abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136843304
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 19-02-2014 19:04:31 ]
  dinsdag 18 februari 2014 @ 12:08:44 #2
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_136843538
Nouja.. Zelfs al zouden ze dat pendeltje met 3 bakken rijden.. Je spaart al bakken uit als de doorgaande trein dan met 5 bakken rijdt.
pi_136851159
Ah het is dus weer huishoudbeurs. Vroeg me gisteren in Utrecht al af waarom de IC's extra stoppen te Bijlmer en RAI.
Bier.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 15:30:56 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_136851753
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 15:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ah het is dus weer huishoudbeurs. Vroeg me gisteren in Utrecht al af waarom de IC's extra stoppen te Bijlmer en RAI.
Jippie, de tutten- en truttenclub weer in de trein.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_136851916
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 15:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jippie, de tutten- en truttenclub weer in de trein.
De opening:
Bier.
pi_136857170
Achterlijke wijven :')

Anyway, enkel Virm-zesje als IC van Den Haag Centraal naar Enschede nu. Lekker 139 km in de Schaukelbooot :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136857488
Ik moet altijd een beetje huilen als ik de Virm zie staan als ik naar mijn vriendin ga.
Zit vaak 1e klas, geen stopcontacten, heen-en-weer geschommeld, comfort is minder dan ICM.

ICM heb je tenminste nog een eigen 1e klas coupé die je (in de daluren) niet hoeft te delen.
Stoelen zitten ook gewoon lekkerder in een ICM.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 17:41:14 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_136859370
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 16:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Achterlijke wijven :')

Anyway, enkel Virm-zesje als IC van Den Haag Centraal naar Enschede nu. Lekker 139 km in de Schaukelbooot :')
Ik heb zojuist de volksverhuizing op spoor 11b gezien. Het wordt gezellig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 18 februari 2014 @ 17:54:23 #9
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_136859846
Machinist van de IC naar Maastricht deed net goed z'n best om vooral niet in station Bijlmer tot stilstand te komen, reden er echt stapvoets doorheen.
pi_136862358
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 17:54 schreef ReisT het volgende:
Machinist van de IC naar Maastricht deed net goed z'n best om vooral niet in station Bijlmer tot stilstand te komen, reden er echt stapvoets doorheen.
Die meester denkt tenminste aan zijn reizigers _O_ Lintje voor de beste heer.
pi_136863060
Waar vind ik wat info (Nederlandse uitleg) over het Duitse seinenstelsel etc?
Wil een beetje oriënteren op dat gebied.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2014 19:19:56 ]
pi_136863093
Vannacht op station Deventer:


Via
pi_136863481
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:19 schreef Monopoly het volgende:
Waar vind ik wat info (Nederlandse uitleg) over het Duitse seinenstelsel etc?
Wil een beetje oriënteren op dat gebied.
Is Engels ook goed?
Bier.
pi_136863512
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:28 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Is Engels ook goed?
Jep :)
pi_136863622
Ik struikelde laatst over de engelse Wikipedia pagina over het Duits seinstelsel, vond ik al redelijk uitgebreid: http://en.wikipedia.org/wiki/German_railway_signalling

Mag je binnenkort naar Leer rijden?
pi_136863731
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:31 schreef Anno1982 het volgende:
Ik struikelde laatst over de engelse Wikipedia pagina over het Duits seinstelsel, vond ik al redelijk uitgebreid: http://en.wikipedia.org/wiki/German_railway_signalling

Mag je binnenkort naar Leer rijden?
:D Helden _O_

Nee, volgens mij moet ik eerst 2 jaar ervaring hebben (zelfstandig rijden) in Nederland. Dan pas mag ik naar de cursus. Dat is allemaal officieel.

Natuurlijk kan het geen kwaad om me al te verdiepen. Zo af en toe ga ik met mijn mentor nog mee naar Leer. Beetje ouwehoeren, hapje eten en mooi om zo het Duitse gebeuren te zien.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 19:42:09 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_136864170
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:19 schreef Monopoly het volgende:
Waar vind ik wat info (Nederlandse uitleg) over het Duitse seinenstelsel etc?
Wil een beetje oriënteren op dat gebied.
Koop TrainSimulator & Hamburg - Hannover + een goede loc (Taurus of zo).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_136864212
Ik moet denk ik ook maar een keer die kant op gaan, nog nooit met de trein van Winschoten richting Nieuweschans geweest. :@

Over seinstelsels overigens, was er hier al iemand bekend met het Zwitserse N-stelsel?
http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_railway_signalling

Wist niet ze ons seinstelsel daar nagenoeg gekopieerd hadden...
pi_136864309
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:42 schreef Anno1982 het volgende:
Ik moet denk ik ook maar een keer die kant op gaan, nog nooit met de trein van Winschoten richting Nieuweschans geweest. :@

Over seinstelsels overigens, was er hier al iemand bekend met het Zwitserse N-stelsel?
http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_railway_signalling

Wist niet ze ons seinstelsel daar nagenoeg gekopieerd hadden...
ATB is een van de meest uitgebreide systemen die er is.
pi_136864314
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:20 schreef b2py het volgende:
Vannacht op station Deventer:
[ afbeelding ]

Via
Puicke tetten die rechtse :9
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136864324
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Koop TrainSimulator & Hamburg - Hannover + een goede loc (Taurus of zo).
BR101 met PZB & LZB is voldoende hoor.. :P
pi_136864500
Eind maart stromen er nog acht Baureihe 407 in bij DB.
pi_136865382
James, hoe hoog zijn die geluidsschermen waar ze het over hebben?
En noteer maar vast, Q3-Q4 2015 twee weekenden Breda niet bereikbaar uit 1 richting. ;)
pi_136865404
14 meter. Geluidsschermen zijn altijd 14 meter.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 18 februari 2014 @ 20:07:34 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_136865427
Wat doe je als je geen dieselloc beschikbaar hebt, maar wel met een BR628 op pad gaat, en er ook nog een IC achteraan moet?
Juist, je koppelt de bende, en laat de br628 de trein trekken. Met gewoon de IC-reizigers in de IC, en de RE-reizigers in de 628.
pi_136865496
en de zwartrijders in de schuifwandwagen. Hey het blijven Duitsers he :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136865504
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:
en de zwartrijders in de schuifwandwagen. Hey het blijven Duitsers he :P
:o _O-
  dinsdag 18 februari 2014 @ 20:13:54 #29
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_136865714
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:
en de zwartrijders in de schuifwandwagen. Hey het blijven Duitsers he :P
Vanuit Dagebüll rijdt er regelmatig met de trein zo'n wagentje mee, maar het doel daarvan is mij niet geheel duidelijk.

Ik zie echter ook dat dit standaard is: 4 treinen per richting per dag rijden met deze samenstelling. Getrokken door een trein van de NEG gaat de IC van/naar Dagebüll

  dinsdag 18 februari 2014 @ 20:19:26 #30
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_136866026
Edit: Alleen in de zomerperiode(begin april-eind oktober) is deze combinatie aanwezig. Dan is er meer vraag naar de veerboten, en gaan er 2 IC-rijtuigen (enkel 2e klas) mee naar Dagebüll.
pi_136866303
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:
en de zwartrijders in de schuifwandwagen. Hey het blijven Duitsers he :P
Held _O- _O-
  dinsdag 18 februari 2014 @ 20:29:21 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136866602
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:06 schreef b2py het volgende:
James, hoe hoog zijn die geluidsschermen waar ze het over hebben?
En noteer maar vast, Q3-Q4 2015 twee weekenden Breda niet bereikbaar uit 1 richting. ;)
Welke geluidsschermen?

En welke richting, Tilburg denk ik? Dat ligt er wel vaker een weekend uit, boeiend :P
  dinsdag 18 februari 2014 @ 20:30:26 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136866663
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:
en de zwartrijders in de schuifwandwagen. Hey het blijven Duitsers he :P
_O-
pi_136866688
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Welke geluidsschermen?

En welke richting, Tilburg denk ik? Dat ligt er wel vaker een weekend uit, boeiend :P
Waar ze het over hebben?
"De reeds geplaatste geluidsschermen" Ik ben wel benieuwd hoe hoog die krengen zijn..
  dinsdag 18 februari 2014 @ 20:32:58 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136866806
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Waar ze het over hebben?
"De reeds geplaatste geluidsschermen" Ik ben wel benieuwd hoe hoog die krengen zijn..
Wie zijn 'ze' en over welke geluidsschermen heb je het?
  dinsdag 18 februari 2014 @ 20:51:15 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_136868123
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Waar ze het over hebben?
"De reeds geplaatste geluidsschermen" Ik ben wel benieuwd hoe hoog die krengen zijn..
fotootje hebben morgen? :+
pi_136868175
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:55 schreef Maegrim het volgende:

[..]

fotootje hebben morgen? :+
Neuh, lengte is voldoende :P
  dinsdag 18 februari 2014 @ 20:57:14 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136868209
Maar over welke geluidsschermen heb je het nou?
pi_136868649
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:57 schreef James1988 het volgende:
Maar over welke geluidsschermen heb je het nou?
Oh fuck. Ik zie net dat ik vergeten ben de link erbij te plakken.. 8)7 8)7
Ik snapte je reactie ook al totaal niet :')

https://www.tenderned.nl/(...)a39988c3f/cid/127266
pi_136868727
da's een meter of 7, 8 hoog...
  dinsdag 18 februari 2014 @ 21:07:57 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136868808
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:04 schreef b2py het volgende:

[..]

Oh fuck. Ik zie net dat ik vergeten ben de link erbij te plakken.. 8)7 8)7
Ik snapte je reactie ook al totaal niet :')

https://www.tenderned.nl/(...)a39988c3f/cid/127266
Ah, bedankt. Nu snap ik je post wel :Y

Er gaan dus nog veel meer van die gedrochten komen. :r

Niemand die in de buurt woont heeft last van het geluid. Echt helemaal niemand.


edit: Fotootje gevonden op SSC:

pi_136869199
Bewoners in Zwolle die langs de vork naar Meppel wonen krijgen ook een geluidsscherm en die zijn (of waren) aan het procederen om te voorkomen dat daar een geluidswal komt.
Bier.
pi_136869290
Ik vermoed dat trillingshinder veel irritanter is dan geluid. En dan >90% van de mensen liever geen geluidswal zit, of een lagere dan zo'n unit tussen de anderhalf en veertien meter..
  dinsdag 18 februari 2014 @ 21:17:24 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136869378
Ik woon op nog geen 100 meter van het spoor, er is absoluut niks te merken van trillingen.
pi_136869440
Anyone know how to electrify a railway without knocking down bridges?

Network Rail and the Department of Transport are calling for ideas on how they can electrify the railway network without having to demolish bridges.

A huge railway electrification programme is about to start but bridges and tunnels pose problems, since catenary may not suit the original gauging to fit underneath the old structures.

As part of the electrification programme, FutureRailway, Network Rail and the Department for Transport are planning a competition to develop technology-enabled solutions addressing the avoidance of bridge reconstruction.

The competition aims to find solutions and ideas to harness novel methods of increasing the clearance below the bridge whilst avoiding reconstruction, minimising the cost of the works and disruption to the service beneath and across the bridge.

A competition briefing/partnership forming event will be held on Tuesday 25 February 2014 to allow bidders to gain more information about the competition and seek partners to form a consortium. To register for this event, contact bridgereconstruction@futurerailway.org

Any solution proposed has to be deliverable within conventional bridge reconstruction railway possession times. Techniques which require full bridge reconstruction are out of scope for this project.

Bron
  dinsdag 18 februari 2014 @ 21:19:33 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136869486
Misschien het spoor ter plekke verder uitgraven/verlagen?
pi_136873137
Vandaag deed de verkeersleiding wel iets heel onbegrijpelijks. Bij Oudewater werd mijn IC (Rotterdam - Utrecht) stil gezet. Na enkele minuten passeerde ons een andere IC (Den Haag - Amersfoort) Hierdoor liepen wij uiteindelijk 7 minuten vertraging op, terwijl dit helemaal onnodig was. Beide treinen reden immers op tijd. Ik kan nog steeds niet bedenken wat het nut van deze passeeractie was. :')
  dinsdag 18 februari 2014 @ 22:32:20 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_136873921
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:45 schreef b2py het volgende:

[..]

BR101 met PZB & LZB is voldoende hoor.. :P
Nee, die is kut. Taurus of goede modellen van VR hebben betere implementatie. Bij de Taurus-makers kun je een ook een fix downloaden voor de 500Hz-magneet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_136874424
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 22:21 schreef remcoP het volgende:
Vandaag deed de verkeersleiding wel iets heel onbegrijpelijks. Bij Oudewater werd mijn IC (Rotterdam - Utrecht) stil gezet. Na enkele minuten passeerde ons een andere IC (Den Haag - Amersfoort) Hierdoor liepen wij uiteindelijk 7 minuten vertraging op, terwijl dit helemaal onnodig was. Beide treinen reden immers op tijd. Ik kan nog steeds niet bedenken wat het nut van deze passeeractie was. :')
Je moet niet alles willen weten natuurlijk.. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')