Hahahah.quote:
Hebben jullie verder niks te voegen, met wat ik allemaal precies moet leren en op welke volgorde?quote:Op zondag 12 januari 2014 17:58 schreef Faux. het volgende:
Als het internet ergens vol mee staat is het wel met handleidingen over html/js/css/php/mysqli. Google is your friend
begin maar met html/css. Dan JS. Dan PHP/mysqli.quote:Op zondag 12 januari 2014 17:59 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Hebben jullie verder niks te voegen, met wat ik allemaal precies moet leren en op welke volgorde?
En nog belangrijker... met welke kan ik het beste leren? w3schools zoals OllieWilliams al toevoegde in het topic.
Ik heb het met die geleerd en kan nu goed overweg met html, CSS en JavaScript.quote:Op zondag 12 januari 2014 17:59 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Hebben jullie verder niks te voegen, met wat ik allemaal precies moet leren en op welke volgorde?
En nog belangrijker... met welke kan ik het beste leren? w3schools zoals OllieWilliams al toevoegde in het topic.
Alleen dat? En geen JQuery, XML, ASP.net en SQL? Ik zag die ook staan op w3school. Heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat die zijn.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:02 schreef Faux. het volgende:
[..]
begin maar met html/css. Dan JS. Dan PHP/mysqli.
Ja? Gewoon via w3schools en dan op volgorde d.m.v. 'next chapter'? En hoe is 'goed' voor jou? In der mate dat je nu gewoon kan solliciteren naar een baan als startende web developer met 0 ervaring met de functie-eisen html,css en javascript en misschien php?quote:Op zondag 12 januari 2014 18:04 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Ik heb het met die geleerd en kan nu goed overweg met html, CSS en JavaScript.
Je kunt daar ook oefenen zodat je direct ziet wat je creëert. En elke website layout bestaat bij mijn weten uit html en CSS codes. Hoeft helemaal niet basaal te zijn, fancy designs vergen alleen wat meer gecodeer.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:06 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja? Gewoon via w3schools en dan op volgorde d.m.v. 'next chapter'? En hoe is 'goed' voor jou? In der mate dat je nu gewoon kan solliciteren naar een baan als startende web developer met 0 ervaring met de functie-eisen html,css en javascript en misschien php?
Ja inderdaad... Hoe zou je dan dat moeten oplossen als je alles zelf in elkaar wilt zeten? Hoe doe je dat met sites als nu.nl waar je frequent artikels moet plaatsen?quote:Op zondag 12 januari 2014 18:11 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Je kunt daar ook oefenen zodat je direct ziet wat je creëert. En elke website layout bestaat bij mijn weten uit html en CSS codes. Hoeft helemaal niet basaal te zijn, fancy designs vergen alleen wat meer gecodeer.
Tja en wat is 'goed'... Een site als pak 'm beet nu.nl zou ik prima in elkaar kunnen zetten, behalve dat ik geen kennis heb van content management systems waardoor het frequent uploaden van een nieuw artikel bijv een hel zou worden.
Met php (of asp, maar dat ken ik niet en ik schijt op microsoft) zelf een cms in elkaar flansen zo moeilijk is dat niet als je enige basiskennis van php en mysql hebt.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:13 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja inderdaad... Hoe zou je dan dat moeten oplossen als je alles zelf in elkaar wilt zeten? Hoe doe je dat met sites als nu.nl waar je frequent artikels moet plaatsen?
Dan zou je weer een CMS als WordPress moeten gebruiken... Maar dan is het weer niet zelf in elkaar gezet.
Jij zegt ook w3schools? Leer je ook dan echt goed? Dus niet losse theorie, maar dat je dan ook echt genoeg kennis beschikt om in de praktijk mooie dingen te maken en een script te maken zelf;quote:Op zondag 12 januari 2014 18:19 schreef Skunk-m het volgende:
[..]
Met php (of asp, maar dat ken ik niet en ik schijt op microsoft) zelf een cms in elkaar flansen zo moeilijk is dat niet als je enige basiskennis van php en mysql hebt.
jquery = jsquote:Op zondag 12 januari 2014 18:05 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Alleen dat? En geen JQuery, XML, ASP.net en SQL? Ik zag die ook staan op w3school. Heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat die zijn.
Je moet ook niet beginnen bij zulk soort losse tuts, gewoon beginnen met basis HTML. Aan de hand van w3schools kan dit, en als je iets leert even wat maken om te zien of je het goed snapt. Na HTML kan je beginnen met CSS, en daarna zou ik pas beginnen te kijken naar javascript/PHP.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:24 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Jij zegt ook w3schools? Leer je ook dan echt goed? Dus niet losse theorie, maar dat je dan ook echt genoeg kennis beschikt om in de praktijk mooie dingen te maken en een script te maken zelf;
Dus index.php, function.php, install.php etc etc.. Alles wat ik tot nu toe heb gezien op andere sites zijn losse eindjes met functies doe worden uitgelegd, maar niet wat je ermee moet doen als je er iets van wilt maken.
Ik zou niet weten hoe je het het beste kunt leren, ik weet niet hoe ik er zelf mee begonnen ben eigenlijk, ik weet alleen dat ik te ongeduldig ben om die tutorials enzo door te nemen.. Ik ben waarschijnlijk ooit begonnen aan zo'n tutorial ofzo en op een gegeven moment ben ik gewoon gaan kloten.. een hoop begonnen en niet afgemaakt leer je ook een beetje van bij iedere keer.. heb ook op school basis php gehad, maar dat wist ik toen allemaal al, want ik was er daarvoor al mee bezig.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:24 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Jij zegt ook w3schools? Leer je ook dan echt goed? Dus niet losse theorie, maar dat je dan ook echt genoeg kennis beschikt om in de praktijk mooie dingen te maken en een script te maken zelf;
Dus index.php, function.php, install.php etc etc.. Alles wat ik tot nu toe heb gezien op andere sites zijn losse eindjes met functies doe worden uitgelegd, maar niet wat je ermee moet doen als je er iets van wilt maken.
Als je dit wilt behalen kan je beter een stapel boeken gaan bestellen, of een relevante opleiding gaan volgen.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:06 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja? Gewoon via w3schools en dan op volgorde d.m.v. 'next chapter'? En hoe is 'goed' voor jou? In der mate dat je nu gewoon kan solliciteren naar een baan als startende web developer met 0 ervaring met de functie-eisen html,css en javascript en misschien php?
Ja dat wil ik wel behalen. Niet een beetje klooien en wat kennis. Ik wil er ook echt wat mee doen... misschien een baan ermee.. welke boeken adviseer jij dan, welke ook op bol.com te koop zijn?quote:Op zondag 12 januari 2014 18:32 schreef esv7 het volgende:
[..]
Als je dit wilt behalen kan je beter een stapel boeken gaan bestellen, of een relevante opleiding gaan volgen.
pas op: niet alles valt te leren. Net als voor schilderen of acteren moet je een zekere 'aanleg' voor hebben, zeker bij webdesign. Ik denk dat je er te laat mee begonnen bent om er echt je baan van te maken. Maar dat kan ik uiteraard verkeerd hebben.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:33 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja dat wil ik wel behalen. Niet een beetje klooien en wat kennis. Ik wil er ook echt wat mee doen... misschien een baan ermee.. welke boeken adviseer jij dan, welke ook op bol.com te koop zijn?
Zou ik mogen weten waarom je dat denkt?quote:Op zondag 12 januari 2014 18:47 schreef Faux. het volgende:
[..]
pas op: niet alles valt te leren. Net als voor schilderen of acteren moet je een zekere 'aanleg' voor hebben, zeker bij webdesign. Ik denk dat je er te laat mee begonnen bent om er echt je baan van te maken. Maar dat kan ik uiteraard verkeerd hebben.
Gebruik dan meteen PDO zou ik zeggen... mysql/mysqli is verouderd. En dat is als je geen framework gebruikt, want anders gebruik je de functies van het framework om gegevens te manipuleren (die dan onderliggend zelf PDO o.i.d. gebruiken)quote:
mysqli is niet verouderd en het lijkt me eigenlijk ook niet verstandig om gelijk met pdo te beginnenquote:Op zondag 12 januari 2014 18:53 schreef Henno het volgende:
[..]
Gebruik dan meteen PDO zou ik zeggen... mysql/mysqli is verouderd. En dat is als je geen framework gebruikt, want anders gebruik je de functies van het framework om gegevens te manipuleren (die dan onderliggend zelf PDO o.i.d. gebruiken)
Als je überhaupt PHP wil gaan gebruiken server side, ik vind het peroonlijk een erg ranzige taal.
Kijk TS, een webapplicatie bestaat eigenlijk uit twee delen: de frontend (wat op jouw computer draait) en de backend (wat op de server draait). De frontend is altijd HTML/CSS/JS, maar de backend kan verschillen. Sommigen gebruiken PHP als servertaal, al dan niet met een PHP framework zoals CakePHP of Zend Framework... maar anderen gebruiken het Rails framework wat draait op Ruby, of je gebruikt ASP.NET, of Python i.c.m. met een framework als Django, of of of.... maar ze poepen allemaal dezelfde HTML uit die je browser begrijpt.
Laat de serverkant nog maar even achterwege en verdiep je in de dingen die je sowieso moet kennen: HTML, CSS, JavaScript en hoe deze effectief te gebruiken zijn.
ah sorry, ik las 29 ipv 19, dus zou nog kunnenquote:Op zondag 12 januari 2014 18:49 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Zou ik mogen weten waarom je dat denkt?
ik vind het vooral tijdverspilling om eerst mysqli te leren... maar goed smaken verschillenquote:Op zondag 12 januari 2014 18:55 schreef Faux. het volgende:
[..]
mysqli is niet verouderd en het lijkt me eigenlijk ook niet verstandig om gelijk met pdo te beginnen
prima om mee te oefenen, bovendien wordt het nog veel gebruiktquote:Op zondag 12 januari 2014 18:56 schreef Henno het volgende:
[..]
ik vind het vooral tijdverspilling om eerst mysqli te leren... maar goed smaken verschillen
Ik wil een website maken gericht op films welke data/informatie pakt van de site imdb.nl en waar mensen beoordelingen kunnen geven d.m.v. een reviewsysteem met criteria's (5 bijvoorbeeld en elk een naam geven. Geregistreerde gebruikers kunnen dus op verschillende sterrencriteria's klikken, welke uiteindelijk onderin een gemiddelde geeft d.m.v. sterrenweergave). Stijl moet beetje als windows 8 metro zijn. Qua idee iets als FilmTotaal.nlquote:Op zondag 12 januari 2014 18:57 schreef LuieDonder het volgende:
Ik vind het een beetje chaotisch allemaal, beter kun je denk ik een aantal doelen bedenken en daar dan naartoe werken. Bijv.: "een blog-systeem maken" of zoiets (kan vanalles zijn). Dan nog kun je je afvragen of je dat soort dingen wilt leren maken of gewoon in staat wilt zijn bestaande pakketten om te buigen naar je eigen eisen. Zelfs mensen die programmeren voor hun brood zullen niet gauw meer hun eigen blogengine, CMS of webwinkel programmeren maar 1 van de talloze pakketten nemen en deze aanpassen aan hun wensen (of die van de klant). Eerst bedenken wat je nu wilt dus: leren programmeren (bijv. omdat je het leuk vindt of omdat je daar voor jezelf een uitdaging in ziet) of een website inelkaar leren zetten omdat je snel resultaat wilt (wat prima kan met kant-en-klare pakketten zoals Wordpress).
Anyhow, als je bedacht hebt wat je wilt realiseren, dan werk je daar naartoe en leer je onderweg de technieken die je nodig hebt. Alles leren kan toch niet (en is ook niet nodig).
Ik heb zelf eerder boeken besteld(via bol.com), echter niet over HTML of CSS. Voor javascript kan ik je "Javascript The Definitive Guide" adviseren. Voor een boek over HTML en CSS zou ik zoeken op Google en dan vooral naar de reviews kijken. Verder zou ik ook voor een Engelstalig boek gaan, aangezien veruit de meeste documentatie ook in het Engels is.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:33 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja dat wil ik wel behalen. Niet een beetje klooien en wat kennis. Ik wil er ook echt wat mee doen... misschien een baan ermee.. welke boeken adviseer jij dan, welke ook op bol.com te koop zijn?
Wat bedoel je met ""99% van hier geloof ik al af "" ?quote:Op zondag 12 januari 2014 19:21 schreef HalveZware het volgende:
Begin maar met HTML en CSS. als je dan nog niet afgehaakt bent ( 99% van hier geloof ik al af )
kun je naar PHP kijken.
Tips voor het leren van PHP:
- Leer direct OOP ( Object Oriented Programming , Wikipedia )
- Snap en leer MVC ( Model, View, Control(ler) Wederom Wikipedia maar ook YouTube is hier handig )
- Leer Linux ( je webserver onder windows draaien is als een lambo met de motor van een peugot 206 )
Dan zijn we wel een klein jaartje verder.
DM tegen die tijd maar :-P
Yek, hele kromme zin :-P 99% van de mensen haakt al af als ze HTML en CSS moeten lerenquote:Op zondag 12 januari 2014 19:25 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Wat bedoel je met ""99% van hier geloof ik al af "" ?
Waarvoor dient OOP en MVC? Niet eerst Javascript en dan PHP? En hoe zit het met MySql?
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als in de post al wordt gezegd dat je dat op wikipedia goed uitgelegd kunt krijgen en je snapt die hint niet, dan zul je nog een moeilijke tijd krijgen als websiteontwikkelaar. Dat bestaat namelijk voornamelijk uit Googlen, Wikipedia'en en Stackoverflowen naar de problemen die je ondervindt. Er is nou eenmaal geen boek wat je aan je handje vasthoudt om precies de website te bouwen zoals jij hem wilt, uiteindelijk is wat je leert het gereedschap en daarna moet het toch echt uit jezelf komen.quote:
Eens ;-) maar ach, het is een forum... wil ik er nog wel eens een extra regeltje tekst tegenaan gooien.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:40 schreef LuieDonder het volgende:
[..]
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als in de post al wordt gezegd dat je dat op wikipedia goed uitgelegd kunt krijgen en je snapt die hint niet, dan zul je nog een moeilijke tijd krijgen als websiteontwikkelaar. Dat bestaat namelijk voornamelijk uit Googlen, Wikipedia'en en Stackoverflowen naar de problemen die je ondervindt.
Ja oke, omdat we het er toch over hadden vroeg ik ernaar... ik had het even zelf moeten opzoeken.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:40 schreef LuieDonder het volgende:
[..]
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als in de post al wordt gezegd dat je dat op wikipedia goed uitgelegd kunt krijgen en je snapt die hint niet, dan zul je nog een moeilijke tijd krijgen als websiteontwikkelaar. Dat bestaat namelijk voornamelijk uit Googlen, Wikipedia'en en Stackoverflowen naar de problemen die je ondervindt. Er is nou eenmaal geen boek wat je aan je handje vasthoudt om precies de website te bouwen zoals jij hem wilt, uiteindelijk is wat je leert het gereedschap en daarna moet het toch echt uit jezelf komen.
Laat de houding "kan iemand mijn handje vasthouden" los en begin nu gewoon met leren en proberenquote:
gewoon gaan doen inderdaad. In het begin zal je het kut vinden en er niets van begrijpen, maar je moeite loont.quote:Op maandag 13 januari 2014 15:42 schreef Convergence het volgende:
[..]
Laat de houding "kan iemand mijn handje vasthouden" los en begin nu gewoon met leren en proberen
Goed zo gelijk beginnen met w3schoolsquote:Op zondag 12 januari 2014 17:26 schreef OllieWilliams het volgende:
http://www.w3schools.com/
Begin met de html cursus, daarna CSS, daarna JavaScript en daarna moet je maar kijken (miss server side scripting)
wat danquote:Op maandag 13 januari 2014 16:47 schreef xzaz het volgende:
[..]
Goed zo gelijk beginnen met w3schools
Met wat dan? Sarcastisch?quote:Op maandag 13 januari 2014 16:47 schreef xzaz het volgende:
[..]
Goed zo gelijk beginnen met w3schools
Zie post boven jequote:Op maandag 13 januari 2014 16:57 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Met wat dan? Sarcastisch?![]()
Wat adviseer jij?
geef eens een voorbeeld/voorbeelden wat je zou willen maken. En hoe het er uit moet komen te zien.quote:Op maandag 13 januari 2014 16:57 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Met wat dan? Sarcastisch?![]()
Wat adviseer jij?
Ah, wist ik niet. Is ook al jaren terug dat ik het zelf gebruikte, heb er overigens wel geleerd met html, CSS en javascript te werken en alles wat ik tot nu toe gecodeerd heb, werkt in alle browsers en komt door de validators heenquote:Op maandag 13 januari 2014 16:56 schreef xzaz het volgende:
[..]
http://www.w3fools.com/
http://docs.webplatform.org/wiki/beginners
Jij schrijft je php in kladblok?quote:Op maandag 13 januari 2014 17:02 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
geef eens een voorbeeld/voorbeelden wat je zou willen maken. En hoe het er uit moet komen te zien.
Mijn eigen html/css en php code etc doe ik gemakshalve nog altijd met kladblok voor wat testdingetjes. Gaat voor mij dan ten koste van het uiterlijk van de site, maar dat vind ik niet zo interessant.
Een p2p tweedehandssite gericht op een nichemarkt en een site gericht op films (nieuws over films, reviews door users)quote:Op maandag 13 januari 2014 17:02 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
geef eens een voorbeeld/voorbeelden wat je zou willen maken. En hoe het er uit moet komen te zien.
Mijn eigen html/css en php code etc doe ik gemakshalve nog altijd met kladblok voor wat testdingetjes. Gaat voor mij dan ten koste van het uiterlijk van de site, maar dat vind ik niet zo interessant.
Ja maar hoe moet ik beginnen? Gewoon opzoeken? Stel dat ik een loginpagina wil maken, moet ik even opzoeken 'how to make a login page php'?quote:Op maandag 13 januari 2014 19:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Je leert geen websites te maken door boeken of websites te lezen. Ga gewoon wat maken en reken erop dat de eerste 6 versies allemaal binnen een maand de prullenbak in gaan voordat je iets acceptabels hebt.
Hier ben ik het niet mee eens, naar mijn mening is een goed boek lezen, en tegelijkertijd al het nieuwe wat je leert gelijk toe te passen in applicaties de beste manier om het te leren. Dus niet passief 500 bladzijden gaan lezen en dan kijken wat het gebracht heeft. Als je met bij elkaar geraapte tutorials en StackOverflow antwoorden wat dingen gaat bouwen dan leer je denk ik niet goed een basis om een goede website te bouwen.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Je leert geen websites te maken door boeken of websites te lezen. Ga gewoon wat maken en reken erop dat de eerste 6 versies allemaal binnen een maand de prullenbak in gaan voordat je iets acceptabels hebt.
dan heb je al een voorbeeld dus. login systeem wil je waarschijnlijk een registratie systeem bij. html + php en mysql (asp en iis kan maar zelf slecht bekend mee.)quote:Op maandag 13 januari 2014 19:58 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja maar hoe moet ik beginnen? Gewoon opzoeken? Stel dat ik een loginpagina wil maken, moet ik even opzoeken 'how to make a login page php'?
Hosting heb in al: localhost (xampp met apache en mysql ingeschakeld).quote:Op maandag 13 januari 2014 20:27 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
dan heb je al een voorbeeld dus. login systeem wil je waarschijnlijk een registratie systeem bij. html + php en mysql (asp en iis kan maar zelf slecht bekend mee.)
moet je eerst of apache webserver oid (Wamp met windows makkelijkste / xamp met linux dacht ik als easy pakket) Of ergens online iets dat je dat kunt hosten. als je dat voor elkaar hebt komt het volgende.
Ik heb zelden iets van het internet gebruikt behalve algemeen syntaxes of functies opzoeken. hangt er dus vanaf wat je wilt. als je zelf bij het begin begint. handmatig dingen dus typen en niet hele dingen van internet plukken leer je beter programmeren.(mijn mening.)quote:Op maandag 13 januari 2014 20:50 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Hosting heb in al: localhost (xampp met apache en mysql ingeschakeld).
Het scripten lijkt me lastig.. vooral voor een tweedehandssite zoals bijv. Speurders/mp. Want dan heb ik te maken met profielenpagina's plus (wat ik zelf wil) google map erin toevoegen. Dat als er producten worden aangeboden dat je, als je klikt op het verkopende product, je bij o.a. de beschijving op google maps direct kunt zien waar het is rtc etc..
in principe moet ik dan een heel cms in elkaar zetten, want ik moet ook een admin panel hebben toch, of niet? Ik heb geen idee.
Ik heb alle ideeën in mijn hoofd, alleen uitwerken is lastig... maar met de wil die ik heb, moet het lukken.
Wat bedoel je met handmatig typen e niet via internet plukken? Als beginner met 0,0 verstand ervan, moet ik juist toch opzoeken?quote:Op maandag 13 januari 2014 21:03 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
Ik heb zelden iets van het internet gebruikt behalve algemeen syntaxes of functies opzoeken. hangt er dus vanaf wat je wilt. als je zelf bij het begin begint. handmatig dingen dus typen en niet hele dingen van internet plukken leer je beter programmeren.(mijn mening.)
met html maak je dan het <form(ulier)> etc en stuur je door. Dan verwerk je dat met php en sla je op in een database(mysql(phpmyadmin als hulptool vind ik handig)). En daar roep je dan ook weer info uit op. met php/mysql.
Waar je interesse ligt.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:05 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Wat bedoel je met handmatig typen e niet via internet plukken? Als beginner met 0,0 verstand ervan, moet ik juist toch opzoeken?
En hoe is de volgorde? Eerst layout en dan alle functies etc.. of van boven naar beneden werken en zowel layout dus plus het programmeren?
En in volgendepagina.php krijg je dan de volgende pagina, meestal 'dank voor registratie' en dan ondertussen is er een commando gegeven om de gegevens in de database mysql op te slaan?quote:Op maandag 13 januari 2014 21:12 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
Waar je interesse ligt.
een registratie/login systeem begin je eerst met een html formulier.
<form name=blaat action=volgendepagina.php method=post>
<input type=text name=naam> <br>
<input type=password name=wachtwoord> <br>
<input type=submit value='registreer'>
</form>
etc basis html formulier. action= verwijst naar de pagina waar de info heengestuurd wordt.
Eh, ja.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:58 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja maar hoe moet ik beginnen? Gewoon opzoeken? Stel dat ik een loginpagina wil maken, moet ik even opzoeken 'how to make a login page php'?
ik ben niet van het 'mooi' maken.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:32 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
En in volgendepagina.php krijg je dan de volgende pagina, meestal 'dank voor registratie' en dan ondertussen is er een commando gegeven om de gegevens in de database mysql op te slaan?
Maar als dat zo is, vraag ik me af, waarom het niet gelijk tussen jouw code staat? Eigenlijk zou je denken dat het logischer is als het tussen jouw code staat ipv onder 'volgendepagina.php' ?
En waarmee worden layouts gemaakt? Html en css zijn toch alleen maar tekst en images toevoegen? Als je het dynamisch en mooi wilt maken, anno 2014, dan zou je toch evt software moeten gebruiken?
Omdat je de data van de front-end(hetgeen waar de gebruiker zijn of haar gegevens invoert zoals een wachtwoord), naar de back-end(in jouw geval de php code die het in de database gooit) moet krijgen. Dus jouw inlog-form word ingevuld, daarna word dit met een submit knop naar de volgende pagina gestuurd, waar dit word opgevangen en verwerkt word door php.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:32 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
En in volgendepagina.php krijg je dan de volgende pagina, meestal 'dank voor registratie' en dan ondertussen is er een commando gegeven om de gegevens in de database mysql op te slaan?
Maar als dat zo is, vraag ik me af, waarom het niet gelijk tussen jouw code staat? Eigenlijk zou je denken dat het logischer is als het tussen jouw code staat ipv onder 'volgendepagina.php' ?
En waarmee worden layouts gemaakt? Html en css zijn toch alleen maar tekst en images toevoegen? Als je het dynamisch en mooi wilt maken, anno 2014, dan zou je toch evt software moeten gebruiken?
ach piece of koekje, hoewel dan zonder cookies en gewoon in sessies. maar voor wat testdingetjes kan dat gewoon wel natuurlijk.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:43 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Eh, ja.
Al zou ik niet beginnen met een loginpagina en al helemáál niet met zelf een authenticatiemethode te bouwen.
Juist want sessies maken geen gebruik van cookiesquote:Op dinsdag 14 januari 2014 06:49 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
ach piece of koekje, hoewel dan zonder cookies en gewoon in sessies. maar voor wat testdingetjes kan dat gewoon wel natuurlijk.
sessies zijn server sidedquote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:09 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Juist want sessies maken geen gebruik van cookies
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:01 schreef Welcome_Rain het volgende:
Tuurlijk moet het goed aangeleerd worden, maar als hobby projectjes hoef je nog niet direct alles te leren. Interesse voor dergelijke dingen worden vaak al de kop ingedrukt omdat je belachelijk veel moet doorlezen en het 'op de juiste manier' moet doen. Met minimale resultaten, tenminste in wat je te zien krijgt en wat ook echt werkt.
'k wil ts wel helpen met basis registratie/login systeem (mysql) + stuk object georiënteerd php gewoon stap voor stap met relatief weinig pagina's(txtfiles, want kladblok dan:p)
Als ts een baan wil als web-developer, dan moet die minimaal de basis goed beheersen, daarom ook mijn suggestie een boek te gaan lezen.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:06 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
als hij een baan wil daarin, dan is gelijk een geschikte opleiding volgen nog handiger.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:11 schreef esv7 het volgende:
[..]
[..]
Als ts een baan wil als web-developer, dan moet die minimaal de basis goed beheersen, daarom ook mijn suggestie een boek te gaan lezen.
Haha ja dat ben ik met je eens, dat was tevens mijn andere suggestiequote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:14 schreef Welcome_Rain het volgende:
[..]
als hij een baan wil daarin, dan is gelijk een geschikte opleiding volgen nog handiger.
Ik volg al een voltijds hbo opleiding.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:14 schreef Welcome_Rain het volgende:
[..]
als hij een baan wil daarin, dan is gelijk een geschikte opleiding volgen nog handiger.
zeker. Die kwam ik ook tegen, maar aangezien vele van jullie het onder de knie hebben, weten jullie het best wel site de beste lesstof bied.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:07 schreef gekkeabt het volgende:
http://html.net/tutorials/html/
http://www.html-5-tutorial.com/
http://www.tizag.com/cssT/index.php
Er zijn er natuurlijk veel meer.
De praktijkquote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:18 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
zeker. Die kwam ik ook tegen, maar aangezien vele van jullie het onder de knie hebben, weten jullie het best wel site de beste lesstof bied.
Hahha vind ik juist lastig! Theorie kan ik letterlijk uit mijn hoofd leren en vertellen hoe en wat.. maar het combineren ervan en in praktijk brengen lijkt mij lastig.quote:
Daarom moet je het gewoon gaan doenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:37 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Hahha vind ik juist lastig! Theorie kan ik letterlijk uit mijn hoofd leren en vertellen hoe en wat.. maar het combineren ervan en in praktijk brengen lijkt mij lastig.
Zoals gezegd: De praktijk. Je moet gewoon beginnen. In het begin had ik soms ook dat ik er geen zak van snapte maar naarmate je meer oefent komt alles goedquote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:18 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
zeker. Die kwam ik ook tegen, maar aangezien vele van jullie het onder de knie hebben, weten jullie het best wel site de beste lesstof bied.
ja had daar ook van gehoord! Is dat goed? Ik las recensies op sites dat het een erg slechte site was en het erop neer kwam dat je verstand van coderen van 0/10 tot 2/10 komtquote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:05 schreef gekkeabt het volgende:
[..]
Zoals gezegd: De praktijk. Je moet gewoon beginnen. In het begin had ik soms ook dat ik er geen zak van snapte maar naarmate je meer oefent komt alles goed
Misschien is www.codecademy.com ook nog iets voor jou?
Naar mijn mening is het best goed voor als je net begint met coderen. Maar als je al het simpele al hebt gehad dan zou ik er niet te lang mee bezig zijn want het gaat heel erg langzaam.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:06 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
ja had daar ook van gehoord! Is dat goed? Ik las recensies op sites dat het een erg slechte site was en het erop neer kwam dat je verstand van coderen van 0/10 tot 2/10 komt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:14 schreef gekkeabt het volgende:
[..]
Naar mijn mening is het best goed voor als je net begint met coderen. Maar als je al het simpele al hebt gehad dan zou ik er niet te lang mee bezig zijn want het gaat heel erg langzaam.Dat in de spoiler snap ik volledig. Dat kan ik wel dromen. Evenals h1, h2 en <p> etc.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind de positionering lastig, aangezien ik niks van px snap, en wanneer css erbij komt dat combineren om een strak en gelikt layout te hebben. Wanneer php/mysql erbij komt, word ik gillend gek...
Dus je kunt zeggen de basis van html ken ik verder niet.
Dat was ongeveer de kennis die ik had toen ik met w3schools begon. Heb toen in twee dagen de hele tutorial van html en css doorgewerkt en als je het coderen je een beetje ligt, ben je dan wel in staat een fatsoenlijk eruit ziende website te bouwen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:20 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dat in de spoiler snap ik volledig. Dat kan ik wel dromen. Evenals h1, h2 en <p> etc.
Ik vind de positionering lastig, aangezien ik niks van px snap, en wanneer css erbij komt dat combineren om een strak en gelikt layout te hebben. Wanneer php/mysql erbij komt, word ik gillend gek...
Ik zou php and mysql nog even aan de kant laten wachten dan.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:20 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dat in de spoiler snap ik volledig. Dat kan ik wel dromen. Evenals h1, h2 en <p> etc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het ziet er daar onoverzichtelijk uit maar meerdere voorbeelden kun je hier vinden: http://thisisdallas.github.io/Simple-Grid/
Het resultaat van dit ziet er zo uit:
zwarte omlijning is verkregen dmv css: div{ border:1px solid black;}
Hieruit blijkt dus dat het gebruiken van een grid framework gewoon bestaat uit simpele rekensommetjes.
Als je het te moeilijk vind, denk dan niet dat je het nooit zal kunnen leren. Iedereen heeft er moeite voor moeten doen![]()
mooi! Maar ik ben nog bij css.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:49 schreef slashdotter3 het volgende:
http://www.asp.net/mvc
geschreven tutorials: check!
video tutorials: check!
gratis software: check!
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:48 schreef gekkeabt het volgende:
[..]
Ik zou php and mysql nog even aan de kant laten wachten dan.
En CSS is eigenlijk best simpel als je de eigenschappen als font-size / background-color / border etc weet.
Ik weet niet of ik goed doe om dit te zeggen: Maar voor makkelijke positioning kan je een grid layout gebruiken.
http://thisisdallas.github.io/Simple-Grid/ is een goede framework die ik zelf wel eens gebruik.
Eerst ga je het css dat je hebt uitgepakt in dezelfde folder als waar je html bestand in zit bestand toevoegen aan je html bestand . dmv:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="simplegrid.css">
tussen je head tags te zetten
Je maakt dan de layout van je pagina door classes te geven aan div's. ( div's zijn soort van aparte delen van een pagina waardoor je verschillende eigenschappen kan geven aan de delen )
een voorbeeld:dit vind ik het lastigst van heel html/css.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het ziet er daar onoverzichtelijk uit maar meerdere voorbeelden kun je hier vinden: http://thisisdallas.github.io/Simple-Grid/
Het resultaat van dit ziet er zo uit:
zwarte omlijning is verkregen dmv css: div{ border:1px solid black;}
[ afbeelding ]
Hieruit blijkt dus dat het gebruiken van een grid framework gewoon bestaat uit simpele rekensommetjes.
Als je het te moeilijk vind, denk dan niet dat je het nooit zal kunnen leren. Iedereen heeft er moeite voor moeten doen![]()
Beide. Denk 60% functionaliteit en wat je er allemaal mee kunt en 40% uiterlijk. Maar toch wil ik het uiterlijk niet verwaarlozen. Ik wil een site maken waar de mogelijkheid is om studieboeken aan elkaar te kunnen verhuren p2p. Dus soort marktplaats.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:11 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Wat voor site wil je maken? Is je focus uiterlijk of functionaliteit?
Businesslogic is gewoon coderen en marketing?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:22 schreef KomtTijd... het volgende:
Als je dat from scratch wilt bouwen mag je er denk ik op rekenen dat 95% van het werk in de businesslogic gaat zitten en 5% in de lay-out. Mits je een beetje een uitdagenede lay-out maakt, anders eerder richting de 99/1
Geen marketing.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:25 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Businesslogic is gewoon coderen en marketing?
Het kan wel, maar Notepad++ is wel handiger want die geeft het ook meteen aan als er een fout in je code zitquote:
conTEXT is ook goedequote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:44 schreef J.James het volgende:
[..]
Het kan wel, maar Notepad++ is wel handiger want die geeft het ook meteen aan als er een fout in je code zit
Ja ik vroeg het mijzelf af omdat je nogal snel het overzicht verliest zonder syntax highlighting. Verder gebruik ik zelf sublime.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:44 schreef J.James het volgende:
[..]
Het kan wel, maar Notepad++ is wel handiger want die geeft het ook meteen aan als er een fout in je code zit
Maar het sessie ID wordt opgeslagen in een cookie. En wanneer je die hebt kan je dus een session van iemand hijacken.quote:
quote:<!--
LET OP!!
Deze broncode bevat gegevens (zoals je session ID) die je beter
niet kan verspreiden. Als mensen dus vragen of je "even" deze
broncode voor ze wilt kopieeren, doe dit dan niet!
Ze kunnen dan in staat zijn om in te loggen onder jouw account,
zonder dat ze je wachtwoord nodig hebben. Gevaarlijk dus!
-->
Wat weer een slechte ontwerpfout is, maar dat is weer wat andersquote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:31 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Maar het sessie ID wordt opgeslagen in een cookie. En wanneer je die hebt kan je dus een session van iemand hijacken.
Klik voor de grap eens met je rechtermuisknop hier in het topic, en klik op bron weergeven.
Staat niet voor niets dit in:
[..]
IDE's zijn altijd makkelijker.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:51 schreef Purplesparks2 het volgende:
hoewel ik dan ben blijven hangen bij kladblok, blijf ik van mening dat het geschikter is om jezelf html/php etc aan te leren. genoeg foutjes die je dan maakt wat leerzaam is. Wanneer je al bekend bent met programmeren etc, zijn bepaalde ide's makkelijker ja.
bij het leren van zoiets totaal nieuws vind ik de autocomplete dus onhandig. Ben van mening dat je daarin fouten moet kunnen maken zodat je het geheel beter leert snappen. Maar dat's mijn mening.(En uit persoonlijke ervaring)quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:55 schreef totalvamp het volgende:
[..]
IDE's zijn altijd makkelijker.
Ik gebruik zelf de gratis versie van PHP Designer. Zeker de autocomplete is fijn voor een beginner. Op een hoger niveau kun je sneller code neerzetten.
Daarnaast kun je makkelijk zien wat er fout is in je code en overzichtelijk je project beheren.
Fouten zullen gemaakt wordenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:56 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
bij het leren van zoiets totaal nieuws vind ik de autocomplete dus onhandig. Ben van mening dat je daarin fouten moet kunnen maken zodat je het geheel beter leert snappen. Maar dat's mijn mening.(En uit persoonlijke ervaring)
Maar okee, bij wat grotere 'Java' projecten die ikzelf doe gebruik ik dan ook intellij idea. Maar voor html etc, -> voornamelijk php/mysql die elke gemiste teken afstraffen, 'leerzaam'. Maar okee, meningen verschillen daarover natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:59 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Fouten zullen gemaakt worden
Het blijft makkelijk om door bijvoorbeeld array_ te typen en dan alle array functies te zien.
Ik voorzie een hoop vergeten ;quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:02 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
Maar okee, bij wat grotere 'Java' projecten die ikzelf doe gebruik ik dan ook intellij idea. Maar voor html etc, -> voornamelijk php/mysql die elke gemiste teken afstraffen, 'leerzaam'. Maar okee, meningen verschillen daarover natuurlijk.
jep. bij het aanleren 'van' dus handig. Wanneer je algemeen bekend bent met programmeren en databases etc is kladblok overbodig. Hoewel ik het nog steeds gebruik bij php projectjes :pquote:
Lijkt mij een erg goed boek, veel goede reviews. Ben momenteel in een boek over Ruby bezig maar ik denk dat ik die ook ga bestellen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:56 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Koop dit boek en gebruik je fantasie. Stel jezelf een (haalbare) opdracht en verdiep je opdrachten.
Ik heb dit boek thuis liggen!quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:56 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Koop dit boek en gebruik je fantasie. Stel jezelf een (haalbare) opdracht en verdiep je opdrachten.
Ik heb dat boek thuis liggen (engelse versie)quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:26 schreef esv7 het volgende:
[..]
Lijkt mij een erg goed boek, veel goede reviews. Ben momenteel in een boek over Ruby bezig maar ik denk dat ik die ook ga bestellen.
http://www.htmlandcssbook.com voor een indruk van het boek.
Heb je het gelezen? Of vind/lijkt je het niks?quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:31 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik heb dat boek thuis liggen (engelse versie)
Gelezen tot blz 150-200 ergens. Nja tot het moment wanneer ik bij CSS belandde.quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:50 schreef esv7 het volgende:
[..]
Heb je het gelezen? Of vind/lijkt je het niks?
Ja dit heb ik al gezegd, als jij al jouw kennis uit losse tutorials en StackOverflow haalt leer je niet de basis. Die basis heb je nodig om zelf goed te kunnen programmeren. Als je dat html/css boek heb uitgelezen en daarna javascript the definitive guide leest weet ik zeker dat je heel veel dingen kan maken. En in dat boek word uitgleed hoe je de informatie uit het html/css boek gebruikt met de informatie uit het javascript boek.quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:59 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Gelezen tot blz 150-200 ergens. Nja tot het moment wanneer ik bij CSS belandde.
Goed boek daar niet van, maar stel ik ken html en css, en dan? Worden in andere boeken (php/mysql etc als onderwerpen) dan nog uitgelegd hoe je die met html en css kan combineren etc etc..
Bij html worden je dingen uitgelegd, dat als je index.html maakt dat dat je homepage is en je meerdere pagina's kan maken, waaronder pagina1.html etc. En deze kun je naar elkaar toelinken dmv een menubar met een link a href
Tot nu toe heb ik bij php/mysql internetsites niet gelezen waar echt goed uitgelegd wordt hoe het ook in de praktijk gebracht kan worden zoals bij html/css.
Bij php/mysql voelt het als losse stukjes theorie leren, waar je daarna aan je lot wordt overgelaten. Ik zie veelal dingen in php scripgs die nooit in de uitleg stonden, welke ik zag: zoals verschillende php bestanden waaronder functions.php, include.php en verschillende mappen. Dit uiteindelijk resulteert tot een geheel website. Maar wat je er allemaal in kan zetten en waarvoor die pagina's en mappen creërt is mij een ?.
Hetzelfde geldt voor een php script met het mapje 'install' welke je dus automatisch kan laten installeren.
Heb jij nog andere boeken welke jij mij adviseert voor andere programmeertalen? Misschien php en mysql?quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:01 schreef esv7 het volgende:
[..]
Ja dit heb ik al gezegd, als jij al jouw kennis uit losse tutorials en StackOverflow haalt leer je niet de basis. Die basis heb je nodig om zelf goed te kunnen programmeren. Als je dat html/css boek heb uitgelezen en daarna javascript the definitive guide leest weet ik zeker dat je heel veel dingen kan maken. En in dat boek word uitgleed hoe je de informatie uit het html/css boek gebruikt met de informatie uit het javascript boek.
Je hebt de basis dus geleerd. Ik zou nu niet meteen induiken in php en sql, maar juist je basis leren beheersen zodat je het helemaal uit je mouw kan schudden. Ervaring op doen met (zonodig) fictieve websites te ontwerpen waarbij je problemen tegenkomt die je dán weer leert oplossen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:59 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Gelezen tot blz 150-200 ergens. Nja tot het moment wanneer ik bij CSS belandde.
Goed boek daar niet van, maar stel ik ken html en css, en dan? Worden in andere boeken (php/mysql etc als onderwerpen) dan nog uitgelegd hoe je die met html en css kan combineren etc etc..
Zelf heb ik deze:quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:08 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Heb jij nog andere boeken welke jij mij adviseert voor andere programmeertalen? Misschien php en mysql?
toevallig heb ik deze ook thuis liggenquote:Op woensdag 15 januari 2014 12:50 schreef esv7 het volgende:
[..]
Zelf heb ik deze: [ afbeelding ].
Erg tevreden mee en legt javascript goed en volledig uit vanaf de absolute basis.
Kijk wel of je de laatste versie tweedehands kan krijgen.
Heb je ondertussen zelf al iets geprobeerd?quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:54 schreef Kraan-Water het volgende:
beide overigens niet eens ingekeken.
In dat boek staat een gedeelte wat Jquery uitlegt als ik mij dit goed herinner, persoonlijk zou ik het html en css boek uitlezen en dan daaraan beginnen.Het is ook niet zo dat als je begint in een boek dat je deze gelijk uit moet lezen. Je onthoud het het beste als je met iets wat je leert gelijk gaat experimenteren, en dingen gaat proberen die niet in het boek staan.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:54 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
toevallig heb ik deze ook thuis liggen
JavaScript: The Definitive Guide, 6th Edition
Evenals een handboek over Qeury van Microsoft uit 1994. Weet niet of het té oud is.. Geen Jquery maar Query. Weet niet of het hetzelfde zijn.
beide overigens niet eens ingekeken.
Wat kun je met dat boek Query? Ik weet wel waar html, css, php en mysql voor dienen, maar query niet?quote:Op woensdag 15 januari 2014 13:58 schreef esv7 het volgende:
[..]
In dat boek staat een gedeelte wat Jquery uitlegt als ik mij dit goed herinner, persoonlijk zou ik het html en css boek uitlezen en dan daaraan beginnen.Het is ook niet zo dat als je begint in een boek dat je deze gelijk uit moet lezen. Je onthoud het het beste als je met iets wat je leert gelijk gaat experimenteren, en dingen gaat proberen die niet in het boek staan.
Een query is een vraag/opdracht, doorgaans voor een database zoals MySQL.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:51 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Wat kun je met dat boek Query? Ik weet wel waar html, css, php en mysql voor dienen, maar query niet?
Html is voor tekstinvoer en tekstopmaak
css is voor het opmaak van de webpagina en dus stijlgeving
php is voor de functies voor de site
mysql is het brein van de site waar alle informatie opgeslagen wordt, zodat er bijv. Niet na elke uitlogsessie een nieuw acc gemaakt hoeft te worden, maar je met je geregistreerde acc weer kunt inloggen.
javascript is denk ik hetzelfde als php, alleen een andere taal?
Dat is wat ik denk althans tot dusverre
Ik zal niet de volledige inhoudsopgave overtypen, maar dit zijn de hoofdstukken (paragrafen laat ik dus buiten beschouwing, anders duurt het langer, want ik typ op mijn mobiel):quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:55 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Een query is een vraag/opdracht, doorgaans voor een database zoals MySQL.
Dus ik vermoed dat dat boek over (MS)SQL gaat.
Er zitten wat verschillen in functionaliteit tussen de verschillende database-systemen zoals MySQL, MSSQL, Oracle, SQLite enz, maar over het algemeen is de werkwijze en structuur het zelfde. Dus van dat boek zou je een aardig beeld kunnen krijgen van hoe databases werken en hoe je een query op moet stellen, maar dan moet je als je aan de slag gaat met een andere DB opletten dat je volgens de regels van dat systeem werkt.
Jquery is een bibliotheek met gemaakte functies voor javascript, vooral voor interactieve content te maken.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:51 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Wat kun je met dat boek Query? Ik weet wel waar html, css, php en mysql voor dienen, maar query niet?
mysql is het brein van de site waar alle informatie opgeslagen wordt, zodat er bijv. Niet na elke uitlogsessie een nieuw acc gemaakt hoeft te worden, maar je met je geregistreerde acc weer kunt inloggen.
1 2 3 | $('.test').click(function() { alert("Test"); }); |
javascript tenzij dat veranderd is, is clientsided kun je terug zien bij bron weergeven.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:51 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat dat boek is gericht op een database-omgeving, daar heb je niet erg veel aan na 20 jaarquote:Op woensdag 15 januari 2014 15:05 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik zal niet de volledige inhoudsopgave overtypen, maar dit zijn de hoofdstukken (paragrafen laat ik dus buiten beschouwing, anders duurt het langer, want ik typ op mijn mobiel):
Hoofdstukken:
inleiding tot Microsoft Query
Aan de slag met Query's
De presentatie van gegevens in het gegevenvenster aanpassen
Werken met gegevens
De gewenste records ophalen
Berekeningen uitvoeringen op gegevens
Query's over meerdere tabellen opstellen
Tabellen maken en verwijderen
Werken met Sql (sql hetzelfde als mysql?) Nee, MySQL is een variant van SQL.
DDE gebruiken met Microsoft Query
En twee bijlagen tenslotte:
Bijlage A : voorbedldgegevens uit noordenwind b.v.
bijlage b: ODBC-stuurprogramma's: vereisten, installatie en gevevensbronnen toevoegen.
Je hebt ook serverside JS (node.js), maar dat is een ander verhaal.quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:05 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
javascript tenzij dat veranderd is, is clientsided kun je terug zien bij bron weergeven.
php is weer serversided. zie je niks van terug bij het weergeven van bron.
Gewoon doen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 16:38 schreef Kraan-Water het volgende:
Ik heb een aantal boeken bekeken, waaronder die van Jon Ducket (HTML&CSS), maar het is zo veel......
Ik leer liever in de praktijk... Ik kan echt geen 800 bladzijden leren, op mijn studie na.....
Iemand tips?
Ik heb gepoogd om boeken te lezen, maar dat is heel lastig, aangezien ik steeds moet studeren..
Nee klopt. Ik wil gewoon teveel. Ik kwam een prodigy programmer van 14jr oud tegen op youtube. Stiekem ben ik dan jaloers..quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:48 schreef esv7 het volgende:
Al eerder gezegd dat je niet alles gelijk uit hoeft te lezen:).
Geen enkele tutorial of cursus omvat alles. Daar is het te veel voor.quote:Op maandag 20 januari 2014 16:48 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Nee klopt. Ik wil gewoon teveel. Ik kwam een prodigy programmer van 14jr oud tegen op youtube. Stiekem ben ik dan jaloers..
Ik las even het hele topic door en zie verschillende adviezen en heb ook alle filmpjes gedownload van tuts+ en thenewboston en ook gegoogled naar beste leermiddelen waar dan weer boeken uitrolden...
ik zoek naar de gemiddeld beste leermiddelen... bij elk leermiddel heb ik het gevoel dat ik stof mis.
Ik heb al exact een idee wat ik in elkaar wil gaan zetten, maar weet niet waar ik moet beginnen. Jij zegt dus..: gewoon opzoeken de dingen die je wilt verwerken?quote:Op maandag 20 januari 2014 17:03 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Geen enkele tutorial of cursus omvat alles. Daar is het te veel voor.
Het belangrijkste is dat je logisch leert denken, problemen leert op te lossen en leert googelen.
Dan ga je aan de slag met een klein projectje en leer je gaandeweg de dingen die je voor dat project nodig hebt. Zo leer je beetje bij beetje wat je nodig hebt en krijg je een goed begrip van hoe je een website of programma in elkaar zet.
Als je een globaal idee hebt hoe dingen werken (dus niet wat de specifieke codes/functies zijn) pak je een editor (Notepad++ bijvoorbeeld), open je google en ga je stap voor stap te werk.quote:Op maandag 20 januari 2014 17:31 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik heb al exact een idee wat ik in elkaar wil gaan zetten, maar weet niet waar ik moet beginnen. Jij zegt dus..: gewoon opzoeken de dingen die je wilt verwerken?
Ikzelf begin altijd met het programmeer gedeelte van een website. Dit omdat de opmaak voor mij een hel is dat ik het zo lang mogelijk uitstel.quote:Op maandag 20 januari 2014 17:40 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Als je een globaal idee hebt hoe dingen werken (dus niet wat de specifieke codes/functies zijn) pak je een editor (Notepad++ bijvoorbeeld), open je google en ga je stap voor stap te werk.
Je kan het voor jezelf makkelijk maken door eerst op papier heel simpel je project te verdelen:
- Ontwerp van de website
- HTML-structuur
- CSS-opmaak
- evt. scripting
Als je je aan zo'n verdeling houdt is het (voor mij iig) een stuk gemakkelijker om gefocust te blijven bij relatief kleine en simpele 'deelproblemen'. Als je dan dingen gedaan hebt kan je ze afvinken, dat werkt motiverend om verder te gaan.
Het ging mij meer om het leren programmeren/scripten als je van praktisch 0 moet beginnenquote:Op maandag 20 januari 2014 18:58 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ikzelf begin altijd met het programmeer gedeelte van een website. Dit omdat de opmaak voor mij een hel is dat ik het zo lang mogelijk uitstel.
Je zult op de volgende manier moeten gaan nadenken.
Wat is de functie van mijn website? (bijvoorbeeld een blog)
Hoeveel verschillende pagina's heeft mijn website? ( Home, Blogs, Archief, Contact )
Wat voor functionaliteiten heb ik nodig? (Database connectie, template systeem, Login, CRUD systeem)
Als je die dingen weet kun je het project opdelen in stukken.
Voor mij is dit heel duidelijk wat hier moet gebeuren, maar voor een beginner waarschijnlijk niet.
(sommige dingen zijn alternatieven voor te vinden online, maar voor nu maak het zelf)
Dit zijn de classes die je kunt maken:
Blog (laat je CRUD dingen doen)
User (inloggen uitloggen + CRUD )
Template ( toont en parsed je templates)
Database ( Voor nu alle queries die je zult gebruiken, gebruik hiervoor PDO)
Router ( stuurt de pagina naar de goede controller aan de hand van de URL )
Controller ( Dit zal een bijna lege classe worden aangezien je controllers hierop extend )
Controllers ( zie dit als je aparte pagina's, waarin elke method een actie is)
Zoals je ziet heb je nu een beetje een overzicht van je project. Nu kun je per onderdeel er verder in duiken, maar daar heb ik zelf geen zin in xD
Beter gelijk beginnen ermeequote:Op maandag 20 januari 2014 19:01 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Het ging mij meer om het leren programmeren/scripten als je van praktisch 0 moet beginnen
Dan is beginnen met classes, databases en routering wel aan de pittige kant
Jouw hersenen werken al op de juiste manier, je onderschat denk ik hoe overweldigend de materie kan zijn voor 'nieuwkomers'. Het vergt een hele andere manier van denken en visualiseren, dat moet je leren.quote:Op maandag 20 januari 2014 19:03 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Beter gelijk beginnen ermeeScheelt weer een overstap maken in je hersenen later
Ik leerde op een fiets zonder zijwieltjes (vond mijn oma een goed idee), ik was ook meteen het eerste kind dat meeste tanden al had gewisseld de volgende dagquote:Op maandag 20 januari 2014 19:05 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Jouw hersenen werken al op de juiste manier, je onderschat denk ik hoe overweldigend de materie kan zijn voor 'nieuwkomers'. Het vergt een hele andere manier van denken en visualiseren, dat moet je leren.
Je zet een kind ook niet gelijk op een racefiets tochEerst zijwieltjes en dikke banden, de rest komt wel als je de basis te pakken hebt.
Niet te moeilijk voor programmeurs nee, maar ik gok zo dat TS een waas voor z'n ogen krijgt van dat lijstjequote:Op maandag 20 januari 2014 19:08 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik leerde op een fiets zonder zijwieltjes (vond mijn oma een goed idee), ik was ook meteen het eerste kind dat meeste tanden al had gewisseld de volgende dag![]()
Ik snap je punt inderdaad, maar mijn uitleg was toch niet al te moeilijk? Gewoon beginnen met je project opdelen in steeds kleinere stukjes. De materie komt vanzelf als hij hiermee bezig gaat. Daarom is het handig om een klein stukje te pakken (Blog classe bijv) en daarmee te beginnen.
Het was ook een voorbeeldquote:Op maandag 20 januari 2014 19:13 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Niet te moeilijk voor programmeurs nee, maar ik gok zo dat TS een waas voor z'n ogen krijgt van dat lijstje![]()
Dat opdelen is inderdaad een goede manier om het overzichtelijk en 'bereikbaar' te houden, maar een eerste projectje in de digitale wereld zou wat minder complex moeten zijn denk ik. Eerst de semantiek van een computer leren kennen, anders loop je vast op de basisdingen terwijl je met mooie classes en objecten aan het kloten bent.
Ik kreeg inderdaad een waas voor mijn ogen! Ik heb echt groot respect voor jullie dat jullie dit snappen en beheersen.quote:Op maandag 20 januari 2014 19:13 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Niet te moeilijk voor programmeurs nee, maar ik gok zo dat TS een waas voor z'n ogen krijgt van dat lijstje![]()
Dat opdelen is inderdaad een goede manier om het overzichtelijk en 'bereikbaar' te houden, maar een eerste projectje in de digitale wereld zou wat minder complex moeten zijn denk ik. Eerst de semantiek van een computer leren kennen, anders loop je vast op de basisdingen terwijl je met mooie classes en objecten aan het kloten bent.
Je hebt grotendeels gelijk, al kun je php best snel leren als je er aanleg voor hebt. Maar om alles goed te kunnen ben je jaren bezig.quote:Op woensdag 22 januari 2014 12:26 schreef illusions het volgende:
Pff, vanaf scratch dit allemaal nog gaan leren. Zelfs als je 19 bent, is dat alsnog een beetje laat. Om een website te maken zoals je beschrijft (een filmrecensie-site met informatie die je van IMDb vist) heb je toch wel een hoop ervaring nodig om het überhaupt te maken, laat staan stabiel draaien en fraai vormgeven.
Wat je allemaal uitstekend moet beheersen om een dergelijke site te maken:
- HTML5
- CSS
- JS en jQuery
- PHP
- MySQL (om je data in op te slaan)
- XML (om de data van IMDb te halen en parsen)
Daarnaast ga je in PHP diverse libraries nodig hebben waar je mee moet kunnen werken, bijv. om XML te parsen, en eventueel een library voor je SQL opdrachten, of gewoon PHP's interne functies gebruiken.
Natuurlijk kun je wel wát maken, maar voordat je aan de slag kunt als professioneel webdeveloper ben je echt wel een jaar of 5 verder, en dan heb ik het niet over een HBO opleiding want ik heb het idee dat je daar pas echt je tijd verdoet, in je eentje ga je veel sneller.
En nu heb ik het nog niet eens over je ontwerp gehad, noch zoekmachine optimalisatie, want weet je hoe je HTML moet gebruiken en je website moet indelen en vullen zodat zoekmachines je aardig gaan vinden? Kan je een eigen ontwerp maken met PhotoShop, dit vervolgens slicen en in een HTML/CSS layout gooien, of ga je akkoord met een layout die misschien nog 100 anderen gebruiken?
Overigens gebruiken enorm veel mensen WordPress, eigen CMS schrijven voor elk wissewasje is onzin. Nadat je PHP onder de knie hebt, kun je misschien het beste je in WordPress verdiepen. Templates, en daarna custom post types en andere aanpassingen.
Aanleg en het leuk vinden zijn ook belangrijke factoren. Als jij het leuk vind om te programmeren en dit een of meer uurtjes per dag doet, zal je veel sneller vooruit gaan dan iemand die het enkel doet om later een leuk salaris te krijgen(of andere redenen). En er zijn wel meer mensen die pas op veel latere leeftijd beginnen en nog erg veel bereiken. Maar om ooit goed te worden en leuke dingen te gaan maken moet je wel ooit eens beginnenquote:Op woensdag 22 januari 2014 19:53 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Je hebt grotendeels gelijk, al kun je php best snel leren als je er aanleg voor hebt. Maar om alles goed te kunnen ben je jaren bezig.
Ik ken daarom ook niemand die programmeert en het niet leuk vindquote:Op woensdag 22 januari 2014 21:09 schreef esv7 het volgende:
[..]
Aanleg en het leuk vinden zijn ook belangrijke factoren. Als jij het leuk vind om te programmeren en dit een of meer uurtjes per dag doet, zal je veel sneller vooruit gaan dan iemand die het enkel doet om later een leuk salaris te krijgen(of andere redenen). En er zijn wel meer mensen die pas op veel latere leeftijd beginnen en nog erg veel bereiken. Maar om ooit goed te worden en leuke dingen te gaan maken moet je wel ooit eens beginnen.
Ligt helemaal aan de aanleg die je hebt. Als ik het me ma moet leren ben ik 10 jaar bezig. Maar binnen 6 maanden de taal onder de knie hebben? Nee kans is heel erg klein.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:32 schreef Kraan-Water het volgende:
Verloren hoop dan maar als ik zo lees wat totalvamp schreef..?
Ik vind het leuk! En wil het leren. Maar ik wil niet langer dan 6mnd bezig zijn om html, css, javascript, php , mysql en ajax onder de knie te hebbeb
Het is volstrekt onmogelijk om dit allemaal goed in de vingers te hebben binnen 6 maanden als je geen programmeerervaring hebt.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:32 schreef Kraan-Water het volgende:
Ik vind het leuk! En wil het leren. Maar ik wil niet langer dan 6mnd bezig zijn om html, css, javascript, php , mysql en ajax onder de knie te hebbeb
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:32 schreef Kraan-Water het volgende:
Verloren hoop dan maar als ik zo lees wat totalvamp schreef..?
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 08:05 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ligt helemaal aan de aanleg die je hebt. Als ik het me ma moet leren ben ik 10 jaar bezig. Maar binnen 6 maanden de taal onder de knie hebben? Nee kans is heel erg klein.
Ik sluit me bij hen aan, 6 maanden is echt heel erg kort.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 08:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is volstrekt onmogelijk om dit allemaal goed in de vingers te hebben binnen 6 maanden als je geen programmeerervaring hebt.
Geld voor een hoop dingen. Php veranderd ook met de updates (zeker de laatste paar)quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:22 schreef Convergence het volgende:
En bij web design kun je nooit echt stellen dat je helemaal bent uitgeleerd omdat de techniek en SEO enzo erg snel veranderen.
Ik heb inderdaad oprecht veel interesse erin en het liefst zou ik ze allemaal willen leren. Maar ik word er teleurgesteld om als ik zo lees dat het jaren kan duren om fatsoenlijk een taal te kunnen beheersen... Ik heb een aantal dingen waar ik echt heel erg veel plezier in kan hebben en dit is er 1 van en als ik dan zo lees dat het een proces van jaren is dan kan dat mij enorm teleurstellen... aangezien ik daar geen zin in heb eerlijk gezegd. Wat heeft het voor nut om pas op mijn 23e pas html/css, php, javascript, mysql, ajax en evt jquery te kennen (ik ben nu 18).quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:01 schreef Drxx het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik sluit me bij hen aan, 6 maanden is echt heel erg kort.
Maar waarom wil je er niet langer dan 6 maanden over doen? Ik heb je topic doorgelezen, en je lijkt er oprecht veel interesse in te hebben! En als je er ook nog eens je beroep van wil maken... Waarom dan die 6 maanden?
Heb je toevallig ADHD?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:09 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad oprecht veel interesse erin en het liefst zou ik ze allemaal willen leren. Maar ik word er teleurgesteld om als ik zo lees dat het jaren kan duren om fatsoenlijk een taal te kunnen beheersen... Ik heb een aantal dingen waar ik echt heel erg veel plezier in kan hebben en dit is er 1 van en als ik dan zo lees dat het een proces van jaren is dan kan dat mij enorm teleurstellen... aangezien ik daar geen zin in heb eerlijk gezegd. Wat heeft het voor nut om pas op mijn 23e pas html/css, php, javascript, mysql, ajax en evt jquery te kennen (ik ben nu 18).
Je weet dat de meeste developers pas op hun 25/26e na school beginnen met fulltime developen?quote:Wat heeft het voor nut om pas op mijn 23e pas html/css, php, javascript, mysql, ajax en evt jquery te kennen (ik ben nu 18).
Als je het leuk vindt moet je het gewoon doen. En pas over 5 jaar html, php en javascript kennen? Zolang zal het echt niet duren hoor. In die 5 jaar tijd kun je nog veel meer leren, zoals Java.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:09 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad oprecht veel interesse erin en het liefst zou ik ze allemaal willen leren. Maar ik word er teleurgesteld om als ik zo lees dat het jaren kan duren om fatsoenlijk een taal te kunnen beheersen... Ik heb een aantal dingen waar ik echt heel erg veel plezier in kan hebben en dit is er 1 van en als ik dan zo lees dat het een proces van jaren is dan kan dat mij enorm teleurstellen... aangezien ik daar geen zin in heb eerlijk gezegd. Wat heeft het voor nut om pas op mijn 23e pas html/css, php, javascript, mysql, ajax en evt jquery te kennen (ik ben nu 18).
Dat is ook wel wat overdreven he. Het is niet zo dat je 3 jaar lang geen fuck kunt doen en dan plotsklaps ineens expert bent. Je leert gaandeweg en het is juist heel uitdagend de eerste paar jaar, juist omdat er zoveel te leren valt.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:09 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dit is part-time wat ik van plan ben want ik studeer hiernaast nog en ik wil niet dat ICT mijn fulltime baan wordt.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je weet dat de meeste developers pas op hun 25/26e na school beginnen met fulltime developen?
Omdat je de aandachtsspanne mist om een goede developer te worden.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:11 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Nee totaal niet. Vanwaar deze insinuatie?
Dus je bent het met mij eens dat leeftijd irrelevant is voor je doel.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:12 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dit is part-time wat ik van plan ben want ik studeer hiernaast nog en ik wil niet dat ICT mijn fulltime baan wordt.
Nee zeker niet. Ik heb het ook over echt leren. In de zomervakantie ben ik van plan om er volop tegen aan te gaan qua programeertalen, aangezien ik toch tot op heden tot niet op vakantie ga en met grote kans, helaas , dit jaar ook niet. Ik verwacht echt niet dat ik dan na full-time 3 maanden nog op 10 % zit. Zowat 5 u per dag x 7 dagen x 4 weken x 3 maanden is zowat 420u.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:11 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat is ook wel wat overdreven he. Het is niet zo dat je 3 jaar lang geen fuck kunt doen en dan plotsklaps ineens expert bent. Je leert gaandeweg en het is juist heel uitdagend de eerste paar jaar, juist omdat er zoveel te leren valt.
Ik zal je alvast een tip geven; in die zomervakantie komt er weinig tot niks van je planning terecht. Goed voornemen hoor, daar niet van, maar echt realistisch schat ik het niet.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:14 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Nee zeker niet. Ik heb het ook over echt leren. In de zomervakantie ben ik van plan om er volop tegen aan te gaan qua programeertalen, aangezien ik toch tot op heden tot niet op vakantie ga en met grote kans, helaas , dit jaar ook niet. Ik verwacht echt niet dat ik dan na full-time 3 maanden nog op 10 % zit. Zowat 5 u per dag x 7 dagen x 4 weken x 3 maanden is zowat 420u.
Ik zou zeggen ga het gewoon eens proberen ipv constant spijkers op laag water te zoekenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:14 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Nee zeker niet. Ik heb het ook over echt leren. In de zomervakantie ben ik van plan om er volop tegen aan te gaan qua programeertalen, aangezien ik toch tot op heden tot niet op vakantie ga en met grote kans, helaas , dit jaar ook niet. Ik verwacht echt niet dat ik dan na full-time 3 maanden nog op 10 % zit. Zowat 5 u per dag x 7 dagen x 4 weken x 3 maanden is zowat 420u.
Zoals Scorpie zegt, je leeftijd maakt echt niets uit. En al helemaal niet als je het voor jezelf (bedrijfje?) wil doen. Ik ben zelf nog een stuk ouder dan jou en nog lerende, en ik ben zeker niet de enige.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:12 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dit is part-time wat ik van plan ben want ik studeer hiernaast nog en ik wil niet dat ICT mijn fulltime baan wordt.
Dit is echt het allerbelangrijkste.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:18 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik zou zeggen ga het gewoon eens proberen ipv constant spijkers op laag water te zoeken
In de tijd die je hier aan dit topic besteed hebt, had je al behoorlijk wat scripts kunnen maken.
Ik ben inderdaad veel aan het analyseren ik wil te veel..quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:51 schreef Drxx het volgende:
Ik merk trouwens op dat je het vaak over SQL hebt, maar SQL is helemaal niet zo moeilijk en heb je snel door (hoewel ik Stored Procedures echt kut vind). Objectgeoriënteerd programmeren zal de echte uitdaging vormen.
MySQL is trouwens gewoon een systeem, zo heb je bijv. ook PostgreSQL en nog heel veel anderen. Qua SQL-taal/dialect verschillen de verschillende applicaties niet zo heel veel van elkaar. Basis blijft vrijwel hetzelfde.
Wellicht is het slim om met PostgreSQL te beginnen, zij hebben geweldige documentatie wat je ongetwijfeld zal helpen, en van daaruit kun je altijd nog de switch maken naar MySQL als je wil.
[..]
Zoals Scorpie zegt, je leeftijd maakt echt niets uit. En al helemaal niet als je het voor jezelf (bedrijfje?) wil doen. Ik ben zelf nog een stuk ouder dan jou en nog lerende, en ik ben zeker niet de enige.
[..]
Dit is echt het allerbelangrijkste.
Neem maar van mij aan: Ik heb ook te vaak lopen uitstellen, te veel analyseren, zag altijd beren op de weg. Hierdoor heb ik zelf een gigantische achterstand opgelopen toen ik uiteindelijk aan een informatica-opleiding* begon. Minstens 5(!) jaar lang, en ondertussen meerdere studies afgekapt, heb ik zitten piekeren hoe ik het moest aanpakken, en of het wel zou lukken of niet, of ik het wel kan of niet... Verschrikkelijk dom en heel, heel, heel veel spijt achteraf![]()
De tijd dat je zit te denken en piekeren, kun je veel beter gebruiken door gewoon te doen. Iedereen, zelfs de allerbeste ter wereld, hebben het vak geleerd door te doen.
Je hoeft ook helemaal niet een hele zomer non-stop aan te gaan zitten als je daar geen zin in hebt. Als je er maar wat tijd aan wil besteden gedurende de jaren, dan kun je na je huidige studie al heel wat leuks makenEn als je het echt leuk vindt, kun je er toch ook gewoon een hobby van maken? Waarom niet? Uiteindelijk word je er dan ook goed in, net als alle andere hobby's
*Saillant detail: hiervoor deed ik ook accountancy, maar ik vond dat uiteindelijk tenenkrommend saai en ben overgestaptGeen spijt, wel struggles
Ik denk dat je al 5 dagen bezig bent iets fatsoenlijks qua layout te produceren. Je tijdsindeling is gewoon onrealistisch.quote:Op donderdag 30 januari 2014 01:10 schreef Kraan-Water het volgende:
7 paginas vol en ik ga deze dan rustig nog eens doorkijken. Heb het enorm druk met mijn studie en komende week een tentamenweek en daarna ga ik 5 dagen aan de slag met html en css. Ik wil in die 5 dagen html en css geleerd hebben en geleerd hebben hoe ik een websites design dmv photoshop en deze dan kan converten (coderen) van psd naar html/css.
W3schoola hier goed voor..? Of moet ik een beter alternatief hebben. Eerst wil ik het bovenstaande onder de knie hebben, voordat iknaar JS ga.
En trouwens hoe kun je je design bedenken het best? Ik ben slecht in creativiteit. Ik weet wat voor site ik wil,maar qua layout 0 en kan ook niks bedenken..
Waarom stel je jezelf dit soort onmogelijke doelen? Waarom begin je niet gewoon en zie je wel waar het schip strandt?quote:Op donderdag 30 januari 2014 01:10 schreef Kraan-Water het volgende:
7 paginas vol en ik ga deze dan rustig nog eens doorkijken. Heb het enorm druk met mijn studie en komende week een tentamenweek en daarna ga ik 5 dagen aan de slag met html en css. Ik wil in die 5 dagen html en css geleerd hebben en geleerd hebben hoe ik een websites design dmv photoshop en deze dan kan converten (coderen) van psd naar html/css.
W3schoola hier goed voor..? Of moet ik een beter alternatief hebben. Eerst wil ik het bovenstaande onder de knie hebben, voordat iknaar JS ga.
En trouwens hoe kun je je design bedenken het best? Ik ben slecht in creativiteit. Ik weet wat voor site ik wil,maar qua layout 0 en kan ook niks bedenken..
quote:Op donderdag 30 januari 2014 01:10 schreef Kraan-Water het volgende:
Te makkelijkquote:Op donderdag 30 januari 2014 09:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom stel je jezelf dit soort onmogelijke doelen? Waarom begin je niet gewoon en zie je wel waar het schip script strandt?
Hoe bedoel je?quote:Op donderdag 30 januari 2014 09:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom stel je jezelf dit soort onmogelijke doelen? Waarom begin je niet gewoon en zie je wel waar het schip strandt?
Layout produceren bedoel je met het idee vormen? Zonder uberhaupt iets gedaan te hebben met html en css?quote:Op donderdag 30 januari 2014 03:51 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik denk dat je al 5 dagen bezig bent iets fatsoenlijks qua layout te produceren. Je tijdsindeling is gewoon onrealistisch.
Daarnaast als layouts je niet liggen, ben je hier stukken langer mee bezig om te leren.
Je moet ook Photoshop leren gebruiken, of dingen maken in CSS3.quote:Op donderdag 30 januari 2014 09:53 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Layout produceren bedoel je met het idee vormen? Zonder uberhaupt iets gedaan te hebben met html en css?
jullie doen alsof het onmogelijk is.quote:Op donderdag 30 januari 2014 11:18 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Je moet ook Photoshop leren gebruiken, of dingen maken in CSS3.
Hoe lang denk je erover te doen Photoshop te leren en een fatsoenlijke layout te produceren?
Dan bedoel ik niet de standaard bedrijfssite. Je moet met een hele hoop dingen rekening houden van te voren.
Wij weten dat het onmogelijk is, omdat wij wel de kennis hebben. Beter worden komt met een hoop ervaring. Met 1 goede layout ben je zo al een week bezig. En dit is met ervaring.quote:Op donderdag 30 januari 2014 11:56 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
jullie doen alsof het onmogelijk is.
Waarom moet je opeens van jezelf in 5 dagen HTML en CSS leren (wat volstrekt onmogelijk is)? Bedenk gewoon een project en ga het stap voor stap realiseren. Lees wat dingen, bouw iets, lees wat meer, bouw weer een stukje. Dan ben je de komende weken wel zoet en leer je onderweg een heleboel.quote:
dit dus,quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom moet je opeens van jezelf in 5 dagen HTML en CSS leren (wat volstrekt onmogelijk is)? Bedenk gewoon een project en ga het stap voor stap realiseren. Lees wat dingen, bouw iets, lees wat meer, bouw weer een stukje. Dan ben je de komende weken wel zoet en leer je onderweg een heleboel.
Beste vriend, ik ben nu zo'n 6,5 jaar aan het werk en maak websites en webapplicaties en doe grotendeels Frontend (de laatste 3 jaar uitsluitend) en ik kan je vertellen dat je in 5 dagen geen HTML/css leert. Hooguit de basis.quote:Op donderdag 30 januari 2014 11:56 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dat is het dan ook. Wij hebben hier met zijn allen gezamelijk meer ervaring dan jij ooit zal krijgen in je leven hiermee.quote:Op donderdag 30 januari 2014 11:56 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Je weet na 5 dagen misschien een beetje welke HTML-elementen bestaan en waar ze voor zijn, je snapt een beetje hoe selectors werken (waarschijnlijk verkeerd) en je kent wat CSS-properties.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:05 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Beste vriend, ik ben nu zo'n 6,5 jaar aan het werk en maak websites en webapplicaties en doe grotendeels Frontend (de laatste 3 jaar uitsluitend) en ik kan je vertellen dat je in 5 dagen geen HTML/css leert. Hooguit de basis.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:08 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Wij weten dat het onmogelijk is, omdat wij wel de kennis hebben. Beter worden komt met een hoop ervaring. Met 1 goede layout ben je zo al een week bezig. En dit is met ervaring.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom moet je opeens van jezelf in 5 dagen HTML en CSS leren (wat volstrekt onmogelijk is)? Bedenk gewoon een project en ga het stap voor stap realiseren. Lees wat dingen, bouw iets, lees wat meer, bouw weer een stukje. Dan ben je de komende weken wel zoet en leer je onderweg een heleboel.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:04 schreef kovenant het volgende:
[..]
dit dus,
en als je alles dan hebt gemaakt spelederwijd komt nog het belangrijkste.
alles deleten en opnieuw maken.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:05 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Beste vriend, ik ben nu zo'n 6,5 jaar aan het werk en maak websites en webapplicaties en doe grotendeels Frontend (de laatste 3 jaar uitsluitend) en ik kan je vertellen dat je in 5 dagen geen HTML/css leert. Hooguit de basis.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:05 schreef Catch22- het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is het dan ook. Wij hebben hier met zijn allen gezamelijk meer ervaring dan jij ooit zal krijgen in je leven hiermee.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je weet na 5 dagen misschien een beetje welke HTML-elementen bestaan en waar ze voor zijn, je snapt een beetje hoe selectors werken (waarschijnlijk verkeerd) en je kent wat CSS-properties.
Dat is een begin, maar absoluut nog niet de benodigde basis om daadwerkelijk een layout om te kunnen zetten naar een fatsoenlijk website.
De afgelopen posts van mij waren relatief veel bullshit als ik het zo achteraf lees. Ik had even een drukke periode waarin ik té veel in één keer wou, wat vrijwel onmogelijk is.. Bijvoorbeeld het leren van talen in 5 dagen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:03 schreef house_is_a_feeling het volgende:
In plaats van vol ongeloof hier te reageren op de adviezen kon je ook al beginnen aan het leren van de talen. Dan zou je er zelf achter komen dat dit niet iets is wat je met een week klaarspeelt.
Ja, dat is Web development en Android Apps ontwikkelen. Alleen vind het best lastig om de talen te vinden die hierbij benodigd zijn en daarop dan te kijken waar ik moet beginnen en welke ik vervolgens moet leren. Enige wat ik weet is dat HTML/CSS essentieel zijn als markup language voor webdevelopment en daar zal ik vandaag mee aan de slag gaan.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 11:28 schreef Catch22- het volgende:
Je moet zelf bepalen wat je wil. Als je graag met het web bezig wilt, zou ik gewoon beginnen met HTML en CSS. Of je bouwt zelf iets op met behulp van een boilerplate, of gewoon vanaf de basis. Kijk wat voor elementen er zijn en hoe je ze kan opmaken. Zie ook deze reeks : Topicreeks: HTML, CSS, JS voor dummies
Meen je dat!? Dat wist ik echt niet.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 11:56 schreef Catch22- het volgende:
Zal ik je eens vertellen hoeveel boeken ik over HTML, CSS, JS en C# heb gelezen?
0.
gewoon doen. Als je vastloopt googlen en schroom niet om eens een artikel over een onderwerp te lezen. Het is een praktijkvak, geen theorievak.
Goed plan, ga je die allemaal lezen in 5 dagen?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 11:51 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja, dat is Web development en Android Apps ontwikkelen. Alleen vind het best lastig om de talen te vinden die hierbij benodigd zijn en daarop dan te kijken waar ik moet beginnen en welke ik vervolgens moet leren. Enige wat ik weet is dat HTML/CSS essentieel zijn als markup language voor webdevelopment en daar zal ik vandaag mee aan de slag gaan.
De volgende boeken bezit ik op pdf:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarom zou dat niet kunnen? Ik denk dat 95% van de (web) developers op die manier werkt.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:00 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Meen je dat!? Dat wist ik echt niet.Alleen hoe spring je dan in het diepe? Heb je al een plan als je iets gaat maken of doe je maar gewoon wat? En hoe zoek je iets op? Zoek je dan losse scripts op en plak je die dan aan elkaar?
En leer je dan niet alleen maar losse deeltjes van een heel groot geheel van talen zoals c#?
Ik bedoel jij kan dan bijvoorbeeld geen beroep uitoefenen als web developer of als zzp'er aan de slag of wel?
Want stel nou dat je een webdevelopment bedrijf hebt als zzp'er.. Hoe ga je dan te werk als jou een opdracht gegeven zou worden? Want je kent alleen maar losse deeltjes wat je voor je eigen werk hebt gebruikt?
Haahahahahahaquote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:04 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Goed plan, ga je die allemaal lezen in 5 dagen?
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? Ik denk dat 95% van de (web) developers op die manier werkt.
Hoe ben je begonnen? Tikte je dan gewoon op google ''how to make websites'' of wat? Als nieuweling toendertijd had je denk ik ook geen flauw benul.Dus dan zat je eigenlijk in hetzelfde schuitje als ik.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:17 schreef Catch22- het volgende:
Ik typ nu ook 95% uit mijn hoofd (de rest zoek ik op en werk ik zelf uit, dus geen copy paste), maar dat doe je niet als je leert.
gewoon beginnen. En als je wil weten hoe je iets doet dat in google zoeken. In het begin veel kopieren en plakken.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:17 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Hoe ben je begonnen? Tikte je dan gewoon op google ''how to make websites'' of wat? Als nieuweling toendertijd had je denk ik ook geen flauw benul.Dus dan zat je eigenlijk in hetzelfde schuitje als ik.
Aha thank you. Je leerde de talen in principe door elkaar dus? En je maakte en ontwikkelde je eigen website design (templates/themes) ? Je kopieert/kopieerde geen templates die gratis te downloaden waren op internet? En gebruik jij ook wel eens UI kits of Web design kits? En ontwikkel je je website designs eerst via photoshop of ga je direct aan de slag?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:19 schreef Catch22- het volgende:
[..]
gewoon beginnen. En als je wil weten hoe je iets doet dat in google zoeken. In het begin veel kopieren en plakken.
O, pak wel snel een artikel over debuggen mee, scheelt een hoop ergernis
Ik design helemaal niets zelf. Ik ben developer; geen designer.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:21 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Aha thank you. Je leerde de talen in principe door elkaar dus? En je maakte en ontwikkelde je eigen website design (templates/themes) ? Je kopieert/kopieerde geen templates die gratis te downloaden waren op internet? En gebruik jij ook wel eens UI kits of Web design kits? En ontwikkel je je website designs eerst via photoshop of ga je direct aan de slag?
Excuus voor het overvallen met enorm veel, voor jou onzinnige, vragen.
Godsamme zeg.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:21 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Aha thank you. Je leerde de talen in principe door elkaar dus? En je maakte en ontwikkelde je eigen website design (templates/themes) ? Je kopieert/kopieerde geen templates die gratis te downloaden waren op internet? En gebruik jij ook wel eens UI kits of Web design kits? En ontwikkel je je website designs eerst via photoshop of ga je direct aan de slag?
Excuus voor het overvallen met enorm veel, voor jou onzinnige, vragen.
Oww.. Webapplicaties? Waaraan kan ik denken? Gewoon een website bouwen door middel van de eisen van je opdrachtgever en de gegeven design? Is dit laatste meestal in psd of gewoon html/css?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:23 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ik design helemaal niets zelf. Ik ben developer; geen designer.
Nooit templates gebruikt, of standaarden CMS'en.
Ik bouw webapplicaties en heel soms een website; maar die bouw ik van scratch adhv een design van een designer.
Ga ik doen.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:24 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Godsamme zeg.
GA NOU GEWOON WAT MAKEN.
Klantbeheersystemen bijv.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:24 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Oww.. Webapplicaties? Waaraan kan ik denken? Gewoon een website bouwen door middel van de eisen van je opdrachtgever en de gegeven design? Is dit laatste meestal in psd of gewoon html/css?
Ik moet toch beginnen met een design van de website die ik wil?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:46 schreef Modus het volgende:
Ik weet niet maar volgens mij wil je veel te veel tegelijk.
Nee. Je moet beginnen met leren wat HTML en CSS is en wat je ermee kan.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:47 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik moet toch beginnen met een design van de website die ik wil?
Dat kan heel makkelijk in 3 eenvoudige stappen:quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:34 schreef Kraan-Water het volgende:
Ik heb tenslotte nog een resterende vraag:
Stel ik heb een UI kit of een web design kit gedownload in PSD hoe breng ik deze in html/css of iig in code, aangezien ik de bestanden die van de psd zijn niet heb op mijn pc, maar alleen het psd bestand. De losse bestandjes van wat er in de PSD zit, heb ik namelijk nietAlthans die worden nooit toegevoegd als download..
Jij zei dat ik het in de praktijk moest gaan leren.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:51 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Nee. Je moet beginnen met leren wat HTML en CSS is en wat je ermee kan.
Wat je nodig hebt om een webpagina mee te maken, je design maak je eerst in simpele html en css.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:54 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Jij zei dat ik het in de praktijk moest gaan leren.
HTML is voor de tekstopmaak en CSS is voor de styling en vormgeving.
Nou, ik wens je veel success.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:54 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Jij zei dat ik het in de praktijk moest gaan leren.
HTML is voor de tekstopmaak en CSS is voor de styling en vormgeving.
TS, begin alsjeblieft met stap 1.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:52 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat kan heel makkelijk in 3 eenvoudige stappen:
1) Hou op met beren op de weg zoeken
2) Open je tekst-editor
3) Begin met typen.
Zo'n design copy/paste je niet even op je website. Zo'n overzicht van onderdelen is een manier waarop een designer kan laten zien hoe deze er op de te ontwikkelen site uit komen te zien. Als ontwikkelaar kijk je daar na en dan bouw je dat na in je code.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:43 schreef Kraan-Water het volgende:
Een aanvulling op mijn vorige post;
Wat ik bedoel is dit: [ afbeelding ]
Als je bijv die map of video layout kopieert naar je eigen design hoe kun je het dermate instellen dat de video iets anders moet laten zien dan wat er als plaatje daar staat... Dat je zeg maar al die al vastgeplakte dingen veranderd. Dus die videolayout ook echt bruikbaar wordt die playbutton etc. en die buffer/laadbalk ook in het begin helemaal naar het begin is en niet zo groen in het midden staat, er een video wordt weergegeven ipv een foto met een playbutton..
Dat soort dingen vraag ik mij dus af hoe ik dat dan verander. Ik heb het niet over de tekst enzo en resizing.
1 2 3 4 5 6 7 | <form> <h1>Welcome back!</h1> <input type="text" /> <input type="password" /> <input type="submit" value="Sign in" /> <a href="#">forgot your password?</a> </form> |
Dit begrijp ik dankjewel. Ik vind het alleen lastig om van PSD naar html/css en evt JS over te gaan.. Ik probeer niet eens een al te moeilijk site te maken.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 15:38 schreef BrainOverfloW het volgende:
Je moet het leren van een programmeer taal zien als het leren van een gewone buitenlandse taal. Je leert eerst wat basis woordjes en de basis grammatica en begint op het basis niveau van een toerist die bladerend in een vertaalboekje, probeert een paar broodjes bij de bakker te bestellen. Naar mate je steeds vaker in die taal spreekt hoef je minder op te zoeken, vormen zinstructuren automatisch in je hoofd en kun je een gesprek voeren.
Wat jij probeert te doen is een woordenboek Engels doorlezen en dan denken dat als je dat maar goed genoeg in je hoofd stampt je als Shakespear kunt schrijven.
Begin eens met een lekkere simpele basis tutorial. 30 days to learn HTML & CSS bijvoorbeeld. Korte video's met een mooie basis van wat HTML en CSS precies is, hoe je het schrijft en hoe je het goed met elkaar samen laat werken. Dan typ je met de video mee en zie je langzaam de effecten die je code op je webpagina hebben.
Probeer tussendoor ook zelf eens andere dingen te doen met wat je in de cursus leert. Leef je eigen creativiteit er op uit.
[..]
Zo'n design copy/paste je niet even op je website. Zo'n overzicht van onderdelen is een manier waarop een designer kan laten zien hoe deze er op de te ontwikkelen site uit komen te zien. Als ontwikkelaar kijk je daar na en dan bouw je dat na in je code.
Neem bijvoorbeeld dat inlog formuliertje. Je kijkt wat je daarvoor nodig denkt te hebben aan elementen.
Een formulier ( <form> ), een titel ( <h1> ), een gewoon invoer veld ( <input type="text" ), een wachtwoord veld (<input type="password"> ), een verzendknop (<input type="submit" ) en een link ( <a href=""> ). Daarmee bouw je dan je formulier op.
[ code verwijderd ]
Daarna kun je met css de stijl nabouwen. Geef je het formulier de zelfde kleur grijs, de knop maak je blauw, tekst centreer je etc. Als je dan eens niet weet hoe iets moet, bijvoorbeeld de hoeken mooi rond maken, ga je eens googlen. Het is stijl dus je zoekt op css. De beste uitleg is in het engels dus je googlet eens op "CSS round corner" en dan krijg je genoeg artikelen die je leren over het "border-radius" element. Dus dan kun je daar mee oefenen. En zo leer je steeds een beetje extra.
De hoeveelheid dingen die je op moet zoeken is in het begin groot, maar naar mate je meer code geschreven hebt bouw je je eigen basis aan kennis op en hoef je alleen de dingen die nieuw voor je zijn in een ontwerp maar uit te zoeken. Op het moment dat je alles uit je hoofd kan programmeren is het tijd uitdagendere projecten te zoeken want alle kennis ga je never nooit niet bereiken, dat is voor geen mens te doen.
Laat JS voorlopig even voor wat het is tot je hmtl/css beter onder de knie hebt. De PSD die je uitgekozen hebt is voor een beginner ook wel complex.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 17:25 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dit begrijp ik dankjewel. Ik vind het alleen lastig om van PSD naar html/css en evt JS over te gaan.. Ik probeer niet eens een al te moeilijk site te maken.
Heb je nou uberhaupt al een regel code getypt?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 17:25 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dit begrijp ik dankjewel. Ik vind het alleen lastig om van PSD naar html/css en evt JS over te gaan.. Ik probeer niet eens een al te moeilijk site te maken.
Nee, ik heb tot nu toe allemaal UI kits gedownload en van alles een beetje gekopieerd en geplakt en wat tekst bewerkt en geresized om een naar mijn wens template te maken in photoshop...quote:Op dinsdag 4 februari 2014 19:18 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Heb je nou uberhaupt al een regel code getypt?
En wat wil je dan met die template gaan doen als je hem klaar hebt?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 20:34 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Nee, ik heb tot nu toe allemaal UI kits gedownload en van alles een beetje gekopieerd en geplakt en wat tekst bewerkt en geresized om een naar mijn wens template te maken in photoshop...
200+ reacties in één post samengevat. Puik gedaan.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 20:49 schreef CrashO het volgende:
Dus je wilt eigenlijk een huis bouwen.
Maar hebt nu allemaal plaatjes uit brochures bij elkaar geknipt en plakt, en vraag je af hoe je een hamer moet vasthouden, maar denkt toch wel eventjes een huis in elkaar te zetten.
Vat ik het zo een beetje samen?
Niet alleen voor webdevven. Voor devven in het algemeen wel. Altijd lachen met van die figuren die verwachten dat ze met een uurtje lezen in programmeren voor dummies eventjes BF3 of Facebook nabouwen ofzoquote:Op woensdag 5 februari 2014 00:38 schreef Convergence het volgende:
Voor webdevven moet je autodidactisch zijn aangelegd. TS is dat zo te zien niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2014 00:56:14 ]
John Duckett?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 21:59 schreef esv7 het volgende:
In de tijd van jouw topic heb ik het boek wat ik jou heb aangeraden zelf al uitgelezen![]()
![]()
.
Google bestond nog niet.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:17 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Hoe ben je begonnen? Tikte je dan gewoon op google ''how to make websites'' of wat? Als nieuweling toendertijd had je denk ik ook geen flauw benul.Dus dan zat je eigenlijk in hetzelfde schuitje als ik.
Hier kun je niet mee beginnen. Als je van dit als PSD naar een functionele website wilt, die ook nog alle effecten en controls heeft waar de layout voor is bedoeld, heb je jarenlange ervaring nodig.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:43 schreef Kraan-Water het volgende:
Een aanvulling op mijn vorige post;
Wat ik bedoel is dit: [ afbeelding ]
Als je bijv die map of video layout kopieert naar je eigen design hoe kun je het dermate instellen dat de video iets anders moet laten zien dan wat er als plaatje daar staat... Dat je zeg maar al die al vastgeplakte dingen veranderd. Dus die videolayout ook echt bruikbaar wordt die playbutton etc. en die buffer/laadbalk ook in het begin helemaal naar het begin is en niet zo groen in het midden staat, er een video wordt weergegeven ipv een foto met een playbutton..
Dat soort dingen vraag ik mij dus af hoe ik dat dan verander. Ik heb het niet over de tekst enzo en resizing.
Xampp staat op mijn pc, evenals Filezilla en Dreamweaver.quote:Op woensdag 5 februari 2014 11:59 schreef illusions het volgende:
[..]
Google bestond nog niet.Gewoon zelf beginnen, je kan het beste een bestaand iets pakken, een heel simpel template bijv. en dat gaan aanpassen. Als je dan denkt HTML een beetje onder de knie te hebben, ga je een PHP script installeren en daar zelf aanpassingen op proberen te maken.
Beste installeer je lokaal een webservertje, zoals XAMPP ofzo, daar zit dan gelijk support voor PHP in en een MySQL server, en dan ga je daarmee aan de slag. Of je neemt een goedkoop (of gratis) webhosting account met support voor PHP en minimaal 1 MySQL database. FTP access ga je nodig hebben, shell access (SSH) vind ik ook altijd handig, maar als je nog nooit op een Linux terminal gewerkt hebt, gaat dat je ook nog een tijdje studeerwerk opleveren.
Je zit te klooien met een PSD omdat je er nog niet aan toe bent. Ga eerst maar iets functioneels maken, en focus je helemaal niet op hoe het eruit ziet. Pleur Dreamweaver gelijk weg, en installeer Notepad++ of een andere teksteditor met kleurtjes en syntaxherkenning.quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:18 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Xampp staat op mijn pc, evenals Filezilla en Dreamweaver.
Het probleem is niet dat ik de codes niet snap of dat ik ergens vastloop qua html/css, maar het probleem is 'gebrek '' aan creativiteit. Ik heb echt werkelijk idee wat voor layout ik moet maken etc.. Ik weet wel wat ik wil, maar niet hoe het eruit kan gaan zien.
Daardoor zit ik te klooien met psd.
Waarom is Notepad++ beter? Dreamweaver kun je gebruiken in splitmode waardoor je direct al de codes kunt vinden door te klikken op een deel uit de designmode plus je kunt het resultaat direct zien.quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:20 schreef illusions het volgende:
[..]
Je zit te klooien met een PSD omdat je er nog niet aan toe bent. Ga eerst maar iets functioneels maken, en focus je helemaal niet op hoe het eruit ziet. Pleur Dreamweaver gelijk weg, en installeer Notepad++ of een andere teksteditor met kleurtjes en syntaxherkenning.
Zoals ik al zei, pak iets wat al bestaat, en ga dat aanpassen. Een simpel HTML template bijvoorbeeld, of een PHP script als je denkt eraan toe te zijn. Probeer het in dat geval ten eerste te installeren, alle file permissies goed te zetten, database aanmaken, etc.
en dat klopt van geen kant.quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:27 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Waarom is Notepad++ beter? Dreamweaver kun je gebruiken in splitmode waardoor je direct al de codes kunt vinden door te klikken op een deel uit de designmode plus je kunt het resultaat direct zien.
Omdat je iets wilt leren, en dan moet je alle WYSIWYG software links laten liggen. Als je alles handmatig doet word je veel preciezer, en je resultaat moet je in meerdere browsers testen: zo'n beetje alle moderne browsers, niet alleen in DreamWeaver's ingebouwde aftreksel van Internet Explorer. Nou zal dat browser compatibility nog wel ver van je bed zijn, maargoed, een goed begin is het halve werk.quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:27 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Waarom is Notepad++ beter? Dreamweaver kun je gebruiken in splitmode waardoor je direct al de codes kunt vinden door te klikken op een deel uit de designmode plus je kunt het resultaat direct zien.
Dat doe ik?quote:
Ja, wel een aanrader hoor, had hem in vier dagen uit.quote:
Fucking goed boek! In maart komt een nieuwe; javascript en jquery! Kan niet wachten!quote:Op woensdag 5 februari 2014 19:09 schreef esv7 het volgende:
[..]
Ja, wel een aanrader hoor, had hem in vier dagen uit.
Zucht.quote:Op woensdag 5 februari 2014 19:07 schreef Kraan-Water het volgende:
Ik heb eigenlijk genoeg ideeën, maar voor een layout heb ik geen ideeën... ik kan moeilijk een template downloaden en die aanpassen? Dan is het toch niet zo origineel meer?En raden jullie mij html/css templates aan of ook gewoon ingewikkeldere met JS? Of gewoon een PSD template en deze zelf slicen naar html/css/JS
Qua html lukt het mij welquote:Op woensdag 5 februari 2014 19:15 schreef CrashO het volgende:
[..]
Zucht.
Begin nou gewoon eens met losse troep te schrijven zonder je zorgen te maken hoe het eruit ziet. Gewoon tutorials volgen en zooi verbouwen tot je snapt hoe het werkt. Over een paar maanden maar eens aan PSD's beginnen. Snap je dat na 240 reacties nou nog steeds niet?
Ja klopt. Ik heb dat allemaal al geprobeerd en het is aardig gelukt. Zoals pagina's maken en deze dan linken etc etc en forms maken. Maar bij css, positionering, blokken/tiles maken etc etc.. zijn dingen die ik lastig vind. De basisdingen vind ik zelf simpel, maar wanneer designen bijkomt kijken vind ik het lastig. Dan heb ik het niet over dingen als bgcolor, want dat is gewoon kwestie van een kleurcode invoeren.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 21:08 schreef BrainOverfloW het volgende:
[..]
En wat wil je dan met die template gaan doen als je hem klaar hebt?
Nog een ander puntje. Designen in photoshop is een heel andere vorm van creativiteit dan coden. Dat je het één leuk vind garandeert nog niet dat het andere je ook zal bevallen. Ga dus gewoon eens achter een tekstverwerker zitten en schrijf, aan de hand van een boek of een video cursus, wat basis code. Gewoon om te kijken of je het überhaupt wel leuk vind om te doen. Anders heb je straks vele uren gestoken in het ontwerpen van jouw design en kun je het weggooien omdat je coden helemaal niet leuk blijkt te vinden. Dat zou ook zonde zijn van je tijd.
Dus je kan plankjes hout oprapen en ze aan elkaar plakken met wat lijm. En even met de verfroller eroverheen is ook geen probleem. Maar wat je er nu verder moet heb je geen idee?quote:Op woensdag 5 februari 2014 19:27 schreef Kraan-Water het volgende:
Ja klopt. Ik heb dat allemaal al geprobeerd en het is aardig gelukt. Zoals pagina's maken en deze dan linken etc etc en forms maken. Maar bij css, positionering, blokken/tiles maken etc etc.. zijn dingen die ik lastig vind. De basisdingen vind ik zelf simpel, maar wanneer designen bijkomt kijken vind ik het lastig. Dan heb ik het niet over dingen als bgcolor, want dat is gewoon kwestie van een kleurcode invoeren.
Ik denk het eerste. Tweede is niet aan de orde. Maar ik denk met de juiste mindset, motivatie en begrip dat het wel moet lukken.quote:Op woensdag 5 februari 2014 19:39 schreef CrashO het volgende:
Ik ga weer terug naar me bouw-metaforen, dit komt zo niet over
[..]
Dus je kan plankjes hout oprapen en ze aan elkaar plakken met wat lijm. En even met de verfroller eroverheen is ook geen probleem. Maar wat je er nu verder moet heb je geen idee?
Ik heb het idee dat je zelf geen idee hebt wat je wilt, of dat je het vak van webdeveloper erg erg grof onderschat.
Doorgelezen en tussendoor dingen die ik nog niet kende of niet goed genoeg uitgeprobeerd, beetje verandert en zulks. Het meeste kende ik al, maar ik wil beginnen met iets anders waarvoor ik eerst even mijn css3 even wilde bijspijkeren.quote:Op woensdag 5 februari 2014 19:09 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Fucking goed boek! In maart komt een nieuwe; javascript en jquery! Kan niet wachten!Heb je alleen gelezen of ook genoteerd? Of gewoon snel doorgelezen?
Wat je daar beschrijft (linkjes maken, pagina's maken en `bgcolor`) komt nog niet eens in de buurt van een procent van wat een webdevver doet.quote:Op woensdag 5 februari 2014 19:40 schreef Kraan-Water het volgende:
Ik denk het eerste. Tweede is niet aan de orde. Maar ik denk met de juiste mindset, motivatie en begrip dat het wel moet lukken.
Ik zeg niet dat een gemiddelde webdev'er linkjes maakt.., maar ik refereerde dat ik de basistechnieken van html onder de knie heb.quote:Op woensdag 5 februari 2014 19:45 schreef CrashO het volgende:
[..]
Wat je daar beschrijft (linkjes maken, pagina's maken en `bgcolor`) komt nog niet eens in de buurt van een procent van wat een webdevver doet.
Je onderschat de boel enorm. Als je al weet hoe je linkjes maakt (wat niet meer dan een <a href=""> hoeft te zijn), ga daar dan eens mee verder. Ga een linkje maken met een godsgruwelijk lelijk vak eromheen. Dan bouw je daarna in dat als je muis erboven hangt hij felgeel wordt. Daarna ga je kijken of je er pimpelpaarse rondjes als hoeken inkrijgt. Dan een trollface als icon erin. En zo verder.
Gewoon klein beginnen, maakt niet uit hoe het eruit ziet. Het gaat om het opdoen van ervaring (en geloof me, je hebt veel nodig). En dan stukje bij beetje opbouwen.
Als ik portet schilder wil worden begin ik ook met een zonnetje, daarna teken ik een huisje, dan wat fruit en na maanden/jaren (en de goede aanleg) ga ik richting (misvormde) gezichten. Dat kost gewoon erg veel tijd en ervaring. Met dit is het echt niet anders. Het is niet alsof je even een schoolboek opentrekt en een avondje blokt waarna je `programmeur` bent.
Tot ik een simpele website van je zie geloof ik dit niet.quote:Op woensdag 5 februari 2014 19:56 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
maar ik refereerde dat ik de basistechnieken van html onder de knie heb.
als ik moet kiezen...quote:
Niks allemaal door elkaar, daar weet je veel te weinig voor. Begin nou gewoon met iets fucking kleins, en ga van daaruit verder. Voorlopig is HTML en CSS genoeg voor je, en dat zal het het komende jaar nog wel blijven ook. DOE IETS. Gebruik een template. Da fuq maakt jou nou uit of je resultaat origineel is? Je wilt toch iets leren? Je moet niet gelijk verwachten dat je iets kan maken.quote:Op woensdag 5 februari 2014 20:37 schreef Kraan-Water het volgende:
Hahaha weet je wat. Ik ga gewoon even goed nadenken wat ik wil en inspiratie opdoen bij andere websites en ik ga dan gewoon stap voor stap maken wat ik voor ogen heb dmv opzoekwerk op internet. Dus wil ik een form maken bijv" how to make a form html'
Wil ik effecten toevoegen dmv een klik dat de pagina niet laad maar direct wordt weergegeven net als als je klikt op een tile in de metro van W8 --> googlen.
Ik denk dat dat het beste is ipv theorie stampe.
Althans dat haal ik uit de voorgaande 100+ posts.
Gewoon html, js, css, jquery, php, mysql allemaal door elkaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |