Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 19-02-2014 19:04:31 ]
Op dinsdag 18 februari 2014 15:18 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ah het is dus weer huishoudbeurs. Vroeg me gisteren in Utrecht al af waarom de IC's extra stoppen te Bijlmer en RAI.
Jippie, de tutten- en truttenclub weer in de trein.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik moet altijd een beetje huilen als ik de Virm zie staan als ik naar mijn vriendin ga. Zit vaak 1e klas, geen stopcontacten, heen-en-weer geschommeld, comfort is minder dan ICM.
ICM heb je tenminste nog een eigen 1e klas coupé die je (in de daluren) niet hoeft te delen. Stoelen zitten ook gewoon lekkerder in een ICM.
Op dinsdag 18 februari 2014 17:54 schreef ReisT het volgende: Machinist van de IC naar Maastricht deed net goed z'n best om vooral niet in station Bijlmer tot stilstand te komen, reden er echt stapvoets doorheen.
Die meester denkt tenminste aan zijn reizigers Lintje voor de beste heer.
Op dinsdag 18 februari 2014 19:19 schreef Monopoly het volgende: Waar vind ik wat info (Nederlandse uitleg) over het Duitse seinenstelsel etc? Wil een beetje oriënteren op dat gebied.
Nee, volgens mij moet ik eerst 2 jaar ervaring hebben (zelfstandig rijden) in Nederland. Dan pas mag ik naar de cursus. Dat is allemaal officieel.
Natuurlijk kan het geen kwaad om me al te verdiepen. Zo af en toe ga ik met mijn mentor nog mee naar Leer. Beetje ouwehoeren, hapje eten en mooi om zo het Duitse gebeuren te zien.
Op dinsdag 18 februari 2014 19:19 schreef Monopoly het volgende: Waar vind ik wat info (Nederlandse uitleg) over het Duitse seinenstelsel etc? Wil een beetje oriënteren op dat gebied.
Koop TrainSimulator & Hamburg - Hannover + een goede loc (Taurus of zo).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 18 februari 2014 19:42 schreef Anno1982 het volgende: Ik moet denk ik ook maar een keer die kant op gaan, nog nooit met de trein van Winschoten richting Nieuweschans geweest.
Wat doe je als je geen dieselloc beschikbaar hebt, maar wel met een BR628 op pad gaat, en er ook nog een IC achteraan moet? Juist, je koppelt de bende, en laat de br628 de trein trekken. Met gewoon de IC-reizigers in de IC, en de RE-reizigers in de 628.
Vanuit Dagebüll rijdt er regelmatig met de trein zo'n wagentje mee, maar het doel daarvan is mij niet geheel duidelijk.
Ik zie echter ook dat dit standaard is: 4 treinen per richting per dag rijden met deze samenstelling. Getrokken door een trein van de NEG gaat de IC van/naar Dagebüll
Edit: Alleen in de zomerperiode(begin april-eind oktober) is deze combinatie aanwezig. Dan is er meer vraag naar de veerboten, en gaan er 2 IC-rijtuigen (enkel 2e klas) mee naar Dagebüll.
Op dinsdag 18 februari 2014 20:06 schreef b2py het volgende: James, hoe hoog zijn die geluidsschermen waar ze het over hebben? En noteer maar vast, Q3-Q4 2015 twee weekenden Breda niet bereikbaar uit 1 richting.
Welke geluidsschermen?
En welke richting, Tilburg denk ik? Dat ligt er wel vaker een weekend uit, boeiend
Bewoners in Zwolle die langs de vork naar Meppel wonen krijgen ook een geluidsscherm en die zijn (of waren) aan het procederen om te voorkomen dat daar een geluidswal komt.
Ik vermoed dat trillingshinder veel irritanter is dan geluid. En dan >90% van de mensen liever geen geluidswal zit, of een lagere dan zo'n unit tussen de anderhalf en veertien meter..
Anyone know how to electrify a railway without knocking down bridges?
Network Rail and the Department of Transport are calling for ideas on how they can electrify the railway network without having to demolish bridges.
A huge railway electrification programme is about to start but bridges and tunnels pose problems, since catenary may not suit the original gauging to fit underneath the old structures.
As part of the electrification programme, FutureRailway, Network Rail and the Department for Transport are planning a competition to develop technology-enabled solutions addressing the avoidance of bridge reconstruction.
The competition aims to find solutions and ideas to harness novel methods of increasing the clearance below the bridge whilst avoiding reconstruction, minimising the cost of the works and disruption to the service beneath and across the bridge.
A competition briefing/partnership forming event will be held on Tuesday 25 February 2014 to allow bidders to gain more information about the competition and seek partners to form a consortium. To register for this event, contact bridgereconstruction@futurerailway.org
Any solution proposed has to be deliverable within conventional bridge reconstruction railway possession times. Techniques which require full bridge reconstruction are out of scope for this project.
Vandaag deed de verkeersleiding wel iets heel onbegrijpelijks. Bij Oudewater werd mijn IC (Rotterdam - Utrecht) stil gezet. Na enkele minuten passeerde ons een andere IC (Den Haag - Amersfoort) Hierdoor liepen wij uiteindelijk 7 minuten vertraging op, terwijl dit helemaal onnodig was. Beide treinen reden immers op tijd. Ik kan nog steeds niet bedenken wat het nut van deze passeeractie was.
Nee, die is kut. Taurus of goede modellen van VR hebben betere implementatie. Bij de Taurus-makers kun je een ook een fix downloaden voor de 500Hz-magneet.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 18 februari 2014 22:21 schreef remcoP het volgende: Vandaag deed de verkeersleiding wel iets heel onbegrijpelijks. Bij Oudewater werd mijn IC (Rotterdam - Utrecht) stil gezet. Na enkele minuten passeerde ons een andere IC (Den Haag - Amersfoort) Hierdoor liepen wij uiteindelijk 7 minuten vertraging op, terwijl dit helemaal onnodig was. Beide treinen reden immers op tijd. Ik kan nog steeds niet bedenken wat het nut van deze passeeractie was.
Nee ok, maar dit was gewoon onzinnig reizigertje pesten, alles reed volgens dienstregeling en dan zet je een trein stil voor een inhaalmanoeuvre die normaal nooit plaatsvindt.
Nee, die is kut. Taurus of goede modellen van VR hebben betere implementatie. Bij de Taurus-makers kun je een ook een fix downloaden voor de 500Hz-magneet.
Op dinsdag 18 februari 2014 21:17 schreef James1988 het volgende: Ik woon op nog geen 100 meter van het spoor, er is absoluut niks te merken van trillingen.
Ik heb nog veel dichter op het spoor gewoond. Denk maar aan een metertje of 25 van NS materieel ondervond ik geen hinder, dat terwijl ik op een rempunt vlak voor een station woonde. Ik denk dat ik tinnitus overhouden heb aan alle Vtjes die hier remden, maar trillingen merkte ik nooit.
Dat was echter wel anders als er weer zo'n getatoeëerde viking-machinist door het dorp kwam stampen met z'n badslipperexpres waarvan ie dacht dat 't een ICE was. Nondeju. Er is wel eens een glas water van mijn nachtkastje gedonderd daardoor.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Nee ok, maar dit was gewoon onzinnig reizigertje pesten, alles reed volgens dienstregeling en dan zet je een trein stil voor een inhaalmanoeuvre die normaal nooit plaatsvindt.
Zo werden vorige week de stoptrein utrecht - Zwolle en de IC Den Haag - Enschede allebei getrakteerd op een onnodige inhaalmanouevre en onnodige vertraging. omdat de treindienstleider van Utrecht met de vrouw van die van Amersfoort geneukt zou hebben. Of om eoa andere totaal onacceptabele onnodige kinderachtige kutreden van die eindeloze faalprutsers
Was veel eerder, 12:45 ofzo. Maar als jouw trein ook al zoiets heeft gedaan lijkt het iets standaards. Even de komende dagen afwachten...
nja we hebben daarna wel een tijdje voorbij WOerden stilgestaan, naar verluidt om een aanrijding. Maar het kan ook te maken hebben gehad met ijzergeschuif na de bovenleidingsstoring bij Den Dolder rond 13:30 (okee die van jou niet dan).
Hoe dan ook, een hoop onbegrijpelijk geklungel weer.
Idd maar even in de gaten houden, ik kom daar de rest van de maand elke werkdag nog
De Nederlandse Spoorwegen moeten opnieuw een boete van 2,75 miljoen euro betalen, omdat reizigers niet tevreden genoeg zijn over de dienstverlening van het bedrijf.
Daarnaast dreigt de vervoerder nog zo'n zelfde boete te krijgen. Ook spoorbeheerder Prorail hangt een boete van 1,5 miljoen euro boven het hoofd als de prestaties dit jaar niet verbeteren.
Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) besloten, zo heeft ze woensdag aan de Tweede Kamer geschreven.
Omdat de NS in 2012 niet aan alle afspraken met de overheid over klanttevredenheid voldeed, kreeg het bedrijf een voorlopige boete opgelegd. Reizigers waren ontevreden over de stiptheid van treinen. Ook vonden ze dat de kans op een zitplaats in de spits omhoog moet en dat servicemedewerkers meer aanspreekbaar moeten zijn.
Omdat de situatie op die punten vorig jaar niet is verbeterd, moet de NS definitief de boete van 2,75 miljoen euro betalen. Het bedrijf, dat vorige week meldde vorig jaar een verlies van 43 miljoen euro te hebben geleden, hield daar al rekening mee.
Kwijtgescholden
Voor 2013 legt Mansveld de NS om soortgelijke redenen een voorlopige boete van eveneens 2,75 miljoen euro op. Die wordt kwijtgescholden als het bedrijf in 2014 wel voldoende presteert.
''Ik verwacht dat de NS alles op alles zet om de prestaties verder te verbeteren en de reizigers tevreden te stemmen'', zegt de staatssecretaris. Ze wil de trein zo aantrekkelijk mogelijk maken voor reizigers. ''Zij moeten daarom kunnen rekenen op een trein die op tijd rijdt.''
Prorail
Ook Prorail dreigt beboet te worden, omdat de punctualiteit op regionale spoorlijnen en van goederentreinen vorig jaar niet hoog genoeg was. In 2012 en 2011 voldeed de spoorbeheerder wel aan alle afspraken.
Mansveld besluit begin 2015 of de boetes over 2013 definitief worden.
Op woensdag 19 februari 2014 01:20 schreef Prins_Pils het volgende: Ik woon 110 meter van de spoorlijn en 50 meter van een bushalte. Jullie mogen raden waardoor mijn ramen trillen...
Mama_JdM_ stapt in Apeldoorn in een trein naar de RAI. Maar mist trein en pakt de trein naar Amsterdam Centraal ipv Schiphol. (want "Amsterdam") Dus bij Hilversum in paniek omdat de trein niet op RAI stopt en belt mij. Gelukkig was ik al wakker [/dagboek]
Op woensdag 19 februari 2014 09:56 schreef _JdM_ het volgende: Mama_JdM_ stapt in Apeldoorn in een trein naar de RAI. Maar mist trein en pakt de trein naar Amsterdam Centraal ipv Schiphol. (want "Amsterdam") Dus bij Hilversum in paniek omdat de trein niet op RAI stopt en belt mij. Gelukkig was ik al wakker [/dagboek]
Zeer herkenbaar. Waarom niet de NS-ers in de blauwe pakken aanschieten die herkenbaar zijn, dichtbij zijn en daarvoor opgeleid? Neeeeeeeeeeee bel je kind maar weer want die doet iets met treinen. Echt, hoe denken die mensen??
Zeer herkenbaar. Waarom niet de NS-ers in de blauwe pakken aanschieten die herkenbaar zijn, dichtbij zijn en daarvoor opgeleid? Neeeeeeeeeeee bel je kind maar weer want die doet iets met treinen. Echt, hoe denken die mensen??
Propagandafilmpje over toen de Corail-rijtuigen net werden geīntroduceerd. Ik vind het vooral frappant dat ze opmerken dat er "[been]ruimte genoeg is voor lange mensen". Als er één type rijtuig is op deze aardbol ZĶNDER beenruimte, dan zijn het wel de Corail-rijtuigen. Ik zit er zelfs in opgevouwen (ik ben slechts 1m80).
Nee dat begrijpt ze Oost-Indisch. Ze kan wel een heel facebookspelletje tot in detail kraken, maar het volume harder zetten, ho maar.
Ja dat bedoel ik dus, dan hangen ze gelijk aan de telefoon. Ik ben wel eens naar een andere lokatie gefietst om te laten zien hoe je een scherm moet maximaliseren.
Ik was vroeger de go-to guy van de hele straat voor computerproblemen. En natuurlijk voor niks, "want voor jou is het maar een paar keer tikken".
Daarom doe ik dat al minstens 5 jaar niet meer, voor niemand.
Ik doe het voor heel veel mensen maar vraag er wel leuke bedragen voor. Variërend tussen niets/kratje pils of ruilen tegen een gestukte muur tot ¤150,- ex per uur.
Op woensdag 19 februari 2014 09:56 schreef _JdM_ het volgende: Mama_JdM_ stapt in Apeldoorn in een trein naar de RAI. Maar mist trein en pakt de trein naar Amsterdam Centraal ipv Schiphol. (want "Amsterdam") Dus bij Hilversum in paniek omdat de trein niet op RAI stopt en belt mij. Gelukkig was ik al wakker [/dagboek]
als het voor Hilversum was, was er weinig aan de hand. Uitstappen, kwartiertje wachten en weer verder
Zo ver ben ik gisteren niet geweest: Bentheim-Hannover-Magdeburg-Leipzig-Berlijn-Bentheim En alles prima op tijd
Alleen die 'geänderte Wagenreihung' hadden ze op Berlijn Hbf wel iets eerder mogen omroepen: ik was net op het ene uiteinde van het perron, kon ik weer helemaal teruglopen...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Nee, ik wou ook wat tijd in Berlijn hebben voor wat foto's. 1084 kilometers waren het gisteren (excl. Südkreuz-Ostkreuz-Gesundbrunnen-Hbf met s-bahn en RE)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Commentaar Voor Beter OV op de boetes voor NS en ProRail. Koppel tarieven aan kwaliteit, maar daar was een jaar geleden nog geen Kamermeerderheid voor. Ook interview op BNR-Nieuwsradio.
Bedankt! Eindelijk weer op weg. De trein erna is gewisseld naar het andere spoor en heeft iedereen opgehaald. Vertraging is ongeveer 40 minuten voor mij. Ik ben om 1116 ingestapt op Schiphol en moet naar Vlissingen, dus het is alleen maar langer geworden haha.
In de trein zeiden ze iets met vermogen en tractie ofzo waar het door kwam? Ben er allemaal niet zo in thuis.
na een melding van een springer draaien ze op de lokale radiozender hier steevast "Jump" van Van Halen. respectloos en flauw. wel goede muziek, timing is minder.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 19 februari 2014 17:07 schreef spectrumanalyser het volgende: na een melding van een springer draaien ze op de lokale radiozender hier steevast "Jump" van Van Halen. respectloos en flauw. wel goede muziek, timing is minder.
Ik vind voor een trein springen ook vrij respectloos.
Op dinsdag 18 februari 2014 19:19 schreef Monopoly het volgende: Waar vind ik wat info (Nederlandse uitleg) over het Duitse seinenstelsel etc? Wil een beetje oriënteren op dat gebied.
Het Duitse groen knipper is het Nederlandse geel. Het Duitse groen-geel is het Nederlandse geel. Het Duitse groen is het Nederlandse groen en/of groen knipper. Het Duitse rood is het Nederlandse rood.
Simpel dus.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>