IDE's zijn altijd makkelijker.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:51 schreef Purplesparks2 het volgende:
hoewel ik dan ben blijven hangen bij kladblok, blijf ik van mening dat het geschikter is om jezelf html/php etc aan te leren. genoeg foutjes die je dan maakt wat leerzaam is. Wanneer je al bekend bent met programmeren etc, zijn bepaalde ide's makkelijker ja.
bij het leren van zoiets totaal nieuws vind ik de autocomplete dus onhandig. Ben van mening dat je daarin fouten moet kunnen maken zodat je het geheel beter leert snappen. Maar dat's mijn mening.(En uit persoonlijke ervaring)quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:55 schreef totalvamp het volgende:
[..]
IDE's zijn altijd makkelijker.
Ik gebruik zelf de gratis versie van PHP Designer. Zeker de autocomplete is fijn voor een beginner. Op een hoger niveau kun je sneller code neerzetten.
Daarnaast kun je makkelijk zien wat er fout is in je code en overzichtelijk je project beheren.
Fouten zullen gemaakt wordenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:56 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
bij het leren van zoiets totaal nieuws vind ik de autocomplete dus onhandig. Ben van mening dat je daarin fouten moet kunnen maken zodat je het geheel beter leert snappen. Maar dat's mijn mening.(En uit persoonlijke ervaring)
Maar okee, bij wat grotere 'Java' projecten die ikzelf doe gebruik ik dan ook intellij idea. Maar voor html etc, -> voornamelijk php/mysql die elke gemiste teken afstraffen, 'leerzaam'. Maar okee, meningen verschillen daarover natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:59 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Fouten zullen gemaakt worden
Het blijft makkelijk om door bijvoorbeeld array_ te typen en dan alle array functies te zien.
Ik voorzie een hoop vergeten ;quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:02 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
Maar okee, bij wat grotere 'Java' projecten die ikzelf doe gebruik ik dan ook intellij idea. Maar voor html etc, -> voornamelijk php/mysql die elke gemiste teken afstraffen, 'leerzaam'. Maar okee, meningen verschillen daarover natuurlijk.
jep. bij het aanleren 'van' dus handig. Wanneer je algemeen bekend bent met programmeren en databases etc is kladblok overbodig. Hoewel ik het nog steeds gebruik bij php projectjes :pquote:
Lijkt mij een erg goed boek, veel goede reviews. Ben momenteel in een boek over Ruby bezig maar ik denk dat ik die ook ga bestellen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:56 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Koop dit boek en gebruik je fantasie. Stel jezelf een (haalbare) opdracht en verdiep je opdrachten.
Ik heb dit boek thuis liggen!quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:56 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Koop dit boek en gebruik je fantasie. Stel jezelf een (haalbare) opdracht en verdiep je opdrachten.
Ik heb dat boek thuis liggen (engelse versie)quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:26 schreef esv7 het volgende:
[..]
Lijkt mij een erg goed boek, veel goede reviews. Ben momenteel in een boek over Ruby bezig maar ik denk dat ik die ook ga bestellen.
http://www.htmlandcssbook.com voor een indruk van het boek.
Heb je het gelezen? Of vind/lijkt je het niks?quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:31 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik heb dat boek thuis liggen (engelse versie)
Gelezen tot blz 150-200 ergens. Nja tot het moment wanneer ik bij CSS belandde.quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:50 schreef esv7 het volgende:
[..]
Heb je het gelezen? Of vind/lijkt je het niks?
Ja dit heb ik al gezegd, als jij al jouw kennis uit losse tutorials en StackOverflow haalt leer je niet de basis. Die basis heb je nodig om zelf goed te kunnen programmeren. Als je dat html/css boek heb uitgelezen en daarna javascript the definitive guide leest weet ik zeker dat je heel veel dingen kan maken. En in dat boek word uitgleed hoe je de informatie uit het html/css boek gebruikt met de informatie uit het javascript boek.quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:59 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Gelezen tot blz 150-200 ergens. Nja tot het moment wanneer ik bij CSS belandde.
Goed boek daar niet van, maar stel ik ken html en css, en dan? Worden in andere boeken (php/mysql etc als onderwerpen) dan nog uitgelegd hoe je die met html en css kan combineren etc etc..
Bij html worden je dingen uitgelegd, dat als je index.html maakt dat dat je homepage is en je meerdere pagina's kan maken, waaronder pagina1.html etc. En deze kun je naar elkaar toelinken dmv een menubar met een link a href
Tot nu toe heb ik bij php/mysql internetsites niet gelezen waar echt goed uitgelegd wordt hoe het ook in de praktijk gebracht kan worden zoals bij html/css.
Bij php/mysql voelt het als losse stukjes theorie leren, waar je daarna aan je lot wordt overgelaten. Ik zie veelal dingen in php scripgs die nooit in de uitleg stonden, welke ik zag: zoals verschillende php bestanden waaronder functions.php, include.php en verschillende mappen. Dit uiteindelijk resulteert tot een geheel website. Maar wat je er allemaal in kan zetten en waarvoor die pagina's en mappen creërt is mij een ?.
