abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 februari 2014 @ 09:32:31 #101
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136392321
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Oké maar dat is toch iets heel anders dan iemand die bij defensie solliciteert en zegt: Tja.. ik ben halverwege het eerste jaar van de Veva gestopt want ik vond het niet meer leuk, het werd saai, zelfs sommige dagen op de bivaks en de theorie was slaapverwekkend simpel.
Het lijkt me dat dan op zijn minst de indruk wordt gewekt dat hij ook in de AMO er in no-time genoeg van heeft en de handdoek in de ring gooit.
Als hij dit jaar afmaakt laat hij in het ieder geval zien dat hij doorzettingsvermogen heeft, verantwoordelijkheid aan kan en de consequenties van zijn eigen keuzes draagt. Zeker als hij aangeeft die beslissing al halverwege het schooljaar te hebben genomen.
VEVA is niet alleen maar def-gerelateerde lesstof natuurlijk. Er zit ook een gewoon de standaard mbo-lesstof in en daar word je op z'n zachtst gezegd niet vrolijk van. Ik ben zelf jaren geleden van HAVO3 naar MBO gegaan. Lesstof Nederlands Engels en 'Wiskunde' was van het niveau week 2 HAVO1. Ik kan me wel voorstellen dat het een niet bepaald uitdagende omgeving is.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 6 februari 2014 @ 09:36:42 #102
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_136392394
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Oké maar dat is toch iets heel anders dan iemand die bij defensie solliciteert en zegt: Tja.. ik ben halverwege het eerste jaar van de Veva gestopt want ik vond het niet meer leuk, het werd saai, zelfs sommige dagen op de bivaks en de theorie was slaapverwekkend simpel.
Het lijkt me dat dan op zijn minst de indruk wordt gewekt dat hij ook in de AMO er in no-time genoeg van heeft en de handdoek in de ring gooit.
Als hij dit jaar afmaakt laat hij in het ieder geval zien dat hij doorzettingsvermogen heeft, verantwoordelijkheid aan kan en de consequenties van zijn eigen keuzes draagt. Zeker als hij aangeeft die beslissing al halverwege het schooljaar te hebben genomen.
Als hij zoals hij aangeeft op z'n 19e het weer wilt proberen ia hij hopelijk een stuk wijzer. Deze situatie die je schetst zal defensie over het algemeen jeuken, vooral in de huidige exodus van jonge krachten.
Waar het wel terug kan komen is in het psychologisch onderzoek bij de keuring. Maar als je daar een heldere rationele verklaring voor hebt, en niet in termen van saai, niet leuk, geen zin, dan getuigt zo'n keuze juist van inzicht, beslissingsvermogen en moed.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_136392486
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:32 schreef fathank het volgende:

[..]

VEVA is niet alleen maar def-gerelateerde lesstof natuurlijk. Er zit ook een gewoon de standaard mbo-lesstof in en daar word je op z'n zachtst gezegd niet vrolijk van. Ik ben zelf jaren geleden van HAVO3 naar MBO gegaan. Lesstof Nederlands Engels en 'Wiskunde' was van het niveau week 2 HAVO1. Ik kan me wel voorstellen dat het een niet bepaald uitdagende omgeving is.
Zoals gezegd viel mijn mond open toen ik de lesstof van de Veva zag. Echt dude.. geen niveau havo 1 maar eerder groep 5 van de basisschool. Rekensommen onder de tien. Fuck. Ik wordt of ik word en dat soort geneuzel.
Maar:
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:26 schreef BredeBroeder het volgende:
Dan vind ik het vreemd dat ik op bivak wel 200% geef, aangezien daar ook dagen tussen zitten dat je denkt van meh.
pi_136392508
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:36 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Als hij zoals hij aangeeft op z'n 19e het weer wilt proberen ia hij hopelijk een stuk wijzer. Deze situatie die je schetst zal defensie over het algemeen jeuken, vooral in de huidige exodus van jonge krachten.
Waar het wel terug kan komen is in het psychologisch onderzoek bij de keuring. Maar als je daar een heldere rationele verklaring voor hebt, en niet in termen van saai, niet leuk, geen zin, dan getuigt zo'n keuze juist van inzicht, beslissingsvermogen en moed.
Oké. Ik hecht veel waarde aan jouw inzichten. Dus de vraag: Staat het niet beter als hij dit schooljaar afmaakt?
  donderdag 6 februari 2014 @ 09:43:07 #105
157922 fathank
pi_136392527
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zoals gezegd viel mijn mond open toen ik de lesstof van de Veva zag. Echt dude.. geen niveau havo 1 maar eerder groep 5 van de basisschool. Rekensommen onder de tien. Fuck. Ik wordt of ik word en dat soort geneuzel.
Maar:

[..]

Tuurlijk is een bivak niet altijd leuk. Alsof mensen het leuk vinden om opdrachten 38 keer opnieuw te moeten doen omdat ze de tijd neit halen bijvoorbeeld. Of vechtend tegen je slaap wacht lopen met -5 in de sneeuw op de heide.
pi_136392636
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:43 schreef fathank het volgende:

[..]

Tuurlijk is een bivak niet altijd leuk. Alsof mensen het leuk vinden om opdrachten 38 keer opnieuw te moeten doen omdat ze de tijd neit halen bijvoorbeeld. Of vechtend tegen je slaap wacht lopen met -5 in de sneeuw op de heide.
Ik weet het niet hoor. Ik heb zelf na het voortgezet de HBO-V gedaan en die lesstof was ook erg gemakkelijk. En de stages had je ook mindere dingen maar over het geheel was ik wel positief over de school en de stages. Elk beroep heeft tenslotte minpunten; hoort erbij. Overigens kan je met HBO-V ook helemaal niets buiten de zorg.
  donderdag 6 februari 2014 @ 10:21:06 #107
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136393458
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Oké. Ik hecht veel waarde aan jouw inzichten. Dus de vraag: Staat het niet beter als hij dit schooljaar afmaakt?
Ik denk dat dat wel meevalt, je hebt goed meegelezen maar benadeeld BB toch wel ernstig in je verhaal. Met motivatie is juist niks mis en van de handdoek in de ring gooien is naar mijn weten geen sprake. Hij is gewoon tot de conclusie gekomen dat VeVa (zoals verteld) inderdaad weinig voorstelt. Waarom zou je dan een halfjaar langer doorgaan? Voor zover ik weet krijg je na een jaar op het MBO geen propedeutisch getuigschrift of iets dergelijks. Laat hem maar ervaren hoe het is om 40 uur per week stenen te sjouwen.

Zoals Rave zegt, hij zal waarschijnlijk niet gezien worden als luie vent maar als iemand die duidelijke keuzes durft te maken en zijn fouten kan erkennen.
pi_136393917
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 10:21 schreef Wasmachinu het volgende:
Laat hem maar ervaren hoe het is om 40 uur per week stenen te sjouwen.
Klopt. Echter zie ik om me heen dat dat ook echt niet zo gemakkelijk is; een echte baan vinden op korte termijn, ook niet op zijn leeftijd. Zo komen er regelmatig hulp en advies vragen in WGR voorbij om aan zo'n baantje te komen.
In mijn eigen omgeving zie ik havo uitvallers die dan op het ROC de havo gaan afmaken met 2 uur les per dag. Ook met het idee om in die tijd te gaan werken. Verder dan 1 of 2 avonden afwassen komen ze echter meestal niet waardoor ze dan 2 jaar echt niets anders doen dan uitslapen, gamen, tv kijken, stappen en hun schoolgaande vrienden lastig vallen omdat ze zich vervelen.

Het gevoel dat ik erbij krijg is dat BB tot de conclusie is gekomen dat dit niet is wat hij wil en er dus acuut mee wil stoppen zonder een echte vervanging te hebben. Enkelen hier steunen hem daar volledig in. Kijk.. tot de conclusie komen dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt is natuurlijk niets mis mee. Stoppen met je opleiding en een andere opleiding gaan doen ook niet. Ws zelfs verstandig. Maar waarom zo abrupt, zo.. 'ik heb geen zin dus ik stop'.. Lijkt me nogal puberaal: "Ik wil wat ik wil wanneer ik het wil en ik wil het NU". En daar heb ik dus problemen mee. Zorg eerst voor wat anders voor je stopt. Dus idd een fulltime baan of dagopleiding (laatste lijkt mij onmogelijk) en stop pas met wat je aan het doen bent als je iets anders kunt gaan doen. Gewoon al was het maar als harde les van hoe het in het echte leven eigenlijk werkt. Als je je baan niet leuk vindt kan je ook niet onmiddellijk ontslag nemen (om te beginnen heb je al een opzegtermijn) en thuis gaan afwachten tot je een nieuwe baan hebt. Dan heb je namelijk geen inkomen en kan je je vaste lasten niet betalen. Dan zal je dus ook door moeten werken tot je die andere baan hebt.

Nadeel met thuis op de bank gaan hangen is ook dat je uit je ritme raakt wat je enorm op kan breken als je weer de schoolbanken in gaat.
  donderdag 6 februari 2014 @ 10:44:00 #109
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136394069
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 10:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt. Echter zie ik om me heen dat dat ook echt niet zo gemakkelijk is; een echte baan vinden op korte termijn, ook niet op zijn leeftijd. Zo komen er regelmatig hulp en advies vragen in WGR voorbij om aan zo'n baantje te komen.
In mijn eigen omgeving zie ik havo uitvallers die dan op het ROC de havo gaan afmaken met 2 uur les per dag. Ook met het idee om in die tijd te gaan werken. Verder dan 1 of 2 avonden afwassen komen ze echter meestal niet waardoor ze dan 2 jaar echt niets anders doen dan uitslapen, gamen, tv kijken, stappen en hun schoolgaande vrienden lastig vallen omdat ze zich vervelen.

Het gevoel dat ik erbij krijg is dat BB tot de conclusie is gekomen dat dit niet is wat hij wil en er dus acuut mee wil stoppen zonder een echte vervanging te hebben. Enkelen hier steunen hem daar volledig in. Kijk.. tot de conclusie komen dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt is natuurlijk niets mis mee. Stoppen met je opleiding en een andere opleiding gaan doen ook niet. Ws zelfs verstandig. Maar waarom zo abrupt, zo.. 'ik heb geen zin dus ik stop'.. Lijkt me nogal puberaal: "Ik wil wat ik wil wanneer ik het wil en ik wil het NU". En daar heb ik dus problemen mee. Zorg eerst voor wat anders voor je stopt. Dus idd een fulltime baan of dagopleiding (laatste lijkt mij onmogelijk) en stop pas met wat je aan het doen bent als je iets anders kunt gaan doen. Gewoon al was het maar als harde les van hoe het in het echte leven eigenlijk werkt. Als je je baan niet leuk vindt kan je ook niet onmiddellijk ontslag nemen (om te beginnen heb je al een opzegtermijn) en thuis gaan afwachten tot je een nieuwe baan hebt. Dan heb je namelijk geen inkomen en kan je je vaste lasten niet betalen. Dan zal je dus ook door moeten werken tot je die andere baan hebt.

Nadeel met thuis op de bank gaan hangen is ook dat je uit je ritme raakt wat je enorm op kan breken als je weer de schoolbanken in gaat.
Daar kan ik je uiteraard geen ongelijk in geven. Mijn antwoord was puur gebaseerd op het mogelijke toekomstige sollicitatietraject.
pi_136394507
Zoals eerder gezegd is mijn zoon eigenlijk tot dezelfde conclusie gekomen als BB. Hij deed de havo maar gooide er met de pet naar. 5 jaar lang heb ik hem achter de vodden aan moeten zitten om iets van de havo te maken. Ook met de motivatie dat het killing is als je de rest van je leven onder je eigen niveau moet werken. Uiteraard vond hij dat maar onzin en bij 4 havo viel hij dus uit. Zijn plannen waren om KMA te gaan doen maar dat kan niet zonder havo diploma dus is hij naar de Veva grop 3 gegaan. Echt na een paar weken kwam hij zelf tot de conclusie dat zijn oude moeder het zo verkeerd nog niet zag. Sindsdien doet hij dus de avondhavo naast de Veva en hij stopt pas met de Veva als hij zijn havo diploma op zak heeft.
Ik heb echt respect voor hem. Die jongen die eerst alleen maar bezig was met stappen, muziek en zijn vriendinnetje, maakt nu dus lange dagen op school EN doet de havo in de avonduren. Maar de motivatie is er nu en hij haalt de leuke dingen uit de Veva en negeert de mindere dingen zoals de absurd gemakkelijke theorie. Hij heeft gewoon zijn havo boeken bij zich en als hij zijn opdrachten van de Veva af heeft zit hij daar met zijn neus in. Petje af!! _O_
Toch een heel ander beeld dan er acuut mee stoppen en een half jaar op de bank gaan hangen. Actief versus passief.
pi_136394745
Lekker dit...
  donderdag 6 februari 2014 @ 11:17:58 #112
157922 fathank
pi_136395074
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:00 schreef Ouder1 het volgende:
Zoals eerder gezegd is mijn zoon eigenlijk tot dezelfde conclusie gekomen als BB. Hij deed de havo maar gooide er met de pet naar. 5 jaar lang heb ik hem achter de vodden aan moeten zitten om iets van de havo te maken. Ook met de motivatie dat het killing is als je de rest van je leven onder je eigen niveau moet werken. Uiteraard vond hij dat maar onzin en bij 4 havo viel hij dus uit. Zijn plannen waren om KMA te gaan doen maar dat kan niet zonder havo diploma dus is hij naar de Veva grop 3 gegaan. Echt na een paar weken kwam hij zelf tot de conclusie dat zijn oude moeder het zo verkeerd nog niet zag. Sindsdien doet hij dus de avondhavo naast de Veva en hij stopt pas met de Veva als hij zijn havo diploma op zak heeft.
Ik heb echt respect voor hem. Die jongen die eerst alleen maar bezig was met stappen, muziek en zijn vriendinnetje, maakt nu dus lange dagen op school EN doet de havo in de avonduren. Maar de motivatie is er nu en hij haalt de leuke dingen uit de Veva en negeert de mindere dingen zoals de absurd gemakkelijke theorie. Hij heeft gewoon zijn havo boeken bij zich en als hij zijn opdrachten van de Veva af heeft zit hij daar met zijn neus in. Petje af!! _O_
Toch een heel ander beeld dan er acuut mee stoppen en een half jaar op de bank gaan hangen. Actief versus passief.
Jemig jij hebt je zoon wel zo fantastisch opgevoed ongelofelijk.

Dit is BB's topic.
pi_136395534
Dus nadat hij 5 jaar geen flikker heeft uitgevoerd is hij ongemogelijk hard op z'n bek gegaan en moet nu met de consequenties leven.
Klinkt geweldig, wat een verantwoordelijkheid.

Ik heb zelf een jaar HBO elektrotechniek gedaan en ben ook na 3/4 jaar gestopt omdat het simpelweg niet mijn ding was. Toen een tijdje gewerkt en het jaar erna begonnen met HBO Chemie, wat ik nog steeds doe en een stuk interessanter vind en ook echt plezier in heb. Het is belangrijk om soms zulke keuzes gewoon te maken en verder te gaan met je leven.

Ik respecteer je ook voor het maken van de harde keuze, BB, en gewoon doorzetten. Jij komt er nog wel ^O^
pi_136395541
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:17 schreef fathank het volgende:
Jemig jij hebt je zoon wel zo fantastisch opgevoed ongelofelijk.
Dit heeft weinig met opvoeding te maken anders was hij niet gefaald op de havo.
quote:
Dit is BB's topic.
En daarom mag je niet vertellen dat er nog andere wegen naar Rome leiden dan de keuze die BB nu maakt? Eerst zegt hij dat Veva zijn droom is, dan dat het niets is maar hij zijn jaar wel gaat afmaken en zeer snel daarna (1 dag?) dat hij acuut wil stoppen.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:07 schreef BredeBroeder het volgende:
Lekker dit...
Stel je zelf er eens voor open i.p.v. zo'n post. Moet iedereen maar kritiekloos achter jouw keuzes gaan staan? Leg bv eens uit waarom je dit jaar niet gaat afmaken. En heb je al wat anders? Wat ga je doen als je de opleiding gestopt hebt en er is gewoon niets anders tot september? Ook geen baantje dus. Wat dan?
pi_136395894
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:31 schreef WWolfy het volgende:
Dus nadat hij 5 jaar geen flikker heeft uitgevoerd is hij ongemogelijk hard op z'n bek gegaan en moet nu met de consequenties leven.
Klinkt geweldig, wat een verantwoordelijkheid.
In het ieder geval beter dan een half jaar op je bed te gaan liggen rotten.
quote:
Ik heb zelf een jaar HBO elektrotechniek gedaan en ben ook na 3/4 jaar gestopt omdat het simpelweg niet mijn ding was. Toen een tijdje gewerkt en het jaar erna begonnen met HBO Chemie, wat ik nog steeds doe en een stuk interessanter vind en ook echt plezier in heb. Het is belangrijk om soms zulke keuzes gewoon te maken en verder te gaan met je leven.
En als je dat jaar had afgemaakt dan had je niet de goede keuze gemaakt? Dan had je geen andere opleiding kunnen gaan starten? Wat was het goede aan jouw keuze? Het switchen van opleiding of het voor het einde van het schooljaar de handdoek in de ring gooien?
quote:
Ik respecteer je ook voor het maken van de harde keuze, BB, en gewoon doorzetten. Jij komt er nog wel ^O^
Pfff. Of iemand met zo'n mentaliteit er gaat komen is nog maar de vraag. Straks is de havo te theoretisch en te moeilijk (hij deed niet voor niets vmbo) en kapt hij daar ook al binnen een half schooljaar mee.
pi_136395984
Als ik dat jaar had afgemaakt was er niet anders geweest, behalve dat ik 2/3 maanden van m'n leven had weggegooid aan stof die ik toch niet begreep. Daar wordt je niet vrolijk van.
En uiteindelijk moet je doen wat beter voor jezelf is, vooral als anderen hier geen last van hebben.
  donderdag 6 februari 2014 @ 11:48:42 #117
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136396116
Ouder, moet zeggen dat jij er wel heel erg vanuit gaan dat BB een of andere lamstraal is. Mag er van uitgaan dat ook dit onderwerp van gesprek is geweest met zijn ouders en mentor.
pi_136396237
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:48 schreef Wasmachinu het volgende:
Ouder, moet zeggen dat jij er wel heel erg vanuit gaan dat BB een of andere lamstraal is. Mag er van uitgaan dat ook dit onderwerp van gesprek is geweest met zijn ouders en mentor.
mentor is het er niet echt mee eens....
  donderdag 6 februari 2014 @ 11:53:17 #119
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136396272
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:52 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Met stoppen?
pi_136396497
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:52 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

En je moeder?
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:46 schreef BredeBroeder het volgende:
Pff ik zeg net zo tegen m'n ma:

"Kan ik even met je praten?"

Gelijk:

HOEZO?!?!
Wat heb je uitgevroten?
Ben je van school gestuurd?
Je gaat toch niet stoppen met je opleiding he?!?!?

Nou laat dan maar :')
pi_136396597
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:53 schreef Wasmachinu het volgende:

[..]

Met stoppen?
Ja, hij zegt: "als je echt marinier wilt worden moet je veva doen". En hij vindt havo en Hbo nutteloos
pi_136396605
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:48 schreef Wasmachinu het volgende:
Nee. Ik lees een puber: "Ik wil wat ik wil wanneer ik het wil en ik wil het NU". Een lamstraal kan je worden als je geen doel meer in je leven hebt (tijdelijk) en 7 maanden lang je tijd moet zien te doden zonder opleiding of kans op een baan.
pi_136396644
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:03 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ja, hij zegt: "als je echt marinier wilt worden moet je veva doen". En hij vindt havo en Hbo nutteloos
Ik stelde die vraag al eerder maar kreeg geen antwoord. Of je bij de mariniers binnen kunt komen met havo of hbo. Volgens je mentor blijkbaar niet.
pi_136396697
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:03 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Klinkt meer als n waardeloze mentor eerlijk gezegd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')