Nog ff terugkomend op de Sunwayman V11R met XM-L2.
![EmEWfx9.jpg]()
![gwGOGq0.jpg]()
De Sunwayman V11R is een vrij duur dingetje, niet alleen vanwege de solide bouw (IPX-8 ook, tot 2M diep), maar voornamelijk vanwege de vrij unieke 'advanced fully variable magnetic control technique', oftewel: een ring die staploos de output van de zaklamp laat instellen van 1 tot 570 lumens. Overigens krijg je bij de V11R verder nog: metalen drukknop ter vervanging naar wens van de plastic drukknop, een riemholster (hoewel de V11R ook een clip-on metalen clip heeft), een strap, 2 spare sealringetjes en wat booklets.
Hoe dan ook. Je bent ermee standaard verplicht om gebruik te maken van een CR123A (RCR123A, 16340) accu, tenzij je zoals ik een AA-extender erbij hebt, dan kun je er ook nog een AA (AA, 14500) in mikken. Nu zijn dit vrij non-standaard accu's, dus ik dacht: 'dah he'k ja nie, maar ik weet dat Nitecore goed spul heeft, laat ik die dan eens proberen'. Dus die heb ik nu ff geladen met m'n Jetbeam i4 Pro Intellicharger en was ook wel benieuwd hoe die dan performen, daar ik alleen normale AA's en 18650's ken.
De Ansmann is een NiMH 2850mAh AA accu met 1.2V. De Nitecore 14500 levert maar liefst 3.7V (2.8Wh) bij 750mAh en de Nitecore RCR123A zit ook op 3.7V (bij 2.4Wh) en heeft dan 650mAh. Het zijn zeg maar kleine 18650's, die ook 3.7V leveren. In vergelijking kunnen ze niet helemaal mee, nu weet ik ook niet 100% zeker of de XM-L2 BIN nu ook echt de U3 is, of een U2 of T6, maar als je het prestatieverlies met een wat kleinere accu meerekent, zou je dat op dat niveau ook terugzien in de bundelsterkte. Helemaal meekomen met de UltraFire C8 XM-L2 U3 i.c.m. een patserige 18650 doet 'ie dan ook niet, maar het is vrij close en indrukwekkend voor zoiets kleins. Puur qua beam is 'ie wat flooderiger dan de C8 die een wat duidelijkere focus hotspot heeft. De V11R kan trouwens de warmte van zo'n XM-L2 U3 niet al te makkelijk kwijt en wordt daarom aangeraden niet langer dan 5 min de hoogste stand te gebruiken.
![xg9inFM.jpg]()
![p7gZFfJ.jpg]()
![8QdfM6D.jpg]()
Qua output zit er niet zo heel veel verschil ook tussen de 14500 of de RCR123A. Da's mooi, want dan weet je dat je in principe zonder extender al aan aardig wat licht kunt komen. Dit is een uitkomst voor mensen die eigenlijk helemaal geen 18650 tactische knuppel willen hebben, maar iets superonopvallends met een clipje voor aan de broekriem ofzo, zoals juist deze V11R, want hij is heerlijk compact.
Het verschil met een normale AA-batterij op max. output is vrij fors zoals je kunt opmaken uit de testshots (trouwens met f/8, 1/1000, ISO160, underexposed voor een overdrijving van het verschil, veel feller in het echt dus). Dus ja, het is goed te weten dat er iets tussen 18650 en AA in zit dat tof en bruikbaar is. Om daar nu de V11R voor te gaan halen... ik vond de feature van die control ring gewoon vrij epic, maar je kunt je inderdaad afvragen of dat nodig is. Je zou bijvoorbeeld ook aardig bediend zijn met een van de vele Romisens die wel een CR123A lusten en een stuk betaalbaarder zijn. Die zijn ook compact en laten zich dus goed aandrijven, zonder de lullige AA/AAA performance.
Mocht je nou ook zo'n Nitecore nodig hebben... ze zijn bij Tmart nu met coupon tijdelijk
$9.99 $7.99 p/stuk.
•
http://www.tmart.com/3.7V(...)Battery_p201318.html | Coupon: 390d7a34d1
•
http://www.tmart.com/3.7-(...)Battery_p195084.html | Coupon: ca720ed4ca
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz