Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 19-02-2014 19:04:31 ]
Op dinsdag 18 februari 2014 15:18 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ah het is dus weer huishoudbeurs. Vroeg me gisteren in Utrecht al af waarom de IC's extra stoppen te Bijlmer en RAI.
Jippie, de tutten- en truttenclub weer in de trein.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik moet altijd een beetje huilen als ik de Virm zie staan als ik naar mijn vriendin ga. Zit vaak 1e klas, geen stopcontacten, heen-en-weer geschommeld, comfort is minder dan ICM.
ICM heb je tenminste nog een eigen 1e klas coupé die je (in de daluren) niet hoeft te delen. Stoelen zitten ook gewoon lekkerder in een ICM.
Op dinsdag 18 februari 2014 17:54 schreef ReisT het volgende: Machinist van de IC naar Maastricht deed net goed z'n best om vooral niet in station Bijlmer tot stilstand te komen, reden er echt stapvoets doorheen.
Die meester denkt tenminste aan zijn reizigers Lintje voor de beste heer.
Op dinsdag 18 februari 2014 19:19 schreef Monopoly het volgende: Waar vind ik wat info (Nederlandse uitleg) over het Duitse seinenstelsel etc? Wil een beetje oriënteren op dat gebied.
Nee, volgens mij moet ik eerst 2 jaar ervaring hebben (zelfstandig rijden) in Nederland. Dan pas mag ik naar de cursus. Dat is allemaal officieel.
Natuurlijk kan het geen kwaad om me al te verdiepen. Zo af en toe ga ik met mijn mentor nog mee naar Leer. Beetje ouwehoeren, hapje eten en mooi om zo het Duitse gebeuren te zien.
Op dinsdag 18 februari 2014 19:19 schreef Monopoly het volgende: Waar vind ik wat info (Nederlandse uitleg) over het Duitse seinenstelsel etc? Wil een beetje oriënteren op dat gebied.
Koop TrainSimulator & Hamburg - Hannover + een goede loc (Taurus of zo).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 18 februari 2014 19:42 schreef Anno1982 het volgende: Ik moet denk ik ook maar een keer die kant op gaan, nog nooit met de trein van Winschoten richting Nieuweschans geweest.
Wat doe je als je geen dieselloc beschikbaar hebt, maar wel met een BR628 op pad gaat, en er ook nog een IC achteraan moet? Juist, je koppelt de bende, en laat de br628 de trein trekken. Met gewoon de IC-reizigers in de IC, en de RE-reizigers in de 628.
Vanuit Dagebüll rijdt er regelmatig met de trein zo'n wagentje mee, maar het doel daarvan is mij niet geheel duidelijk.
Ik zie echter ook dat dit standaard is: 4 treinen per richting per dag rijden met deze samenstelling. Getrokken door een trein van de NEG gaat de IC van/naar Dagebüll
Edit: Alleen in de zomerperiode(begin april-eind oktober) is deze combinatie aanwezig. Dan is er meer vraag naar de veerboten, en gaan er 2 IC-rijtuigen (enkel 2e klas) mee naar Dagebüll.
Op dinsdag 18 februari 2014 20:06 schreef b2py het volgende: James, hoe hoog zijn die geluidsschermen waar ze het over hebben? En noteer maar vast, Q3-Q4 2015 twee weekenden Breda niet bereikbaar uit 1 richting.
Welke geluidsschermen?
En welke richting, Tilburg denk ik? Dat ligt er wel vaker een weekend uit, boeiend
Bewoners in Zwolle die langs de vork naar Meppel wonen krijgen ook een geluidsscherm en die zijn (of waren) aan het procederen om te voorkomen dat daar een geluidswal komt.
Ik vermoed dat trillingshinder veel irritanter is dan geluid. En dan >90% van de mensen liever geen geluidswal zit, of een lagere dan zo'n unit tussen de anderhalf en veertien meter..
Anyone know how to electrify a railway without knocking down bridges?
Network Rail and the Department of Transport are calling for ideas on how they can electrify the railway network without having to demolish bridges.
A huge railway electrification programme is about to start but bridges and tunnels pose problems, since catenary may not suit the original gauging to fit underneath the old structures.
As part of the electrification programme, FutureRailway, Network Rail and the Department for Transport are planning a competition to develop technology-enabled solutions addressing the avoidance of bridge reconstruction.
The competition aims to find solutions and ideas to harness novel methods of increasing the clearance below the bridge whilst avoiding reconstruction, minimising the cost of the works and disruption to the service beneath and across the bridge.
A competition briefing/partnership forming event will be held on Tuesday 25 February 2014 to allow bidders to gain more information about the competition and seek partners to form a consortium. To register for this event, contact bridgereconstruction@futurerailway.org
Any solution proposed has to be deliverable within conventional bridge reconstruction railway possession times. Techniques which require full bridge reconstruction are out of scope for this project.
Vandaag deed de verkeersleiding wel iets heel onbegrijpelijks. Bij Oudewater werd mijn IC (Rotterdam - Utrecht) stil gezet. Na enkele minuten passeerde ons een andere IC (Den Haag - Amersfoort) Hierdoor liepen wij uiteindelijk 7 minuten vertraging op, terwijl dit helemaal onnodig was. Beide treinen reden immers op tijd. Ik kan nog steeds niet bedenken wat het nut van deze passeeractie was.
Nee, die is kut. Taurus of goede modellen van VR hebben betere implementatie. Bij de Taurus-makers kun je een ook een fix downloaden voor de 500Hz-magneet.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 18 februari 2014 22:21 schreef remcoP het volgende: Vandaag deed de verkeersleiding wel iets heel onbegrijpelijks. Bij Oudewater werd mijn IC (Rotterdam - Utrecht) stil gezet. Na enkele minuten passeerde ons een andere IC (Den Haag - Amersfoort) Hierdoor liepen wij uiteindelijk 7 minuten vertraging op, terwijl dit helemaal onnodig was. Beide treinen reden immers op tijd. Ik kan nog steeds niet bedenken wat het nut van deze passeeractie was.