Dat is wel keischattigquote:Op dinsdag 25 maart 2014 15:49 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik vroeg eerst steeds of hij bananen in zijn oren had. Dan ging hij echt met zijn vinger zijn oren checken![]()
Nu zegt hij als hij met zijn dokterskoffertje bezig is en in mijn oren kijkt dat er bananen inzitten en hij ze even uit moet spuiten. Zo leuk vind ik dat. Dat hij nu zelf zo'n grapje maakt.
quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:19 schreef laziness het volgende:
Is I al 21 maanden?![]()
Dat gaat ook hard!
Wil hij altijd drinken als hij wakker wordt of laat hij zich ook zo troosten? Slaapt hij in zijn eigen bed wel weer verder of alleen tussen jullie in?
Ik vraag het omdat je het zo te lezen zwaar vindt en er wellicht nog tips vanuit dit topic zijn. Al heb je waarschijnlijk alles al geprobeerd![]()
Mocht je geen tips willen en het zo prima vinden negeer dan mijn vragen ook vooral natuurlijk!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
Ow ja.. billen vegen... Hij kan dat in principe zelf, maar is vaak nog wel makkelijk aangelegd. Zal vanavond eens vragen of ze hem op het kdv daar nog mee helpen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:19 schreef _NIKKI_ het volgende:
Shandaly, hier moeten ze op school inderdaad zindelijk zijn. Ik denk dat de juf nog wel helpt met billen vegen bij de grote boodschap, maar dat heb ik eigenlijk niet nagevraagd.
Met een beetje pech nóg sneller...quote:Op woensdag 26 maart 2014 15:02 schreef Kyara het volgende:
<.>
School, wat lijkt dat nog ver weg. Maar als de komende 2 jaar even snel voorbij vliegen als de afgelopen 2 jaar
en daarom is mijn motto ook: je weet pas waar je ouders dankbaar voor moet zijn als je zelf kinderen hebtquote:Op woensdag 26 maart 2014 15:24 schreef Shandaly het volgende:
[..]
Met een beetje pech nóg sneller...![]()
Mijn moeder zei het vroeger ook altijd, en ik als eigenwijze zich vervelende puber vond het maar zulk gezeur... Wat nou de tijd vliegt? Het duurt gewoon KEIlang voordat het weer eens weekend is!!
Ik geloof dat ik nu pas snap wat ze bedoelde...
Dot al 3quote:
Uit Utrecht wegquote:Op donderdag 27 maart 2014 06:49 schreef Clubsoda het volgende:
Ik had de hoop dat toen we uit Utrecht weggingen, het wat minder zou zijn met het vroeg inschrijven op kdv en school. Viel tegen![]()
Fijn T_T, dat het zo lekker looptwel heftig van de ziekenhuisopname, niks leuk!
Bij Chris zijn we met bijna 2 en bijna 3 jaar naar de open dag geweest. Na die van 3 jaar heb ik een inschrijfformulier van de website ingevuld(2x, ivm verdwenen in de post/zomervakantiedrukte). Daarna werd ik gebeld voor een infomatie/kennismakingsgesprek.quote:Op donderdag 27 maart 2014 15:53 schreef danic het volgende:
Hoe hebben jullie dat inschrijven op de basisschool aangepakt? Gewoon rondom bellen? Van "Hallo mijn kind is overeen jaar 4 en ik wil een informatief gesprek"?
ik zei het al eens eerder .. maar nog maar een keer. Gewoon zeggen dat als ze zich nu niet aankleedt dat ze in d'r blote kont meegaat of dat je zonder haar weggaat. Bij dreigement één, haar ook echt een keer mee naam buiten nemen in d´r blote kont zodat ze leert dat wat je belooft ook echt doet! en bij dreigement twee gewoon de deur achter je dicht trekken en na een minuut of twee weer opendoen en vragen of ze zich nu wel wil aankleden. zo nodig herhalen tot ze wel wil luisteren naar wat jij wilquote:Op donderdag 27 maart 2014 21:50 schreef PureEvil het volgende:
katholieke scholen zijn ook goed hoor. in limburg (en duitsland) heb je bijna allemaal katholieke scholen, niks mis mee en het gedoe over god valt ook wel mee (wij zijn niet gelovig)
CS, ik zou zo graag ff met cristel naar buiten gaan, gewoon hier op de hof, of naar de speeltuin....Maar ik kan haar moeilijk meenemen in dr blote kont...Dat is ook een beetje het probleem![]()
(ik ben dat binnen zitten nu ook wel zat inmiddels, ik kom echt nooit ergens)
Wat lief.quote:Op donderdag 27 maart 2014 21:28 schreef Kyara het volgende:
Mijn jochie heeft vandaag een "koeiebloem" voor me geplukt![]()
![]()
waarom viel die ene school voor jou dan af?quote:Op vrijdag 28 maart 2014 13:55 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb vooral beroepsmatig gekeken. Hier hebben wij in het dorp eigenlijk geen slechte scholen en toch viel er voor mij 1 al pertinent af.
Je kunt vragen naar het schoolplan en de uitstroom van ll naar het vo. Welk niveau hebben ze gehaald en wat is de cito score gemiddeld van de school.
Ik heb ook gevraagd naar de groepsgrote maar daar konden ze nog niks overzeggenevenals wel of geen instroomgroep dit heeft echt met de aanmeldingen te maken en het geld dat een school vanuit de overheid krijgt.
En vooral ga een keer kijken tijdens schooltijd welke sfeer hangt er? Of loop langs tijdens een pauze dan zie je al heel veel op een schoolplein.
Het uitbetalen gebeurt op basis van het aantal leerlingen. Het ministerie kijkt daarbij naar het aantal leerlingen dat de school op 1 oktober had. Dus dat kunnen ze nog niet zeggen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 13:55 schreef ferrari_rood het volgende:
evenals wel of geen instroomgroep dit heeft echt met de aanmeldingen te maken en het geld dat een school vanuit de overheid krijgt.
De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:26 schreef Soempie het volgende:
Grappig om te lezen dat fr weer deels op andere dingen let. Ik heb aan m'n man gevraagd wat hij belangrijk vond bij de keuze en hij zei precies wat ik dacht: dat ze er een leuke, fijne tijd hebben. Dat leren er leuk is en er ook aandacht is voor dingen als een schooltuin, schoolreisjes, groepsgesprekken, spel, muziek, enz.
Hoe er dan gescoord wordt op rekenen of taal en wat de uitstroomcijfers zijn maakt me wat minder uit.
Ik heb ook wel naar praktische zaken gevraagd. Hoe zijn de groepen verdeeld, hoe verloopt een lesdag in de verschillende groepen, welke materialen bieden ze aan, de uren, eten ze op school, enz.
En omdat we een rondleiding kregen van een leerling konden we ook van haar horen wat ze er fijn vond en wat juist niet zo.
En voor ons specifiek: hoe er met de nadelen of zwakke kanten (in mijn ogen) van montessori wordt omgegaan?
VO is voortgezet onderwijs. Hoe leveren ze hun leerlingen af?quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef danic het volgende:
[..]
waarom viel die ene school voor jou dan af?
En help! Vaktermen. Wat bedoel je met Letten op leerlingen naar het vo? Ik bedoel, waarom moet ik daarop Letten? Dat gebeurt toch als ze groep 8 gehaald hebben?
duidelijk: ik snap het niet.
En Letten op cito score....wat is dan goed en wat niet?
Dat aandacht voor de bovenkant is inderdaad een belangrijk punt. Veel leerlingen krijgen nu een rugzakje en moet de leerkracht meer tijd aan besteden, 5 kinderen met een rugzakje in de klas is bijna een fulltime baan. Dan is er dus niet heel veel tijd meer over voor de andere 25.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef laziness het volgende:
[..]
De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.
Voor de rest vaar ik op mijn gevoel wat inderdaad niet vaart op methodes maar juist de andere soort activiteiten die ze aanbieden.
Ja, goed punt. Bij de school waar we vandaag zijn gaan kijken hebben ze Leonardo-groepen, voltijd onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. En daarnaast is er nog een compactgroep.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:30 schreef laziness het volgende:
[..]
De scores vind ik zelf inderdaad ook wat minder interessant. Dat ligt toch voor een heel groot deel aan mijn kind zelf. Maar ik vind aandacht voor de bovenkant en niet alleen voor de leerlingen aan de onderkant wel een belangrijk punt wat niet op elke school genoeg ruimte krijgt.
Voor de rest vaar ik op mijn gevoel wat inderdaad niet vaart op methodes maar juist de andere soort activiteiten die ze aanbieden.
Heb je al eens rondgebeld of gekeken bij een open dag? Onze school is geen echte Dalton maar heeft wel principes van Dalton overgenomen. Eigenlijk zie ik dat steeds meer.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 15:39 schreef Kyara het volgende:
Ik blijf het zo moeilijk vinden, die scholenzoektocht.
Heb ook het idee dat man en ik niet helemaal op 1 lijn zitten. Hij wil degelijk onderwijs terwijl ik de expressievakken en de schoolvorm ook heel belangrijk vind.
Helaas zit er geen Jenaplan, Dalton of Montessori hier in de buurt en ik wil niet naar de andere kant van de stad.
Dat is precies waar ik bij montessori wat twijfels over heb. De nadruk ligt toch vooral op de cognitieve ontwikkeling en dat zag ik vandaag ook bij de kleuters terug. Niet dat er sprake was van 'moeten', juist het spontane leren en de keuzevrijheid staat centraal in een montessorischool, maar toch.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:36 schreef Moppert het volgende:
maar ik had onderschat hoe belangrijk het is dat ze in groep 1 echt alleen maar plezier hebben.en dat veel moeten toch echt niet in het belang van het kind is.
En ik ben ook van mening dat het plezier van naar school gaan valt of staat met de kleuterjuf.
Klopt. Nu het hier weer over scholen gaat ben ik weer een rondje websites gaan bekijken. 1 school hier valt wmb af omdat het een Christelijke school is waarbij dat ook heel erg wordt uitgedragen. En dat is niet iets wat bij ons past.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 15:44 schreef pessie het volgende:
Heb je al eens rondgebeld of gekeken bij een open dag? Onze school is geen echte Dalton maar heeft wel principes van Dalton overgenomen. Eigenlijk zie ik dat steeds meer.
Daarom viel de gereformeerde school hier ook af. Op school gaan ze dan leren wat ze m.i. thuis of in de kerk zouden moeten leren. Wat mij betreft hoeft mijn kind geen catechisme te leren op school (of uberhaupt), het gaat te veel wringen met hoe wij geloven. Aan de andere kant viel de plaatselijke jenaplan daarom ook afquote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:17 schreef laziness het volgende:
Een christelijke school die het kerstverhaal in de plaatselijke kerk opvoert elk jaar viel hier ook direct af. Dat staat gewoon echt te ver af van wat wij thuis aanhouden.
Nee joh, hier is het ieder voor zich. Bij de 1 inschrijven vanaf de geboorte, bij de ander vanaf 1 of 2. Dot was dus met een paar maanden al aangemeld, vandaar dat we plek hebben midden in de stad op een minischooltje.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:08 schreef laziness het volgende:
Moest je vier voorkeuren opgeven Vanyel en dan maar afwachten?
Wij komen nu ook wel op verder weg uit. Montessori heeft de voorkeur dus dan moeten we naar Wassenaar.
De ouderbijdragen liggen daar alleen ook een tikkie hoger
Ik dus ook.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:17 schreef laziness het volgende:
Grappig hoe iedereen zijn voorkeuren heeft.
Ik heb dan weer niet zo veel met jenaplan onderwijs.
Maar onderling als ouders op één lijn zitten scheelt al een hoop.
Een christelijke school die het kerstverhaal in de plaatselijke kerk opvoert elk jaar viel hier ook direct af. Dat staat gewoon echt te ver af van wat wij thuis aanhouden.
Bij degelijk onderwijs denk ik toch snel aan de oude stempel en vrij klassikaal. Een meer adaptieve vorm van onderwijs geven spreekt mij meer aan omdat een kind dan minder snel tussen wal en het schip valt.
Dat is ook een belangrijk punt: of de school aansluit bij hoe het thuis gaat (en vice versa).quote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:26 schreef pessie het volgende:
[..]
Daarom viel de gereformeerde school hier ook af. Op school gaan ze dan leren wat ze m.i. thuis of in de kerk zouden moeten leren. Wat mij betreft hoeft mijn kind geen catechisme te leren op school (of uberhaupt), het gaat te veel wringen met hoe wij geloven. Aan de andere kant viel de plaatselijke jenaplan daarom ook afté vrij wat mij betreft. Maar goed, ik ben blij met onze huidige keuze, blijkt dit op termijn toch niet de juiste keuze voor Nathan te zijn zien we dan wel verder.
Dat moeten herken ik helemaal niet zo van Chris zijn kleuterklassen. Zeker in groep 1 hadden ze echt veel vrijheid. En dan zijn de werkjes wel vaak educatief verantwoord, maar er is ook een bouwhoek en een huishoek. En elke dag buiten spelen, 4 keer in de week gym/bewegingsonderwijs.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 15:54 schreef Soempie het volgende:
[..]
Dat is precies waar ik bij montessori wat twijfels over heb. De nadruk ligt toch vooral op de cognitieve ontwikkeling en dat zag ik vandaag ook bij de kleuters terug. Niet dat er sprake was van 'moeten', juist het spontane leren en de keuzevrijheid staat centraal in een montessorischool, maar toch.
Dat is dus waarom ik pas vorig jaar er mee aan de slag gegaan ben. Ik wilde zeker weten dat ik een goede keuze zou kunnen maken en juist zoiets als montessori vind ik niet bij elk kind passen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:44 schreef Kyara het volgende:
Dat lijkt me toch best lastig om al een school te moeten kiezen als je kind net geboren is. Je kunt dan echt alleen maar vanuit je eigen ideeën benaderen en niet vanuit je kind.
Ik ben zelf lkr. Dus let ik idd op andere dingen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 14:26 schreef Soempie het volgende:
Grappig om te lezen dat fr weer deels op andere dingen let. Ik heb aan m'n man gevraagd wat hij belangrijk vond bij de keuze en hij zei precies wat ik dacht: dat ze er een leuke, fijne tijd hebben. Dat leren er leuk is en er ook aandacht is voor dingen als een schooltuin, schoolreisjes, groepsgesprekken, spel, muziek, enz.
Hoe er dan gescoord wordt op rekenen of taal en wat de uitstroomcijfers zijn maakt me wat minder uit.
Ik heb ook wel naar praktische zaken gevraagd. Hoe zijn de groepen verdeeld, hoe verloopt een lesdag in de verschillende groepen, welke materialen bieden ze aan, de uren, eten ze op school, enz.
En omdat we een rondleiding kregen van een leerling konden we ook van haar horen wat ze er fijn vond en wat juist niet zo.
En voor ons specifiek: hoe er met de nadelen of zwakke kanten (in mijn ogen) van montessori wordt omgegaan?
Montessori: oorspronkelijk vanuit de ontwikkelingsfasen van een kind redeneren. Daarbij heel veel ruimte voor expressie en zelfontplooiing. Dus dans, theater, natuureducatie, schooltuin.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:45 schreef Kyara het volgende:
ik heb eigenlijk geen idee wat de verschillen tussen montessori, jenaplan en dalton zijn. Ik gooi dat altijd op de grote hoop en omdat het hier niet echt in de buurt zit, heb ik me er dus ook nog niet in verdiept
Parkhurst.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 18:55 schreef pessie het volgende:
[..]
Montessori: oorspronkelijk vanuit de ontwikkelingsfasen van een kind redeneren. Daarbij heel veel ruimte voor expressie en zelfontplooiing. Dus dans, theater, natuureducatie, schooltuin.
Jenaplan: Het draait meer om de groep. De oudere kinderen (groep 5) helpen de jongere kinderen (groep 3) met het leren lezen en rekenen. Ook is er aan het einde van de week een viering om te kijken naar wat elke groep geleerd heeft. Ik vind het een prachtige vorm van onderwijs, maar onze jenaplan is meer vrije school achtig.
Dalton: gebaseerd op Montessori maar dan een afgezwakte vorm. Dalton heeft in de ontwikkeling van haar onderwijsmethode volgens mij veel contact gehad met Maria Montessori.
En er speels mee omgaan er een grapje van maken of heel gemeen haar uitlachen als ze met haar blote billen naar buiten Wilt.quote:Op donderdag 27 maart 2014 22:40 schreef PureEvil het volgende:
Ja maar zij zit er dus niet mee als ze in dr blote kont naar buiten gaat...vind ze alleen maar leuk volgens mij
En ik ga haar dus niet in dr blote kont de straat over lopen of naar de speeltuin oid, beetje raar niet? Ik zou haar idd wel zo in de auto kunnen zetten, dat wel.
de deur dichtdoen en net doen alsof je weggaat hebben we al eens geprobeerd, en dat werkte toen niet iig, maar zaterdag weer een herkansingze heeft gister en vandaag (na een klein 'gevecht' ) wel haar broek aangehad iig
quote:Op vrijdag 28 maart 2014 19:16 schreef Soempie het volgende:
[..]
Parkhurst.En ze heeft met Montessori samengewerkt.
In het Daltononderwijs staan vrijheid, samenwerking en zelfwerkzaamheid centraal.
Dat hangt misschien af van de school, en de invulling daarvan. Chris zijn school is genoeg bezig met creativiteit. En fantaseren komt wel aan bod in de verschillende hoeken. Elke 6-8 weken een nieuw thema. Elk kind kan daarin zijn ei kwijt (tekeningen, spullen mee van huis op de thematafel, opdrachten) en als je er niks mee hebt, dan toch lekker niet..quote:Op vrijdag 28 maart 2014 19:10 schreef Soempie het volgende:
DF, ik bedoelde ook niet het 'moeten', daar maak ik me bij een Montessorischool geen zorgen om. De Montessorimethode staat juist voor het volgen van en het aansluiten bij de ontwikkeling en interesse van een kind. Waar ik wel benieuwd naar ben is de aandacht voor spel, creativiteit en de fantasiewereld van kinderen. Daar was Montessori zelf niet zo van.
bedankt voor de samenvatting.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 18:55 schreef pessie het volgende:
[..]
Montessori: oorspronkelijk vanuit de ontwikkelingsfasen van een kind redeneren. Daarbij heel veel ruimte voor expressie en zelfontplooiing. Dus dans, theater, natuureducatie, schooltuin.
Jenaplan: Het draait meer om de groep. De oudere kinderen (groep 5) helpen de jongere kinderen (groep 3) met het leren lezen en rekenen. Ook is er aan het einde van de week een viering om te kijken naar wat elke groep geleerd heeft. Ik vind het een prachtige vorm van onderwijs, maar onze jenaplan is meer vrije school achtig.
Dalton: gebaseerd op Montessori maar dan een afgezwakte vorm. Dalton heeft in de ontwikkeling van haar onderwijsmethode volgens mij veel contact gehad met Maria Montessori.
quote:Op vrijdag 28 maart 2014 20:02 schreef Clubsoda het volgende:
Mn peuter is zo tof haartjes zijn gegroeid als een dolle en hij gebruikt opeens 'ik' en 'jij' ('hier ben ik!') en hebben. Zo lekker ordi ook 'Mita hep de auto's!' toen ik bevestigde dat het stickerboek met 'diggers and dumpers' voor hem was (briljant joh, 100 megamachines, van monstertrucks tot hydraulische smashers en nog veel meer )
Vanyel had geen keus. Hier moet je de stad uit voor school als je niet op tijd inschrijft. Anders had ik gewacht. Andere kant, nu mag ze naar een Dalton en dat kan ze denk ik wel gebruiken.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:51 schreef laziness het volgende:
Maar goed ik had het beter wel zoals Vanyel kunnen doen
Als het de bof is zou ik het wel bespreken met de huisarts. Jongens kunnen er onvruchtbaar door worden.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 09:33 schreef DJMO het volgende:
wij boffen ... of juist niet, het is maar hoe je het bekijktons buurjongetje heeft voor 95% zeker de Bof opgelopen, en laten we nou juist afgelopen week heel erg close zijn geweest met hen (heel veel samen spelen, samen in de auto weg etc) dus als het de bof is, is de kans groot dat Geert het ook krijgt.
die kans is maar héél klein:quote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:25 schreef pessie het volgende:
[..]
Als het de bof is zou ik het wel bespreken met de huisarts. Jongens kunnen er onvruchtbaar door worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bof#Onvruchtbaarheidquote:25% van de mannen die na de puberteit de bof krijgen, krijgt last van teelbalontsteking (orchitis). Hierbij kan er onvruchtbaarheid ontstaan, maar dit is uiterst zeldzaam, ook al omdat het doorgaans een eenzijdige orchitis betreft; bij een op de zes patiënten raken beide zaadleiders ontstoken en zelfs dan leidt het zelden tot steriliteit. In grote onderzoeken van steriele mannen komt bof ook nauwelijks als onderliggende oorzaak naar voren. Zowel bij artsen als publiek staat deze onterechte zorg toch vaak voorop en blijkt moeilijk te sussen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |