Heel schattig stinkiequote:Op dinsdag 28 januari 2014 09:07 schreef snoenk het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord!
Het was echt actief plassen, uit het niets midden in de woonkamer, hij lag ook daarvoor niet te slapen. En hij voelde zich er naderhand ook niet schuldig om. (wat hij wel heeft als hij weer eens iets verkeerds gegeten heeft en dan diarree heeft en het in huis of op straat doet)
Haha ik heb al eens eerder urine opgevangen, hij keek me toen aan alsof ik debiel was![]()
Hij heeft er alleen het weekend last van gehad. Heeft het nu nog zin om het op te vangen of is het verstandiger om te doen als het lijkt dat hij weer veel moet plassen?
En nog foto van mijn lieve stinkie [ afbeelding ]
Dat klinkt als een "petting-induced" agressie. Wat dat veroorzaakt is niet bekend, wel duidelijk dat zo'n kat op een gegeven moment het aaien niet meer fijn vindt. Je moet eigenlijk leren om dat omslagpunt te herkennen en al daarvoor stoppen met het aaien.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 09:14 schreef Tropanzia het volgende:
Vaak is onze poes rustig en lief en wil hij geaaid worden. Soms echter, bijt of haalt hij uit met zijn klauwen als je hem aait.
Waar heeft dit verschil mee te maken?
quote:Op dinsdag 28 januari 2014 09:24 schreef Dven het volgende:
Zal hier ook maar even een kleine update geven :
Vondeling Chara maakt het goed, is gezond als wat en groeit als kool. Inmiddels is ze 8 kilo. Hieronder zie je de twee met hun favoriete bezigheid wanneer ze niet aan het spelen zijn
[ afbeelding ]
Ik ben nog steeds benieuwd hoe groot ze uiteindelijk zal worden
Zijn groter dan die van haar 'zus'quote:
Wat een schattig stelquote:Op dinsdag 28 januari 2014 09:24 schreef Dven het volgende:
Zal hier ook maar even een kleine update geven :
Vondeling Chara maakt het goed, is gezond als wat en groeit als kool. Inmiddels is ze 8 kilo. Hieronder zie je de twee met hun favoriete bezigheid wanneer ze niet aan het spelen zijn
[ afbeelding ]
Ik ben nog steeds benieuwd hoe groot ze uiteindelijk zal worden
Naam is nogal een lang verhaal!quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een schattig stel![]()
Betekent Чара charmant?
Ik vergelijk het met een raspup van dezelfde leeftijd. Van de meeste rassen weet ik de groeicurve ongeveerquote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef Dven het volgende:
Waaruit herleiden dierenartsen eigenlijk een verwachting van de uiteindelijke grootte van een hond? Ik bedoel, het lijkt me goed zichtbaar of iets een klein hondje blijft of uitgroeit tot een Deense dog. Maar de dierenarts hier had de verwachting dat Mishka 17 kilo zou worden. Wat ze nu exact is. Knappe voorspelling
Volgens de man die hem gevonden had moest ze toentertijd 2 maanden zijn. Wat haar nu iets meer dan 3 maanden maakt. Maar als ik zie hoe fragiel ze wat dat betreft nog is ten opzichte van honden waarvan ik weet dat ze 4 en 5 maanden zijn, dan betwijfel ik dat. Alhoewel ik ook geen expert ben natuurlijkquote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik vergelijk het met een raspup van dezelfde leeftijd. Van de meeste rassen weet ik de groeicurve ongeveerMaar het blijft soms een verrassing. Hoe oud is Chara op de foto met Mishka?
Ik vind het heel knap dat jullie 2 niet geholpen volwassen katers in huis hebben! En zij sproeien niet?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:48 schreef Fe2O3 het volgende:
Een vraag over katten, meer specifiek, 2 broers (zelfde nest) Boris en Elmo. Nu bijna 2 jaar oud, binnenkatten en niet geholpen.
Katers hebben geen natuurlijk rangorde bepalend gedrag, want volwassen niet-gecastreerde katers leven normaal gesproken niet met elkaar. Een volwassen kater heeft een redelijk groot territorium waarin hij alleen poezen tolereert en geen andere katers. Een poes kan wel van nature een "moeder" groepje vormen met andere poezen. Het betekent dat de vrouwelijke kittens blijven bij de moeder en blijven bij elkaar. Dat zie je vaak op de boerderijen. Maar de mannelijke kittens worden meestal verstoten als zij maand of 4-6 zijn.quote:Vechten nooit, stoeien wel. Achter elkaar aan door het hele huis en terug, af een toe een blaas naar elkaar als de ander te ver door gaat. Normaal so far.
Nu had Boris, de grootste van de 2, gisteren een baal dag oid. Hij jammerde de hele tijd, het is sowieso al een 'prater' en hield zijn broertje in de gaten. Wanneer die dan te dichtbij kwam pakte hij zijn broer in de nek. Hij bijt niet door, en dat dan tot broertje uithaalt of laat merken dat het zeer doet. Andersom zoekt Elmo hem ook telkens weer op, al dan niet vanuit een hinderlaag. Doen ze zo nu en dan wel vaker bij elkaar, maar gisteren echt de hele dag door tot in de avond.
Vanochtend weer vrolijk samen ons begroeten en samen in de vensterbank
Is dit normaal dominant/rangorde bepalend gedrag?
Als zij nu ong 3 maanden is, en 8 kg, dan zou haar volwassen gewicht ong kg of 23 moeten zijn.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Volgens de man die hem gevonden had moest ze toentertijd 2 maanden zijn. Wat haar nu iets meer dan 3 maanden maakt. Maar als ik zie hoe fragiel ze wat dat betreft nog is ten opzichte van honden waarvan ik weet dat ze 4 en 5 maanden zijn, dan betwijfel ik dat. Alhoewel ik ook geen expert ben natuurlijk
Wat voor rashond zou je haar mee vergelijken? Weet jij trouwens iets meer over die DNA-testen die je kan halen om de rassen in een 'vuilnisbakkie' te achterhalen?
Uberhaupt nooit van dat ras gehoordquote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als zij nu ong 3 maanden is, en 8 kg, dan zou haar volwassen gewicht ong kg of 23 moeten zijn.
Zij lijkt een beetje op een jachthond, българско гонче? , maar dan in beige kleurtje.![]()
Maar waarschijnlijk is het iets anders.Dan zou je inderdaad een DNA test moeten doen om achter te komen. Ik durf niet te zeggen hoe nauwkeurig deze testen zijn.
Haar leeftijd kan je trouwens proberen in te schatten op basis van het wisselen van haar melk tanden en kiezen. Het wisselen gebeurt tussen de leeftijd van 3 en 6 maanden en de volgorde van het wisselen is vrij nauwkeurig.
Ze zijn samen opgegroeid, en kunnen ook niet zonder elkaar. Als ze elkaar uit het oog verliezen gaan ze op zoekquote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik vind het heel knap dat jullie 2 niet geholpen volwassen katers in huis hebben! En zij sproeien niet?
[..]
Katers hebben geen natuurlijk rangorde bepalend gedrag, want volwassen niet-gecastreerde katers leven normaal gesproken niet met elkaar. Een volwassen kater heeft een redelijk groot territorium waarin hij alleen poezen tolereert en geen andere katers. Een poes kan wel van nature een "moeder" groepje vormen met andere poezen. Het betekent dat de vrouwelijke kittens blijven bij de moeder en blijven bij elkaar. Dat zie je vaak op de boerderijen. Maar de mannelijke kittens worden meestal verstoten als zij maand of 4-6 zijn.
Het scheelt natuurlijk wel dat jouw katten bij elkaar opgegroeid zijn, dus zij tolereren elkaar tot nu toe wel. Maar het kan helaas nog veranderen want zij zijn nu volwassen. Dat bijten in de nek kan een prooi (spel) gedrag zijn, maar het kan ook een sexueel getinte agressie zijn. De dagen worden weer langer dus de hormonen spelen weer op. Mocht dit gedrag te gaan escaleren tot agressie, moet je toch gaan nadenken om beide heren te laten castreren.
Als eerste beginnen de middelste snijtandjes met het wisselen en als laatste de hoektanden. Het wisselen kan ook vertraagd zijn als de pup een ziekte of ondervoeding heeft meegemaakt.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Uberhaupt nooit van dat ras gehoordMaar er zitten wel enige overeenkomsten in. Ik ben volgende week in Nederland en zal dan even voor zo'n DNA-test kijken. Heb niet het vermoeden dat die hier verkrijgbaar zijn. Ze is in ieder geval nog niet begonnen met wisselen dus dat zou dan ieder moment moeten komen, mocht de leeftijd van iets meer dan drie maanden kloppen..
Mooie jongens! Met ronde grote katers-hoofdenquote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:50 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ze zijn samen opgegroeid, en kunnen ook niet zonder elkaar. Als ze elkaar uit het oog verliezen gaan ze op zoekMisschien scheelt het dat ze erg van bouw en karakter verschillen.
Ze sproeien niet, we hebben Elmo 1x op zijn broer gezien toen ze een maand of 8 waren. Daar snapten ze alle 2 toen weinig van, maar nooit meer erna.
We overwegen wel castratie nu, dus even aankijken nog en anders de DA bellen voor een afspraak.
Als bonus een plaatje van de heren
[ afbeelding ]
Mijn mooierdsquote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:50 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ze zijn samen opgegroeid, en kunnen ook niet zonder elkaar. Als ze elkaar uit het oog verliezen gaan ze op zoekMisschien scheelt het dat ze erg van bouw en karakter verschillen.
Ze sproeien niet, we hebben Elmo 1x op zijn broer gezien toen ze een maand of 8 waren. Daar snapten ze alle 2 toen weinig van, maar nooit meer erna.
We overwegen wel castratie nu, dus even aankijken nog en anders de DA bellen voor een afspraak.
Als bonus een plaatje van de heren
[ afbeelding ]
Succesquote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Mijn mooierds![]()
Afspraak voor castratie is inmiddels gemaakt, a.s. vrijdag. Kwam net thuis en weer een hoop herrie en geruzie. Btw, dit is mevrouw Fe2O3
In principe kan je het wel geven als het zacht genoeg. Als je het met een snoeischaar makkelijk door kan knippen, dan is het in principe veilig om te geven. Maar er zijn ook heleboel katten kauwdingetjes te koop.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 22:59 schreef Duderinnetje het volgende:
Dierenarts, laatst kocht ik voor een hondje van kennissen een aantal kluifdingetjes en een van mijn katten wilde wel héél graag die verpakking openmaken.
Zou ik hem een keer een hondenkluifje (huid of pees) kunnen geven? Of slaat dat nergens op? Ik verwacht natuurlijk niet dat hij als een dolle gaat liggen kluiven, maar misschien wel langzaamaan opeten?
oh, ik zag geen kattenkauwdingetjes eigenlijk. Ken we een soort van staafjes, maar die zijn hap slik weg.quote:Op woensdag 29 januari 2014 07:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe kan je het wel geven als het zacht genoeg. Als je het met een snoeischaar makkelijk door kan knippen, dan is het in principe veilig om te geven. Maar er zijn ook heleboel katten kauwdingetjes te koop.
Volgens mij had Carnibest ook speciale kauwdingetjes voor katten.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:27 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
oh, ik zag geen kattenkauwdingetjes eigenlijk. Ken we een soort van staafjes, maar die zijn hap slik weg.
Binnenkort maar even met de snoeischaar naar Jumper.
Eendagskuikens?quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:05 schreef senesta het volgende:
[..]
Volgens mij had Carnibest ook speciale kauwdingetjes voor katten.
Gedroogde kipfilet bijvoorbeeld, ook hap slik weg?quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:27 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
oh, ik zag geen kattenkauwdingetjes eigenlijk. Ken we een soort van staafjes, maar die zijn hap slik weg.
Binnenkort maar even met de snoeischaar naar Jumper.
Nee, echt een soort kauwstaafjes. Rundvlees volgens mij. Ik heb ze wel eens besteld voor mijn katten maar die doen er niets mee. Bandit schijnt ook echte kauwstaafjes te hebben van lamsvlees maar die heb ik zelf nooit gehad.quote:
oh dat weet ik niet!quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gedroogde kipfilet bijvoorbeeld, ook hap slik weg?
die kauwstaafjes heb ik wel eens gekocht! Was of hap slik weg, of ze lieten het links liggen. Ik zoek echt iets waar ze een tijdje mee zouden kunnen rommelen/spelen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:45 schreef senesta het volgende:
[..]
Nee, echt een soort kauwstaafjes. Rundvlees volgens mij. Ik heb ze wel eens besteld voor mijn katten maar die doen er niets mee. Bandit schijnt ook echte kauwstaafjes te hebben van lamsvlees maar die heb ik zelf nooit gehad.
Als katten kauwen echt lekker vinden vinden ze gedroogde visjes misschien ook wel lekker?
oh ja, daar ben ik ook nog eens achteraan gegaan. Zal er weer eens op zoeken op internet.quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:57 schreef senesta het volgende:
Matatabi staafjes? Maar dat is niet echt voedsel. Wel om te kauwen en mee te spelen. En het werkt rustgevend en ontspannend dus misschien worden ze daar wel helemaal zen van
Lief!quote:Op woensdag 29 januari 2014 12:02 schreef senesta het volgende:
Hier in de dierenzaak hadden ze ze wel altijd, als het niet lukt kun je me ook even een seintje geven hoor, wil best kijken en eventueel voor je halen en opsturen
Ziet het zo uit?quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:51 schreef Duderinnetje het volgende:
Nu ja, eigenlijk leek het me gewoon schattig, mijn kleine Dirkje met een kauwbot.
Oh, zielig... Afgebroken kiezen zie je niet zo vaak bij katten. Succes bij de tandarts dierenarts!quote:Op woensdag 29 januari 2014 13:05 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
't Gaat hier nu toevallig over katten en hun tanden.
De oorzaak van mijn kater's gezwollen kaak, afgelopen weekend, was dus een kies. Hij mist er een stuk van. De zwelling is er nog steeds maar veel minder. Morgen zoals gepland naar de dierenarts voor de castratie en dan dus iets aan die tand te doen.
De bloedvaten zie je alleen aan de onderkant van de tong. Aan de bovenkant zie je het niet.quote:Op woensdag 29 januari 2014 15:54 schreef Fripsel het volgende:
Mijn katertje van 8 maanden zat zichzelf net te likken, en opeens valt me op dat er een soort van donkerblauwe aders op zijn tong zichtbaar zijn. Verder doet hij niet anders als normaal. Heb jij enig idee wat dit kan zijn?
Het was even zoeken, maar het (stukje) tand is gevonden. Volgens mij is het dus geen stukje maar zowat een hele tand. Ik denk dat hij ergens een sprong verkeerd heeft ingeschat, heb zelf niets zien gebeuren wat erg verkeerd ging en kan dus niet met zekerheid zeggen hoe hij het klaar gespeeld heeft. Met 6 maanden krijgt hij geen nieuwe tand meer, of heb ik het mis. Benieuwd wat de DA morgen zal zeggen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 13:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, zielig... Afgebroken kiezen zie je niet zo vaak bij katten. Succes bij de tandarts dierenarts!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een beetje vage foto, maar bedankt voor het proberenquote:Op woensdag 29 januari 2014 16:23 schreef Fripsel het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is het beste wat ik er zo van geschoten krijg. Maar het zijn allemaal blauwe lijntjes bij elkaar lijkt het wel.
quote:Op woensdag 29 januari 2014 17:53 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
[..]
Het was even zoeken, maar het (stukje) tand is gevonden. Volgens mij is het dus geen stukje maar zowat een hele tand. Ik denk dat hij ergens een sprong verkeerd heeft ingeschat, heb zelf niets zien gebeuren wat erg verkeerd ging en kan dus niet met zekerheid zeggen hoe hij het klaar gespeeld heeft. Met 6 maanden krijgt hij geen nieuwe tand meer, of heb ik het mis. Benieuwd wat de DA morgen zal zeggen.
even een foto, ik denk echt dat het een hele kies is, zonder de wortel. Die zal morgen dan wel moeten verwijderd worden.Is het poezenkind 6 maanden? Dan zijn zij nog aan het wisselen hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerlijk gezegd lijkt die kies op de foto op een grote knipkies boven, maar ik vermoed dat het een melkkies is. De wortels lijken eerder opgelost dan afgebroken, maar om zeker te weten moet ik in de mond van het poezenkind kijken. Maar het lijkt dus op een zogenaamde premolar P4 (of 108 / 208 voor de tandartsen onder ons, hoewel eigenlijk heten babytandjes dan waarschijnlijk 508/608) Any way, too much information
![]()
Bij het wisselen kunnen zij ook verdikte lymfeknopen ed krijgen.
Een gebroken kies is natuulijk niet uitgesloten, maar er vergt nogal wat kracht om een volwassen knipkies bij een kat af te breken. Bij een hond gebeurt dat vaker omdat de honden aan alles proberen te kauwen. De katten doen dat normaal gesproken niet.
Dat is net zo hard als een gedroogde buffelhuid. Maar je kan het proberen onder de begeleiding.quote:Op woensdag 29 januari 2014 16:14 schreef valentijn101 het volgende:
En zo n varkensoor, is dat niets voor een kat om op te kauwen?
Op 2 februari zal hij 6 maanden oud zijn. Ik dacht dat ze rond 4 maanden hun tanden wisselen, maar dat gebeurd dus later. Hij heeft er in elk geval geen zichtbare last van. Hij heeft zojuist nog zijn krabpaal gesloopt, inhouden doet ie zich niet dusquote:Op woensdag 29 januari 2014 18:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is het poezenkind 6 maanden? Dan zijn zij nog aan het wisselen hoor.
Eerlijk gezegd lijkt die kies op de foto op een grote knipkies boven, maar ik vermoed dat het een melkkies is. De wortels lijken eerder opgelost dan afgebroken, maar om zeker te weten moet ik in de mond van het poezenkind kijken. Maar het lijkt dus op een zogenaamde premolar P4 (of 108 / 208 voor de tandartsen onder ons, hoewel eigenlijk heten babytandjes dan waarschijnlijk 508/608) Any way, too much information
![]()
Bij het wisselen kunnen zij ook verdikte lymfeknopen ed krijgen.
Een gebroken kies is natuulijk niet uitgesloten, maar er vergt nogal wat kracht om een volwassen knipkies bij een kat af te breken. Bij een hond gebeurt dat vaker omdat de honden aan alles proberen te kauwen. De katten doen dat normaal gesproken niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoals je kan zien, hij houd zich niet in![]()
Voor een oudere kat zeker verstandig. Voor een jonge kat van 2 waar verder geen afwijkingen zijn in het lichamelijk onderzoek, is in principe niet nodig.quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nog even een vraagje m.b.t. de castratie. Ik heb van de da een vragenlijst gekregen die ik ingevuld moet inleveren. Daarop staat ook dit:
Wij adviseren u een bloedonderzoek te laten doen voordat Elmo onder narcose gaat. Hierdoor is een eventueel narcoserisico beter in te schatten. De kosten voor bloedafname en bloedonderzoek zijn ¤49,30.
In hoeverre is dit nodig?
quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:02 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
[..]
Op 2 februari zal hij 6 maanden oud zijn. Ik dacht dat ze rond 4 maanden hun tanden wisselen, maar dat gebeurd dus later. Hij heeft er in elk geval geen zichtbare last van. Hij heeft zojuist nog zijn krabpaal gesloopt, inhouden doet ie zich niet dus
Morgen als ie terug is van de DA weet ik meer.Poezenkinderen zijn pas met maand 6-7 klaar met het wisselen van de tandjes.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoals je kan zien, hij houd zich niet in
Succes morgen!
Allebei jaquote:Op woensdag 29 januari 2014 19:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Voor een oudere kat zeker verstandig. Voor een jonge kat van 2 waar verder geen afwijkingen zijn in het lichamelijk onderzoek, is in principe niet nodig.
Wordt alleen Elmo gecastreerd? Of ook zijn broer?
Doet hij het na het eten? Jij zegt dat hij bijt. Wat bijt hij? Zichzelf? Jullie?quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:07 schreef KunsKapare. het volgende:
Hallo dierenarts.
We hebben onze pup (kruising maltezer/chichu) nu 6 weken in huis. Het gaat allemaal goed maar elke avond tussen 7 en 9 wordt hij heel onrustig. Hij gaat flink rondrennen, wil niet geaaid worden, en hij piept en bijt constant. We laten hem om 6 uur en half 10 uit. Weet je misschien waar dit vandaan kan komen?
Groetjes
Hij krijgt na het uitlaten eten. Dus ertussen zeg maar. Dit is sinds 3 weken aan de gang.quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Doet hij het na het eten? Jij zegt dat hij bijt. Wat bijt hij? Zichzelf? Jullie?
Wanneer is dit gedrag begonnen?
8 maanden, hij is nog steeds vrij klein van stuk. Maar ik heb niks blauws in huis waar hij aan gelikt kan hebben. Toen ik ging googlen wat het kon zijn kwam ik meteen allemaal nare dingen tegen, maar verder doet hij gewoon normaal dus ik vind het ook zo wat om er mee na de dierenarts te rijden.quote:Op woensdag 29 januari 2014 18:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een beetje vage foto, maar bedankt voor het proberen![]()
Is het nog een jonge kat? Heeft hij aan iets blauws gelikt? Aan een blauw fleecedeken oid?
Wanneer is hij voor het laatst gecheckt door een dierenarts en was er toen iets afwijkends gevonden?quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:17 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Hij krijgt na het uitlaten eten. Dus ertussen zeg maar. Dit is sinds 3 weken aan de gang.
Hij bijt in onze handen als we hem aan willen halen/"kalmeren". Tussendoor extra uitlaten hebben we ook geprobeerd maar dan weet hij niet hoe snel hij weer naar huis moet. Waarna het weer van voor af aan begint..
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat voor enge dingen het bij 8 maanden oude kat met deze tong moeten zijn...quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:22 schreef Fripsel het volgende:
[..]
8 maanden, hij is nog steeds vrij klein van stuk. Maar ik heb niks blauws in huis waar hij aan gelikt kan hebben. Toen ik ging googlen wat het kon zijn kwam ik meteen allemaal nare dingen tegen, maar verder doet hij gewoon normaal dus ik vind het ook zo wat om er mee na de dierenarts te rijden.
Operatie is natuurlijk niet zonder risico, dus het aankijken is een reële optie. Jammer dat het niet beter geworden is...quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:27 schreef Cici het volgende:
Net weer met Bob bij de dierenarts geweest.
Tis of opereren (ze wordt 2 in februari...) of aankijken en zo laten.
Aangezien ik er meer last van heb dan Bob, laat ik het zo en kijk het gewoon nog ff aan tot ze er last van krijgt.
Dit middel is in Amerika al jaar of 10 op de markt, dus wees gerust. Je moet het inderdaad met het eten of direct na de maaltijd geven. Het hoeft niet per se gekauwd te worden. (en nee, ik weet niet hoe het smaaktquote:Op woensdag 29 januari 2014 20:41 schreef lady-wrb het volgende:
mijn kat heeft comfortistabletten gekregen van de dierenarts.
(een pipetje lukt bij haar absoluut niet, dat kostte me vorige keer mijn handen en mijn kleding)
ik ken het helemaal niet en het schijnt vrij nieuw te zijn.
is het wel vertrouwd? en van de dierenarts moest het in zijn geheel ingenomen worden, terwijl ik lees dat het kauwtabletten zijn. en ze moet veel eten als ze het ingenomen heeft, want anders kan ze misselijk worden.
heb jij ervaring met dit middel?
oke, dan ga ik het haar geven. maar de dierenarts zei me dat het juist niet in stukjes mocht, dus vandaar dat ik het vreemd te lezen dat het kauwtabletten waren.quote:Op woensdag 29 januari 2014 21:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dit middel is in Amerika al jaar of 10 op de markt, dus wees gerust. Je moet het inderdaad met het eten of direct na de maaltijd geven. Het hoeft niet per se gekauwd te worden. (en nee, ik weet niet hoe het smaakt). Maar het werkt slecht op de lege maag, want dan wordt het niet goed opgenomen.
Ja vind ik ook...quote:Op woensdag 29 januari 2014 21:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Operatie is natuurlijk niet zonder risico, dus het aankijken is een reële optie. Jammer dat het niet beter geworden is...
Wel lief zijn voor je dierenarts!quote:Op woensdag 29 januari 2014 22:18 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
oke, dan ga ik het haar geven. maar de dierenarts zei me dat het juist niet in stukjes mocht, dus vandaar dat ik het vreemd te lezen dat het kauwtabletten waren.
en ze moest het op een lege maag innemen en dan gelijk eten zei hij. maar het moet dus andersom?
lekker handig die dierenarts van mij
bedankt digitale dierenarts!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door DigitaleDierenArts op 30-01-2014 09:37:15 ]
Hoop ik ook!quote:Op donderdag 30 januari 2014 07:01 schreef Cici het volgende:
[..]
Ja vind ik ook...
Merkte een klein bultje op op 3 januari.
Nu issie zo groot...
Hoop dat die slinkt
quote:Op donderdag 30 januari 2014 09:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wel lief zijn voor je dierenarts!(lol)
Deze tabletten mag het dier vlak voor, tijdens of direct na het eten innemen.
Maar ik ken weinig katten die op commando gaan eten. Je moet eerst een vrij grote tablet naar binnen krijgen, daarna vindt je kat je mogelijk niet meer lief en gaat hij niet eten.![]()
Kijk, een gemiddelde hond is makkelijk. Dat zijn kauwtabletten, dus zit er een lekkere smaak aan. In de praktijk vindt een gemiddelde hond het inderdaad lekker, maar een gemiddeld poezenkind... Tja, het blijven katten... Dus een hond denk: jammie, ik krijg een lekker snoepje voor/tijdens/na het eten, joepie!Een kat denkt: mijn onderdaan eigenaar wil alweer van alles van mij.
Maar misschien vind je kat deze tabletjes erg lekker en wil daarna ook wel eten.
Als een diergeneesmiddel geregisteerd is als een kauwtablet, dan betekent meestal dat het dier erop mag kauwen (maar het hoeft niet, want de dieren kunnen niet op commando kauwen). Officieel moet je deze tabletten in zijn geheel ingeven, want dan weet je zeker dat de kat de volledige dosering krijgt. Er zijn geen onderzoeken bekend naar de effictiviteit als je het in stukjes gaat breken.ik kan prima met mijn dierenarts door één deur !SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik heb hem leren kennen toen mijn vorige kat ziek werd (nierfalen)
we kregen mot toen hij meteen de spuit erin wou zetten, en ik elke mogelijkheid voor haar wilde aangrijpen. hij heeft meegedacht en meegeholpen en mijn kat heeft nog zo'n 3 jaar een fijn leven gehad, tot het definitief op was.
en ook toen stond hij voor me klaar. ik belde en kon meteen komen.
we weten wat we aan elkaar hebben. dat waardeer ik aan hem.
ja alleen savonds. Overdag gaat het prima.quote:Op woensdag 29 januari 2014 21:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wanneer is hij voor het laatst gecheckt door een dierenarts en was er toen iets afwijkends gevonden?
Doet hij het alleen s avonds? Als je hem overdag wil aanhalen, geen probleem? Is er s avonds iets anders in huis vergelijkend met andere tijdstippen? Meer/andere mensen?
Ingewikkeld probleempje... Sowieso een goede puppy-cursus, waar de cursusleider je pup goed kan beoordelen en bepalen waar het probleem in zit.quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:13 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
ja alleen savonds. Overdag gaat het prima.
Soms hebben we bezoek maar dat is hoogstens 1 iemand.
De dierenarts kon 2 weken geleden niks vinden bij de checkup. Het is een gezonde pup.
Ik kom er zo op terug, moet nu even weg!quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:17 schreef Kimpossible het volgende:
DDA, de stormogyl werkt momenteel enkel in negatieve zin voor onze kat! Zijn poep is nu wél waterdun. Schijnt een 'gewone' bijwerking te zijn van dit antibioticum, maar het is wel sneu voor meneer poes. Heb je misschien tips om zijn ontlasting wat te doen indikken? Iets dat we hem extra kunnen geven naast zijn normale voer (want het is nu al zo onrustig)?
aaien bij dit gedrag is stimuleren en bevestigen in het gedrag dat t goed is.quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:17 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Hij krijgt na het uitlaten eten. Dus ertussen zeg maar. Dit is sinds 3 weken aan de gang.
Hij bijt in onze handen als we hem aan willen halen/"kalmeren". Tussendoor extra uitlaten hebben we ook geprobeerd maar dan weet hij niet hoe snel hij weer naar huis moet. Waarna het weer van voor af aan begint..
Ik vraag me toch af of het niet verstandig is om die poep een keer te laten onderzoeken...quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:17 schreef Kimpossible het volgende:
DDA, de stormogyl werkt momenteel enkel in negatieve zin voor onze kat! Zijn poep is nu wél waterdun. Schijnt een 'gewone' bijwerking te zijn van dit antibioticum, maar het is wel sneu voor meneer poes. Heb je misschien tips om zijn ontlasting wat te doen indikken? Iets dat we hem extra kunnen geven naast zijn normale voer (want het is nu al zo onrustig)?
In principe kan een kat dement worden, het heet dan wel Cognitive Dysfunction Syndrome bij katten. Maar daar kan je pas achter komen, als je alle mogelijke lichamelijk oorzaken van dit gedrag zou uitsluiten. Nierproblemen of schildklierproblemen kunnen bijvoorbeeld ook voor dit soort gedrag zorgen, dus een onderzoek door een dierenarts is dan verstandig. En die bobbel moet ook nagekeken worden.quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:37 schreef Onaniem het volgende:
Onze kater (jaar of 16 oud) loopt op de meest ontijdige momenten (lees: midden in de nacht) gruwelijk hard miauwend door huis. Als ik dan ga kijken is het beest weer stil met een blik van "JA WAT!!".
In eerste instantie dacht ik even aan blaasgruis, maar de kattenbak wordt niet zo heel frequent gebruikt en ruikt ook niet raar (voor zover een kattenbak normaal kan ruiken...)
Eet-en-drinklust lijken normaal te zijn, kat is ook niet opvallend vermagerd of verdikt de laatste tijd. Het enige afwijkende is een flinke bobbel op zijn ruggegraat, vlak voor zijn staart. Lijkt echter geen pijn te doen, we mogen er gewoon aankomen.
Concreet (en serieus bedoeld): kunnen katten gaan dementeren? Is het beest gewoon de weg een beetje kwijt? Hoe zou ik daar achter kunnen komen?
Rc sensitive is het "sensitivity control" (van de dierenarts?) Vreemd dat hij dan nu waterdunne diarree heeft.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:29 schreef Kimpossible het volgende:
Veel dank weer! Hij krijgt al rc sensitive en kip (wel uit een blikje, maar enkel kip in kookvocht). Normaal krijgt hij dat vrij beperkt (want extra), maar nu mag hij dus wel wat meer hebben?
In the meantime ga ik idd even de DA op de hoogte brengen. Ik was al geen grote fan van pillen zonder duidelijke oorzaak, maar nu nog minder
Edit: DA assistente vond dat ie maar moest stoppen met stormogyl. Of toch maar niet, want het is nog maar een paar dagendus of we dan even ander voer van hills komen halen en even stoppen met de kip. Dus. Ik ben benieuwd
![]()
Ja, sensitivity control idd. We maken de kuur maar gewoon af, anders is het sowieso voor niks geweest.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Rc sensitive is het "sensitivity control" (van de dierenarts?) Vreemd dat hij dan nu waterdunne diarree heeft.
Wat betreft stomorgyl: de dierenarts moet beslissen of je mag stoppen of niet. In principe moet je een antibioticum kuur afmaken, want anders hebben wij over een paar jaar alleen maar bacterien die niet gevoelig meer zijn voor antibiotica.
Voor een hond wordt kip en rijst aangeraden, omdat hij voor een (enorme rottweiler) hond nogal prijzig kan zijn om alleen kip te geven. Bij een poezenkind is het in principe niet nodig, maar je kan het proberen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:58 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Ja, sensitivity control idd. We maken de kuur maar gewoon af, anders is het sowieso voor niks geweest.
Ik lees overal op internet dat je naast kip ook een klein beetje rijst(ewater) kunt geven om het wat te helpen. Zou het aan te raden zijn om dat te proberen? Ik weet nog wel dat we voor onze zieke hond voortdurend rijst en kip stonden te koken, maar dat was een enorme rottweiler
Puppycursus beginnen we volgende week mee, dus dat zit wel in de planning. Ik snap dat ik hem geen aandacht moet geven, maar na een uur piepen/tegen de bank opspringen/met hem spelen, ben ik het wel zat. Dat reageer ik dan natuurlijk niet op hem af maar ik weet dat hij dat voelt. Als we met hem willen spelen trekt hij zich terug en blijft maar rondjes rennen. Ik snap dat de hond soms zijn dolle minuutjes heeft maar gewoon 2 uur aan een stuk?!quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ingewikkeld probleempje... Sowieso een goede puppy-cursus, waar de cursusleider je pup goed kan beoordelen en bepalen waar het probleem in zit.
Bij dit soort gedrag niet oppakken en "geruststellen"! Dat werkt alleen averechts. Probeer dit gedrag te voorkomen, dus laat de pup "leuk" met jou spelen, bijv. met een flostouwtje of een ander speelgoed. En niet met je handen, kleding ed. Nooit straffen!
Je moet eigenlijk zien te voorkomen dat de pup de fout ingaat. En goed gedrag belonen (met stem en eventueel een koekje). Jezelf zo leuk mogelijk voor een pup maken. Als het angst is, nooit zich opdringen bij de pup. Maar ga eerst op de grond zitten en nodig de pup naar je toe komen en ga rustig met de pup spelen. Als hij overactief wordt en je gaat bijten, sta rustig langzaam op en ga iets anders doen. Niet eindeloos mee spelen, een pup heeft rust nodig. Als zij moe worden, dan worden zij soms extra vervelend (net als kinderen), dus even een timeout in de bench (een dutje doen).
Ik ken het niet als een bijwerking... Maar alles kan natuurlijk. In principe moeten de vlooien na 4 uur dood gaan en moet zij geen jeuk hebben. Toch even je dierenarts bellen, zou ik zeggen als de jeuk zo erg is!quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:30 schreef lady-wrb het volgende:
dierenarts, ik heb vanochtend de kat het pilletje gegeven en nu wordt ze gillend gek van de jeuk. ze zit non stop te krabben. betekent dat dat het werkt of is reageert ze allergisch?
Dat is echt te lang voor een pup, 2 uur spelen. Een half uurtje intensief spelen is al vermoeiend. Jammer dat hij de bench niks aan vindt... Het is wel ideaal voor een time out/ dutje doen. Een een puppy ren?quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:37 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Puppycursus beginnen we volgende week mee, dus dat zit wel in de planning. Ik snap dat ik hem geen aandacht moet geven, maar na een uur piepen/tegen de bank opspringen/met hem spelen, ben ik het wel zat. Dat reageer ik dan natuurlijk niet op hem af maar ik weet dat hij dat voelt. Als we met hem willen spelen trekt hij zich terug en blijft maar rondjes rennen. Ik snap dat de hond soms zijn dolle minuutjes heeft maar gewoon 2 uur aan een stuk?!
En een bench hebben we niet, daar werd de pup doodongelukkig van. Wel geprobeerd met opbouwen en lekkere dingen erin verstoppen/eten erin geven maar zijn eten liet hij dan gerust 4 dagen staan. (wel ververst natuurlijk). Toch maar bij puppycursus vragen wat hij ervan denkt dan. Toch bedankt.
Wie zegt dat wij 2 uur met hem spelen? En hij slaapt altijd in zijn mandje in de woonkamer. Dat gaat prima en hij gaat er uit zichzelf inliggen als hij moe is. Dat geeft hij ook goed aan en dan laten we hem met rust.quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is echt te lang voor een pup, 2 uur spelen. Een half uurtje intensief spelen is al vermoeiend. Jammer dat hij de bench niks aan vindt... Het is wel ideaal voor een time out/ dutje doen. Een een puppy ren?
Stuur je hem zelf ook in zijn gedrag? En dus ook de mand aangeven als rustplaats.quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:54 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Wie zegt dat wij 2 uur met hem spelen? En hij slaapt altijd in zijn mandje in de woonkamer. Dat gaat prima en hij gaat er uit zichzelf inliggen als hij moe is. Dat geeft hij ook goed aan en dan laten we hem met rust.
Ja dat doen we. Als hij ergens anders probeert te slapen brengen we hem naar zijn mand en slaapt hij daar verder. Het is gewoon lastig de hond te begrijpen soms..quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:59 schreef Ynske het volgende:
[..]
Stuur je hem zelf ook in zijn gedrag? En dus ook de mand aangeven als rustplaats.
Ja tis doorzetten door niet te praten, netjes naar de mand brengen en weer weggaan. Maar dat levert wel op dat hij zich beter zal gaan gedragen.
Dat bedoel ik met 2 uur spelen. Dat hij 2 uur actief is.quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:37 schreef KunsKapare. het volgende:
Ik snap dat de hond soms zijn dolle minuutjes heeft maar gewoon 2 uur aan een stuk?!
Ik denk wat Ynske probeert aan te geven dat jullie de mand als zijn rustplaats gaan aanwijzen. Dus niet alleen als hij al slaperig is, maar ook als hij overactief is en jullie hem naar zijn mand toe brengen. Idealiter moet hij dan gaan slapen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:04 schreef KunsKapare. het volgende:
Als hij ergens anders probeert te slapen brengen we hem naar zijn mand en slaapt hij daar verder.
Ja maar hij is dan dus vervelend actief. Dus dat kunnen we oplossen door hem zijn plek aan te wijzen zodat hij zijn rust neemt? Begrijp ik het zo goed? En hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken?quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met 2 uur spelen. Dat hij 2 uur actief is.
[..]
Ik denk wat Ynske probeert aan te geven dat jullie de mand als zijn rustplaats gaan aanwijzen. Dus niet alleen als hij al slaperig is, maar ook als hij overactief is en jullie hem naar zijn mand toe brengen. Idealiter moet hij dan gaan slapen.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:05 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
DDA ik heb een vraag: wij hebben 2 jack russels en we verwachten in Augustus ons 1e kindje, hoe kunnen we die 2 belhamels ( beide 2 jaar) laten wennen aan de komst van?.
Iemand gaf de tip om een pop te gebruiken, en die dan in de box/wieg/wagen te leggen en duidelijk aangeven dat het tijd voor het kindje is... Sowieso willen we wennen aan gehuil leren door youtube want nu blaffen ze nog als ze een kind horen huilen...
Tips/tricks/adviezen?
Het gaat niet alleen om het slapen hequote:Op donderdag 30 januari 2014 15:04 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Ja dat doen we. Als hij ergens anders probeert te slapen brengen we hem naar zijn mand en slaapt hij daar verder. Het is gewoon lastig de hond te begrijpen soms..
Inderdaad, het doorbreken van het vervelende gedrag.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:12 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Ja maar hij is dan dus vervelend actief. Dus dat kunnen we oplossen door hem zijn plek aan te wijzen zodat hij zijn rust neemt? Begrijp ik het zo goed? En hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken?
Ja, hij moet eigenlijk een rust plekje hebben. Zoals je een kind dat moe is in zijn bedje zou leggenquote:Op donderdag 30 januari 2014 15:12 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Ja maar hij is dan dus vervelend actief. Dus dat kunnen we oplossen door hem zijn plek aan te wijzen zodat hij zijn rust neemt? Begrijp ik het zo goed? En hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken?
Oeff dat wordt lastig, haha. Ik weet dat ik door moet zetten op dat moment. Maar dan is er dus nog een klein probleempje. Hij heeft echt last van verlatingsangst. Dus als we naar de wc gaan/de was gaan doen/enz. loopt hij constant achter ons aan. Ook terwijl hij gewoon diep lag te slapen. Op dat moment dus ook doorzetten en hem naar zijn mand brengen en verder gaan waar we mee bezig waren? Pff het valt me stiekem wel tegen, maar het is zo'n leuk beestje.. <3quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:32 schreef Ynske het volgende:
[..]
Inderdaad, het doorbreken van het vervelende gedrag.
Leg hem met een lijntje om. Niets zeggen, geen oogcontact, lijntje pakken naar plaats brengen en daar gaan laten zitten of liggen.
Als hij er weer vanaf gaat opnieuw beginnen. Doorzetten en hij zal t gaan begrijpen
Inderdaad, terug plaatsen, en steeds verder weg gaan opbouwen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:38 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Oeff dat wordt lastig, haha. Ik weet dat ik door moet zetten op dat moment. Maar dan is er dus nog een klein probleempje. Hij heeft echt last van verlatingsangst. Dus als we naar de wc gaan/de was gaan doen/enz. loopt hij constant achter ons aan. Ook terwijl hij gewoon diep lag te slapen. Op dat moment dus ook doorzetten en hem naar zijn mand brengen en verder gaan waar we mee bezig waren? Pff het valt me stiekem wel tegen, maar het is zo'n leuk beestje.. <3
Oke ik snap hem. Misschien toch niet geheel onverstandig om de bench er weer bij te halen?! De eerste keer heeft hij ook zeg maar "gewonnen" omdat de bench weg is nu. Dat heb ik in ieder geval gehoord van mensen om ons heen. Is het nu dan niet extra moeilijk om hem er toch in te laten blijven?quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, hij moet eigenlijk een rust plekje hebben. Zoals je een kind dat moe is in zijn bedje zou leggen![]()
Voor een hond is dan een bench makkelijker omdat dat afgesloten kan worden. Misschien kan je een puppy ren rondom zijn mand opstellen. Als hij uitgelaten is, heeft gegeten en gespeeld, dan moet hij slapen. Dus dan doe je hem in zijn mand ( met een puppy ren er omheen kan hij niet weg lopen), doe desnoods even een kauwbotje of een gevulde kong, dan is hij nog even mee bezig, maar op een rustige manier. Idealiter valt hij in slaap. Als hij even piept, dan moet je het even negeren. Maar hij moet natuurlijk niet een half uur zitten schreeuwen. Helaas heb je soms van die drama queens. Dan moet je even naast zijn mand/bench/ren gaan zitten, als hij rustig is, een koekje. Een tijdje later langzaam verderop opschuiven. Bench-training dus. Heel veel geduld en heel veel tijd.
Dank jequote:Op donderdag 30 januari 2014 15:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Ik hoop dat je jackies goed gesocialiseerd met de kinderen, ook hele jonge kinderen?
Je moet de honden inderdaad alvast laten wennen aan kinderwagen/ box/ wieg/andere baby spullen. Een pop is helaas geen baby, maar ik denk ook niet dat je ergens een oefen baby kan krijgen... Ook qua wennen aan het geluid is een echte baby beter dan een opname. Maar je kan inderdaad alvast met you tube oid oefenen. Het geluid eerst heel zacht opzetten, en als zij stil zijn, dan is het braaf en een koekje. Langzaam het geluid steeds hoger zetten tot het normale baby volume. Verder is het beste om aan te leren dat de honden de baby negeren. Niet laten springen in het wiegje of de kinderwagen, daar heeft de hond niks te zoeken. Naarmate het kind opgroeit, is het verstandig om ook het kind te leren om de honden te negeren en niet de honden te gaan opzoeken![]()
Verder is het natuurlijk handig om de honden aan te leren om af en toe alleen te zijn. En ook bijvoorbeeld dat zij op afstand leren blijven (desnoods in een bench) als jullie in 1 kamer zijn. Je wil echt geen 2 opspringende jackies terwijl je met je baby bezig ben.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 18:35 schreef KunsKapare. het volgende:
Even een update, de bench staat weer op zijn plek. Ik heb zijn favoriete botje erin vastgemaakt ( die hij altijd in zijn mand kreeg ) en de mand ín de bench gelegd (past gemakkelijk). Het deurtje van de bench is open.
Hij heeft 5 minuten lopen knagen aan de spijlen, toen vond hij zijn botje en werd het rustig. Hij slaapt nu al een half uur.. IN de bench. Hihi
quote:Op donderdag 30 januari 2014 21:17 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
Senna, mijn kater is ook net terug van de dierenarts. Zijn gezwollen kaak werd inderdaad veroorzaakt door het wisselen van de tanden. Er is ook nauwelijks nog wat van te zien, nog een beetje gezwollen maar dat zal de komende dagen wel weg trekken.
De castratie en het chippen zijn ook probleemloos verlopen.
De klachten die jij omschrijf kunnen passen bij arthrose (gewrichtsslijtage). Dan komt ook nogal vaak voor bij de katten van middelbare leeftijd, zoals jouw kat! Het is toch verstandig om hem door een dierenarts te laten nakijken. Misschien heeft hij pijnstilling nodig en knapt hij daar van op. Of misschien heeft hij nog andere problemen ernaast. Bijv. nierproblemen, suikerziekte en schildklierproblemen komen vaak voor bij katten ouder dan 7 jaar. Vaak zijn deze ziektes nog goed te behandelen mits de diagnose op tijd gesteld wordt.quote:Op donderdag 30 januari 2014 22:22 schreef Twinky het volgende:
Ik heb ook een vraagje! Mijn htk-jeweetwelkater (bijna 10) lijkt sinds een maand ineens oud te worden. Het gaat me wat snel! Hij was al behoorlijk rustig en sliep veel, maar nu ook wel erg langzaam wakker worden en af en toe ook stijf (vaak uitrekken, beetje stram opstaan).
Is dat normaal, dat katten zo snel oud worden? Hij is verder kerngezond, nooit ziek of iets...
quote:Op donderdag 30 januari 2014 22:40 schreef lady-wrb het volgende:
nog even een update over de kat met jeuk na comfortis
het is vanzelf over gegaan en ze heeft nu zelfs helemaal geen jeuk meer.
volgens mij hebben de vlooien het loodje gelegd
Hoe is het met de jongens? Zij zijn al bij de dierenarts geweest?quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Allebei jaZe worden in april 2 jaar. We hebben ze gekregen met 8 weken en toen was vooral Elmo er slecht aan toe; oogjes helemaal dicht door viezigheid, dus voor allebei oogdruppels. 2 weken later had ie de niesziekte dus ook daarvoor behandeld. Daarna (behalve de jaarlijkse vaccinaties) niet meer bij de da geweest. Dus in principe zijn ze nu gewoon goed gezond.
We hebben ze net weggebracht... Een hoop herrie vanuit de kattenmanden, ze waren het er duidelijk niet mee eens.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe is het met de jongens? Zij zijn al bij de dierenarts geweest?
Oh, het is vandaag. Ik dacht gisterenquote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
We hebben ze net weggebracht... Een hoop herrie vanuit de kattenmanden, ze waren het er duidelijk niet mee eens.
Straks om 12 uur bellen hoe het met ze gaat en dan wordt er gezegd wanneer we ze op kunnen halen.
Ja ik hoop hetquote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, het is vandaag. Ik dacht gisteren![]()
Succes met de jongens! Komt vast wel goed.
Het kan in het begin erger worden, want zij zijn net naar de dierenarts geweest, dus ruiken allebei raar. Maar hopelijk gaat het op een gegeven moment beter, als de testosteron weg is.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja ik hoop hetEr was geen land meer mee te bezeilen met die 2. Normaal altijd rustig en nu vlogen ze elkaar constant aan.... Hoop dat het te maken heeft met het niet castreren... Maar we gaan het zien
Ok, dat is wel goed om te weten. En wanneer zou dat weg kunnen zijn?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het kan in het begin erger worden, want zij zijn net naar de dierenarts geweest, dus ruiken allebei raar. Maar hopelijk gaat het op een gegeven moment beter, als de testosteron weg is.
Officieel na 6 weken.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ok, dat is wel goed om te weten. En wanneer zou dat weg kunnen zijn?
Is dat waar ook groenlipmossel in zit?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Voor zijn gewrichten kan je trouwens ook een voedingssupplement proberen dat zijn gewrichten ondersteunt. Bijv. Soepele gewrichten van Beaphar, het bevat oa glucosamine en chondroitine.
quote:Op vrijdag 31 januari 2014 12:09 schreef seasushi het volgende:
[..]
Is dat waar ook groenlipmossel in zit?![]()
Werkt overigens best goed bij het stijve hondje hier
Zo, da's nog best een poosquote:
Hoe is het met de heren Bel en Hamel dan?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 13:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Zo, da's nog best een poosHopelijk knokken ze elkaar niet zolang meer de tent uit... Straks om 2 uur mogen we bel en hamel ophalen
![]()
Ik ben benieuwd hoe ze eraan toe zijn!
Hoe kunnen we het beste ervoor zorgen dat hij daar ook echt zijn rust neemt? Zodat hij het snapt zeg maar. Gewoon erin en het deurtje dicht? En het piepen negeren?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 08:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Ik hoop dat het verder lukt met de benchtraining. Het is toch super handig als een hond in een bench kan. De meeste honden vinden het ook een fijn plekje als zij eenmaal gewend zijn.
Heb je daar een fotootje van? Waar zitten die korstjes precies?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 15:39 schreef Stofje het volgende:
Oei, dit is wel een prettig topic nu.
Ons katje Pepe heeft een paar korstjes op haar voorpootjes. We zien haar echter nooit bijten in haar pootjes (wat je bij bijvoorbeeld vlooien zou hebben) en ze is überhaupt rustig. Als je aan de korstjes zit, stribbelt ze niet tegen. Pas als je de korstjes eraf poogt te krabben, reageert ze afwijzend, maar niet fel. Ze lijkt geen pijn te hebben. Eerder voelden we ook al korstjes op haar buikje, maar die zijn weggetrokken en zijn niet teruggekomen. Pepe is bijna anderhalf. Gewoon laten gaan?
Bedoel je zo'n mergpijp (een deel van het kalf/varkensbot zeg maar) dat gevuld is met iets?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 15:47 schreef seasushi het volgende:
Catootje heeft het nu al voor de 2 de keer voor elkaar gekregen om een mergpijp binnen 10 minuten te laten verdwijnen(lees op eten). Mergpijp geven, me omdraaien en het ding is verdwenen. Niet verstopt of zo Het is niet zo"n grote hond. Een stafford van 20kg.
Kan dit kwaad? Behalve dan dat ze ze nu niet meer krijgt..
Hmm, een dierenarts mag je niet weigeren, of hij moet je doorsturen naar een dierenarts die wel verstand heeft van kippen. Ik ben gezelschapsdierenarts, maar een hobbykip behandel ik ook. Voor een ingewikkelde zaken zou ik dan doorsturen naar een pluimveedierenarts.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 17:11 schreef lady-wrb het volgende:
heb jij trouwens alleen verstand van de normale standaard huisdieren, dierenarts?
ik mag bij mijn eigen da niet aankomen met zieke kippen. hij wil dan nog wel voor mij een eventueel mestonderzoek doen of wormenkuur bestellen, maar met een zieke kip hoef ik niet bij hem aan te kloppen die weigert hij te behandelen
Nou, negeren is dus alleen verantwoord als hij na een paar minuten mopperen ophoudt en gaat slapen. Als hij een hysterische concert van een half uur begint, dan is het natuurlijk traumatisch voor het hondje ( en jullie burenquote:Op vrijdag 31 januari 2014 19:11 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Hoe kunnen we het beste ervoor zorgen dat hij daar ook echt zijn rust neemt? Zodat hij het snapt zeg maar. Gewoon erin en het deurtje dicht? En het piepen negeren?
ze eet al een paar dagen slecht. ik haal haar 's avonds binnen en dwing haar te eten en zet haar dan weer terug. overdag lijkt ze wel te eten, maar 's avonds is er nauwelijks iets te voelen in dr kropje.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 20:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, een dierenarts mag je niet weigeren, of hij moet je doorsturen naar een dierenarts die wel verstand heeft van kippen. Ik ben gezelschapsdierenarts, maar een hobbykip behandel ik ook. Voor een ingewikkelde zaken zou ik dan doorsturen naar een pluimveedierenarts.
Wat heeft jouw kip?
Ik zei haar al na de eerste keer dat dat niet de bedoeling was, maar gewoon om aan te kluiven, net als dat vriendin rottweiler doet, maar blijkbaar heeft Catootje me niet verstaan of zoquote:Op vrijdag 31 januari 2014 20:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bedoel je zo'n mergpijp (een deel van het kalf/varkensbot zeg maar) dat gevuld is met iets?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het in 1 keer opgegeten wordt, zonder te kauwen...
Het laten braken (bij de dierenarts) heeft alleen de eerste 2-3 uur na het opeten zin. Nu kan je alleen afwachten. Je moet haar 48 uur in de gaten houden: haar ontlasting, haar eetlust en of zij braakt. En niet in paniek raken, komt vast wel goed!
quote:Op vrijdag 31 januari 2014 20:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou, negeren is dus alleen verantwoord als hij na een paar minuten mopperen ophoudt en gaat slapen. Als hij een hysterische concert van een half uur begint, dan is het natuurlijk traumatisch voor het hondje ( en jullie buren)
Eerst langzaam opbouwen met een deurtje open, je gaat er naast zitten. Als hij braaf in de bench zit en rustig is, koekje erin gooien. Als hij weg probeert te lopen, terug naar de bench lokken en alles opnieuw herhalen. Op een gegeven moment steeds verder van de bench gaan zitten. En je kan het beste inschatten wanneer je het deurtje dicht kan doen.
Maar een benchtraining kost soms een paar uur per dag een aantal weken hoor. Dus heel veel tijd en veel geduld. Je heb natuurlijk ook de honden die het direct allemaal oke vinden. Maar als je een drama-queen hondje heb, dan kost het wat meer tijd.
Nog leuke fotootjes van meneer de pup?
Ach, wat een leukerd zeg!quote:Op zaterdag 1 februari 2014 07:59 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En hij is inderdaad een dramaking. Haha, bedankt voor de tips!
Goed! Toen ze thuis waren, liepen ze eerst beduusd rond maar toen ze eten mochten aten ze gelukkig weer. Drinken ookquote:Op vrijdag 31 januari 2014 15:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe is het met de heren Bel en Hamel dan?
Heb je het voer veranderd? Hoe oud is de kip? Legt zij nog eieren of heeft zij nu een winterstop? Wanneer heb je voor het laatst een ei gezien?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 20:38 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ze eet al een paar dagen slecht. ik haal haar 's avonds binnen en dwing haar te eten en zet haar dan weer terug. overdag lijkt ze wel te eten, maar 's avonds is er nauwelijks iets te voelen in dr kropje.
de dames zijn van de week ontwormd. maar het probleem is al van daarvoor.
ze poept gewoon, er zit geen bloed bij.
ik weet het even niet meer.
weet jij misschien wat ik kan proberen?
Hmm, afwachten dan maar. En geen mergpijpen meer aan Catootje geven.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 21:27 schreef seasushi het volgende:
[..]
Ik zei haar al na de eerste keer dat dat niet de bedoeling was, maar gewoon om aan te kluiven, net als dat vriendin rottweiler doet, maar blijkbaar heeft Catootje me niet verstaan of zo.
Maar inderdaad. zo'n stuk bot. Een centimeter of 6 doorsnede. en 3 cm dik.
Aaach, maar dat is toch superschattigquote:Op zaterdag 1 februari 2014 07:59 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En hij is inderdaad een dramaking. Haha, bedankt voor de tips!
Wat rustiger 24 uur na de ingreep is normaal, daarna moeten jongens toch weer normaal doen. Let op dat zij niet te veel aan hun "zere plek" likkenquote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Goed! Toen ze thuis waren, liepen ze eerst beduusd rond maar toen ze eten mochten aten ze gelukkig weer. Drinken ookNu een dag later merk je al dat ze een stuk rustiger zijn (of ligt dat nog aan de ingreep?).
de kip is een jaar of 2 en of zij nog legt weet ik eigenlijk niet, ik vind regelmatig eieren in het hok, maar wie er nog legt, weet ik niet. volgens mij hadden ze allang in winterstop moeten zijn, maar ze zijn na de rui gewoon weer begonnen.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heb je het voer veranderd? Hoe oud is de kip? Legt zij nog eieren of heeft zij nu een winterstop? Wanneer heb je voor het laatst een ei gezien?
Hoe is zij verder? Zit zij bol (opgezette veren)? Neusdoppen schoon? Ogen?
Daarom is het soms ook lastig om streng te zijn, vooral als hij je zo aankijkt.. haha.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 12:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Aaach, maar dat is toch superschattig![]()
Ik hoop dat het met de tijd meevalt met het drama
Hij heeft al tijden last van brijerige ontlasting, maar is verder goed gezond en gelukkig. Desondanks was een post hier vorig weekend genoeg om actie te ondernemen en met poezenmans naar de DA te gaan. Resultaat van afgelopen week en 2 bezoekjes: een wormenvlooientekenpipetje, antibiotica en ander voer (hij kreeg al Royal canin sensitivity, maar was niet afdoende). Resultaat van dat al? Een katje dat nog veel vaker naar het toilet moet en ontlasting die dunner is dan ooit. Als gevolg daarvan moeten we hem en z'n lange vacht (want ragdoll) vaak schoonmaken na toiletbezoek. En das zo sneuquote:Op zondag 2 februari 2014 10:45 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik kan de beginpost niet vinden dus ik neem aan dat het over een kat gaat? Hoe lang is dat al aan de gang?
heb je ontlasting/urine/bloed onderzoek laten doen? als je het uitgebreid laat doen kunnen ze daar heel veel uit halen! Mocht er niks uitkomen weet je in ieder geval zeker wat hij NIET heeft.quote:Op zondag 2 februari 2014 12:28 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Hij heeft al tijden last van brijerige ontlasting, maar is verder goed gezond en gelukkig. Desondanks was een post hier vorig weekend genoeg om actie te ondernemen en met poezenmans naar de DA te gaan. Resultaat van afgelopen week en 2 bezoekjes: een wormenvlooientekenpipetje, antibiotica en ander voer (hij kreeg al Royal canin sensitivity, maar was niet afdoende). Resultaat van dat al? Een katje dat nog veel vaker naar het toilet moet en ontlasting die dunner is dan ooit. Als gevolg daarvan moeten we hem en z'n lange vacht (want ragdoll) vaak schoonmaken na toiletbezoek. En das zo sneu![]()
Gelukkig is het een geweldig lieve kat die ons goed vertrouwt en ons daarom zelfs komt halen als het weer bal is.
Gisteren laatste pil ab gegeven, nu duimen op veeeel vlugge vooruitgang!
Nog niet, ik heb/had er vertrouwen in dat de DA daar zelf wel mee zou komen, maar tot zover niets van dat al. Als het niet heel vlug beter gaat, gaan we daar wel op aandringen, want maanden kwakkelen is ook niks.quote:Op zondag 2 februari 2014 13:49 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
heb je ontlasting/urine/bloed onderzoek laten doen? als je het uitgebreid laat doen kunnen ze daar heel veel uit halen! Mocht er niks uitkomen weet je in ieder geval zeker wat hij NIET heeft.
wij hadden in december een kat van ons aan de diarree en verder gewoon speels en eten en drinken.... die bleek suiker te hebben!
We waren al een maand bezig met pilletjes tegen diarree, temperatuur meten, ontlasting onderzoek daarna een bloed onderzoek... en als laatst een urine onderzoek, dat bleek achteraf de oplossing.
Hmm, windeieren kunnen veroorzaakt worden door te kort aan calcium, maar ook andere mineralen en vitamines. Je kan dus proberen om een eivoer oid bijvoeren, iets met extra vitamines en mineralen.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 13:43 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
de kip is een jaar of 2 en of zij nog legt weet ik eigenlijk niet, ik vind regelmatig eieren in het hok, maar wie er nog legt, weet ik niet. volgens mij hadden ze allang in winterstop moeten zijn, maar ze zijn na de rui gewoon weer begonnen.
wat me wel opvalt, is dat er regelmatig een windei in het hok ligt (of midden in de tuin zelfs) maar ook daar heb ik haar nog niet op kunnen betrappen. ik strooi grit, en ook geef ik ze af en toe een eigen eitje te eten. wat kan ik er nog meer aan doen?
even voor de beeldvorming doe ik er een kippetje bij
[ afbeelding ]
Ik denk dat het toch verstandig is om de ontlasting te laten onderzoeken... En dan wel een uitgebreid onderzoek, dus ook Giardia, Trichomonas en dat soort dingen (je dierenarts weet het wel). Dan kan je tenminste een aantal dingen uitsluiten.quote:Op zondag 2 februari 2014 01:02 schreef Kimpossible het volgende:
Update:
Weinig verbetering nog hier, ontlasting niet meer zo waterdun en donkerder als van de week, maar die geúr... T arme dier moet 2x per dag (soms 3)
ontdaan worden van poep en heeft inmiddels daardoor ook pijn aan z'n billen. Dat mauwtje als je er met de billendoekjes (sensitive) of waterstraal (zachtjes en lauwwarm) langs komt.
Ik hoop zo dat het een fase is en dat we geduldig moeten zijn, want zo slecht als afgelopen week is het nog nooit gegaan. Vandaag krijgt meneer z'n laatste halfje stormogyl en ik hoop dat z'n darmpjes daarna snel de rust vinden. Wel krijgt hij sinds donderdag alleen nog hill's voer van de DA. Hij vindt t niet te vreten (lange tanden tot en met) maar het is even niet anders. Eet gelukkig wel prima hoeveelheden verder!
Tussen de toiletbezoekjes en poetsfestijnen door is het gelukkig nog steeds dezelfde enthousiaste, lieve kat. Dat doet goed.
Is er iets waarmee we z'n leven op dit moment wat gemakkelijker kunnen maken? Moeten we maandag wéér langs de DA of is het een kwestie van geduld ivm verstoorde darmflora en nieuw voer?
Dit dusquote:Op zondag 2 februari 2014 01:13 schreef loecje het volgende:
Misschien probiotica geven om de darmflora te ondersteunen?
Ik hoop dat dit voldoende is. Arm beestje...
Anders zou ik toch een ontlasting onderzoek doen zodat je gericht kan behandelen en niet gaat aankwakkelen.
Geen vlooien? Heeft zij jeuk?quote:Op zondag 2 februari 2014 12:35 schreef _Dido_ het volgende:
Hallo dierenarts,
Een van mijn poezen (bijna 4) heeft al een tijdje roos in haar vacht. Ik heb er nooit veel aandacht aan besteed, maar vind het toch wel vreemd. Ze komt niet buiten en krijgt Hills CD light, omdat ze een beetje te dik is en een paar keer per week krijgt ze 1/6 blikje Whiskas (volgens mij was de roos er al voor ze Whiskas kreeg). Wat kan dit zijn?
Dankquote:Op zondag 2 februari 2014 16:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Geen vlooien? Heeft zij jeuk?
Je kan de kat een keertje wassen met anti-roos shampoo voor de katten. Verder zijn de omega 3 vetzuren goed voor de huid, dus af en toe een vet visje of visolie/zalmolie. Uiteraard dan minder voer geven vanwege haar afval-dieet.
Zalmolie kan je bij een dierspeciaalzaak halen.quote:Op zondag 2 februari 2014 16:38 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Dank
Nee, geen vlooien, geen kale plekken, ze krabt niet en lijkt nergens last van te hebben. Visolie/zalmolie, waar haal ik dat? Moet ik dat door haar eten doen?
En is er geen kans dat er iets ernstigers aan de hand is? Huidinfectie ofzo?
Dan ga ik eerst die visolie eens proberenquote:Op zondag 2 februari 2014 19:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zalmolie kan je bij een dierspeciaalzaak halen.
Huidinfecties gaan meestal gepaard met jeuk. Maar als het niet beter wordt en de kat er last van heeft, moet je het uiteraard aan een dierenarts laten zien.
Verder kunnen dus vlooien de oorzaak zijn.
Soms is het te wijten aan het gebrek aan zelfverzorging. Bijvoorbeeld als de kat te dik is, kan hij/zij erg moeilijk zijn rug poetsen, waardoor er te veel dode huidcellen = roos in de vacht blijven. Of de kat zich niet goed omdraaien vanwege pijn (artrose) in de rug.
er is 1 ding wat ik geleerd heb van dierenartsen.... en dat is dat je zelf op je gevoel af moet gaan!quote:Op zondag 2 februari 2014 14:03 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Nog niet, ik heb/had er vertrouwen in dat de DA daar zelf wel mee zou komen, maar tot zover niets van dat al. Als het niet heel vlug beter gaat, gaan we daar wel op aandringen, want maanden kwakkelen is ook niks.
Bedankt wel, voor de tip!
Hier moest ik stiekem een beetje om lachenquote:Op zondag 2 februari 2014 21:53 schreef quirina het volgende:
Mijn kat verzuipt haar speeltjes in haar waterbak, moet ik nou met haar naar een gedragstherapeut? Of is dit natuurlijk kattengedrag?
Ik kan er ook wel om lachen, maar ik vraag me af waarom katten dat doen.quote:Op zondag 2 februari 2014 21:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hier moest ik stiekem een beetje om lachen1 van mijn katten onthoofd weleens een speelgoedmuisje. Ik kom geregeld en lijfje en een hoofdje tegen
ja.quote:Op zondag 2 februari 2014 20:18 schreef Vicky het volgende:
DDA, onze dames zijn en blijven binnenkatten. Ze hebben nu 3x vlooiendruppels gehad. Is het nodig dit te blijven herhalen?
Ontwormen kan nooit kwaad, zeker als de kat buiten komt. Maar wormen zijn geen bekend oorzaak van huidproblemen.quote:Op zondag 2 februari 2014 19:32 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Dan ga ik eerst die visolie eens proberenZe is wel wat te dik dus, dus kan zijn dat ze zich daar moeilijk kan verzorgen. Ik heb geen indicatie dat er vlooien zijn. Kan ontwormen ook helpen of heeft dat er niets mee te maken?
In principe kunnen ook binnenkatten vlooien krijgen. Via mensen of een hond ed. Vlooien zitten eigenlijk met name binnen, lekker bij een kachelquote:Op zondag 2 februari 2014 20:18 schreef Vicky het volgende:
DDA, onze dames zijn en blijven binnenkatten. Ze hebben nu 3x vlooiendruppels gehad. Is het nodig dit te blijven herhalen?
Ik denk dat zij een zwaar jeugdtrauma te verwerken heeftquote:Op zondag 2 februari 2014 21:53 schreef quirina het volgende:
Mijn kat verzuipt haar speeltjes in haar waterbak, moet ik nou met haar naar een gedragstherapeut? Of is dit natuurlijk kattengedrag?
quote:Op maandag 3 februari 2014 00:20 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
ja.
Mijn katten zijn ook binnenkatten maar ik ontworm en ontvlooi ze elke 3maanden (exil pipetten)
je katten kunnen ook wormen krijgen door potgrond, planten, vliegen uit het raamkozijn vangen en vlooien en de eitjes kunnen via bezoek je huis binnenkomen of als jij ergens bent geweest, ook via je schoenen.
de kans is wel kleiner, maar als je eenmaal vlooien in huis hebt kost het je meer geld en moeite dan het gewoon bijhouden + scheelt ook een hoop problemen voor je huisdieren
Volwassen wormen zie je normaal gesproken sowieso niet verschijnen in de ontlasting en de eitjes die zij leggen kan je alleen zien onder de microscoop. Advies is minimaal 4 x jaar te ontwormen ivm gevaar voor onze eigen gezondheid. Het beste is eigenlijk om eerst de ontlasting door de dierenarts te laten onderzoeken op wormeitjes en dan al dan niet ontwormen. Maar dat moet dus minimaal 4 x per jaar gebeuren.quote:Op maandag 3 februari 2014 01:21 schreef loecje het volgende:
Ik ben dan weer niet van preventief ontvlooien. het blijft toch gif. Bij elke borstelbeurt controleer ik dr katten op vlooien met een vlooienkam. Er liggen pipetjes in huis voor het geval dat maar tot nu toe nog niets gevonden.
Ontwormen doe ik soms wel. Dat is lastiger om zelf te controleren, niet alle wormen zie je terug in de ontlasting.
Ben benieuwd naar de mening van de DDA.
Bumble foot kan altijd, maak maar even een foto! Het kan zijn dat zij niet wil eten door de pijn.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:26 schreef lady-wrb het volgende:
ik wil een mestonderzoek laten doen om een coccidenbesmetting uit te sluiten.
en tot nu toe heeft kip nog niet gepoept en ik moet zo weg
zal je altijd zien
is er iets wat ik in de dierenwinkel kan kopen? ik heb wel finicoc maar dat is toch geen echt geneesmiddel?
en ik twijfel aan bumble foot. ze heeft nu eenmaal een raar pootje en loopt eigenlijk op haar enkel
zou dat kunnen?
Gewoon nieuwsgierigheid. Poezenkinderen spelen met alles, ook met "rare" dingen. Het is wel verstandig om de katten regelmatig te ontwormen en de ontlasting op tijd op te ruimen.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:40 schreef J0ycie88 het volgende:
Digitale dierenarts,
Misschien niet een vraag die hier thuis hoort, maar ik stel hem toch.
Wij hebben nu 2 kittens van ongeveer 6 maanden en we betrappen ze regelmatig op het spelen met hun ontlasting. En dan voornamelijk oude drollen.
Hun bak wordt regelmatig schoongemaakt dus dit lijkt ons niet het probleem. Wat zou dit kunnen betekenen?
ik lees wel dat finicoc preventief gebruikt kan worden tegen coccidiose.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bumble foot kan altijd, maak maar even een foto! Het kan zijn dat zij niet wil eten door de pijn.
Finicoc is wel een "echt" diergeneesmiddel, het is bestemd tegen coccidiose.
Het is wel verstandig om af en toe een mestonderzoek bij je kippen te laten doen! Als eentje coccidiose heeft, dan hebben zij het allemaal.
Tja ligt eraan wat iemand vrij moeilijk vind. Katten en omgeving grondig behandelen en dat bijhouden.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Volwassen wormen zie je normaal gesproken sowieso niet verschijnen in de ontlasting en de eitjes die zij leggen kan je alleen zien onder de microscoop. Advies is minimaal 4 x jaar te ontwormen ivm gevaar voor onze eigen gezondheid. Het beste is eigenlijk om eerst de ontlasting door de dierenarts te laten onderzoeken op wormeitjes en dan al dan niet ontwormen. Maar dat moet dus minimaal 4 x per jaar gebeuren.
Ik ben voor preventief behandelen tegen de vlooien, want als je eenmaal vlooein heb, is het soms vrij moeilijk om die te bestrijden.
Wat een raar voetje! En, hmmm, heeft zij sporen? Want ik zie 6 nageltjesquote:Op maandag 3 februari 2014 09:57 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik lees wel dat finicoc preventief gebruikt kan worden tegen coccidiose.
ik heb een paar foto's gemaakt, maar het valt niet mee in je eentje een poot van een tegenspartelende kip te fotograferen.
even uploaden.....
[ afbeelding ]
hier kan je goed zien hoe vergroeid het voetje is. ze loopt op de buitenkant van haar 'enkel'
dat is dus best kwetsbaar en ik controleer best heel vaak op wondjes en beschadigingen, maar misschien heb ik toch wat gemist?
[ afbeelding ]
dit is een hele slechte foto, maar ik hoop dat je kan zien wat ik bedoel: dat plekje op die enkel.
het lijkt op een korstje. pootje voelt wel warm aan, maar dat voelen ze eigenlijk altijd wel als ze niet buiten zijn, dus ik vind het niet opvallend.
en ik weet dondersgoed dat dit soort kippen opgeruimd wordt bij fokkers. maar ik had haar al toen ik het ontdekte. ze mocht teruggebracht, maar dan had ze als vossenvoer gediend.
dat vond ik zo'n vreselijk idee, dat ik haar hier rustig dr tijd uit laat dienen. ik fok er toch niet mee.
en tot voor kort ging het gewoon lekker met haar. ze kan heel veel met dat pootje, zelfs graven en stofbadderen kan ze ermee. alleen loopt ze wat vreemd. vandaar ook haar naam: stumperdje
ze heeft het al toen we haar als piepklein kuikentje kochten. ik heb er 3 bij de 'kweker' gekocht en ik heb er nog een met dezelfde kwaal, alleen minder, daar staan een paar tenen scheef. die loopt normaal. ik vermoed een gevalletje inteelt en ik zal er ook nooit meer een dier kopen, maar ja, dit stumperdje zit er maar mee.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een raar voetje! En, hmmm, heeft zij sporen? Want ik zie 6 nageltjes![]()
Waarom het voetje oorspronkelijk zo misvorm geworden is, dat kan van alles geweest zijn. Een infectie, vit B te kort, trauma... Maar nu lijkt zij inderdaad een druk plek te hebben aan haar voetje. Je moet zorgen dat zij niet op harde grond loopt (dus geen metalen vloer of houten planken of zo, het liefst eigenlijk een dikke schone laag stro).
Het wondje kan je ontsmetten met bijv. soda en je kan er wondzalf opsmeren. Alleen als het niet beter wordt, dan zou er toch een dierenarts moeten kijken naar haar pootje.
Of vitamine B2 te kort in het ei/als een kuikenquote:Op maandag 3 februari 2014 11:14 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ze heeft het al toen we haar als piepklein kuikentje kochten. ik heb er 3 bij de 'kweker' gekocht en ik heb er nog een met dezelfde kwaal, alleen minder, daar staan een paar tenen scheef. die loopt normaal. ik vermoed een gevalletje inteelt en ik zal er ook nooit meer een dier kopen, maar ja, dit stumperdje zit er maar mee.
Dik zaagsel is prima als het zacht genoeg is. Het gaat eigenlijk om dat er geen wondjes ontstaan op de voeten, want daar gaan de bacterien in en dat krijg je inderdaad een bumble foot. Was het pootje al zo dik? Als niet, dan lijkt het inderdaad op een bumble foot. Dan zou zij een antibioticum kuur nodig hebben en soms moet de dierenarts het aangetaste deel wegsnijden.quote:maar je denkt niet dat het bumble foot is ? ik wilde eigenlijk om een antibiotica vragen bij de da omdat ik vrees dat het toch ontstoken is
stro heb ik hier eigenlijk nooit. de meiden liggen in nesten van kranten met dik zaagsel dat is toch ook wel goed?
oke, ik ga met haar naar een dierenartsquote:Op maandag 3 februari 2014 12:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Of vitamine B2 te kort in het ei/als een kuiken
[..]
Dik zaagsel is prima als het zacht genoeg is. Het gaat eigenlijk om dat er geen wondjes ontstaan op de voeten, want daar gaan de bacterien in en dat krijg je inderdaad een bumble foot. Was het pootje al zo dik? Als niet, dan lijkt het inderdaad op een bumble foot. Dan zou zij een antibioticum kuur nodig hebben en soms moet de dierenarts het aangetaste deel wegsnijden.
ik pieker me al tijden suf idd, want het is een heel kwetsbaar pootje zo.quote:Op maandag 3 februari 2014 15:01 schreef moussy het volgende:
Kan je geen schoentje maken van leer oid voor dr?
Jij bent handig genoeg om dat te maken met een vetertjequote:Op maandag 3 februari 2014 16:15 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik pieker me al tijden suf idd, want het is een heel kwetsbaar pootje zo.
we zijn net terug van de dierenarts waar ze een (on)uitwisbare indruk maakte door de hele behandeltafel onder te poepenik heb dus ook meteen maar een mestonderzoek laten doen want het lag er nu toch
het zag er idd uit als bumble foot en ze heeft pijnstillers en antibiotica (carboprofen en enrofloxoral) gekregen en dat moet het dan zijn. voetje zou eigenlijk beschermd moeten worden, maar ja, vind maar eens een ortopedische schoenwinkel voor een zijdehoender
ze moet gewoon niet meer over het terras lopen. dat in elk gevalquote:Op maandag 3 februari 2014 16:19 schreef moussy het volgende:
[..]
Jij bent handig genoeg om dat te maken met een vetertjeBeterschap voor je kips!
Dat doet elke vogelquote:Op maandag 3 februari 2014 16:15 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik pieker me al tijden suf idd, want het is een heel kwetsbaar pootje zo.
we zijn net terug van de dierenarts waar ze een (on)uitwisbare indruk maakte door de hele behandeltafel onder te poepenik heb dus ook meteen maar een mestonderzoek laten doen want het lag er nu toch
![]()
In het buitenland kan je blijkbaar wel speciale schoentjes voor de kippen kopen. Google maar op "chicken shoes". En dan bedoel ik niet dezequote:het zag er idd uit als bumble foot en ze heeft pijnstillers en antibiotica (carboprofen en enrofloxoral) gekregen en dat moet het dan zijn. voetje zou eigenlijk beschermd moeten worden, maar ja, vind maar eens een ortopedische schoenwinkel voor een zijdehoender
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien kan je zelf iets maken van een hondenschoentje oid?
quote:Op dinsdag 4 februari 2014 13:43 schreef Kimpossible het volgende:
Update!
Het gaat goed met poezenmans! Na een week vol pech gaat het nu al 2 dagen heel aardig. Fijn! Hopen dat de stijgende lijn zich voortzet en anders komen we weer in actie!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
quote:Op dinsdag 4 februari 2014 13:47 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoi Dida, ik heb weer eens een vraagje...
Vandaag hebben we de ogen laten onderzoeken en HD en ED foto's laten maken van onze labrador. We willen in de toekomst graag een nestje dus vandaar. Volgens de DA die de foto's nam zag het er 'prachtig' uit, maar de officiële uitslag van de raad van beheer laat uiteraard nog even op zich wachten. Omdat ik heel nieuwsgierig ben vroeg ik me af... kun jij toevallig ook een norbergwaarde berekenen of schatten aan de hand van de heupfoto?
Ten eerste complimenten voor je dierenarts voor een mooie rontgenopname!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Het is vrij lastig om iets te schatten zonder "echte" digitale danwel analoge rontgenfoto in je hand. Op basis van een foto is het toch erg lastig. Ik zie bijv. de achterkant van haar heupkommen niet zo goed. Ik maak even een schatting, maar het kan zijn dat ik er naast zit
quote:Op dinsdag 4 februari 2014 15:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ten eerste complimenten voor je dierenarts voor een mooie rontgenopname!![]()
Het is vrij lastig om iets te schatten zonder "echte" digitale danwel analoge rontgenfoto in je hand. Op basis van een foto is het toch erg lastig. Ik zie bijv. de achterkant van haar heupkommen niet zo goed. Ik maak even een schatting, maar het kan zijn dat ik er naast zit
Haha, bedankt voor je antwoord! Maar een waarde van 30 is toch HD A? Tussen de 30 en 40 zou dat toch moeten zijn? Hoe dan ook, ik zal nog even geduld moeten oefenen voor de uitslag van de raad binnen komt. En hard duimen dat zij het wel een HD A gevenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik heb trouwens ook nog een kip-gerelateerde vraag. Onze kuikentjes (nu ong. 2 weken oud) doen het niet zo goed. De eerste tijd ging alles goed, maar afgelopen weekend vond ik 2 dode kuikentjes en eentje zo goed als dood. Met warmte en een beetje warme ORS laten drinken kreeg ik hem weer enigszins aan de praat, maar toen we hem 's nachts bij zijn moeder zetten is-tie toch overleden.
Nu is er al weer eentje van de overgebleven 5 die zienderogen verzwakt. De kuikens staan sinds dit weekend met moeder en warmtelamp in een ren in de bijkeuken (temp is daar ongeveer een graad of 15, onder moeder of lamp warmer, onderste deel van de zijkanten van de ren zijn dicht tegen tocht). Ze eten gemengd graan met af en toe wat groenvoer en een geprakt gekookt eitje, sinds dit weekend aangevuld met meelwormen, extra zonnebloempitten, verpulverde pinda's en extra ei. Vanochtend heb ik zelfs een vitamineshake voor ze gemaakt van doperwtjes, spinazie, rauwe eieren, appelschillen en geraspte wortel.
De symptomen van het zwakke kuikentje zijn bol zitten met half dichte oogjes, weinig eetlust, niet stevig staan, wankelend lopen, struikelen over z'n eigen pootjes (waardoor hij ook omver geharkt wordt door de kloek, die er gerust bovenop gaat staan...), ademen met open snaveltje als hij inspanning geleverd heeft, en hij had aangekoekte ontlasting rond z'n cloaca (geen diarree, geen slijm/bloed o.i.d.). Hij snottert, niest of proest niet, snaveltjes was schoon. Van zijn 4 over gebleven broertjes/zusjes is er eentje die ook aangekoekte ontlasting had, die heb ik schoon gemaakt. Verder hebben we geen andere zieke kippen en ook de kloek lijkt nergens last van te hebben.
Wat zou dit kunnen zijn, en is er iets wat ik er aan kan doen (liefst in de categorie natuurlijke geneeswijzen/voedingssupplementen)?"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
HD uitslag is niet alleen de Norberg waarde he! Het is ook hoe de heup uitziet, of er afwijkingen zijn ed. Maar ik zal voor jullie duimen!quote:Op dinsdag 4 februari 2014 15:46 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Haha, bedankt voor je antwoord! Maar een waarde van 30 is toch HD A? Tussen de 30 en 40 zou dat toch moeten zijn? Hoe dan ook, ik zal nog even geduld moeten oefenen voor de uitslag van de raad binnen komt. En hard duimen dat zij het wel een HD A geven
Oh jee... Dit kan dus van alles zijn... Alles wat jij omschrijf: bol zitten, weinig eetlust, wankelen, met open snavel ademhalen, plakpoep rond cloaca enz.., dat zijn zeer algemene ziekteverschijnselen die zij bij alle ziektes krijgen. Ik zou toch aanraden om 1, liefst 2 van de overleden kuikens voor een sectie aanbieden bij een pluimvee dierenarts.quote:En ik heb trouwens ook nog een kip-gerelateerde vraag. Onze kuikentjes (nu ong. 2 weken oud) doen het niet zo goed. De eerste tijd ging alles goed, maar afgelopen weekend vond ik 2 dode kuikentjes en eentje zo goed als dood. Met warmte en een beetje warme ORS laten drinken kreeg ik hem weer enigszins aan de praat, maar toen we hem 's nachts bij zijn moeder zetten is-tie toch overleden.
Nu is er al weer eentje van de overgebleven 5 die zienderogen verzwakt. De kuikens staan sinds dit weekend met moeder en warmtelamp in een ren in de bijkeuken (temp is daar ongeveer een graad of 15, onder moeder of lamp warmer, onderste deel van de zijkanten van de ren zijn dicht tegen tocht). Ze eten gemengd graan met af en toe wat groenvoer en een geprakt gekookt eitje, sinds dit weekend aangevuld met meelwormen, extra zonnebloempitten, verpulverde pinda's en extra ei. Vanochtend heb ik zelfs een vitamineshake voor ze gemaakt van doperwtjes, spinazie, rauwe eieren, appelschillen en geraspte wortel.
De symptomen van het zwakke kuikentje zijn bol zitten met half dichte oogjes, weinig eetlust, niet stevig staan, wankelend lopen, struikelen over z'n eigen pootjes (waardoor hij ook omver geharkt wordt door de kloek, die er gerust bovenop gaat staan...), ademen met open snaveltje als hij inspanning geleverd heeft, en hij had aangekoekte ontlasting rond z'n cloaca (geen diarree, geen slijm/bloed o.i.d.). Hij snottert, niest of proest niet, snaveltjes was schoon. Van zijn 4 over gebleven broertjes/zusjes is er eentje die ook aangekoekte ontlasting had, die heb ik schoon gemaakt. Verder hebben we geen andere zieke kippen en ook de kloek lijkt nergens last van te hebben.
Wat zou dit kunnen zijn, en is er iets wat ik er aan kan doen (liefst in de categorie natuurlijke geneeswijzen/voedingssupplementen)?
Nee het worden zeer beslist knuffelpups hoor, wees maar niet bangquote:Op dinsdag 4 februari 2014 16:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
HD uitslag is niet alleen de Norberg waarde he! Het is ook hoe de heup uitziet, of er afwijkingen zijn ed. Maar ik zal voor jullie duimen!
Mits het de bedoeling is dat de toekomstige pups "knuffel"pups worden en geen "opeet"pups!![]()
[..]
Oh jee... Dit kan dus van alles zijn... Alles wat jij omschrijf: bol zitten, weinig eetlust, wankelen, met open snavel ademhalen, plakpoep rond cloaca enz.., dat zijn zeer algemene ziekteverschijnselen die zij bij alle ziektes krijgen. Ik zou toch aanraden om 1, liefst 2 van de overleden kuikens voor een sectie aanbieden bij een pluimvee dierenarts.
Verder het voer optimaliseren door het voer van een opfok-voer met vitamines/mineralen. En eventueel probiotica erbij.
Heb je iets gemerkt aan de volwassen kippen? Verminderde eiproductie?
Succes met
quote:Op dinsdag 4 februari 2014 17:00 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Nee het worden zeer beslist knuffelpups hoor, wees maar niet bang![]()
Ik bedoelde pas een pas overleden kuiken. Ik kan voorstellen dat jij geen levende kuikens wil opofferen.quote:En weer bedankt voor je antwoord. Iik had al zo'n idee dat het lastig te zeggen zou zijn. Ik dacht zelf aan een eventueel vitamine tekort, vandaar de vitamine shake, maar aangezien ze wel ei krijgen en zo wist ik het ook niet zeker. Kuikentjes aanbieden voor sectie gaan we toch maar niet doen, ik snap dat dat de enige manier is om uitsluitsel te krijgen maar dat is wat ons betreft toch een stap te ver.
Kijk eens bij Beaphar Sivo Start (tot 4 weken, daarna Sivo Opfok)quote:Het zielige kuikentje zou anders inmiddels al wel een sectie kandidaat zijn, helaas. Een compleet opfokvoer aanbieden gaan we in ieder geval wel doen.
Maar jullie komen overal en ik neem aan dat jij niet elke keer tussendoor doucht en je kleding verschoont zoals het in de grote pluimveestallen gebeurt.quote:Met de volwassen kippen lijkt alles verder gewoon goed te gaan, eierproductie is wat lastig te monitoren omdat de dames er een sport van maken steeds op verschillende plekken te leggen. Maar zojuist hadden we weer 10 eieren en dat is wel redelijk gemiddeld. De kuikentjes hebben trouwens ook geen direct contact (gehad) met de andere kippen, alleen met hun moeder.
Ja, het is nu geen geschikte tijd voor "vrije uitloop" kuikens. Virussen en andere ziektes gedijen helaas wel heel goed met dit weer. Gebrek aan zonnelicht, dus gebrek aan vitamine D... Wachten op het voorjaar dus.quote:Nou ja, het blijft dan voor ons voorlopig bij hopen dat het beter wordt. Ik heb bij nog één ander kuikentje enige twijfel, de drie anderen doen het wel goed. Misschien is het toch ook het seizoen wat niet zo geschikt is, bij lente- en zomerkuikens hebben we nog nooit een dergelijke ziekte gehad (wel uitval door roofdieren helaas, dat hebben we nu dan weer niet).
Als alles goed gaat en de uitslagen van HD en ED zijn goed, en we kunnen een goede reu vinden dan maak ik er t.z.t. vast een topic over met heul veul foto's van snoezige knuffelpupsquote:Op woensdag 5 februari 2014 10:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Wel fotootjes hier plaatsen als het zo ver is
[..]
Ik bedoelde pas een pas overleden kuiken. Ik kan voorstellen dat jij geen levende kuikens wil opofferen.
[..]
Kijk eens bij Beaphar Sivo Start (tot 4 weken, daarna Sivo Opfok)
[..]
Maar jullie komen overal en ik neem aan dat jij niet elke keer tussendoor doucht en je kleding verschoont zoals het in de grote pluimveestallen gebeurt.En sommige virussen kunnen zich via de lucht verspreiden.
[..]
Ja, het is nu geen geschikte tijd voor "vrije uitloop" kuikens. Virussen en andere ziektes gedijen helaas wel heel goed met dit weer. Gebrek aan zonnelicht, dus gebrek aan vitamine D... Wachten op het voorjaar dus.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met de overgebleven 4 kuikentjes lijkt het wel goed te gaan trouwens. De ene waar ik m'n twijfels bij had heeft nadat ik hem gister heb schoongemaakt geen plakpoep meer gehad, en lijkt ook goed te eten. We hebben hier uit in ieder geval geleerd om in de toekomst geen herfst/winter kuikens meer te nemen, ook al is de kip in kwestie nog zo broeds. Ik denk dat de broedeieren en de beschikbare voeding in de lente/zomer gewoon van betere kwaliteit is, waardoor vitaminetekorten minder voorkomen en virussen en bacteriën minder kans krijgen."If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
En dat worden echte scharrel/ vrije uitloop pups, geen "plof" pupsquote:Op woensdag 5 februari 2014 12:38 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Als alles goed gaat en de uitslagen van HD en ED zijn goed, en we kunnen een goede reu vinden dan maak ik er t.z.t. vast een topic over met heul veul foto's van snoezige knuffelpups
quote:En ja, dat het een dood kuiken moest zijn dat je aanbiedt voor sectie dat snapte ik wel jaIk was idd niet van plan levende kuikentjes op te offeren, maar ook een dood kuikentje aanbieden voor sectie is voor ons geen optie, dat bedoelde ik. Het zou niets toevoegen waar we iets mee kunnen/willen doen namelijk.
Lang verhaal:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met de overgebleven 4 kuikentjes lijkt het wel goed te gaan trouwens. De ene waar ik m'n twijfels bij had heeft nadat ik hem gister heb schoongemaakt geen plakpoep meer gehad, en lijkt ook goed te eten. We hebben hier uit in ieder geval geleerd om in de toekomst geen herfst/winter kuikens meer te nemen, ook al is de kip in kwestie nog zo broeds. Ik denk dat de broedeieren en de beschikbare voeding in de lente/zomer gewoon van betere kwaliteit is, waardoor vitaminetekorten minder voorkomen en virussen en bacteriën minder kans krijgen.![]()
Ja, is ook verplicht vanuit de rasvereniging (waar we lid van zijn). Haar ogen zijn gister voor het HD/ED onderzoek gedaan, en ze was vrij van alles gelukkigquote:Op woensdag 5 februari 2014 13:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En dat worden echte scharrel/ vrije uitloop pups, geen "plof" pups![]()
![]()
Ga je ook de ogen van de toekomstige moeder laten onderzoeken?
[..]
Tja, je moet wel iets voor over hebben voor de moederschapquote:Op woensdag 5 februari 2014 13:55 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ja, is ook verplicht vanuit de rasvereniging (waar we lid van zijn). Haar ogen zijn gister voor het HD/ED onderzoek gedaan, en ze was vrij van alles gelukkigWe zijn nog aan het nadenken of we ook DNA onderzoek (en opslag) willen laten doen.
Ze liep na het onderzoek 's ochtends de rest van de dag rond als Droopy met rode oogjes, hangende oogleden en een beetje wiebelend van het roesje voor de foto's
Nee, DNA onderzoek is (nog) niet verplicht, mits we een dekreu gebruiken die wel een DNA onderzoek naar prcd-PRA heeft gehad en clear is.quote:Op woensdag 5 februari 2014 14:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, je moet wel iets voor over hebben voor de moederschap![]()
Is DNA onderzoek dan niet verplicht door de NLV? Ik moest toch flink wat keren bloed afnemen van labradors voor DNA.
Kan altijd nog. Het is natuurlijk interessant om te weten of zij vrij is of de drager is. Haar ouders zijn niet getest?quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:00 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Nee, DNA onderzoek is (nog) niet verplicht, mits we een dekreu gebruiken die wel een DNA onderzoek naar prcd-PRA heeft gehad en clear is.
Het wordt per 1-6-'14 wel voor alle rashonden verplicht om DNA af te laten nemen van de teef (en reu) en alle pups als er puppies zijn geboren, om de afstamming duidelijk te hebben. Maar dit kan ook met een swab door de chipper van de raad van beheer gebeuren tijdens de nestcontrole. Maar aangezien dit toch verplicht wordt, en het misschien ook wel handig is om ook het onderzoek naar prcd-PRA op papier te hebben twijfel ik nog even door...
DiDa heeft al jaren kleine schattige makkelijke hondjesquote:Wie weet als er tegen een gunstig tarief DNA afgenomen kan worden tijdens de kampioensclubmatch in juni dat we het dan laten doen.
Anyway, wat voor hond heb jij eigenlijk DiDa?
quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Kan altijd nog. Het is natuurlijk interessant om te weten of zij vrij is of de drager is. Haar ouders zijn niet getest?
[..]
DiDa heeft al jaren kleine schattige makkelijke hondjesIk gooi het even in de spoiler
Of haar ouders een DNA test hebben gedaan weet ik eerlijk gezegd niet uit m'n hoofd. Ze waren sowieso klinisch vrij getest, maar of er ook een DNA test is zou ik op moeten zoeken. Misschien wel een goed idee om te vragen aan de fokker als we haar binnenkort weer eens mailenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En lief hoor! Het grotere langharige neefje (nichtje?) van die van onsIk kan me van alles voor stellen bij die kilo's zand met zo'n bakbeest
![]()
(En nou weet ik ook waarom je hondenoppas op de grond moet zitten als jouw hondje van haar bank gebruik maakt)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:33 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Of haar ouders een DNA test hebben gedaan weet ik eerlijk gezegd niet uit m'n hoofd. Ze waren sowieso klinisch vrij getest, maar of er ook een DNA test is zou ik op moeten zoeken. Misschien wel een goed idee om te vragen aan de fokker als we haar binnenkort weer eens mailen
En lief hoor! Het grotere langharige neefje (nichtje?) van die van ons![]()
Ik heb nog nooit een zandvrije auto gehadquote:Ik kan me van alles voor stellen bij die kilo's zand met zo'n bakbeest![]()
Nee, mijn hondje zit op zijn stoel. De bank is al bezet door zijn eigen herdersquote:(En nou weet ik ook waarom je hondenoppas op de grond moet zitten als jouw hondje van haar bank gebruik maakt)
quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Ik heb nog nooit een zandvrije auto gehadOf de woonkamer
[..]
Nee, mijn hondje zit op zijn stoel. De bank is al bezet door zijn eigen herders
quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:54 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]gezellig. En herkenbaar, vooral dat zand he... Ik stofzuig hier regelmatig drie keer per dag (ja echt
) maar zandvrij is het nooit... Ik troost me maar met de gedachte dat mijn kind echt een supergoede weerstand heeft straks
![]()
Blauwe Biotex???quote:Op woensdag 5 februari 2014 17:44 schreef knoblaucha6 het volgende:
HHH komt even zwaaien of liever, ik dan.
Het ging bepaald heel even superslecht met haar vorige week, ineens zo maar ompleet mank lopen en veel pijn dus we dachten logisch aan het slechte knietje, da gebeld en in overleg de pijnstillers die we nog hadden gegeven, we dachten aan weer een verdraaide knie, heeft ze vaker en gaat snel over. Maar paar uur later ineens heel zwaar en snel ademen, té snel, veel te snel. Meteen in vliegende vaart naar de da, schaap was doodziek, een gloeiend lijfje en heel erg eng slap lappenpopje in mijn armen, nergens op reageren en echt eng ziek, ik gaf er geen stuiver meer voor en we vreesden het ergste. Het was een hoopje echt helemaal niks.
Ze bleek fikse koorts te hebben, een hele vette dikke vér over de 40 graden maar wat het veroorzaakte was niet duidelijk, ze was ook veel te ziek om te kunnen onderzoeken. Dus een hap spuiten, morfine en koortsremmer en naar huis.
Waken dus, uiteraard, 24/7 en ineens, vanuit het totale niks had ze om 3 uur 's ineens nachts een megadikke voet, tot aan haar hiel, echt formaatje 6 keer meer dan de andere voet. en pijn. Ik koelen, voetje en het koortslijfje, pijnstiller en om 8 uur meteen met een stevige vaart naar de da. Vette dikke onsteking/bacterie in het voetje dus. Weer een zooi prikken inclusief ab-spuit en een afspraak voor de volgende dag.
Volgende ochtend liep HHH alweer voorzichtig en bij de da bleek de koorts helemaal compleet weg te zijnVoet nog dik maar met (alweer) een ab-kuur (de laaste pil ivm een buikvirus net achter de kiezen) naar huis met een zooi pillen en 2x daags voetje weken in blauwe biotex.
Paar dagen nog flink slap geweest en veel slapen maar: ze is er weer, grote waffel, vreet als een dijk, loopt als een kievit en heeft weer enorme praatjes.
Maar ons hart is een beetje gekrompen die paar dagen van angst.
Sterk stoer ding, ze is niet kapot te krijgen![]()
Het zit haar de laatste maanden met van alles niet mee maar ze is nu weer helemaal en compleet Lot, zielsgelukkig en levendig en dat met verve.
Zielig voor HHH...quote:Op woensdag 5 februari 2014 17:44 schreef knoblaucha6 het volgende:
2x daags voetje weken in blauwe biotex
Dit dusquote:Op woensdag 5 februari 2014 19:30 schreef valentijn101 het volgende:
Biotex:
Blauw is au
Groen is doen![]()
Toch?
quote:Op woensdag 5 februari 2014 21:07 schreef knoblaucha6 het volgende:
valt de postbode weer soort van aan
Ik heb Biotex Blauw nooit getest, maar mij is wel altijd expliciet verteld dat ik Groen moest hebben en NIET Blauw.quote:Op woensdag 5 februari 2014 22:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
![]()
Ik zit nu plots te denken: wie heeft dat ooit onderzocht of Biotex Blauw Auw is?? Ik niet in ieder geval![]()
Is het geen urban legend?
Als ik naar de ingrediënten kijk, dat zijn zij precies dezelfde voor Groen en BlauwMisschien zijn de verhoudingen anders. Ik weet dat Groen erg veel schuimt, daarom mag het niet in de wasmachine.
Beide bevatten soda en dat is wat zorgt voor de ontsmettende werking, ga ik er vanuit. Maar of Blauw erg pijnlijk is op de wonden, hmm... Heeft iemand het ooit op zichzelf getest?
Ik denk niet dat je je gelijk schuldig moet voelen! Misschien vond HHH het hartstikke lekker!
Ja, dat vertel ik dus ook al jaren tegen de klanten, maar ik heb daar nooit enige wetenschappelijke ondersteuning voor gezien.quote:Op woensdag 5 februari 2014 22:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb Biotex Blauw nooit getest, maar mij is wel altijd expliciet verteld dat ik Groen moest hebben en NIET Blauw.
Ik lees hier voor het eerst dat blauw auw doet. Valt best mee hoor ;-) (jup geprobeert dus want wist dit niet)quote:Op woensdag 5 februari 2014 22:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
![]()
Ik zit nu plots te denken: wie heeft dat ooit onderzocht of Biotex Blauw Auw is?? Ik niet in ieder geval![]()
Is het geen urban legend?
Als ik naar de ingrediënten kijk, dat zijn zij precies dezelfde voor Groen en BlauwMisschien zijn de verhoudingen tussen de ingrediënten wel anders, er staan geen percentages erbij vermeld. Ik weet dat Groen erg veel schuimt, daarom mag het niet in de wasmachine, dus er zal toch iets anders moeten zijn. Maar zij bevatten beide enzymen.
En zij bevatten beide soda en dat is wat zorgt voor de ontsmettende werking, neem ik aan. Maar of Blauw erg pijnlijk is op de wonden, hmm... Heeft iemand het ooit op zichzelf getest?
Ik denk niet dat je je gelijk schuldig moet voelen! Misschien vond HHH het hartstikke lekker!
Ik eerlijk gezegd ook niet, maar het is er wel heel goed "ingeramd" bij mequote:Op woensdag 5 februari 2014 22:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, dat vertel ik dus ook al jaren tegen de klanten, maar ik heb daar nooit enige wetenschappelijke ondersteuning voor gezien.
Soda kan ook. Maar Biotex Groen werkt goed (bij mij persoonlijk iig).quote:Op woensdag 5 februari 2014 22:05 schreef valentijn101 het volgende:
Is zuivere soda dan niet beter ipv biotex? (Weet niet wat de andere stoffen toevoegen?)
En badedas (de klassieke groene) daar deden ze vroeger ook in weken. (Heb het vroeger ook vaak gebruikt om wondjes bij paarden mee schoon te maken) Werkt dat of is dat een broodje aap?
Ik raad meestal soda aan. Klassieke groene Badedas ken ik nietquote:Op woensdag 5 februari 2014 22:05 schreef valentijn101 het volgende:
Is zuivere soda dan niet beter ipv biotex? (Weet niet wat de andere stoffen toevoegen?)
En badedas (de klassieke groene) daar deden ze vroeger ook in weken. (Heb het vroeger ook vaak gebruikt om wondjes bij paarden mee schoon te maken) Werkt dat of is dat een broodje aap?
Is met (vroeger) kastanjes op de verpakking meen ikquote:Op woensdag 5 februari 2014 22:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik raad meestal soda aan. Klassieke groene Badedas ken ik niet
Ik heb plots een briljante ingeving over dit belangrijke onderwerpquote:Op woensdag 5 februari 2014 22:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik eerlijk gezegd ook niet, maar het is er wel heel goed "ingeramd" bij meWas overigens voor mezelf, die Biotex, niet voor een dier. Biotex Groen doet iig géén auw en werkt prima weet ik uit ervaring
Klinkt plausibelquote:Op woensdag 5 februari 2014 22:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik heb plots een briljante ingeving over dit belangrijke onderwerp![]()
Waarschijnlijk stamt dat Blauw -Auw uit de tijd dat Blauw nog chloor bevatte. Dat doet inderdaad auw. Maar nu zit er blijkbaar geen chloor is.
Hmm, ik kan nergens op Google de ingredienten vinden (ook niet op de site van Unilever...), dus geen idee wat voor ontsmettend middel er in zou zitten. Kastanjes zijn lekker, maar niet ontsmettend.quote:Op woensdag 5 februari 2014 22:18 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]
Deze bedoelde ik. Ze zeggen dat het ontsmettend werkt. (Googel bv medicinale badedas) maar ik vind nergens waarom. (Iets met dennehars misschien of kastanjes?)
Ik lees op Bokt! dat mensen het iig gebruiken bij mok bij paarden, en bij hun eigen wondjes. En elders dat men het ook na de bevalling als er wat ontstoken is geraakt (of om dat te voorkomen). Mensen schijnen het te gebruiken als variant op Biotex groen of soda, en beweren dat het ook ontsmettend werkt. Misschien zit er soda in?quote:Op woensdag 5 februari 2014 22:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, ik kan nergens op Google de ingredienten vinden (ook niet op de site van Unilever...), dus geen idee wat voor ontsmettend middel er in zou zitten. Kastanjes zijn lekker, maar niet ontsmettend.Dennehars? Misschien, maar dan moet er behoorlijk wat inzitten.
Bedankt, Sherlockquote:Op woensdag 5 februari 2014 22:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Gevonden![]()
![]()
![]()
Ingrediënten Badedas groen (Badedas classic)
Ingredients: aqua, sodium laureth sulfate, sodium chloride, parfum, aesculus hippocastanum extract, cocamidopropyl betaine, citric acid, propylene glycol, limonene, sodium lactate, linalool, glucose, lactic acid, sodium benzoate, CI 45350, CI 42090, CI 47005.
http://www.smallflower.co(...)5oz-bubble-bath-4754
Maar het is geen kritiek hoorquote:
Hoe is het met een/de stage en de opleiding? Loopt alles nu een beetje?quote:Op donderdag 6 februari 2014 14:31 schreef Candaasje het volgende:
Vandaag kwam de DA (Ambulant medewerkster op de Uithof) langs op de manege (ik zal jullie de details besparen, maar een ruin schacht al minstens 7 jaar zijn penis niet uit - nooit - en nu is dat toch problemen gaan geven. Dus ontsteking e.d.) en die adviseerde ook de boel uit te spoelen met eventueel wat Badedas.
(Grappig, want ik had dit topic juist vanmorgen zitten lezen)
Een stage (dierverzorgend) loop ik bij de manege waar ik ook rijd, en dat is naast wat stalwerkzaamheden en paardjes laten lopen vooral ook interessant omdat ik veel meekrijg van de medische behandelingen van de dieren. Vorige week mocht ik mee naar de Uithof omdat bij een pony 2 voortanden verwijderd moesten worden (was wel een goede test om te kijken of je er een beetje tegen kan...dat gaat weliswaar onder verdoving, maar wel met beitels...quote:Op donderdag 6 februari 2014 14:34 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Hoe is het met een/de stage en de opleiding? Loopt alles nu een beetje?
Ik had tijdens mijn co-schappen paard in Utrecht vooral heel veel slaapgebrek, dus ik zal het college over Badedas wel gemist hebben of zoquote:Op donderdag 6 februari 2014 14:31 schreef Candaasje het volgende:
Vandaag kwam de DA (Ambulant medewerkster op de Uithof) langs op de manege (ik zal jullie de details besparen, maar een ruin schacht al minstens 7 jaar zijn penis niet uit - nooit - en nu is dat toch problemen gaan geven. Dus ontsteking e.d.) en die adviseerde ook de boel uit te spoelen met eventueel wat Badedas.
(Grappig, want ik had dit topic juist vanmorgen zitten lezen)
En dan toch je DA- papiertje gehaald....quote:Op donderdag 6 februari 2014 15:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik had tijdens mijn co-schappen paard in Utrecht vooral heel veel slaapgebrek, dus ik zal het college over Badedas wel gemist hebben of zo
Nou, ik heb altijd veel respect voor mijn paardencollega's die dat soort werk moeten doen.quote:Op donderdag 6 februari 2014 14:41 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Een stage (dierverzorgend) loop ik bij de manege waar ik ook rijd, en dat is naast wat stalwerkzaamheden en paardjes laten lopen vooral ook interessant omdat ik veel meekrijg van de medische behandelingen van de dieren. Vorige week mocht ik mee naar de Uithof omdat bij een pony 2 voortanden verwijderd moesten worden (was wel een goede test om te kijken of je er een beetje tegen kan...dat gaat weliswaar onder verdoving, maar wel met beitels....),
Ik vind het interessant hoorquote:'s middags kwam er nog een osteopaat en vandaag mocht ik ook mee kijken. Dus tof!
De andere stage (paraveterinair) is nog even spannend; morgen loop ik een dag mee in de kliniek om te kijken of het echt klikt (2 weken terug al gesprek gehad, maar de DA zelf was langdurig ziek, dus die was niet bij dat gesprek en kon dus niet beoordelen.) Maar het gesprek verliep wel prima, dus morgen even mijn beste beentje voorzetten en dan komt het vast goed *duimt*
(sorry DigiDa, beetje offtopic....hoewel het wel raakvlakken heeft![]()
)
Gelukkig was dat geen tentamenvraagquote:Op donderdag 6 februari 2014 15:53 schreef Candaasje het volgende:
[..]
En dan toch je DA- papiertje gehaald....![]()
Ja, het was wel echt precisiewerk! Een soort beeldhouwen met tanden...quote:Op donderdag 6 februari 2014 15:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou, ik heb altijd veel respect voor mijn paardencollega's die dat soort werk moeten doen.
[..]
Ik vind het interessant hoorIk zal voor je duimen dat je bij die praktijk stage mag lopen!
En toch vergeet je het nu nooit meerquote:Op donderdag 6 februari 2014 15:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gelukkig was dat geen tentamenvraag![]()
Als ik me probeer voor te stellen wat voor leven HHH zou hebben, dan denk ik aan dit:quote:Op donderdag 6 februari 2014 14:33 schreef knoblaucha6 het volgende:
Nee, ik snap dat het geen kritiek is.
Misschien sla ik af en toe wel wat door maar er zijn heus momenten dat ik haar best irri kan vinden. Verder had ze het haar eerste 4 jaar niet zo best voor ze hier kwam, zo bang, dun en niet sociaal als ze was maar ik denk wel dat we dat de afgelopen 7,5 jaar wel een heel klein beetje goed gemaakt hebben
Dat slecht haar verhaal is helaas een direct gevolg van zijn schildklierproblemen... Plus het feit dat een oudere kat zich niet meer goed kan verzorgen. Zij hebben vaak (ongemerkt) gewrichtsproblemen, waardoor het draaien van de rug problematisch wordt. Je zou hem toch zelf moeten gaan verzorgen, dus inderdaad elke dag kammen. En hem met een handwarm vochtig waslapje poetsen, dat bootst de kattentong naquote:Op donderdag 6 februari 2014 16:35 schreef moussy het volgende:
Mijn moeder heeft een kat van 19, heeft schildklierproblemen, krijgt medicatie en speciaal voer (welk weet ik ff niet) maar heeft ook een hele droge huid, verliest veel haar maar dat haar gaat ook weer vreselijk klitten. Ze kamt hem wel iedere dag, maar soms zijn het hele matjes op zijn heupen na een nachtje slapen en rommelkonten.
Kan ze hier een huis-tuin-en-keuken-middeltje bij geven tegen haaruitval en een droge huid? Of heb je misschien andere tips?
(hij is al op schimmel(s) nagekeken, dat is het niet. (Dirk, mijn witte kat die een tijdje geleden uit elkaar viel bleek toen wel een schimmel te hebben btw))
quote:Op donderdag 6 februari 2014 16:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als ik me probeer voor te stellen wat voor leven HHH zou hebben, dan denk ik aan dit:
[ afbeelding ]
![]()
(niet bedoeld als kritiek)
Ik ben bepaald geen dierenarts uiteraard en of het bij katten helpt, geen idee maar zowel HHH als onze vorige hond kwamen hier wonen met veel jeuk en haaruitval. Beide honden regelmatig (in begin dagelijks) op het huidje gemasseerd met berkenhaarwaterlotion, beiden waren binnen een paar dagen compleet van de jeuk af en bij beiden werd de vacht mooi vol en glanzend.quote:Op donderdag 6 februari 2014 17:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat slecht haar verhaal is helaas een direct gevolg van zijn schildklierproblemen... Plus het feit dat een oudere kat zich niet meer goed kan verzorgen. Zij hebben vaak (ongemerkt) gewrichtsproblemen, waardoor het draaien van de rug problematisch wordt. Je zou hem toch zelf moeten gaan verzorgen, dus inderdaad elke dag kammen. En hem met een handwarm vochtig waslapje poetsen, dat bootst de kattentong na![]()
Verder kan je omega 3 vetzuren voor de vacht/huid geven, bijv. in de vorm van visolie. Dat zorgt voor een gezondere vacht en huid. Alleen je moet wel met je dierenarts overleggen of het mag in combinatie met dat voer. Als het Hills y/d is, dan mag het waarschijnlijk niet.
Oh dat gaat ze wel doen met dat washandjequote:Op donderdag 6 februari 2014 17:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat slecht haar verhaal is helaas een direct gevolg van zijn schildklierproblemen... Plus het feit dat een oudere kat zich niet meer goed kan verzorgen. Zij hebben vaak (ongemerkt) gewrichtsproblemen, waardoor het draaien van de rug problematisch wordt. Je zou hem toch zelf moeten gaan verzorgen, dus inderdaad elke dag kammen. En hem met een handwarm vochtig waslapje poetsen, dat bootst de kattentong na![]()
Verder kan je omega 3 vetzuren voor de vacht/huid geven, bijv. in de vorm van visolie. Dat zorgt voor een gezondere vacht en huid. Alleen je moet wel met je dierenarts overleggen of het mag in combinatie met dat voer. Als het Hills y/d is, dan mag het waarschijnlijk niet.
Ze was al in google gedoken voor een kattenhaarlotion, maar kon niks vinden in NLquote:Op donderdag 6 februari 2014 17:28 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Ik ben bepaald geen dierenarts uiteraard en of het bij katten helpt, geen idee maar zowel HHH als onze vorige hond kwamen hier wonen met veel jeuk en haaruitval. Beide honden regelmatig (in begin dagelijks) op het huidje gemasseerd met berkenhaarwaterlotion, beiden waren binnen een paar dagen compleet van de jeuk af en bij beiden werd de vacht mooi vol en glanzend.
Bij HHH doe ik het af en toe nog steeds want droge huid, het kalmeert de huid, doet wonderen voor de vacht, is niet vet en het ruikt als bonus ook nog eens lekker fris.
Dus wellicht zou het voor een kat ook heel prettig kunnen zijn om de jeuk weg te nemen?
Jullie zijn goud waardquote:Op donderdag 6 februari 2014 17:17 schreef knoblaucha6 het volgende:
ik dan maar 6 weken op de grond bij haar geslapen heb ) Maar ja, je weet wat zo'n operatie kost hè, ik wilde het kapitaal niet vernietigen )
Verder zijn man en ik volkomen normaal hoor
Ik denk dat jij Berkenteerolie bedoelt (van Beapharquote:Op donderdag 6 februari 2014 17:28 schreef knoblaucha6 het volgende:
gemasseerd met berkenhaarwaterlotion
Kan je dat zwarte "troep" even afhalen en op een stuk vochtig keukenpapier leggen? Als er rode kringen ontstaan, dan is het bloed. Maar ik vermoed dat hij gewoon een loopneus heeft, die wat vuil aantrekt.quote:Op donderdag 6 februari 2014 20:55 schreef Anne het volgende:
Ik heb eigenlijk nog wel een tweede vraag over mijn kleine kater Dushi.
Hij heeft de laatste tijd nogal vaak wat zwarte 'troep' (bloed?) bij zijn neus zitten. Ik haal het regelmatig weg, maar de volgende dag zit het er gewoon weer opnieuw. Hij niest ook wel wat meer dan normaal, maar niet schrikbarend vaak.
Zou ook dit weer te maken kunnen hebben met de injecties moderin die ie elke 6 weken krijgt?
De laatste keer hebben ze de injectie trouwens in de (achterpoot) spieren gezet, in plaats van in de nek/onder de huid. De dierenarts zei dat dit eigenlijk een beter en langer effect zou hebben, maar om eerlijk te zijn heb ik het idee dat de injectie dit keer een stuk korter en minder zijn werk doet. Volgende keer dus maar gewoon weer in zijn nek laten zetten? Of zou dit absoluut geen verschil moeten maken en is het begin van het immuun worden alweer begonnen?
Nee, gewoon echte berkenhaarwaterlotion.quote:Op donderdag 6 februari 2014 20:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk dat jij Berkenteerolie bedoelt (van Beaphar). Je heb ook Berkenteer shampoo.
Zou ns een ander merk proberen... T zijn kieskeurige en wisselvallige beesten...quote:Op maandag 10 februari 2014 22:31 schreef Amsel het volgende:
Vraagje van een lurker die altijd met veel plezier meeleest in dit leuke topic
Een van onze katers, zo'n twee jaar oud, lust opeens geen zachtvoer meer! Dat krijgen ze eens in de zoveel tijd als verwennerij. Zodra we een bakje zachtvoer openen, komt hij blij aanrennen, snuffelt er enthousiast aan, en loopt daarna ongeïnteresseerd weer weg... Z'n harde brokjes eet hij nog wel gewoon, en tot voorkort vond hij zachtvoer heerlijk.
Zou er iets geks aan de hand zijn, of maak ik me zorgen om niks?
Al geprobeerd natuurlijk. Hij blieft het allemaal niet meerquote:Op maandag 10 februari 2014 22:48 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Zou ns een ander merk proberen... T zijn kieskeurige en wisselvallige beesten...
Onze tut eet maanden whiskas en dan ineens moet ze dat niet meer en eet ze alleen kittekat... En daarna Felix....
Heb je al verschillende soorten natvoer geprobeerd? En hij lust het allemaal niet?quote:Op maandag 10 februari 2014 22:31 schreef Amsel het volgende:
Vraagje van een lurker die altijd met veel plezier meeleest in dit leuke topic
Een van onze katers, zo'n twee jaar oud, lust opeens geen zachtvoer meer! Dat krijgen ze eens in de zoveel tijd als verwennerij. Zodra we een bakje zachtvoer openen, komt hij blij aanrennen, snuffelt er enthousiast aan, en loopt daarna ongeïnteresseerd weer weg... Z'n harde brokjes eet hij nog wel gewoon, en tot voorkort vond hij zachtvoer heerlijk.
Zou er iets geks aan de hand zijn, of maak ik me zorgen om niks?
Wel verschillende soorten al geprobeerd, maar we zullen de dierenwinkel eens leegkopen en hem gewoon 20 schoteltjes voorzetten om te zien wat hij lustquote:Op dinsdag 11 februari 2014 21:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Heb je al verschillende soorten natvoer geprobeerd? En hij lust het allemaal niet?
Wat doet hij als je het voer een beetje opwarmt in de magnetron? (handwarm maken om het smakelijker te maken)
Misschien eens een weekje geen natvoer aanbieden, heb je dat al geprobeerd?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 21:57 schreef Amsel het volgende:
[..]
Wel verschillende soorten al geprobeerd, maar we zullen de dierenwinkel eens leegkopen en hem gewoon 20 schoteltjes voorzetten om te zien wat hij lust
De magnetrontip ga ik sowieso proberen.
Ik vind het vooral zo gek dat hij het eerst wel lustte en nu niet meer. Maar zolang hij nog wel z'n droge brokjes eet hoef ik me geen zorgen te maken toch?
Haha neehoor, het is een incidentele traktatie, geen dagelijks voer!quote:Op dinsdag 11 februari 2014 22:01 schreef computergirl het volgende:
[..]
Misschien eens een weekje geen natvoer aanbieden, heb je dat al geprobeerd?
Ik denk dat ik patat ook iets minder ga waarderen als ik het elke dag voor mijn neusje krijg
Beetje off topic, maar het valt me op dat hier in de buurt wel heel vaak chocolade op de grond ligt. Ofwel een paar keer een aangebroken reep, of een emmertje chocopasta, of een half pak brownies, enz. Mijn vriend viel het ook al op.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 22:04 schreef computergirl het volgende:
Als ik geen chocolade meer lus dan wordt het tijd om de begrafenis te plannen
Ik zou niet te veel direct aanbieden, doe maar 2 of 3 keuzes. Stel voor dat hij nu op een of andere reden anti-natvoer is (misschien is hij misselijk??), dan kan hij de geur van het voer gaan associeren met negatieve ervaring. En dan lust hij later 20 diverse soorten voer niet.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 21:57 schreef Amsel het volgende:
[..]
Wel verschillende soorten al geprobeerd, maar we zullen de dierenwinkel eens leegkopen en hem gewoon 20 schoteltjes voorzetten om te zien wat hij lust
De magnetrontip ga ik sowieso proberen.
Ik vind het vooral zo gek dat hij het eerst wel lustte en nu niet meer. Maar zolang hij nog wel z'n droge brokjes eet hoef ik me geen zorgen te maken toch?
Dat heb ik ook tegen mijn huisarts gezegd: als ik allergisch blijkt te zijn voor chocolade, dan hoeft het voor mij niet meerquote:Op dinsdag 11 februari 2014 22:04 schreef computergirl het volgende:
Als ik geen chocolade meer lus dan wordt het tijd om de begrafenis te plannen
Een emmertjequote:
Ik behandel geen dieren die kunnen typen op Internet.quote:Op woensdag 12 februari 2014 09:26 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Ik heb een bultje onder mijn tepel wat kan het zijn? Zit er al jaren.
Hoe gaat het met het pootje van HHH?quote:Op donderdag 6 februari 2014 17:17 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]![]()
Bank: nope
Gebak: nope
Doekje: nope, pruimt ze niet
Krulspelden:ik zou het niet durven.
Wel heeft ze boven dezelfde zwarte leren mand als beneden (ja, dat moet wel bij het interieur passen toch) en daarnaast heeft ze beneden ook nog eens een enorm kussen voor als ze gestrekt wil liggen. Voor buiten heeft ze een kussen formaat rottweiler want dat rolt zo lekker.
Verder niks, ze krijgt ook bepaald niet altijd haar zin want ze kan wel eens drammen.
Maar als ze ziek is zijn we niet erg willekeurig en doen we alles als het maar helpt.
(ik durf niet eens meer te zeggen dat na haar kruisbandoperatie ze de bench niet pruimde en ik dan maar 6 weken op de grond bij haar geslapen heb) Maar ja, je weet wat zo'n operatie kost hè, ik wilde het kapitaal niet vernietigen
)
Verder zijn man en ik volkomen normaal hoor
Kan je geen zachtere kauwdingetjes geven? Gedroogd kipfilet oid?quote:Op woensdag 12 februari 2014 16:16 schreef knoblaucha6 het volgende:
Lief dat je vraagt![]()
Pootje is weer helemaal keurig zo als het hoort, ze schopt de halve dijk weer naar behoren ondersteboven na een prachtig poepje en HHH is zelf ook, soort van dan wel oké, ze lijkt wat sneller moe en heeft af en toe haar hypertjes in de zin van echt totaal hyperen naar mijn idee iets vaker dan voorheen.
Vorige week had ze een enorm kostmoment, heel de kamer vol met haar complete maaginhoud, uurtje of 2 na haar eten maar mevroi bleek in een onbewaakt moment een buffelhuid in het geheel te hebben ingeslikt waardoor het eten niet meer in het maagje kon komen (getuige de maaginhoud) dus die buffeldingen (ze had er een ergens verstopt blijkbaar want ik had niks gegeven) krijgt ze niet meer . We moeten haar steeds meer en meer ontnemen naar ons idee maar hoewel ze het daar allemaal niet mee eens is tiert ze wel, wat slanker en wat matter maar lekker rollebollen doet ze nog steeds
Het is een beetje kut dat ze steeds minder mag van ons maar het lijkt erop alsof ze haar protest opgeeft en een beetje went aan het feit dat het niet altijd feest is. Toch is het een beetje zielig, al dat onthouden van bankspringen en al die knaagdingen, anderzijds is ze vrolijk en levendig dus ze pruimt het maar.
Ik zelf vind haar wat stiller maar ik let misschien ook te veel op haar.
Maar de anatomie van mens en dier verschilt niet zoveel? Dus waarom niet?quote:Op woensdag 12 februari 2014 09:42 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik behandel geen dieren die kunnen typen op Internet.
quote:Op woensdag 12 februari 2014 09:42 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik behandel geen dieren die kunnen typen op Internet.
Eigenlijk is de enige efficiente oplossing om de poezenkinderen apart van elkaar te voeren. Jammer als dat niet gaat.quote:Op donderdag 13 februari 2014 10:03 schreef Kaatje1 het volgende:
Hallo, ik heb even wat advies nodig. Ik heb 2 katten, een noorse boskat (Elin), een enorme schrokop die zodra ze eten ziet het meteen naar binnen schuift, en een britse langhaar (Nika) die het liefst af en toe een brokje oppeuzelt. Dat lukt alleen niet omdat Elin haar eten meteen maar mee opeet.
Apart eten geven gaat ook niet, dan eten ze beiden niet |(ze staan dan ieder aan hun kant van de dichte deur naar elkaar te miauwen).
Elin heeft aanleg om een dikke bolle te worden dus die staat op light brokjes en die krijgt Nika ook zodat Elin als ze het eten van Nika opeet in ieder geval iets minder calorieen binnen krijgt.
Ik begin nu een beetje wanhopig te worden omdat Nika behoorlijk mager aan het worden is. Heb jij (of iemand anders) een goede tip? Ik zat te denken aan light blikvoer voor de dikke en normaal blikvoer (dat gaat wel meteen op) voor de dunne.
Alvast bedankt!
Ah, kijk eens, dat bedoel ik dusquote:Op donderdag 13 februari 2014 12:55 schreef Dragonberry het volgende:
Voor het schrokken kan ik je in ieder geval een voedsel labyrint aanraden. Dan moet Elin meer moeite doen voor het voer, dus ik verwacht dat ze dan ook niet alles in 1 keer op zal eten.
[ afbeelding ]
light blikvoer bestaat niet volgens mij en light brokjes vind ik ook onzin. Je kan beter de ene gewoon iets meer geven dan de andere. Zorg gewoon dat je goed voer geeft wat ze lekker vinden.
Paniek modus direct uitzettenquote:Op donderdag 13 februari 2014 14:10 schreef Gwywen het volgende:
Hallo dierenarts,
Poef onze kleine poes heeft vanmorgen kaaskorsten mét plastic eraan opgegeten, moet ik nu in paniek raken of komt zoiets er net zo uit als het erin gegaan is?
Tja, katten hebben personeel nodig.quote:Op donderdag 13 februari 2014 14:05 schreef Kaatje1 het volgende:
Ook dat heb ik al gedaan, maar dan loopt Nika weg. Daar is (ook volgens de fokster) ooit wat mee voorgevallen (ze heeft een jaar ergens anders gezeten) dat ze heel bang voor van alles en nogwat is. Dus als ik bij haar bakje ga zitten, loopt ze weg, als ik haar met het bakje ergens anders neerzet eet ze niet.
Bakje weghalen heb ik ook al een paar weken gedaan...prima denkt ze..dan eet ik niet.
En Elin krijgt een "waas" over zich als ze maar denkt dat er eten is, heeft bij een andere fokker waarschijnlijk moeten vechten voor het eten en schrokt alles naar binnen. Continue voeren ging ook al niet...eet ze ook alles op.
Ik dacht dat het wel zou lukken maar Nika begint nu wel erg in te teren. Ik ga ze nu wel in twee aparte ruimtes voeren en hopen dat Nika haar bakje leegeet.
Pff...wat een gedoe die dames
1 dropje kan geen kwaad, een zak vol is niet gezond (ook niet voor een mensquote:Op donderdag 13 februari 2014 16:33 schreef Tomatenboer het volgende:
Waarschijnlijk hoef ik met m'n vragen niet direct bij een dierenarts terecht, maar ik vraag het toch maar even.
Mijn kat heeft vanmiddag per ongeluk wat drop gesnoept. Kan dit kwaad?
M'n kat lust ook alles.
Ik was niet echt in paniek hoor, heb al m'n hele leven katten dus heb al gekkere dingen meegemaakt.quote:Op donderdag 13 februari 2014 15:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Paniek modus direct uitzettenEr zijn wel ergere dingen die Poef kan opeten.
Kaaskorstjes met plastic, dat verteert wel/wordt wel uitgepoept.
Heeft Poef geen diarree meer? Volgt hij nu een speciale kaas-dieet?
of een vreetschuur bouwen met een chip kattenluikje.quote:Op donderdag 13 februari 2014 16:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, katten hebben personeel nodig.![]()
Ik zit te denken, er zijn wel speciale voer-stations voor de koeien, die werken op een microchip in de halsband van de koe en geven precies de hoeveelheid brokjes die de koe nodig heeft. Zou er zoiets niet voor katten gemaakt worden? Even googlen en die dingen bestaan er gewoon![]()
[ afbeelding ]
Je kan wel tot dinsdag afwachten zolang hij niet ziek is. Noah moet wel minimaal 50% van zijn dagelijks voer naar binnen krijgen. Als hij nu alleen natvoer lust, prima. Misschien heeft hij even een griepje (en is hij even misselijk, of heeft hij zere keel, of last van zijn gebit)... Of hij heeft cibofobie voor droge brokjesquote:Op donderdag 13 februari 2014 16:54 schreef clumsy_clown het volgende:
Lieve dierenarts, ik heb weer poezen-hypochondrie! Noah eet sinds een dag of 3 geen brokken meer. Ik heb twee smaken van royal canin, beide eet hij niet. Natvoer gaat wel direct naar binnen. Ik dacht eerst dat meneer er z'n neus voor ophaalde en gewoon wachtte tot ik hem natvoer zou geven, wat hij sowieso lekkerder vindt, maar normaal gaat hij dan na een paar uur overstag, nu raakt hij z'n brokjes niet eens aan. Hij heeft vanochtend 06.30 uur een klein blikje gehad, en verder niets, maar brokjes liggen erbij zoals ik het achtergelaten heb. Drinken doet hij ook nog, maar wel minder dan eerst, heb ik het idee. Verder vind ik hem minder actief. Ik heb een dierenarts aan huis, en die komt aanstaande dinsdag al langs (voor een algemene checkup) maar ik maak me zorgen. Moet ik tóch met hem naar de praktijk (=héél veel stress, terwijl hij thuis alles toelaat) of kan ik dinsdag wel afwachten en met natvoer overbruggen? De DA kon namelijk niet voor dinsdag langskomen.
Hmm, kaas is nogal laxerend bij de katten... Even afwachten, misschien blijft hij Echte Drollen producerenquote:Op donderdag 13 februari 2014 17:03 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik was niet echt in paniek hoor, heb al m'n hele leven katten dus heb al gekkere dingen meegemaakt.
Maar goed, ik hoef er dus niet mee naar de dierenarts, fijn.![]()
Helaas begon Poef net een beetje van de diarree af te raken (eergisteren de Eerste Echte Drol in de bak gevonden, hoera!) dus ik ben bang dat we wat dat betreft weer terug bij af zijn.
Vreetschuurquote:Op donderdag 13 februari 2014 17:41 schreef loecje het volgende:
[..]
of een vreetschuur bouwen met een chip kattenluikje.
ik had voor onze vorige kat ook een vreetschuur gemaakt. hij was klein en mager en onze andere kat groot en stevig. dus een opening gemaakt waar de kleine kat precies doorheen paste maar de grote niet.
Dat is heel individueel en hangt af van andere factoren. Is het een jonge of een oude hond, dan raakt hij sneller uitgedroogd. Is het een kleine hond, dan raakt hij sneller uitgedroogd dat een grote hond. Heeft hij waterdunne diarree? Blijft hij vaak braken (vaker dan 2-3 x per dag)? Dan kan hij snel uitgedroogd raken.quote:Op donderdag 13 februari 2014 21:24 schreef Njosnavelin het volgende:
Digidierenarts,
Mijn hond heeft, zoals veel honden (en mensen) wel eens een buikgriepje. Ongeveer 1 keer per jaar denk ik, niet vaak in ieder geval. Hij braakt dan 2 dagen ofzo en wil dan ook nauwelijks eten en drinken. Wanneer moet ik met zoiets naar de dierenarts toe? Hoe lang mag het zeg maar duren voordat het gevaar op uitdroging en andere problemen te groot wordt?
Dankje voor je antwoord! Ja dat laatste doe ik altijd, en dat gaat er meestal ook wel in. Alleen drinkt hij alsnog wel veel minder dan normaal.quote:Op donderdag 13 februari 2014 21:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is heel individueel en hangt af van andere factoren. Is het een jonge of een oude hond, dan raakt hij sneller uitgedroogd. Is het een kleine hond, dan raakt hij sneller uitgedroogd dat een grote hond. Heeft hij waterdunne diarree? Blijft hij vaak braken (vaker dan 2-3 x per dag)? Dan kan hij snel uitgedroogd raken.
Bij een pup moet je niet te lang wachten. Vaak braken bij een kleine pup is eigenlijk spoed. Als de hond sloom wordt en heel snel achteruitgaat, dan is het zeker spoed.
Bij een volwassen hond met braken en diarree kan je in het algemeen 24 uur afwachten. Bij alleen diarree, zonder het braken, kan je het ook wel langer afwachten, mits de hond eet en drinkt.
Bij braken en diarree en alerte hond, kan je altijd eerst proberen om bijv. kipfilet te koken en dat aan te bieden ipv zijn normale voer. En kookvocht (zonder zout) verdunnen met water en dat aanbieden als drinkwater.
Je bent een heldinquote:Op donderdag 13 februari 2014 21:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je kan wel tot dinsdag afwachten zolang hij niet ziek is. Noah moet wel minimaal 50% van zijn dagelijks voer naar binnen krijgen. Als hij nu alleen natvoer lust, prima. Misschien heeft hij even een griepje (en is hij even misselijk, of heeft hij zere keel, of last van zijn gebit)... Of hij heeft cibofobie voor droge brokjesPuur om jouw poezen hypochondrie in stand te houden
Of het is gewoon een kat en hij wil even geen brokjes.
Ik leef trouwens mee hoor, ik heb ook altijd "eigen dieren hypochondrie"
Een beroepsafwijking, ik zie dan gelijk the worst case scenario.
Maar zolang hij dus minimaal 50% van zijn dagelijkse behoefte aan voer naar binnen werkt, niet braakt, geen waterdunne diarree heeft, voldoende drinkt en niet sloom is, kan je tot dinsdag afwachten.
Met natvoer drinkt de kat minder, want natvoer is 80% water.
lol, waarom denk je dat kattenkwaad, kattenkwaad heet?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:49 schreef Vicky het volgende:
Mijn dames zijn op dit moment echt verschrikkelijk... Ze zijn nu bijna 6 maanden en halen alleen maar kattenkwaad uit. Ze doen dus echt alles wat niet mag.
Ze springen steeds op het aanrecht. Natspuiten met de plantenspuit maakt totaaaal geen indruk.
DDA, heb je nog een andere tip om dit gedrag af te leren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |