abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 maart 2014 @ 12:29:04 #251
30252 Soempie
Procreating
pi_138259218
Danic, hier heb ik deze week gebeld naar twee scholen en verteld dat ik me aan het oriënteren ben. Gelijk gevraagd naar de wachtlijsten en die waren er nu niet.

Vandaag was er een open dag op een van de scholen (montessori) en daar hebben we een rondleiding van een van de leerlingen gehad. ^O^ Daarnaast wil ik wel nog graag een gesprek aanvragen met de directeur, omdat die toch weer heel andere vragen kan beantwoorden.

quote:
2s.gif Op donderdag 27 maart 2014 21:28 schreef Kyara het volgende:
Mijn jochie heeft vandaag een "koeiebloem" voor me geplukt O+ O+ O+
Wat lief. O+

Hadden we al iets afgesproken? M'n hoofd is een zeef op het moment.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_138261523
Ik vind het echt lastig.
Hebben jullie tips waarop ik moet Letten bij het oriënteren?
pi_138261613
Ik heb vooral beroepsmatig gekeken. Hier hebben wij in het dorp eigenlijk geen slechte scholen en toch viel er voor mij 1 al pertinent af.

Je kunt vragen naar het schoolplan en de uitstroom van ll naar het vo. Welk niveau hebben ze gehaald en wat is de cito score gemiddeld van de school.

Ik heb ook gevraagd naar de groepsgrote maar daar konden ze nog niks overzeggen -O- evenals wel of geen instroomgroep dit heeft echt met de aanmeldingen te maken en het geld dat een school vanuit de overheid krijgt.

En vooral ga een keer kijken tijdens schooltijd welke sfeer hangt er? Of loop langs tijdens een pauze dan zie je al heel veel op een schoolplein.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 13:59:13 #254
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_138261713
Wij dachten een plek te hebben bij de montessori hier op twee keer vallen vandaan en ik kom er net vandaag achter dat ze vergeten zijn een brief te sturen dat ze geen plek hebben en hij op de wachtlijst staat :(

Terug naar het tekenbord dus en opnieuw beginnen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_138261771
Dat is ook wel erg lullig laziness. Heb je nog optie over???

ean wil niet slapen en sac ook niet. Ik ben de enige die wel wil slapen maar dat kan dus niet.
pi_138261862
Dat is altijd rottig met die wakkere kinderen.

En lomp lazi. Onzorgvuldig van die school. Dot is aangenomen op ongeveer een km afstand en vierde op de wachtlijst om de hoek. Voorkeur voor de verdere, maar afstand is ook wel belangrijk. Stiekem hoop ik dat ze hier niet erin komt, hoef ik niet te kiezen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_138261920
Ik vind het helemaal niet erg dat ze wakker zijn is erg gezellig. Maar wij hebben vanavond een bruiloft en ik moet nog wel een en ander doen en met 2 kinderen om mij heen lukt dat niet.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:08:46 #258
244125 laziness
pi_138261951
Moest je vier voorkeuren opgeven Vanyel en dan maar afwachten?

Wij komen nu ook wel op verder weg uit. Montessori heeft de voorkeur dus dan moeten we naar Wassenaar.
De ouderbijdragen liggen daar alleen ook een tikkie hoger :')
pi_138261985
Wij hebben hier geen montessori maar dat heeft dan ook absoluut niet mijn voorkeur.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:26:44 #260
30252 Soempie
Procreating
pi_138262434
Grappig om te lezen dat fr weer deels op andere dingen let. Ik heb aan m'n man gevraagd wat hij belangrijk vond bij de keuze en hij zei precies wat ik dacht: dat ze er een leuke, fijne tijd hebben. Dat leren er leuk is en er ook aandacht is voor dingen als een schooltuin, schoolreisjes, groepsgesprekken, spel, muziek, enz.
Hoe er dan gescoord wordt op rekenen of taal en wat de uitstroomcijfers zijn maakt me wat minder uit.

Ik heb ook wel naar praktische zaken gevraagd. Hoe zijn de groepen verdeeld, hoe verloopt een lesdag in de verschillende groepen, welke materialen bieden ze aan, de uren, eten ze op school, enz.

En omdat we een rondleiding kregen van een leerling konden we ook van haar horen wat ze er fijn vond en wat juist niet zo.

En voor ons specifiek: hoe er met de nadelen of zwakke kanten (in mijn ogen) van montessori wordt omgegaan?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:28:26 #261
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_138262486
Nathan mocht van de vader van zijn vriendje mee naar de zorgboerderij, toen kreeg ik net een foto van een andere kennis O+

Danic, wij hebben zelf ook gekeken naar de kinderen die Nathan al kent en/of in de buurt wonen. Hij gaat nu naar een school waar de meeste kinderen van onze kennissen/vrienden die hier in het dorp wonen ook naar toe gaan. Het leek ons leuk dat de kinderen die hij op school ziet hij ook op zondag ziet. Verder bereikbaarheid. Met de auto naar school word echt afgeraden en willen veel scholen zo min mogelijk, dus kun je haar makkelijk lopend/met de fiets brengen? En verder is het gewoon gevoel. Gaat je onderbuik in opstand tegen de schoolse inrichting of vind je het er juist knus en gezellig uitzien?
Bij onze schoolkeuze is het trouwens zo dat er veel aandacht is voor techniek. Hier beginnen ze al mee bij de kleuters. Er is dus een soort bouwhoek in de centrale hal van de kleuterklassen gecreëerd. Wij vinden zelf techniek ook erg belangrijk.
pi_138262525
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 13:55 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb vooral beroepsmatig gekeken. Hier hebben wij in het dorp eigenlijk geen slechte scholen en toch viel er voor mij 1 al pertinent af.

Je kunt vragen naar het schoolplan en de uitstroom van ll naar het vo. Welk niveau hebben ze gehaald en wat is de cito score gemiddeld van de school.

Ik heb ook gevraagd naar de groepsgrote maar daar konden ze nog niks overzeggen -O- evenals wel of geen instroomgroep dit heeft echt met de aanmeldingen te maken en het geld dat een school vanuit de overheid krijgt.

En vooral ga een keer kijken tijdens schooltijd welke sfeer hangt er? Of loop langs tijdens een pauze dan zie je al heel veel op een schoolplein.
waarom viel die ene school voor jou dan af?
En help! Vaktermen. Wat bedoel je met Letten op leerlingen naar het vo? Ik bedoel, waarom moet ik daarop Letten? Dat gebeurt toch als ze groep 8 gehaald hebben? :?
duidelijk: ik snap het niet.
En Letten op cito score....wat is dan goed en wat niet?
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:30:22 #263
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_138262533
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 13:55 schreef ferrari_rood het volgende:
evenals wel of geen instroomgroep dit heeft echt met de aanmeldingen te maken en het geld dat een school vanuit de overheid krijgt.

Het uitbetalen gebeurt op basis van het aantal leerlingen. Het ministerie kijkt daarbij naar het aantal leerlingen dat de school op 1 oktober had. Dus dat kunnen ze nog niet zeggen.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:30:44 #264
244125 laziness
pi_138262542
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 14:26 schreef Soempie het volgende:
Grappig om te lezen dat fr weer deels op andere dingen let. Ik heb aan m'n man gevraagd wat hij belangrijk vond bij de keuze en hij zei precies wat ik dacht: dat ze er een leuke, fijne tijd hebben. Dat leren er leuk is en er ook aandacht is voor dingen als een schooltuin, schoolreisjes, groepsgesprekken, spel, muziek, enz.
Hoe er dan gescoord wordt op rekenen of taal en wat de uitstroomcijfers zijn maakt me wat minder uit.

Ik heb ook wel naar praktische zaken gevraagd. Hoe zijn de groepen verdeeld, hoe verloopt een lesdag in de verschillende groepen, welke materialen bieden ze aan, de uren, eten ze op school, enz.

En omdat we een rondleiding kregen van een leerling konden we ook van haar horen wat ze er fijn vond en wat juist niet zo.

En voor ons specifiek: hoe er met de nadelen of zwakke kanten (in mijn ogen) van montessori wordt omgegaan?
De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.
Voor de rest vaar ik op mijn gevoel wat inderdaad niet vaart op methodes maar juist de andere soort activiteiten die ze aanbieden.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:32:16 #265
259886 pessie
pi_138262595
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef danic het volgende:

[..]

waarom viel die ene school voor jou dan af?
En help! Vaktermen. Wat bedoel je met Letten op leerlingen naar het vo? Ik bedoel, waarom moet ik daarop Letten? Dat gebeurt toch als ze groep 8 gehaald hebben? :?
duidelijk: ik snap het niet.
En Letten op cito score....wat is dan goed en wat niet?
VO is voortgezet onderwijs. Hoe leveren ze hun leerlingen af?
pi_138262613
Soempie geweldige post. Dank je! Daar kan ik heel veel mee.

Pessie, ze kan kruipend naar school als ze zou willen. Onze achterburen kijken op de school :D

ik ga zo inderdaad binnenkort maar eens bellen.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:36:01 #267
259886 pessie
pi_138262707
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef laziness het volgende:

[..]

De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.
Voor de rest vaar ik op mijn gevoel wat inderdaad niet vaart op methodes maar juist de andere soort activiteiten die ze aanbieden.
Dat aandacht voor de bovenkant is inderdaad een belangrijk punt. Veel leerlingen krijgen nu een rugzakje en moet de leerkracht meer tijd aan besteden, 5 kinderen met een rugzakje in de klas is bijna een fulltime baan. Dan is er dus niet heel veel tijd meer over voor de andere 25.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 14:36:49 #268
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_138262735
Ik heb mij goed vergist in de eerste school waar mijn dochter op zat. -O-
Ik zou ook vragen naar het financiele overzicht wat ze allemaal als budgetten hebben en hoe gezond de school is in combinatie met het materiaal dat ze hebben etc.

De knusse school met de wat verouderde materialen is misschien wel erg gezellig maar wat als er materiaal nodig is hoe gaan ze dan met dat soort dingen om. :)

En ik vond vooral de dingen belangrijk die later komen zoals hoe gaan ze om met taal en rekenen etc
welke boeken gebruiken ze? maar ik had onderschat hoe belangrijk het is dat ze in groep 1 echt alleen maar plezier hebben. :Y en dat veel moeten toch echt niet in het belang van het kind is.

En ik ben ook van mening dat het plezier van naar school gaan valt of staat met de kleuterjuf.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 15:03:11 #269
30252 Soempie
Procreating
pi_138263618
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef laziness het volgende:

[..]

Ja, goed punt. Bij de school waar we vandaag zijn gaan kijken hebben ze Leonardo-groepen, voltijd onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. En daarnaast is er nog een compactgroep.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 15:34:35 #270
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_138264661
Wij hebben niks rondgebeld of rondgekeken. Wij zijn alleen naar de open dag geweest van de (katholieke) basisschool in ons dorp. Daar hing een prima sfeer, school is op loopafstand, veel kinderen uit de straat en van de psz gaan er naar toe. Keuze was zo gemaakt.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 15:39:34 #271
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_138264798
Ik blijf het zo moeilijk vinden, die scholenzoektocht.

Heb ook het idee dat man en ik niet helemaal op 1 lijn zitten. Hij wil degelijk onderwijs terwijl ik de expressievakken en de schoolvorm ook heel belangrijk vind.

Helaas zit er geen Jenaplan, Dalton of Montessori hier in de buurt en ik wil niet naar de andere kant van de stad.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 15:44:50 #272
259886 pessie
pi_138264939
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 15:39 schreef Kyara het volgende:
Ik blijf het zo moeilijk vinden, die scholenzoektocht.

Heb ook het idee dat man en ik niet helemaal op 1 lijn zitten. Hij wil degelijk onderwijs terwijl ik de expressievakken en de schoolvorm ook heel belangrijk vind.

Helaas zit er geen Jenaplan, Dalton of Montessori hier in de buurt en ik wil niet naar de andere kant van de stad.
Heb je al eens rondgebeld of gekeken bij een open dag? Onze school is geen echte Dalton maar heeft wel principes van Dalton overgenomen. Eigenlijk zie ik dat steeds meer.

Asy, wij zijn dus eigenlijk ook maar echt bij 1 school geweest, de psz zit in hetzelfde gebouw dus ik kom er nu ook 2x per week onder schooltijd
  vrijdag 28 maart 2014 @ 15:54:20 #273
30252 Soempie
Procreating
pi_138265192
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 14:36 schreef Moppert het volgende:
maar ik had onderschat hoe belangrijk het is dat ze in groep 1 echt alleen maar plezier hebben. :Y en dat veel moeten toch echt niet in het belang van het kind is.

En ik ben ook van mening dat het plezier van naar school gaan valt of staat met de kleuterjuf.
Dat is precies waar ik bij montessori wat twijfels over heb. De nadruk ligt toch vooral op de cognitieve ontwikkeling en dat zag ik vandaag ook bij de kleuters terug. Niet dat er sprake was van 'moeten', juist het spontane leren en de keuzevrijheid staat centraal in een montessorischool, maar toch.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 16:07:34 #274
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_138265597
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 15:44 schreef pessie het volgende:
Heb je al eens rondgebeld of gekeken bij een open dag? Onze school is geen echte Dalton maar heeft wel principes van Dalton overgenomen. Eigenlijk zie ik dat steeds meer.

Klopt. Nu het hier weer over scholen gaat ben ik weer een rondje websites gaan bekijken. 1 school hier valt wmb af omdat het een Christelijke school is waarbij dat ook heel erg wordt uitgedragen. En dat is niet iets wat bij ons past.

De school om de hoek past op papier nog steeds het beste bij wat ik voor ogen heb. Ze hebben ook wel wat Jenaplan invloeden als ik dat zo zie.

(op papier is trouwens obv de website, niet op basis van de rapporten, die waren toch wat minder goed -O- )
  vrijdag 28 maart 2014 @ 16:17:39 #275
244125 laziness
pi_138265926
Grappig hoe iedereen zijn voorkeuren heeft.
Ik heb dan weer niet zo veel met jenaplan onderwijs.
Maar onderling als ouders op één lijn zitten scheelt al een hoop.

Een christelijke school die het kerstverhaal in de plaatselijke kerk opvoert elk jaar viel hier ook direct af. Dat staat gewoon echt te ver af van wat wij thuis aanhouden.

Bij degelijk onderwijs denk ik toch snel aan de oude stempel en vrij klassikaal. Een meer adaptieve vorm van onderwijs geven spreekt mij meer aan omdat een kind dan minder snel tussen wal en het schip valt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')