Wat lief.quote:Op donderdag 27 maart 2014 21:28 schreef Kyara het volgende:
Mijn jochie heeft vandaag een "koeiebloem" voor me geplukt![]()
![]()
waarom viel die ene school voor jou dan af?quote:Op vrijdag 28 maart 2014 13:55 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb vooral beroepsmatig gekeken. Hier hebben wij in het dorp eigenlijk geen slechte scholen en toch viel er voor mij 1 al pertinent af.
Je kunt vragen naar het schoolplan en de uitstroom van ll naar het vo. Welk niveau hebben ze gehaald en wat is de cito score gemiddeld van de school.
Ik heb ook gevraagd naar de groepsgrote maar daar konden ze nog niks overzeggenevenals wel of geen instroomgroep dit heeft echt met de aanmeldingen te maken en het geld dat een school vanuit de overheid krijgt.
En vooral ga een keer kijken tijdens schooltijd welke sfeer hangt er? Of loop langs tijdens een pauze dan zie je al heel veel op een schoolplein.
Het uitbetalen gebeurt op basis van het aantal leerlingen. Het ministerie kijkt daarbij naar het aantal leerlingen dat de school op 1 oktober had. Dus dat kunnen ze nog niet zeggen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 13:55 schreef ferrari_rood het volgende:
evenals wel of geen instroomgroep dit heeft echt met de aanmeldingen te maken en het geld dat een school vanuit de overheid krijgt.
De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:26 schreef Soempie het volgende:
Grappig om te lezen dat fr weer deels op andere dingen let. Ik heb aan m'n man gevraagd wat hij belangrijk vond bij de keuze en hij zei precies wat ik dacht: dat ze er een leuke, fijne tijd hebben. Dat leren er leuk is en er ook aandacht is voor dingen als een schooltuin, schoolreisjes, groepsgesprekken, spel, muziek, enz.
Hoe er dan gescoord wordt op rekenen of taal en wat de uitstroomcijfers zijn maakt me wat minder uit.
Ik heb ook wel naar praktische zaken gevraagd. Hoe zijn de groepen verdeeld, hoe verloopt een lesdag in de verschillende groepen, welke materialen bieden ze aan, de uren, eten ze op school, enz.
En omdat we een rondleiding kregen van een leerling konden we ook van haar horen wat ze er fijn vond en wat juist niet zo.
En voor ons specifiek: hoe er met de nadelen of zwakke kanten (in mijn ogen) van montessori wordt omgegaan?
VO is voortgezet onderwijs. Hoe leveren ze hun leerlingen af?quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef danic het volgende:
[..]
waarom viel die ene school voor jou dan af?
En help! Vaktermen. Wat bedoel je met Letten op leerlingen naar het vo? Ik bedoel, waarom moet ik daarop Letten? Dat gebeurt toch als ze groep 8 gehaald hebben?
duidelijk: ik snap het niet.
En Letten op cito score....wat is dan goed en wat niet?
Dat aandacht voor de bovenkant is inderdaad een belangrijk punt. Veel leerlingen krijgen nu een rugzakje en moet de leerkracht meer tijd aan besteden, 5 kinderen met een rugzakje in de klas is bijna een fulltime baan. Dan is er dus niet heel veel tijd meer over voor de andere 25.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef laziness het volgende:
[..]
De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.
Voor de rest vaar ik op mijn gevoel wat inderdaad niet vaart op methodes maar juist de andere soort activiteiten die ze aanbieden.
Ja, goed punt. Bij de school waar we vandaag zijn gaan kijken hebben ze Leonardo-groepen, voltijd onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. En daarnaast is er nog een compactgroep.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef laziness het volgende:
[..]
De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.
Voor de rest vaar ik op mijn gevoel wat inderdaad niet vaart op methodes maar juist de andere soort activiteiten die ze aanbieden.
Heb je al eens rondgebeld of gekeken bij een open dag? Onze school is geen echte Dalton maar heeft wel principes van Dalton overgenomen. Eigenlijk zie ik dat steeds meer.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 15:39 schreef Kyara het volgende:
Ik blijf het zo moeilijk vinden, die scholenzoektocht.
Heb ook het idee dat man en ik niet helemaal op 1 lijn zitten. Hij wil degelijk onderwijs terwijl ik de expressievakken en de schoolvorm ook heel belangrijk vind.
Helaas zit er geen Jenaplan, Dalton of Montessori hier in de buurt en ik wil niet naar de andere kant van de stad.
Dat is precies waar ik bij montessori wat twijfels over heb. De nadruk ligt toch vooral op de cognitieve ontwikkeling en dat zag ik vandaag ook bij de kleuters terug. Niet dat er sprake was van 'moeten', juist het spontane leren en de keuzevrijheid staat centraal in een montessorischool, maar toch.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:36 schreef Moppert het volgende:
maar ik had onderschat hoe belangrijk het is dat ze in groep 1 echt alleen maar plezier hebben.en dat veel moeten toch echt niet in het belang van het kind is.
En ik ben ook van mening dat het plezier van naar school gaan valt of staat met de kleuterjuf.
Klopt. Nu het hier weer over scholen gaat ben ik weer een rondje websites gaan bekijken. 1 school hier valt wmb af omdat het een Christelijke school is waarbij dat ook heel erg wordt uitgedragen. En dat is niet iets wat bij ons past.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 15:44 schreef pessie het volgende:
Heb je al eens rondgebeld of gekeken bij een open dag? Onze school is geen echte Dalton maar heeft wel principes van Dalton overgenomen. Eigenlijk zie ik dat steeds meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |