abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141986616
Afrika als zelfstandig onafhankelijk land is helemaal niet booming. Men loopt daar economisch en politiek aan de leiband van China. Die bepaalt...de rest is Afrikaanse poppenkast.

Als China zich morgen terugtrekt dan lazert de hele boel in. Zoveel macht hebben zij daar.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  maandag 7 juli 2014 @ 00:34:58 #77
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_141991712
Misschien als het continent wordt heringedeeld, zodat er stabiele en degelijke landen kunnen ontstaan. Die willekeurig neergeplempte faalrepublieken waar Afrika nu uit bestaat geloof ik niet in, alles en iedereen zit elkaar in de weg.
Say what?
pi_141993100
Leuk voor de afrikanen, maar niet leuk voor ons, als Afrika zich economisch en militair sterk gaat maken. Dan hebben wij weer meer concurrentie op de wereldmarkt en kunnen we niet meer hun zwakke positie uitbuiten.
pi_141993956
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:25 schreef JaJammerJan het volgende:
Leuk voor de afrikanen, maar niet leuk voor ons, als Afrika zich economisch en militair sterk gaat maken. Dan hebben wij weer meer concurrentie op de wereldmarkt en kunnen we niet meer hun zwakke positie uitbuiten.
Inderdaad. Jammer voor de Afrikanen, maar zo werkt het in de wereld nou eenmaal. Wij hebben het zo goed hier, omdat anderen het minder (lees: kut) hebben. Onze smartphone is maar 400 euro i.p.v. 10.000 euro omdat hij met goedkope grondstoffen en goedkope arbeid in elkaar is gezet in arme landen / bedrijfjes.

Als heel Afrika in de nabije toekomst ook internet, een telefoon, een douche, 2 auto's per gezin, nieuwe kleding, asfalt, etc etc gaat krijgen, dan gaat dat toch echt ten koste van onze welvaart.
Er is absoluut niet genoeg van alles op voorraad op deze planeet om 7 miljard mensen in dezelfde weelde en rijkdom te laten leven als wij.

Dus de echte vraag is, zijn wij bereid in te leveren? Vinden jullie het goed als de overheid vanaf 19:00 de stroom uitzet? De warmwaterkraan dichtdraait en elektronica en vervoer 10 keer zo duur worden?

Ik zal het je verklappen, het antwoord is nee. Dat geldt voor mijzelf, maar ook voor onze kapitalistische overheden en mensen die 'onze' (westerse) landen runnen. Die zullen er dan ook alles aan doen om dit te voorkomen denk ik. Vooral Amerika. Never nooit zal een Amerikaan zijn SUV opgeven voor een stel Afrikanen.

'Gelukkig' zijn we hier nog wel even van verwijderd, ik zie dit voorlopig nog niet gebeuren. 1000% groei per jaar is leuk, maar het gaat er om waarmee je begonnen bent. Vooralsnog hoeven we ons gelukkig nog geen zorgen te maken, maar er komt een 'point of no return'. En dan garandeer ik je ook dat de Afrikanen nog even verhaal komen halen bij ons. Als je dacht dat wij de enige racisten op deze planeet zijn, dan heb je het mis. En jarenlange uitbuiting gaat een volk niet in de koude kleren zitten.

De toekomst zal het leren. De Yanken zullen het wel weer voor ons oplossen.

Overigens gun ik Afrikanen het allerbeste en ben ik oprecht van mening dat het niet allemaal fair en eerlijk is gelopen over de jaren. Maar het is gegaan zo als het is, daar heb ik verder geen aandeel in. Maar nu ben ik zo godsblij met onze manier van leven dat ik hoop dat we dit zo lang mogelijk kunnen volhouden. En daar heb ik mijn twijfels bij met al deze opkomende economieën, inclusief China en India. Deze planeet kan niet miljarden mensen laten leven zoals wij. Maar iedereen wil het. En als ze de kans krijgen, dan 'komen ze het halen'. Oorlog zal dan ook wel onvermijdelijk zijn, de mens kennende.
  maandag 7 juli 2014 @ 12:26:02 #80
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_142000888
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:38 schreef Individual het volgende:

[..]

[..]

van 0,1 naar 0,2 is 100% groei, maar als Europa 10 heeft en door de recessie 0,3 verliest is Europa nog steeds mijlen verder.

Ik kan me niet voorstellen dat in de nabije toekomst ze een ander continent gaan inhalen of zelfs maar in de buurt komen. ...en dat terwijl ze in potentie heel rijk kunnen zijn.
Nigeria is wel al de tweede champagnemarkt ter wereld. Afrika is een goede markt voor luxe producten vanwege de enorme inkomensverschillen.

http://www.theguardian.co(...)rowth-second-highest
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 7 juli 2014 @ 12:57:36 #81
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142001702
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Nigeria is wel al de tweede champagnemarkt ter wereld. Afrika is een goede markt voor luxe producten vanwege de enorme inkomensverschillen.

http://www.theguardian.co(...)rowth-second-highest
Dan heb je mijn post niet begrepen en maak je zelfs dezelfde fout. (het artikel ook trouwens)

Het gaat om 'growth rate', niet om de omvang van de markt. De groei van heel weinig naar iets meer is groot. Op de ranglijst van totale champagne handel staan ze nog heel laag.

quote:
the west African country will reach 1.1 million litres by 2017

In 2017 zouden ze dus op een 5e van het niveau van Finland zitten in 2011/2012. (5 miljoen mensen maal 1 liter)

En als sparkling wine geen champagne zou zijn dan zie je in deze link dat 1,1 miljoen liter nog geen % van het totaal is.

edit: deze link dus - http://www.thedrinksbusin(...)fall-by-14m-bottles/

[ Bericht 5% gewijzigd door Individual op 07-07-2014 13:09:00 ]
reset
  maandag 7 juli 2014 @ 13:57:57 #82
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_142003621
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:57 schreef Individual het volgende:

[..]

Dan heb je mijn post niet begrepen en maak je zelfs dezelfde fout. (het artikel ook trouwens)

Het gaat om 'growth rate', niet om de omvang van de markt. De groei van heel weinig naar iets meer is groot. Op de ranglijst van totale champagne handel staan ze nog heel laag.

[..]

[ afbeelding ]
In 2017 zouden ze dus op een 5e van het niveau van Finland zitten in 2011/2012. (5 miljoen mensen maal 1 liter)

En als sparkling wine geen champagne zou zijn dan zie je in deze link dat 1,1 miljoen liter nog geen % van het totaal is.

Gvd, dat ik overheen gelezen heb. 8)7

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat Afrika door de ongelijke verdeling van rijkdom nog veel problemen tegen gaat komen. Daarnaast is de Afrikaans elite extreem verkwistend.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_142016260
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:57 schreef Individual het volgende:

[..]

[..]

[ afbeelding ]

Zo beginnen alle landen, dat is geen reden om negatief te gaan doen dus.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 7 juli 2014 @ 19:51:52 #84
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142016692
quote:
10s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:42 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zo beginnen alle landen, dat is geen reden om negatief te gaan doen dus.
Het gaat om het perspectief. Niets negatiefs aan.

Over het algemeen wordt de extreme armoede minder in Afrika. Er is niet een gelimiteerde zak geld op de aarde dus als Afrika zich meer ontwikkelt zal productie stijgen en dus ook de beschikbare middelen.

Iedereen wordt rijker en in Afrika is het groeicijfer hoger omdat ze van weinig komen dus elk beetje groei geeft een hoger percentage aan.
reset
pi_142017256
Dat de inkomensverdeling scheef is, dat is duidelijk. Maar ook dat doet niets af aan het feit dat een groot deel van het continent wel degelijk booming (in positieve zin is). Vertel mij eens welk ontwikkelingsland (China, India, Brazilie?) geen scheve inkomensverdeling heeft? Toen zaten we ook niet zo pessimistisch te zijn.

De middenklasse groeit - en groeit vrij sterk. Dat blijkt uit de consumptie van goederen die elk jaar record na record breekt. Dat blijkt uit de explosie van buitenlandse ketens die zich op het continent vestigen. Dat blijkt uit de geldstromen uit het buitenland. Dat blijkt uit een enorme toename van verkoop van luxegoederen enzovoorts.

Bij Afrika denken we al snel aan dit:

Het is in onze kop gestampt en dat beeld krijgen we er niet uit.

We vergeten daarbij dat Afrika óók dit is:

Het is een enorme markt, en groeit met een rap tempo. Het is niet alleen de elite die de beschikking heeft over internet, een telefoon - of een auto.
Allah Al Watan Al Malik
pi_142017318
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:51 schreef Individual het volgende:

[..]

Het gaat om het perspectief. Niets negatiefs aan.

Over het algemeen wordt de extreme armoede minder in Afrika. Er is niet een gelimiteerde zak geld op de aarde dus als Afrika zich meer ontwikkelt zal productie stijgen en dus ook de beschikbare middelen.

Iedereen wordt rijker en in Afrika is het groeicijfer hoger omdat ze van weinig komen dus elk beetje groei geeft een hoger percentage aan.
Dat zal best, maar ze hebben nu al niet 'weinig'. Dus met de beperkt beschikbare middelen doen ze het dan verdomde goed. Er is bijvoorbeeld minder armoede dan in India.
Allah Al Watan Al Malik
pi_142017336
Sinds WO-II zijn er toch maar weinig landen geweest die echt de omslag hebben kunnen maken naar een echt ontwikkeld land. Zuid-Korea, Japan, Taiwan, Singapore; Israël; Polen, Tsjechië, Slovenië, en dan houdt het wel zo'n beetje op.

Blijkbaar is het toch wat anders om van ernstige armoede snel en met mooie groeicijfers naar middelmatigheid te geraken, of om boven de midenmoot uit te komen.
pi_142018057
Of om het wat visueler uit te drukken: het is één ding om de omslag te maken van een samenleving waar de modale man een boer is die $2 per dag verdient, naar een situatie waar de modale inwoner een computerprogrammeur die ¤500 per maand verdient en samen met z'n ouders een appartementje in de stad kan kopen. Maar het is iets heel anders om door te groeien naar het punt waar Jan Modaal een IT'er is met een inkomen van ¤2500 per maand en zich helemaal een eigen flitsende studio met keramische kookplaat en zwevend toilet kan veroorloven.
pi_142018389
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:04 schreef Igen het volgende:
Sinds WO-II zijn er toch maar weinig landen geweest die echt de omslag hebben kunnen maken naar een echt ontwikkeld land. Zuid-Korea, Japan, Taiwan, Singapore; Israël; Polen, Tsjechië, Slovenië, en dan houdt het wel zo'n beetje op.

Blijkbaar is het toch wat anders om van ernstige armoede snel en met mooie groeicijfers naar middelmatigheid te geraken, of om boven de midenmoot uit te komen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_income_trap

Overigens klopt je lijstje niet helemaal. Japan,Tsjechie en Slovenie waren al rijk voor wo2.
Tsechie zelfs rijker dan frankrijk.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_142020280
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:25 schreef JaJammerJan het volgende:
Negatieve kijk op zaken heb je, ik zie juist de voordelen van opkomende economieën. Geloof maar dat onze multinationals kwijlend het moment afwachten waarop die landen een welvarende middenklasse hebben die onze producten kan kopen!
pi_142020476
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_income_trap

Overigens klopt je lijstje niet helemaal. Japan,Tsjechie en Slovenie waren al rijk voor wo2.
Tsechie zelfs rijker dan frankrijk.
Mwah, een land als Argentinië hoorde voor de oorlog ook bij de rijkste landen ter wereld, maar over de huidige situatie zegt dat niet zo veel. Na zo'n lange tijd stagnatie moet je toch alles weer opnieuw opbouwen.

Dat dat bij bijv. Tsjechië, Slovenië (en Polen) wel lukt, heeft denk ik ook te maken met onderwijs. De bevolking is er relatief goed opgeleid; ook tijdens het communisme heeft iedereen daar tenminste de middelbare school afgemaakt.

Hoe gaat het wat dat betreft in Afrika?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2014 20:53:06 ]
  maandag 7 juli 2014 @ 20:52:43 #92
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_142020494
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:03 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat zal best, maar ze hebben nu al niet 'weinig'. Dus met de beperkt beschikbare middelen doen ze het dan verdomde goed. Er is bijvoorbeeld minder armoede dan in India.
Het is allemaal relatief. Toch is Afrika relatief gezien de zieke man van de wereld, hoewel aan de beterende hand.

Ik hou van Afrika en kom er graag, maar de strijd is lang en hard om met de wereld mee te groeien.

Nu met cijfers:
reset
pi_142022667
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:50 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Negatieve kijk op zaken heb je, ik zie juist de voordelen van opkomende economieën. Geloof maar dat onze multinationals kwijlend het moment afwachten waarop die landen een welvarende middenklasse hebben die onze producten kan kopen!
Onze producten worden daar al verkocht... althans soort van... Vrachtwagens die in Congo van de schepen komen gaan voor 60.000-90.000 van de hand. Dat is bijna nieuwprijs. Ik heb het dan over vrachtwagens die in Antwerpen en Knokke het schip op gaan en die in Europa afschreven zijn. Oplegger erbij met een container vol kapotte koelkasten... Gaat allemaal van de hand tegen absurde prijzen.

Het is bar slecht gesteld met de voorziening van apparatuur. Het is of ontzettend duur of gewoonweg niet te krijgen. Dan heb je wat Chinezen die er wat verkopen maar dat zijn allemaal van die mannen die 'Zenseo, filips, appel, etc. spul' verkopen.

Zoveel dingen waar je geld mee zou kunnen verdienen als er niet zoveel corruptie zou zijn. Daarnaast heb je bovenop corruptie ook nog een mentaliteit van 'persoon A mag x verkopen en alleen hij en niemand anders, persoon B mag dan weer niks verkopen omdat hij uit dorp Z komt'.

Afrika is erg groot en verschillend en ben bij lange na niet overal geweest(eigenlijk nog maar op een paar plaatsen) maar ik heb het idee dat dit wel een chronische ziekte is over heel dat continent en dat zal toch eerst moeten veranderen.
  zaterdag 4 april 2015 @ 01:11:20 #94
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_151349972
Kleine kick van een oud topic, omdat dit nieuws me wel relevant leek. :)
quote:
Nederland exporteert meer naar Afrika
Gepubliceerd: 03 april 2015 09:56

Het belang van Afrika voor de Nederlandse uitvoer is de afgelopen zes jaar toegenomen. Het exportaandeel van Nederlandse goederen naar dit werelddeel is in de jaren 2008-2014 gestegen van 2,6 procent tot 3,3 procent.

De exportwaarde bedroeg in 2014 ruim 14,2 miljard euro en is groter dan de export naar Spanje. Dit blijkt vrijdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Van de twintig belangrijkste groeilanden zijn er negen Afrikaans. Togo, Ghana en Senegal behoren tot de top vijf. Naar deze drie landen werd in het afgelopen jaar voor bijna 2,8 miljard euro geëxporteerd.

Dat is net iets meer dan de export naar Brazilië. Tegelijkertijd nam het gezamenlijk belang van Togo, Ghana en Senegal voor onze export toe van 0,15 procent in 2008 tot 0,64 procent in 2014.

Afrika is een belangrijke exporteur van ruwe aardolie. Door gebrek aan raffinaderijen wordt de olie geraffineerd in andere gebieden waaronder Nederland. De olieproducten worden vervolgens weer ingevoerd door Afrikaanse landen voor eigen gebruik.
http://www.nu.nl/ondernem(...)ert-meer-afrika.html
pi_151365567
Die afnemende armoede-cijfers geven trouwens een aardig vertekend beeld: http://www.thebrokeronlin(...)-poorest-of-the-poor
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_158169364
-

[ Bericht 26% gewijzigd door Kaas- op 11-12-2015 13:11:39 ]
pi_158169879
quote:
14s.gif Op donderdag 13 maart 2014 04:35 schreef Kaas- het volgende:
Bewijs 4 - De groei van de Afrikaanse economieën

Laten we eens kijken hoe de economieën van Afrika zich hebben ontwikkeld in de afgelopen 10 jaar. Het gaat hier om reële economische groei, dus het cijfer is al gecorrigeerd voor inflatie. Ik heb ook de zo bejubelde grote groei-economieën (de BRICS), de EU, de VS en de wereld als geheel toegevoegd als vergelijkingsmateriaal. Wat je ziet is dat de meeste Afrikaanse economieën groeien als kool en stukken sneller groeien dan de westerse wereld, enkele BRICS-landen en dan de wereldeconomie als geheel. Als het continent dit tempo aanhoudt (en niets wijst erop dat dat niet het geval zou zijn, een versnelling wordt aannemelijker geacht), dan is het een kwestie van tijd voordat het vrijwel allemaal stabiele naar huidige maatstaven middle-income countries zijn.

De economie van het Afrikaanse continent als geheel groeit ongeveer 1,5x zo snel als de wereldeconomie en 2,5x zo snel als de westerse economieën, dus ze lijken de opgelopen economische achterstand aardig in te halen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het is vrij gemakkelijk om die groeipercentages vol te houden en zelfs uit te breiden omdat er nog heel veel laaghangend fruit geplukt kan worden (economische vrijheid verhogen, corruptie verminderen, handelsbarrières verminderen, rechtstaat/onderwijs/gezondheidszorg verbeteren).
Update (2015/16=deels projectie):

* de koploper (South Sudan) kromp in 2013 met 20%, dus moet met een korreltje zout genomen worden
** van Somalië waren geen cijfers beschikbaar

Nigeria ligt op koers om - indien de economische- en bevolkingsgroei doorzet - de top-10 van 's werelds grootste economieën te bereiken.

quote:
14s.gif Op donderdag 13 maart 2014 04:35 schreef Kaas- het volgende:
Bewijs 9 - De Afrikaan is steeds meer verbonden

Beschikte in 2005 nog maar 2% van de Afrikanen over een internetverbinding, in 2010 was het vervijfvoudigd tot 10% en drie jaar later, in 2013, alweer bijna verdubbeld tot 16%.
2005: 2%
2010: 10%
2013: 16%
juli 2015: 28,3%

quote:
Inmiddels heeft ca. 35% van de Afrikanen een mobiele telefoon en nergens in de wereld groeit het gebruik van de mobiele telefoon zo snel als in Afrika.
Ruim 50% nu.

[ Bericht 10% gewijzigd door Kaas- op 11-12-2015 13:11:56 ]
pi_158170045
Ethiopie, momenteel helemaal bovenaan die lijst ontwikkeld zich zeker niet zo enorm positief.

Een groot deel van de sterke groei komt momenteel dor enorme investeringen in de bouw van de nijldam (Grand Ethiopian Renaissance Dam of GERD), maar er zijn behoorlijke grote twijfels over de werkelijke economische winst en ok zorgen over de economie impact en evens de internationale olitieke impact in de samenwerken met hun buurland Sudan en ook Egypte (Ethipopie heeft de buw dorgezet in en periode dat Egypte grote interne problemen had en erg zwak was, maar Egypte is zeker niet blij met een potentieel grot afknijpen van hun nijlwater toevoer).

De Dam is levert enkel de piek in een korte regentijd (hoguit anderhalve maand per jaar) maar de vorrekeningen gaan uit van wel een piekobrengst over het hele jaar, waarvoor echter helemaal geen water is..
Tevens zal het grote wateroppervlak van het stuwmeer meer verdamping opleveren en mogelijk meer water kosten aan de stroomafwarts liggende landen (Sudan en Egypte) die sterk afhankelijk zijn daarvan

Momenteel zijn er grote zorgen om een mogelijk hernieuwe hongersnood wegens een record-droogte sinds de jaren tachtig (de Grote Hongersnood), beinvloed door El Nino.

Aangezien de Ethiopische regering voor de financiering zich sterk in de schulden gestoken heeft, maar zich ook heeft laten financieren door de eigen bevolking (veel families staken een jaarinkomen in verplichte dam-obligaties) kan dit tot grote economische problemen leiden als de opbrengst tegenvalt en/of er ook bij de ingebruikname problemen optreden, bv ook een potentieel gewapend conflict met Sudanese milities, en evt, steun vanut Egypte daarvoor.

Ik deel overigens wel je ideen over het grote economische potentieel van Afrika en de mogelijkheid dat zich dat goed ontwikkelen zal in de toekomst... enkel, hierbij spelen vaak ook lokale omstandigheden, het ontbreken van onafhankelijke rechtssystemen vanuit de eigen cultuur. het koloniale rechtstelsel en de opdeling in districten conflicteert vaak met de lokale stamstructuren..
Tvens denk ik dat momenteel de ontwikkeling van het klimaat een grote hindernis is, de aanhoudende droogte in de sahel al sinds de jaren tachtig vormt ook de bodem voor veel lokale conflicten, en lijkt zich eerder te verergeren

[ Bericht 15% gewijzigd door RM-rf op 11-12-2015 13:05:18 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_158171408
quote:
The rapid adoption of mobile technology and the growth of online shopping by an emerging middle class makes Africa a fertile region for expansion, according to Rupert Keeley, general manager for PayPal's business in Europe, the Middle East and Africa.

PayPal is now in 43 African markets, piggybacking on rapid economic growth across the continent, which has contributed to rising incomes and an expanding middle class of consumers.

Mobile payments, including the pioneering M-Pesa service that began in East Africa, have brought millions of Africans into contact with the financial sector, filling a gap left by the absence of traditional banks and payment cards. Only around 25% of Africans have access to the internet, according to UN statistics, but that number is growing rapidly as takeup of smartphones increases.

However, online retail is still nascent, in part because poor infrastructure makes delivery difficult, and in part because of the low penetration or acceptance of credit cards on the continent.

"Many people in Africa are used to mobile phones, using the internet, but often buying things online and importing things, whether it's digital goods or physical goods, is a real challenge," Keeley says.

"What's exciting for us is that we're seeing economic growth and development across the continent and seeing many people getting a global mindset," he says. "Already in Africa there are many markets that have used modern technology to leapfrog some of the traditional challenges, the technological barriers that have slowed banking for very many years."
http://edition.cnn.com/20(...)rica-tech/index.html
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 22 december 2015 @ 11:19:53 #100
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_158435125
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 03:42 schreef Kaas- het volgende:
Over de de veiligheid in Afrika. De nu bestaande (en ook al relatief lang lopende) conflicten in Afrika spelen zich af in Somalië, Noord-Nigeria, Zuid-Sudan, Mali en de twee Congo-republieken. Realiseer je wel dat dat 'slechts' 6 van de 57 Afrikaanse landen betreft. In 51 van de 57 Afrikaanse landen (90%) is geen enkele sprake van een intern conflict.

Als westerlingen zijn we al gauw geneigd om die enorme hoeveelheid landen maar als één land 'Afrika' te zien en een bericht over het conflict in Zuid-Sudan al gauw te lezen als 'ja hoor, het is weer raak in Afrika', Dat is echter puur doordat het continent ons relatief onbekend is, maar het slaat in wezen nergens op het zo te bekijken want als 51 van de 57 landen geen conflict kennen is het iets te gemakkelijk om het hele continent maar over één kam te scheren.

Bij een bericht over de Krim of destijds in Joegoslavië dacht de wereld ook niet direct 'ah, dat Europa is weer vol conflict'! En dan moet je je nog even realiseren dat Afrika net zo groot is als de volledige EU, VS, China, India, Japan en Mexico samen en dat het continent niet minder dan 57 landen telt. :X
Het is maar in 6 landen hommeles? Waar haal je die info vandaan?

Mali
Nigeria
Tunesie
Libië
Egypte
Niger
Nigeria
Kameroen
Tjaad
(Zuid)Sudan
Eritrea
Somalië
Centraal Afrikaanse Republiek
Democratische Republiek Congo
Het noorden van Kenia

Zijn zo al de conflictgebieden die me te binnen schieten. Allemaal landen waar stammenstrijden worden uitgevochten en waar geweld en terreur aan de orde van de dag zijn.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_158499775
Foreign Policy had ook nog een vrij kritisch stuk over de keerzijde van de groei in Ethiopië:
https://foreignpolicy.com(...)african-stasi-state/
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_158742621
En nog een vrij kritisch stuk over de Afrikaanse boom:
http://foreignpolicy.com/(...)&utm_campaign=buffer
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_158748028
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 19:45 schreef Monolith het volgende:
sterke stukken, ook dat stuk over Ethiopie (dat goed uitlegt wat ik eerder ook schreef over de twijfelachtige basis en soliditeit van de Ethiopische snelle groei)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_158842779
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 19:45 schreef Monolith het volgende:
Mooi stuk. Ik lees straks verder maar de eerste alinea laat al zien dat China niet dezelfde fout maakt als die het westen gemaakt heeft. Niet te veel know how exporteren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')