Heel schattig stinkiequote:Op dinsdag 28 januari 2014 09:07 schreef snoenk het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord!
Het was echt actief plassen, uit het niets midden in de woonkamer, hij lag ook daarvoor niet te slapen. En hij voelde zich er naderhand ook niet schuldig om. (wat hij wel heeft als hij weer eens iets verkeerds gegeten heeft en dan diarree heeft en het in huis of op straat doet)
Haha ik heb al eens eerder urine opgevangen, hij keek me toen aan alsof ik debiel was![]()
Hij heeft er alleen het weekend last van gehad. Heeft het nu nog zin om het op te vangen of is het verstandiger om te doen als het lijkt dat hij weer veel moet plassen?
En nog foto van mijn lieve stinkie [ afbeelding ]
Dat klinkt als een "petting-induced" agressie. Wat dat veroorzaakt is niet bekend, wel duidelijk dat zo'n kat op een gegeven moment het aaien niet meer fijn vindt. Je moet eigenlijk leren om dat omslagpunt te herkennen en al daarvoor stoppen met het aaien.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 09:14 schreef Tropanzia het volgende:
Vaak is onze poes rustig en lief en wil hij geaaid worden. Soms echter, bijt of haalt hij uit met zijn klauwen als je hem aait.
Waar heeft dit verschil mee te maken?
quote:Op dinsdag 28 januari 2014 09:24 schreef Dven het volgende:
Zal hier ook maar even een kleine update geven :
Vondeling Chara maakt het goed, is gezond als wat en groeit als kool. Inmiddels is ze 8 kilo. Hieronder zie je de twee met hun favoriete bezigheid wanneer ze niet aan het spelen zijn
[ afbeelding ]
Ik ben nog steeds benieuwd hoe groot ze uiteindelijk zal worden
Zijn groter dan die van haar 'zus'quote:
Wat een schattig stelquote:Op dinsdag 28 januari 2014 09:24 schreef Dven het volgende:
Zal hier ook maar even een kleine update geven :
Vondeling Chara maakt het goed, is gezond als wat en groeit als kool. Inmiddels is ze 8 kilo. Hieronder zie je de twee met hun favoriete bezigheid wanneer ze niet aan het spelen zijn
[ afbeelding ]
Ik ben nog steeds benieuwd hoe groot ze uiteindelijk zal worden
Naam is nogal een lang verhaal!quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een schattig stel![]()
Betekent Чара charmant?
Ik vergelijk het met een raspup van dezelfde leeftijd. Van de meeste rassen weet ik de groeicurve ongeveerquote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef Dven het volgende:
Waaruit herleiden dierenartsen eigenlijk een verwachting van de uiteindelijke grootte van een hond? Ik bedoel, het lijkt me goed zichtbaar of iets een klein hondje blijft of uitgroeit tot een Deense dog. Maar de dierenarts hier had de verwachting dat Mishka 17 kilo zou worden. Wat ze nu exact is. Knappe voorspelling
Volgens de man die hem gevonden had moest ze toentertijd 2 maanden zijn. Wat haar nu iets meer dan 3 maanden maakt. Maar als ik zie hoe fragiel ze wat dat betreft nog is ten opzichte van honden waarvan ik weet dat ze 4 en 5 maanden zijn, dan betwijfel ik dat. Alhoewel ik ook geen expert ben natuurlijkquote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik vergelijk het met een raspup van dezelfde leeftijd. Van de meeste rassen weet ik de groeicurve ongeveerMaar het blijft soms een verrassing. Hoe oud is Chara op de foto met Mishka?
Ik vind het heel knap dat jullie 2 niet geholpen volwassen katers in huis hebben! En zij sproeien niet?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:48 schreef Fe2O3 het volgende:
Een vraag over katten, meer specifiek, 2 broers (zelfde nest) Boris en Elmo. Nu bijna 2 jaar oud, binnenkatten en niet geholpen.
Katers hebben geen natuurlijk rangorde bepalend gedrag, want volwassen niet-gecastreerde katers leven normaal gesproken niet met elkaar. Een volwassen kater heeft een redelijk groot territorium waarin hij alleen poezen tolereert en geen andere katers. Een poes kan wel van nature een "moeder" groepje vormen met andere poezen. Het betekent dat de vrouwelijke kittens blijven bij de moeder en blijven bij elkaar. Dat zie je vaak op de boerderijen. Maar de mannelijke kittens worden meestal verstoten als zij maand of 4-6 zijn.quote:Vechten nooit, stoeien wel. Achter elkaar aan door het hele huis en terug, af een toe een blaas naar elkaar als de ander te ver door gaat. Normaal so far.
Nu had Boris, de grootste van de 2, gisteren een baal dag oid. Hij jammerde de hele tijd, het is sowieso al een 'prater' en hield zijn broertje in de gaten. Wanneer die dan te dichtbij kwam pakte hij zijn broer in de nek. Hij bijt niet door, en dat dan tot broertje uithaalt of laat merken dat het zeer doet. Andersom zoekt Elmo hem ook telkens weer op, al dan niet vanuit een hinderlaag. Doen ze zo nu en dan wel vaker bij elkaar, maar gisteren echt de hele dag door tot in de avond.
Vanochtend weer vrolijk samen ons begroeten en samen in de vensterbank
Is dit normaal dominant/rangorde bepalend gedrag?
Als zij nu ong 3 maanden is, en 8 kg, dan zou haar volwassen gewicht ong kg of 23 moeten zijn.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Volgens de man die hem gevonden had moest ze toentertijd 2 maanden zijn. Wat haar nu iets meer dan 3 maanden maakt. Maar als ik zie hoe fragiel ze wat dat betreft nog is ten opzichte van honden waarvan ik weet dat ze 4 en 5 maanden zijn, dan betwijfel ik dat. Alhoewel ik ook geen expert ben natuurlijk
Wat voor rashond zou je haar mee vergelijken? Weet jij trouwens iets meer over die DNA-testen die je kan halen om de rassen in een 'vuilnisbakkie' te achterhalen?
Uberhaupt nooit van dat ras gehoordquote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als zij nu ong 3 maanden is, en 8 kg, dan zou haar volwassen gewicht ong kg of 23 moeten zijn.
Zij lijkt een beetje op een jachthond, българско гонче? , maar dan in beige kleurtje.![]()
Maar waarschijnlijk is het iets anders.Dan zou je inderdaad een DNA test moeten doen om achter te komen. Ik durf niet te zeggen hoe nauwkeurig deze testen zijn.
Haar leeftijd kan je trouwens proberen in te schatten op basis van het wisselen van haar melk tanden en kiezen. Het wisselen gebeurt tussen de leeftijd van 3 en 6 maanden en de volgorde van het wisselen is vrij nauwkeurig.
Ze zijn samen opgegroeid, en kunnen ook niet zonder elkaar. Als ze elkaar uit het oog verliezen gaan ze op zoekquote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik vind het heel knap dat jullie 2 niet geholpen volwassen katers in huis hebben! En zij sproeien niet?
[..]
Katers hebben geen natuurlijk rangorde bepalend gedrag, want volwassen niet-gecastreerde katers leven normaal gesproken niet met elkaar. Een volwassen kater heeft een redelijk groot territorium waarin hij alleen poezen tolereert en geen andere katers. Een poes kan wel van nature een "moeder" groepje vormen met andere poezen. Het betekent dat de vrouwelijke kittens blijven bij de moeder en blijven bij elkaar. Dat zie je vaak op de boerderijen. Maar de mannelijke kittens worden meestal verstoten als zij maand of 4-6 zijn.
Het scheelt natuurlijk wel dat jouw katten bij elkaar opgegroeid zijn, dus zij tolereren elkaar tot nu toe wel. Maar het kan helaas nog veranderen want zij zijn nu volwassen. Dat bijten in de nek kan een prooi (spel) gedrag zijn, maar het kan ook een sexueel getinte agressie zijn. De dagen worden weer langer dus de hormonen spelen weer op. Mocht dit gedrag te gaan escaleren tot agressie, moet je toch gaan nadenken om beide heren te laten castreren.
Als eerste beginnen de middelste snijtandjes met het wisselen en als laatste de hoektanden. Het wisselen kan ook vertraagd zijn als de pup een ziekte of ondervoeding heeft meegemaakt.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Uberhaupt nooit van dat ras gehoordMaar er zitten wel enige overeenkomsten in. Ik ben volgende week in Nederland en zal dan even voor zo'n DNA-test kijken. Heb niet het vermoeden dat die hier verkrijgbaar zijn. Ze is in ieder geval nog niet begonnen met wisselen dus dat zou dan ieder moment moeten komen, mocht de leeftijd van iets meer dan drie maanden kloppen..
Mooie jongens! Met ronde grote katers-hoofdenquote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:50 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ze zijn samen opgegroeid, en kunnen ook niet zonder elkaar. Als ze elkaar uit het oog verliezen gaan ze op zoekMisschien scheelt het dat ze erg van bouw en karakter verschillen.
Ze sproeien niet, we hebben Elmo 1x op zijn broer gezien toen ze een maand of 8 waren. Daar snapten ze alle 2 toen weinig van, maar nooit meer erna.
We overwegen wel castratie nu, dus even aankijken nog en anders de DA bellen voor een afspraak.
Als bonus een plaatje van de heren
[ afbeelding ]
Mijn mooierdsquote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:50 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ze zijn samen opgegroeid, en kunnen ook niet zonder elkaar. Als ze elkaar uit het oog verliezen gaan ze op zoekMisschien scheelt het dat ze erg van bouw en karakter verschillen.
Ze sproeien niet, we hebben Elmo 1x op zijn broer gezien toen ze een maand of 8 waren. Daar snapten ze alle 2 toen weinig van, maar nooit meer erna.
We overwegen wel castratie nu, dus even aankijken nog en anders de DA bellen voor een afspraak.
Als bonus een plaatje van de heren
[ afbeelding ]
Succesquote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Mijn mooierds![]()
Afspraak voor castratie is inmiddels gemaakt, a.s. vrijdag. Kwam net thuis en weer een hoop herrie en geruzie. Btw, dit is mevrouw Fe2O3
In principe kan je het wel geven als het zacht genoeg. Als je het met een snoeischaar makkelijk door kan knippen, dan is het in principe veilig om te geven. Maar er zijn ook heleboel katten kauwdingetjes te koop.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 22:59 schreef Duderinnetje het volgende:
Dierenarts, laatst kocht ik voor een hondje van kennissen een aantal kluifdingetjes en een van mijn katten wilde wel héél graag die verpakking openmaken.
Zou ik hem een keer een hondenkluifje (huid of pees) kunnen geven? Of slaat dat nergens op? Ik verwacht natuurlijk niet dat hij als een dolle gaat liggen kluiven, maar misschien wel langzaamaan opeten?
oh, ik zag geen kattenkauwdingetjes eigenlijk. Ken we een soort van staafjes, maar die zijn hap slik weg.quote:Op woensdag 29 januari 2014 07:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe kan je het wel geven als het zacht genoeg. Als je het met een snoeischaar makkelijk door kan knippen, dan is het in principe veilig om te geven. Maar er zijn ook heleboel katten kauwdingetjes te koop.
Volgens mij had Carnibest ook speciale kauwdingetjes voor katten.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:27 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
oh, ik zag geen kattenkauwdingetjes eigenlijk. Ken we een soort van staafjes, maar die zijn hap slik weg.
Binnenkort maar even met de snoeischaar naar Jumper.
Eendagskuikens?quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:05 schreef senesta het volgende:
[..]
Volgens mij had Carnibest ook speciale kauwdingetjes voor katten.
Gedroogde kipfilet bijvoorbeeld, ook hap slik weg?quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:27 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
oh, ik zag geen kattenkauwdingetjes eigenlijk. Ken we een soort van staafjes, maar die zijn hap slik weg.
Binnenkort maar even met de snoeischaar naar Jumper.
Nee, echt een soort kauwstaafjes. Rundvlees volgens mij. Ik heb ze wel eens besteld voor mijn katten maar die doen er niets mee. Bandit schijnt ook echte kauwstaafjes te hebben van lamsvlees maar die heb ik zelf nooit gehad.quote:
oh dat weet ik niet!quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gedroogde kipfilet bijvoorbeeld, ook hap slik weg?
die kauwstaafjes heb ik wel eens gekocht! Was of hap slik weg, of ze lieten het links liggen. Ik zoek echt iets waar ze een tijdje mee zouden kunnen rommelen/spelen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:45 schreef senesta het volgende:
[..]
Nee, echt een soort kauwstaafjes. Rundvlees volgens mij. Ik heb ze wel eens besteld voor mijn katten maar die doen er niets mee. Bandit schijnt ook echte kauwstaafjes te hebben van lamsvlees maar die heb ik zelf nooit gehad.
Als katten kauwen echt lekker vinden vinden ze gedroogde visjes misschien ook wel lekker?
oh ja, daar ben ik ook nog eens achteraan gegaan. Zal er weer eens op zoeken op internet.quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:57 schreef senesta het volgende:
Matatabi staafjes? Maar dat is niet echt voedsel. Wel om te kauwen en mee te spelen. En het werkt rustgevend en ontspannend dus misschien worden ze daar wel helemaal zen van
Lief!quote:Op woensdag 29 januari 2014 12:02 schreef senesta het volgende:
Hier in de dierenzaak hadden ze ze wel altijd, als het niet lukt kun je me ook even een seintje geven hoor, wil best kijken en eventueel voor je halen en opsturen
Ziet het zo uit?quote:Op woensdag 29 januari 2014 11:51 schreef Duderinnetje het volgende:
Nu ja, eigenlijk leek het me gewoon schattig, mijn kleine Dirkje met een kauwbot.
Oh, zielig... Afgebroken kiezen zie je niet zo vaak bij katten. Succes bij de tandarts dierenarts!quote:Op woensdag 29 januari 2014 13:05 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
't Gaat hier nu toevallig over katten en hun tanden.
De oorzaak van mijn kater's gezwollen kaak, afgelopen weekend, was dus een kies. Hij mist er een stuk van. De zwelling is er nog steeds maar veel minder. Morgen zoals gepland naar de dierenarts voor de castratie en dan dus iets aan die tand te doen.
De bloedvaten zie je alleen aan de onderkant van de tong. Aan de bovenkant zie je het niet.quote:Op woensdag 29 januari 2014 15:54 schreef Fripsel het volgende:
Mijn katertje van 8 maanden zat zichzelf net te likken, en opeens valt me op dat er een soort van donkerblauwe aders op zijn tong zichtbaar zijn. Verder doet hij niet anders als normaal. Heb jij enig idee wat dit kan zijn?
Het was even zoeken, maar het (stukje) tand is gevonden. Volgens mij is het dus geen stukje maar zowat een hele tand. Ik denk dat hij ergens een sprong verkeerd heeft ingeschat, heb zelf niets zien gebeuren wat erg verkeerd ging en kan dus niet met zekerheid zeggen hoe hij het klaar gespeeld heeft. Met 6 maanden krijgt hij geen nieuwe tand meer, of heb ik het mis. Benieuwd wat de DA morgen zal zeggen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 13:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, zielig... Afgebroken kiezen zie je niet zo vaak bij katten. Succes bij de tandarts dierenarts!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een beetje vage foto, maar bedankt voor het proberenquote:Op woensdag 29 januari 2014 16:23 schreef Fripsel het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is het beste wat ik er zo van geschoten krijg. Maar het zijn allemaal blauwe lijntjes bij elkaar lijkt het wel.
quote:Op woensdag 29 januari 2014 17:53 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
[..]
Het was even zoeken, maar het (stukje) tand is gevonden. Volgens mij is het dus geen stukje maar zowat een hele tand. Ik denk dat hij ergens een sprong verkeerd heeft ingeschat, heb zelf niets zien gebeuren wat erg verkeerd ging en kan dus niet met zekerheid zeggen hoe hij het klaar gespeeld heeft. Met 6 maanden krijgt hij geen nieuwe tand meer, of heb ik het mis. Benieuwd wat de DA morgen zal zeggen.
even een foto, ik denk echt dat het een hele kies is, zonder de wortel. Die zal morgen dan wel moeten verwijderd worden.Is het poezenkind 6 maanden? Dan zijn zij nog aan het wisselen hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerlijk gezegd lijkt die kies op de foto op een grote knipkies boven, maar ik vermoed dat het een melkkies is. De wortels lijken eerder opgelost dan afgebroken, maar om zeker te weten moet ik in de mond van het poezenkind kijken. Maar het lijkt dus op een zogenaamde premolar P4 (of 108 / 208 voor de tandartsen onder ons, hoewel eigenlijk heten babytandjes dan waarschijnlijk 508/608) Any way, too much information
![]()
Bij het wisselen kunnen zij ook verdikte lymfeknopen ed krijgen.
Een gebroken kies is natuulijk niet uitgesloten, maar er vergt nogal wat kracht om een volwassen knipkies bij een kat af te breken. Bij een hond gebeurt dat vaker omdat de honden aan alles proberen te kauwen. De katten doen dat normaal gesproken niet.
Dat is net zo hard als een gedroogde buffelhuid. Maar je kan het proberen onder de begeleiding.quote:Op woensdag 29 januari 2014 16:14 schreef valentijn101 het volgende:
En zo n varkensoor, is dat niets voor een kat om op te kauwen?
Op 2 februari zal hij 6 maanden oud zijn. Ik dacht dat ze rond 4 maanden hun tanden wisselen, maar dat gebeurd dus later. Hij heeft er in elk geval geen zichtbare last van. Hij heeft zojuist nog zijn krabpaal gesloopt, inhouden doet ie zich niet dusquote:Op woensdag 29 januari 2014 18:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is het poezenkind 6 maanden? Dan zijn zij nog aan het wisselen hoor.
Eerlijk gezegd lijkt die kies op de foto op een grote knipkies boven, maar ik vermoed dat het een melkkies is. De wortels lijken eerder opgelost dan afgebroken, maar om zeker te weten moet ik in de mond van het poezenkind kijken. Maar het lijkt dus op een zogenaamde premolar P4 (of 108 / 208 voor de tandartsen onder ons, hoewel eigenlijk heten babytandjes dan waarschijnlijk 508/608) Any way, too much information
![]()
Bij het wisselen kunnen zij ook verdikte lymfeknopen ed krijgen.
Een gebroken kies is natuulijk niet uitgesloten, maar er vergt nogal wat kracht om een volwassen knipkies bij een kat af te breken. Bij een hond gebeurt dat vaker omdat de honden aan alles proberen te kauwen. De katten doen dat normaal gesproken niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoals je kan zien, hij houd zich niet in![]()
Voor een oudere kat zeker verstandig. Voor een jonge kat van 2 waar verder geen afwijkingen zijn in het lichamelijk onderzoek, is in principe niet nodig.quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nog even een vraagje m.b.t. de castratie. Ik heb van de da een vragenlijst gekregen die ik ingevuld moet inleveren. Daarop staat ook dit:
Wij adviseren u een bloedonderzoek te laten doen voordat Elmo onder narcose gaat. Hierdoor is een eventueel narcoserisico beter in te schatten. De kosten voor bloedafname en bloedonderzoek zijn ¤49,30.
In hoeverre is dit nodig?
quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:02 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
[..]
Op 2 februari zal hij 6 maanden oud zijn. Ik dacht dat ze rond 4 maanden hun tanden wisselen, maar dat gebeurd dus later. Hij heeft er in elk geval geen zichtbare last van. Hij heeft zojuist nog zijn krabpaal gesloopt, inhouden doet ie zich niet dus
Morgen als ie terug is van de DA weet ik meer.Poezenkinderen zijn pas met maand 6-7 klaar met het wisselen van de tandjes.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoals je kan zien, hij houd zich niet in
Succes morgen!
Allebei jaquote:Op woensdag 29 januari 2014 19:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Voor een oudere kat zeker verstandig. Voor een jonge kat van 2 waar verder geen afwijkingen zijn in het lichamelijk onderzoek, is in principe niet nodig.
Wordt alleen Elmo gecastreerd? Of ook zijn broer?
Doet hij het na het eten? Jij zegt dat hij bijt. Wat bijt hij? Zichzelf? Jullie?quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:07 schreef KunsKapare. het volgende:
Hallo dierenarts.
We hebben onze pup (kruising maltezer/chichu) nu 6 weken in huis. Het gaat allemaal goed maar elke avond tussen 7 en 9 wordt hij heel onrustig. Hij gaat flink rondrennen, wil niet geaaid worden, en hij piept en bijt constant. We laten hem om 6 uur en half 10 uit. Weet je misschien waar dit vandaan kan komen?
Groetjes
Hij krijgt na het uitlaten eten. Dus ertussen zeg maar. Dit is sinds 3 weken aan de gang.quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Doet hij het na het eten? Jij zegt dat hij bijt. Wat bijt hij? Zichzelf? Jullie?
Wanneer is dit gedrag begonnen?
8 maanden, hij is nog steeds vrij klein van stuk. Maar ik heb niks blauws in huis waar hij aan gelikt kan hebben. Toen ik ging googlen wat het kon zijn kwam ik meteen allemaal nare dingen tegen, maar verder doet hij gewoon normaal dus ik vind het ook zo wat om er mee na de dierenarts te rijden.quote:Op woensdag 29 januari 2014 18:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een beetje vage foto, maar bedankt voor het proberen![]()
Is het nog een jonge kat? Heeft hij aan iets blauws gelikt? Aan een blauw fleecedeken oid?
Wanneer is hij voor het laatst gecheckt door een dierenarts en was er toen iets afwijkends gevonden?quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:17 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Hij krijgt na het uitlaten eten. Dus ertussen zeg maar. Dit is sinds 3 weken aan de gang.
Hij bijt in onze handen als we hem aan willen halen/"kalmeren". Tussendoor extra uitlaten hebben we ook geprobeerd maar dan weet hij niet hoe snel hij weer naar huis moet. Waarna het weer van voor af aan begint..
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat voor enge dingen het bij 8 maanden oude kat met deze tong moeten zijn...quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:22 schreef Fripsel het volgende:
[..]
8 maanden, hij is nog steeds vrij klein van stuk. Maar ik heb niks blauws in huis waar hij aan gelikt kan hebben. Toen ik ging googlen wat het kon zijn kwam ik meteen allemaal nare dingen tegen, maar verder doet hij gewoon normaal dus ik vind het ook zo wat om er mee na de dierenarts te rijden.
Operatie is natuurlijk niet zonder risico, dus het aankijken is een reële optie. Jammer dat het niet beter geworden is...quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:27 schreef Cici het volgende:
Net weer met Bob bij de dierenarts geweest.
Tis of opereren (ze wordt 2 in februari...) of aankijken en zo laten.
Aangezien ik er meer last van heb dan Bob, laat ik het zo en kijk het gewoon nog ff aan tot ze er last van krijgt.
Dit middel is in Amerika al jaar of 10 op de markt, dus wees gerust. Je moet het inderdaad met het eten of direct na de maaltijd geven. Het hoeft niet per se gekauwd te worden. (en nee, ik weet niet hoe het smaaktquote:Op woensdag 29 januari 2014 20:41 schreef lady-wrb het volgende:
mijn kat heeft comfortistabletten gekregen van de dierenarts.
(een pipetje lukt bij haar absoluut niet, dat kostte me vorige keer mijn handen en mijn kleding)
ik ken het helemaal niet en het schijnt vrij nieuw te zijn.
is het wel vertrouwd? en van de dierenarts moest het in zijn geheel ingenomen worden, terwijl ik lees dat het kauwtabletten zijn. en ze moet veel eten als ze het ingenomen heeft, want anders kan ze misselijk worden.
heb jij ervaring met dit middel?
oke, dan ga ik het haar geven. maar de dierenarts zei me dat het juist niet in stukjes mocht, dus vandaar dat ik het vreemd te lezen dat het kauwtabletten waren.quote:Op woensdag 29 januari 2014 21:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dit middel is in Amerika al jaar of 10 op de markt, dus wees gerust. Je moet het inderdaad met het eten of direct na de maaltijd geven. Het hoeft niet per se gekauwd te worden. (en nee, ik weet niet hoe het smaakt). Maar het werkt slecht op de lege maag, want dan wordt het niet goed opgenomen.
Ja vind ik ook...quote:Op woensdag 29 januari 2014 21:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Operatie is natuurlijk niet zonder risico, dus het aankijken is een reële optie. Jammer dat het niet beter geworden is...
Wel lief zijn voor je dierenarts!quote:Op woensdag 29 januari 2014 22:18 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
oke, dan ga ik het haar geven. maar de dierenarts zei me dat het juist niet in stukjes mocht, dus vandaar dat ik het vreemd te lezen dat het kauwtabletten waren.
en ze moest het op een lege maag innemen en dan gelijk eten zei hij. maar het moet dus andersom?
lekker handig die dierenarts van mij
bedankt digitale dierenarts!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door DigitaleDierenArts op 30-01-2014 09:37:15 ]
Hoop ik ook!quote:Op donderdag 30 januari 2014 07:01 schreef Cici het volgende:
[..]
Ja vind ik ook...
Merkte een klein bultje op op 3 januari.
Nu issie zo groot...
Hoop dat die slinkt
quote:Op donderdag 30 januari 2014 09:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wel lief zijn voor je dierenarts!(lol)
Deze tabletten mag het dier vlak voor, tijdens of direct na het eten innemen.
Maar ik ken weinig katten die op commando gaan eten. Je moet eerst een vrij grote tablet naar binnen krijgen, daarna vindt je kat je mogelijk niet meer lief en gaat hij niet eten.![]()
Kijk, een gemiddelde hond is makkelijk. Dat zijn kauwtabletten, dus zit er een lekkere smaak aan. In de praktijk vindt een gemiddelde hond het inderdaad lekker, maar een gemiddeld poezenkind... Tja, het blijven katten... Dus een hond denk: jammie, ik krijg een lekker snoepje voor/tijdens/na het eten, joepie!Een kat denkt: mijn onderdaan eigenaar wil alweer van alles van mij.
Maar misschien vind je kat deze tabletjes erg lekker en wil daarna ook wel eten.
Als een diergeneesmiddel geregisteerd is als een kauwtablet, dan betekent meestal dat het dier erop mag kauwen (maar het hoeft niet, want de dieren kunnen niet op commando kauwen). Officieel moet je deze tabletten in zijn geheel ingeven, want dan weet je zeker dat de kat de volledige dosering krijgt. Er zijn geen onderzoeken bekend naar de effictiviteit als je het in stukjes gaat breken.ik kan prima met mijn dierenarts door één deur !SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik heb hem leren kennen toen mijn vorige kat ziek werd (nierfalen)
we kregen mot toen hij meteen de spuit erin wou zetten, en ik elke mogelijkheid voor haar wilde aangrijpen. hij heeft meegedacht en meegeholpen en mijn kat heeft nog zo'n 3 jaar een fijn leven gehad, tot het definitief op was.
en ook toen stond hij voor me klaar. ik belde en kon meteen komen.
we weten wat we aan elkaar hebben. dat waardeer ik aan hem.
ja alleen savonds. Overdag gaat het prima.quote:Op woensdag 29 januari 2014 21:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wanneer is hij voor het laatst gecheckt door een dierenarts en was er toen iets afwijkends gevonden?
Doet hij het alleen s avonds? Als je hem overdag wil aanhalen, geen probleem? Is er s avonds iets anders in huis vergelijkend met andere tijdstippen? Meer/andere mensen?
Ingewikkeld probleempje... Sowieso een goede puppy-cursus, waar de cursusleider je pup goed kan beoordelen en bepalen waar het probleem in zit.quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:13 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
ja alleen savonds. Overdag gaat het prima.
Soms hebben we bezoek maar dat is hoogstens 1 iemand.
De dierenarts kon 2 weken geleden niks vinden bij de checkup. Het is een gezonde pup.
Ik kom er zo op terug, moet nu even weg!quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:17 schreef Kimpossible het volgende:
DDA, de stormogyl werkt momenteel enkel in negatieve zin voor onze kat! Zijn poep is nu wél waterdun. Schijnt een 'gewone' bijwerking te zijn van dit antibioticum, maar het is wel sneu voor meneer poes. Heb je misschien tips om zijn ontlasting wat te doen indikken? Iets dat we hem extra kunnen geven naast zijn normale voer (want het is nu al zo onrustig)?
aaien bij dit gedrag is stimuleren en bevestigen in het gedrag dat t goed is.quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:17 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Hij krijgt na het uitlaten eten. Dus ertussen zeg maar. Dit is sinds 3 weken aan de gang.
Hij bijt in onze handen als we hem aan willen halen/"kalmeren". Tussendoor extra uitlaten hebben we ook geprobeerd maar dan weet hij niet hoe snel hij weer naar huis moet. Waarna het weer van voor af aan begint..
Ik vraag me toch af of het niet verstandig is om die poep een keer te laten onderzoeken...quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:17 schreef Kimpossible het volgende:
DDA, de stormogyl werkt momenteel enkel in negatieve zin voor onze kat! Zijn poep is nu wél waterdun. Schijnt een 'gewone' bijwerking te zijn van dit antibioticum, maar het is wel sneu voor meneer poes. Heb je misschien tips om zijn ontlasting wat te doen indikken? Iets dat we hem extra kunnen geven naast zijn normale voer (want het is nu al zo onrustig)?
In principe kan een kat dement worden, het heet dan wel Cognitive Dysfunction Syndrome bij katten. Maar daar kan je pas achter komen, als je alle mogelijke lichamelijk oorzaken van dit gedrag zou uitsluiten. Nierproblemen of schildklierproblemen kunnen bijvoorbeeld ook voor dit soort gedrag zorgen, dus een onderzoek door een dierenarts is dan verstandig. En die bobbel moet ook nagekeken worden.quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:37 schreef Onaniem het volgende:
Onze kater (jaar of 16 oud) loopt op de meest ontijdige momenten (lees: midden in de nacht) gruwelijk hard miauwend door huis. Als ik dan ga kijken is het beest weer stil met een blik van "JA WAT!!".
In eerste instantie dacht ik even aan blaasgruis, maar de kattenbak wordt niet zo heel frequent gebruikt en ruikt ook niet raar (voor zover een kattenbak normaal kan ruiken...)
Eet-en-drinklust lijken normaal te zijn, kat is ook niet opvallend vermagerd of verdikt de laatste tijd. Het enige afwijkende is een flinke bobbel op zijn ruggegraat, vlak voor zijn staart. Lijkt echter geen pijn te doen, we mogen er gewoon aankomen.
Concreet (en serieus bedoeld): kunnen katten gaan dementeren? Is het beest gewoon de weg een beetje kwijt? Hoe zou ik daar achter kunnen komen?
Rc sensitive is het "sensitivity control" (van de dierenarts?) Vreemd dat hij dan nu waterdunne diarree heeft.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:29 schreef Kimpossible het volgende:
Veel dank weer! Hij krijgt al rc sensitive en kip (wel uit een blikje, maar enkel kip in kookvocht). Normaal krijgt hij dat vrij beperkt (want extra), maar nu mag hij dus wel wat meer hebben?
In the meantime ga ik idd even de DA op de hoogte brengen. Ik was al geen grote fan van pillen zonder duidelijke oorzaak, maar nu nog minder
Edit: DA assistente vond dat ie maar moest stoppen met stormogyl. Of toch maar niet, want het is nog maar een paar dagendus of we dan even ander voer van hills komen halen en even stoppen met de kip. Dus. Ik ben benieuwd
![]()
Ja, sensitivity control idd. We maken de kuur maar gewoon af, anders is het sowieso voor niks geweest.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Rc sensitive is het "sensitivity control" (van de dierenarts?) Vreemd dat hij dan nu waterdunne diarree heeft.
Wat betreft stomorgyl: de dierenarts moet beslissen of je mag stoppen of niet. In principe moet je een antibioticum kuur afmaken, want anders hebben wij over een paar jaar alleen maar bacterien die niet gevoelig meer zijn voor antibiotica.
Voor een hond wordt kip en rijst aangeraden, omdat hij voor een (enorme rottweiler) hond nogal prijzig kan zijn om alleen kip te geven. Bij een poezenkind is het in principe niet nodig, maar je kan het proberen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:58 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Ja, sensitivity control idd. We maken de kuur maar gewoon af, anders is het sowieso voor niks geweest.
Ik lees overal op internet dat je naast kip ook een klein beetje rijst(ewater) kunt geven om het wat te helpen. Zou het aan te raden zijn om dat te proberen? Ik weet nog wel dat we voor onze zieke hond voortdurend rijst en kip stonden te koken, maar dat was een enorme rottweiler
Puppycursus beginnen we volgende week mee, dus dat zit wel in de planning. Ik snap dat ik hem geen aandacht moet geven, maar na een uur piepen/tegen de bank opspringen/met hem spelen, ben ik het wel zat. Dat reageer ik dan natuurlijk niet op hem af maar ik weet dat hij dat voelt. Als we met hem willen spelen trekt hij zich terug en blijft maar rondjes rennen. Ik snap dat de hond soms zijn dolle minuutjes heeft maar gewoon 2 uur aan een stuk?!quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ingewikkeld probleempje... Sowieso een goede puppy-cursus, waar de cursusleider je pup goed kan beoordelen en bepalen waar het probleem in zit.
Bij dit soort gedrag niet oppakken en "geruststellen"! Dat werkt alleen averechts. Probeer dit gedrag te voorkomen, dus laat de pup "leuk" met jou spelen, bijv. met een flostouwtje of een ander speelgoed. En niet met je handen, kleding ed. Nooit straffen!
Je moet eigenlijk zien te voorkomen dat de pup de fout ingaat. En goed gedrag belonen (met stem en eventueel een koekje). Jezelf zo leuk mogelijk voor een pup maken. Als het angst is, nooit zich opdringen bij de pup. Maar ga eerst op de grond zitten en nodig de pup naar je toe komen en ga rustig met de pup spelen. Als hij overactief wordt en je gaat bijten, sta rustig langzaam op en ga iets anders doen. Niet eindeloos mee spelen, een pup heeft rust nodig. Als zij moe worden, dan worden zij soms extra vervelend (net als kinderen), dus even een timeout in de bench (een dutje doen).
Ik ken het niet als een bijwerking... Maar alles kan natuurlijk. In principe moeten de vlooien na 4 uur dood gaan en moet zij geen jeuk hebben. Toch even je dierenarts bellen, zou ik zeggen als de jeuk zo erg is!quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:30 schreef lady-wrb het volgende:
dierenarts, ik heb vanochtend de kat het pilletje gegeven en nu wordt ze gillend gek van de jeuk. ze zit non stop te krabben. betekent dat dat het werkt of is reageert ze allergisch?
Dat is echt te lang voor een pup, 2 uur spelen. Een half uurtje intensief spelen is al vermoeiend. Jammer dat hij de bench niks aan vindt... Het is wel ideaal voor een time out/ dutje doen. Een een puppy ren?quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:37 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Puppycursus beginnen we volgende week mee, dus dat zit wel in de planning. Ik snap dat ik hem geen aandacht moet geven, maar na een uur piepen/tegen de bank opspringen/met hem spelen, ben ik het wel zat. Dat reageer ik dan natuurlijk niet op hem af maar ik weet dat hij dat voelt. Als we met hem willen spelen trekt hij zich terug en blijft maar rondjes rennen. Ik snap dat de hond soms zijn dolle minuutjes heeft maar gewoon 2 uur aan een stuk?!
En een bench hebben we niet, daar werd de pup doodongelukkig van. Wel geprobeerd met opbouwen en lekkere dingen erin verstoppen/eten erin geven maar zijn eten liet hij dan gerust 4 dagen staan. (wel ververst natuurlijk). Toch maar bij puppycursus vragen wat hij ervan denkt dan. Toch bedankt.
Wie zegt dat wij 2 uur met hem spelen? En hij slaapt altijd in zijn mandje in de woonkamer. Dat gaat prima en hij gaat er uit zichzelf inliggen als hij moe is. Dat geeft hij ook goed aan en dan laten we hem met rust.quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is echt te lang voor een pup, 2 uur spelen. Een half uurtje intensief spelen is al vermoeiend. Jammer dat hij de bench niks aan vindt... Het is wel ideaal voor een time out/ dutje doen. Een een puppy ren?
Stuur je hem zelf ook in zijn gedrag? En dus ook de mand aangeven als rustplaats.quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:54 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Wie zegt dat wij 2 uur met hem spelen? En hij slaapt altijd in zijn mandje in de woonkamer. Dat gaat prima en hij gaat er uit zichzelf inliggen als hij moe is. Dat geeft hij ook goed aan en dan laten we hem met rust.
Ja dat doen we. Als hij ergens anders probeert te slapen brengen we hem naar zijn mand en slaapt hij daar verder. Het is gewoon lastig de hond te begrijpen soms..quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:59 schreef Ynske het volgende:
[..]
Stuur je hem zelf ook in zijn gedrag? En dus ook de mand aangeven als rustplaats.
Ja tis doorzetten door niet te praten, netjes naar de mand brengen en weer weggaan. Maar dat levert wel op dat hij zich beter zal gaan gedragen.
Dat bedoel ik met 2 uur spelen. Dat hij 2 uur actief is.quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:37 schreef KunsKapare. het volgende:
Ik snap dat de hond soms zijn dolle minuutjes heeft maar gewoon 2 uur aan een stuk?!
Ik denk wat Ynske probeert aan te geven dat jullie de mand als zijn rustplaats gaan aanwijzen. Dus niet alleen als hij al slaperig is, maar ook als hij overactief is en jullie hem naar zijn mand toe brengen. Idealiter moet hij dan gaan slapen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:04 schreef KunsKapare. het volgende:
Als hij ergens anders probeert te slapen brengen we hem naar zijn mand en slaapt hij daar verder.
Ja maar hij is dan dus vervelend actief. Dus dat kunnen we oplossen door hem zijn plek aan te wijzen zodat hij zijn rust neemt? Begrijp ik het zo goed? En hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken?quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met 2 uur spelen. Dat hij 2 uur actief is.
[..]
Ik denk wat Ynske probeert aan te geven dat jullie de mand als zijn rustplaats gaan aanwijzen. Dus niet alleen als hij al slaperig is, maar ook als hij overactief is en jullie hem naar zijn mand toe brengen. Idealiter moet hij dan gaan slapen.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:05 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
DDA ik heb een vraag: wij hebben 2 jack russels en we verwachten in Augustus ons 1e kindje, hoe kunnen we die 2 belhamels ( beide 2 jaar) laten wennen aan de komst van?.
Iemand gaf de tip om een pop te gebruiken, en die dan in de box/wieg/wagen te leggen en duidelijk aangeven dat het tijd voor het kindje is... Sowieso willen we wennen aan gehuil leren door youtube want nu blaffen ze nog als ze een kind horen huilen...
Tips/tricks/adviezen?
Het gaat niet alleen om het slapen hequote:Op donderdag 30 januari 2014 15:04 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Ja dat doen we. Als hij ergens anders probeert te slapen brengen we hem naar zijn mand en slaapt hij daar verder. Het is gewoon lastig de hond te begrijpen soms..
Inderdaad, het doorbreken van het vervelende gedrag.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:12 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Ja maar hij is dan dus vervelend actief. Dus dat kunnen we oplossen door hem zijn plek aan te wijzen zodat hij zijn rust neemt? Begrijp ik het zo goed? En hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken?
Ja, hij moet eigenlijk een rust plekje hebben. Zoals je een kind dat moe is in zijn bedje zou leggenquote:Op donderdag 30 januari 2014 15:12 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Ja maar hij is dan dus vervelend actief. Dus dat kunnen we oplossen door hem zijn plek aan te wijzen zodat hij zijn rust neemt? Begrijp ik het zo goed? En hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken?
Oeff dat wordt lastig, haha. Ik weet dat ik door moet zetten op dat moment. Maar dan is er dus nog een klein probleempje. Hij heeft echt last van verlatingsangst. Dus als we naar de wc gaan/de was gaan doen/enz. loopt hij constant achter ons aan. Ook terwijl hij gewoon diep lag te slapen. Op dat moment dus ook doorzetten en hem naar zijn mand brengen en verder gaan waar we mee bezig waren? Pff het valt me stiekem wel tegen, maar het is zo'n leuk beestje.. <3quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:32 schreef Ynske het volgende:
[..]
Inderdaad, het doorbreken van het vervelende gedrag.
Leg hem met een lijntje om. Niets zeggen, geen oogcontact, lijntje pakken naar plaats brengen en daar gaan laten zitten of liggen.
Als hij er weer vanaf gaat opnieuw beginnen. Doorzetten en hij zal t gaan begrijpen
Inderdaad, terug plaatsen, en steeds verder weg gaan opbouwen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:38 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Oeff dat wordt lastig, haha. Ik weet dat ik door moet zetten op dat moment. Maar dan is er dus nog een klein probleempje. Hij heeft echt last van verlatingsangst. Dus als we naar de wc gaan/de was gaan doen/enz. loopt hij constant achter ons aan. Ook terwijl hij gewoon diep lag te slapen. Op dat moment dus ook doorzetten en hem naar zijn mand brengen en verder gaan waar we mee bezig waren? Pff het valt me stiekem wel tegen, maar het is zo'n leuk beestje.. <3
Oke ik snap hem. Misschien toch niet geheel onverstandig om de bench er weer bij te halen?! De eerste keer heeft hij ook zeg maar "gewonnen" omdat de bench weg is nu. Dat heb ik in ieder geval gehoord van mensen om ons heen. Is het nu dan niet extra moeilijk om hem er toch in te laten blijven?quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, hij moet eigenlijk een rust plekje hebben. Zoals je een kind dat moe is in zijn bedje zou leggen![]()
Voor een hond is dan een bench makkelijker omdat dat afgesloten kan worden. Misschien kan je een puppy ren rondom zijn mand opstellen. Als hij uitgelaten is, heeft gegeten en gespeeld, dan moet hij slapen. Dus dan doe je hem in zijn mand ( met een puppy ren er omheen kan hij niet weg lopen), doe desnoods even een kauwbotje of een gevulde kong, dan is hij nog even mee bezig, maar op een rustige manier. Idealiter valt hij in slaap. Als hij even piept, dan moet je het even negeren. Maar hij moet natuurlijk niet een half uur zitten schreeuwen. Helaas heb je soms van die drama queens. Dan moet je even naast zijn mand/bench/ren gaan zitten, als hij rustig is, een koekje. Een tijdje later langzaam verderop opschuiven. Bench-training dus. Heel veel geduld en heel veel tijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |