Ahornsiroop is erg lekker op pannenkoeken!quote:Op zondag 23 maart 2014 18:30 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik heb onlangs een flesje ahornsiroop aangeschaft. mag dat wel? en waar kan ik het nu eens voor gebruiken?
Dus fruit, zoals appel, druiven, peer is slecht... Net als rode paprika of uienquote:Op zondag 23 maart 2014 19:32 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Fructose is puur slecht, dat is een feit.
Agavesiroop bestaat voor 90% uit fructose.
zonde van zo'n leuk topicquote:Op zondag 23 maart 2014 20:00 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
het begint op een slechte grammofoonplaat te lijken hier he?
Nee hoor, ik antwoord niet eens meer op hem, voor jou wil ik nog wel zeggen: het zit hem in de hoeveelheid en wat er bij zit. In een appel zit vele malen minder fructose dan in een hap agavesiroop. Je moet het gewoon niet te veel concentreren, dan is er niets aan de hand.quote:
Dat snap ik, net als zout, alleen als je het in een taart gaat doen en je vervangt de suiker voor agavesiroop heb je alsnog een hap te pakken bij elk stuk taart. Gewoon heel erg opletten met spullen met veel fructose. Zelfs met een hele schaal fruit heb je nog maar heel weinig fructose binnen (en er zitten mineralen in fruit die helpen bij het afbreken er van).quote:Op zondag 23 maart 2014 20:16 schreef loecje het volgende:
agavesiroop is ook niet bedoeld om zo een hap van te eten.
zou je het recept hiervan willen posten?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 20:13 schreef djkoelkast het volgende:
[ afbeelding ]
De lekkerste taart die ik ooit heb gemaakt![]()
Uiteraard met spelt en einkorn. Deze keer met echte chocolade ipv cacao en met eigen banketbakkersroom (ook met spelt). Ook eigen slagroom (met palmsuiker).
Hij was zeker 'moist'. Ik heb daar ook nog geen goed Nederlands woord voor gevondenquote:Op zondag 23 maart 2014 21:50 schreef Molo het volgende:
[..]
zou je het recept hiervan willen posten?
Hij ziet er erg "moist" uit, is deze taart dat ook?
Lijkt me gruuuuwelijk lekker
52% die voor glazuur bedoeld is?? Daar heb ik nog nooit van gehoordquote:Op zondag 23 maart 2014 22:03 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Hij was zeker 'moist'. Ik heb daar ook nog geen goed Nederlands woord voor gevonden![]()
Recept moet ik bij elkaar sprokkelen, doe ik zodra ik er wat tijd voor heb. Het is in elk geval een met echte chocolade (ik heb een pure met 52% cacao gebruikt die speciaal voor glazuur bedoeld is, die had ik toevallig liggen maar pakte erg goed uit).
Ja, mijn moeder had die meegenomen uit Duitsland en ik had er verder geen doel voor. Maar elke pure chocolade van rond de 50% moet volgens mij wel voldoen, ik vond de balans tussen zoet en stevige chocoladesmaak in elk geval perfect en ik hou niet per-sé van pure chocolade, ik zou in elk geval nooit zo een reep pure chocolade eten.quote:Op zondag 23 maart 2014 22:16 schreef Molo het volgende:
[..]
52% die voor glazuur bedoeld is?? Daar heb ik nog nooit van gehoord
Ik heb meestal meerdere percentages in huis om mee te bakken, dus dat komt wel goed
Lekker, als ik recept heb ga ik de taart snel maken
Thanks alvast!
oh couverture, dat ken ik wel van de Callebaut zakken. Veel te vettig om zo te eten, maar makkelijk te verwerken ja.quote:Op zondag 23 maart 2014 22:20 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ja, mijn moeder had die meegenomen uit Duitsland en ik had er verder geen doel voor. Maar elke pure chocolade van rond de 50% moet volgens mij wel voldoen, ik vond de balans tussen zoet en stevige chocoladesmaak in elk geval perfect en ik hou niet per-sé van pure chocolade, ik zou in elk geval nooit zo een reep pure chocolade eten.
In die met glazuur zit meestal wat meer vet, waardoor het mooier opstijft en harder wordt als glazuur. Omdat het cakerecept verder geen vet bevat leek mij dit de perfecte chocolade.
Het heet trouwens Couverture, maar ik denk dat je met normale chocolade net zoiets krijgt hoor.
Zompig. Een zompige cake/taart.quote:Op zondag 23 maart 2014 22:03 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Hij was zeker 'moist'. Ik heb daar ook nog geen goed Nederlands woord voor gevonden![]()
Recept moet ik bij elkaar sprokkelen, doe ik zodra ik er wat tijd voor heb. Het is in elk geval een met echte chocolade (ik heb een pure met 52% cacao gebruikt die speciaal voor glazuur bedoeld is, die had ik toevallig liggen maar pakte erg goed uit).
Dat is dan jouw interpretatiequote:Op zondag 23 maart 2014 23:15 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dat klinkt eerder alsof hij niet gaar is
en mij doet het woord zompig dan weer denken aan een taart of cake waar siroop, sap of room overheen gegoten is, net als bij "orange drizzle cake".quote:Op zondag 23 maart 2014 23:15 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dat klinkt eerder alsof hij niet gaar is
Ik vind het woord moist aanmerkelijk viezer dan een drizzle cakequote:Op zondag 23 maart 2014 23:23 schreef Molo het volgende:
[..]
en mij doet het woord zompig dan weer denken aan een taart of cake waar siroop, sap of room overheen gegoten is, net als bij "orange drizzle cake".
En laat ik dat nou heel vies vinden ook
[ afbeelding ]
het is idd maar net waar je mee associeert denk ikquote:Op zondag 23 maart 2014 23:38 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Ik vind het woord moist aanmerkelijk viezer dan een drizzle cake
Nat, klef, vochtig zijn het allemaal net niet. Mals zou beter zijn, maar vind ik raar wanneer het over dergelijk gebak gaat.quote:Op maandag 24 maart 2014 00:11 schreef djkoelkast het volgende:
Zompig gras ofzoMaar een mooi woord als 'moist'...
Supergeil dan maar?quote:Op maandag 24 maart 2014 00:17 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Nat, klef, vochtig zijn het allemaal net niet. Mals zou beter zijn, maar vind ik raar wanneer het over dergelijk gebak gaat.
Gewoon "geil" zoals Manni (van Die Ludolfs) het zegt vind ik wel watquote:
Gewoon vierkantjes bakpapier knippen!quote:Op woensdag 26 maart 2014 14:01 schreef Bleie het volgende:
Ziet er mooi uit, Minilot! Ik dacht even dat je verwees naar de hazelnotenschuimtaart van Maison
Hier kleine irritatie: ik wil muffins maken, maar mn papiertjes (of hoe heten die dingen) zijn op, en mn zoon ligt te slapen , dus ik moet wachten tot hij wakker is voor ik ze kan gaan halen. Zo stom dat ik er vanochtend toen ik boodschappen deed niet aan gedacht heb.
Vind ik stiekem nog mooier ook, dan die stomme papiertjes met printjes.quote:Op woensdag 26 maart 2014 14:12 schreef minilot het volgende:
[..]
Gewoon vierkantjes bakpapier knippen!![]()
[ afbeelding ]
Daarom heb ik altijd ongebleekte cupjes ipv printjesquote:Op woensdag 26 maart 2014 14:28 schreef Myraela het volgende:
[..]
Vind ik stiekem nog mooier ook, dan die stomme papiertjes met printjes.
Vind ik nog steeds niet mooi.quote:Op woensdag 26 maart 2014 14:33 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Daarom heb ik altijd ongebleekte cupjes ipv printjes
[ afbeelding ]
Je had het over 'mooier' en dit is mooier dan geverfde huppelkuttenkleurencupcakecups waarmee je de vergelijking maakte.quote:
Ik vind die bruine lelijk(er), dan ben ik maar een huppelkut hoor.quote:Op woensdag 26 maart 2014 15:04 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Je had het over 'mooier' en dit is mooier dan geverfde huppelkuttenkleurencupcakecups waarmee je de vergelijking maakte.
Je leest het verkeerd. Die dingen hebben huppelkuttenkleuren, wil niet zeggen dat je dat bent als je ze toch gebruikt, moet je lekker zelf wetenquote:Op woensdag 26 maart 2014 16:49 schreef owl. het volgende:
[..]
Ik vind die bruine lelijk(er), dan ben ik maar een huppelkut hoor.
Die van minilot zijn wel tof.
Goede tip inderdaad.
Je zegt zelf letterlijk dat ze mooier zijn, daar ben ik het dus niet mee eens.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:52 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Je leest het verkeerd. Die dingen hebben huppelkuttenkleuren, wil niet zeggen dat je dat bent als je ze toch gebruikt, moet je lekker zelf weten
Lelijk zal mij aan mijn reet roesten, het moet functioneel zijn en goed smaken. Gezien je die cups niet opeet maakt het dus al helemaal geen moer uit wat je gebruikt. Ongebleekte zijn wel minder mileubelastend.
Hoho, ze zijn niet van mij, ze zijn van Martha Stewart!quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:49 schreef owl. het volgende:
Die van minilot zijn wel tof.
Goede tip inderdaad.
Sorry, had meteen het linkje erbij moeten zetten of duidelijker moeten zijn. Excuus!quote:Op woensdag 26 maart 2014 17:31 schreef Bleie het volgende:
Ah, ik zie in de link van minilot dat ik m'n vorm had moeten invetten. Nou ja, misschien voor een volgende keer.
Ik moest ineens er aan denken dat ik een hele tijd terug ook hazelnootschuimgebak heb gemaakt, was een voorpublicatie recept van Cees holtkamp uit zijn banketbakker boek. Als je toch nog een keer de moed verzameld zou ik die zeker aan kunnen raden! Denk dat dit het goede recept is na wat googlen:quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:34 schreef minilot het volgende:
Ik maakte gisteren twee gebakjes op basis van een gehalveerd recept voor hazelnoot/mokkaschuimtaart van Rudolph's Bakery:
http://www.24kitchen.nl/recepten/sander-jansons-mokkaschuimtaart
Best een gedoe! Hazelnootmeringue maken, nougatine maken, koffieextract maken, mokkacrème maken.. Als je gewend bent aan dit soort taarten maken vast een eitje, maar dat doe ik eigenlijk nooit.![]()
Halverwege:
[ afbeelding ]
Klaar:
[ afbeelding ]
Dwarsdoorsnede:
[ afbeelding ]
Best lekker, maar lang niet zo lekker en verfijnd als het (toegegeven, vrij legendarische) hazelnootschuimgebak dat ik hier in de buurt bij de bakker haal.
Dus dan is dit wel heel veel werk: leuk om een keer te proberen, maar niet voor herhaling vatbaar.
Dank!quote:Op woensdag 26 maart 2014 20:26 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Ik moest ineens er aan denken dat ik een hele tijd terug ook hazelnootschuimgebak heb gemaakt, was een voorpublicatie recept van Cees holtkamp uit zijn banketbakker boek. Als je toch nog een keer de moed verzameld zou ik die zeker aan kunnen raden! Denk dat dit het goede recept is na wat googlen:
http://judithscakes.nl/hazelnootschuimtaart/
[ afbeelding ]
Omgquote:Op woensdag 26 maart 2014 12:34 schreef minilot het volgende:
Ik maakte gisteren twee gebakjes op basis van een gehalveerd recept voor hazelnoot/mokkaschuimtaart van Rudolph's Bakery:
http://www.24kitchen.nl/recepten/sander-jansons-mokkaschuimtaart
Best een gedoe! Hazelnootmeringue maken, nougatine maken, koffieextract maken, mokkacrème maken.. Als je gewend bent aan dit soort taarten maken vast een eitje, maar dat doe ik eigenlijk nooit.![]()
Halverwege:
[ afbeelding ]
Klaar:
[ afbeelding ]
Dwarsdoorsnede:
[ afbeelding ]
Best lekker, maar lang niet zo lekker en verfijnd als het (toegegeven, vrij legendarische) hazelnootschuimgebak dat ik hier in de buurt bij de bakker haal.
Dus dan is dit wel heel veel werk: leuk om een keer te proberen, maar niet voor herhaling vatbaar.
De enige keer dat ik roze glazuur heb gemaakt was gewoon poedersuiker met wat rode ranja.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 00:51 schreef marc0871 het volgende:
ziet er allemaal weer![]()
![]()
uit, mensen
![]()
![]()
ik wil morgen tompouces maken.
heeft iemand tips om het glazuur op kleur/smaak te brengen?
bietensap ken ik.
maar dat is hier in de super alleen per 700 ml te koop.
ze hebben wel kleinere flesjes puur granaatappel- en bosvruchtensap.
ook heb ik aan verse sinaasappelsap gedacht.
en ook aan gewoon een beetje water door de poedersuiker.
ik heb zelfs nog lopen brainstormen over een tompouce met mokka-crème vulling, en een glazuur aangemaakt met koffie.
en zou het ook met een beetje aangemaakte siroop kunnen?
overige tips welkom.
Nee, nog niet, hele week een zieke vriendin gehad dus ik moest extra veel doen en zulks, nergens meer tijd voor gehad. Ik ga morgen nog eens zoeken voor je.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 12:56 schreef Molo het volgende:
Meneer koelkast, heb je toevallig al tijd gehad recept op te schrijven?
Sterkte met je vriendin!quote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:16 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Nee, nog niet, hele week een zieke vriendin gehad dus ik moest extra veel doen en zulks, nergens meer tijd voor gehad. Ik ga morgen nog eens zoeken voor je.
haha, nee hoor.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 15:55 schreef djkoelkast het volgende:
Je had het bladerdeeg voor het mooie blind moeten bakken, dan bolt het niet zo op.
Alleen banketbakkersroom in een koekenpan heb ik nog nooit van gehoord
Rudolf, dat verklaartquote:Op zaterdag 29 maart 2014 16:15 schreef marc0871 het volgende:
[..]
haha, nee hoor.
dat was om het wat sneller af te laten koelen.
gewoon in een steelpannetje gemaakt, natuurlijk.
verder het recept van rudolf gevolgt.daar waren de wafeltjes ook wat bol.
geeft niet. lekker rustiek.
we gaan het vanavond zien/proeven.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 16:15 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Rudolf, dat verklaart![]()
Rustiek of niet, het eet onhandig en het is minder lekker als er te veel lucht tussen zit.
Gebruik altijd bevroren vruchten voor muffins. Werkt perfect. Zal zo even zoeken of ik nog een foto heb van mijn blueberry muffinsquote:Op woensdag 26 maart 2014 18:14 schreef lady-wrb het volgende:
had je bevroren bessen, bleie?
ik heb nog 3 zakken bevroren fruit liggen en eigenlijk weet ik niet goed wat ik ermee aanmoet
wie helpt?
ik heb een zak bosvruchten, een zak frambozen en een zak aardbeien
ik heb het recept niet meer (jaren geleden eens gemaakt), maar zoek eens op (bijv. Foodgawker) op bananencake met cranberry, erg lekkere combi en makkelijkquote:Op zaterdag 29 maart 2014 19:51 schreef Diconnected het volgende:
Heeft iemand hier nog een lekker recept voor bananenbrood? En het liefste zonder noten want daar ben ik allergisch voor
Ja ik ga foodgawker idd even rondzoeken. Wil er NU een maken want ik heb een overload aan bananenquote:Op zaterdag 29 maart 2014 20:11 schreef Molo het volgende:
[..]
ik heb het recept niet meer (jaren geleden eens gemaakt), maar zoek eens op (bijv. Foodgawker) op bananencake met cranberry, erg lekkere combi en makkelijk
Ik koos gewoon een topic waar mensen veel pics posten, dat zijn blijkbaar de mensen die het leuk vinden als ze de moeite nemen om er foto's van te makenquote:Op zondag 6 april 2014 15:25 schreef Isegrim het volgende:
Oh, okee, omdat je het hier in het baktopic specifiek vraagt. Zal ik je wat linkjes PM-en of wil je er iets bij geschreven hebben of hoe of wat?
Met misschien een lijst met ingredienten inde tekst als dat niet in het filmpje staat ofzo. Gewoon lekker simpel! Lijkt je dat wat? Of meer mensen hier?quote:Vandaag maken we een [gerecht], het komt uit [land] en is lekker voor bij de koffie
[filmpje]
waar heb je de stokjes vandaan?quote:Op zondag 6 april 2014 19:21 schreef Vicky het volgende:
Ik zag van de week op 24kitchen lollie koekjes
Leek me erg leuk en lekker. Het deeg ligt nu in de koelkast.. ben benieuwd hoe het straks wordt.
zijn chop sticks van de Xenos.. had ik nog liggenquote:
aha! slim!quote:Op zondag 6 april 2014 20:34 schreef Vicky het volgende:
[..]
zijn chop sticks van de Xenos.. had ik nog liggen
http://www.suikerspinmaken.nl/ Hier kun je ze bestellen per 50. Kun je er meteen gekleurde suiker bij doen voor gekleurde dingenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |