abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138500013
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 10:13 schreef OEM het volgende:

[..]

Zo heet Eelde toch al? ;)
Net als het vliegveld in Charleroi, dat Brussel South Airport heet. :')
Abracadabra, tapate guarra!
pi_138530141
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 11:47 schreef BoxeurDesRues het volgende:

[..]

Net als het vliegveld in Charleroi, dat Brussel South Airport heet. :')
Ook echt trouwens, of is dat alleen zo'n suffe RyanAir truc?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zaterdag 5 april 2014 @ 04:30:16 #183
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_138531706
Boeing mag onderdelen verkopen aan Iran

quote:
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft van de Amerikaanse overheid toestemming gekregen om onderdelen te leveren aan Iran.

Dat maakte de onderneming vrijdag bekend.
Het besluit past binnen de afspraken die de VS begin dit jaar met Iran heeft gemaakt over een tijdelijke en beperkte verlichting van de sancties tegen het regime in Teheran.
Iran kan nu van Boeing onderdelen kopen waarmee het oude vliegtuigen, die door het bedrijf nog voor de islamitische revolutie van 1979 aan het land zijn verkocht, in de lucht kan houden. Boeing mag nog steeds geen nieuwe toestellen aan Iran verkopen
bron: http://www.nu.nl/economie(...)n-verkopen-iran.html

Zou dit fataal zijn voor de maatschappijen aldaar of op het moment nog niet?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_138547550
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 april 2014 04:30 schreef Woods het volgende:
Boeing mag onderdelen verkopen aan Iran
bron: http://www.nu.nl/economie(...)n-verkopen-iran.html

Zou dit fataal zijn voor de maatschappijen aldaar of op het moment nog niet?
Ach, ze vliegen daar nog met 707's rond, met 747 classics etc.
Dus als ze nu bepaalde onderdelen 'normaal' kunnen verkrijgen zingen ze het ook nog wel even uit.
pi_138554713
Vandaag overleed in 1976 Howard Hughes aan boord van een vlucht van Mexico naar een ziekenhuis in Texas.
Hij stond aan de bron van Hughes Aircraft, een luchtvaartmaatschappij die later deels in handen van McDonnell Douglas kwam en weer later van Boeing.

Met Hughes Aircraft heeft hij meerdere vliegtuigen ontworpen en gebouwd; de meest bekende is toch wel de Hughes H-4 Hercules Spruce Goose; de grootste vliegboot ooit en vliegtuig en met 97.51 meter de grootste spanwijdte ooit.
(Ter vergelijking; Antonov An-225 is 88.4 meter, A380 79.8M en de 747-8 68.5M)

Is maar 1 exemplaar van gebouwd en die heeft ook maar 1 keer gevlogen (door Hughes zelf) op 2 november 1949. Een 'vlucht' van slechts 1.6 kilometer op zo'n 21 meter hoogte (met ground effect)



Hughes in zijn Spruce Goose:



De Spruce Goose staat nu in het Evergreen Aviation & Space Museum in Oregon:



Vlakbij het Evergreen Wings and Waves Waterpark.



Hij heeft records gevestigd in de luchtvaart; record voor snelste vlucht van Los Angeles naar New York (7 uur, 28 minuten en 25 seconden), snelheidsrecord voor landvliegtuigen (en laatste privaat gebouwde vliegtuig) met 566 km/h. in zijn Hughes H-1 Racer.

Op 10 juli 1938 vestigde hij het record voor snelste vlucht rond de wereld vanaf New York, via Parijs, Moskou, Omsk, Yakutsk, Fairbanks (Alaska), Minneapolis en weer naar New York in 91 uur met een Lockheed Model 14 Super Electra.

Ook vandaag vloog hij in 1947 de eerste succesvolle vlucht met zijn Hughes XF-11.
Zijn eerste vlucht met deze kist heeft hij gecrasht in 3 huizen in Beverly Hills.
Al liggende in zijn ziekenhuisbed liet hij een nieuwe bed ontwerpen dat aan de bron schijnt te staan van
moderne, huidige ziekenhuisbedden.
De medicijnen die hij kreeg n.a.v. deze crash worden genoemd als bron voor zijn latere, excentrieke en teruggetrokken levensstijl (ronduit kluizenaar) waar hij bijvoorbeeld een compleet hotel in Las Vegas opkocht om maar niet de kamer uitgezet te worden...

Hij heeft bijgedragen aan de Boeing 307 Stratoliner en de Lockheed L-049 Constellation.
Hij heeft ooit de meerderheid van aandelen gekocht van het welbekende TWA waar hij later bij weg moest vanwege de belangenverstrengeling tussen TWA en Hughes Aircraft. Dat leverde hem even $547 miljoen op.

Oh, en voor dit alles wat hij ook een niet onverdienstig filmproducer en regisseur. :+

Veel van dit alles valt te zien in de film The Aviator (2004) met Leonardo DiCaprio.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 05-04-2014 23:04:18 ]
pi_138554899
Oh, en voor de liefhebbers; vanavond om 23:50 uur op BBC4:

Jet! When Britain Ruled the Skies
quote:
Military Marvels
In the heady post-war years of the 1950s and 60s, British flying was at its zenith and its aircraft industry flourished in a dazzling display of ingenuity and design brilliance. Having invented the jet engine, Britain was now set to lead the world into the jet age with a new generation of fighters and bombers. The daring test pilots who flew them were as well-known as the football stars of today, while their futuristic-looking aircraft, including the Meteor, Canberra, Valiant, Vulcan and the English Electric Lightning, were the military marvels of the age
Gevolgd door aflevering 2 (2-delige documentaire):
quote:
The Shape of Things to Come
In the heady years following World War Two, Britain was a nation in love with aviation. Having developed the jet engine in war-time, British engineers were now harnessing its power to propel the world's first passenger jets. By 1960 the UK's passenger airline industry was the largest in the world, with routes stretching to the furthest-flung remnants of Empire. And the aircraft carrying these New Elizabethans around the globe were also British - the Vickers Viscount, the Bristol Britannia and the world's first pure jet-liner, the sleek, silver De Havilland Comet, which could fly twice as high and twice as fast as its American competitors. It seemed the entire nation was reaching for the skies to create the shape of things to come for air travel worldwide. But would their reach exceed their grasp?
Is al eerder op TV geweest, maar goed.
pi_138558830
Voor de liefhebbers; ga vandaag nog even langs Schiphol (Oost) voor PH-KCC.
24 juni 1994 in dienst getreden bij KLM en gaat nu na nét geen 20 jaar met pensioen.
Is MD11 #6 die vertrekt en nu blijven er dus officieel 4 MD11 over bij KLM én 4 pax-MD11 ter wereld.
Deze blijven t/m oktober. Op zaterdag 25 oktober zal de allerlaatste (pax) MD11 vlucht plaats vinden vanuit Toronto of Montreal.

Marie Curie vertrekt maandagmorgen om 09:00 uur als KL9865 naar San Bernardino International Airport in Californië. ;w

In juni 1994:



Afgelopen maart:
pi_138582681
G-GSSF maakt momenteel zijn laatste vlucht onder BA kleuren.
Kwam vanuit Stansted en vertrok 13:19 uur vanmiddag vanaf Amsterdam naar Detroit.
Zal daar om 14:55 uur landen (20:55 uur onze tijd).
Was overigens de 2e keer dat G-GSSF in Amsterdam was.

Zal later doorvliegen naar Griffis International airport in New York.

G-GSSE volgt over zo'n 10 dagen en G-GSSD zal deze maand nog uitzingen.
Daarna is het over en uit voor Global Supply Systems, British Airways stopt met dedicated cargo vluchten.
Deze 3 747-8F's gaan terug naar Atlas Air. Deze 3 -8F's hebben nog geen 3 jaar onder deze kleuren gevlogen.



[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 06-04-2014 20:15:13 ]
  Redactie Sport / Supervogel zondag 6 april 2014 @ 20:11:57 #189
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_138582827
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 20:09 schreef Iemand91 het volgende:
G-GSSF maakt momenteel zijn laatste vlucht onder BA kleuren. Vertrok 13:19 uur vanmiddag vanaf Amsterdam (kwam vanuit Stansted) naar Detroit. Zal daar om 14:55 uur landen (20:55 uur onze tijd).
Zal later doorvliegen naar Griffis International airport in New York.
Was overigens de 2e keer dat G-GSSF in Amsterdam was.

G-GSSE volgt over zo'n 10 dagen en G-GSSD zal deze maand nog uitzingen.
Daarna is het over en uit voor Global Supply Systems, British Airways stopt met dedicated cargo vluchten.
Deze 3 747-8F's gaan terug naar Atlas Air. Deze 3 -8F's hebben nog geen 3 jaar onder deze kleuren gevlogen.

[ afbeelding ]
Wauw, mooi ding :o
pi_138596852
quote:
14s.gif Op zondag 6 april 2014 20:11 schreef Pino112 het volgende:
Wauw, mooi ding :o
Láng ook. (langste passagiersvliegtuig).

PH-KCC schijnt om 8:30 uur te vertrekken vanaf de Kaagbaan. ;w
  maandag 7 april 2014 @ 17:32:46 #192
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_138617936
Eindelijk 2 schaalmodelletjes van een 747-8 1:250 & 777-300ER 1:200 gekocht bij http://www.scalemodelstore.nl/. Meer mensen die hier iets vandaan halen?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  maandag 7 april 2014 @ 18:22:30 #193
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_138619602
Ik kom altijd hier
http://www.aviationmegast(...)061edcc64b7c135576ee
in de molen langs de ringvaart
Wie dit leest is gek
pi_138620962
PH-KCC is bijna boven Las Vegas; dus over zo'n half uurtje is het voorbij.

EDIT @ 19:34 uur: maakt haar laatste draai naar links...

EDIT @ 19:39 uur: geland.



[ Bericht 29% gewijzigd door Iemand91 op 07-04-2014 19:44:23 ]
pi_138632498
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 17:32 schreef Woods het volgende:
Eindelijk 2 schaalmodelletjes van een 747-8 1:250 & 777-300ER 1:200 gekocht bij http://www.scalemodelstore.nl/. Meer mensen die hier iets vandaan halen?
ja ik bestel daar eens in de zoveel tijd een aantal schaalmodellen. Altijd een keurige levering en ze zijn scherp geprijst vergeleken andere winkels.
-
  maandag 7 april 2014 @ 22:32:04 #196
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_138632763














[ Bericht 76% gewijzigd door Sunri5e op 07-04-2014 22:37:05 ]
pi_138636013
G-GSSF op Amsterdam afgelopen zondag:


In navolging van de DC10, DC9, TriStar en MD11 is er nog een ander type kist dat (deels) verdwijnt.

G-OJMR van Monarch Airlines (Luton gebaseerde maatschappij) doet komende zondag 13 april haar laatste vlucht van Gatwick naar (weer zoals de DC10) Birmingham.
Vertrekt om 14:20 uur lokale tijd (15:20 uur onze tijd) en komt aan om 3:40 uur (4:40 hier) aan.

G-OJMR is een Airbus A300B4-605R. De eerste twin-engine wide-body ooit en tevens het eerste product van Airbus.
Dit is de laatste A300 van Monarch en tevens de laatste passagiers-A300 in dienst in een westers land.

Er vliegen nog een aantal pax-varianten rond in/rond Iran (Who'd have known? ):O ), Tunesië, Turkije, Kuwait en China Eastern Airlines vliegt er nog mee.
Thai Airways ook; hun A300 service eindigt op 31 juli.
Voor de rest zijn alle A300 vrachtkisten; waaronder de bekende Beluga's.

pi_138656886
bye md 11:(:(:(:(:(
Geniet van het leven:):)
pi_138675471
De laatste checks van PH-KCC van een week geleden en de laatste vlucht naar San Bernardino:

Zij vinden het blijkbaar ook niet allemaal zo mooi. (aan de communicatie te horen)

Over een jaar of 5 wordt het erg saai op Schiphol IMHO. (en in bepaalde mate voor andere airports op de wereld)
Geen MD11's meer, geen A340's meer, grootste deel/alle KLM 747's weg en je houdt de 777's (OK),
787's (mwah, m'n aversie wordt wat minder bij deze) en A350's ( :r ) over...

Oh ja; een aantal verdwaalde 747 cargo-kisten en waarschijnlijk 2-3 A380 kisten.
  dinsdag 8 april 2014 @ 23:58:03 #200
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_138676652
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 23:28 schreef Iemand91 het volgende:
De laatste checks van PH-KCC van een week geleden en de laatste vlucht naar San Bernardino:

Zij vinden het blijkbaar ook niet allemaal zo mooi. (aan de communicatie te horen)

Over een jaar of 5 wordt het erg saai op Schiphol IMHO. (en in bepaalde mate voor andere airports op de wereld)
Geen MD11's meer, geen A340's meer, grootste deel/alle KLM 747's weg en je houdt de 777's (OK),
787's (mwah, m'n aversie wordt wat minder bij deze) en A350's ( :r ) over...

Oh ja; een aantal verdwaalde 747 cargo-kisten en waarschijnlijk 2-3 A380 kisten.
Mooi filmpje!
pi_138714676
Incident: Lion B738 at Gorontalo on Aug 6th 2013, hit cows and runway excursion on landing
quote:
After normal approach and touch down in clear weather and night conditions during roll out the crew saw a number of animals ahead, the aircraft impacted such animals at about 120 knots about 550 meters/1800 feet past the runway threshold. The crew subsequently felt the brakes were ineffective, the aircraft veered to the left and came to a stop on the left runway shoulder about 2,100 meters/6900 feet past the runway threshold.

The smell of burning meat entered the cabin during roll out and dissipated after the engines were shut down.

(...)

Two dead cows were found entangled with the aircraft's main landing gear struts. The hydraulic lines operating the brakes as well as the main landing gear weight on wheel sensors were damaged.
Nasty ):O



Enne, China Airlines 747-8i #1 just rolled out nou ja; op 8 april dan...



Boeing 747 #1500(!) (D-ABYP; de 14e 747-8 voor Lufthansa) kan dus niet lang meer duren :9
pi_138731273
Emirates heeft ter gelegenheid van 10 jaar vliegen naar Glasgow vandaag eenmaal de A380 ingezet.
Staat momenteel aan de gate.
12:26 uur lokale tijd geland, 13:26 onze tijd (inclusief een niet geplande go-around :+ ) en vertrekt over
40 minuten (15:45 lokale tijd) weer naar Dubai.

Is de eerste keer dat er een A380 in Schotland komt.

quote:
They are flying a 'Super Jumbo' A380 to Glasgow tomorrow for a three-hour visit. VIPs will be invited on board to marvel at the double decker plane, which is fitted with showers, a spas and a passenger lounge with bar.

(...)

The historic flight to Glasgow will include top airline officials and VIPs.
Bron.





En in een maand of wat kunnen we de eerste reguliere Boeing 787 op Schiphol verwachten.
Men zegt dat PH-TFK op 4 juni zal aankomen op Schiphol (anderen spreken weer tegen) maar hij zal i.i.g. op donderdag 3 juli haar eerste vlucht maken naar Bonaire en Curaçao.



Op de eerste 787 voor KLM moeten we nog ruim anderhalf jaar wachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 10-04-2014 16:43:40 ]
  donderdag 10 april 2014 @ 17:48:40 #203
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_138733751
quote:
Je had deze nog wel in je quote kunnen opnemen:
quote:
The captain subsequently made an announcements requesting passengers to remain seated and wait for further instruction, a number of passengers however got up, opened the overwing emergency exits and exited the aircraft without instruction from flight crew. Two of those passengers received sprained ankles as result of them exiting through the overwing exits.
Vanaf onze zolderkamertjes is het natuurlijk makkelijk roepen dat het sukkels zijn, maar eigenlijk is het ook wel interessant om eens serieus te bedenken wat je zelf zou doen in zo´n situatie. Als je voelt dat alles misgaat en je zit naast de nooduitgang? Hoop het niet mee te maken en áls het gebeurt, dat ik dan toch braaf blijf zitten natuurlijk :)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_138734268
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 16:35 schreef Iemand91 het volgende:

En in een maand of wat kunnen we de eerste reguliere Boeing 787 op Schiphol verwachten.
Men zegt dat PH-TFK op 4 juni zal aankomen op Schiphol (anderen spreken weer tegen) maar hij zal i.i.g. op donderdag 3 juli haar eerste vlucht maken naar Bonaire en Curaçao.

[ afbeelding ]

Op de eerste 787 voor KLM moeten we nog ruim anderhalf jaar wachten.
Vermoed dat de eerste vluchten wel eerder zijn hoor. Naar shorthaul bestemmingen; balearen, canaries etc. De crew moet toch enigszins getraind worden voor de eerste oversteek. Officieel willen ze er in juli natuurlijk wel een momentje van maken :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_138734457
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 17:48 schreef flipsen het volgende:
Vanaf onze zolderkamertjes is het natuurlijk makkelijk roepen dat het sukkels zijn, maar eigenlijk is het ook wel interessant om eens serieus te bedenken wat je zelf zou doen in zo´n situatie. Als je voelt dat alles misgaat en je zit naast de nooduitgang? Hoop het niet mee te maken en áls het gebeurt, dat ik dan toch braaf blijf zitten natuurlijk :)
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik zou reageren. Ik kan soms heel koel blijven onder bepaalde situaties maar kan ook vaak zoiets hebben "Fuck all, I'm outta here".
Lees je dat bericht door dan was het ook niet zo erg gevaarlijke situatie; normale landing waarbij je alleen op een gegeven moment met zo'n 220km/h een paar koeien gaat vermalen met als gevolg dat je al stuiterend naast de baan tot stilstand komt.

Maar goed; hoop het nooit mee te maken; zoals het nu lijkt zal de kans ook wel heel klein zijn :')

quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:04 schreef Thetallguy het volgende:
Vermoed dat de eerste vluchten wel eerder zijn hoor. Naar shorthaul bestemmingen; balearen, canaries etc. De crew moet toch enigszins getraind worden voor de eerste oversteek. Officieel willen ze er in juli natuurlijk wel een momentje van maken :)
Vast, net als de A380 van BA enzo.

Maar officiëel in juli natuurlijk. ;)
  vrijdag 11 april 2014 @ 19:05:56 #206
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_138772083
Wat is een beetje een proper site voor vliegtuigen in het algemeen zoals allerlei info? Ik heb bijv. het idee dat er werkelijk 'geen verschil' tussen een 767 & 757 zit qua aantal stoelen. En die 787 wordt dus door veel budgetmaatschappijen aanschaft als vervanger voor de 737 ofzo?

Aan de hand van al die info zou ik dit weekend een frisse OP willen maken met de meest gebruikte (militaire) toestellen, en sowieso info & stats over de Boeing 707 t/m 787 en Airbus A32x, A330, 340 & 380 :P
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  vrijdag 11 april 2014 @ 19:34:23 #207
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_138773314
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 19:05 schreef Woods het volgende:
Wat is een beetje een proper site voor vliegtuigen in het algemeen zoals allerlei info?
Wikipedia, Boeing, Airbus
quote:
Ik heb bijv. het idee dat er werkelijk 'geen verschil' tussen een 767 & 757 zit qua aantal stoelen.
Hier een thread over de 757-200 en 767-200: link
quote:
En die 787 wordt dus door veel budgetmaatschappijen aanschaft als vervanger voor de 737 ofzo?
Als vervanger van de 767.

Wiki heeft wel een mooi plaatje met Airbussen en Boeings waarin je ziet hoe de types overeenkomen qua seats en range:



[ Bericht 14% gewijzigd door OEM op 11-04-2014 19:48:47 ]
  vrijdag 11 april 2014 @ 20:48:45 #208
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_138776222
quote:
The first 777 Freighter entered service in February 2009.
Komt zeker omdat er nu pas een markt aan het ontstaat is voor freighters met relatief laag verbruik(2 motorig) en dit voorheen door 747F enz. werd gedaan?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_138776808

DC-10 van Koninklijke Luchtmacht vertrokken voor sloop
quote:
EINDHOVEN - Op vliegbasis Eindhoven is vrijdag de DC-10 van de Koninklijke Luchtmacht vertrokken voor de allerlaatste vlucht. Het toestel is overgevlogen naar het Engelse Newquay, waar de slopershamer wacht. Bruikbare onderdelen zullen als spare-parts gaan dienen voor de beide KDC-10's. Pogingen van Defensie om het militaire toestel aan een andere luchtmacht te verkopen liepen op niets uit.

Defensie kocht de in 1978 gebouwde DC-10 in 2004. Het toestel was eerder als passagiersvliegtuig in dienst bij United Airlines en had enige tijd in de woestijn ‘stored’ gestaan. Doel was om met het de DC-10 haar strategische luchttransportcapaciteit uit te breiden. De luchtmacht beschikte toen al over de twee KDC-10 tanker/transportvliegtuigen, maar de vraag was internationaal veel groter dan het aanbod.

Het toestel onderging tussen 2004 en 2011 ingrijpende verbouwingen om dienst te kunnen doen als militair transportvliegtuig. Kabelwerk, laadvloeren en communicatie- en navigatiesystemen werden aangebracht of gemoderniseerd. Ook de cockpit kreeg een complete facelift.

KDC-10 en Hercules
Uiteindelijk heeft de geheel gereviseerde en gemoderniseerde DC-10 weinig gevlogen. Kort na het laatste modificatieprogramma viel in 2011 het besluit om het toestel af te stoten. De uitbreiding van de luchttransportcapaciteit wordt niet voltooid. De luchtmacht beschikt momenteel nog over twee KDC-10’s en vier C-130 Hercules transporttoestellen.

Nederland vangt het tekort aan luchttransportcapaciteit op door internationaal nog nauwer samen te werken. Dat gebeurt onder meer binnen het op Vliegbasis Eindhoven gevestigde European Air Transport Command. In dit succesvolle samenwerkingsverband voeren vijf landen samen luchttransport uit. Commerciële inhuur van luchttransport is een andere optie.
Gaat om T-255, hier de laatste landing op Newquay waar deze gesloopt wordt:

  zaterdag 12 april 2014 @ 02:42:30 #210
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_138788168
Korte termijn denken overheid? Of denk ik verkeerd?

#



[ Bericht 44% gewijzigd door Woods op 12-04-2014 22:43:58 ]
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')