abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137636516
De mengkraan in de badkamer van mijn huurwoning is kapot. Lastig natuurlijk.
Heb de verhuurder gebeld en gevraagd om herstel, maar deze wees me haarfijn op de 'wie/wat' lijst die bij het huurcontract hoort.
Daar staat dus in dat mengkranen, douchekop, planchet etc allemaal voor rekening van huurder zijn.
Nu is het zo dat ik bij aanvaarding van de woning tegen een hogere huur een gerenoveerde badkamer en keuken heb gekregen. Daarbij zijn o.a. deze zaken vervangen.
Kan ik op basis van het feit dat ik er dus eigenlijk ook al iedere maand extra voor betaal eisen dat de verhuurder deze kosten op zich neemt?
pi_137636639
Nee, die kosten zijn voor jou.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_137636699
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:16 schreef sittingtuck het volgende:
De mengkraan in de badkamer van mijn huurwoning is kapot. Lastig natuurlijk.
Heb de verhuurder gebeld en gevraagd om herstel, maar deze wees me haarfijn op de 'wie/wat' lijst die bij het huurcontract hoort.
Daar staat dus in dat mengkranen, douchekop, planchet etc allemaal voor rekening van huurder zijn.
Nu is het zo dat ik bij aanvaarding van de woning tegen een hogere huur een gerenoveerde badkamer en keuken heb gekregen. Daarbij zijn deze zaken o.a. vervangen.
Kan ik op basis van het feit dat ik er dus eigenlijk ook al voor betaal eisen dat de verhuurder deze kosten op zich neemt?
Lijkt mij niet, je hebt immers een gerenoveerd badkamer en keuken ontvangen, maar ook voor deze gerenoveerde badkamer en keuken geldt dat "mengkranen, douchekop, planchet etc allemaal voor rekening van huurder zijn" zoals in het contract vermeldt.
Hoe lang woon je er?
pi_137636787
Onderhoudscontract?
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 11 maart 2014 @ 22:21:58 #5
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_137636867
Dat zal je toch echt zelf moeten gaan betalen.
Voor dit soort dingen had ik altijd het onderhoudscontract bij de woningbouw kwamen ze voor alles wat je nodig had *O*
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_137637099
Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat zo'n mengkraan nou daadwerkelijk kost.
En of het wel de moeite is om voor die paar knaken stennis te gaan schoppen, met het gevolg dat je hiermee de relatie tussen jou en je verhuurder verslechtert.
pindazakje
pi_137637167
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:21 schreef Moppert het volgende:
Dat zal je toch echt zelf moeten gaan betalen.
Voor dit soort dingen had ik altijd het onderhoudscontract bij de woningbouw kwamen ze voor alles wat je nodig had *O*
Alleen is dit geen woningbouw.

Ik zou de kraan erin zetten TS, maar da wel de oude terug zetten als je weggaat.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_137637249
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:25 schreef Chinless het volgende:

[..]

Alleen is dit geen woningbouw.

Ik zou de kraan erin zetten TS, maar da wel de oude terug zetten als je weggaat.
Het is wel woningbouw :)
pi_137637337
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:25 schreef Hyaenidae het volgende:
Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat zo'n mengkraan nou daadwerkelijk kost.
En of het wel de moeite is om voor die paar knaken stennis te gaan schoppen, met het gevolg dat je hiermee de relatie tussen jou en je verhuurder verslechterd.
Ben ik niet geheel met je eens, als je ergens recht op hebt mag je dat ook vragen vind ik (al lijkt mij dat hier niet het geval). Je hebt een zakelijke overeenkomst met je verhuurder, geen vriendschappelijke relatie. Andersom werkt het ook niet zo als je opeens een maand een paar euro minder huur betaalt...
pi_137637379
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:26 schreef sittingtuck het volgende:

[..]

Het is wel woningbouw :)
Hoe lang woon je er?
  dinsdag 11 maart 2014 @ 22:30:02 #11
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_137637463
Als de badkamer gerenoveerd is: hoe lang zit die mengkraan er dan op? Kan nooit zo snel kapot gaan, dus wellicht kan je nog iets terugkrijgen bij de leverancier

Edit: ah, al 5 jaar oud

[ Bericht 9% gewijzigd door Mark op 11-03-2014 22:36:15 ]
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_137637513
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:19 schreef manifold het volgende:

[..]

Lijkt mij niet, je hebt immers een gerenoveerd badkamer en keuken ontvangen, maar ook voor deze gerenoveerde badkamer en keuken geldt dat "mengkranen, douchekop, planchet etc allemaal voor rekening van huurder zijn" zoals in het contract vermeldt.
Hoe lang woon je er?
Dat standaard wie/wat lijstje krijgt iedereen bij z'n contract. maar ik dacht dus omdat ik al redelijk bijbetaal per maand t.o.v. van buren die geen verbeteringen hebben gevraagd ik wellicht iets meer mocht eisen.

Is het overigens niet vreemd dat een mengkraan voor last van de huurder komt?
Ieder fatsoenlijke (huur)woning heeft toch een werkende mengkraan? Douchemengkraan in dit geval.
Van een wcbril of planchet kan ik het me goed voorstellen.
pi_137637538
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:28 schreef manifold het volgende:

[..]

Hoe lang woon je er?
5 jaar.
pi_137637795
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:30 schreef sittingtuck het volgende:

[..]

Dat standaard wie/wat lijstje krijgt iedereen bij z'n contract. maar ik dacht dus omdat ik al redelijk bijbetaal per maand t.o.v. van buren die geen verbeteringen hebben gevraagd ik wellicht iets meer mocht eisen.

Ieder fatsoenlijke (huur)woning heeft toch een werkende mengkraan? Douchemengkraan in dit geval.
Je hebt toch bijbetaald voor een gerenoveerde woning, niet voor extra service?

De woning is opgeleverd met een werkende mengkraan, maar na 5 jaar wonen en gebruik kunnen die dingen kapot gaan. Heel vervelend maar zoals je contract zegt ben jij daar als huurder verantwoordelijk voor.
pi_137638025
Ok bedankt mensen.
Misschien een beetje gekke vraag, maar is het zo dat je 'eeuwig' blijf bijbetalen voor de verbeteringen die je hebt gevraagd? Niet dat ik het van plan ben, maar stel ik woon nog 40 jaar in deze woning dan heb ik die verbeteringen wel 6x betaald denk ik.
  dinsdag 11 maart 2014 @ 22:42:40 #16
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_137638346
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:38 schreef sittingtuck het volgende:
Ok bedankt mensen.
Misschien een beetje gekke vraag, maar is het zo dat je 'eeuwig' blijf bijbetalen voor de verbeteringen die je hebt gevraagd? Niet dat ik het van plan ben, maar stel ik woon nog 40 jaar in deze woning dan heb ik die verbeteringen wel 6x betaald denk ik.
Meestal word de huur verhoogd na dat soort verbeteringen, dus ja dat betaal je in principe eeuwig door.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_137638602
quote:
Ok bedankt mensen.
De hoogte van de huur kan onder andere gebaseerd zijn op keukenuitrusting en sanitaire voorzieningen, dus ja.

Had je je dit echter allemaal niet 5 jaar geleden moeten afvragen?
pi_137638995
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:46 schreef manifold het volgende:

[..]

De hoogte van de huur kan onder andere gebaseerd zijn op keukenuitrusting en sanitaire voorzieningen, dus ja.

Had je je dit echter allemaal niet 5 jaar geleden moeten afvragen?
Uiteraard, maar toen kreeg ik nog huursubsidie dus maakte het niet uit ;)
pi_137639149
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:52 schreef sittingtuck het volgende:

[..]

Uiteraard, maar toen kreeg ik nog huursubsidie dus maakte het niet uit ;)
Dus als iemand anders het voor je betaalt maakt het je niet uit... Vreemde beredenering... Ik hoop dat dat je douchekop morgen ook kapot is.
pi_137639204
quote:
Ok bedankt mensen.
Dat is nou het voordeel voor die verhuurder, jij blijft eeuwig betalen. :')
Optimist tot in de kist
pi_137639271
quote:

[..]

Dat los je meestal op met een onderhoudscontract. ;)
Optimist tot in de kist
pi_137639368
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:54 schreef manifold het volgende:

[..]

Dus als iemand anders het voor je betaalt maakt het je niet uit... Vreemde beredenering... Ik hoop dat dat je douchekop morgen ook kapot is.
Dan lees je echt niet goed
Schrijf ik ergens dat ik het erg vind om een hogere huur te betalen?
De verhuurder bood me zelf aan deze verbeteringen te doen en rekende me voor dat ik zelfs nog binnen de huursubsidie zou blijven.

[ Bericht 4% gewijzigd door sittingtuck op 11-03-2014 23:09:29 (beutje aanpassen) ]
pi_137639586
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:56 schreef trovey het volgende:

[..]

Maar dat kan je niet laten betalen door je huursubsidie..
pi_137639803
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:56 schreef trovey het volgende:

[..]

Dat zit bij mijn verhuurder al op het niveau spijkertje voor een schilderij in de muur slaan

Volgens mij gaat het bij een douchemengkraan toch wel om een serieus klusje in tijd en euro's ?
pi_137640033
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 23:05 schreef sittingtuck het volgende:

[..]

Dat zit bij mijn verhuurder al op het niveau spijkertje voor een schilderij in de muur slaan

Volgens mij gaat het bij een douchemengkraan toch wel om een serieus klusje in tijd en euro's ?
Ene exemplaar even losschroeven en een compleet nieuwe set er weer opzetten.....ze doen vaak niet aan onderdeeltjes vervangen (welk bedrijf eigenlijk nog wel), hier althans niet toen de afsluiting tussen de afvoerbuis en de wastafel zelf vergaan was na al die jaren, zou een kwestie moeten zijn van een soort rubberring vervangen, gaan ze de helft van de afvoer vervangen. :P Recent hier ook de stortbak vervangen, het doorlopen was niet meer te verhelpen na 26 jaar gebruik dus een nieuwe....2 binnen 2 weken want de monteur kreeg de afvoer naar de pot niet waterdicht bij de eerste stortbak, het water stroomde meer naast de pot dan erin. :')
Optimist tot in de kist
pi_137640055
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:58 schreef sittingtuck het volgende:

[..]

Dan lees je echt niet goed
Schrijf ik ergens dat ik het erg vind om een hogere huur te betalen?
De verhuurder bood me zelf aan deze verbeteringen te doen en rekende me voor dat ik zelfs nog binnen de huursubsidie zou blijven.
Je reactie is wel erg zuur en tekenend voor de huidige maatschappij, maar dát dacht je denk ik ook van mij.
Ironisch :)
Fair enough, ik trek m'n opmerking terug, was niet erg redelijk. En als je douchekop het toch begeeft morgen kom ik hem repareren. ;)
pi_137640165
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 23:10 schreef manifold het volgende:

[..]

Fair enough, ik trek m'n opmerking terug, was niet erg redelijk. En als je douchekop het toch begeeft morgen kom ik hem repareren. ;)
Had ik m'n reactie nét aangepast! :D

Maar het aanbod staat genoteerd. :)
pi_137642062
Scharnieren, sloten, kranen etc.
Voor huurder: Gangbaar houden, regelmatig controleren van de beweegbaarheid, oliën, smeren of ontkalken van beweegbare onderdelen

Voor verhuurder:
Grote reparaties, vervanging

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/geldigheidsdatum_11-03-2014

Ze kunnen nog zoveel noteren in een contract, wil nog niet zeggen dat het ook geldig is.
pi_137642095
Kun je niet alsnog een servicecontract afsluiten? Wat zeggen de voorwaarden?
dag
  dinsdag 11 maart 2014 @ 23:54:07 #30
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_137642230
quote:

[..]

Ik heb ook een huurwoning van een woningcorporatie maar zelfs als mijn wcbril kapot gaat kan ik gewoon gratis een nieuwe krijgen.
pi_137642302
Of je schaft zelf een nieuwe luxe wauwie de paupie mengkraan en plaatst de oude "defekte" terug bij verhuizing.

Of je koopt een elcheapo mengkraan zoals de woningbouw zelf ook gebruikt natuurlijk.

Onderhoudscontract moet je alleen doen als je to-taal niet technisch/handig bent of geld teveel hebt.
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_137642374
Bij veel corporaties hč je zo'n contract er met 1 bezoek per jaar al uit..
dag
  woensdag 12 maart 2014 @ 00:02:35 #33
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_137642604
Geen garantie meer? O.a. Grohe hanteerd "verlengde" garantie op binnenwerken van mengkranen, als ik mij niet vergis. Dacht zelfs tot 10 jaar.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
pi_137642665
quote:

[..]

Heb ik me destijds ook over verbaasd. Bij mijn woningcorporatie is het zelfs zo dat het verplicht is om Grohe kranen+douche in de douche achter te laten bij verhuizing, dus al zou ik hem vervangen ivm defekt zijn dan moet dat dus een Grohe worden. :{
pi_137645806
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 00:04 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Heb ik me destijds ook over verbaasd. Bij mijn woningcorporatie is het zelfs zo dat het verplicht is om Grohe kranen+douche in de douche achter te laten bij verhuizing, dus al zou ik hem vervangen ivm defekt zijn dan moet dat dus een Grohe worden. :{
Kleine reparaties.....
Vervangen behoort tot grote reparaties welke voor de wbv zijn.
pi_137648288
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 23:50 schreef klipper het volgende:
Scharnieren, sloten, kranen etc.
Voor huurder: Gangbaar houden, regelmatig controleren van de beweegbaarheid, oliën, smeren of ontkalken van beweegbare onderdelen

Voor verhuurder:
Grote reparaties, vervanging

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/geldigheidsdatum_11-03-2014

Ze kunnen nog zoveel noteren in een contract, wil nog niet zeggen dat het ook geldig is.
Vervangen van een kraan wordt als kleine herstelling gezien.
Zo niet dan gooit de verhuurder het er wel op dat je hem niet ontkalkt hebt.

Edit: Lees net hier onze eigen onderhouds ABC en daar staat over vervangen niets in (op de hoofdkraan na). In de ABC van Vestia staat dat zij het doen. Ergens ook wel logisch want het zit gewoon vast aan het huis.

Ik zou dus zeggen hun moeten het vervangen echter als ze kunnen aantonen dat je de kraan niet goed onderhouden hebt komt het voor jouw rekening.

[ Bericht 15% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 12-03-2014 10:06:53 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_137650030
Als de hele handel is gerenoveerd zit er toch zeker nog wel iets van garantie op die kraan? Zo niet dan heb je pech.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_137652566
Het zijn vaak ook nogal basic lijstjes...
Er staat althans op de mijne geen uitsplitsing naar vervanging of onderhoud/klein herstel..

Bijvoorbeeld:

Keukenkastjes ---- Huurder.

Maar wat dat precies aangeeft?
pi_137654386
Google op ' besluit klein herstel' oid en je vindt de wettelijke basis ;).
Ouderdom= verhuurder
Reparatie= huurder
In veel gevallen...
dag
  woensdag 12 maart 2014 @ 13:44:27 #40
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_137655501
Een kraan is ook gewoon punten waard in het punten systeem, is voor rekening verhuurder.

Contract van verhuurder staat niet boven de wet ... en reparatie is niet vervangen. Wel zullen ze niet zo'n achterlijk dure mengkraan terugplaatsen maar een gewone met 2 draaiknoppen.
Dum de dum
pi_137655561
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 13:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Een kraan is ook gewoon punten waard in het punten systeem, is voor rekening verhuurder.

Contract van verhuurder staat niet boven de wet ... en reparatie is niet vervangen. Wel zullen ze niet zo'n achterlijk dure mengkraan terugplaatsen maar een gewone met 2 draaiknoppen.
lees het besluit kleine herstellingen maar na en kom dan met je bron ;).
dag
pi_137656390
Zelf vervangen en als je eruit gaat de oude kraan er weer opzetten.
  woensdag 12 maart 2014 @ 14:19:57 #43
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_137656561
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 13:45 schreef Peter het volgende:

[..]

lees het besluit kleine herstellingen maar na en kom dan met je bron ;).
Lees het zelf nog een keer

reparaties + onderhoud -> huurder
vervanging -> verhuurder
Dum de dum
pi_137656762
Een kraan hoeft niet zomaar vervangen te worden hč? Binnenwerk is gewoon te repareren.
Maar goed, wellicht zit er garantie op..
dag
pi_137659490
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 13:44 schreef Fe2O3 het volgende:

Contract van verhuurder staat niet boven de wet ... en reparatie is niet vervangen.
Juist. Al die figuren die hier weer onzin lopen te verkondigen alsof ze er ook maar iets van afweten.

quote:
Wel zullen ze niet zo'n achterlijk dure mengkraan terugplaatsen maar een gewone met 2 draaiknoppen.
Dat zou ik niet pikken. Nee, gewoon schrijven dat ze de kraan moeten komen herstellen omdat het geen kleine herstelling betreft, en dat je anders iemand laat komen die dat gaat herstellen of een vergelijkbare nieuwe kraan plaatst en dat je dat dan met je huur gaat verrekenen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_137663028
Binnen 5 jaar je kraan vernaggelen is geen normale slijtage, is ook een hele normale redenatie..
dag
pi_137663533
Huurder doet kleine simpele reparaties aan de kraan zolang die geen ingewikkelde technische kennis vereisen (rubbertjes e.d.)
Verhuurder vervangt de kraan bij defecten en draagt zorg voor technisch ingewikkelde reparaties.

Weet niet hoe het exact in de wet staat, maar volgens mij komt het hier wel op neer.

Toen wij nog verhuurden, deden we alle reparaties zelf. Daar hebben we toen tot besloten omdat een natte stinkende student bij ons voor de deur stond met een klein onderdeel, die toen we de schade in de kamer opnamen stelde dat hij niet kon weten dat je de ontluchtingskraan op de radiator er niet helemaal uit moet draaien. :P
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  donderdag 13 maart 2014 @ 03:25:38 #48
174598 zakstront
het gaat om de inhoud
pi_137682971
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 18:16 schreef hottentot het volgende:
Huurder doet kleine simpele reparaties aan de kraan zolang die geen ingewikkelde technische kennis vereisen (rubbertjes e.d.)
Verhuurder vervangt de kraan bij defecten en draagt zorg voor technisch ingewikkelde reparaties.
...
Precies, zie ook hier voor bron: Wie doet wat aan onderhoud
Dit is dwingend recht; het huurcontract mag niet slechter zijn dan de wet, anders gelden die bepalingen in het contract niet: Huurrecht (I): onderhoud en reparaties.

Je kan eens kijken of er een huurdersvereniging bij de corporatie zit, die kan wat aan die onderhoudslijst doen.
maar het oog wil ook wat
pi_137693186
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 17:56 schreef Peter het volgende:
Binnen 5 jaar je kraan vernaggelen is geen normale slijtage, is ook een hele normale redenatie..
Dit
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  PR/Manusje van alles donderdag 13 maart 2014 @ 14:39:43 #50
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_137693694
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 17:56 schreef Peter het volgende:
Klopt. Vervangen doet de Woningbouw pas na de tijd dat het sanitair mee moet gaan. Dat kán 30 jaar zijn. Of 25...
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_137693805
Op m'n mengkraan zat 6 jaar garantie. Check eerst eens of dat bij jou ook niet het geval is.
pi_137697360
quote:
14s.gif Op donderdag 13 maart 2014 14:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Klopt. Vervangen doet de Woningbouw pas na de tijd dat het sanitair mee moet gaan. Dat kán 30 jaar zijn. Of 25...
Dat zou bijzonder raar en onwettelijk zijn.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  PR/Manusje van alles donderdag 13 maart 2014 @ 20:05:58 #53
Toezicht is gezond!
pi_137705636
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 16:39 schreef hottentot het volgende:

[..]

Dat zou bijzonder raar en onwettelijk zijn.
hoezo raar? En kom maar op dan met die wettekst ^O^
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_137706057
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 20:05 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

hoezo raar? En kom maar op dan met die wettekst ^O^
Is al meerdere keren gesteld hier inclusief wetteksten dat de woningbouw verantwoording draagt voor het vervangen van een defecte kraan.

Die links kun je hierboven meerdere keren aantreffen, en ga ik niet herhalen.
  PR/Manusje van alles donderdag 13 maart 2014 @ 21:42:33 #55
Toezicht is gezond!
pi_137711201
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 20:14 schreef hottentot het volgende:

[..]

Is al meerdere keren gesteld hier inclusief wetteksten dat de woningbouw verantwoording draagt voor het vervangen van een defecte kraan.

Die links kun je hierboven meerdere keren aantreffen, en ga ik niet herhalen.
quote:
d. het, zonder dat daaraan noemenswaardige kosten verbonden zijn, vervangen en vernieuwen van bestanddelen en onderdelen van de woonruimte, die gemakkelijk zijn te vervangen en zich binnen het woonruimtegedeelte van het gehuurde bevinden, waaronder in elk geval:

– kraanleertjes en andere eenvoudig te vervangen onderdelen van kranen;
quote:
e. het gangbaar houden, regelmatig controleren van de beweegbaarheid en zonodig oliën en smeren of ontkalken van beweegbare onderdelen, waaronder in elk geval:

– kranen;
Waar staat nou dan dat de woningstichting de gehele kraan moet vervangen bij een defect?
pi_137711841
quote:
10s.gif Op donderdag 13 maart 2014 21:42 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

[..]

[..]

Waar staat nou dan dat de woningstichting de gehele kraan moet vervangen bij een defect?
Niet de boel verdraaien graag.

Ik stelde dat als de kraan vervangen moet worden dit door de woningbouw moet gebeuren. Ik stelde niet dat zij bij een defect de gehele kraan moeten vervangen. Zijn toch twee totaal verschillende zinnen.

EDIT:

Ik zie dat ik mij hierboven zo uitdrukte, maar uit eerdere postings word de strekking duidelijk.
Hier kort, duidelijk en ondubbelzinnig.

Moet de kraan vervangen worden, dan is de verhuurder hiervoor volgens de wet verantwoordelijk.
  PR/Manusje van alles donderdag 13 maart 2014 @ 22:05:42 #57
Toezicht is gezond!
pi_137712670
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 21:52 schreef hottentot het volgende:

[..]

Niet de boel verdraaien graag.

Ik stelde dat als de kraan vervangen moet worden dit door de woningbouw moet gebeuren. Ik stelde niet dat zij bij een defect de gehele kraan moeten vervangen. Zijn toch twee totaal verschillende zinnen.

EDIT:

Ik zie dat ik mij hierboven zo uitdrukte, maar uit eerdere postings word de strekking duidelijk.
Hier kort, duidelijk en ondubbelzinnig.

Moet de kraan vervangen worden, dan is de verhuurder hiervoor volgens de wet verantwoordelijk.
Dat is dus niet waar. Waar staat dat dan in de wet?
pi_137712702
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 21:52 schreef hottentot het volgende:

[..]
Tenzij de kraan door ondeugdelijk gebruik en gebrek aan onderhoud voortijdig onherstelbaar beschadigd is geraakt.

Een normale mengkraan gaat wel wat langer mee dan 5 jaar. Ik ben dan ook benieuwd naar wat er daadwerkelijk defect is aan de kraan voordat we hier weer een eindeloze welles-nietes discussie krijgen.
pi_137713068
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Tenzij de kraan door ondeugdelijk gebruik en gebrek aan onderhoud voortijdig onherstelbaar beschadigd is geraakt.

Een normale mengkraan gaat wel wat langer mee dan 5 jaar. Ik ben dan ook benieuwd naar wat er daadwerkelijk defect is aan de kraan voordat we hier weer een eindeloze welles-nietes discussie krijgen.
Ik spreek ook in algemene zin, en niet specifiek over de kraan van dit topic. (Want we weten niet wat er aan mankeert, kan een slecht artikel zijn dat vervangen dient te worden, kan ook een leertje zijn)

En ja natuurlijk kent het besluit de regel dat als het defect verwijtbaar is aan de huurder dat deze ook voor de schade op dient te draaien.
pi_137713208
Kijk, dit blijft terugkomen terwijl de TS daar allang antwoord op had kunnen geven.

TS: Wat is er mis met de mengkraan? Is ie onherstelbaar beschadigd/ de kosten van reparatie zijn hoger dan een nieuwe complete kraan of lekt ie alleen maar een beetje?
  PR/Manusje van alles donderdag 13 maart 2014 @ 22:17:51 #61
Toezicht is gezond!
pi_137713358
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:15 schreef Kloonhommel het volgende:
Kijk, dit blijft terugkomen terwijl de TS daar allang antwoord op had kunnen geven.

TS: Wat is er mis met de mengkraan? Is ie onherstelbaar beschadigd/ de kosten van reparatie zijn hoger dan een nieuwe complete kraan of lekt ie alleen maar een beetje?
in alle gevallen draait de huurder er zelf voor op...
pi_137713478
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Ik weet het, heb het zelf al eens ondervonden. Wist niet beter of dat de verhuurder dit vervangt, is immers hun huis die ik huur. Doen ze lekker slim vind ik, de grote onderhoud is eens in de zoveel tijd en de kosten hiervan hebben ze zo verdiend met het niet doen van kleine reparaties en lekker veel huur vangen.
  PR/Manusje van alles donderdag 13 maart 2014 @ 22:30:46 #63
Toezicht is gezond!
pi_137714144
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:19 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Ik weet het, heb het zelf al eens ondervonden. Wist niet beter of dat de verhuurder dit vervangt, is immers hun huis die ik huur. Doen ze lekker slim vind ik, de grote onderhoud is eens in de zoveel tijd en de kosten hiervan hebben ze zo verdiend met het niet doen van kleine reparaties en lekker veel huur vangen.
je bent een typische huurder. :D

Kleine reparaties hoeven ze niet te doen omdat dat wettelijk bij de huurder ligt. Veel stichtingen hebben als service een onderhoudscontract in de aanbieding. Terwijl ze daar niet eens tot verplicht zijn.

Heb je enig idee hoe de huur samen is gesteld van je woning? En wat het planmatige onderhoud per woning kost? Los van mutatiewerkzaamheden en niet planmatig onderhoud. Het kost de stichting juist meer geld als een huis niet onderhouden wordt, door de huurder of door de stichting.

Zelfde als de huurverhoging van vorig jaar. Dat er gedacht wordt dat de stichtingen daar mooi mee cashen. Nou, dat is dus niet zo. Minister Blok casht flink met zijn verhuurdersheffing en de saneringsheffing.
pi_137714247
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Nee. (tenzij de huurder zwak in zijn schoenen staat en zich laat overbluffen)

1. Het besluit kleine herstellingen spreekt zeer duidelijk alleen over onderdelen van kranen, en niet over het vervangen van een hele kraan.

2. Er mag niet ten nadele van huurder worden afgeweken van de lijst in het besluit kleine herstellingen, het besluit is namelijk van semi-dwingend recht, en mag alleen in het voordeel van de huurder worden aangepast. Ook in huurcontracten mag niet ten nadele van de huurder worden afgeweken van de lijst.

3. Indien specifieke technische kennis is vereist is de verhuurder verantwoordelijk.

4. Noemenswaardige kosten ten aanzien van een kraan hetzij reparatie hetzij vervanging zijn ook voor de verhuurder.

Hier kun je aan toevoegen:

Als het defect aantoonbaar is ontstaan door een gebrek aan onderhoud waarvoor huurder dient zorg te dragen kan hiervan worden afgeweken en dient de huurder voor de reparatie/vervanging op te draaien.

Gangbaar voor een mengkraan is dacht ik elke drie jaar even het binnenwerk te reinigen, niemand doet dit en daar maken verhuurders gebruik van. Maar in beginsel is de verhuurder verantwoordelijk voor vervanging van een kraan.
pi_137714345
quote:
1s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:30 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

je bent een typische huurder. :D

Kleine reparaties hoeven ze niet te doen omdat dat wettelijk bij de huurder ligt. Veel stichtingen hebben als service een onderhoudscontract in de aanbieding. Terwijl ze daar niet eens tot verplicht zijn.

Heb je enig idee hoe de huur samen is gesteld van je woning? En wat het planmatige onderhoud per woning kost? Los van mutatiewerkzaamheden en niet planmatig onderhoud. Het kost de stichting juist meer geld als een huis niet onderhouden wordt, door de huurder of door de stichting.

Zelfde als de huurverhoging van vorig jaar. Dat er gedacht wordt dat de stichtingen daar mooi mee cashen. Nou, dat is dus niet zo. Minister Blok casht flink met zijn verhuurdersheffing en de saneringsheffing.
De laatste paar zinnen wist ik al. En toch cashen ze flink. Dat ze een deel van wat ze binnenhalen weg moeten geven is kut voor hun maar arm worden ze niet. De directeur van een willekeurig verhuurdersbedrijf krijgt nog een tiental miljoenen mee als hij besluit te stoppen.
  PR/Manusje van alles donderdag 13 maart 2014 @ 22:47:34 #66
Toezicht is gezond!
pi_137715115
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:32 schreef hottentot het volgende:

[..]

Nee. (tenzij de huurder zwak in zijn schoenen staat en zich laat overbluffen)

1. Het besluit kleine herstellingen spreekt zeer duidelijk alleen over onderdelen van kranen, en niet over het vervangen van een hele kraan.

2. Er mag niet ten nadele van huurder worden afgeweken van de lijst in het besluit kleine herstellingen, het besluit is namelijk van semi-dwingend recht, en mag alleen in het voordeel van de huurder worden aangepast. Ook in huurcontracten mag niet ten nadele van de huurder worden afgeweken van de lijst.

3. Indien specifieke technische kennis is vereist is de verhuurder verantwoordelijk.

4. Noemenswaardige kosten ten aanzien van een kraan hetzij reparatie hetzij vervanging zijn ook voor de verhuurder.

Hier kun je aan toevoegen:

Als het defect aantoonbaar is ontstaan door een gebrek aan onderhoud waarvoor huurder dient zorg te dragen kan hiervan worden afgeweken en dient de huurder voor de reparatie/vervanging op te draaien.

Gangbaar voor een mengkraan is dacht ik elke drie jaar even het binnenwerk te reinigen, niemand doet dit en daar maken verhuurders gebruik van. Maar in beginsel is de verhuurder verantwoordelijk voor vervanging van een kraan.
maar dus niet zolang de kraan binnen de te verwachten levensduur kapot gaat...
pi_137715342
quote:
1s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:47 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

maar dus niet zolang de kraan binnen de te verwachten levensduur kapot gaat...
Erg creatief bedacht, maar hoe kom je daar nu weer bij?

Stuk is stuk en of die kraan nu een week of 50 jaar oud is maakt niet uit.
pi_137715886
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:51 schreef hottentot het volgende:

[..]

Toon maar aan als huurder. Heb je gerechtelijke uitspraken die jouw beweringen staven? Linkjes?
dag
pi_137716030
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:00 schreef Peter het volgende:

[..]

Toon maar aan als huurder. Heb je gerechtelijke uitspraken die jouw beweringen staven? Linkjes?
Nee nu is het jouw beurt.

Ik heb de regels benoemd, jij stelt dat het gelul is toon maar aan dat de wettelijk bepaalde regels incorrect zijn dan.

Tot die tijd geloof ik er geen donder van.

(tevens toon maar wat precies aan.., iets duidelijker zou fijn zijn.)
pi_137716204
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:02 schreef hottentot het volgende:

[..]

Nee nu is het jouw beurt.

Ik heb de regels benoemd, jij stelt dat het gelul is toon maar aan dat de wettelijk bepaalde regels incorrect zijn dan.

Tot die tijd geloof ik er geen donder van.

(tevens toon maar wat precies aan.., iets duidelijker zou fijn zijn.)
Regulier onderhoud is voor de huurder. Vervanging vanwege levensduur/slijtage niet. Maar daar is na 5 jaar toch echt geen sprake van. Jij roept dat het anders is dan in de reglementen/besluiten staat. Dan zullen mensen met jouw standpunt vast wel eens gelijk hebben gekregen bij het kantongerecht. Bewijs dan maar.
dag
pi_137716309
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:05 schreef Peter het volgende:

[..]

Regulier onderhoud is voor de huurder. Vervanging vanwege levensduur/slijtage niet. Maar daar is na 5 jaar toch echt geen sprake van. Jij roept dat het anders is dan in de reglementen/besluiten staat. Dan zullen mensen met jouw standpunt vast wel eens gelijk hebben gekregen bij het kantongerecht. Bewijs dan maar.
Nee kom op zeg, zo werkt het niet. Doe er zelf ook wat voor.

En jullie hoeven niets op te zoeken en alleen maar te roepen dat ik (en anderen in dit topic) fout zitten.

Regels die ik aangetoond heb hier zijn toch duidelijk en correct, ben je het er niet mee ééns dan toon je mijn ongelijk maar aan, doe je dat niet dan post je nog maar een lekker eind weg hier.
pi_137716365
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:08 schreef hottentot het volgende:

[..]

Nee kom op zeg, zo werkt het niet. Doe er zelf ook wat voor.

En jullie hoeven niets op te zoeken en alleen maar te roepen dat ik (en anderen in dit topic) fout zitten.

Regels die ik aangetoond heb hier zijn toch duidelijk en correct, ben je het er niet mee ééns dan toon je mijn ongelijk maar aan, doe je dat niet dan post je nog maar een lekker eind weg hier.
Ik werk al 8 jaar voor diverse grote verhuurders, ik bouw op mijn ervaring en trainingen. Waarom zou ik mijn ongelijk gaan proberen te bewijzen? Dacht het dus niet :+.
dag
pi_137716437
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:09 schreef Peter het volgende:

[..]

Ik werk al 8 jaar voor diverse grote verhuurders, ik bouw op mijn ervaring en trainingen. Waarom zou ik mijn ongelijk gaan proberen te bewijzen? Dacht het dus niet :+.
Nee je moet natuurlijk je eigen gelijk gaan aantonen slimpie :P iedereen kan wel roepen dat hij overal werkt, wil nog niet zeggen dat hij het bij het juiste eind heeft.

Je ongelijk aantonen daar zijn altijd 100.000 andere leden voor :)
pi_137716662
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:10 schreef hottentot het volgende:

[..]

Nee je moet natuurlijk je eigen gelijk gaan aantonen slimpie :P iedereen kan wel roepen dat hij overal werkt, wil nog niet zeggen dat hij het bij het juiste eind heeft.

Je ongelijk aantonen daar zijn altijd 100.000 andere leden voor :)
Ik ben nog niet in het ongelijk gesteld met mijn standpunt, dus ik heb geen reden tot twijfelen. Zo simpel zie ik het ;).
dag
pi_137716764
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:14 schreef Peter het volgende:

[..]

Ik ben nog niet in het ongelijk gesteld met mijn standpunt, dus ik heb geen reden tot twijfelen. Zo simpel zie ik het ;).
Nou dat is dan ideaal.

Hebben we beiden gelijk :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_137716793
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:16 schreef hottentot het volgende:

[..]

Nou dat is dan ideaal.

Beter gaat het niet worden denk ik dan ;).
dag
  PR/Manusje van alles donderdag 13 maart 2014 @ 23:50:57 #77
Toezicht is gezond!
pi_137718234
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:16 schreef hottentot het volgende:

[..]

Nou dat is dan ideaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
jij roept anders steeds dat de wet iets anders zegt. Maar dat kan je niet bewijzen.
  PR/Manusje van alles vrijdag 14 maart 2014 @ 07:51:31 #78
Toezicht is gezond!
pi_137721519
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:51 schreef hottentot het volgende:

[..]

Wanneer een kraan stuk is moet de huurder die kraan repareren. Staat letterlijk in de wet. Ik kan er niets anders van maken hoor. :D
  vrijdag 14 maart 2014 @ 09:04:49 #79
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_137722319
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 07:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Wanneer een kraan stuk is moet de huurder die kraan repareren. Staat letterlijk in de wet. Ik kan er niets anders van maken hoor. :D
Stuk eigenwijs

Reparatie is iets HERSTELLEN, eventueel met nieuwe onderdelen, zoals een kraanrubbertje.

Vervangen is is VERVANGEN.

Pak de van Dale er eens bij.

Verder staat er 'zonder substantiele kosten' een loodgieter + kraan van zo'n beetje 50% van een maand huur zijn substantiele kosten; want zoveel kost een goede mengkraan.
Dum de dum
pi_137726312
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 09:04 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Stuk eigenwijs

Reparatie is iets HERSTELLEN, eventueel met nieuwe onderdelen, zoals een kraanrubbertje.

Vervangen is is VERVANGEN.

Pak de van Dale er eens bij.

Verder staat er 'zonder substantiele kosten' een loodgieter + kraan van zo'n beetje 50% van een maand huur zijn substantiele kosten; want zoveel kost een goede mengkraan.
50 tientjes voor een kraan en 50 tientjes voor het werk. Vertel mij eens waar ik voor 200 euro per maand kan huren. Daarnaast is een kraan op bestaande aansluitingen prima door een doe het zelver te vervangen.
pi_137728780
quote:
Ok bedankt mensen.
ja daar blijf je voor betalen (huurverhoging) tot je vertrekt, daarna betaald de nieuwe huurder het ook nog eens!

wij wilde een vaste trap naar de zolder laten plaatsen in combinatie met huurverhoging (huur zou 50 euro per maand omhoog gaan), volgens hun moesten ze een hoop kosten maken om die vaste trap te laten maken en te laten plaatsen (om en nabij de 6000 euro), wat ik persoonlijk wel heel veel geld vond (inprincipe zou je de trap dan in 10 jaar met huurverhoging af betalen).

inmiddels nog geen vaste trap geplaatst omdat we al aardig wat verbouwd hebben (op eigen kosten + deel woonbedrijf zonder huurverhoging), maar rondvraag deed blijken dat ik voor het maken + plaatsen van een vaste trap maximaal 2000 euro kwijt zou zijn.

ach ja, soms denkt het woonbedrijf met je mee en andere keren kom je nergens!
  vrijdag 14 maart 2014 @ 14:14:11 #82
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_137730973
Woning verbeteringen hoeven niet altijd huur verhogend te zijn, en moeten overeen zijn gekomen voor de werkzaamheden starten. Er zijn tabellen ed. voor te vinden op site huurcommissie in wat redelijk wordt geacht.

En het ontbreken van werkende een kraan is zelfs een behoorlijk gebrek en kan reden tot huurverlaging zijn. http://www.huurcommissie.(...)ek_Huurcommissie.pdf

Dus als ie niet te repareren is, moet de verhuurder hem vervangen.
Dum de dum
pi_137731078
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 14:14 schreef Fe2O3 het volgende:
Woning verbeteringen hoeven niet altijd huur verhogend te zijn, en moeten overeen zijn gekomen voor de werkzaamheden starten. Er zijn tabellen ed. voor te vinden op site huurcommissie in wat redelijk wordt geacht.

En het ontbreken van werkende een kraan is zelfs een behoorlijk gebrek en kan reden tot huurverlaging zijn. http://www.huurcommissie.(...)ek_Huurcommissie.pdf

Dus als ie niet te repareren is, moet de verhuurder hem vervangen.
Ligt er aan hoe hij kapot is gegaan. Maar dat verteld TS niet.
pi_137735618
quote:
1s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:50 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

jij roept anders steeds dat de wet iets anders zegt. Maar dat kan je niet bewijzen.
Nee ik plaats het besluit hier en jij stelt dat dit niet klopt, meer dan de feitelijke waarheid kan ik niet aantonen. Kom jij maar met wat op de proppen als je vind dat het wettelijk besluit niet goed is.
pi_137735636
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 07:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Ja, jeetje, dat hebben ik en anderen hiervoor ook al 10x gesteld, wat wil je nu eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')