quote:Oud-minister Els Borst (81) overleden
Oud-minister Els Borst is maandagavond op 81-jarige leeftijd in haar woning in Bilthoven overleden.
Dat bevestigt D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold op Twitter: ''Ben intens verdrietig: Els Borst, minister van Staat en oud-minister van VWS is totaal onverwacht overleden.''
De politie spreekt van "verdachte omstandigheden". Volgens een woordvoerster van de politie kan de doodsoorzaak ook een natuurlijke zijn, of een ongeluk. Vooralsnog gaat de politie niet uit van een misdrijf.
De omgeving rond de woning aan de Ruysdaellaan is afgezet door de politie. Bij het huis is een witte tent opgezet. Dinsdagochtend wordt nog steeds onderzoek gedaan. Verwacht wordt dat er in de loop van dinsdagochtend meer informatie komt.
Volksgezondheid
Borst was vrijwel vanaf de oprichting lid van D66. Toen ze in 1994 minister werd, had ze een carrière als arts en ziekenhuisdirecteur achter de rug. Haar bekendste prestatie als minister was een nieuwe euthanasiewet, die hulp bij zelfdoding onder voorwaarden toestond.
Borst voerde verder een nieuw financieringssysteem voor de zorg in, waardoor de wachtlijsten verdwenen. Ook bedacht ze de donorverklaring, waarbij aan alle volwassen Nederlanders wordt gevraagd of ze na hun dood organen willen afstaan.
Lijsttrekker
Bij de verkiezingen van 1998 was Borst lijsttrekker van D66. Partijleider Hans van Mierlo presenteerde zijn opvolger met de woorden: "Het is een meisje en we noemen haar Els."
Borst had de functie niet van harte aanvaard: een rol als bestuurder lag haar beter dan het puur politieke werk. Onder haar leiding verloor D66 tien zetels. Borst keerde terug naar het ministerschap.
De D66-politica was minister van Volksgezondheid in de kabinetten Kok 1 en 2. Ze werd in 2012 benoemd tot minister van Staat. De eretitel wordt alleen in uitzonderlijke gevallen toegekend, aan politici die geen publieke functie meer vervullen.
http://www.nu.nl/politiek(...)st-81-overleden.html
twitter:SchokkendGronin twitterde op dinsdag 11-02-2014 om 07:52:34Els Borst. Vreselijk allemaal, maar in Groningen gaan straks mensen omkomen door de gaswinning en ook zij heeft de gasbaten verkwist. reageer retweet
quote:Op woensdag 12 februari 2014 10:21 schreef LXIV het volgende:
In de telegraaf stond dat de wijk van mevrouw Borst werd geteisterd door Oost-Europese bendes die op klaarlichte dag op de daken 'wandelen'.
Sweet ironie!
quote:Op woensdag 12 februari 2014 10:57 schreef Arcee het volgende:
Ophef om Borst-tweet door Schokkend-Groningentwitter:SchokkendGronin twitterde op dinsdag 11-02-2014 om 07:52:34Els Borst. Vreselijk allemaal, maar in Groningen gaan straks mensen omkomen door de gaswinning en ook zij heeft de gasbaten verkwist. reageer retweet
Ja, zo kun je je boodschap natuurlijk werkelijk overal bij slepen.quote:Op woensdag 12 februari 2014 10:57 schreef Arcee het volgende:
Ophef om Borst-tweet door Schokkend-Groningentwitter:SchokkendGronin twitterde op dinsdag 11-02-2014 om 07:52:34Els Borst. Vreselijk allemaal, maar in Groningen gaan straks mensen omkomen door de gaswinning en ook zij heeft de gasbaten verkwist. reageer retweet
Dit dus.quote:Op woensdag 12 februari 2014 11:01 schreef De_Guidance het volgende:
Kan Tokkie Nederland niet gewoon even zijn klep houden?
http://www.ad.nl/ad/nl/30(...)-bij-haar-auto.dhtmlquote:Vriendinnen Els Borst vonden lichaam bij haar auto
BEWAAR
ARTIKEL
REACTIES
Wouter van Wijk
12-2-14 - 07:53 bron: Algemeen Dagblad
Katrien Kroes ging kijken omdat vriendin telefoon niet opnam
Inzet: Borst op 17 januari met haar jarige vriendin Katrien Kroes. © ANP, inzet privéfoto.
Het is een raadsel hoe en wanneer oud-minister Els Borst is overleden. De politie denkt aan een misdrijf of een noodlottig ongeluk. Ze nam zondag de telefoon niet meer op, zegt de vrouw die haar maandagavond vond, vriendin Katrien Kroes.
Misschien is Els gestruikeld, misschien is het een misdrijf
Katrien Kroes
Al zondagmiddag ontstond bij Kroes een enigszins onaangenaam gevoel, zegt ze, terugkijkend op de afgelopen dagen. Om 4 uur begon een huisconcert van het Matangi Strijkkwartet, iets verderop in Bilthoven, al tientallen jaren de woonplaats van Borst. Veertig mensen kwamen uit alle windstreken om het concert te horen, onder het genot van een hapje en een glas wijn. Borst zou er ook zijn. 'Normaal gesproken is ze altijd zo punctueel. Het is helemaal niets voor haar niet af te zeggen. Ik heb haar ook nog gebeld. Ze nam niet op, ik heb haar voicemail ingesproken,' zegt Kroes gelaten.
Goede gezondheid
Nu was Borst met haar 81 jaar nog altijd zo druk, dat Kroes niet meteen aan de bel trok. 'Ze zit in allerlei besturen en stichtingen. Stivoro, KWF, Alpe d'HuZes, Helen Dowling Instituut. En ze heeft het druk met haar familie.' Borst was ook in goede gezondheid. Zaterdag was het D66-erelid nog aanwezig op het landelijke partijcongres.
Maar toen de oud-minister, die de euthanasiewet invoerde, oud-hoogleraar, oud-vicepremier en oud-ziekenhuisdirecteur, een dag later nog niet had teruggebeld, werd Kroes pas echt ongerust. Met trillende vingers blikt ze terug op het moment: 'Ik hoorde maar niets. Maandagochtend ga ik naar mijn moeder, 's middags belde ze me altijd om te horen hoe het met haar is.' Om 17.58 maandagmiddag pakte Kroes de telefoon en belde de minister van staat nog eens op. Om weer geen gehoor te krijgen.
Borst woont in een rustige, groene villawijk in Bilthoven-Noord. Kroes leerde haar kennen via haar man, Paul Doucet. Hij was fractievoorzitter van D66 in Bilthoven, en Borst was erg actief in de partij. Ze wonen op twee steenworpen afstand van elkaar, dus ging de 69-jarige Kroes op onderzoek uit. 'Er waren net bordjes rondgebracht voor de verkiezingen. Wij hadden het in de tuin staan. Bij Els stond het bordje niet. Dat was niets voor haar.'
Luguber
'Het was donker, er was slecht licht, akelig weer. Luguber.' Op dat moment belde een vriendin, met wie Kroes en Borst bijna iedere week gingen nordic walken in de bossen rond Bilthoven. 'Ze was ook ongerust en zei: ik kom ook. Samen gingen we erheen. De voordeur was dicht, maar de garagedeur open. Vanaf de weg had je wel kunnen zien dat er iets mis was.' Uiteindelijk vonden de vriendinnen haar tussen de auto en de garage van haar kapitale huis. Verdere details wil Kroes niet geven, om het politieonderzoek niet te verstoren.
De politie sluit een natuurlijke dood uit, iets wat volgens woordvoerder Aling aan het lichaam was te zien. Kroes: 'Misschien is ze niet goed geworden en gevallen. Misschien is ze gestruikeld. Misschien is het een misdrijf.' Op de mogelijkheid dat ze een inbreker zou hebben betrapt, die buren in de wijk opperen, kan en wil ze niet reageren. 'Alles is mogelijk, maar ik weet het niet. Er wordt heel veel ingebroken hier, dat wel. Een paar jaar geleden is mijn laptop gestolen. En later stond er een vreemde vent voor het raam, die in slecht Nederlands iets stond te roepen. Ik heb hem eruit gebonjourd, maar het was wel heel raar.'
De politie hoopt vandaag meer duidelijkheid te geven. Gistermiddag is sectie verricht op het lichaam. De resultaten worden vergeleken met de uitkomsten van het forensisch onderzoek. Die vergelijking moet meer duidelijk maken over de doodsoorzaak van de 'bijzondere en prominente' Bilthovense, zoals burgemeester Arjen Gerritsen het gisteren zei.
Alles om maar in de belangstelling te blijven.quote:
Laten we ons druk gaan zitten maken om een topic.quote:Op woensdag 12 februari 2014 12:56 schreef DeParo het volgende:
Laten we ons druk gaan zitten maken om een tweet.
quote:Geen uitsluitsel na sectie Borst
Sectie op het lichaam van ex-minister
Borst heeft geen uitsluitsel opgeleverd
over haar doodsoorzaak.Het is volgens
de politie nog onduidelijk of er sprake
was van een ongeluk of een misdrijf.
Borsts lichaam is onderzocht door het
Nederlands Forensisch Instituut.De
sectie heeft uitgewezen dat Borst is
overleden aan het letsel dat op haar
lichaam is aangetroffen,maar niet hoe
ze dat letsel heeft opgelopen.Daarom
gaat de politie door met het onderzoek.
Els Borst lag maandagavond dood in haar
garage in Bilthoven.De voormalige
minister van Volksgezondheid en
partijleider van D66 was 81 jaar oud.
Hebben ze het alibi van Plasterk al gecontroleerd?quote:Op woensdag 12 februari 2014 13:50 schreef Arcee het volgende:
Het is volgens de politie nog onduidelijk of er sprake was van een ongeluk of een misdrijf.
Gister was er verder niks nieuws te melden.quote:Op woensdag 12 februari 2014 15:57 schreef Strani het volgende:
Toch vind ik dat dit nieuws onderbelicht blijft in de media. Gisteren bij P&W hadden ze het er in elk geval in de eerste helft van de show helemaal niet over.
Dat er niets nieuws is te melden is normaal geen probleem voor de mediaquote:Op woensdag 12 februari 2014 16:09 schreef Specularium het volgende:
[..]
Gister was er verder niks nieuws te melden.
En nu blijkbaar nog steeds niet.
Dat hoeft niet vreemd te zijn. Ze kan bij het uit- of instappen niet goed zijn geworden. Of misschien wel een inbreker heeft betrapt.quote:Op woensdag 12 februari 2014 16:10 schreef nummer_zoveel het volgende:
Dus ze is niet in haar garage gevonden maar buiten bij haar auto. Vreemd.
Vooral rustig blijven inderdaad.quote:Op woensdag 12 februari 2014 13:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Laten we ons druk gaan zitten maken om een topic.
twitter:evakropman twitterde op donderdag 13-02-2014 om 12:30:53Els Borst is waarschijnlijk door een misdrijf om het leven gekomen. reageer retweet
Mevrouw Borst mogelijk slachtoffer van misdrijfquote:Op donderdag 13 februari 2014 12:36 schreef Gramulanion het volgende:
http://www.politie.nl/nie(...)er-van-misdrijf.html
Dit is de bron. Maar de site ligt er uit geloof ik.
NOS.nlquote:Dood Borst waarschijnlijk misdrijf
donderdag 13 feb 2014, 12:36 - ANP
Oud-minister Els Borst is volgens de politie waarschijnlijk het slachtoffer geworden van een misdrijf. Dat blijkt uit de onderzoeksresultaten.
Geen idee. Ze is gevonden naast haar auto. Die zou dan mogelijk ook weg zijn geweest, niet?quote:Op donderdag 13 februari 2014 12:42 schreef Dos37 het volgende:
Een overval die uit de hand is gelopen lijkt me.
Ik weet niet in welk land jij woont, maar naar mijn weten is dat niet 'bijna normaal'.quote:Op donderdag 13 februari 2014 12:45 schreef yvonne het volgende:
Ik wil niet vervelend doen, heel erg dit dat zus zo, maar het is al bijna normaal dat hoogbejaarden bestolen, in elkaar gemept, verkracht en vermoord worden, kan er nú dan eindelijk iets veranderen?
quote:Op donderdag 13 februari 2014 12:45 schreef takkfyrir het volgende:
´Mogelijk´ of ´waarschijnlijk´ vind ik nog wel behoorlijk een verschil.
quote:Op woensdagavond kon op basis van nader forensisch onderzoek in combinatie met de bevindingen ter plaatse de conclusie worden getrokken dat het het meest waarschijnlijk is dat mevrouw Borst-Eilers door een misdrijf om het leven is gekomen.
quote:Op donderdag 13 februari 2014 12:46 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Ja, leuk die onbeperkt open grenzen
Nee, had dan eerder verwacht dat het een ongeluk was. Normaal gesproken is het wel vrij snel duidelijk dat het om een misdrijf gaat.quote:Op donderdag 13 februari 2014 12:42 schreef takkfyrir het volgende:
Zo.Toch niet verwacht, eigenlijk.
ik ben wel benieuwd naar concrete cijfers eigenijk, of het de laatste twee jaar vaker voorkomt dat bejaarden worden overvallen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 12:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet in welk land jij woont, maar naar mijn weten is dat niet 'bijna normaal'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |