In Nederland hadden we tot WO II de Amsterdamse tijd (GMT + 0:20). Dat was de normale tijd, voordat de moffen zich ermee gingen bemoeien. Toen (16 mei 1940) kregen we ook gelijk voor het eerst zomertijd.quote:
Onze tijd is inderdaad gewoon een afspraakquote:Op dinsdag 1 april 2014 13:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik realiseer me pas sinds kort dat het nog niet helemaal duidelijk is of tijd wel eens iets is, en dat het sowieso statisch is en niet vooruit (of achteruit) gaat.
Tijd is niks. Althans, probeer jij maar eens uit te leggen wat 'tijd' is. Dat kan je niet in woorden uitleggen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 13:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik realiseer me pas sinds kort dat het nog niet helemaal duidelijk is of tijd wel eens iets is, en dat het sowieso statisch is en niet vooruit (of achteruit) gaat.
Dat bedoel ik dus het is ook niet niks het is meer de perceptie van een gegeven vanuit onszelf. Net zoals gras niet groen is, groenheid is geen eigenschap van gras. Groenheid is een eigenschap van het licht dat weerkaatst van het gras af. Zo is tijd ook geen iets maar een perceptie van ons van onze omgeving.quote:Op dinsdag 1 april 2014 13:32 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Tijd is niks. Althans, probeer jij maar eens uit te leggen wat 'tijd' is. Dat kan je niet in woorden uitleggen.
Het is een hele geruststelling als ik weer eens een keer te laat ben voor ietsquote:
"Waarom ben je te laat?"quote:Op dinsdag 1 april 2014 13:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het is een hele geruststelling als ik weer eens een keer te laat ben voor iets
quote:Op dinsdag 1 april 2014 13:49 schreef Bart het volgende:
[..]
"Waarom ben je te laat?"
"Omdat gras niet groen is."
Hele geruststelling als je daarna ontslagen wordt.
Ik leg de betekenis van tijd altijd uit als 'het passeren van een reeks achtereenvolgende gebeurtenissen'. Vind ik zelf wel een mooie uitleg.quote:Op dinsdag 1 april 2014 13:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus het is ook niet niks het is meer de perceptie van een gegeven vanuit onszelf. Net zoals gras niet groen is, groenheid is geen eigenschap van gras. Groenheid is een eigenschap van het licht dat weerkaatst van het gras af. Zo is tijd ook geen iets maar een perceptie van ons van onze omgeving.
Ben ik het niet helemaal mee eens, juist omdat tijd ook zo'n duidelijke maat is zou dat m.i. ook in een definitie terug moeten komen. Bijvoorbeeld "heb jij vanmiddag tijd?", in die zin heeft tijd een volkomen andere betekenis dan de jouwe..quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:15 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Ik leg de betekenis van tijd altijd uit als 'het passeren van een reeks achtereenvolgende gebeurtenissen'. Vind ik zelf wel een mooie uitleg.
Maar is niet helemaal waar de gebeurtenissen kunnen voor een andere observeerder (met een andere snelheid) in een andere volgorde verlopen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:15 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Ik leg de betekenis van tijd altijd uit als 'het passeren van een reeks achtereenvolgende gebeurtenissen'. Vind ik zelf wel een mooie uitleg.
En dat was ook pas sinds 1909. Daarvoor had elke stad zijn eigen tijd, gebaseerd op de zonnetijd. Zie http://www.geschiedenis24(...)van-alle-tijden.html.quote:Op dinsdag 1 april 2014 13:15 schreef keeeez het volgende:
[..]
In Nederland hadden we tot WO II de Amsterdamse tijd (GMT + 0:20). Dat was de normale tijd, voordat de moffen zich ermee gingen bemoeien. Toen (16 mei 1940) kregen we ook gelijk voor het eerst zomertijd.
Ja, maar de duur van 'tijd' is ook niet vast.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar is niet helemaal waar de gebeurtenissen kunnen voor een andere observeerder (met een andere snelheid) in een andere volgorde verlopen.
quote:Op dinsdag 1 april 2014 10:37 schreef beun.bv het volgende:
Why did the chicken cross the road?
To get to the other side.
Begreep pas een paar jaar geleden de dubbele betekenis van the Other Side.Ow.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Minder, minder, minder donker!quote:
Nee, dat kan niet. Niet als ze achtereenvolgend verlopen. Sneller of trager, maar niet in een andere volgorde.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar is niet helemaal waar de gebeurtenissen kunnen voor een andere observeerder (met een andere snelheid) in een andere volgorde verlopen.
Wat voor de een simultaan gebeurt kan voor een snelle observeerder niet simultaan gebeuren, hence andere volgorde.quote:Op donderdag 3 april 2014 00:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Niet als ze achtereenvolgend verlopen. Sneller of trager, maar niet in een andere volgorde.
Maar (en ik ben een C&M'er dus heel veel verstand heb ik er niet vanquote:Op donderdag 3 april 2014 09:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat voor de een simultaan gebeurt kan voor een snelle observeerder niet simultaan gebeuren, hence andere volgorde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Relativity_of_simultaneity
tenzij ze causitief zijn natuurlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |