dat is toch gewoon maīzena met vanille en zulks?quote:Op maandag 7 april 2014 20:58 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Banketbakkersroom klinkt lekkerder dan custard, dat komt uit een pakje.
Hoe kom je erbij dat ik geen boter heb gebruikt? Of bedoel je dat er bij de appels ook nog boter had gemoeten?quote:Op maandag 7 april 2014 21:19 schreef Molo het volgende:
[..]
Klopt, dan gaan de hotte en de suiker pas hun werk doen als je het zo doet en klotst het vocht er tijdens het bakken uit.
volgende keer lekker boter gebruiken en hier gegeven tips meenemen als je wilt.
Maar als hij lekker was, is dat het alllller belangrijkste natuurlijk
Je negeerde twee keer mijn vraag, vandaar de (blijkbaar te vroege) conclusie die ik trok over boterquote:Op maandag 7 april 2014 21:37 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat ik geen boter heb gebruikt? Of bedoel je dat er bij de appels ook nog boter had gemoeten?
Natuurlijk neem ik de tips mee, er is nog veel ruimte voor verbetering.
Sorry, niet gezien! Voelde me vast te aangevallen om goed te lezen.quote:Op maandag 7 april 2014 21:47 schreef Molo het volgende:
[..]
Je negeerde twee keer mijn vraag, vandaar de (blijkbaar te vroege) conclusie die ik trok over boter
Nee geen boter bij de appels.
Snufje zout bij de appels is trouwens ook lekker, haalt de smaak omhoog
quote:Op maandag 7 april 2014 20:21 schreef Myraela het volgende:
Taart nummer twee voor morgen is klaar.
[ afbeelding ]
Custard maak je met melk, room en veel eierenquote:Op maandag 7 april 2014 20:58 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Banketbakkersroom klinkt lekkerder dan custard, dat komt uit een pakje.
quote:Op maandag 7 april 2014 22:25 schreef Ramonia het volgende:
Dit is m'n eerste post, ik was al een tijdje aan het meelezen, nu toch ook maar een account aangemaakt![]()
En dit zijn natuurlijk gevulde koeken! Vond ze zelfgemaakt echt 100x lekkerder dan uit de winkel, minder zoet en veel meer amandelsmaak. Maarja, dat is met zelfgebakken dingen wel vaker zo
[ afbeelding ]
Wow, die zien er goed uit (ook al vind ik gevulde koeken echt helemaal niet lekker)!quote:Op maandag 7 april 2014 22:25 schreef Ramonia het volgende:
Dit is m'n eerste post, ik was al een tijdje aan het meelezen, nu toch ook maar een account aangemaakt![]()
En dit zijn natuurlijk gevulde koeken! Vond ze zelfgemaakt echt 100x lekkerder dan uit de winkel, minder zoet en veel meer amandelsmaak. Maarja, dat is met zelfgebakken dingen wel vaker zo
[ afbeelding ]
Die zien er écht heerlijk uit! En nu heb ik zin in gevulde koekquote:Op maandag 7 april 2014 22:25 schreef Ramonia het volgende:
[ afbeelding ]
Ohw ziet er heel leuk uit! Is dat gewoon koekjesdeeg? enne als leekquote:
Ahhh die wilde ik altijd een keer aanschaffen. Merk je dat je hem toch wel regelmatig gebruikt of verveelt het thuis gauwquote:Op zondag 6 april 2014 21:46 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
gaaaaaaaaaf! ik heb namelijk een suikerspinmachine
yep, gewoon koekjes deeg. En die stokjes hebben eerst een tijd in het water gestaan en idd meegebakken.quote:Op dinsdag 8 april 2014 19:10 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Ohw ziet er heel leuk uit! Is dat gewoon koekjesdeeg? enne als leekdie stokjes moet je dan erin meebakken toch.
[..]
Ahhh die wilde ik altijd een keer aanschaffen. Merk je dat je hem toch wel regelmatig gebruikt of verveelt het thuis gauw
Is erg leuk hoor, een suikerspinmachine. Duur zijn ze ook niet, 32 euro heb je al een goeie voor thuis. Omdat het suiker is is het ook zo schoon. Je kunt de suikerspinsuiker ook gebruiken voor decoratie op van alles (denk aan cupcakes bijvoorbeeld)quote:Op dinsdag 8 april 2014 19:10 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Ohw ziet er heel leuk uit! Is dat gewoon koekjesdeeg? enne als leekdie stokjes moet je dan erin meebakken toch.
[..]
Ahhh die wilde ik altijd een keer aanschaffen. Merk je dat je hem toch wel regelmatig gebruikt of verveelt het thuis gauw
Ik heb deze vandaag ook gemaakt. Wel met een traditioneel portugees recept ipv bovenstaande. In plaats van room is de creme gemaakt van een melkpapje met kaneel en citroenschil (heerlijke combi), een shitload aan eidooiers én, verrassend, een suikerstroop. In een zeer hete oven wordt dit gebakken waardoor de suikerstroop caramelliseert. Dat het dan een klein beetje zwart wordt vind ik zelf niet erg, het is al zo zoet dat een klein bittertje niet hindert. Het hoort ook een beetje zo.quote:Op zondag 6 april 2014 17:57 schreef AnneX het volgende:
portugese egg tarts.
De laatste zien er verfrommeld uit en waren ( ook) zeer geslaagd! http://www.notquitenigell(...)guese-custard-tarts/
Victoria sponge cake met lemon curd mee maken.quote:Op woensdag 9 april 2014 19:21 schreef Puckzzz het volgende:
Ik had gisteren voor het eerst soesjes gebakken en had er maar een paar kunnen vullen met geklopte slagroom (ik had te weinig). Ze waren echt heel erg lekker, De soesjes die ik over had wilde ik vandaag gaan vullen maar dan met een wat stevigere maar toch roomachtige vulling.
Ik had zodoende clotted cream en mascarpone gekocht om dat met elkaar te mengen en eventueel wat vanillesuiker of jam ofzo.
Maar nu vind ik de soesjes niet meer vers genoeg. Dus ik ga het niet doen. Nu zit ik dus met die clotted cream en mascarpone te kijken.
Iemand een suggestie wat ik daarmee zou kunnen maken?
Mascarpone kun je eventueel ook invriezenquote:Op woensdag 9 april 2014 19:21 schreef Puckzzz het volgende:
Iemand een suggestie wat ik daarmee zou kunnen maken?
quote:Op woensdag 9 april 2014 19:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Victoria sponge cake met lemon curd mee maken.
Tiramisu
Scones
Ik ben nog heel erg nieuw in het bak-gebeuren. Meestal ga ik voor de lekkere hartige gerechten. Dus alle suggesties hierboven heb ik nog nooit gemaakt. Maar Die Victoria Sponge met Lemon Curd stond al wel op mijn lijstje om eens te gaan maken.quote:Op woensdag 9 april 2014 19:48 schreef Ramonia het volgende:
[..]
Mascarpone kun je eventueel ook invriezenVerder sluit ik me aan bij Molo!
Ja, prachtigquote:Op woensdag 9 april 2014 19:27 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik heb deze vandaag ook gemaakt. Wel met een traditioneel portugees recept ipv bovenstaande. In plaats van room is de creme gemaakt van een melkpapje met kaneel en citroenschil (heerlijke combi), een shitload aan eidooiers én, verrassend, een suikerstroop. In een zeer hete oven wordt dit gebakken waardoor de suikerstroop caramelliseert. Dat het dan een klein beetje zwart wordt vind ik zelf niet erg, het is al zo zoet dat een klein bittertje niet hindert. Het hoort ook een beetje zo.
Je kunt aan het melkpapje ook wel room toevoegen (ik gebruikte volle melk), maar m.i. voegt dit weinig toe. Het bladerdeeg is namelijk al erg vet.
Ik heb het ook gemaakt van zelf gemaakt bladerdeeg (met roomboter dus ipv vieze margarine), ook erg lekker. Het resultaat zie je hier:
[ link | afbeelding ]
De creme zelf is erg zoet, maar het bladerdeeg neutraliseert dit, bovendien karamelliseert een hoop suiker ook wat de zoetheid drukt. Het smaakt niet eierig ondanks de hoeveelheid ei (ik had 6 eidooiers nodig). De creme is vloeibaar als je het in de oven doet, en als het eruit komt is het gewoon pap-achtig qua substantie, niet meer vloeibaar dus.
EDIT: Er hoort eigenlijk ook geen vanille in.
Ik vermoed omdat rond het Joodse Pasen geen rijsmiddelen worden gebruikt.quote:Op donderdag 10 april 2014 08:32 schreef Isegrim het volgende:
Waarom zonder bakpoeder?
Cakes kunnen prima zonder bakpoeder, worden ze alleen een stuk minder luchtig. Eieren mogen wel?
Ik zou gewoon gaan experimenteren met gewone recepten.
Er zijn recepten waarbij de luchtigheid komt van stijfgeklopt eiwit. Flourless chocolate cake is daar een van, maar er zijn er nog veel meerquote:Op donderdag 10 april 2014 06:52 schreef Tinuviel het volgende:
Heeft er hier nog iemand cakerecepten zonder meel (met als vervanging notenmeel) en zonder bakpoeder?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |