Net zoals abraham overviel mij deze week de behoefte om nog een wedstrijdje te gaan lopen. Mijn oog viel op de "10 Engelse Mijlen van Uithoorn", een wedstrijd over 16,1 kilometer in de buurt van Uithoorn. Dat is vanuit Den Haag goed te doen met trein en OV-fiets, dus vanochtend ben ik vroeg opgestaan. Het weer was ok, dus op weg gegaan naar Uithoorn.
De bedoeling was om lekker rustig te lopen, niet al te veel in te spannen. Dat was ook nergens voor nodig, want mijn pr op deze afstand stond niet al te hoog. En dat lekker lopen, dat lukte wel. Het was aan de frisse kant, zeker in kort-kort. (Ik was zowat de enige, en de meeste anderen die in kort-kort liepen, hadden daaronder nog wel een tweede shirtje aan. Ik vind dat valsspelen. Waarom doet iedereen qua kledingskeuze alsof het januari is?)
Na 7 km kwamen de 10-kilometerlopers erbij, die een half uur later gestart waren. De nummer 1 draaide net voor mij het parcours op, en daarna ben ik door heel wat lopers ingehaald. Mijn god, wat gingen die snel. Maar ja, ze liepen natuurlijk wel een kortere afstand, dan kan ik het ook. Nog een paar kilometer verderop gingen mijn benen protesteren: ze wilden nog wel wat harder. De tweede helft van de wedstrijd ging dan ook ietsje sneller dan de eerste. Voluit lopen was het nog niet, maar ik ben vanaf het 10km punt niet meer ingehaald door 10EM-lopers.
Tot 14,5km. Ik gaf ruimte aan de inhalers, maar opeens herkende ik een wat oudere man. Die had ik bij de start van de 16 ook al gezien, dus die mocht mij niet voorbij. We zijn een kilometer samen op gelopen, en daarna liep ik heb eruit. Daardoor was kilometer 16 wel de enige km onder de 5 minuten; voor de rest heb ik erg constant gelopen. Heel tevreden.
De eindtijd was uiteindelijk 1:22:19. Een verbetering van mijn tijd bij de Vlietloop 2011 van maar liefst 8 minuten, en (gecorrigeerd voor het afstandsverschil van 700 meter tussen beide wedstrijden) maar anderhalve minuut langzamer dan vorige week, toen ik de longen uit mijn lijf gelopen heb.
Corniel zou zeggen, dan heb je vorige week niet hard genoeg gelopen. Maar ik was toen tevreden, en ben dat nu weer. Misschien volgende week een halve proberen, bij de Groenhovenloop.
O ja, toch een minpuntje: het parcours liep in zijn geheel over bedrijventerreinen, tussen kassen en langs grote wegen. De minst aantrekkelijke route die ik ooit gelopen heb. Ik wilde er echt zo snel mogelijk weg zijn. Vandaar die snelle tijd, misschien...
http://www.endomondo.com/workouts/290451335/1318271[ Bericht 1% gewijzigd door pijll op 26-01-2014 15:34:32 ]