49 van de 52 Afrikaanse landen hun economieën waar ik cijfers van heb groeiden in 2004-2013 sneller dan die van de EU en de VS en in 34 van de 52 gevallen groeide de economie sneller dan de wereldeconomie (en het Afrikaanse continent als geheel groeit ongeveer 1,5x zo snel als de wereldeconomie en 2,5x zo snel als de westerse economieën), dus ze lijken de achterstand aardig in te halen.quote:[b]Op donderdag 13 maart 2014 04:50
Het is vanzelfsprekend voor mij dat Afrika vooruitgaat (gezien de ontwikkelingen), maar gaat het ook op de juiste/goede snelheid vooruit? Anders halen ze eigenlijk niets in, maar blijven ze achterlopen.
Natuurlijk moet de planeet hier blij mee zijn. Hoe meer mensen meedenken om de problemen op te lossen, hoe beter.quote:Op donderdag 13 maart 2014 06:36 schreef LelijKnap het volgende:
Moeten westerlingen hier blij mee zijn?
Moet de planeet hier blij mee zijn?
Ik zie een geasfalteerd Afrika niet zo zitten, en nog een miljard mensen met dezelfde vraag naar grondstoffen als de gemiddelde westerling nu lijkt mij evenmin iets om te willen - ook voor henzelf niet, overigens.
De grondstoffen zijn er? Jij hebt nog nooit gehoord dat de olie opraakt? Dat de zeldzame grondstoffen waarmee electronica gemaakt wordt eindig is? Wat denk je dat er gebeurd als er over 10-30 jaar opeens een half miljard mensen een iphone 5 willen? En een auto?quote:Op donderdag 13 maart 2014 07:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Natuurlijk moet de planeet hier blij mee zijn. Hoe meer mensen meedenken om de problemen op te lossen, hoe beter.
Afrika heeft nog een lange weg te gaan. De grondstoffen zijn er, nu nog goed bestuur, dan komt de rest van zelf.
Dat hoor ik iedere dag. Ik zie het niet gebeuren. Laat de economie haar werk doen, er er zullen voldoende alternatieven komen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 08:36 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
De grondstoffen zijn er? Jij hebt nog nooit gehoord dat de olie opraakt?
Eindig, maar daar hebben we juist innovatie voor.quote:Dat de zeldzame grondstoffen waarmee electronica gemaakt wordt eindig is?
Ik zie het probleem niet. Waarom zouden die mensen dat niet mogen willen, en wij wel?quote:Wat denk je dat er gebeurd als er over 10-30 jaar opeens een half miljard mensen een iphone 5 willen? En een auto?
Hou je ditzelf voorquote:Op donderdag 13 maart 2014 08:56 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat hoor ik iedere dag. Ik zie het niet gebeuren. Laat de economie haar werk doen, er er zullen voldoende alternatieven komen.
Jij snapt het niet echt he?quote:[..]
Eindig, maar daar hebben we juist innovatie voor.
Ik zeg niet dat ze het niet mogen willen, maar je moet even verder nadenken dan dat. Wat nou als heel afrika binnen afzienbare tijd gaat autorijden? De olie en gasprijzen schieten omhoog. Net als alles wat verder aan autorijden gekoppeld zit.quote:[..]
Ik zie het probleem niet. Waarom zouden die mensen dat niet mogen willen, en wij wel?
quote:Het werk van ontwikkelingswerkers in Afrika is ook zo aanmatigend. Die mensen opzadelen met 'groene' technologie (die wij nota bene niet eens gebruiken), zodat ze daar met z'n allen rondom een peertje kunnen zitten, of de koelkast kunnen laten koelen. Want o wee als die mensen de grondstoffen gaan gebruiken die wij zo graag willen hebben.
Dat lijkt me sterk, vinnie.quote:
Dat is gelukkig aan de Afrikanen zelf, daar hebben wij niet veel meer over te zeggen. De tijd dat wij nog tegen ze konden zeggen wat goed voor hun was, ligt gelukkig achter ons.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:39 schreef LelijKnap het volgende:
Daarom: eerst alternatieven vinden (al zijn die niet echt bestaand vwb de zeldzame metalen).
Die 1 miljard extra Afrikanen leveren misschien 1-10 mil aan extra denkkracht vwb innovatie (na eerst nog decennia aan hervormingen in het onderwijs etc).
Dat kan genoeg zijn, maar niet wanneer je het afzet tegen de druk waaronder het milieu staat en de hoeveelheid aan grondstoffen die er zijn om te verdelen. We zouden hier eventueel de helft VAN ALLES WAT WE BEZITTEN EN GEBRUIKEN kunnen inleveren ter compensatie, maar of dat wenselijk is en de innovatie vanuit hier helpt?
En bovendien, is de mens hier werkelijk gelukkiger oid? Wat veel meer zinvol zal zijn is om ze niet ze op te jagen met wensbeelden en dromen en de overpopulatie niet in stand te houden dmv 'ontwikkelingshulp'. Zooi is buiten verhouding daar. Minder Afrikanen = meer gezonde Afrikanen.
Ik zeg maar, we kunnen hier uit ervaring spreken...Maar goed, de Afrikanen vind ik ook niet zo boeiend. Het laatste schonen continent met z'n mooie natuur echter, ik hoop dat het niet verpest zal worden, een tweede China.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is gelukkig aan de Afrikanen zelf, daar hebben wij niet veel meer over te zeggen. De tijd dat wij nog tegen ze konden zeggen wat goed voor hun was, ligt gelukkig achter ons.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is gelukkig aan de Afrikanen zelf, daar hebben wij niet veel meer over te zeggen. De tijd dat wij nog tegen ze konden zeggen wat goed voor hun was, ligt gelukkig achter ons.
Dat zou mooi zijn, maar daarmee veroordeel je het continent tegelijk ook tot een 5x zo lang traject.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:48 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik zeg maar, we kunnen hier uit ervaring spreken...Maar goed, de Afrikanen vind ik ook niet zo boeiend. Het laatste schonen continent met z'n mooie natuur echter, ik hoop dat het niet verpest zal worden, een tweede China.
Not sure if serious...quote:Op donderdag 13 maart 2014 06:36 schreef LelijKnap het volgende:
Moeten westerlingen hier blij mee zijn?
Moet de planeet hier blij mee zijn?
Jij bent hier de mongool met je 'statements' in posts van altijd maximaal twee zinnetjes, die je nooit durft toe te lichten omdat je elke keer weer tot de conclusie moet komen dat je eigenlijk maar wat aan het roepen was. Te doorzichtig, dat gebrek aan intellect, bij jou.quote:
Ja, ik heb het gezien in Z-Afrika. Wat kan er aan gedaan worden verder? Wordt er wel wat aan gedaan eigenlijk?quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:55 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn, maar daarmee veroordeel je het continent tegelijk ook tot een 5x zo lang traject.
Het noorden van Zambia, de Copperbelt, is één grote (Chinese) kopermijn. Daar is niet veel noemenswaardige natuur meer te vinden. Zoom ook maar eens in op de gebieden ten noorden van Johannesburg in Zuid Afrika. De grond ziet grijs van de mijnbouw.
Kun je allemaal beperken en duurzaam gaan doen, maar dit is - met het huidige kennisniveau in Afrika - de enige echte optie die ze hebben om substantiële economische groei door te maken. Een diensteneconomie stamp je nou eenmaal niet greenfield uit de grond - die moet evolueren, uit een agrarische en industriële economie.
Nou heeft Afrika het geluk dat het enorm is en dat er nog veel mooie gebieden over zijn. Maar vergis je niet. De enige reden dat er nog leeuwen, olifanten, en neushoorns rondlopen is omdat men die al tientallen jaren actief beschermt vanwege het safaritoerisme.
We hebben Antarctica nog gelukkigquote:Op donderdag 13 maart 2014 09:48 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik zeg maar, we kunnen hier uit ervaring spreken...Maar goed, de Afrikanen vind ik ook niet zo boeiend. Het laatste schonen continent met z'n mooie natuur echter, ik hoop dat het niet verpest zal worden, een tweede China.
Was die niet smeltende dan? En anders helpt een geïndustrialiseerd Afrika daar wel aan mee.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We hebben Antarctica nog gelukkig![]()
Maar helaas delft de natuur altijd het onderspit inderdaad
Ook helemaal waar inderdaad.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:30 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Was die niet smeltende dan? En anders helpt een geïndustrialiseerd Afrika daar wel aan mee.
Mja. En waar woon jij? Dat was vroeger ook een oerbos. Of een zee.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We hebben Antarctica nog gelukkig![]()
Maar helaas delft de natuur altijd het onderspit inderdaad
Jep, maar helaas wil de mensheid niet leren uit fouten gemaakt in het verleden, zoals bijvoorbeeld vervuiling ontstaan sinds de industriële revolutie. En dat je je op dergelijke wijze als mensheid enorm in je voet schiet schijnt niemand te kunnen schelen. Na ons de zondvloed!quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:39 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mja. En waar woon jij? Dat was vroeger ook een oerbos. Of een zee.
'Hier is geen natuur, dus daar hoeft het dan ook niet.' is jouw argument?quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:39 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mja. En waar woon jij? Dat was vroeger ook een oerbos. Of een zee.
Hoe veilig is het daar? Ik heb namelijk geen idee.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:34 schreef Pinterman het volgende:
Ik woon en werk in de zuidelijke helft van Afrika. De landen in deze regio zijn zich absoluut aan het ontwikkelen. Er is enige gelijkenis met de ontwikkeling van China. Momenteel wordt er veel gewerkt aan de ontwikkeling van infrastructuur (wegen, stroomnet, internet en telefonie) en komt een groot deel van de inkomsten uit de export van grondstoffen. Die gaan op dit moment nog rechtstreeks naar het buitenland. De volgende stap is dat deze hier ook verwerkt gaan worden, en dan pas geexporteerd worden.
Dus het is er niet perfect, maar hoe gaan de mensen met elkaar om? Is er vele criminaliteit? Wordt er veel gestolen of worden er veel moorden gepleegd?quote:Er zijn nog allerlei problemen die je echt niet binnen 10 jaar hebt opgelost. Er is allicht nog veel armoede maar in dit deel van Afrika resulteert dat doorgaans niet in hongersnood, bijvoorbeeld. Er is corruptie en veel voorzieningen zijn van slechte kwaliteit. Echter, er is wel degelijk van alles en dat wordt alleen maar meer.
Kom je in al die landen?quote:Landen als Namibië en Botswana zijn voorbeelden voor het continent. Landen als Zambia en Angola hebben enorm veel potentie. Mozambique profiteert zwaar van de toeristische industrie, en Zimbabwe heeft een verbazingwekkend goede infrastructuur.
Het lijkt mij dus een zeer onveilig land. Maar vindt jij dat ook?quote:Wat deze landen nodig hebben is stabiliteit. Dat is het enige dat hier roet in het eten kan gooien. Mozambique heeft enkele maanden geleden nog op de rand van een burgeroorlog gestaan, maar het is er niet van gekomen. Was dat wel gebeurt, dan was het land meteen weer 20 jaar teruggezet.
Stabiliteit op welke vlakken?quote:Stabiliteit. Dan komen ze er wel.
Het verschilt per land maar in het algemeen zijn de landen ten zuiden van DR Congo een stuk veiliger dan men denkt. Ik woon nu in Johannesburg maar ik kom in al die landen. Zuid Afrika is misschien nog wel de minst veilige van ze allemaal, vanwege de hoge criminaliteit. Echter, ook die speelt zich voornamelijk af in de townships onder kansarme groepen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 11:05 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Hoe veilig is het daar? Ik heb namelijk geen idee.
[..]
Dus het is er niet perfect, maar hoe gaan de mensen met elkaar om? Is er vele criminaliteit? Wordt er veel gestolen of worden er veel moorden gepleegd?
[..]
Kom je in al die landen?
[..]
Het lijkt mij dus een zeer onveilig land. Maar vindt jij dat ook?
En hoe komt het dan dat die landen zo instabiel zijn?
[..]
Stabiliteit op welke vlakken?
Wat schattig, de pot verwijt de ketel...quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:25 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Jij bent hier de mongool met je 'statements' in posts van altijd maximaal twee zinnetjes, die je nooit durft toe te lichten omdat je elke keer weer tot de conclusie moet komen dat je eigenlijk maar wat aan het roepen was. Te doorzichtig, dat gebrek aan intellect, bij jou.
Nee, het argument is dat wij wel natuur mogen verwijderen om te leven, en dat we diezelfde luxe niet aan andere mensen gunnen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:51 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
'Hier is geen natuur, dus daar hoeft het dan ook niet.' is jouw argument?
Hoe kom je erbij, praktisch alle 55 (!) landen van Afrika hebben een beurs en ze behoren tot de best presterende van de wereld. Afgelopen jaar zijn de hoofdindices van Zambia en Nigeria met bijna 40% gestegen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 11:20 schreef arjan1112 het volgende:
En beurzen ? Je hebt alleen Zuid-Afrika en Egypte ?
Het neemt snel af en bovendien geldt inmiddels al dat daarvan in het merendeel van de Afrikaanse landen totaal geen sprake is.quote:Verder heb je risico's van staatsgrepen , revoluties en oorlogen
Maar dat heb je ook in azie en zuid Amerika
In die economieën zijn de meeste kansen wel gepakt, in Afrika liggen ze nog voor het oprapen. Een land als Nigeria (slechts 1 van de 55) heeft in zijn eentje al 170 miljoen inwoners en er is momenteel nog maar een handjevol bedrijven dat die in potentie gigantische consumentenmarkt bedient. Bedrijven komen dan ook massaal op Lagos af momenteel. Sowieso zie je dat ook de high-end dienstverleners als Goldman Sachs, McKinsey & Co. etc. in hoog tempo nieuwe kantoren openen in diverse Afrikaanse landen, dat zegt wel iets over wat voor bedrijvigheid zij in deze regio verwachten in de nabije toekomst. En het zijn niet de minsten die dat voorspellen...quote:Eigenlijk zijn alleen ontwikkelde economieën te vertrouwen; dus West-Europa de VS enz.
Het zal allemaal wel.quote:Op donderdag 13 maart 2014 15:15 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij, praktisch alle 55 (!) landen van Afrika hebben een beurs en ze behoren tot de best presterende van de wereld. Afgelopen jaar zijn de hoofdindices van Zambia en Nigeria met bijna 40% gestegen.
[..]
Het neemt snel af en bovendien geldt inmiddels al dat daarvan in het merendeel van de Afrikaanse landen totaal geen sprake is.
[..]
In die economieën zijn de meeste kansen wel gepakt, in Afrika liggen ze nog voor het oprapen. Een land als Nigeria (slechts 1 van de 55) heeft in zijn eentje al 170 miljoen inwoners en er is momenteel nog maar een handjevol bedrijven dat die in potentie gigantische consumentenmarkt bedient. Bedrijven komen dan ook massaal op Lagos af momenteel. Sowieso zie je dat ook de high-end dienstverleners als Goldman Sachs, McKinsey & Co. etc. in hoog tempo nieuwe kantoren openen in diverse Afrikaanse landen, dat zegt wel iets over wat voor bedrijvigheid zij in deze regio verwachten in de nabije toekomst. En het zijn niet de minsten die dat voorspellen...
Als reactie op je vraag voor je edit: kijk hier maar eens, website over investeren in Afrika. Op die beurzen valt nog eens iets te winnen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 15:19 schreef arjan1112 het volgende:
ehh.. ik bedoel meer, welke aandelen kan je als nederlandse consument in Afrika kopen?
Volgens mij alleen certificaten van abn amro ofzo
Die mag je uitleggen, want bevolkingskrimp en vergrijzing is juist iets wat veel westerse landen (nu al en) in de toekomst gaat opbreken en voor veel problemen gaat zorgen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 12:38 schreef flyguy het volgende:
Waarom wordt het een plus genoemd dat de bevolking in Afrika zich elke 20 jaar verdubbeld? Dit is juist één van 's werelds grootste problemen. Als het andersom zou zijn dan is het juist gunstig.
Je maakt hier de fout naar absolute aantallen te kijken; je moet het wekelijkse volume uiteraard afzetten tegen de totale marktkapitalisatie want op zichzelf zegt het niet zoveel. De liquiditeit en professionaliteit van de markten neemt er snel toe en je weet dat de pioniers en risiconemers met durf altijd de hoogste rendementen maken hè.quote:Op donderdag 13 maart 2014 15:30 schreef arjan1112 het volgende:
mwhahah 6 miljoen omzet per week.... dat halen aex aandelen per uur ofzo
als je dat koopt dan kom je er nooit meer vanaf
In landen die in potentie nog wel minimaal 20 jaar met 10% per jaar kunnen groeien ben je maar zo niet te laat hoor.quote:
Bedankt jonge!quote:Op donderdag 13 maart 2014 15:41 schreef arjan1112 het volgende:
ow ja het is weer een geniaal topic.
Dat vind ik ook wel typisch ja.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, het argument is dat wij wel natuur mogen verwijderen om te leven, en dat we diezelfde luxe niet aan andere mensen gunnen.
In Guinea Bissau is geen enkele sprake van intern conflict? Senegal? Westelijke Sahara? Algerije? Egypte? Eritrea? Centraal Afrikaanse Republiek? Uganda?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 03:42 schreef Kaas- het volgende:
Over de de veiligheid in Afrika. De nu bestaande (en ook al relatief lang lopende) conflicten in Afrika spelen zich af in Somalië, Noord-Nigeria, Zuid-Sudan, Mali en de twee Congo-republieken. Realiseer je wel dat dat 'slechts' 6 van de 57 Afrikaanse landen betreft. In 51 van de 57 Afrikaanse landen (90%) is geen enkele sprake van een intern conflict.
En in veel van die landen is het gewoon chaos, armoede en geweld.quote:Als westerlingen zijn we al gauw geneigd om die enorme hoeveelheid landen maar als één land 'Afrika' te zien en een bericht over het conflict in Zuid-Sudan al gauw te lezen als 'ja hoor, het is weer raak in Afrika', Dat is echter puur doordat het continent ons relatief onbekend is, maar het slaat in wezen nergens op het zo te bekijken want als 51 van de 57 landen geen conflict kennen is het iets te gemakkelijk om het hele continent maar over één kam te scheren.
Bij een bericht over de Krim of destijds in Joegoslavië dacht de wereld ook niet direct 'ah, dat Europa is weer vol conflict'! En dan moet je je nog even realiseren dat Afrika net zo groot is als de volledige EU, VS, China, India, Japan en Mexico samen en dat het continent niet minder dan 57 landen telt.![]()
Toch is het niet zo vreemd. In de 19e eeuw zaten de hoge heren van het 'geweldige Westen' lekker met elkaar om een kaartje heen en besloten eens lekker 'dat Afrika' eens te gaan verdelen in landjes. Streepjes op de kaart en klaar, onafhankelijk van welke stammen zich waar op het daadwerkelijke stuk grond bevonden. "Ja, hoi, je deelt nu dit 'land' met deze en deze stam en hebt het er maar mee te doen. Succes!". Het westen bepaalde even dat ze ook in Afrika met een op het Westen gebaseerde idee van de 'nation state' moesten gaan leren leven. Vragen om problemen: het opdringen van bepaalde zaken aan anderen.quote:Op zondag 16 maart 2014 12:44 schreef Individual het volgende:
Conflict is nog steeds het meest te vinden in Afrika en Azië ook al is het beter dan eerder.
[ afbeelding ]
http://www.conflictmap.org/
Het is een schitterend continent, maar het heeft zeker z'n problemen.
En toch zijn veel oorlogen in Afrika nog steeds stammenoorlogen, maar nu ipv speren zijn het nu AK47's. Het is niet dat Afrika geen oorlogen kende voor de blanken kwamen, alleen het is niet of slecht gedocumenteerd omdat ze dat niet deden. Slaven vangen deden we bv ook niet zelf.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:29 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Toch is het niet zo vreemd. In de 19e eeuw zaten de hoge heren van het 'geweldige Westen' lekker met elkaar om een kaartje heen en besloten eens lekker 'dat Afrika' eens te gaan verdelen in landjes. Streepjes op de kaart en klaar, onafhankelijk van welke stammen zich waar op het daadwerkelijke stuk grond bevonden. "Ja, hoi, je deelt nu dit 'land' met deze en deze stam en hebt het er maar mee te doen. Succes!". Het westen bepaalde even dat ze ook in Afrika met een op het Westen gebaseerde idee van de 'nation state' moesten gaan leren leven. Vragen om problemen: het opdringen van bepaalde zaken aan anderen.
Ik heb ergens gelezen dat als mensen meer welvaart krijgen, ze minder kinderen krijgen. Dus dat zal ook wel weer af gaan nemen als Afrika verder groeit.quote:Op donderdag 13 maart 2014 06:31 schreef DJKoster het volgende:
Of bewijs 7 nou zo positief is..
Maar inderdaad, grote delen van Afrika zijn zich sterk aan het ontwikkelen.
Hoe kom jij op 100 jaar als schatting uit?quote:Op zondag 16 maart 2014 13:08 schreef Fir3fly het volgende:
Meh, mochten ze ooit uit het dal komen dan duurt het nog 100 jaar voordat al die religie-onzin verdwenen is.
Willekeurig groot getal. Lees 'lang'.quote:Op maandag 17 maart 2014 17:13 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Hoe kom jij op 100 jaar als schatting uit?
Als dat slechts 100 jaar duurt, zullen er eerder vanaf zijn dan de VS denk ik.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:08 schreef Fir3fly het volgende:
Meh, mochten ze ooit uit het dal komen dan duurt het nog 100 jaar voordat al die religie-onzin verdwenen is.
Dit.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 14:13 schreef Kandijfijn het volgende:
Kapitalisme doet in 20 jaar wat goede doelen niet lukte in 100 jaar
Nog nooit (komt vanzelf, ben pas 24). Toen ik studeerde in Hong Kong heb ik een aantal vrienden uit Oeganda en Zuid-Afrika gemaakt die daar op uitwisseling waren, meer niet. Mijn optimisme is vrijwel volledig op cijfers en nieuwsbronnen gebaseerd.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:25 schreef Viajero het volgende:
Hoe vaak ben je in Afrika geweest, en in welke landen? Hoeveel Afrikanen ken je persoonlijk?
quote:Op maandag 24 maart 2014 13:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dit.
Nieuwsberichtje van vanochtend: Afrika snelst groeiende biermarkt.
van 0,1 naar 0,2 is 100% groei, maar als Europa 10 heeft en door de recessie 0,3 verliest is Europa nog steeds mijlen verder.quote:In absolute aantallen blijft Afrika echter een relatief kleine markt.
Dat een hoog percentage bij een laag absoluut niveau in absolute zin nog altijd niet veel voorstelt snap ik ook, maar de kracht van exponentiële vooruitgang is nou juist de mate waarin dat gegeven vervolgens verandert.quote:
Nee (althans, niet direct om deze reden), want in Europa verkleint de markt voor Heineken momenteel alleen maar en het enige dat groeimarkt Afrika voorlopig doet is dat compenseren.quote:
Tot de volgende oorlog en dan zijn ze weer terug bij af. Dat geldt natuurlijk niet voor heel Afrika, maar een conflict ontstaat er vaak te makkelijk.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:11 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat een hoog percentage bij een laag absoluut niveau in absolute zin nog altijd niet veel voorstelt snap ik ook, maar de kracht van exponentiële vooruitgang is nou juist de mate waarin dat gegeven vervolgens verandert.
y kan al honderden jaren elk jaar in waarde verdubbelen en nu pas op 1% van de waarde van x zijn. Het lijkt dan wellicht alsof y nog mijlenver van x afstaat, maar y is er dan juist al bijna omdat y dan 7 jaar verder op een hoger niveau dan x is.
Wat ik veronderstel is dat verreweg de meeste Afrikaanse landen deze groeipercentages nog heel lang vol kunnen houden - zo niet vergroten - en dan duurt het relatief kort voordat die 1,1 miljard mensen hard meetellen in de wereldeconomie.
quote:Op zondag 6 juli 2014 16:18 schreef Mutant01 het volgende:
Met Afrika gaat het goed, steeds beter en ook steeds sneller beter. Dat ondanks bepaalde (in beginsel relatief kleine) conflicten op het continent. Hoewel er bij veel mensen veel scepsis heerst, zien veel cijfers (wat betreft economische en sociale ontwikkelingen) er goed tot extreem goed uit voor het continent. Als ik zie hoe landen als Angola, Kenya, Nigeria, Algerije en Marokko vanaf eigenlijk het jaar 2000 zich hebben weten te ontwikkelen, dat is gewoon fantastisch. En nee, dat is echt niet alleen maar zo gekomen door geld afkomstig van verkoop van raw resources. Je ziet een bloeiende markt, een bloeiende dienstverlenende sector en een enorme stijging in publieke werken ten bate van de bevolking.
De infrastructurele projecten op dat continent zijn ook groots.... soms ook op een dusdanige manier dat zelfs ik mij daarover verbaas dat het mogelijk is.
En hoeveel daarvan is omdat ze hun grondstoffen uitverkopen en hoeveel is het echt produceren van meerwaarde?quote:Op donderdag 13 maart 2014 04:56 schreef Kaas- het volgende:
[..]
49 van de 52 Afrikaanse landen hun economieën waar ik cijfers van heb groeiden in 2004-2013 sneller dan die van de EU en de VS en in 34 van de 52 gevallen groeide de economie sneller dan de wereldeconomie (en het Afrikaanse continent als geheel groeit ongeveer 1,5x zo snel als de wereldeconomie en 2,5x zo snel als de westerse economieën), dus ze lijken de achterstand aardig in te halen.
Dat verschilt per land. Ik heb even de 7 snelstgroeiende Afrikaanse economieën uit de OP eruit gepikt om dat te bekijken en een meerderheid daarvan exporteert voornamelijk niet-delfstoffen en hebben vrij gediversifieerde economieën. Wel vormen industrie (en diensten al helemaal) een relatief laag percentage van het BBP van deze landen en komt het voor een groot gedeelte aan op landbouw en visserij, maar dat is kenmerkend voor laag ontwikkelde economieën. Als ik de trends bekijk zie ik dat het aandeel van industrie en diensten daar jaarlijks toeneemt.quote:Op zondag 6 juli 2014 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoeveel daarvan is omdat ze hun grondstoffen uitverkopen en hoeveel is het echt produceren van meerwaarde?
Zijn helaas maar weinig landen die in staat zijn een gezonde economie op te bouwen met de inkomsten uit natuurlijke resources, zelfs Nederland heeft daar nogal wat steken laten vallen.quote:Op zondag 6 juli 2014 21:34 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat verschilt per land. Ik heb even de 7 snelstgroeiende Afrikaanse economieën uit de OP eruit gepikt om dat te bekijken en een meerderheid daarvan exporteert voornamelijk niet-delfstoffen en hebben vrij gediversifieerde economieën. Wel vormen industrie (en diensten al helemaal) een relatief laag percentage van het BBP van deze landen en komt het voor een groot gedeelte aan op landbouw en visserij, maar dat is kenmerkend voor laag ontwikkelde economieën. Als ik de trends bekijk zie ik dat het aandeel van industrie en diensten daar jaarlijks toeneemt.
Er zijn natuurlijk ook economieën waar het voor een groot gedeelte op delfstoffen aankomt, maar dat is in deze fase van de ontwikkeling niet per definitie iets slechts. Het levert veel geld op voor overheden die daarmee infrastructuur aanleggen en andere investeringen in toekomstige economische mogelijkheden.
Klopt, het is ook zeker niet gezegd dat dat die landen blijvend vooruit gaat helpen. Men spreekt vaak zelfs wel eens van een 'resource-curse', waarbij de grote hoeveelheid delfstoffen ervoor zorgt dat landen andere delen van hun economie niet ontwikkelen. Maar gelukkig zie je ook in de meeste landen waar delfstoffen wél de overhand hebben, dat de overige delen van de economie ook flink groeien.quote:Op zondag 6 juli 2014 21:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zijn helaas maar weinig landen die in staat zijn een gezonde economie op te bouwen met de inkomsten uit natuurlijke resources, zelfs Nederland heeft daar nogal wat steken laten vallen.
Nog niet, maar dat is een natuurlijke fase in het ontwikkelingsproces. Arme landen die groeien zien eerst voornamelijk groei in de landbouw, daarna in industrie en ten slotte (wanneer ze echt rijk worden) in dienstverlening. Nog niet heel lang geleden waren China en Zuid-Korea ook straatarm, maar die zijn flink gaan investeren in het verbeteren van landbouw en gaan focussen op het exporteren van landbouwproducten. Inmiddels is China in de industrie-fase en Zuid-Korea een rijk land in de diensten-fase.quote:De gestegen inkomsten uit landbouw zijn natuurlijk mooi, maar ook dat komt niet omdat ze zo goed zijn in meerwaarde produceren.
Het verschilt zo enorm per land dat ik daar niet echt een eenduidig antwoord op kan geven. Gemiddeld kan je zeggen dat de verdeling lb-id-diensten 60-25-15 is, maar dat varieert flink en de situatie die je schetst (veel laagwaardige dienstverlening) komt ook in diverse landen voor.quote:Op zondag 6 juli 2014 21:41 schreef Igen het volgende:
@Kaas:
Ik weet niet welke gegevens je voor je neus hebt, maar staat daar ook iets in over de verdeling tussen industrie en diensten?
Diensten kunnen immers vanalles zijn, hoogwaardig zoals architecten en juristen, maar ook laagwaardig zoals taxichauffeurs en pizzabakkers. Ik heb laatst gelezen dat een snelle ontwikkeling van de dienstensector zonder voorafgaande industrialisering doorgaans erop duidt dat de dienstensector vooral uit van die laagwaardige diensten bestaat en dus niet echt een beweging naar een moderne economie betekent.
Inderdaad. Jammer voor de Afrikanen, maar zo werkt het in de wereld nou eenmaal. Wij hebben het zo goed hier, omdat anderen het minder (lees: kut) hebben. Onze smartphone is maar 400 euro i.p.v. 10.000 euro omdat hij met goedkope grondstoffen en goedkope arbeid in elkaar is gezet in arme landen / bedrijfjes.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:25 schreef JaJammerJan het volgende:
Leuk voor de afrikanen, maar niet leuk voor ons, als Afrika zich economisch en militair sterk gaat maken. Dan hebben wij weer meer concurrentie op de wereldmarkt en kunnen we niet meer hun zwakke positie uitbuiten.
Nigeria is wel al de tweede champagnemarkt ter wereld. Afrika is een goede markt voor luxe producten vanwege de enorme inkomensverschillen.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:38 schreef Individual het volgende:
[..]
[..]
van 0,1 naar 0,2 is 100% groei, maar als Europa 10 heeft en door de recessie 0,3 verliest is Europa nog steeds mijlen verder.
Ik kan me niet voorstellen dat in de nabije toekomst ze een ander continent gaan inhalen of zelfs maar in de buurt komen. ...en dat terwijl ze in potentie heel rijk kunnen zijn.
Dan heb je mijn post niet begrepen en maak je zelfs dezelfde fout. (het artikel ook trouwens)quote:Op maandag 7 juli 2014 12:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nigeria is wel al de tweede champagnemarkt ter wereld. Afrika is een goede markt voor luxe producten vanwege de enorme inkomensverschillen.
http://www.theguardian.co(...)rowth-second-highest
quote:the west African country will reach 1.1 million litres by 2017
Gvd, dat ik overheen gelezen heb.quote:Op maandag 7 juli 2014 12:57 schreef Individual het volgende:
[..]
Dan heb je mijn post niet begrepen en maak je zelfs dezelfde fout. (het artikel ook trouwens)
Het gaat om 'growth rate', niet om de omvang van de markt. De groei van heel weinig naar iets meer is groot. Op de ranglijst van totale champagne handel staan ze nog heel laag.
[..]
[ afbeelding ]
In 2017 zouden ze dus op een 5e van het niveau van Finland zitten in 2011/2012. (5 miljoen mensen maal 1 liter)
En als sparkling wine geen champagne zou zijn dan zie je in deze link dat 1,1 miljoen liter nog geen % van het totaal is.
edit: deze link dus - http://www.thedrinksbusin(...)fall-by-14m-bottles/
Zo beginnen alle landen, dat is geen reden om negatief te gaan doen dus.quote:Op maandag 7 juli 2014 12:57 schreef Individual het volgende:
[..]
Dan heb je mijn post niet begrepen en maak je zelfs dezelfde fout. (het artikel ook trouwens)
Het gaat om 'growth rate', niet om de omvang van de markt. De groei van heel weinig naar iets meer is groot. Op de ranglijst van totale champagne handel staan ze nog heel laag.
[..]
[ afbeelding ]
In 2017 zouden ze dus op een 5e van het niveau van Finland zitten in 2011/2012. (5 miljoen mensen maal 1 liter)
En als sparkling wine geen champagne zou zijn dan zie je in deze link dat 1,1 miljoen liter nog geen % van het totaal is.
edit: deze link dus - http://www.thedrinksbusin(...)fall-by-14m-bottles/
Het gaat om het perspectief. Niets negatiefs aan.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zo beginnen alle landen, dat is geen reden om negatief te gaan doen dus.
Dat zal best, maar ze hebben nu al niet 'weinig'. Dus met de beperkt beschikbare middelen doen ze het dan verdomde goed. Er is bijvoorbeeld minder armoede dan in India.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:51 schreef Individual het volgende:
[..]
Het gaat om het perspectief. Niets negatiefs aan.
Over het algemeen wordt de extreme armoede minder in Afrika. Er is niet een gelimiteerde zak geld op de aarde dus als Afrika zich meer ontwikkelt zal productie stijgen en dus ook de beschikbare middelen.
Iedereen wordt rijker en in Afrika is het groeicijfer hoger omdat ze van weinig komen dus elk beetje groei geeft een hoger percentage aan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_income_trapquote:Op maandag 7 juli 2014 20:04 schreef Igen het volgende:
Sinds WO-II zijn er toch maar weinig landen geweest die echt de omslag hebben kunnen maken naar een echt ontwikkeld land. Zuid-Korea, Japan, Taiwan, Singapore; Israël; Polen, Tsjechië, Slovenië, en dan houdt het wel zo'n beetje op.
Blijkbaar is het toch wat anders om van ernstige armoede snel en met mooie groeicijfers naar middelmatigheid te geraken, of om boven de midenmoot uit te komen.
Negatieve kijk op zaken heb je, ik zie juist de voordelen van opkomende economieën. Geloof maar dat onze multinationals kwijlend het moment afwachten waarop die landen een welvarende middenklasse hebben die onze producten kan kopen!quote:Op maandag 7 juli 2014 01:25 schreef JaJammerJan het volgende:
Leuk voor de afrikanen, maar niet leuk voor ons, als Afrika zich economisch en militair sterk gaat maken. Dan hebben wij weer meer concurrentie op de wereldmarkt en kunnen we niet meer hun zwakke positie uitbuiten.
Mwah, een land als Argentinië hoorde voor de oorlog ook bij de rijkste landen ter wereld, maar over de huidige situatie zegt dat niet zo veel. Na zo'n lange tijd stagnatie moet je toch alles weer opnieuw opbouwen.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_income_trap
Overigens klopt je lijstje niet helemaal. Japan,Tsjechie en Slovenie waren al rijk voor wo2.
Tsechie zelfs rijker dan frankrijk.
Het is allemaal relatief. Toch is Afrika relatief gezien de zieke man van de wereld, hoewel aan de beterende hand.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat zal best, maar ze hebben nu al niet 'weinig'. Dus met de beperkt beschikbare middelen doen ze het dan verdomde goed. Er is bijvoorbeeld minder armoede dan in India.
Onze producten worden daar al verkocht... althans soort van... Vrachtwagens die in Congo van de schepen komen gaan voor 60.000-90.000 van de hand. Dat is bijna nieuwprijs. Ik heb het dan over vrachtwagens die in Antwerpen en Knokke het schip op gaan en die in Europa afschreven zijn. Oplegger erbij met een container vol kapotte koelkasten... Gaat allemaal van de hand tegen absurde prijzen.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:50 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Negatieve kijk op zaken heb je, ik zie juist de voordelen van opkomende economieën. Geloof maar dat onze multinationals kwijlend het moment afwachten waarop die landen een welvarende middenklasse hebben die onze producten kan kopen!
http://www.nu.nl/ondernem(...)ert-meer-afrika.htmlquote:Nederland exporteert meer naar Afrika
Gepubliceerd: 03 april 2015 09:56
Het belang van Afrika voor de Nederlandse uitvoer is de afgelopen zes jaar toegenomen. Het exportaandeel van Nederlandse goederen naar dit werelddeel is in de jaren 2008-2014 gestegen van 2,6 procent tot 3,3 procent.
De exportwaarde bedroeg in 2014 ruim 14,2 miljard euro en is groter dan de export naar Spanje. Dit blijkt vrijdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Van de twintig belangrijkste groeilanden zijn er negen Afrikaans. Togo, Ghana en Senegal behoren tot de top vijf. Naar deze drie landen werd in het afgelopen jaar voor bijna 2,8 miljard euro geëxporteerd.
Dat is net iets meer dan de export naar Brazilië. Tegelijkertijd nam het gezamenlijk belang van Togo, Ghana en Senegal voor onze export toe van 0,15 procent in 2008 tot 0,64 procent in 2014.
Afrika is een belangrijke exporteur van ruwe aardolie. Door gebrek aan raffinaderijen wordt de olie geraffineerd in andere gebieden waaronder Nederland. De olieproducten worden vervolgens weer ingevoerd door Afrikaanse landen voor eigen gebruik.
Update (2015/16=deels projectie):quote:Op donderdag 13 maart 2014 04:35 schreef Kaas- het volgende:
Bewijs 4 - De groei van de Afrikaanse economieën
Laten we eens kijken hoe de economieën van Afrika zich hebben ontwikkeld in de afgelopen 10 jaar. Het gaat hier om reële economische groei, dus het cijfer is al gecorrigeerd voor inflatie. Ik heb ook de zo bejubelde grote groei-economieën (de BRICS), de EU, de VS en de wereld als geheel toegevoegd als vergelijkingsmateriaal. Wat je ziet is dat de meeste Afrikaanse economieën groeien als kool en stukken sneller groeien dan de westerse wereld, enkele BRICS-landen en dan de wereldeconomie als geheel. Als het continent dit tempo aanhoudt (en niets wijst erop dat dat niet het geval zou zijn, een versnelling wordt aannemelijker geacht), dan is het een kwestie van tijd voordat het vrijwel allemaal stabiele naar huidige maatstaven middle-income countries zijn.
De economie van het Afrikaanse continent als geheel groeit ongeveer 1,5x zo snel als de wereldeconomie en 2,5x zo snel als de westerse economieën, dus ze lijken de opgelopen economische achterstand aardig in te halen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is vrij gemakkelijk om die groeipercentages vol te houden en zelfs uit te breiden omdat er nog heel veel laaghangend fruit geplukt kan worden (economische vrijheid verhogen, corruptie verminderen, handelsbarrières verminderen, rechtstaat/onderwijs/gezondheidszorg verbeteren).
2005: 2%quote:Op donderdag 13 maart 2014 04:35 schreef Kaas- het volgende:
Bewijs 9 - De Afrikaan is steeds meer verbonden
Beschikte in 2005 nog maar 2% van de Afrikanen over een internetverbinding, in 2010 was het vervijfvoudigd tot 10% en drie jaar later, in 2013, alweer bijna verdubbeld tot 16%.
Ruim 50% nu.quote:Inmiddels heeft ca. 35% van de Afrikanen een mobiele telefoon en nergens in de wereld groeit het gebruik van de mobiele telefoon zo snel als in Afrika.
http://edition.cnn.com/20(...)rica-tech/index.htmlquote:The rapid adoption of mobile technology and the growth of online shopping by an emerging middle class makes Africa a fertile region for expansion, according to Rupert Keeley, general manager for PayPal's business in Europe, the Middle East and Africa.
PayPal is now in 43 African markets, piggybacking on rapid economic growth across the continent, which has contributed to rising incomes and an expanding middle class of consumers.
Mobile payments, including the pioneering M-Pesa service that began in East Africa, have brought millions of Africans into contact with the financial sector, filling a gap left by the absence of traditional banks and payment cards. Only around 25% of Africans have access to the internet, according to UN statistics, but that number is growing rapidly as takeup of smartphones increases.
However, online retail is still nascent, in part because poor infrastructure makes delivery difficult, and in part because of the low penetration or acceptance of credit cards on the continent.
"Many people in Africa are used to mobile phones, using the internet, but often buying things online and importing things, whether it's digital goods or physical goods, is a real challenge," Keeley says.
"What's exciting for us is that we're seeing economic growth and development across the continent and seeing many people getting a global mindset," he says. "Already in Africa there are many markets that have used modern technology to leapfrog some of the traditional challenges, the technological barriers that have slowed banking for very many years."
Het is maar in 6 landen hommeles? Waar haal je die info vandaan?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 03:42 schreef Kaas- het volgende:
Over de de veiligheid in Afrika. De nu bestaande (en ook al relatief lang lopende) conflicten in Afrika spelen zich af in Somalië, Noord-Nigeria, Zuid-Sudan, Mali en de twee Congo-republieken. Realiseer je wel dat dat 'slechts' 6 van de 57 Afrikaanse landen betreft. In 51 van de 57 Afrikaanse landen (90%) is geen enkele sprake van een intern conflict.
Als westerlingen zijn we al gauw geneigd om die enorme hoeveelheid landen maar als één land 'Afrika' te zien en een bericht over het conflict in Zuid-Sudan al gauw te lezen als 'ja hoor, het is weer raak in Afrika', Dat is echter puur doordat het continent ons relatief onbekend is, maar het slaat in wezen nergens op het zo te bekijken want als 51 van de 57 landen geen conflict kennen is het iets te gemakkelijk om het hele continent maar over één kam te scheren.
Bij een bericht over de Krim of destijds in Joegoslavië dacht de wereld ook niet direct 'ah, dat Europa is weer vol conflict'! En dan moet je je nog even realiseren dat Afrika net zo groot is als de volledige EU, VS, China, India, Japan en Mexico samen en dat het continent niet minder dan 57 landen telt.![]()
sterke stukken, ook dat stuk over Ethiopie (dat goed uitlegt wat ik eerder ook schreef over de twijfelachtige basis en soliditeit van de Ethiopische snelle groei)quote:Op vrijdag 1 januari 2016 19:45 schreef Monolith het volgende:
En nog een vrij kritisch stuk over de Afrikaanse boom:
http://foreignpolicy.com/(...)&utm_campaign=buffer
Mooi stuk. Ik lees straks verder maar de eerste alinea laat al zien dat China niet dezelfde fout maakt als die het westen gemaakt heeft. Niet te veel know how exporteren.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 19:45 schreef Monolith het volgende:
En nog een vrij kritisch stuk over de Afrikaanse boom:
http://foreignpolicy.com/(...)&utm_campaign=buffer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |