En hier op het kdv zijn juist muzieklessen, peutergym, gaan ze naar de kinderboerderij. Ze werken volgens een bepaald pedagogisch plan dan aansluit op de basisschool (kdv is zit onder een basisschool). Ze hebben 3+ groepen waar de oudere kinderen wat meer uitgedaagd worden met knutselen etc. Ook is er aandacht voor in de kring zitten en fruit wordt bijvoorbeeld op dezelfde manier gegeten als op de psz (leren op elkaar wachten etc).quote:Op maandag 17 maart 2014 09:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Kyara, ik bedacht me nog dat er toch wel verschil zit tussen deze psz en het kdv van mijn oudste destijds. Bij het KDV begin je gelijk met hoe het gaat, bijzonderheden, en nemen echt de zorg over voor de dag. Bij het psz is het meer spelen/werkjes maken, met toezicht. Als ik Daan breng, dan zoekt hij een werkje uit, ik help hem even op gang, en dan kan ik wel gaan. Met de leidster heb ik dan soms maar 2 zinnen uitgewisseld. Na 2,5 uur haal ik hem weer op en heeft hij daar fruit/drinken gehad, maar qua het is veel minder zorg en meer pedagogisch ingesteld..
t is een spalk, maar onhandig is het zekerquote:Op maandag 17 maart 2014 10:38 schreef Deepfreeze het volgende:
Susie, dat wordt ook echt een meid he.. Dag baby spekkies
PE, opereren? Als je er later last van kunt krijgen.. En nu zit hij toch al in het gips, onhandig is het toch al
"Vroeger" niet hoor, nu dus daar in de hoek en eigenlijk gaat dat prima. Maar toen ze net kroop en zichzelf op ging trekken....daarom daar in de hoekquote:Op maandag 17 maart 2014 10:19 schreef Kyara het volgende:
Goedemorgen vrolijkerd
Wat een leuke foto!
ps. wat knap dat ze van die wijnflessen afblijft!
quote:Op maandag 17 maart 2014 20:12 schreef Clubsoda het volgende:
Beterschap TJ! Ah ja, dat je de dag na een overgeefavontuur met een cocktailprikker de zure brokjes uit de krochten van je autostoel zit te pulken, terwijl de aanstichter van dit geheel in behulpzame bui eerst je theedoek en dan een keukenrol in het sopje dompelt om te eindigen met micadoën met de prikkers![]()
apart... ik kijk net ff uit nieuewsgierigheid naar de oogplakkers van jiordy, maar daar staat geen eens een prijs op .......quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:43 schreef laziness het volgende:
Beterschap voor de kleine heertjes!
Ik haal net de oogpleisters voor O. op bij de apotheek. 100 stuks, ¤90 staat er op de stickerZit er goud in of zo? Gelukkig hebben kinderen geen eigen risico
Carsquote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:21 schreef Vanyel het volgende:
Lekker prijsje. Heel mooie pleisters hoop ik?
Wat attent dat je het vraagt. Nou vanmorgen niks aan de hand, de boterham en de banaan en de sinaasappel bleef er mooi in.quote:
quote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:31 schreef laziness het volgende:
[..]
Cars![]()
Meer keuze is er niet. Ja prinsessen voor meisjes.
Mini-buikgriepje..quote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:51 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Wat attent dat je het vraagt. Nou vanmorgen niks aan de hand, de boterham en de banaan en de sinaasappel bleef er mooi in.
Raar he zo'n "kotsdagje" tussendoor. Maar ben blij voor hem en ook voor mij dat het over is.
Ik geef bij een hapje proberen maar niet lekker vinden gerust een boterham pindakaas en 250 ml melk. Bij niet eens proeven krijgt ze alleen nog melk. Toetje doen we niet iedere dag aan, dus dat krijgt ze gewoon af en toe. Een lege maag lijkt me wel een logische oorzaak voor vroeg wakker worden.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:06 schreef ferrari_rood het volgende:
Pe ik zou ook kiezen voor een operatie.
Te fijn dat het spugen weer gestopt is.
Susie mooie foto van Anouk.
Ean is al een hele tijd heel vroeg wakker. Best wel killing met een baby die wel/niet/niet/niet/wel doorslaapt.
Ik kon 3 dingen bedenken waar het aanligt.
-de komst van sac
-ze eet 's avonds amper dus honger 's morgens
-slapen overdag
-een combi van alles.
Ook als sac wel doorslaapt is ean om 05:30 uiterlijk wakker. Wanneer ze overdag niet slaapt idem dito en ze heel de dag chagrijnig. Dus gisteren toch geprobeerd haar lichtelijk te dwingen wat te eten. Dit resulteerde in gekrijs en dat hield ze lang vol. Al met al konden wij er beide slecht tegen want beide heel moe.
Ik heb haar uiteindelijk een rijstewafel gegeven omdat ik wilde dat ze wel wat af om 05:45 was ze wakker.
tuitbeker water naast haar neerzetten als ze slaapt en bv een boekje neerleggen ?? dan heeft ze iets te doen als ze wakker wordt en begint ze wellicht wat later om jullie aandacht te vragenquote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:06 schreef Susie het volgende:
Hier kan ze haar bed nog niet eens uit DJMO. Ze gaat liggen "huilen" (is het niet echt, beetje jengelig geluid dus).
meestal ga ik naar haar toe, zoek ik dr speen en "knuffie" en zeg haar dat ze nog even moet gaan slapen en stil moet zijn. Soms werkt het, soms niet. Och, ben er redelijk aan gewend inmiddels. Laatst wel een keer echt uitgeslapen tot kwart over 7.... jammer dat ik moest werken en er dus al vroeg uit was.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:11 schreef DJMO het volgende:
[..]
tuitbeker water naast haar neerzetten als ze slaapt en bv een boekje neerleggen ?? dan heeft ze iets te doen als ze wakker wordt en begint ze wellicht wat later om jullie aandacht te vragen
ik heb geen idee danic, hij leek klaarwakker .. maar goed .. hij was ook zo vertrokken toen ik hem terug op bed legde, dus je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Was iig blij dat kleuter aan de overkant sliep, want die was geheid wakker geworden van het kabaalquote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:42 schreef danic het volgende:
En morgen weet hij er helemaal niks meer van DJMO. Waarschijnlijk sliep hij nu nog half.
middenhandsbeentje (?) van mn pink zegmaar, en ook nog eens rechts, dus ik ben nu tijdelijk gehandicaptquote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:30 schreef NotTheSame het volgende:
Ik ga hier ook weer eens proberen aan te haken...
F_r wat rot zeg... Geen tips hier.
PE sterkte! Botje in je hand... Schippersbotje/naviculare manus toevallig?
Want dan zeg ik opereren die handel. Manlief heeft maanden met een gebroken en scheef schippersbotje gelopen, hopend dat het vanzelf zou helen, maar dat gebeurde niet. Later is hij geopereerd (dmv stukje heupbeen ertussen te zetten) en heeft er nog vaak last van helaas.
De conclusie is dat door het scheelzien hij een lui oog heeft. En dus niet zoals wij dachten dat een lui oog het scheelzien veroorzaakt. Als ik een rondje google had gedaan had ik dat geweten maar dat heb ik expres niet gedaan van tevorenquote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:10 schreef ferrari_rood het volgende:
Lazi wauw wat duur die pleisters hier zie ik wel andere varianten voorbij komen maar wellicht is dat maat en leeftijds gebonden. Uit het onderzoek is dus wel iets gekomen?
Ze is vooral hangerig en niets gaat zoals ze het wil. Net heeft ze even buitengespeeld en staat dan het ene moment te huilen en even later speelt ze. Die kidsclin lijkt hier tnt goed te werken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:17 schreef Kyara het volgende:
Ach wat sneu Saffier. Heeft ze er veel last van?
Ik zie nu al op tegen die waterpokken. Dat komt hier dan waarschijnlijk alledrie tegelijk
17,1 bij 100quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:37 schreef Mevr_Mus het volgende:
En S. was nu bijna 16 kg bij bijna 98 cm. Iets dikker dan lang volgens de curve, maar dus gewoon in het groene gebied
Wow! Ze gaat goed! O. haalt net de 15,5 kilo. Met 105cm dus best skinny inmiddels.quote:
Tuurlijk wel. Gegeten als een bootwerker?quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:44 schreef Vanyel het volgende:
Ja ik denk dat er iets raars gebeurd is. Kind kan toch geen dikke kilo aankomen in een maand![]()
Maar die meter vind ik wel tof.
nee, het is een ongevaarlijke kinderziekte. in amerika wordt er wel tegen geënt, hier niet. voor zover ik weet in andere eu.landen ook niet.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:50 schreef PureEvil het volgende:
ah, dat ziet er wel sneu uit saffier![]()
word er in nl niet geent tegen waterpokken? volgens mij heeft cristel daar wel een inenting voor gehad hier in dld
ff gegoogled http://www.impfen-info.de(...)ulticontent_c33115-3quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:54 schreef DJMO het volgende:
[..]
nee, het is een ongevaarlijke kinderziekte. in amerika wordt er wel tegen geënt, hier niet. voor zover ik weet in andere eu.landen ook niet.
Nee wij enten er niet tegen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:50 schreef PureEvil het volgende:
ah, dat ziet er wel sneu uit saffier![]()
word er in nl niet geent tegen waterpokken? volgens mij heeft cristel daar wel een inenting voor gehad hier in dld
FR dampo onder de voetjes schijnt te helpen tegen hoesten. Ik snap dat je wilt dat er sowieso even naar gekeken wordt, maar misschien helpt dit voor haar nachtrust.quote:Op donderdag 20 maart 2014 15:23 schreef ferrari_rood het volgende:
ah saffier beterschap
lazi fijn dat hij maar 1 uur per dag een pleister op zijn ook hoeft
@pessie zo'n aapjes wekker hebben wij. Daar is ze bang voor. Tot zo ver ons idee. Nu ga ik morgen nog wel even met haar naar de ha. Ze hoest al tijden maar nu is ze iets verkouden en spuugt er dan meteen bij. Gisterenavond kon ze niet in slaap komen door het hoesten en om 23:00 werd ze hoestend en spugend wakker. En vanmorgen hoestte ze zichzelf ook weer wakker.
thanks maar dat doen wij al. Tip had ik ooit van de go gekregen en hier ook weleens gedeeld. Ean is eigenlijk nooit echt ziek maar dit vind ik ook niks.quote:Op donderdag 20 maart 2014 15:49 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
FR dampo onder de voetjes schijnt te helpen tegen hoesten. Ik snap dat je wilt dat er sowieso even naar gekeken wordt, maar misschien helpt dit voor haar nachtrust.
Ik heb nog eem uittip voor de wat oudere peuters. Mijn L. is helemaal fan van pim en pom en er komt een film. Pathe bioscopen hebben dan een speciale 'kleuterbios'. Het geluid staat zachter en het licht een beetje aan. En voor de ouders is er koffie met iets lekkers bij de prijs inbegrepen en voor de kids een kidspakket. Ik heb het met L. destijds ook met Nijntje gedaan en vond het echt tof. Helaas kunnen wij nu zelf niet want 6 april is ons kraamfeest, maar wie weet is het wat voor jullie.http://www.pathe.nl/film/17860/pim-pom-de-film/agenda
Jawel!quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:44 schreef Vanyel het volgende:
Ja ik denk dat er iets raars gebeurd is. Kind kan toch geen dikke kilo aankomen in een maand![]()
Maar die meter vind ik wel tof.
is het nog gelukt??quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:11 schreef PureEvil het volgende:
maizena zuig je nooit heemaal op,net als bloem/meel en poedersuiker.
Ik heb cristel net in de hoek gezet, ze wil geen schone luier, en ze heeft gepoept... Dus ik wil haar verschonen, maar wel zonder gevecht zegmaar, ik kan maar 1 hand gebruiken natuurlijk
nee.....uiteindelijk is ze rond 12.30 in slaap gevallen in de keuken, en toen ze wakker werd deed ze dr luier uitquote:
Ja dat is hier ook zoquote:Op zaterdag 22 maart 2014 16:03 schreef Susie het volgende:
Wij zijn in de papa fase beland. Papa moet luier doen, papa haren doen, papa aankleden, papa drinken maken etc etc.. lekker lui leven heb ik zo
Hier is mama vaak de sjaakquote:Op zaterdag 22 maart 2014 16:03 schreef Susie het volgende:
Wij zijn in de papa fase beland. Papa moet luier doen, papa haren doen, papa aankleden, papa drinken maken etc etc.. lekker lui leven heb ik zo
Lijkt me best lekkerquote:Op zaterdag 22 maart 2014 16:03 schreef Susie het volgende:
We zijn nog in het ziekenhuis. Kleine broer had een lastige start maar doet het inmiddels helemaal op eigen kracht. En S. is een super trotse broer! Hij is gisteravond op bezoek geweest en zijn blik was echt onbetaalbaarquote:Op zaterdag 22 maart 2014 18:34 schreef Susie het volgende:
Ik hoop dat papa haar zo ook naar bed moet brengen![]()
![]()
Hoe gaat het Mus? Zijn jullie al thuis? S trots op zijn broertje? En hoe is het met jou? (Geen zin om het baby topic bij te lezen hoor, sorry)
Het is hier zes uur vroeger juistquote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:09 schreef Susie het volgende:
Dat klinkt idd fijn Mus!![]()
En ik moest haar toch naar bed brengen. Maar jemig, wat kan zij gillen bij het uitkleden zeg!? Wat moeten de buren wel niet denken! Maar ze ging zoet slapen na een boekje lezen.![]()
CS, wat ben je nog laat wakker dan?
oh ja! Duhquote:
Kiran is nu ook iets van 13 kilo. Elke keer of 12,8 of 13,1 bij wegen.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 09:36 schreef Tally het volgende:
Volgende week krijgt Zoë haar drie jaar controle bij het cb. Ik ben ook vooral nieuwsgierig naar het gewicht. Ze was bij schoonmama 13,1 kilo van de week. Dus ik ben benieuwd hoeveel deze weegschaal er naast zit. Dat zou namelijk betekenen dat ze bijna niets in aangekomen de afgelopen maanden.
Klopt hoor. Die prik is pas bij de afsluitende afspraak voordat ze overgedragen worden aan de schoolarts.quote:Op zondag 23 maart 2014 12:48 schreef Tally het volgende:
Ik dacht bij 3 jaar ook al maar als ik kijk bij het CB is dat dus niet zo. Wat ben ik daar blij om zeg. De jongste krijg wel een prik. Was al bang dat ik met 2 zieke kindjes zou zitten.
Ik zal straks even verslag doen van hoe het was. Mijn L. heeft de film nog niet gezien maar is fan van het boek.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:34 schreef laziness het volgende:
Veel plezier Nikki!
Sterkte met je jongetjes achter laten. En wat fijn dat je je alweer zo goed voelt dat je dit kan doen!
Ik hoor graag of de voorstelling ook voor mijn O. zou kunnen. Hij vindt de film leuk namelijk.
Jaaa, daar willen wij ook met Ollie heen. Lijkt me erg leuk, voor het eerst met z'n drieën naar de bioscoop.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:11 schreef ferrari_rood het volgende:
Veel plezier Nikki.
Wij gaan naar de pim en pom film op 6 april. Ben benieuwd of ean zolang stil kan zitten. Sac gaat niet meer die gaat naar mijn moeder.
Ik ben ook erg benieuwd. Is voor het eerst dat wij zoiets gaan doen. Ik wilde naar het zandkasteel toen dat hier draaide maar toen hadden wij iets.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:26 schreef laziness het volgende:
[..]
Jaaa, daar willen wij ook met Ollie heen. Lijkt me erg leuk, voor het eerst met z'n drieën naar de bioscoop.
Leuk! Wij gaan ook met L. alleen niet op 6 april ivm kraamfeest. Ik ben benieuwd wat Ean ervan vindt.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:11 schreef ferrari_rood het volgende:
Veel plezier Nikki.
Wij gaan naar de pim en pom film op 6 april. Ben benieuwd of ean zolang stil kan zitten. Sac gaat niet meer die gaat naar mijn moeder.
Succes.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:28 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Leuk! Wij gaan ook met L. alleen niet op 6 april ivm kraamfeest. Ik ben benieuwd wat Ean ervan vindt.![]()
Wij zijn onderweg naar het theater. Ik hoop dat we nog thuis komen want meneer Obama slaapt in onze woonplaats, dus het halve dorp en omliggende dorpen en (snel) wegen worden om 16:00 uur afgesloten.
Het is echt een poppenkast. Maargoed, we moeten het er maar mee doen. Ik zal blij zijn als het voorbij is want ik vond het stieke. Toch een beetje eng met al dat militaire gedoe enzo. Er staan gewoon raketten in ons dorp.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:37 schreef laziness het volgende:
[..]
Succes.
Hier kunnen we niet meer naar de Jumbo 3 dagen lang. En mijn schoonouders die 500m weg wonen zijn ook niet meer te bereiken door ons de komende dagen. De afgesloten wegen lopen echt precies hier pal langs de flat.
Lachen man die NSS
wacht maar tot ze vijf en drie zijn, dan timmeren ze elkaar de hersens inquote:
Nee, dat gaan de mijne niet doen.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:18 schreef DJMO het volgende:
[..]
wacht maar tot ze vijf en drie zijn, dan timmeren ze elkaar de hersens in
quote:Op zondag 23 maart 2014 20:13 schreef bitterend het volgende:
Nikki <3
Mijn peuter zei dat ze moest plassen! en toen ik vroeg of ze het potje wou antwoordde ze ja! en ging ze ook daadwerkelijk plassen op het potje! voor het eerst
Ja daar wilde ik ook heen, maar ik kon geen kaartjes meer krijgen voor hier in de buurt. Die staat dus op het lijstje voor volgend theaterseizoen. Als hij dan weer opgevoerd wordt natuurlijk.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:18 schreef laziness het volgende:
Musje je hebt gewoon een uber hippe peuter![]()
Nikki bedankt voor je review. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. In mei als ik wil gaan is O. 3 jaar en 3 maanden.
De gruffalo is trouwens 3+ maar echt een enorme aanrader ook voor jouw L. En zo enorm vol humor dat het voor ouders ook echt heel leuk is
Komt mij bekend voor, of de snoep op kinderooghoogte bij de kassa van de Hema...echt achterlijk....quote:Op maandag 24 maart 2014 12:25 schreef Susie het volgende:
Waarom staan er van die apparaten bij winkelsGooi er al zeker geen geld in, maar dan nog is ze er niet meer uit te krijgen
Leuk. Winkelen. Not.
Schepsnoep op kind hoogtequote:Op maandag 24 maart 2014 12:29 schreef Zana het volgende:
[..]
Komt mij bekend voor, of de snoep op kinderooghoogte bij de kassa van de Hema...echt achterlijk....
heél herkenbaarquote:Op maandag 24 maart 2014 16:38 schreef laziness het volgende:
Hoe herkenbaar is deze link mensen?
http://www.huffingtonpost(...)m_hp_ref=mostpopular
Ohw helaas heel herkenbaar, ik krijg er soms hoofdpijn vanquote:Op maandag 24 maart 2014 16:38 schreef laziness het volgende:
Ik zou het niet vermelden.
Hoe herkenbaar is deze link mensen?![]()
http://www.huffingtonpost(...)m_hp_ref=mostpopular
troost je Shandaly .. hier gaat het precies hetzelfde. Ik kan dingen honderd keer zeggen, ze hebben altijd wel een weerwoord of er moet eerst iets anders gebeuren voor ze willen doen wat ik wil dat ze doen. één blik of woord van mijn vriend en ze buigen nog net niet als knipmessen en doen meteen wat er gevraagd wordtquote:Op maandag 24 maart 2014 20:43 schreef Shandaly het volgende:
Deels herkenbaar hier. Het begin niet, Lars weet heel goed wanneer het bedtijd is (twintig uur), en staat zelf meestal als eerste op de trap. Luierbroekje aan, pyjama aan, tandjes poetsen, boekje voorlezen, kus en knuffel gaat allemaal helemaal prima. Zwaaien en deur dicht trekken lukt ook nog. Maar dan...
als ik hem naar bed breng is er altijd wel wat om mij terug te roepen. Moet nog plassen, heeft nog dorst, wil andere knuffels in bed, moet nog poepen, heeft nog snot, wil nog hoestdrank etc etc.. Altijd. ALTIJD! En als papa hem naar bed brengt gaat het altijd in 1 keer goed...![]()
![]()
Ergens doe ik iets fout, maar geen idee wat...
Grappig toch al die verschillen, met het naar bed gaan.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:43 schreef Sonnetje85 het volgende:
Gelukkig niet herkenbaarNou ja bepaalde stappen wel
Maar gelukkig geen drama meer over pyjama![]()
Sowieso hielp gewoon heel strikt aanhouden dat dit en dit is wat we gaan doen het is. Dus je mag best een pyjama kiezen, maar als je die gekozen heb dan gaan we niet meer wisselen (vroeger was ik daar makkelijker in, want is het het drama waard.. Maar dat ging steeds verder en met zo'n beetje alles)
Grappig trouwens, tj, dat je zijn sokken aandoet in bed. Vorig jaar moesten zijn sokken steeds aan van hem. En ik vond dat zo typisch dat ie dat perse wilde
zal ik dan de andere kant laten zien?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:53 schreef Phaidra het volgende:
Als ik al die perikelen rond het naar bed brengen zo lees, word ik toch een beetje moedeloos. Doorkomende kiezen, ziek, verlatingsangst... Allemaal fases die voorbij gaan. Althans, dat is in moeilijke periodes het mantra. MAAR ER KOMT STEEDS IETS NIEUWS VOOR IN DE PLAATS!!!!Ik denk dat ik de hoop maar moet opgeven dat mijn mini ooit een makkelijke slaper wordt voor hij een puber is
.
De mijne sliep vanaf 15 maanden door. De eerste 14 maanden waren zwaar.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:53 schreef Phaidra het volgende:
Als ik al die perikelen rond het naar bed brengen zo lees, word ik toch een beetje moedeloos. Doorkomende kiezen, ziek, verlatingsangst... Allemaal fases die voorbij gaan. Althans, dat is in moeilijke periodes het mantra. MAAR ER KOMT STEEDS IETS NIEUWS VOOR IN DE PLAATS!!!!Ik denk dat ik de hoop maar moet opgeven dat mijn mini ooit een makkelijke slaper wordt voor hij een puber is
.
Ah, dat is dus peuter eigen. Ik heb tegenwoordig dagelijks een gesprekje met Nathan over naar de dokter gaan omdat mama denkt dat zn oortjes het niet doen. Hij geeft zelf aan dat hij het wel hoortquote:Op dinsdag 25 maart 2014 15:32 schreef laziness het volgende:
[..]
Alleen zijn oren zijn wel permanent op vakantie momenteel
Ik vroeg eerst steeds of hij bananen in zijn oren had. Dan ging hij echt met zijn vinger zijn oren checkenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 15:40 schreef pessie het volgende:
[..]
Ah, dat is dus peuter eigen. Ik heb tegenwoordig dagelijks een gesprekje met Nathan over naar de dokter gaan omdat mama denkt dat zn oortjes het niet doen. Hij geeft zelf aan dat hij het wel hoort. Luisteren he, blijft moeilijk
maar goed, ook voor de meeste volwassenen is dat nog moeilijk...
Hier met ruim 21 maanden nog weinig aanstalten tot doorslapen. Misschien 1 nacht in de 2 weken van 20 tot 5, en dat is al een enorme verbetering. Het naar bed gaan is nu nog weinig problematisch (ritueel afwerken, in bed en na 10-15 minuten slaapt hij meestal wel). Ik hoop dan maar dat het doorslapen verbetert als het inslapen moeilijker wordtquote:Op dinsdag 25 maart 2014 15:32 schreef laziness het volgende:
[..]
De mijne sliep vanaf 15 maanden door. De eerste 14 maanden waren zwaar.
Vanaf dat hij door begon te slapen werd hij de makkelijkste slaper ooit.
Pyjama aan, tanden poetsen, verhaaltje voorlezen en slapen. De link die plaatste gaat voor ons niet op. We hoeven nooit terug.
Tussendoor zijn er wel een paar periodes geweest waarbij ik naast zijn bed zat en zijn handje vast hield omdat hij wat verlatingsangst had maar dat was meestal met een paar dagen weer bekeken.
De laatste kiezen zijn zonder dat we het gemerkt hebben door gekomen ook.
Uiteraard gooit hij soms zijn kont tegen de krib en wil hij niet naar bed maar dan zeg ik nog 5 minuten en vertel hem op welk getal de grote wijzer op de klok staat als hij naar bed gaat en dan accepteert hij het wel.
Zo heftig als de eerste tijd was met O. zo makkelijk is hij nu als dreumes/peuter. Een omslag kan dus wel. Alleen zijn oren zijn wel permanent op vakantie momenteel
Dat is wel keischattigquote:Op dinsdag 25 maart 2014 15:49 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik vroeg eerst steeds of hij bananen in zijn oren had. Dan ging hij echt met zijn vinger zijn oren checken![]()
Nu zegt hij als hij met zijn dokterskoffertje bezig is en in mijn oren kijkt dat er bananen inzitten en hij ze even uit moet spuiten. Zo leuk vind ik dat. Dat hij nu zelf zo'n grapje maakt.
quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:19 schreef laziness het volgende:
Is I al 21 maanden?![]()
Dat gaat ook hard!
Wil hij altijd drinken als hij wakker wordt of laat hij zich ook zo troosten? Slaapt hij in zijn eigen bed wel weer verder of alleen tussen jullie in?
Ik vraag het omdat je het zo te lezen zwaar vindt en er wellicht nog tips vanuit dit topic zijn. Al heb je waarschijnlijk alles al geprobeerd![]()
Mocht je geen tips willen en het zo prima vinden negeer dan mijn vragen ook vooral natuurlijk!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
Ow ja.. billen vegen... Hij kan dat in principe zelf, maar is vaak nog wel makkelijk aangelegd. Zal vanavond eens vragen of ze hem op het kdv daar nog mee helpen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:19 schreef _NIKKI_ het volgende:
Shandaly, hier moeten ze op school inderdaad zindelijk zijn. Ik denk dat de juf nog wel helpt met billen vegen bij de grote boodschap, maar dat heb ik eigenlijk niet nagevraagd.
Met een beetje pech nóg sneller...quote:Op woensdag 26 maart 2014 15:02 schreef Kyara het volgende:
<.>
School, wat lijkt dat nog ver weg. Maar als de komende 2 jaar even snel voorbij vliegen als de afgelopen 2 jaar
en daarom is mijn motto ook: je weet pas waar je ouders dankbaar voor moet zijn als je zelf kinderen hebtquote:Op woensdag 26 maart 2014 15:24 schreef Shandaly het volgende:
[..]
Met een beetje pech nóg sneller...![]()
Mijn moeder zei het vroeger ook altijd, en ik als eigenwijze zich vervelende puber vond het maar zulk gezeur... Wat nou de tijd vliegt? Het duurt gewoon KEIlang voordat het weer eens weekend is!!
Ik geloof dat ik nu pas snap wat ze bedoelde...
Dot al 3quote:
Uit Utrecht wegquote:Op donderdag 27 maart 2014 06:49 schreef Clubsoda het volgende:
Ik had de hoop dat toen we uit Utrecht weggingen, het wat minder zou zijn met het vroeg inschrijven op kdv en school. Viel tegen![]()
Fijn T_T, dat het zo lekker looptwel heftig van de ziekenhuisopname, niks leuk!
Bij Chris zijn we met bijna 2 en bijna 3 jaar naar de open dag geweest. Na die van 3 jaar heb ik een inschrijfformulier van de website ingevuld(2x, ivm verdwenen in de post/zomervakantiedrukte). Daarna werd ik gebeld voor een infomatie/kennismakingsgesprek.quote:Op donderdag 27 maart 2014 15:53 schreef danic het volgende:
Hoe hebben jullie dat inschrijven op de basisschool aangepakt? Gewoon rondom bellen? Van "Hallo mijn kind is overeen jaar 4 en ik wil een informatief gesprek"?
ik zei het al eens eerder .. maar nog maar een keer. Gewoon zeggen dat als ze zich nu niet aankleedt dat ze in d'r blote kont meegaat of dat je zonder haar weggaat. Bij dreigement één, haar ook echt een keer mee naam buiten nemen in d´r blote kont zodat ze leert dat wat je belooft ook echt doet! en bij dreigement twee gewoon de deur achter je dicht trekken en na een minuut of twee weer opendoen en vragen of ze zich nu wel wil aankleden. zo nodig herhalen tot ze wel wil luisteren naar wat jij wilquote:Op donderdag 27 maart 2014 21:50 schreef PureEvil het volgende:
katholieke scholen zijn ook goed hoor. in limburg (en duitsland) heb je bijna allemaal katholieke scholen, niks mis mee en het gedoe over god valt ook wel mee (wij zijn niet gelovig)
CS, ik zou zo graag ff met cristel naar buiten gaan, gewoon hier op de hof, of naar de speeltuin....Maar ik kan haar moeilijk meenemen in dr blote kont...Dat is ook een beetje het probleem![]()
(ik ben dat binnen zitten nu ook wel zat inmiddels, ik kom echt nooit ergens)
Wat lief.quote:Op donderdag 27 maart 2014 21:28 schreef Kyara het volgende:
Mijn jochie heeft vandaag een "koeiebloem" voor me geplukt![]()
![]()
waarom viel die ene school voor jou dan af?quote:Op vrijdag 28 maart 2014 13:55 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb vooral beroepsmatig gekeken. Hier hebben wij in het dorp eigenlijk geen slechte scholen en toch viel er voor mij 1 al pertinent af.
Je kunt vragen naar het schoolplan en de uitstroom van ll naar het vo. Welk niveau hebben ze gehaald en wat is de cito score gemiddeld van de school.
Ik heb ook gevraagd naar de groepsgrote maar daar konden ze nog niks overzeggenevenals wel of geen instroomgroep dit heeft echt met de aanmeldingen te maken en het geld dat een school vanuit de overheid krijgt.
En vooral ga een keer kijken tijdens schooltijd welke sfeer hangt er? Of loop langs tijdens een pauze dan zie je al heel veel op een schoolplein.
Het uitbetalen gebeurt op basis van het aantal leerlingen. Het ministerie kijkt daarbij naar het aantal leerlingen dat de school op 1 oktober had. Dus dat kunnen ze nog niet zeggen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 13:55 schreef ferrari_rood het volgende:
evenals wel of geen instroomgroep dit heeft echt met de aanmeldingen te maken en het geld dat een school vanuit de overheid krijgt.
De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:26 schreef Soempie het volgende:
Grappig om te lezen dat fr weer deels op andere dingen let. Ik heb aan m'n man gevraagd wat hij belangrijk vond bij de keuze en hij zei precies wat ik dacht: dat ze er een leuke, fijne tijd hebben. Dat leren er leuk is en er ook aandacht is voor dingen als een schooltuin, schoolreisjes, groepsgesprekken, spel, muziek, enz.
Hoe er dan gescoord wordt op rekenen of taal en wat de uitstroomcijfers zijn maakt me wat minder uit.
Ik heb ook wel naar praktische zaken gevraagd. Hoe zijn de groepen verdeeld, hoe verloopt een lesdag in de verschillende groepen, welke materialen bieden ze aan, de uren, eten ze op school, enz.
En omdat we een rondleiding kregen van een leerling konden we ook van haar horen wat ze er fijn vond en wat juist niet zo.
En voor ons specifiek: hoe er met de nadelen of zwakke kanten (in mijn ogen) van montessori wordt omgegaan?
VO is voortgezet onderwijs. Hoe leveren ze hun leerlingen af?quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef danic het volgende:
[..]
waarom viel die ene school voor jou dan af?
En help! Vaktermen. Wat bedoel je met Letten op leerlingen naar het vo? Ik bedoel, waarom moet ik daarop Letten? Dat gebeurt toch als ze groep 8 gehaald hebben?
duidelijk: ik snap het niet.
En Letten op cito score....wat is dan goed en wat niet?
Dat aandacht voor de bovenkant is inderdaad een belangrijk punt. Veel leerlingen krijgen nu een rugzakje en moet de leerkracht meer tijd aan besteden, 5 kinderen met een rugzakje in de klas is bijna een fulltime baan. Dan is er dus niet heel veel tijd meer over voor de andere 25.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef laziness het volgende:
[..]
De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.
Voor de rest vaar ik op mijn gevoel wat inderdaad niet vaart op methodes maar juist de andere soort activiteiten die ze aanbieden.
Ja, goed punt. Bij de school waar we vandaag zijn gaan kijken hebben ze Leonardo-groepen, voltijd onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. En daarnaast is er nog een compactgroep.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef laziness het volgende:
[..]
De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.
Voor de rest vaar ik op mijn gevoel wat inderdaad niet vaart op methodes maar juist de andere soort activiteiten die ze aanbieden.
Heb je al eens rondgebeld of gekeken bij een open dag? Onze school is geen echte Dalton maar heeft wel principes van Dalton overgenomen. Eigenlijk zie ik dat steeds meer.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 15:39 schreef Kyara het volgende:
Ik blijf het zo moeilijk vinden, die scholenzoektocht.
Heb ook het idee dat man en ik niet helemaal op 1 lijn zitten. Hij wil degelijk onderwijs terwijl ik de expressievakken en de schoolvorm ook heel belangrijk vind.
Helaas zit er geen Jenaplan, Dalton of Montessori hier in de buurt en ik wil niet naar de andere kant van de stad.
Dat is precies waar ik bij montessori wat twijfels over heb. De nadruk ligt toch vooral op de cognitieve ontwikkeling en dat zag ik vandaag ook bij de kleuters terug. Niet dat er sprake was van 'moeten', juist het spontane leren en de keuzevrijheid staat centraal in een montessorischool, maar toch.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:36 schreef Moppert het volgende:
maar ik had onderschat hoe belangrijk het is dat ze in groep 1 echt alleen maar plezier hebben.en dat veel moeten toch echt niet in het belang van het kind is.
En ik ben ook van mening dat het plezier van naar school gaan valt of staat met de kleuterjuf.
Klopt. Nu het hier weer over scholen gaat ben ik weer een rondje websites gaan bekijken. 1 school hier valt wmb af omdat het een Christelijke school is waarbij dat ook heel erg wordt uitgedragen. En dat is niet iets wat bij ons past.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 15:44 schreef pessie het volgende:
Heb je al eens rondgebeld of gekeken bij een open dag? Onze school is geen echte Dalton maar heeft wel principes van Dalton overgenomen. Eigenlijk zie ik dat steeds meer.
Daarom viel de gereformeerde school hier ook af. Op school gaan ze dan leren wat ze m.i. thuis of in de kerk zouden moeten leren. Wat mij betreft hoeft mijn kind geen catechisme te leren op school (of uberhaupt), het gaat te veel wringen met hoe wij geloven. Aan de andere kant viel de plaatselijke jenaplan daarom ook afquote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:17 schreef laziness het volgende:
Een christelijke school die het kerstverhaal in de plaatselijke kerk opvoert elk jaar viel hier ook direct af. Dat staat gewoon echt te ver af van wat wij thuis aanhouden.
Nee joh, hier is het ieder voor zich. Bij de 1 inschrijven vanaf de geboorte, bij de ander vanaf 1 of 2. Dot was dus met een paar maanden al aangemeld, vandaar dat we plek hebben midden in de stad op een minischooltje.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:08 schreef laziness het volgende:
Moest je vier voorkeuren opgeven Vanyel en dan maar afwachten?
Wij komen nu ook wel op verder weg uit. Montessori heeft de voorkeur dus dan moeten we naar Wassenaar.
De ouderbijdragen liggen daar alleen ook een tikkie hoger
Ik dus ook.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:17 schreef laziness het volgende:
Grappig hoe iedereen zijn voorkeuren heeft.
Ik heb dan weer niet zo veel met jenaplan onderwijs.
Maar onderling als ouders op één lijn zitten scheelt al een hoop.
Een christelijke school die het kerstverhaal in de plaatselijke kerk opvoert elk jaar viel hier ook direct af. Dat staat gewoon echt te ver af van wat wij thuis aanhouden.
Bij degelijk onderwijs denk ik toch snel aan de oude stempel en vrij klassikaal. Een meer adaptieve vorm van onderwijs geven spreekt mij meer aan omdat een kind dan minder snel tussen wal en het schip valt.
Dat is ook een belangrijk punt: of de school aansluit bij hoe het thuis gaat (en vice versa).quote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:26 schreef pessie het volgende:
[..]
Daarom viel de gereformeerde school hier ook af. Op school gaan ze dan leren wat ze m.i. thuis of in de kerk zouden moeten leren. Wat mij betreft hoeft mijn kind geen catechisme te leren op school (of uberhaupt), het gaat te veel wringen met hoe wij geloven. Aan de andere kant viel de plaatselijke jenaplan daarom ook afté vrij wat mij betreft. Maar goed, ik ben blij met onze huidige keuze, blijkt dit op termijn toch niet de juiste keuze voor Nathan te zijn zien we dan wel verder.
Dat moeten herken ik helemaal niet zo van Chris zijn kleuterklassen. Zeker in groep 1 hadden ze echt veel vrijheid. En dan zijn de werkjes wel vaak educatief verantwoord, maar er is ook een bouwhoek en een huishoek. En elke dag buiten spelen, 4 keer in de week gym/bewegingsonderwijs.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 15:54 schreef Soempie het volgende:
[..]
Dat is precies waar ik bij montessori wat twijfels over heb. De nadruk ligt toch vooral op de cognitieve ontwikkeling en dat zag ik vandaag ook bij de kleuters terug. Niet dat er sprake was van 'moeten', juist het spontane leren en de keuzevrijheid staat centraal in een montessorischool, maar toch.
Dat is dus waarom ik pas vorig jaar er mee aan de slag gegaan ben. Ik wilde zeker weten dat ik een goede keuze zou kunnen maken en juist zoiets als montessori vind ik niet bij elk kind passen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:44 schreef Kyara het volgende:
Dat lijkt me toch best lastig om al een school te moeten kiezen als je kind net geboren is. Je kunt dan echt alleen maar vanuit je eigen ideeën benaderen en niet vanuit je kind.
Ik ben zelf lkr. Dus let ik idd op andere dingen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:26 schreef Soempie het volgende:
Grappig om te lezen dat fr weer deels op andere dingen let. Ik heb aan m'n man gevraagd wat hij belangrijk vond bij de keuze en hij zei precies wat ik dacht: dat ze er een leuke, fijne tijd hebben. Dat leren er leuk is en er ook aandacht is voor dingen als een schooltuin, schoolreisjes, groepsgesprekken, spel, muziek, enz.
Hoe er dan gescoord wordt op rekenen of taal en wat de uitstroomcijfers zijn maakt me wat minder uit.
Ik heb ook wel naar praktische zaken gevraagd. Hoe zijn de groepen verdeeld, hoe verloopt een lesdag in de verschillende groepen, welke materialen bieden ze aan, de uren, eten ze op school, enz.
En omdat we een rondleiding kregen van een leerling konden we ook van haar horen wat ze er fijn vond en wat juist niet zo.
En voor ons specifiek: hoe er met de nadelen of zwakke kanten (in mijn ogen) van montessori wordt omgegaan?
Montessori: oorspronkelijk vanuit de ontwikkelingsfasen van een kind redeneren. Daarbij heel veel ruimte voor expressie en zelfontplooiing. Dus dans, theater, natuureducatie, schooltuin.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:45 schreef Kyara het volgende:
ik heb eigenlijk geen idee wat de verschillen tussen montessori, jenaplan en dalton zijn. Ik gooi dat altijd op de grote hoop en omdat het hier niet echt in de buurt zit, heb ik me er dus ook nog niet in verdiept
Parkhurst.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 18:55 schreef pessie het volgende:
[..]
Montessori: oorspronkelijk vanuit de ontwikkelingsfasen van een kind redeneren. Daarbij heel veel ruimte voor expressie en zelfontplooiing. Dus dans, theater, natuureducatie, schooltuin.
Jenaplan: Het draait meer om de groep. De oudere kinderen (groep 5) helpen de jongere kinderen (groep 3) met het leren lezen en rekenen. Ook is er aan het einde van de week een viering om te kijken naar wat elke groep geleerd heeft. Ik vind het een prachtige vorm van onderwijs, maar onze jenaplan is meer vrije school achtig.
Dalton: gebaseerd op Montessori maar dan een afgezwakte vorm. Dalton heeft in de ontwikkeling van haar onderwijsmethode volgens mij veel contact gehad met Maria Montessori.
En er speels mee omgaan er een grapje van maken of heel gemeen haar uitlachen als ze met haar blote billen naar buiten Wilt.quote:Op donderdag 27 maart 2014 22:40 schreef PureEvil het volgende:
Ja maar zij zit er dus niet mee als ze in dr blote kont naar buiten gaat...vind ze alleen maar leuk volgens mij
En ik ga haar dus niet in dr blote kont de straat over lopen of naar de speeltuin oid, beetje raar niet? Ik zou haar idd wel zo in de auto kunnen zetten, dat wel.
de deur dichtdoen en net doen alsof je weggaat hebben we al eens geprobeerd, en dat werkte toen niet iig, maar zaterdag weer een herkansingze heeft gister en vandaag (na een klein 'gevecht' ) wel haar broek aangehad iig
quote:Op vrijdag 28 maart 2014 19:16 schreef Soempie het volgende:
[..]
Parkhurst.En ze heeft met Montessori samengewerkt.
In het Daltononderwijs staan vrijheid, samenwerking en zelfwerkzaamheid centraal.
Dat hangt misschien af van de school, en de invulling daarvan. Chris zijn school is genoeg bezig met creativiteit. En fantaseren komt wel aan bod in de verschillende hoeken. Elke 6-8 weken een nieuw thema. Elk kind kan daarin zijn ei kwijt (tekeningen, spullen mee van huis op de thematafel, opdrachten) en als je er niks mee hebt, dan toch lekker niet..quote:Op vrijdag 28 maart 2014 19:10 schreef Soempie het volgende:
DF, ik bedoelde ook niet het 'moeten', daar maak ik me bij een Montessorischool geen zorgen om. De Montessorimethode staat juist voor het volgen van en het aansluiten bij de ontwikkeling en interesse van een kind. Waar ik wel benieuwd naar ben is de aandacht voor spel, creativiteit en de fantasiewereld van kinderen. Daar was Montessori zelf niet zo van.
bedankt voor de samenvatting.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 18:55 schreef pessie het volgende:
[..]
Montessori: oorspronkelijk vanuit de ontwikkelingsfasen van een kind redeneren. Daarbij heel veel ruimte voor expressie en zelfontplooiing. Dus dans, theater, natuureducatie, schooltuin.
Jenaplan: Het draait meer om de groep. De oudere kinderen (groep 5) helpen de jongere kinderen (groep 3) met het leren lezen en rekenen. Ook is er aan het einde van de week een viering om te kijken naar wat elke groep geleerd heeft. Ik vind het een prachtige vorm van onderwijs, maar onze jenaplan is meer vrije school achtig.
Dalton: gebaseerd op Montessori maar dan een afgezwakte vorm. Dalton heeft in de ontwikkeling van haar onderwijsmethode volgens mij veel contact gehad met Maria Montessori.
quote:Op vrijdag 28 maart 2014 20:02 schreef Clubsoda het volgende:
Mn peuter is zo tof haartjes zijn gegroeid als een dolle en hij gebruikt opeens 'ik' en 'jij' ('hier ben ik!') en hebben. Zo lekker ordi ook 'Mita hep de auto's!' toen ik bevestigde dat het stickerboek met 'diggers and dumpers' voor hem was (briljant joh, 100 megamachines, van monstertrucks tot hydraulische smashers en nog veel meer )
Vanyel had geen keus. Hier moet je de stad uit voor school als je niet op tijd inschrijft. Anders had ik gewacht. Andere kant, nu mag ze naar een Dalton en dat kan ze denk ik wel gebruiken.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:51 schreef laziness het volgende:
Maar goed ik had het beter wel zoals Vanyel kunnen doen
Als het de bof is zou ik het wel bespreken met de huisarts. Jongens kunnen er onvruchtbaar door worden.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 09:33 schreef DJMO het volgende:
wij boffen ... of juist niet, het is maar hoe je het bekijktons buurjongetje heeft voor 95% zeker de Bof opgelopen, en laten we nou juist afgelopen week heel erg close zijn geweest met hen (heel veel samen spelen, samen in de auto weg etc) dus als het de bof is, is de kans groot dat Geert het ook krijgt.
die kans is maar héél klein:quote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:25 schreef pessie het volgende:
[..]
Als het de bof is zou ik het wel bespreken met de huisarts. Jongens kunnen er onvruchtbaar door worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bof#Onvruchtbaarheidquote:25% van de mannen die na de puberteit de bof krijgen, krijgt last van teelbalontsteking (orchitis). Hierbij kan er onvruchtbaarheid ontstaan, maar dit is uiterst zeldzaam, ook al omdat het doorgaans een eenzijdige orchitis betreft; bij een op de zes patiënten raken beide zaadleiders ontstoken en zelfs dan leidt het zelden tot steriliteit. In grote onderzoeken van steriele mannen komt bof ook nauwelijks als onderliggende oorzaak naar voren. Zowel bij artsen als publiek staat deze onterechte zorg toch vaak voorop en blijkt moeilijk te sussen.
jij leest de 'na de puberteit' ook wel toch? Het is níet onschuldig en ik zou het wél overleggen. Beter een keer te vaak dan dat je de toekomst van je kind al bepaalt voor die uberhaupt begonnen is.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:44 schreef DJMO het volgende:
[..]
die kans is maar héél klein:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bof#Onvruchtbaarheid
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |