abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137681499
Originele OP:

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)
Korte omschrijving depressie:

quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Korte uitleg van angststoornissen:

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis

Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_137681566
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 00:17 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik denk dat het vrij logisch is waar die lichamelijke reactie vandaan komt. Die geestelijke spanning uit zich ook in je lichaam.
Ik probeer er wel op te letten wat nu precies de dingen zijn waardoor ik die trekjes krijg. Oftewel, wat gevoelig ligt. Denk dat dat best belangrijk is.
Die gevoelige plekjes zijn dingen waar je aan kunt werken. Ik zag ze als een doel wat ik behandelen moest...en met succes :)
pi_137681580
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 00:21 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Die gevoelige plekjes zijn dingen waar je aan kunt werken. Ik zag ze als een doel wat ik behandelen moest...en met succes :)
Dus het kan? :)
pi_137681740
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 00:21 schreef kuolema het volgende:

[..]

Dus het kan? :)
Waar ik vroeger letterlijk beefde, tintelde en het koud kreeg, kan ik nu vrij over mn gevoelens praten alsof het pindakaas is! :D
pi_137681758
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 00:30 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Waar ik vroeger letterlijk beefde, tintelde en het koud kreeg, kan ik nu vrij over mn gevoelens praten alsof het pindakaas is! :D
Ervan uitgaande dat je geen problemen hebt met pindakaas, is dat heel mooi :)
pi_137681987
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus ontopic maar weer.
Over 3 weken ga ik beginnen met deeltijdbehandeling :o Ik kan het me echt zooo niet voorstellen. De hele dag, twee keer per week. Ik zie er behoorlijk tegen op. Maar wil het wel omdat ik toch geloof dat het nuttig kan zijn en ik wil het in elk geval proberen.
pi_137682044
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 00:43 schreef kuolema het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus ontopic maar weer.
Over 3 weken ga ik beginnen met deeltijdbehandeling :o Ik kan het me echt zooo niet voorstellen. De hele dag, twee keer per week. Ik zie er behoorlijk tegen op. Maar wil het wel omdat ik toch geloof dat het nuttig kan zijn en ik wil het in elk geval proberen.
Ik ging daar heen met een leeg hoofd zeg maar...maar ik had wel alternatieve doelen voor mezelf gesteld. 1 daarvan was om die dikke atoombom-proof muur om me heen af te breken en daarin was ik geslaagd :) (al duurde het denk ik wel enkele jaartjes voordat ik er echt overheen was)
pi_137683034
Insomniapost... heb t niet vaak, maar nu weer een keertje. Onrust in mn hoofd en lijf. Beneden zitten en wat eten helpt vaak wel. Zo weer gaan slapen.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_137685447
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:02 schreef Murmeli het volgende:

[..]

[..]

allemaal nog nooit geprobeerd. Magnesium heb ik wel vaker gehoord ja. zou dat ook werken tot 's morgens? want dan heb ik er het meeste last van. 's avonds slaap ik uiteindelijk wel in.
En zeep onder je matras? dat klinkt heul apart???
Het is vreemd, maar er zijn mensen die erbij zweren. Er is geen wetenschappelijke verklaring voor of dat er ooit is uitgezocht waarom, maar zeep schijnt te werken (handdoek/gewoon verhogen niet)

Een topic hierover
LIF / Rusteloze benen... Zeep in je bed?
pi_137685508
quote:
3s.gif Op woensdag 12 maart 2014 12:13 schreef Gray het volgende:

[..]

Wie weet ben je straks herboren als prachtige vlinder. ;)
O+
Ik hoop het.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 12:29 schreef zomertje het volgende:

[..]

Ook met jou komt het wel weer goed. Als ik naar mezelf kijk en hoever ik nu vooruit ben gekomen dan is er echt goede hoop. Ik kom van heel ver. Een mooie vlinder gun ik je in ieder geval :)
Dank je. Ik moet het vertrouwen misschien even vinden. Ik moet wat hebben om aan te gaan werken, want ik sta nu al sinds november stil eigenlijk.
  donderdag 13 maart 2014 @ 10:05:26 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_137685589
}:|
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_137693867
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 10:02 schreef kvd het volgende:

[..]

O+
Ik hoop het.

[..]

Dank je. Ik moet het vertrouwen misschien even vinden. Ik moet wat hebben om aan te gaan werken, want ik sta nu al sinds november stil eigenlijk.
Ik heb vaak een een oordeel over mezelf (slecht, stom, enz). Dat stemmetje (niet echt hoor) noem ik nu de Grumpy Old Man, en ik probeer te weigeren naar m te luisteren. ~O> Dat is mijn taak voor mezelf op dit moment.
-Albert Camus.
pi_137694010
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 14:45 schreef zomertje het volgende:

[..]

Ik heb vaak een een oordeel over mezelf (slecht, stom, enz). Dat stemmetje (niet echt hoor) noem ik nu de Grumpy Old Man, en ik probeer te weigeren naar m te luisteren. ~O> Dat is mijn taak voor mezelf op dit moment.
Grumpy old men hebben een beetje medelijden nodig, maar vooral veel liefde. :)
  donderdag 13 maart 2014 @ 15:24:00 #14
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_137694856
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 14:45 schreef zomertje het volgende:

[..]

Nou ja, het is goed er desondanks naar te luisteren maar er neutraal tegenover te staan. Dat is helemaal winning!

Waarschijnlijk is het ook maar een neurotisch oud mannetje dat voor bij de supermarkt staat met overige grumpy old men-hangouderen!
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  donderdag 13 maart 2014 @ 15:26:07 #15
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_137694905
Hoi hoi. Gisteren gesprek gehad met iemand van werkgever. Ik krijg 4 maandjes opzegtermijn mee, en vaststellingsovereenkomst. Niet verder bij deze werkgever dus.

Toch raar, dat ik iets langer dan een maand echt gigantisch in de put zat met een mega dip en mega angst en nu de zon weer schijnt. Blijkbaar is werk dat niet bij je past toch killing als je, zoals wij, niet altijd even lekker in je vel zit.
Dat ik zoveel betekenis aan werk ontleen dat het mij bijna over de kling joeg!
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  donderdag 13 maart 2014 @ 15:27:46 #16
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_137694959
konijnenpoot
pi_137697798
quote:
14s.gif Op donderdag 13 maart 2014 15:26 schreef Detroit het volgende:
Hoi hoi. Gisteren gesprek gehad met iemand van werkgever. Ik krijg 4 maandjes opzegtermijn mee, en vaststellingsovereenkomst. Niet verder bij deze werkgever dus.

Toch raar, dat ik iets langer dan een maand echt gigantisch in de put zat met een mega dip en mega angst en nu de zon weer schijnt. Blijkbaar is werk dat niet bij je past toch killing als je, zoals wij, niet altijd even lekker in je vel zit.
Dat ik zoveel betekenis aan werk ontleen dat het mij bijna over de kling joeg!
En nu wat anders zoeken?

( Mijn grumpy old man is echt niet lief, en dat gaat ie maar afleren :P )
-Albert Camus.
  donderdag 13 maart 2014 @ 18:10:07 #18
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_137700108
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 16:53 schreef zomertje het volgende:

[..]

En nu wat anders zoeken?

( Mijn grumpy old man is echt niet lief, en dat gaat ie maar afleren :P )
Gaandeweg maar iets anders zoeken ja. Wel rustig aan. :). Ik moet oppassen niet in de val te trappen dat ik weer te hard ga, en dan ineens tot de conclusie kom dat ik weer met overdreven angst en die depressie weer van zich laat horen.

Het schijnt wel heel erg moeilijk zijn om oude mensen nieuw gedrag aan te leren. :P. You can't teach an old dog new tricks.
  donderdag 13 maart 2014 @ 18:38:04 #19
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137701099
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 23:43 schreef kuolema het volgende:

[..]

Bedoel je dat je objectief mooie dagen hebt gehad maar je je desondanks niet goed voelde op die dagen? Of dat je goede dagen hebt gehad en je je nu depri voelt?
Hoe dan ook, kusje erop :*

[..]

Eh ... ik zie de logica niet :? :P
Geen ervaring met rusteloze benen door medicijnen gelukkig.

[..]

Wat fijn van je positieve beoordeling! Super goed van je! ^O^ Was het gelukt met die opdracht(en) of ben je daar nog mee bezig?
Wat vond je van dat gesprek, behalve dat het moeilijk was?
Ja vind ik erg lastig te zeggen. Wel goed gesprek denk ik maar het koste gigantisch veel energie en was erg lastig wat het toch wat minder maakt voor mijn gevoel. De klik met de behandelaar is er wel heb ik het idee maar toch loopt het van mij kant een beetje moeizaam.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
pi_137701440
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 18:38 schreef Raggingbull het volgende:

[..]

Ja vind ik erg lastig te zeggen. Wel goed gesprek denk ik maar het koste gigantisch veel energie en was erg lastig wat het toch wat minder maakt voor mijn gevoel. De klik met de behandelaar is er wel heb ik het idee maar toch loopt het van mij kant een beetje moeizaam.
Wat loopt er zo moeizaam dan als ik vragen mag? :{
  donderdag 13 maart 2014 @ 18:55:38 #21
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137701968
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 18:44 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat loopt er zo moeizaam dan als ik vragen mag? :{
Mezelf open stellen/mijn verhaal doen. Ik krijg de woorden gewoon letterlijk niet over me lippen het lukt me gewoon niet. Hier typen gaat wel en probeer het ook zoveel mogelijk allemaal aan hem door te spelen wat ik hier typ zegmaar. Maar ik krijg de daadwerkelijke woorden mijn strot gewoon niet uit.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
pi_137702115
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 18:55 schreef Raggingbull het volgende:

[..]

Mezelf open stellen/mijn verhaal doen. Ik krijg de woorden gewoon letterlijk niet over me lippen het lukt me gewoon niet. Hier typen gaat wel en probeer het ook zoveel mogelijk allemaal aan hem door te spelen wat ik hier typ zegmaar. Maar ik krijg de daadwerkelijke woorden mijn strot gewoon niet uit.
Zelfde als iemand anders hierboven beschreef lijkt me?
Jezelf forceren gaat sowieso niet lukken (let, ik zeg -niet- dat dat is wat je doet).

Merk je wel dat je steeds ietsies meer kunt vertellen? En hoe lang ben je al bezig met vertellen over iets wat je je strot niet uit krijgt?
  donderdag 13 maart 2014 @ 19:18:37 #23
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_137703254
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 18:58 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zelfde als iemand anders hierboven beschreef lijkt me?
Jezelf forceren gaat sowieso niet lukken (let, ik zeg -niet- dat dat is wat je doet).

Merk je wel dat je steeds ietsies meer kunt vertellen? En hoe lang ben je al bezig met vertellen over iets wat je je strot niet uit krijgt?
Daar ben ik al grofweg 1 jaar mee bezig nu. Mijn persoonlijk begeleider vanuit de stichting waar ik bij woon. En nu dus sinds begin januari ook bij Indigo. En steeds als het te dichtbij komt sla ik compleet dicht. Dus dat schiet niet echt lekker op zegmaar. En ik probeer het op mijn tempo te doen enzo maar het lukt gewoon niet. Ik kan mezelf niet over de angst heen zetten.
pi_137703848
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 19:18 schreef Raggingbull het volgende:

[..]

Daar ben ik al grofweg 1 jaar mee bezig nu. Mijn persoonlijk begeleider vanuit de stichting waar ik bij woon. En nu dus sinds begin januari ook bij Indigo. En steeds als het te dichtbij komt sla ik compleet dicht. Dus dat schiet niet echt lekker op zegmaar. En ik probeer het op mijn tempo te doen enzo maar het lukt gewoon niet. Ik kan mezelf niet over de angst heen zetten.
Wat je -kunt- doen is er zeg maar -omheen- gaan ipv proberen het direct te vertellen. Ga flirten met je angsten en je blokkades ;)
  donderdag 13 maart 2014 @ 22:11:45 #25
414674 Mistico
Good Moaning
pi_137713034
Het gaat met mij een stuk beter. Althans ik probeer nu zelf wat dingen te ondernemen want ik kan op de behandelaars wachten tot ik een ons weeg. (Weer een afspraak geannuleerd.) :(

Deze week met een vriend afgesproken die ik al een paar maanden niet heb gezien, ga waarschijnlijk binnenkort weer werken (sollicitatie gesprek gehad en ze waren erg positief), heb een stukje hardgelopen en ben naar een paar winkels gegaan om wat te kopen. Volgende week ga ik weer proberen om te hardlopen en met een meisje af te spreken. (Geen date overigens).

Kijken of ik dit zo vol kan houden, hardlopen en het weer doen mij in ieder geval goed. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')