Hoeveel investeer je dan wel niet? Of is het 100 euro verdeeld over 10 projecten?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:17 schreef Tha_Duck het volgende:
Deze maand heb ik mijn eerste 100 euro terug van een aantal GvE projecten
Dat betekent dat er eindelijk weer ruimte is om in een nieuw project te stoppen, ben nu al benieuwd wat er weer aankomt
Maandelijks 100 euro is wat anders dan (na een paar maanden) de eerste 100 euro terugverdiend hebben.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:50 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Hoeveel investeer je dan wel niet? Of is het 100 euro verdeeld over 10 projecten?
Ik krijg maandelijks zo'n 80 euro terug, dus 100 euro terugkrijgen is helemaal niet bijzonder veelquote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:50 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Hoeveel investeer je dan wel niet? Of is het 100 euro verdeeld over 10 projecten?
Wel als je 100 euro van 1 project terugkrijgt.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:04 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik krijg maandelijks zo'n 80 euro terug, dus 100 euro terugkrijgen is helemaal niet bijzonder veel
Heb in 1 project 500 zitten, maar dat ga ik niet meer doen. Inderdaad ongeveer de bedragen die jij noemt.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:06 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Wel als je 100 euro van 1 project terugkrijgt.
Dat is eigenlijk wat ik vraag: hoeveel wordt er per project geïnvesteerd? Ik doe standaard 100, en voor projecten die ik heel leuk vind 200-300. Maar nooit meer dan 300.
100 per projectquote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:06 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Wel als je 100 euro van 1 project terugkrijgt.
Dat is eigenlijk wat ik vraag: hoeveel wordt er per project geïnvesteerd? Ik doe standaard 100, en voor projecten die ik heel leuk vind 200-300. Maar nooit meer dan 300.
Krijg je het nu op elke willekeurige dag? Wel via GVE of direct van de lener? (heb nog geen projecten die gestart zijn)quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:37 schreef µ het volgende:
Ik zou het zelf fijn vinden als alle betalingen als 1 verzameling binnen zouden komen.
ieder project heeft zijn eigen betaaldata, dus je krijgt per project een separate betaling ergens in de maandquote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:56 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Krijg je het nu op elke willekeurige dag? Wel via GVE of direct van de lener? (heb nog geen projecten die gestart zijn)
Ja en nee, aan de ene kant wel handig maar aan de andere kant vind ik het fijn om per project te weten of de betaling binnen is. Dat hou ik namelijk zelf bijquote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:37 schreef µ het volgende:
Ik zou het zelf fijn vinden als alle betalingen als 1 verzameling binnen zouden komen.
quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:56 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Krijg je het nu op elke willekeurige dag? Wel via GVE of direct van de lener? (heb nog geen projecten die gestart zijn)
Dat jaquote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:09 schreef Blik het volgende:
[..]
ieder project heeft zijn eigen betaaldata, dus je krijgt per project een separate betaling ergens in de maand
Ik heb liever 1 betaling op mijn rekening en een duidelijke interface op GVE.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Ja en nee, aan de ene kant wel handig maar aan de andere kant vind ik het fijn om per project te weten of de betaling binnen is. Dat hou ik namelijk zelf bij
Vind het wel fijn heb ook nog aandelen en obligaties dus krijg nu elke week wel een betaling van het een of ander binnen dat is wel leukquote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:37 schreef µ het volgende:
Ja die loopt iets voor ja, als het daar weggaat passen ze dat aanvolgens mij en dan heb je het zelf 3 dagen later ofzo.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:45 schreef Goesten het volgende:
Lopen de statistieken op GVE misschien voor op de betalingen?
Heb namelijk nu 17 euro terug gekregen terwijl op de site staat dat ik al 30 heb ontvangen. Hebben meer mensen hier last van?
Classificatie en geen feeling voor het bedrijfquote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:56 schreef BartNH het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5578
Het verbaasd mij dat deze pianoman niet volloopt. Een triple B met negen procent voor een bedrijf dat al vijftien jaar bestaat met een vaste klantenkring voor onderhoud en stemmen.
Wat is jullie inschatting waarom ie niet loopt?
Omzet loopt ook nog terug. Ook al is de prognose "positief"quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:56 schreef BartNH het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5578
Het verbaasd mij dat deze pianoman niet volloopt. Een triple B met negen procent voor een bedrijf dat al vijftien jaar bestaat met een vaste klantenkring voor onderhoud en stemmen.
Wat is jullie inschatting waarom ie niet loopt?
En inmiddels ook het beeld dat-ie toch niet vol gaat komen. Ik krijg het idee dat mensen ook sneller investeren in iets dat vlot volloopt: 'je moet er nu instappen, want morgen zit ie vol' en 'als het zo snel gaat, moet het wel een goed project zijn'.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:59 schreef Kirov het volgende:
[..]
Classificatie en geen feeling voor het bedrijf
Dat klopt wel. bij stroperige projecten zie je vaak toch nog een eindspurt. Monkeytown was ook zo'n voorbeeld, na de 80% ging het hard. Helaas zie je vaak ook dat die stroperige dingen na betalen niet volgestort worden en opnieuw geopend worden.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:32 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat mensen ook sneller investeren in iets dat vlot volloopt:
Dat klinkt als een soort ponziquote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:50 schreef Scooper het volgende:
Inmiddels ruim alle 2600 berichten in dit crowdfunding topic gelezen. Erg interessant! Vandaar nu mijn eerste post op het FOK-forum! (Toch niet blijkbaar, dat is wel héél lang geleden!).
Mijn interesse in dit soort projecten is begonnen toen ik las over The Lending Club op Mr. Money Mustache (Hier posts 1 en 2 en zijn huidige stand van zaken). Als ik de verhalen over Isenpankur hoor, dan lijken die wel heel erg op die van The Lending Club. Werken met profielen, extreem hoge rentepercentages en een erg hoog risico op defaults. Uit historische gegevens blijken juist de hogere risicocategorieën in verhouding meer rendement op te brengen dan de veiligere investeringen. Ondanks het hogere defaultpercentage. Dit aldus MMM. Zijn initiële gemiddelde rentepercentage zat geloof ik rond de 18%, maar rekening houdend met de defaults zou dit netto op 12% a 13% moeten uitkomen. Tot op heden lijkt dat aardig te lukken! Helaas is The Lending Club voor nederlanders niet interessant. Dus keek ik verder naar GvE...
Met voorgaande verhaal als voorkennis verbaas ik mij dan ook dat op GvE nog geen verhalen te horen zijn over wanbetalers. En eigenlijk geloof ik dat dan ook gewoon niet. Ik heb het vermoeden dat GvE bij de start-up een potje heeft gereserveerd om zelf betalingen over te nemen van kredietnemers die niet meer aan de betalingsverplichtingen kunnen voldoen. Misschien dat een dergelijke kredietnemer wel afstand kan doen van zijn betalingsverplichting met als tegenprestatie dat hij daar geen ruchtbaarheid aan geeft. Het belang voor GvE is namelijk zeer groot dat de opstartperiode vlekkeloos en zonder imagoschade doorstaan wordt. Als er eenmaal voldoende schapen over de dam zijn zullen de eerste defaults wel publiekelijk worden gemaakt. Maar ik denk wel dat bij voldoende spreiding alsnog een redelijk rendement behaald moet kunnen blijven worden.
Mijn idee is om komende maanden langzaam een zo breed mogelijke portefeuille op te bouwen. Eerst een stuk of 10 projecten van 100 euro per stuk, en als de spreiding dan in orde is kan de inleg per project langzaam om hoog. Spreiding is key!
Dat met DMmen en reageren blijkt niet te werken, post nog een paar keer, dan zie ik je dm wel verschijnenquote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:58 schreef Scooper het volgende:
Ponzi-systeem is denk ik wat krap met 0,9% en de fees die de kredietnemer moet betalen. Maar wie weet komen ze er een eind mee
Hé μ, ik blijk nog geen 10 posts te hebben gemaakt hier, zou jij mij misschien een DM kunnen sturen zodat ik me ook op je mailinglijst kan aanmelden?
Zo lang het feiten zijn lijkt het mij geen probleem.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:36 schreef bachu5 het volgende:
Ik weet dat er een ondernemer van een GVE project failliet is. Mag ik die naam noemen? Ben benieuwd wat er nu gebeurt met de betalingen.
Of zijn er mensen die, zonder namen te noemen, hier geld in hadden zitten en meer info kunnen geven?
Dat verhaal was al even langs gekomen in een vorige topic maar dat lijkt nog wel te lopen op 1 of andere manier, heb er verder ook niets over kunnen vinden en dat zou je wel verwachten.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:36 schreef bachu5 het volgende:
Ik weet dat er een ondernemer van een GVE project failliet is. Mag ik die naam noemen? Ben benieuwd wat er nu gebeurt met de betalingen.
Of zijn er mensen die, zonder namen te noemen, hier geld in hadden zitten en meer info kunnen geven?
Is dit feit bij alle betreffende investeerders van dat project bekend? Ben jij een investeerder of heb je de info uit een andere hoek?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:36 schreef bachu5 het volgende:
Ik weet dat er een ondernemer van een GVE project failliet is. Mag ik die naam noemen? Ben benieuwd wat er nu gebeurt met de betalingen. Of zijn er mensen die, zonder namen te noemen, hier geld in hadden zitten en meer info kunnen geven?
Ik weet het uit een andere hoek en heb hier zelf geen geld in zitten. Maar ben heel benieuwd hoe hier mee wordt omgegaan, omdat ik wel geld in andere projecten heb gestoken. Wordt dit verteld aan de investeerders?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 22:54 schreef crowd_funder het volgende:
[..]
Is dit feit bij alle betreffende investeerders van dat project bekend? Ben jij een investeerder of heb je de info uit een andere hoek?
Die heeft een lening in 2 delen (Kleine Dreumes). Maar volgens mij draait dat gewoon naar behoren.quote:Op woensdag 19 maart 2014 08:49 schreef athlonkmf het volgende:
Welke babyspeciaalzaak? die met de nog lopende project? babydreumes of zo?
Ik kan ook niks vinden over een faillissement...quote:Op woensdag 19 maart 2014 09:14 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Die heeft een lening in 2 delen (Kleine Dreumes). Maar volgens mij draait dat gewoon naar behoren.
Dat tweede komt neer op overdraagbare cadeaubonnen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:06 schreef BartNH het volgende:
Net twee nieuwe projecten waarvan 1 binnen drie kwartier vol zat. Zo florissant zijn ze nog niet met een behoorlijk negatief vermogen. Maar als het product verkoopt zal het wel los lopen.
De ander snap ik niet zo erg, wat heeft het voor nut om een eigen alternatief geldsysteem te maken wat 1 op 1 gekoppeld is aan de euro? Kan hooguit om belasting ontduiken gaan voor mijn gevoel. Misschien kan iemand mij een hint geven. Gewoon nieuwsgierig waarom iemand boodschappen wil betalen met lokaal geld. Voor een pretpark kan ik me voorstellen dat een vorm van consumptiebon handig is tegen zakkenrollers e.d. maar voor een winkelcentrum?
Mwah, meer een betaalmiddel voor een bepaalde community. Beetje zoals lowlands muntjes wellicht?quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:14 schreef Kirov het volgende:
[..]
Dat tweede komt neer op overdraagbare cadeaubonnen.
Die eerste was voornamelijk interessant vanwege de korte looptijd van de lening, die lopen altijd erg snel vol. Ik heb het idee dat er nauwelijks verder gekeken wordt als er als looptijd 18 of 24 maanden staat.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:06 schreef BartNH het volgende:
Net twee nieuwe projecten waarvan 1 binnen drie kwartier vol zat. Zo florissant zijn ze nog niet met een behoorlijk negatief vermogen. Maar als het product verkoopt zal het wel los lopen.
De ander snap ik niet zo erg, wat heeft het voor nut om een eigen alternatief geldsysteem te maken wat 1 op 1 gekoppeld is aan de euro? Kan hooguit om belasting ontduiken gaan voor mijn gevoel. Misschien kan iemand mij een hint geven. Gewoon nieuwsgierig waarom iemand boodschappen wil betalen met lokaal geld. Voor een pretpark kan ik me voorstellen dat een vorm van consumptiebon handig is tegen zakkenrollers e.d. maar voor een winkelcentrum?
Bedoel je Kleine Dreumes? Heb me ingeschreven voor hun 2de project, die is nog niet vol (53%).quote:Op dinsdag 18 maart 2014 23:43 schreef bachu5 het volgende:
[..]
Ik weet het uit een andere hoek en heb hier zelf geen geld in zitten. Maar ben heel benieuwd hoe hier mee wordt omgegaan, omdat ik wel geld in andere projecten heb gestoken. Wordt dit verteld aan de investeerders?
Het is die babyspeciaalzaak.
De Lowlandmuntjes snap ik wel, de organisatie heeft als voordeel dat er maar één plek is met echt geld en de bijbehorende beveiliging en controle. Een greep in de kas met lowlandmuntjes is zowel voor personeel als voor externen veel minder interessant dan een kas met euro's. Op die manier trekt het evenement ook minder zakkenrollers dus is het voor de klant ook een voordeel. Op het moment dat ik met lowlandmunten een maand later nog mn supermarkt zou kunnen betalen help je de voordelen van zo'n systeem om zeep natuurlijk.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:27 schreef nikao het volgende:
[..]
Mwah, meer een betaalmiddel voor een bepaalde community. Beetje zoals lowlands muntjes wellicht?
Ze noemen de Brixton Pound zelf als voorbeeld. Tsja, digitaal is dit nu al achterhaald door cryptocurrency natuurlijk. (in een paar klikken opgezet).
Beetje off topic dit, maar is het niet het verplaatsen van de belastingen? Vroeg of laat zet je het toch weer om naar Euro's dus dan zit je toch alsnog met de belastingen?quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:02 schreef BartNH het volgende:
[..]
De Lowlandmuntjes snap ik wel, de organisatie heeft als voordeel dat er maar één plek is met echt geld en de bijbehorende beveiliging en controle. Een greep in de kas met lowlandmuntjes is zowel voor personeel als voor externen veel minder interessant dan een kas met euro's. Op die manier trekt het evenement ook minder zakkenrollers dus is het voor de klant ook een voordeel. Op het moment dat ik met lowlandmunten een maand later nog mn supermarkt zou kunnen betalen help je de voordelen van zo'n systeem om zeep natuurlijk.
De ontwikkeling van noppes is zo te zien de start van dit bedrijf geweest. Het idee daarachter is dat je zonder geld diensten en goederen kunt ruilen. Feitelijk ook een vorm van geld dus! Alleen betaal je dan geen belasting want het heet geen gulden of euro. Zolang dit op kleien schaal ingezet word als middel voor sfeerverbetering in wijken enzovoort heb ik er niet veel op tegen maar als je het gaat uitbouwen naar het zakelijke dan is het al snel belasting ontduiking. Of zie ik dat fout?
Als ze eerst vele keren van eigenaar veranderen voordat het weer euro's worden...quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:04 schreef nikao het volgende:
[..]
Beetje off topic dit, maar is het niet het verplaatsen van de belastingen? Vroeg of laat zet je het toch weer om naar Euro's dus dan zit je toch alsnog met de belastingen?
Anyways.. om on topic te blijven; ik stap er niet in in elk geval
Je ziet hier nu eigenlijk al hoe belangrijk het is dat je product transparant en duidelijk is voor investeerders.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:11 schreef BartNH het volgende:
[..]
Als ze eerst vele keren van eigenaar veranderen voordat het weer euro's worden...
Maar goed, ik stap er ook niet in.
Bij de belastingaangifte moet je als nog de waarde in euro's van dergelijke dingen opgeven. Zelfde als met Bitcoins. Dat mensen dat niet doen is gewoon fraude.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:04 schreef nikao het volgende:
[..]
Beetje off topic dit, maar is het niet het verplaatsen van de belastingen? Vroeg of laat zet je het toch weer om naar Euro's dus dan zit je toch alsnog met de belastingen?
Anyways.. om on topic te blijven; ik stap er niet in in elk geval
Neeneenee. Dat is precies waarom ik voorzichtig wilde zijn met namen noemen. Het is/was Be-dazzled.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:41 schreef Blik het volgende:
[..]
Bedoel je Kleine Dreumes? Heb me ingeschreven voor hun 2de project, die is nog niet vol (53%).
http://www.faillissements(...)abyspeciaalzaak.aspxquote:Op woensdag 19 maart 2014 13:11 schreef bachu5 het volgende:
[..]
Neeneenee. Dat is precies waarom ik voorzichtig wilde zijn met namen noemen. Het is/was Be-dazzled.
tja. juist door zo onduidelijk te zijn veroorzaak je dit soort dingen. Er waren niet al teveel babygedoe geweest natuurlijk.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:11 schreef bachu5 het volgende:
[..]
Neeneenee. Dat is precies waarom ik voorzichtig wilde zijn met namen noemen. Het is/was Be-dazzled.
Ja, maar ik kan het project op GvE niet vinden.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:24 schreef nikao het volgende:
[..]
http://www.faillissements(...)abyspeciaalzaak.aspx
inderdaad failliet
Er is niks geheims aan, dus je kunt het beter gewoon zeggen om verwarring te voorkomenquote:Op woensdag 19 maart 2014 13:11 schreef bachu5 het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik zie alleen mijn dreumes daar als baby speciaalzaak?quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, maar ik kan het project op GvE niet vinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |