Van Ferrari wil ik wel geloven, maar Renault geloof ik niet hoorquote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:29 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Ferrari en renault schijnen hun motoren the hebben getest in aangepaste wagens (niet F1)
http://www.gptoday.com/de(...)_V6_turbo_F1_engine/
Ferrari heeft het ook echt gedaan, die motor is in een LaFerrari getest.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:42 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Van Ferrari wil ik wel geloven, maar Renault geloof ik niet hoor
In een Renault Espace gegooid, verschil in geluid hoor je toch niet.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:42 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Van Ferrari wil ik wel geloven, maar Renault geloof ik niet hoor
quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:09 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Filmpje met vergelijking tussen het geluid van de wagens t.o.v. 2013, op het rechte stuk in Melbourne:
http://www.nu.nl/sport/37(...)end-motorgeluid.html
Wat was je favoriete F1-era, toevallig de jaren '80? Want toen moesten ze ook letten op hun brandstofverbruik, aan het begin mocht er 200+ liter mee, voordat de turbo's verboden werden was dat al gezakt naar ergens rond de 150 liter. En dat moest ook wel, want op het hoogtepunt van het turbotijdperk toen haalden ze soms wel 1400pk in een kwalificatiesetting (de motor ging maar 3 rondjes mee, maargoed..). En 1000pk in de race.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:32 schreef Breaker.Faker het volgende:
Het heet ook voor niks de koning klasse van de autosport. De motoren moeten lekker janken en moet buiten het circuit ook nog kunnen horen. Niet komen met v6 met turbo die hoger komen dan 13000 toeren het klinkt niet en gaat ook nooit klinken.
Wat wil Bernie Ecclestone dan doen om de motoren weer lekker te laten klinken. Luidsprekers plaatsen op de formule1 bolides die geluid maken van een v8? Zal mij niets verbazen dat hij met deze idee ook komt.
Maar ik moet wel zeggen dat de formule1 na de eerste race van dit seizoen mij weinig meer boeit en dat is niet alleen om de motoren ook omdat er elke jaar steeds meer van de domme regels komen zoals de brandstof limiet. Het gaat om racen en niet om paar irritante regels en zeker niet om besparen van de banden en de brandstof.
Toen beperkten ze als snel de turbodruk, nu beperken ze fuel flow. Het beperkt in beide gevallen het vermogen, alleen nu moeten ze de motoren efficiënter maken voor meer vermogen, daar worden ze dus ook stiller van.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:35 schreef Bluurgh het volgende:
Wat denk je dat er nu gebeurd als ze het benzineverbruik vrijgeven, als er bijna 30 jaar geleden al 1400pk gehaald werd?
dat is juist erg belangrijkquote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:47 schreef Wombcat het volgende:
Dat geneuzel over het geluid.
Zal me echt een zorg zijn hoe die dingen klinken.
+1quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:47 schreef Wombcat het volgende:
Dat geneuzel over het geluid.
Zal me echt een zorg zijn hoe die dingen klinken.
Vind jij. Niet iedereen vindt dat.quote:
over 8 jaar zijn het electromotoren, hoor je helemaal niks meerquote:Op dinsdag 18 maart 2014 23:44 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vind jij. Niet iedereen vindt dat.
Ik vind het belangrijker dat de f1 minder voorspelbaar is geworden door de nieuwe regels en er weer innovatie in de F1 is waardoor deze weer relevant is voor de autoindustrie. Dat dit ten koste is gegaan van het geluid is jammer maar niet meer dan dat.
Eens. Ik had al bij gpupdate gereageerd dat ze hier geen verbod van hadden moeten maken, maar een soort beloningssysteem. Aan het eind van elk gp weekend lever je je brandstof weer in en word er gekeken wie er het minst verbruikt heeft. Belonen met wk punt is onzin, maar is wel in geld wel mogelijk. Ook de eis dat er maar 5 motoren gebruikt mogen worden vind ik niet goed. Gebruik er zoveel als je wilt, maar wie het zuinigst er mee om gaat belonen, niet wie het meest pech heeft bestraffen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 22:27 schreef nils7 het volgende:
Ik vind heel die motorenregel suf...
Kostenbesparing mijn reet anders hadden ze dit niet gedaan want wat kost dit grapje wel niet.
Al die motoren bij houden, gewoon 1 per race weekend.
Is lekker makkelijk bij te houden.
De V6 is prima maar laat het vrij hoeveel brandstof ze mee willen nemen.
Ik snap dat je ERS wil promoten ivm het hybride verhaal, vind ik ook zeker super maar door de brandstof te limiteren is niet goed.
Als iemand nu een goede ERS heeft gebouwd dan winnen ze daar ook wel mee qua PK's en zuinigheid want dan kunnen ze zelf al minder mee nemen.
Had ook beide gekundquote:Op dinsdag 18 maart 2014 23:44 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vind jij. Niet iedereen vindt dat.
Ik vind het belangrijker dat de f1 minder voorspelbaar is geworden door de nieuwe regels en er weer innovatie in de F1 is waardoor deze weer relevant is voor de autoindustrie. Dat dit ten koste is gegaan van het geluid is jammer maar niet meer dan dat.
Ja... alsof dit grapje geen geld kost.quote:Op woensdag 19 maart 2014 07:18 schreef Joene het volgende:
Dan staat er bij elk team voor elke race een nieuwe motor in zoals vroeger
ik heb het toch nergens over geld ,ik zeg alleen dat er dan elke race weer een nieuwe motor instaat.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:32 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ja... alsof dit grapje geen geld kost.
Gewoon goede technologie.
Die (T/K)ERS is niet verkeerd maar had het gewoon een V8 gelaten.
Maar om het nu toe te passen is geen brandstofrestrictie (bijtanken toestaan alleen dan wel met dezelfde pomp zoals de consument heeft dus dik een minuut stilstaan om er wat in te gooien dan dus zuinig aan doen heeft nut), hogere toeren en de V6 met een (K/T)ERS en 1 motor per weekend...
Dan komen we een heel eind.
En weg met die rommel van perse 2 compounds gebruiken...
Dacht dat je dat bedoelde.... had de smiley gemist. hahahaquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:34 schreef Joene het volgende:
[..]
ik heb het toch nergens over geld ,ik zeg alleen dat er dan elke race weer een nieuwe motor instaat.
Hier ben ik het helemaal mee eens. F1 relevant maken/houden voor de auto industrie zodat ze er geld in willen investeren lijkt mij een stuk belangrijker dan de decibellen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 23:44 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vind jij. Niet iedereen vindt dat.
Ik vind het belangrijker dat de f1 minder voorspelbaar is geworden door de nieuwe regels en er weer innovatie in de F1 is waardoor deze weer relevant is voor de autoindustrie. Dat dit ten koste is gegaan van het geluid is jammer maar niet meer dan dat.
Bovendien: Aan dat geluid valt vast nog wel iets te doen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 23:44 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vind jij. Niet iedereen vindt dat.
Ik vind het belangrijker dat de f1 minder voorspelbaar is geworden door de nieuwe regels en er weer innovatie in de F1 is waardoor deze weer relevant is voor de autoindustrie. Dat dit ten koste is gegaan van het geluid is jammer maar niet meer dan dat.
dit dus. Het is misschien spijtig dat het geluid van de V-motoren weg zijn. Maar er is idd iets voor in de plaats gekomen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:01 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens. F1 relevant maken/houden voor de auto industrie zodat ze er geld in willen investeren lijkt mij een stuk belangrijker dan de decibellen.
Ik heb mij tijdens de race ook niet gestoord aan het geluid. Ik vond het wel leuk dat er nu piepende banden en juichend publiek te horen was![]()
Wat mij zondag eigenlijk het meest opviel is dat ik geen echte drs-inhaalactie gezien heb?
Ik vind het ook wel weer typisch voor de F1, gaan zij energie besparen, doen ze dat meteen zo goed dat er geen energie genoeg meer overblijft om kabaal te maken. Op het volume ben ik zelf nooit dol geweest dus het is prima dat dat omlaag is, meer moeite heb ik met de aard van het geluid.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:01 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens. F1 relevant maken/houden voor de auto industrie zodat ze er geld in willen investeren lijkt mij een stuk belangrijker dan de decibellen.
Ik heb mij tijdens de race ook niet gestoord aan het geluid. Ik vond het wel leuk dat er nu piepende banden en juichend publiek te horen was![]()
Op tv heb je daar sowieso minder last van maar ik denk dat het op het circuit toch wel tegenvaltquote:Op woensdag 19 maart 2014 12:14 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
dit dus. Het is misschien spijtig dat het geluid van de V-motoren weg zijn. Maar er is idd iets voor in de plaats gekomen.
En die drs-acties was me ook al opgevallen, denk dat er enkel 1 van Bottas en 1 van Perez in beeld is geweest....
Mijn eerste gedacht op tv was ook nou dat valt zat mee dat nieuwe geluid, maar in het echt denk ik echt dat het een flinke domper is dit nieuwe F1 geluid hoorquote:Op woensdag 19 maart 2014 13:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
Op tv heb je daar sowieso minder last van maar ik denk dat het op het circuit toch wel tegenvalt
Inderdaad. Op vrijdagochtend als de eerste auto's vertrekken uit de spits en jij ergens bij bocht 6 van de nurbergring staat. Dat is/was wel kippenvel hoor tijdens zo een weekendquote:Op dinsdag 18 maart 2014 23:21 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als je op het circuit zit hoor je ze pas op 100 meter of zo
Eerder, op Spa Francorchamps bijvoorbeeld hoorde je bij Stavelot dat er een uit de pits wegreed, kilometers ver weg.
Op tv klinkt het ook idioot maar is het iets minder belangrijk
Daarom maakt Ecclestone zich er ook zo druk over, dit is wederom niet goed voor de populariteit van de sport.quote:Op woensdag 19 maart 2014 18:46 schreef Nieuwschierig het volgende:
Dit geluid is niet meer uniek en zal autosportliefhebber weerhouden een unieke prijs te betalen voor een tribuneplek bij de F1.
Ter vergelijk: Wil je de Le Mans klasse zien op Spa dan betaal je 30 euro voor een heel weekend op de eretribune.
Wil je daarentegen F1 zien dan betaal je 150 euro om op zondagmiddag anderhalf uur met je kont in het gras te zitten.
De enige die tot nu toe niet goed voor de populariteit van de sport was is meneer Ecclestone zelf geweest, en hij wil dat graag zo houden.quote:Op donderdag 20 maart 2014 01:47 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Daarom maakt Ecclestone zich er ook zo druk over, dit is wederom niet goed voor de populariteit van de sport.
Waar?quote:Op donderdag 20 maart 2014 10:48 schreef sanger het volgende:
Ik lees net dat de Mercedes motor niet de veronderstelde 740 PK levert, maar zelfs tot 900 PK...
Zie editquote:Op donderdag 20 maart 2014 10:48 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Waar?
Want dat zijn mooie cijfers
Ik las dat 900 een tikkeltje overdreven is. Dan zou de motor zonder ERS 740pk moeten leveren, wat een ongekend hoge efficiëntie van 43% zou betekenen. Op verschillende fora heb ik ruwe berekeningen langs zien komen en de algemene consensus is 760-800pk incl ERS.quote:Op donderdag 20 maart 2014 10:48 schreef sanger het volgende:
Ik lees net dat de Mercedes motor niet de veronderstelde 740 PK levert, maar zelfs tot 900 PK...
http://www.f1today.net/en(...)oducing-up-to-900hp-
Die 740 is al eens genoemd door Lauda volgens mij toch?quote:Op donderdag 20 maart 2014 11:24 schreef zoem het volgende:
[..]
Ik las dat 900 een tikkeltje overdreven is. Dan zou de motor zonder ERS 740pk moeten leveren, wat een ongekend hoge efficiëntie van 43% zou betekenen. Op verschillende fora heb ik ruwe berekeningen langs zien komen en de algemene consensus is 760-800pk incl ERS.
Dat is inclusief ERS. Hij had het over 580pk (ICE) in een interview.quote:Op donderdag 20 maart 2014 11:56 schreef sanger het volgende:
[..]
Die 740 is al eens genoemd door Lauda volgens mij toch?
http://grandprix247.com/2(...)ing-900-horspepower/quote:Before travelling to Melbourne, Team Chairman Niki Lauda revealed that the basic 1.6 litre Mercedes unit is producing about 580 hp.
Eens, al zit Mercedes wel aan de bovenkant van de raming, met Renault er dicht in de buurt. Ferrari blijft een tikkeltje achterquote:Op donderdag 20 maart 2014 11:24 schreef zoem het volgende:
[..]
Ik las dat 900 een tikkeltje overdreven is. Dan zou de motor zonder ERS 740pk moeten leveren, wat een ongekend hoge efficiëntie van 43% zou betekenen. Op verschillende fora heb ik ruwe berekeningen langs zien komen en de algemene consensus is 760-800pk incl ERS.
Maar is Ferrari verstoppertje aan het spelen dan, zoals al eerder gezegd is? Ze hebben wel een betrouwbare krachtbron gemaakt waarbij alle 6 de rijders (bijna) aan de finish gekomen zijn. Zij hebben voornamelijk hun doel op betrouwbaarheid gezet en niet op prestaties, in iedergeval niets van de toren geblazen. Niemand heeft echt verwachtingen rondom deze motoren. Ze zijn aan het mollenquote:Op donderdag 20 maart 2014 16:19 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Eens, al zit Mercedes wel aan de bovenkant van de raming, met Renault er dicht in de buurt. Ferrari blijft een tikkeltje achter
Heb je een bron? Ben benieuwd naar het hele verhaalquote:Op donderdag 20 maart 2014 19:10 schreef LWD-Godius het volgende:
Ferrari is geen verstoppertje aan het spelen. Van wat ik van de berichtgeving heb gehoord is dat ze problemen hebben met het elektrische deel van de aandrijving en het gevoelige brake-by-wire concept dat de ERS-K moet opladen via de achterremmen. Een ander probleem is dat de Ferrari krachtbron enorm zwaar is ten opzichte van de concurrentie. Maar Ferrari verwacht de problemen met het elektrische gedeelte van hun krachtbron snel op te lossen.
Alonso had in Melbourne in de eerste rondes geen ERS-K tot zijn beschikking daarom werd hij zo makkelijk voorbijgereden door Hülkenberg. Na de derde ronde kreeg hij ERS-K weer tot zijn beschikking maar door softwarematige problemen had hij alleen maar 70% van de kracht van de elektromotoren tot zijn beschikking voor de rest van de race.
Sauber en Marussia hebben hier ook last van.
Zal het even opzoeken. Geen volledige kracht van elektromotoren duurde trouwens maar 10 ronden.quote:Op donderdag 20 maart 2014 19:12 schreef Fiorano het volgende:
[..]
Heb je een bron? Ben benieuwd naar het hele verhaal
Ecclestone heeft het groot gemaaktquote:Op donderdag 20 maart 2014 10:03 schreef TagForce het volgende:
[..]
De enige die tot nu toe niet goed voor de populariteit van de sport was is meneer Ecclestone zelf geweest, en hij wil dat graag zo houden.
quote:Op donderdag 20 maart 2014 19:16 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
Zal het even opzoeken. Geen volledige kracht van elektromotoren duurde trouwens maar 10 ronden.
http://www.f1technical.net/news/19218
http://www.bbc.com/sport/0/formula1/26601612
Het verhaal van dat de Ferrari krachtbron 18 kilogram te zwaar zou zijn kwam van Ted Kravitz, bekend van Ted's notebook. Ik kan zo snel niet terugvinden wanneer hij er over begint.
Dramatisch inderdaadquote:Op vrijdag 21 maart 2014 17:13 schreef Gramulanion het volgende:
Dit zegt wel genoeg, wát een verschil.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |