aaien bij dit gedrag is stimuleren en bevestigen in het gedrag dat t goed is.quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:17 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Hij krijgt na het uitlaten eten. Dus ertussen zeg maar. Dit is sinds 3 weken aan de gang.
Hij bijt in onze handen als we hem aan willen halen/"kalmeren". Tussendoor extra uitlaten hebben we ook geprobeerd maar dan weet hij niet hoe snel hij weer naar huis moet. Waarna het weer van voor af aan begint..
Ik vraag me toch af of het niet verstandig is om die poep een keer te laten onderzoeken...quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:17 schreef Kimpossible het volgende:
DDA, de stormogyl werkt momenteel enkel in negatieve zin voor onze kat! Zijn poep is nu wél waterdun. Schijnt een 'gewone' bijwerking te zijn van dit antibioticum, maar het is wel sneu voor meneer poes. Heb je misschien tips om zijn ontlasting wat te doen indikken? Iets dat we hem extra kunnen geven naast zijn normale voer (want het is nu al zo onrustig)?
In principe kan een kat dement worden, het heet dan wel Cognitive Dysfunction Syndrome bij katten. Maar daar kan je pas achter komen, als je alle mogelijke lichamelijk oorzaken van dit gedrag zou uitsluiten. Nierproblemen of schildklierproblemen kunnen bijvoorbeeld ook voor dit soort gedrag zorgen, dus een onderzoek door een dierenarts is dan verstandig. En die bobbel moet ook nagekeken worden.quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:37 schreef Onaniem het volgende:
Onze kater (jaar of 16 oud) loopt op de meest ontijdige momenten (lees: midden in de nacht) gruwelijk hard miauwend door huis. Als ik dan ga kijken is het beest weer stil met een blik van "JA WAT!!".
In eerste instantie dacht ik even aan blaasgruis, maar de kattenbak wordt niet zo heel frequent gebruikt en ruikt ook niet raar (voor zover een kattenbak normaal kan ruiken...)
Eet-en-drinklust lijken normaal te zijn, kat is ook niet opvallend vermagerd of verdikt de laatste tijd. Het enige afwijkende is een flinke bobbel op zijn ruggegraat, vlak voor zijn staart. Lijkt echter geen pijn te doen, we mogen er gewoon aankomen.
Concreet (en serieus bedoeld): kunnen katten gaan dementeren? Is het beest gewoon de weg een beetje kwijt? Hoe zou ik daar achter kunnen komen?
Rc sensitive is het "sensitivity control" (van de dierenarts?) Vreemd dat hij dan nu waterdunne diarree heeft.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:29 schreef Kimpossible het volgende:
Veel dank weer! Hij krijgt al rc sensitive en kip (wel uit een blikje, maar enkel kip in kookvocht). Normaal krijgt hij dat vrij beperkt (want extra), maar nu mag hij dus wel wat meer hebben?
In the meantime ga ik idd even de DA op de hoogte brengen. Ik was al geen grote fan van pillen zonder duidelijke oorzaak, maar nu nog minder
Edit: DA assistente vond dat ie maar moest stoppen met stormogyl. Of toch maar niet, want het is nog maar een paar dagendus of we dan even ander voer van hills komen halen en even stoppen met de kip. Dus. Ik ben benieuwd
![]()
Ja, sensitivity control idd. We maken de kuur maar gewoon af, anders is het sowieso voor niks geweest.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Rc sensitive is het "sensitivity control" (van de dierenarts?) Vreemd dat hij dan nu waterdunne diarree heeft.
Wat betreft stomorgyl: de dierenarts moet beslissen of je mag stoppen of niet. In principe moet je een antibioticum kuur afmaken, want anders hebben wij over een paar jaar alleen maar bacterien die niet gevoelig meer zijn voor antibiotica.
Voor een hond wordt kip en rijst aangeraden, omdat hij voor een (enorme rottweiler) hond nogal prijzig kan zijn om alleen kip te geven. Bij een poezenkind is het in principe niet nodig, maar je kan het proberen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:58 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Ja, sensitivity control idd. We maken de kuur maar gewoon af, anders is het sowieso voor niks geweest.
Ik lees overal op internet dat je naast kip ook een klein beetje rijst(ewater) kunt geven om het wat te helpen. Zou het aan te raden zijn om dat te proberen? Ik weet nog wel dat we voor onze zieke hond voortdurend rijst en kip stonden te koken, maar dat was een enorme rottweiler
Puppycursus beginnen we volgende week mee, dus dat zit wel in de planning. Ik snap dat ik hem geen aandacht moet geven, maar na een uur piepen/tegen de bank opspringen/met hem spelen, ben ik het wel zat. Dat reageer ik dan natuurlijk niet op hem af maar ik weet dat hij dat voelt. Als we met hem willen spelen trekt hij zich terug en blijft maar rondjes rennen. Ik snap dat de hond soms zijn dolle minuutjes heeft maar gewoon 2 uur aan een stuk?!quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ingewikkeld probleempje... Sowieso een goede puppy-cursus, waar de cursusleider je pup goed kan beoordelen en bepalen waar het probleem in zit.
Bij dit soort gedrag niet oppakken en "geruststellen"! Dat werkt alleen averechts. Probeer dit gedrag te voorkomen, dus laat de pup "leuk" met jou spelen, bijv. met een flostouwtje of een ander speelgoed. En niet met je handen, kleding ed. Nooit straffen!
Je moet eigenlijk zien te voorkomen dat de pup de fout ingaat. En goed gedrag belonen (met stem en eventueel een koekje). Jezelf zo leuk mogelijk voor een pup maken. Als het angst is, nooit zich opdringen bij de pup. Maar ga eerst op de grond zitten en nodig de pup naar je toe komen en ga rustig met de pup spelen. Als hij overactief wordt en je gaat bijten, sta rustig langzaam op en ga iets anders doen. Niet eindeloos mee spelen, een pup heeft rust nodig. Als zij moe worden, dan worden zij soms extra vervelend (net als kinderen), dus even een timeout in de bench (een dutje doen).
Ik ken het niet als een bijwerking... Maar alles kan natuurlijk. In principe moeten de vlooien na 4 uur dood gaan en moet zij geen jeuk hebben. Toch even je dierenarts bellen, zou ik zeggen als de jeuk zo erg is!quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:30 schreef lady-wrb het volgende:
dierenarts, ik heb vanochtend de kat het pilletje gegeven en nu wordt ze gillend gek van de jeuk. ze zit non stop te krabben. betekent dat dat het werkt of is reageert ze allergisch?
Dat is echt te lang voor een pup, 2 uur spelen. Een half uurtje intensief spelen is al vermoeiend. Jammer dat hij de bench niks aan vindt... Het is wel ideaal voor een time out/ dutje doen. Een een puppy ren?quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:37 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Puppycursus beginnen we volgende week mee, dus dat zit wel in de planning. Ik snap dat ik hem geen aandacht moet geven, maar na een uur piepen/tegen de bank opspringen/met hem spelen, ben ik het wel zat. Dat reageer ik dan natuurlijk niet op hem af maar ik weet dat hij dat voelt. Als we met hem willen spelen trekt hij zich terug en blijft maar rondjes rennen. Ik snap dat de hond soms zijn dolle minuutjes heeft maar gewoon 2 uur aan een stuk?!
En een bench hebben we niet, daar werd de pup doodongelukkig van. Wel geprobeerd met opbouwen en lekkere dingen erin verstoppen/eten erin geven maar zijn eten liet hij dan gerust 4 dagen staan. (wel ververst natuurlijk). Toch maar bij puppycursus vragen wat hij ervan denkt dan. Toch bedankt.
Wie zegt dat wij 2 uur met hem spelen? En hij slaapt altijd in zijn mandje in de woonkamer. Dat gaat prima en hij gaat er uit zichzelf inliggen als hij moe is. Dat geeft hij ook goed aan en dan laten we hem met rust.quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is echt te lang voor een pup, 2 uur spelen. Een half uurtje intensief spelen is al vermoeiend. Jammer dat hij de bench niks aan vindt... Het is wel ideaal voor een time out/ dutje doen. Een een puppy ren?
Stuur je hem zelf ook in zijn gedrag? En dus ook de mand aangeven als rustplaats.quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:54 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Wie zegt dat wij 2 uur met hem spelen? En hij slaapt altijd in zijn mandje in de woonkamer. Dat gaat prima en hij gaat er uit zichzelf inliggen als hij moe is. Dat geeft hij ook goed aan en dan laten we hem met rust.
Ja dat doen we. Als hij ergens anders probeert te slapen brengen we hem naar zijn mand en slaapt hij daar verder. Het is gewoon lastig de hond te begrijpen soms..quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:59 schreef Ynske het volgende:
[..]
Stuur je hem zelf ook in zijn gedrag? En dus ook de mand aangeven als rustplaats.
Ja tis doorzetten door niet te praten, netjes naar de mand brengen en weer weggaan. Maar dat levert wel op dat hij zich beter zal gaan gedragen.
Dat bedoel ik met 2 uur spelen. Dat hij 2 uur actief is.quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:37 schreef KunsKapare. het volgende:
Ik snap dat de hond soms zijn dolle minuutjes heeft maar gewoon 2 uur aan een stuk?!
Ik denk wat Ynske probeert aan te geven dat jullie de mand als zijn rustplaats gaan aanwijzen. Dus niet alleen als hij al slaperig is, maar ook als hij overactief is en jullie hem naar zijn mand toe brengen. Idealiter moet hij dan gaan slapen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:04 schreef KunsKapare. het volgende:
Als hij ergens anders probeert te slapen brengen we hem naar zijn mand en slaapt hij daar verder.
Ja maar hij is dan dus vervelend actief. Dus dat kunnen we oplossen door hem zijn plek aan te wijzen zodat hij zijn rust neemt? Begrijp ik het zo goed? En hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken?quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met 2 uur spelen. Dat hij 2 uur actief is.
[..]
Ik denk wat Ynske probeert aan te geven dat jullie de mand als zijn rustplaats gaan aanwijzen. Dus niet alleen als hij al slaperig is, maar ook als hij overactief is en jullie hem naar zijn mand toe brengen. Idealiter moet hij dan gaan slapen.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:05 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
DDA ik heb een vraag: wij hebben 2 jack russels en we verwachten in Augustus ons 1e kindje, hoe kunnen we die 2 belhamels ( beide 2 jaar) laten wennen aan de komst van?.
Iemand gaf de tip om een pop te gebruiken, en die dan in de box/wieg/wagen te leggen en duidelijk aangeven dat het tijd voor het kindje is... Sowieso willen we wennen aan gehuil leren door youtube want nu blaffen ze nog als ze een kind horen huilen...
Tips/tricks/adviezen?
Het gaat niet alleen om het slapen hequote:Op donderdag 30 januari 2014 15:04 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Ja dat doen we. Als hij ergens anders probeert te slapen brengen we hem naar zijn mand en slaapt hij daar verder. Het is gewoon lastig de hond te begrijpen soms..
Inderdaad, het doorbreken van het vervelende gedrag.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:12 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Ja maar hij is dan dus vervelend actief. Dus dat kunnen we oplossen door hem zijn plek aan te wijzen zodat hij zijn rust neemt? Begrijp ik het zo goed? En hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken?
Ja, hij moet eigenlijk een rust plekje hebben. Zoals je een kind dat moe is in zijn bedje zou leggenquote:Op donderdag 30 januari 2014 15:12 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Ja maar hij is dan dus vervelend actief. Dus dat kunnen we oplossen door hem zijn plek aan te wijzen zodat hij zijn rust neemt? Begrijp ik het zo goed? En hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken?
Oeff dat wordt lastig, haha. Ik weet dat ik door moet zetten op dat moment. Maar dan is er dus nog een klein probleempje. Hij heeft echt last van verlatingsangst. Dus als we naar de wc gaan/de was gaan doen/enz. loopt hij constant achter ons aan. Ook terwijl hij gewoon diep lag te slapen. Op dat moment dus ook doorzetten en hem naar zijn mand brengen en verder gaan waar we mee bezig waren? Pff het valt me stiekem wel tegen, maar het is zo'n leuk beestje.. <3quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:32 schreef Ynske het volgende:
[..]
Inderdaad, het doorbreken van het vervelende gedrag.
Leg hem met een lijntje om. Niets zeggen, geen oogcontact, lijntje pakken naar plaats brengen en daar gaan laten zitten of liggen.
Als hij er weer vanaf gaat opnieuw beginnen. Doorzetten en hij zal t gaan begrijpen
Inderdaad, terug plaatsen, en steeds verder weg gaan opbouwen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:38 schreef KunsKapare. het volgende:
[..]
Oeff dat wordt lastig, haha. Ik weet dat ik door moet zetten op dat moment. Maar dan is er dus nog een klein probleempje. Hij heeft echt last van verlatingsangst. Dus als we naar de wc gaan/de was gaan doen/enz. loopt hij constant achter ons aan. Ook terwijl hij gewoon diep lag te slapen. Op dat moment dus ook doorzetten en hem naar zijn mand brengen en verder gaan waar we mee bezig waren? Pff het valt me stiekem wel tegen, maar het is zo'n leuk beestje.. <3
Oke ik snap hem. Misschien toch niet geheel onverstandig om de bench er weer bij te halen?! De eerste keer heeft hij ook zeg maar "gewonnen" omdat de bench weg is nu. Dat heb ik in ieder geval gehoord van mensen om ons heen. Is het nu dan niet extra moeilijk om hem er toch in te laten blijven?quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, hij moet eigenlijk een rust plekje hebben. Zoals je een kind dat moe is in zijn bedje zou leggen![]()
Voor een hond is dan een bench makkelijker omdat dat afgesloten kan worden. Misschien kan je een puppy ren rondom zijn mand opstellen. Als hij uitgelaten is, heeft gegeten en gespeeld, dan moet hij slapen. Dus dan doe je hem in zijn mand ( met een puppy ren er omheen kan hij niet weg lopen), doe desnoods even een kauwbotje of een gevulde kong, dan is hij nog even mee bezig, maar op een rustige manier. Idealiter valt hij in slaap. Als hij even piept, dan moet je het even negeren. Maar hij moet natuurlijk niet een half uur zitten schreeuwen. Helaas heb je soms van die drama queens. Dan moet je even naast zijn mand/bench/ren gaan zitten, als hij rustig is, een koekje. Een tijdje later langzaam verderop opschuiven. Bench-training dus. Heel veel geduld en heel veel tijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |