en diepte/koper/ metaal?
Ik zwaai naar dieren.
pi_140288148
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 19:20 schreef Schunckelstar het volgende:
Overzichtfoto van hoe hoe het spul wat ik bewaart heb er nu bij ligt (ook een beetje voor mezelf, zodat ik later terug kan lezen :P )

[ afbeelding ]

Tof dat je die Ferrari's zo in de doosjes hebt gevonden!
  vrijdag 23 mei 2014 @ 19:30:34 #198
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140288209
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 19:23 schreef Geerd het volgende:
Toen ik nog woon werk verkeer had zag ik op verschillende dagen andere mensen op het zelfde stukje grond, ik dacht dan altijd Sukkel!! Je bent al 3 jaar te laat.

Of zit er verschil in van die scanners en diepte/koper/ metaal?
er zit zeker verschil in, een van de redenen dat ik nog een nieuwe grotere schijf wil, die gaan dieper :P
  vrijdag 23 mei 2014 @ 19:31:11 #199
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140288229
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 19:29 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Tof dat je die Ferrari's zo in de doosjes hebt gevonden!
haha, en nog best in goede staat :7
  vrijdag 23 mei 2014 @ 19:33:11 #200
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140288301
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 19:20 schreef Schunckelstar het volgende:

[ afbeelding ]

Begint al een aardige verzameling te worden ^O^
Vandaag ook nog even aan het piepen geweest, maar na een half uur een boutje en een bierdopje gevonden te hebben (en 4 keer wel piepen maar niets vinden) de stoute schoenen aangetrokken en op zoek gegaan naar een mooie akker om om toestemming te vragen.
Helaas niets kunnen vinden, overal stond wel iets wat net aan het opkomen was, duidelijk het verkeerde seizoen ervoor -O-
Als het goed is heb ik morgen m'n ProPointer binnen wat hopelijk een hoop frustratie van het tevergeefs graven weg neemt.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 20:01:11 #201
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140289359
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 19:33 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Begint al een aardige verzameling te worden ^O^
Vandaag ook nog even aan het piepen geweest, maar na een half uur een boutje en een bierdopje gevonden te hebben (en 4 keer wel piepen maar niets vinden) de stoute schoenen aangetrokken en op zoek gegaan naar een mooie akker om om toestemming te vragen.
Helaas niets kunnen vinden, overal stond wel iets wat net aan het opkomen was, duidelijk het verkeerde seizoen ervoor -O-
Als het goed is heb ik morgen m'n ProPointer binnen wat hopelijk een hoop frustratie van het tevergeefs graven weg neemt.
ah, nice! ik ben echt benieuwd hoe je hem vind werken
morgen meteen een testrun zeker?
  vrijdag 23 mei 2014 @ 20:10:25 #202
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140289666
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 20:01 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Nou, de enige plek hier in de omgeving waar ik een beetje heb lopen spelen is een recreatiestrandje en daar zal het morgen wel druk zijn gezien het weer. Heb niet zo'n zin om tussen de spelende en zonnebadende tieners te gaan lopen piepen. Meestal ga ik daar doordeweeks heen met het liefst wat minder weer. Moet ff een paar maandjes geduld hebben tot hier ook wat geoogst is en wat akkers zijn omgeploegd.
Ligt ook veel folie daar vermoed ik, want vaak dan piep ik wat en als ik dan 1 of 2 scheppen doe is heel het object niet meer terug te vinden.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 20:12:52 #203
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_140289750
zou dit heel graag ook doen, en anders magneet vissen maar in beide gevallen heb ik de financien niet om een fatsoenlijk stuk materiaal te bekostigen, ik ga niet met zo'n dom ding uit de kijkshop metaaldetecten op 1 cm diepte :')

Als er in omg. heerenveen mensen zijn die een goede detector of magneetvisser over hebben en eens samen een gebied willen afspeuren laat het me weten.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 23:09:13 #204
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140296727
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 19:30 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

er zit zeker verschil in, een van de redenen dat ik nog een nieuwe grotere schijf wil, die gaan dieper :P
Informeer daar wel even goed naar, want de recoveryspeed gaat dan naar beneden dus het is wel een beetje het 1 of het ander geloof ik...
btw hier krijg je erg goede info, en proeflopen is mogelijk: https://www.djlaan.nl/
(Heb hem toevallig eens aan de lijn gehad en wel een uur met hem gebabbeld terwijl ik nog nooit iets bij hem gekocht had en dat ook duidelijk niet van plan was.. vond ik erg netjes)
  zaterdag 24 mei 2014 @ 01:20:24 #205
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140302032
Vandaag eens op dit betrekkelijk nieuwe industrieterein kijken in hoe verre het al volgebouwd is. Is vroeger ook gewoon landbouwgebied geweest neem ik aan.

https://www.google.com/ma(...)y,270h/data=!3m1!1e3
  zaterdag 24 mei 2014 @ 13:08:16 #206
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140310449
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 01:20 schreef Woelwater het volgende:
Vandaag eens op dit betrekkelijk nieuwe industrieterein kijken in hoe verre het al volgebouwd is. Is vroeger ook gewoon landbouwgebied geweest neem ik aan.

https://www.google.com/ma(...)y,270h/data=!3m1!1e3
Succes!
Hopelijk heb je meer geluk als mij vandaag. De dag verliep anders dan gedacht :P
Had een musketkogel, een zwaar verneukte 10 eurocent en een half vingerhoedje gevonden en toen kwam plots deze jongen naar boven:

Politie maar even gebeld, die wat langer duurde omdat ik per ongeluk eerst het verkeerde adres had doorgegeven :') :@
Maar het is toch goedgekomen

Ze hebben er even naar gekeken, en nu ligt ie afgedekt te wachten op de eod die van de week een keer komt..
Ben daarna ook maar naar huis gegaan want het waaide MEGAhard, en de vondsten vielen tegen

Morgenvroeg wel weer terug mocht het meevallen met de kater
  zaterdag 24 mei 2014 @ 13:22:27 #207
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140310728
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 13:08 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Succes!
Hopelijk heb je meer geluk als mij vandaag. De dag verliep anders dan gedacht :P
Had een musketkogel, een zwaar verneukte 10 eurocent en een half vingerhoedje gevonden en toen kwam plots deze jongen naar boven:

[ afbeelding ]

Politie maar even gebeld, die wat langer duurde omdat ik per ongeluk eerst het verkeerde adres had doorgegeven :') :@
Maar het is toch goedgekomen

[ afbeelding ]

Ze hebben er even naar gekeken, en nu ligt ie afgedekt te wachten op de eod die van de week een keer komt..
Ben daarna ook maar naar huis gegaan want het waaide MEGAhard, en de vondsten vielen tegen

Morgenvroeg wel weer terug mocht het meevallen met de kater
Oh... een foute agent.. hij mag er heulemaal niet aankomen, alleen constateren...

(geloof dat het een ontsteker is.. op pieppiep staat wel ergens een topic over iemand die zo'n ding had meegenomen en in zn schuurtje ging poetsen... geloof dat ie iets van 30 metaalsplinters in zn borst had..)
  zaterdag 24 mei 2014 @ 13:27:53 #208
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140310849
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 13:22 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Oh... een foute agent.. hij mag er heulemaal niet aankomen, alleen constateren...

(geloof dat het een ontsteker is.. op pieppiep staat wel ergens een topic over iemand die zo'n ding had meegenomen en in zn schuurtje ging poetsen... geloof dat ie iets van 30 metaalsplinters in zn borst had..)

ja, een ontsteker. volgens mij dezelfde als die die ik een tijdje terug gevonden heb, een no. 119
maar ik durfde hem niet om te draaien om beter te kijken :P
hij wilde hem zelfs aan de rand van het veld leggen, maar toen begon zijn collega te protesteren haha
  zaterdag 24 mei 2014 @ 13:36:26 #209
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140311022
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 13:27 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

ja, een ontsteker. volgens mij dezelfde als die die ik een tijdje terug gevonden heb, een no. 119
maar ik durfde hem niet om te draaien om beter te kijken :P
hij wilde hem zelfs aan de rand van het veld leggen, maar toen begon zijn collega te protesteren haha
Lol.. gevalletje

Als je hem met een grote schep zand verplaatst kan het wel, maar als ie eraf lazert ben je verder van huis..
Ik zet er meestal een paar stokjes bij, als markering..

Hier word ik bang van... dat zijn echt pokkedingen..

Brisant/mortier granaten (ik vind liever een vliegtuigbom)
pi_140311102
Altijd leuk geleken!
  zaterdag 24 mei 2014 @ 13:40:50 #211
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140311125
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 13:36 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Lol.. gevalletje

Als je hem met een grote schep zand verplaatst kan het wel, maar als ie eraf lazert ben je verder van huis..
Ik zet er meestal een paar stokjes bij, als markering..

Hier word ik bang van... dat zijn echt pokkedingen..
[ afbeelding ]
Brisant/mortier granaten (ik vind liever een vliegtuigbom)
dat filmpje :D
  zaterdag 24 mei 2014 @ 13:45:23 #212
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140311220
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 13:40 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

dat filmpje :D
Ja mooi he.. hij is al erg oud maar hij blijft leuk... :+

Dit was trouwens ook een mooi verhaal..
Iemand had een knoop in het gras gevonden.. wou hem oppakken maar hij zat vast... dus groef ie iets verder.. bleek dat het nogal overcompleet was :X
Komt regelmatig voor trouwens:
http://nos.nl/artikel/430789-opnieuw-soldaat-woii-gevonden.html
  zaterdag 24 mei 2014 @ 13:47:37 #213
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140311276
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 13:45 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ja mooi he.. hij is al erg oud maar hij blijft leuk... :+

Dit was trouwens ook een mooi verhaal..
Iemand had een knoop in het gras gevonden.. wou hem oppakken maar hij zat vast... dus groef ie iets verder.. bleek dat het nogal overcompleet was :X
http://nos.nl/artikel/430789-opnieuw-soldaat-woii-gevonden.html
oh wow. dat lijkt me juist geweldig om te vinden.
hoe tof als dankzij jou een familie een hoofdstuk kan afsluiten _O_
  zaterdag 24 mei 2014 @ 13:49:48 #214
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140311338
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 13:47 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

oh wow. dat lijkt me juist geweldig om te vinden.
hoe tof als dankzij jou een familie een hoofdstuk kan afsluiten _O_
Klopt.. daar haal je wel voldoening uit... net als trouwringen... (als ze niet expres weggegooid zijn iig :X )
  zaterdag 24 mei 2014 @ 15:08:30 #215
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140313051
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 13:08 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Succes!
Thx, ook weer thuis.. Viel beetje tegen daar, nog wel veel onbebouwd maar overal onkruid van 30cm hoog. En dat beetje graven wat ik er gedaan heb haalde ik een stuk folie (van een kabel waarschijnlijk), een stukje betonijzer en wat draadglas naar boven.. Niet echt historische vondsten dus :P
Toen wat noordelijker aan het water staan te zoeken, oud vislood van een cm of 20 diepte gehaald en wat stukken gesmolten metaal ofzo.. Maar volgens mij onderdeel van een dijk, dus was daar niet echt op mn gemak bezig..
Die pinpointer is wel fantastisch joh, kan je echt doelgericht mee graven en hoef je ook niet steeds weer die detector te pakken om te kijken waar iets gebleven is.

Wel een tegenvaller die ontsteker, maar je kan iig zeggen dat je weer iets spannends hebt gevonden.
  zondag 25 mei 2014 @ 13:03:52 #216
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140341503
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:08 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Thx, ook weer thuis.. Viel beetje tegen daar, nog wel veel onbebouwd maar overal onkruid van 30cm hoog. En dat beetje graven wat ik er gedaan heb haalde ik een stuk folie (van een kabel waarschijnlijk), een stukje betonijzer en wat draadglas naar boven.. Niet echt historische vondsten dus :P
Toen wat noordelijker aan het water staan te zoeken, oud vislood van een cm of 20 diepte gehaald en wat stukken gesmolten metaal ofzo.. Maar volgens mij onderdeel van een dijk, dus was daar niet echt op mn gemak bezig..
Die pinpointer is wel fantastisch joh, kan je echt doelgericht mee graven en hoef je ook niet steeds weer die detector te pakken om te kijken waar iets gebleven is.

Wel een tegenvaller die ontsteker, maar je kan iig zeggen dat je weer iets spannends hebt gevonden.
ah,matig. maar je weet nu iig dat je pinpointer het doet :P
ik moet hem ook nog steeds bestellen... te veel wensen met te weinig geld :')

weer effe terug geweest naar dat veld, maar dat gaat hem niet meer worden daar.. weer maar 1 knoop gevonden
wacht wel effe tot dat nieuwe stuk vrijkomt en dan trek ik die goeie baan van de eerste keer even door naar achteren
wel best een mooie knoop op zich, met nog best wat detail
  zondag 25 mei 2014 @ 16:21:49 #217
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140348056
Die knoop die ik gevonden heb is nog best leuk, hij is bijna hetzelfde als deze:
http://www.8472.co.uk/buttonsfound_livery.htm

Alleen heeft die van mij iets anders in zijn hand en er zit een rand omheen:

Toch wel leuk, mischien dat ik dan toch nog maar terug ga :7

[ Bericht 10% gewijzigd door Schunckelstar op 25-05-2014 16:51:59 ]
  zondag 25 mei 2014 @ 16:29:51 #218
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140348304
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 16:21 schreef Schunckelstar het volgende:
Die knoop die ik gevonden heb is nog best leuk, hij is bijna hetzelfde als deze:
http://www.8472.co.uk/buttonsfound_livery.htm

Alleen heeft die van mij iets anders in zijn hand en er zit een rand omheen:
[ afbeelding ]

Toch wel leuk, mischien dat ik dan toch nog maar terug ga :7
Als je zo'n hele akker tot je beschikking hebt en gezien die eerdere vondsten van die hangertjes zou ik dat zeker doen.
  zondag 25 mei 2014 @ 16:34:06 #219
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140348464
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 16:29 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Als je zo'n hele akker tot je beschikking hebt en gezien die eerdere vondsten van die hangertjes zou ik dat zeker doen.
ik heb vandaag geleerd van de man die er tegenover woont en die even kwam buurten dat er aan die kant van het veld vroeger een zandweg heeft gelegen naar het volgende dorp, dus daarom wil ik sowieso die strook nog doortrekken. maar als ik geen nieuw stuk kan vinden ga ik idd de rest van dit stuk volgende week weer verder :P
  maandag 26 mei 2014 @ 08:43:53 #220
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_140375404
Wij hadden gisteren eindelijk ons eerste muntje *O* *O* *O* en op een pad dat vroeger veel werd gebruikt dus scoooooore.

Nope, 2 eurocent :')
  maandag 26 mei 2014 @ 09:05:23 #221
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140375680
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 16:34 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

ik heb vandaag geleerd van de man die er tegenover woont en die even kwam buurten dat er aan die kant van het veld vroeger een zandweg heeft gelegen naar het volgende dorp, dus daarom wil ik sowieso die strook nog doortrekken. maar als ik geen nieuw stuk kan vinden ga ik idd de rest van dit stuk volgende week weer verder :P
Zulke gegevens kun je soms ook bij de gemeente vinden.
  maandag 26 mei 2014 @ 10:30:07 #222
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140377686
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 09:05 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Zulke gegevens kun je soms ook bij de gemeente vinden.
Meestal kun je het ook goed zien op luchtfoto's, maar een praatje met oudere mensen is altijd goed.. Die kunnen vaak erg veel info over leuke zoekplekken geven.. (van voor de ruilverkaveling)
pi_140422258
Heeft iemand van jullie een adres / bedrijf dat zoiets als workshops organiseert? Het lijkt me geweldig om te doen, maar ik wil het eerst wel eens proberen. Ik heb uiteraard vriend Google geraadpleegd, maar ik vind niet echt iets dat er een beetje professioneel / voor volwassenen uitziet.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 12:53:05 #224
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140422756
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 12:37 schreef Queller het volgende:
Heeft iemand van jullie een adres / bedrijf dat zoiets als workshops organiseert? Het lijkt me geweldig om te doen, maar ik wil het eerst wel eens proberen. Ik heb uiteraard vriend Google geraadpleegd, maar ik vind niet echt iets dat er een beetje professioneel / voor volwassenen uitziet.
Andere kant van het land maakt niet uit? Anders zou een regio makkelijk zijn.
En op youtube is heel veel te vinden.
pi_140423466
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 12:53 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Andere kant van het land maakt niet uit? Anders zou een regio makkelijk zijn.
En op youtube is heel veel te vinden.
Ik woon in West-Brabant, maar andere kant van het land is inderdaad niet echt een probleem :)
  dinsdag 27 mei 2014 @ 19:52:42 #226
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140439410
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 12:37 schreef Queller het volgende:
De DDA heeft wel zoekdagen.. Meestal zijn daar ook wel wat leveranciers aanwezig (met of zonder standje)
En via pieppiep.nl word ook wel eens iets georganiseerd.. maar je kunt daar ook even je vraag stellen, er zijn vast wel wat mensen uit je buurt die je kunnen helpen om er even aan te proeven..
  dinsdag 27 mei 2014 @ 20:05:03 #227
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140440083
dat ziet er op zich wel gezellig uit zo'n zoekdag
maar loop je dan niet telkens over een stukje land waar al 3/4 keer iemand anders overheen heeft lopen zwaaien
  dinsdag 27 mei 2014 @ 20:10:43 #228
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140440398
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 20:05 schreef Schunckelstar het volgende:
dat ziet er op zich wel gezellig uit zo'n zoekdag
maar loop je dan niet telkens over een stukje land waar al 3/4 keer iemand anders overheen heeft lopen zwaaien
Ja het is wel een beetje een wirwar.. maar daarom loopt het gros ook op een rij.. en wat er word gevonden hangt van de betreffende akker af.. er worden ook coins verstopt waar je prijzen mee kan winnen geloof ik..
  donderdag 29 mei 2014 @ 08:44:19 #229
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140498998
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 20:01 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Gisteren nog 1,5 uurtje lopen zoeken en echt alles terug kunnen vinden wat ik piepte, dus dat stukje frustratie om iets niet meer terug te vinden heeft het zeker weggenomen.
Nu nog wat betere plekjes zoeken waar wél echte schatten liggen :+

donderdag 29 mei 2014 @ 09:00:07 #230
309742 toetsenbordridder
Schopt kont op jouw typtafel.
pi_140499106
Toch maken jullie de natuur ook een beetje schoner :P
  donderdag 29 mei 2014 @ 09:36:39 #231
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140499470
quote:
2s.gif Op donderdag 29 mei 2014 09:00 schreef toetsenbordridder het volgende:
Toch maken jullie de natuur ook een beetje schoner :P
Is ook een stukje sociaal naar je medepiepers toe, dat als er iemand na jou gaat lopen speuren dat hij niet weer diezelfde spijker opgraaft.
  donderdag 29 mei 2014 @ 09:58:09 #232
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140499771
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 08:44 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Gisteren nog 1,5 uurtje lopen zoeken en echt alles terug kunnen vinden wat ik piepte, dus dat stukje frustratie om iets niet meer terug te vinden heeft het zeker weggenomen.
Nu nog wat betere plekjes zoeken waar wél echte schatten liggen :+

[ afbeelding ]
nice ^O^ is het er fatsoenlijk genoeg weer voor bij jullie?
heb vanaf nu 1,5 week vrij, dus veel zoektijd maar ik ben wel een goed weer-zoeker :')

wat is dat ding trouwens daar linksonder? lijkt op een snorvormig sieraadje :D
  donderdag 29 mei 2014 @ 10:04:41 #233
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140499872
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 09:58 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

nice ^O^ is het er fatsoenlijk genoeg weer voor bij jullie?
heb vanaf nu 1,5 week vrij, dus veel zoektijd maar ik ben wel een goed weer-zoeker :')

wat is dat ding trouwens daar linksonder? lijkt op een snorvormig sieraadje :D
Zolang het niet regent vind ik het best.. Is hier net gestopt met regenen dus zit te overwegen om zo weer ff te gaan.. Ja, linksonder is een oorstekertje, mijn 2e die ik daar heb gevonden.
Zat zelfs al te overwegen om een regenkap voor mijn 250 te bestellen.
  donderdag 29 mei 2014 @ 10:36:39 #234
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140500371
Tvp

Als kind veel gedaan met natuurlijk matig materiaal. Woon nu in Bulgarije en wil het wel eens weer oppakken :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 29 mei 2014 @ 10:43:23 #235
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140500475
de determinatie van mijn knoop is compleet *O*
ben via dit topic http://www.bodemvondstenw(...)679&p=502458#p502458
bij deze site https://sites.google.com/site/liverybuttonsidentified/ uitgekomen. contact opgenomen en inmiddels antwoord gekregen:
SPOILER
internet _O_
  donderdag 29 mei 2014 @ 10:47:03 #236
363519 slacKard.x
gek op meisjes met bruine ogen
pi_140500532
Mijn pa zoekt heel veel met de metaaldetector, zal binnenkort wel wat foto's maken. Hij heeft ontzettend veel zilveren munten
we cant feed the poor but we can fund a war
  donderdag 29 mei 2014 @ 10:50:33 #237
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140500604
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:43 schreef Schunckelstar het volgende:
de determinatie van mijn knoop is compleet *O*
ben via dit topic http://www.bodemvondstenw(...)679&p=502458#p502458
bij deze site https://sites.google.com/site/liverybuttonsidentified/ uitgekomen. contact opgenomen en inmiddels antwoord gekregen:
SPOILER
internet _O_
Ja tof is dat he..? Dat je zelf geen idee hebt, en binnen no time er bijna alles over weet...

Bij het vinden van een musketkogel vraag ik me altijd af waar diegene gestaan heeft en van welke kant ie kwam...
Dan kijk je zo eens over het veld, en bedenk je ff hoe dat geweest moest zijn...

Btw waar zoeken jullie mee..?
  donderdag 29 mei 2014 @ 11:01:45 #238
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140500846
quote:
14s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:50 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ja tof is dat he..? Dat je zelf geen idee hebt, en binnen no time er bijna alles over weet...

Bij het vinden van een musketkogel vraag ik me altijd af waar diegene gestaan heeft en van welke kant ie kwam...
Dan kijk je zo eens over het veld, en bedenk je ff hoe dat geweest moest zijn...

Btw waar zoeken jullie mee..?
haha, ja precies dat :Y

ik zoek met de ace 250 btw
  vrijdag 30 mei 2014 @ 07:37:44 #239
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140530066
ben je nog geweest gisteren woelwater?

kwam net dit filmpje tegen, wow _O_

vrijdag 30 mei 2014 @ 13:02:05 #240
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140535824
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 07:37 schreef Schunckelstar het volgende:
ben je nog geweest gisteren woelwater?
Gisteren idd nog paar uurtjes geweest van 13:00 tot 15:00, was wel gezellig met al die kinderen om me heen die vroegen wat ik aan het doen was. Vandaag wezen zoeken van 07:00 tot 10:00 en weer aardig wat opgeruimd :+
Sta er toch versteld van wat voor kleine dingetjes ik nu uit de grond trek..

Mijn zoekgebied, de afgelopen 2 dagen ter hoogte van de prullenbak tot aan het water tot de baan waar mijn spullen staan gelopen.

Troep die ik gisteren heb gevonden:

Troep die ik vandaag heb opgeruimd:

Trouwens wel grappig om een broodclip te vinden van 25 jaar oud.

[ Bericht 1% gewijzigd door Woelwater op 30-05-2014 13:08:03 ]
  vrijdag 30 mei 2014 @ 16:18:30 #241
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140541717
weer een oorbelletje daar linksonder?
wel een mooie locatie om te zoeken trouwens, als het niet te druk is :)
  vrijdag 30 mei 2014 @ 16:44:47 #242
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140542471
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 16:18 schreef Schunckelstar het volgende:
weer een oorbelletje daar linksonder?
wel een mooie locatie om te zoeken trouwens, als het niet te druk is :)
Klopt ja, mijn 3e oorstekertje :) Het is inderdaad fijn zoeken daar, heel los zand, het is maar een kwestie van pinpointer in de grond steken en het voorwerp mee omhoog scheppen.
Foto de andere richting op, heb nog wel een stukje te gaan dus.

Jij ook nog wezen zoeken? Was er vandaag een mooie dag voor.
  vrijdag 30 mei 2014 @ 17:06:25 #243
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140543017
Ja, ben vroeg op de middag effe geweest.
Best leuke dingen gevonden nog

2 knoopjes
1 juliana cent uit 1966
1 veelbelovend muntje, dat nu ligt te weken :P
En iets wat waarschijnlijk bij het oud ijzer kan, maar wat ik eerst nog zeker wil weten

Dat knoopje dacht ik eerst zilver te hebben, maar dat viel tegen :')
Andere knoop staat een kroon op in het midden
Betere foto's heb ik niet, telefoon ligt aan de lader

[ Bericht 5% gewijzigd door Schunckelstar op 30-05-2014 17:21:48 ]
  vrijdag 30 mei 2014 @ 17:20:34 #244
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140543422
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 17:06 schreef Schunckelstar het volgende:
Ja, ben vroeg op de middag effe geweest.
Best leuke dingen gevonden nog

[ afbeelding ]

2 knoopjes
1 juliana cent uit 1966
1 veelbelovend muntje, dat nu ligt te weken :P
En iets wat waarschijnlijk bij het oud ijzer kan, maar wat ik eerst nog zeker wil weten

[ afbeelding ]

Dat knoopje dacht ik eerst zilver te hebben, maar dat viel tegen :')
Andere knoop staat een kroon op in het midden
Betere foto's heb ik niet, telefoon ligt aan de lader
2 dezelfde foto's? Knoopjes zijn wel weer leuk, tenminste iets met beetje history. Enige knoopje wat ik heb is van Vingino Jeans :P
  vrijdag 30 mei 2014 @ 17:25:22 #245
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140543558
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 17:20 schreef Woelwater het volgende:

[..]

2 dezelfde foto's? Knoopjes zijn wel weer leuk, tenminste iets met beetje history. Enige knoopje wat ik heb is van Vingino Jeans :P
waar? O-)
ja, had al verwacht er meer te vinden aangezien ze met de mest zijn meegekomen vroeger. daarom toch maar dat stuk land afmaken.
zag dat ze vanmiddag op de andere kant bezig waren dus de rest van dat "zandpad" zal ook wel bijna vrijkomen *O*
  vrijdag 30 mei 2014 @ 17:31:18 #246
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140543733
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 17:25 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

waar? O-)
ja, had al verwacht er meer te vinden aangezien ze met de mest zijn meegekomen vroeger. daarom toch maar dat stuk land afmaken.
zag dat ze vanmiddag op de andere kant bezig waren dus de rest van dat "zandpad" zal ook wel bijna vrijkomen *O*
Zal hier nog even geduld moeten hebben tot er wat geoogst is. Kijk ook hunkerend uit naar mijn eerste akker.
Hield de vorige keer een tractor aan om te vragen van wie die "weilanden" zijn.. Gelijk eerste reactie "weilanden?! }:| "
Vroeg of ik ze wilde kopen dan, toen ik vertelde beetje met metaaldetector te willen spelen kreeg ik te horen "ohh daar zullen ze niet blij mee zijn :N "
Pfff stug volk hier in de buurt..
  vrijdag 30 mei 2014 @ 17:56:48 #247
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140544401
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 17:31 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Zal hier nog even geduld moeten hebben tot er wat geoogst is. Kijk ook hunkerend uit naar mijn eerste akker.
Hield de vorige keer een tractor aan om te vragen van wie die "weilanden" zijn.. Gelijk eerste reactie "weilanden?! }:| "
Vroeg of ik ze wilde kopen dan, toen ik vertelde beetje met metaaldetector te willen spelen kreeg ik te horen "ohh daar zullen ze niet blij mee zijn :N "
serieus? :')
dan heb ik denk ik gewoon geluk, heb nog geen nee gehoord. meeste vinden het wel interessant juist :P
  vrijdag 30 mei 2014 @ 18:05:31 #248
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140544598
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 17:56 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

serieus? :')
dan heb ik denk ik gewoon geluk, heb nog geen nee gehoord. meeste vinden het wel interessant juist :P
Was ook maar 1 persoon, dus misschien gaat nog wel meevallen.. Hier beetje lastig, veel akkers in middle of nowhere zonder direct een boerderij ernaast.
  vrijdag 30 mei 2014 @ 18:14:42 #249
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_140544785
de 3 stukjes koper bovenin de foto zijn stukjes geleideband van een granaat..Dus dat wordt de koperbak a 2.50 de kilo of iets in die richting..mooi gratis batterijen het hele jaar door als je dat op-spaart.
  vrijdag 30 mei 2014 @ 18:34:22 #250
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140545241
Zit trouwens te twijfelen tussen een DD 5" x 8" en een DD 8,5" x 11"
Die 5 x 8 zit standaard op de AT Gold en de 8,5 x 11 op de EuroAce dus weet niet echt welke het beste is.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 06:47:57 #251
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140561833
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 18:14 schreef hobby-bob het volgende:
de 3 stukjes koper bovenin de foto zijn stukjes geleideband van een granaat..Dus dat wordt de koperbak a 2.50 de kilo of iets in die richting..mooi gratis batterijen het hele jaar door als je dat op-spaart.
nog niet, heb eerst nog een hele bult nodig voor ze weg gaan :P
  zaterdag 31 mei 2014 @ 09:14:10 #252
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140562516
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 17:31 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Apart, meestal is het geen probleem. Sterker nog die boeren zijn vaak maar wat blij dat de uxo op hun land gratis opgespoord wordt :P
  zaterdag 31 mei 2014 @ 18:33:33 #253
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140574931
Toch nog wat leuke dingen gevonden op het laatste stukje vrije veld vandaag

Leeuwencent uit 1877

Grote gesp waarvan ik geen idee heb hoe ik al die roest eraf moet krijgen, zal uiteindelijk wel electrolyse worden
:7

Mooi klein (schoen?)gespje die volgens mij alleen maar effe met water hoeft te worden shoongemaakt

Lijkt mij afbeelding 8 op figuur 9 op deze site?
http://www.jozefherman.nl/mbc-forum/index.php?topic=6789.0
Dus denk 1660-1720

nu nog een klein stukje aan de linkerkant en dan is hopelijk de rest er ook wel af aan de andere kant

Die rits knopen is allemaal niks helaas

oh, en nog een stuiver. maar geen idee waar die is gebleven, denk dat ik hem ook weer verloren ben :')
of hij zit nog ergens los in mijn tas

[ Bericht 12% gewijzigd door Schunckelstar op 31-05-2014 18:40:04 ]
pi_140576043
Hoe vinden jullie een vindplaats?
pi_140584315
Ik heb het vroeger nogal eens gedaan. Denk na waar vroeger vuil was gestort: oude weilanden naast oude wegen nabij stadskernen en rivieren zijn geschikt. Ook oude boomgaarden en parken bijvoorbeeld. Ik heb duiten (1/16 stuiver) gevonden, wat zilverwerk en allerlei gebruiksartikelen van 16/17e/18e maar meestal 19e en 20e eeuw gevonden. Ook veel moderne troep maar ook weleens munten van 2 euro ;)
pi_140584499
Wat tof dat die dingen ooit lang geleden ergens zijn achtergebleven en dan na 300 jaar weer opgegraven worden _O_
  maandag 2 juni 2014 @ 10:05:42 #257
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140623243
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:20 schreef Vleuver het volgende:
Hoe vinden jullie een vindplaats?
Ik heb div kaarten.. met archeologisch interessante plekken, kaarten van voor de ruilverkaveling, kaarten van een eeuw geleden.. etc

Meestal bel ik gewoon bij een boer aan, of loop naar een trekker en maak ff een praatje.. Ik krijg eigenlijk nooit een nee.. het is ook een beetje hoe je overkomt, en als je bij de ene boer mag zoeken, dan is het vaak ook niet zo'n punt bij zn buurman.. en boeren zitten vaak al generaties op een boerderij, dus die kunnen echt een hoop info geven..

Maar als je het over een weiland hebt, terwijl je een akker bedoeld, dan is het ook wel logisch dat je aangekeken word alsof je een stier aan het melken bent.... :7
  maandag 2 juni 2014 @ 14:30:44 #258
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140631853
in het gemeentearchief is ook een hoop info te vinden :Y
venray heeft bijv. al een hoop online staan, dat zal bij andere gemeentes ook wel zo zijn
  dinsdag 3 juni 2014 @ 07:16:26 #259
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140658812
Weet iemand van jullie (hobby-bob mischien?) toevallig wat deze zouden kunnen zijn?

Hulsje is aan de bovenkant maar 3mm breed :?

Bij deze kom ik niet verder dan dat het een civil war bullet zou zijn, maar hoe komt zoiets dan in europa terecht
:?

[ Bericht 6% gewijzigd door Schunckelstar op 03-06-2014 08:04:56 ]
  dinsdag 3 juni 2014 @ 08:18:26 #260
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140659277
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 07:16 schreef Schunckelstar het volgende:
Weet iemand van jullie (hobby-bob mischien?) toevallig wat deze zouden kunnen zijn?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Bij deze kom ik niet verder dan dat het een civil war bullet zou zijn, maar hoe komt zoiets dan in europa terecht

De bovenste is een huls van het NL leger geloof ik, ik heb er een hele partij.. (er staat een code onderop, die valt wel googelen geloof ik..
De onderste is me ook niet onbekend, maar weet ik (zo uit mn hoofd) niet zo heel veel van..

Ik weet niet zeker of het een civil war item is.. maar er worden vandaag de dag ook nog wel wapens uit ww2 of de ddr gebruikt bijv.. die zijn over de hele wereld verspreid..

Maar wie er meer van weet.. mag het zeggen
pi_140659333
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 07:16 schreef Schunckelstar het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Die onderste lijkt wel op een kogel van een schutterij. Alleen dan wat langer
  dinsdag 3 juni 2014 @ 08:33:47 #262
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140659475
De code op de huls is niet meer leesbaar helaas -O-

En een schutterijkogel zou idd heel goed kunnen!
Ze lijken er idd op als ik er op google, en schutterijen zijn nogal een ding hier in de omgeving dus dat zal het idd wel zijn ^O^
  dinsdag 3 juni 2014 @ 09:30:15 #263
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140660354
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:33 schreef Schunckelstar het volgende:
De code op de huls is niet meer leesbaar helaas -O-

En een schutterijkogel zou idd heel goed kunnen!
Ze lijken er idd op als ik er op google, en schutterijen zijn nogal een ding hier in de omgeving dus dat zal het idd wel zijn ^O^
Ik schat dat het deze is, of iig in de buurt komt:
rg r13bk 00 (losse flodder)

Of
T 07-13 (ook niet helemaal lekker leesbaar)

Ze zijn hetzelfde, alleen is eentje wat beschadigd
pi_140660706
Kunnen jullie niet een keer een FOK!-metaaldetector-zoek-meet organiseren en dat ik dan stiekem als verstekeling ook kom? :o
pi_140660939
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:30 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik schat dat het deze is, of iig in de buurt komt:
rg r13bk 00 (losse flodder)
[ afbeelding ]
Of
T 07-13 (ook niet helemaal lekker leesbaar)
[ afbeelding ]
Ze zijn hetzelfde, alleen is eentje wat beschadigd
[ afbeelding ]
Dat zijn losse flodders (zag dat je daar zelf al achter was gekomen haha)

Leuk topic, m'n garrett ace ligt al 3 jaar te verstoffen :')
  dinsdag 3 juni 2014 @ 10:18:51 #266
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140661277
Ze zijn toch wel aan te raden in sommige gevallen:

quote:

Granaat gevonden aan Engelselaan in Winschoten

Op een terrein aan de Engelselaan in Winschoten is maandag aan het eind van de middag een handgranaat uit vermoedelijk de Tweede Wereldoorlog gevonden.

Het projectiel zat klem in een grasmaaimachine. De EOD werd ingeschakeld en de omgeving afgezet. In overleg met de gemeente is de handgranaat op een parkeerplaats bij de Beertsterplas tot ontploffing gebracht. Het projectiel is mogelijk bij graafwerkzaamheden naar boven gekomen.

De gemeente bekijkt of het terrein verder onderzocht moet worden.
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:48 schreef Queller het volgende:
Kunnen jullie niet een keer een FOK!-metaaldetector-zoek-meet organiseren en dat ik dan stiekem als verstekeling ook kom? :o
Als je in de buurt van Groningen bent roep je maar.. ik kan wel een extra detector regelen ;)

quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:00 schreef Fett het volgende:

[..]

Dat zijn losse flodders (zag dat je daar zelf al achter was gekomen haha)

Leuk topic, m'n garrett ace ligt al 3 jaar te verstoffen :')
Jep..

Vroeg of laat begin je toch wel weer... :Y
pi_140661303
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:18 schreef Snowballed het volgende:
Als je in de buurt van Groningen bent roep je maar.. ik kan wel een extra detector regelen ;)
Ik kom er met plezier speciaal voor :Y
  dinsdag 3 juni 2014 @ 10:29:55 #268
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140661480
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:19 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik kom er met plezier speciaal voor :Y
Is het mooiste als de akkers leeg zijn, nu kun je eigenlijk enkel op recreatieplassen en parkjes zoeken.. en daar word dus vrij veel gezocht..
Over een paar maanden zijn de akkers leeg.. als je dan toch wilt komen is dat wel aan te raden, dat is veel leuker zoeken.. zeker in deze buurt veel oude muntjes enz
pi_140661550
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:29 schreef Snowballed het volgende:
Is het mooiste als de akkers leeg zijn, nu kun je eigenlijk enkel op recreatieplassen en parkjes zoeken.. en daar word dus vrij veel gezocht..
Over een paar maanden zijn de akkers leeg.. als je dan toch wilt komen is dat wel aan te raden, dat is veel leuker zoeken.. zeker in deze buurt veel oude muntjes enz
^O^

Ik heb geen idee wanneer de akkers leeg zijn (maar jij waarschijnlijk wel) en het lijkt me hartstikke leuk.
Dus tzt: ik kom!
  dinsdag 3 juni 2014 @ 10:38:54 #270
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140661668
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:33 schreef Queller het volgende:

[..]

^O^

Ik heb geen idee wanneer de akkers leeg zijn (maar jij waarschijnlijk wel) en het lijkt me hartstikke leuk.
Dus tzt: ik kom!
Aangezien ik zelf vaak ook even op een trekker bijspring tijdens de oogst, weet ik ongeveer wel wanneer ze leeg zijn idd.. :+
tzt geef ik wel ff een seintje
pi_140661721
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:38 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Aangezien ik zelf vaak ook even op een trekker bijspring tijdens de oogst, weet ik ongeveer wel wanneer ze leeg zijn idd.. :+
tzt geef ik wel ff een seintje
*O* *O* *O*

^)
  dinsdag 3 juni 2014 @ 14:20:11 #272
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140667724
een zoekmeet is eigenlijk sowieso wel een goed plan mochten meer mensen dat leuk vinden :Y
  dinsdag 3 juni 2014 @ 14:35:11 #273
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140668212
dat kleine plaatje van een tijdje terug (deze) is trouwens een deel van een bandeliersluiting

gemaakt tussen 1575 en 1650

[ Bericht 14% gewijzigd door Schunckelstar op 03-06-2014 22:12:41 ]
pi_140779198
Ts, heb je magneetvissen al eens uitgeprobeerd?
  vrijdag 6 juni 2014 @ 19:38:29 #275
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140787465
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 14:14 schreef Fett het volgende:
Ts, heb je magneetvissen al eens uitgeprobeerd?
nope, wel al wat dingen over gelezen :Y
jij wel?
pi_140787687
Mag dat nog wel?
Toch vaak granaten en dergelijke, wat nog wel eens gevaarlijk kon zijn? :P
Wel eens een nieuwsitem over geweest.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 19:52:46 #277
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140787901
Vandaag eindelijk mooi weer, dus het kleine stukje veld nog afgelopen, wel wat leuke dingen nog:

Grote knoop met anker, zal niet zo moeilijk determineren zijn verwacht ik

Weer een kogeltje en een vingerhoedje

Weer een mooi schoengespje
*O* afgaande op dat plaatje van de vorige gesp zelfde periode, dus ca. 1660-1720

Een willemcent, op de achterkant staat de w nog vrij duidelijk en 18, maar de precieze datum is helaas niet meer te lezen ;( ze zijn geslagen tussen 1815 en 1877

Verder nog wat knoopjes en weer den hoop scherven.
Vanaf nu is het wachten tot de rest van het veld vrijkomt

[ Bericht 0% gewijzigd door Schunckelstar op 06-06-2014 19:58:34 ]
pi_140787961
Op het werk ook afgelopen week mensen met een metaaldetector gehad.
Funderingswerkzaamheden, alleen ze waren al snel weg.
Want het was vooral puin en opgeschoonde grond.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 20:01:22 #279
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140788115
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 19:45 schreef Pap89 het volgende:
Mag dat nog wel?
sommige gemeentes mag het idd niet, dus altijd effe checken :P
  vrijdag 6 juni 2014 @ 20:59:03 #280
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140789769
die knoop is van de koninklijke marine, ca. 1815-1865.
zelde als deze:

hopelijk krijg ik de mijne ook nog wat schoner
  zaterdag 7 juni 2014 @ 10:42:36 #281
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140801594
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 19:45 schreef Pap89 het volgende:
Mag dat nog wel?
Oa Arnhem en Assen zijn verboden gebied... (Er zijn nog wel meer plekken waar het niet mag)

In de Belgische ardennen geld een vervoersverbod, en nemen ze hem ook in beslag om hem niet meer terug te geven.. (ik ken zelfs verhalen waar de auto waar ie in lag ook in beslag werd genomen..)
Weet niet hoe het met de rest van Belgie zit... Maar het is altijd handig om de plaatselijke apv te kennen...
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 20:59 schreef Schunckelstar het volgende:
die knoop is van de koninklijke marine, ca. 1815-1865.
zelde als deze:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

hopelijk krijg ik de mijne ook nog wat schoner
Mooie vondsten weer..!
pi_140804046
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 19:38 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

nope, wel al wat dingen over gelezen :Y
jij wel?
Vaak gedaan, heel verslavend! Aanrader :)
  maandag 9 juni 2014 @ 07:54:10 #283
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140861370
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:10 schreef Fett het volgende:

[..]

Vaak gedaan, heel verslavend! Aanrader :)
waar ga je hengelen? gewoon vanaf een brug in een rivier?
op zich wel een mooi alternatief voor als de akkers vol staan

heb je pics van je vondsten? :P
  maandag 9 juni 2014 @ 09:27:06 #284
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140862058
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 10:42 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Oa Arnhem en Assen zijn verboden gebied... (Er zijn nog wel meer plekken waar het niet mag)

In de Belgische ardennen geld een vervoersverbod, en nemen ze hem ook in beslag om hem niet meer terug te geven.. (ik ken zelfs verhalen waar de auto waar ie in lag ook in beslag werd genomen..)
Weet niet hoe het met de rest van Belgie zit... Maar het is altijd handig om de plaatselijke apv te kennen...

[..]

Mooie vondsten weer..!
In België is ook wel logisch, dat halve land ligt nog vol met gifgasgranaten van een eeuw oud.
  Boks-Chick maandag 9 juni 2014 @ 09:56:47 #285
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_140862499
ONZ is elders, lievjens :*
lolwut
pi_140884175
quote:
19s.gif Op maandag 9 juni 2014 09:56 schreef BrandX het volgende:
ONZ is elders, lievjens :*
Ik denk: "Yeahhhhh! BX meldt zich voor de meet!! We gaan weer op een uitje!!!!""" *O*

Komt ze de mod uithangen -O-
  Boks-Chick maandag 9 juni 2014 @ 20:05:22 #287
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_140884227
quote:
9s.gif Op maandag 9 juni 2014 20:04 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik denk: "Yeahhhhh! BX meldt zich voor de meet!! We gaan weer op een uitje!!!!""" *O*

Komt ze de mod uithangen -O-
Meet? Wie meet, waar meet, hoe meet? :o
lolwut
pi_140884269
quote:
19s.gif Op maandag 9 juni 2014 20:05 schreef BrandX het volgende:

[..]

Meet? Wie meet, waar meet, hoe meet? :o
Lezen, jah }:|
GC / zoeken met de metaaldetetor
  Boks-Chick maandag 9 juni 2014 @ 20:07:06 #289
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_140884343
ohw lol, ligt er volledig aan waar en wanneer enzo :P
dan vind ik het altijd wel leuk, het geeft vast niet dat ik nog nimmer nooit ook maar in de buurt ben geweest van een metaaldetector he :') _O-
lolwut
pi_140899770
quote:
19s.gif Op maandag 9 juni 2014 20:07 schreef BrandX het volgende:
ohw lol, ligt er volledig aan waar en wanneer enzo :P
dan vind ik het altijd wel leuk, het geeft vast niet dat ik nog nimmer nooit ook maar in de buurt ben geweest van een metaaldetector he :') _O-
Ik wist het. Daarom wil ik jou ook graag mee. Als ik nieuwe dingen doe, dan doe ik dat graag met jou O+
  Boks-Chick dinsdag 10 juni 2014 @ 08:22:48 #291
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_140904805
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 23:58 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik wist het. Daarom wil ik jou ook graag mee. Als ik nieuwe dingen doe, dan doe ik dat graag met jou O+
lolwut
pi_140905568
quote:
19s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 08:22 schreef BrandX het volgende:
Misschien kunnen we wel 's nachts gaan! Voor de extra moeilijkheidsgraad :o
pi_140913115
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:14 schreef mikeGS het volgende:
Ik krijg deze week mijn Minelab Safari binnen. Dan kan ik gaan starten met mijn nieuwe hobby....:-)
Heb je de safari al ontvangen?
Ik wil er zelf ook één aanschaffen en benieuwd naar jouw mening erover.
  dinsdag 10 juni 2014 @ 17:50:55 #294
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140921290
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 09:27 schreef Queller het volgende:

[..]

Misschien kunnen we wel 's nachts gaan! Voor de extra moeilijkheidsgraad :o
dan wel inclusief bbq+bier voor degene die willen rusten tussendoor :7
pi_140921548
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 17:50 schreef Schunckelstar het volgende:
dan wel inclusief bbq+bier voor degene die willen rusten tussendoor :7
En een luchtbed voor BX en mij O+
  dinsdag 10 juni 2014 @ 18:34:08 #296
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140922792
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 13:36 schreef Beachberry het volgende:

[..]

Heb je de safari al ontvangen?
Ik wil er zelf ook één aanschaffen en benieuwd naar jouw mening erover.
Mijn vaste zoekmaat loopt met eentje..

Hij vooral zwaaaar.... Het is best een goed ding en kan alles.. maar het is niet eentje die ik zelf zou aanschaffen..
Het is mij teveel een soort van pc systeem kast die je meesleept.. Het is ook niet meer een kwestie van aanzetten en gaan..en als ik zie wat het daadwerkelijke verschil in zoeken is, zou mn keuze er niet direct op vallen..

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening en het ding is wel behoorlijk populair dus hecht er niet teveel waarde aan..
Ik denk dat ik voor een Fisher f75 of goldbug pro (of iets in die geest) zou gaan ..
Maar mn f2 bevalt eigenlijk ook prima
  dinsdag 10 juni 2014 @ 18:39:05 #297
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_140922965
of de xp deus :9~
pi_140997164
hmm... ik ben een beetje aan het twijfelen :')

ik heb net friet gehaald, en ben met de eigenaar in gesprek geraakt.
en het blijkt dat hij een weiland heeft waar dinsdag gehooid is, en waar ik wel mag gaan zoeken.
het gaat om een weiland aan de loobeek tussen venray en overloon, dus in eerste instantie was ik blij dat ik zatedag weer een zoekplek heb *O*
maar toen ging ik de geschiedenis van dat stuk opzoeken, en nu twijfel ik :@

SPOILER
en dan met name dit stuk:

"Dat mijn regiment het moeilijk zou krijgen bij de Britse aanval had ook de verantwoordelijke korpsleiding vastgesteld en om de verdediging ietwat te verlichten werd iets gedaan wat op zich niet gebruikelijk is in een oorlog, namelijk door legergenisten (Heerespioniere) werd het hele weiland rondom de Loobeek , een klein riviertje, zonder kaarten van mijnen voorzien (wild vermint). Ook werd het riviertje afgedamd zodat het hele weiland om de Loobeek heen zo’n 30 centimeter overstroomd was. Daar kwam je natuurlijk niet gemakkelijk doorheen."

het is een mijnenveld geweest dus.. en nu vraag ik me af of ik daar nog wel wil gaan graven :')

of ben ik te laf, en zouden jullie gewoon gaan :P
pi_140997477
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 18:34 schreef Snowballed het volgende:

Hartelijk dank voor je reviewtje !

[..]

Mijn vaste zoekmaat loopt met eentje..

Hij vooral zwaaaar.... Het is best een goed ding en kan alles.. maar het is niet eentje die ik zelf zou aanschaffen..
Het is mij teveel een soort van pc systeem kast die je meesleept.. Het is ook niet meer een kwestie van aanzetten en gaan..en als ik zie wat het daadwerkelijke verschil in zoeken is, zou mn keuze er niet direct op vallen..

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening en het ding is wel behoorlijk populair dus hecht er niet teveel waarde aan..
Ik denk dat ik voor een Fisher f75 of goldbug pro (of iets in die geest) zou gaan ..
Maar mn f2 bevalt eigenlijk ook prima

donderdag 12 juni 2014 @ 20:58:44 #300
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141003509
quote:
14s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:24 schreef Beachberry het volgende:
Hartelijk dank voor je reviewtje !
Geen dank... ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:09 schreef Schunckelstar het volgende:
hmm... ik ben een beetje aan het twijfelen :')

ik heb net friet gehaald, en ben met de eigenaar in gesprek geraakt.
en het blijkt dat hij een weiland heeft waar dinsdag gehooid is, en waar ik wel mag gaan zoeken.
het gaat om een weiland aan de loobeek tussen venray en overloon, dus in eerste instantie was ik blij dat ik zatedag weer een zoekplek heb *O*
maar toen ging ik de geschiedenis van dat stuk opzoeken, en nu twijfel ik :@

SPOILER
en dan met name dit stuk:

"Dat mijn regiment het moeilijk zou krijgen bij de Britse aanval had ook de verantwoordelijke korpsleiding vastgesteld en om de verdediging ietwat te verlichten werd iets gedaan wat op zich niet gebruikelijk is in een oorlog, namelijk door legergenisten (Heerespioniere) werd het hele weiland rondom de Loobeek , een klein riviertje, zonder kaarten van mijnen voorzien (wild vermint). Ook werd het riviertje afgedamd zodat het hele weiland om de Loobeek heen zo’n 30 centimeter overstroomd was. Daar kwam je natuurlijk niet gemakkelijk doorheen."

het is een mijnenveld geweest dus.. en nu vraag ik me af of ik daar nog wel wil gaan graven :')

of ben ik te laf, en zouden jullie gewoon gaan :P
Ik geloof dat in de omgeving van Arnhem en Nijmegen niet gezocht mag worden.. dus ik zou eerst ff kijken OF het mag..
Maar buiten het wel of niet verhaal is het altijd oppassen op dat soort plekken..
Nou ken ik de omgeving qua zoeken daar niet.. Maar die oorlog is nog niet zo gek lang geleden en er is bijster weinig opgeruimd...

Kwestie van wederopbouw.. geen centen en niemand die er aan terug wou denken..
Er gebeuren relatief weinig ongelukken.. maar je leest bijna iedere maand wel ergens dat er oorlogstuig gevonden word tijdens werkzaamheden..
Op dat moment word er pas actie ondernomen terwijl er vaak wel redelijk uit te zoeken is, waar wat precies ligt...

Ik ben niet zo'n ww2 fan wbt zoeken.. zeker als je sommige verhalen hoort/leest over lui die geen idee hebben wat ze vinden, maar het daarom thuis in hun schuurtje gaan schoonmaken om te kijken wat het is... :X

Voorbeeldjes genoeg (niet voor de zwakkere magen): http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2325
Of:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1391

(ik bedoel een granaat of vliegtuigbom heeft een duidelijke vorm.. maar een ontsteker van het 1 of ander ziet er totaal anders uit..)

[ Bericht 0% gewijzigd door Snowballed op 12-06-2014 21:10:19 ]
  donderdag 12 juni 2014 @ 21:29:37 #301
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_141005354
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:09 schreef Schunckelstar het volgende:
of ben ik te laf, en zouden jullie gewoo
Gewoon gaan, vaak ben je te bang! :P