quote:Als tiener kocht ik regelmatig kleding van de CoolCat. Ik herinner me een blouse met een gigantische geborduurde blauwe tijger op de rug, waarin ik mijn eerste stappen in het nachtleven zette. Ik was veertien. Toen een vriend me gisteren wees op een Coolcat-trui met daarop termen als “fuckhoar”, “partysh!t”, “clitcock’ en “sexkunt”, constateerde ik dat de prints tegenwoordig wat explicieter zijn, en vroeg ik me af wat de motivatie daarachter is. Ik belde daarom met de inkoper van de mannenafdeling van CoolCat – die gezien de moeilijke pr die het bedrijf de afgelopen week gehad heeft, liever niet bij name genoemd werd in dit stukje.
VICE: Hoe komen de teksten op jullie kleding tot stand?
Inkoper van CoolCat: Door goed te luisteren naar welke woorden onze klant gebruikt. Het is een combinatie van woorden die veel gebruikt worden op straat en woorden die door iconen uit de muziekwereld worden gebruikt. Onze grafisch vormgevers maken daar dan een artwork van en vervolgens maken de inkopers een selectie van de artikelen die in productie worden genomen.
Hoe maakt een inkoper die beslissing?
Dat is gebaseerd op ons gevoel voor commercie. Bij deze trui was het zo dat de combinatie zwart-wit tegenwoordig populair is, en teksten zie je ook veel in de markt.
Jullie gaan dus altijd af op wat de klant wil?
Ja. We werken met trendpanels om daar achter te komen, daarin vragen we vaste klanten om hun mening. We willen de klant geven wat hij wil en niet wat wij willen.
Welke mensen willen deze trui?
We richten ons op tieners. Deze trui is voor de jongen die de stoerste jongen op het schoolplein wil zijn. De teksten op deze trui zijn inderdaad vrij grof, maar we zoeken vaak het randje op, of gaan er net overheen. Deze trui is bovengemiddeld vaak verkocht, dus je kunt zeggen dat het een succes was.
Sommige woorden op de trui zijn verkeerd gespeld. “Hoar”, bijvoorbeeld. En “Kunt”. Waarom is dat? Heeft het te maken met regelgeving over wat er wel en niet mag op kleding?
Het heeft geen reden. Bij dit specifieke artikel is een spelfout gemaakt door onze grafisch vormgever. Het is niet opgevallen tijdens de ontwikkeling van het product. Hier moeten we intern scherper op zijn.
Is deze trui een goede manier om je af te zetten tegen de beknellende burgerlijkheid van de Nederlandse maatschappij?
Dat is niet het uitgangspunt van CoolCat. We inspireren de klant om zichzelf te zijn en sporen onze klanten aan om zich te laten zien. Dit is niet per definitie een artikel dat je draagt om je af te zetten tegen de Nederlandse burgerlijkheid. Het is de keuze van de klant om deze trui daarvoor te gebruiken.
Door: Sander Roks
Dat is ook de doelgroepquote:Op donderdag 30 januari 2014 18:29 schreef richolio het volgende:
What. The. Fuck.Ik dacht dat de doelgroep van de CoolCat 13-jarigen waren.
Hey opa, vertel een verhaal uit die goede oude tijd.quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:36 schreef Rezania het volgende:
CoolcatPauperkleding voor paupertieners.
Ik denk andere spelling voor 'whore', net zoals dat 'cunt' als 'kunt' is geschrevenquote:
Begreep ik wel.quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:43 schreef richolio het volgende:
[..]
Ik denk andere spelling voor 'whore', net zoals dat 'cunt' als 'kunt' is geschreven
Heb je gelijk inquote:Op donderdag 30 januari 2014 18:45 schreef ToT het volgende:
[..]
Begreep ik wel.Maar ik vond deze toch wel echt HEEL ernstig!
Ik denk dat DIT er mee te maken heeft:quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:47 schreef richolio het volgende:
[..]
Heb je gelijk inEn dan staat 'cock' en 'clit' en 'dildo' wel gewoon goed geschreven.. Dan vraag ik me echt af waarom
Dat wilde de klant!quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:46 schreef Tropanzia het volgende:
Coolcat, toen ik als kind in die winkel liep had ik altijd al het gevoel dat er daar iets niet klopte.
Oja en op elke trui die ze verkochten zat een capuchon weet ik nog.
Nooit gesnapt waarom mensen van dit soort teksten op hun kleren willen...quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:48 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik denk dat DIT er mee te maken heeft:
[ afbeelding ]
Ditquote:Op
donderdag 30 januari 2014 18:36 schreef Rezania het volgende:
quote:Sommige woorden op de trui zijn verkeerd gespeld. “Hoar”, bijvoorbeeld. En “Kunt”. Waarom is dat? Heeft het te maken met regelgeving over wat er wel en niet mag op kleding?
Het heeft geen reden. Bij dit specifieke artikel is een spelfout gemaakt door onze grafisch vormgever. Het is niet opgevallen tijdens de ontwikkeling van het product. Hier moeten we intern scherper op zijn.
Dat dus idd ja.quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:51 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Nooit gesnapt waarom mensen van dit soort teksten op hun kleren willen...
Toch zijn er genoeg mensen met teksten als California baseball team camp 1983 team a
Of van die shirts met heel groot het merk en random shit er achter
G-STAR RAW denim dept. 5293 1996 original
In Thailand verkopen ze dit soort shirts (foto zelf gemaakt):quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:56 schreef ToT het volgende:
[..]
Dat dus idd ja.
Shit, als je met dat soort shirts in Thailand rondloopt, zoals "1956 Brooklyn University fire dept.", komen er mensen op je af van: "Ah, land of Coca Cola! You fire fighter?"
Die heb ik daar nog niet gezien, wel ladingen shirts met spelfouten.quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:59 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
In Thailand verkopen ze dit soort shirts (foto zelf gemaakt):
[ afbeelding ]
Ik heb ze in Bangkok ook niet gezien en niemand mee zien lopen. Dit was in Chiang Mai. Om de 3 minuten kwam ik wel iemand die met een nazi/hitler-shirt liep.quote:Op donderdag 30 januari 2014 19:01 schreef ToT het volgende:
[..]
Die heb ik daar nog niet gezien, wel ladingen shirts met spelfouten.
Zie je een meisje dat de ogen dicht houdt, staat daar onder "Sweet erincess" of zo!
Ik had een keer ff geen schoon shirt meer, dus kocht ik even een willekeurige. Daarop stond iets van "Supir starr" of zo!
Ja die nazi-meuk kom je daar idd veel tegen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 19:02 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Ik heb ze in Bangkok ook niet gezien en niemand mee zien lopen. Dit was in Chiang Mai. Om de 3 minuten kwam ik wel iemand die met een nazi/hitler-shirt liep.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 19:09 schreef Systeembeheerder het volgende:
Een mooie spijkerbroek , slangenlerenlaarssies , een effen overhemd.... het kan zo makkelijk zijn om swag te hebben
quote:Op donderdag 30 januari 2014 19:11 schreef Systeembeheerder het volgende:
[..]
hebben hebben hebben.....
quote:Bij dit specifieke artikel is een spelfout gemaakt door onze grafisch vormgever. Het is niet opgevallen tijdens de ontwikkeling van het product. Hier moeten we intern scherper op zijn.
Stel 2 meiden kopen deze blouse , doen deze aan en lopen zonder jas door de stad dan lees je dus ''AG AG'' en dat is precies wat ik zou denken dan .. ach ach.quote:
Ligt er aan of ze niet boven de 80 kilo weegt en of ze legaal is!quote:Op donderdag 30 januari 2014 19:55 schreef Systeembeheerder het volgende:
[..]
Stel 2 meiden kopen deze blouse , doen deze aan en lopen zonder jas door de stad dan lees je dus ''AG AG'' en dat is precies wat ik zou denken dan .. ach ach.
Vraag voor jullie ... stel een meisje heeft alleen dit shirt aan ... geen ondergoed , een knappe kop en dan blond/brunette met een flinke voorgevel ...zou je haar dan toch geven ?
Systeembeheerder wel
quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:36 schreef Rezania het volgende:
quote:
quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:55 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik heb daar vroeger (13 jaar) ook ooit een t-shirt gekocht met een vergelijkbare print als deze:
[ afbeelding ]
Nu, 8 jaar later, nog steeds maagd overigens.
Hitlertubbie...quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:59 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
In Thailand verkopen ze dit soort shirts (foto zelf gemaakt):
[ afbeelding ]
Ja ik zat gisteren ook al te zoeken toen ik het iemand wilde laten zien!quote:Op zaterdag 1 februari 2014 23:55 schreef Rockiejj het volgende:
Het shirt is overigens ondertussen van de website verwijderd!
Neppertquote:Op zaterdag 1 februari 2014 23:55 schreef Rockiejj het volgende:
Het shirt is overigens ondertussen van de website verwijderd!
dit jaquote:Op donderdag 30 januari 2014 18:36 schreef Rezania het volgende:
Waarom zou je het willen opvouwen? 5 minuten later is het toch alweer overhoop gegooid door die paupers.quote:Op zondag 2 februari 2014 13:06 schreef Klojo120 het volgende:
Ik heb er gewerkt. Ik ben ontslagen omdat ik niet kon vouwen_
Ja dat dus. Maar ik stond als topverkoperquote:Op zondag 2 februari 2014 13:14 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Waarom zou je het willen opvouwen? 5 minuten later is het toch alweer overhoop gegooid door die paupers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hamburgerquote:Op zaterdag 1 februari 2014 02:06 schreef yamiown het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is toch wel een persoonlijke favoriet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |