abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:49:18 #126
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_139277461
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:28 schreef Schunckelstar het volgende:
Net thuis, ben niet ontevreden :)

[ afbeelding ]

De gebruikelijke scherven
4 musketkogeltjes
2 pijpenkopjes
Half vingerhoedje
2 kleine onleesbare muntjes
1 leeuwencent 1928
2 10 eurocent
1 5 lipa
1 zilveren wilhelmina dubbeltje met lang haar en dikke kop dus tussen 1893/1897 *O*
En een soort hangertje of zo? In de vorm van een kruis. Geen idee nog wat het is

[ afbeelding ]
Mooi spinnenweb motiefje op een pijp

[ afbeelding ]

Mijn 2e zilver O+

[ afbeelding ]

Geen idee nog, maar ziet er oud uit :P

morgen maar effe fatsoenlijk schoonmaken
Mooie vondsten hoor, gefeliciteerd *O*
Leuk ding ook dat laatste kruisje, wat het ook mag zijn. Die pijpenkopjes kom je toch zeker bij toeval tegen, of piept hij daar ook al op?
pi_139277908
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:49 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Mooie vondsten hoor, gefeliciteerd *O*
Leuk ding ook dat laatste kruisje, wat het ook mag zijn. Die pijpenkopjes kom je toch zeker bij toeval tegen, of piept hij daar ook al op?
nee,eentje kwam ik bij toeval tegen bij het opgraven van rommel en die andere stak uit de grond. word nog lastig om die schoon te maken. hij zit nu nog vol zand en de rand brokkelt nu al af :{

kruisje wil ik eigenlijk weten van welk materiaal hij is gemaakt,dat is makkelijker om op forums een determinatie te krijgen. maar hoe kom je daar achter :@
hij geeft exact hetzelfde signaal als een 1 cent muntje uit 1951, en die zijn van brons. maar ja,is de ace 250 gevoelig genoeg om dan maar aan te nemen dat dit ook brons is :P
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_139286024
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 14:12 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

nee,eentje kwam ik bij toeval tegen bij het opgraven van rommel en die andere stak uit de grond. word nog lastig om die schoon te maken. hij zit nu nog vol zand en de rand brokkelt nu al af :{

kruisje wil ik eigenlijk weten van welk materiaal hij is gemaakt,dat is makkelijker om op forums een determinatie te krijgen. maar hoe kom je daar achter :@
hij geeft exact hetzelfde signaal als een 1 cent muntje uit 1951, en die zijn van brons. maar ja,is de ace 250 gevoelig genoeg om dan maar aan te nemen dat dit ook brons is :P
Vette vondsten kerel ^O^

Toevallig nog getallen of letters op de stukken ontsteker ?

Stukje met de ribbels rechts naast de pijpjes lijkt een dop om de ontsteker te beschermen tijdens transport. (waarschijnlijk 2" mortier aan de grootte te zien )

[ Bericht 7% gewijzigd door Osiris024 op 26-04-2014 21:15:41 ]
  zondag 27 april 2014 @ 05:37:36 #129
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139295462
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 21:01 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Vette vondsten kerel ^O^

Toevallig nog getallen of letters op de stukken ontsteker ?

Stukje met de ribbels rechts naast de pijpjes lijkt een dop om de ontsteker te beschermen tijdens transport. (waarschijnlijk 2" mortier aan de grootte te zien )

[ afbeelding ]

"nold 23 bm" staat er op :)
weet jij toevallig waar de letters RS voor staan op een no.119 ontsteker? het schijnt de plaats tezijn waar ie gemaakt is, maar daar heb ik verder niks meer over kunnen vinden

dat kruisje word 11e tot 14e eeuw geschat :D
http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewtopic.php?f=208&t=58155

maar eens even uitzoeken dan of en waar ik dit moet melden, daar weet ik nog helemaal niks van. had niet verwacht zo snel al iets echt ouds te vinden *O*

bedoel je dat groene dingetje trouwens? want dat is volgens mij een half vingerhoedje, zal morgen even schoonmaken en een foto maken. maar ben al soortgelijke tegengekomen dus daar ben ik vrij zeker van :P
pi_139295832
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 19:04 schreef netflanders het volgende:

[..]

Waarom is dat belachelijk? Als detectoramateurs archeologisch spul opgraven is het volledig uit zijn (archeologische) context gerukt en kan het object vrijwel niet voor onderzoeksdoeleinden gebruikt worden. Dit zou anders zijn als iedere detectorist zijn archeologische vondsten zou melden bij de provincie of gemeenten, maar dit doen er maar weinig. De overheid doet dit niet om mensen te pesten, maar om archeologisch onderzoek door experts zoveel mogelijk veilig te stellen.
Ik wist niet dat het zo streng was. Ikzelf zit er aan te denken om een metaaldetector aan te schaffen. Vooral ww2 spul ben ik in geïnteresseerd. Ik kom uit Liessel, daar is ontzettend hard gevochten in ww2. Er heeft zelfs een krijgsgevangenkampen gelegen na de oorlog. Duitse pantsercolonnes zijn na het Ardennenoffensief door Liessel getrokken. Ik denk dat er een hoop spul ligt, maar ik mag waarschijnlijk niet zoeken. Ga het eerst maar eens aan gemeente Deurne navragen, Liessel valt daar onder namelijk.
History became legend, legend became myth.
  zondag 27 april 2014 @ 10:28:14 #131
230345 conobram
is neit lam
pi_139296825
Leuk topic zo met die foto's :P
pi_139299294
Dit is de vraag en antwoord van de gemeente betreft het zoeken met een metaaldetector.

Mag ik met mijn metaaldetector zoeken in een archeologisch waardevol gebied?

Antwoord:
In principe is het verboden om naar oudheden te zoeken, ook met een metaaldetector. In archeologisch waardevolle gebieden, archeologische monumenten en tijdens archeologische opgravingen is het verboden. Op andere plaatsen wordt het zoeken met een metaaldetector gedoogd als u niet dieper zoekt dan de bouwvoor (bovenste 30 cm).

Vindt u zaken van belang, dan moet u dit melden het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
History became legend, legend became myth.
pi_139567801
Ik krijg deze week mijn Minelab Safari binnen. Dan kan ik gaan starten met mijn nieuwe hobby....:-)
pi_139568071
Ik vond een keer een oude granaat, die bleek scherp te staan volgens de E.O.D die kwam kijken en heeft het opgeruimd. Toen vond ik het gevaarlijk en ben er mee opgehouden.
🐱
pi_139571810
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:17 schreef GekkePoes het volgende:
Ik vond een keer een oude granaat, die bleek scherp te staan volgens de E.O.D die kwam kijken en heeft het opgeruimd. Toen vond ik het gevaarlijk en ben er mee opgehouden.
Klinkt wel heel mooi. :o
De sleutel naar deze ondertitel is kwijt. Probeer jij hem te vinden?
pi_139572361
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 23:25 schreef CookieSlikker het volgende:

[..]

Klinkt wel heel mooi. :o
Ik was toen in bosgebied Schaarsbergen, meer een beetje oppervlakking naar muntjes en dat soort grappige dingen aan het zoeken. Ik hoorde ineens lage on-onderbroken toon tussen de piepjes door ( en het metertje sloeg helemaal uit naar rechts) , dus ik draai de knoppen om zodat ie wat dieper zoekt

Ik ben dan gelukkig wat voorzichtig , en met een stokje en plastic schepje wat aan het graven gegaan en vond het, en misschien is het ook de reden dat je boven de 30 cm moet blijven.
🐱
  maandag 5 mei 2014 @ 14:11:30 #137
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139583095
Wat betreft de cijfers en letter op een schokbuis ( dat is de juiste benaming voor de kop van een granaat). Ontsteker mag ook.
In het geval van de schokbuis 119 geldt in het algemeen:
Eerst soort schokbuis:
no.119
Daarna het 'type' nummer:
soms niks soms B.
Dan volgt het 'mark' nummer, hoe langer de schokbuis in gebruik is geweest des te verder de markering, meestal Romeinse nummers:II -III- IV enz..
Dan volgt de maker van de Schokbuis,altijd een monogram, kunnen tientallen fabrieken zijn.

even tussendoor:

Een scherf, las ik, had de letters NOLD, dat zal van RENOLD zijn: Renold & Coventry Chain Co, Birmingham England. Dat zal een stuk van een no. 117 schokbuis zijn.

en weer verder:

Dan volgt de maand en het jaar van fabrikage.
Verderop op de schokbuis staan dan de initialen/monogram van de fabriek die de schokbuis heeft gevuld met een explosieve stof.
Dan volgt de maand een het jaar wanneer dit gebeurt is en als laatste het lotnummer.

Kunnen nog diverse andere codes en cijfers op de schokbuis staan, afhankelijk waar ze vandaan komen en welke fabrieken ze allemaal hebben gezien, of welke wijziging/aanpassing ze hebben ondergaan.

p.s. de stukjes schroefdraad zijn eerder stukken van de schokbuis no.119 alwaar hij mee op het lichaam geschroefd werd.

Hobby-bob
  maandag 5 mei 2014 @ 19:39:34 #138
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139593355
^O^
het is echt ongelofelijk hoeveel van dit soort scherven overal liggen :o
pi_139600013
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:17 schreef GekkePoes het volgende:
Dat is altijd mooi.

Mensen hier uit het dorp die ook doen magneetvissen hadden vorig jaar een mortiergranaat uit de maas gevist.

Toen kwam de EOD dat ding halen, en wij er achteraan gereden om hem te laten ontploffen _O_
Had je eigenlijk ook moeten vragen of je mee mocht om hem te laten ontploffen.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 06:17:33 #140
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139609741
In de driehoek Helmond, Deurne, Someren hebben onze bevrijders het flink zwaar gehad. Duitsers hebben daar een pittige strijd geleverd en Deurne hebben ze tot 2 keer moeten terugnemen van de Duitsers. Vanuit deze plaatsen is de bevrijding ingezet naar Noordelijke richting Den Bosch, en naar Oostelijke richting, Venray, Overloon richting Nijmegen.
Nijmegen had prioriteit, want dan konden ze samen met de andere divisies van daar uit langs de Maas optrekken om de rest van Noord Brabant te bevrijden. Om zo Den Bosch, wat ook een vesting was door de bezetters zowel uit oostelijke richting als zuidelijke richting aan te vallen.

Liggen er dus veel van dat soort messing stukken, dan houdt dat in dat daar ooit iets heeft gestaan wat de interesse wekte van zowel de Amerikanen, als de Britten. In dit geval met name de Britten daar het stukken Engelse ontstekers zijn.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 19:36:18 #141
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139629305
het is wel echt een kuttijd nu.. overal zie ik alleen maar velden met groeiend spul er op -O-
had ik mijn zandpaadjes nou maar gewoon bewaard tot nu :')

oh, @ hobby bob
weet jij toevallig of er ergens een lijst te vinden is waar de codes van die munitiefabrieken terug te vinden zijn?

[ Bericht 17% gewijzigd door Schunckelstar op 06-05-2014 20:02:20 ]
  woensdag 7 mei 2014 @ 07:17:51 #142
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139651403
De velden zijn inderdaad de komende 4-5 maand niet te betreden, maar bossen te over gelukkig.
Op internet waart veel info rond, maar niets is compleet. Zelf zoek ik en documenteer ik al deze info al ruim 4 jaar, en nog kom ik verrassingen tegen.. Monogram RS bijvoorbeeld, zou een 'filling factory' zijn.

Krijg ik nog niet gevonden.In de oorlogsjaren heeft de UK ontzettend veel uitbesteed aan prive firma's en er zijn er een aantal die ook hetzelfde monogram gebruikten. Niet alle monograms zijn ook 'logisch'.

De Royal Ordnance Filling Factories zijn:

ROF Aycliffe; ROF 59 Filling Factory No. 8 AC / AE
ROF Brackla; Filling Factory No. 11 BA
ROF Burghfield; Filling Factory No. 18 BD/BF
ROF Bridgend; Filling Factory No. 2 BR
ROF Chorley; Filling Factory No. 1 CY
ROF Elstow; Filling Factory No. 16.
ROF Featherstone; Filling Factory No. 17.
ROF Glascoed; Filling Factory No. 3.
ROF Hereford; Filling Factory No. 4.
ROF Kirkby; Filling Factory No. 7 KBY
ROF Queniborough; Filling Factory No. 10
ROF Risley; Filling Factory No. 6 RY
ROF Ruddington; Filling Factory No 14.
ROF Swynnerton; Filling Factory No. 5.
ROF Thorpe Arch; Filling Factory No. 9 TA
ROF Walsall; Filling Factory No. 15

De lijst is nog bij lange na niet compleet,zoals je al ziet en bovenstaand zijn dan nog alleen de staats bedrijven (De ROF's Royal Ordnance Factory). Zo zijn er ook nog tientallen (zo niet 100'den) prive bedrijven die werden ingezet voor fabrikage en vullen.
Dan heb je dus de engineering bedrijven, die maakten de ontstekers, de filling factories, de explosive factories, Small arms Ammunition bedrijven, en de projectile factories enz... enz... Zowel in de UK als in Canada, Australia, en India werd ook alles uitbesteed.

Dus een lijst is er niet zomaar, dat zou te mooi zijn om waar te wezen. Daar gaat jaren in zitten.
  woensdag 7 mei 2014 @ 09:46:54 #143
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139653044
Daar was ik al bang voor :P
Dank voor de info! Zoek je zelf ook?
pi_139654087
Wat zoek jij, goud?
007
  woensdag 7 mei 2014 @ 10:40:22 #145
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139654236
quote:
10s.gif Op woensdag 7 mei 2014 10:34 schreef anouk7 het volgende:
Wat zoek jij, goud?
O.a :P
En jij? Ben jij ook een golddigger? :7
pi_139654257
Ja, je mag me golddigger noemen, zullen we samen gaan diggen :D
007
  woensdag 7 mei 2014 @ 10:53:26 #147
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139654484
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 10:41 schreef anouk7 het volgende:
Ja, je mag me golddigger noemen, zullen we samen gaan diggen :D
:Y
Al moet ik mijn eerste goud nog vinden :')
  woensdag 7 mei 2014 @ 11:02:18 #148
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139654675
Zoek zelf al heel wat jaren, en in een grijs verleden, beroepsmatig geinteresseerd geraakt in militaria.
  woensdag 7 mei 2014 @ 11:21:23 #149
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_139655140
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 11:02 schreef hobby-bob het volgende:
Zoek zelf al heel wat jaren, en in een grijs verleden, beroepsmatig geinteresseerd geraakt in militaria.
Ah leuk ^O^
Jij zoekt vooral militair spul zeker?

Er zijn stiekem toch best veel mensen die dit een leuke hobby vinden zo blijkt. Helaas ktijg ik in mijn vriendengroep voor de rest niemand geinteresseerd :') :'(
  woensdag 7 mei 2014 @ 13:59:18 #150
427199 hobby-bob
volbloed hobby-ist
pi_139659667
Tis vooral een mix van zoeken, zijn de akkers leeg en vrij, loop ik daar rond, is het weer wat slechter of zijn de velden niet beschikbaar kruip ik de bossen in.
Er zijn toch diverse fora te vinden alwaar tientallen medezoekers te vinden zijn. Gelukkig zitten er in mijn vriendengroep aardig wat piepstok houders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')