Hetzelfde geldt voor een php script met het mapje 'install' welke je dus automatisch kan laten installeren.
Heb jij nog andere boeken welke jij mij adviseert voor andere programmeertalen? Misschien php en mysql?quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:01 schreef esv7 het volgende:
[..]
Ja dit heb ik al gezegd, als jij al jouw kennis uit losse tutorials en StackOverflow haalt leer je niet de basis. Die basis heb je nodig om zelf goed te kunnen programmeren. Als je dat html/css boek heb uitgelezen en daarna javascript the definitive guide leest weet ik zeker dat je heel veel dingen kan maken. En in dat boek word uitgleed hoe je de informatie uit het html/css boek gebruikt met de informatie uit het javascript boek.
Je hebt de basis dus geleerd. Ik zou nu niet meteen induiken in php en sql, maar juist je basis leren beheersen zodat je het helemaal uit je mouw kan schudden. Ervaring op doen met (zonodig) fictieve websites te ontwerpen waarbij je problemen tegenkomt die je dán weer leert oplossen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:59 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Gelezen tot blz 150-200 ergens. Nja tot het moment wanneer ik bij CSS belandde.
Goed boek daar niet van, maar stel ik ken html en css, en dan? Worden in andere boeken (php/mysql etc als onderwerpen) dan nog uitgelegd hoe je die met html en css kan combineren etc etc..
Zelf heb ik deze:quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:08 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Heb jij nog andere boeken welke jij mij adviseert voor andere programmeertalen? Misschien php en mysql?
toevallig heb ik deze ook thuis liggenquote:Op woensdag 15 januari 2014 12:50 schreef esv7 het volgende:
[..]
Zelf heb ik deze: [ afbeelding ].
Erg tevreden mee en legt javascript goed en volledig uit vanaf de absolute basis.
Kijk wel of je de laatste versie tweedehands kan krijgen.
Heb je ondertussen zelf al iets geprobeerd?quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:54 schreef Kraan-Water het volgende:
beide overigens niet eens ingekeken.
In dat boek staat een gedeelte wat Jquery uitlegt als ik mij dit goed herinner, persoonlijk zou ik het html en css boek uitlezen en dan daaraan beginnen.Het is ook niet zo dat als je begint in een boek dat je deze gelijk uit moet lezen. Je onthoud het het beste als je met iets wat je leert gelijk gaat experimenteren, en dingen gaat proberen die niet in het boek staan.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:54 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
toevallig heb ik deze ook thuis liggen
JavaScript: The Definitive Guide, 6th Edition
Evenals een handboek over Qeury van Microsoft uit 1994. Weet niet of het té oud is.. Geen Jquery maar Query. Weet niet of het hetzelfde zijn.
beide overigens niet eens ingekeken.
Wat kun je met dat boek Query? Ik weet wel waar html, css, php en mysql voor dienen, maar query niet?quote:Op woensdag 15 januari 2014 13:58 schreef esv7 het volgende:
[..]
In dat boek staat een gedeelte wat Jquery uitlegt als ik mij dit goed herinner, persoonlijk zou ik het html en css boek uitlezen en dan daaraan beginnen.Het is ook niet zo dat als je begint in een boek dat je deze gelijk uit moet lezen. Je onthoud het het beste als je met iets wat je leert gelijk gaat experimenteren, en dingen gaat proberen die niet in het boek staan.
Een query is een vraag/opdracht, doorgaans voor een database zoals MySQL.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:51 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Wat kun je met dat boek Query? Ik weet wel waar html, css, php en mysql voor dienen, maar query niet?
Html is voor tekstinvoer en tekstopmaak
css is voor het opmaak van de webpagina en dus stijlgeving
php is voor de functies voor de site
mysql is het brein van de site waar alle informatie opgeslagen wordt, zodat er bijv. Niet na elke uitlogsessie een nieuw acc gemaakt hoeft te worden, maar je met je geregistreerde acc weer kunt inloggen.
javascript is denk ik hetzelfde als php, alleen een andere taal?
Dat is wat ik denk althans tot dusverre
Ik zal niet de volledige inhoudsopgave overtypen, maar dit zijn de hoofdstukken (paragrafen laat ik dus buiten beschouwing, anders duurt het langer, want ik typ op mijn mobiel):quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:55 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Een query is een vraag/opdracht, doorgaans voor een database zoals MySQL.
Dus ik vermoed dat dat boek over (MS)SQL gaat.
Er zitten wat verschillen in functionaliteit tussen de verschillende database-systemen zoals MySQL, MSSQL, Oracle, SQLite enz, maar over het algemeen is de werkwijze en structuur het zelfde. Dus van dat boek zou je een aardig beeld kunnen krijgen van hoe databases werken en hoe je een query op moet stellen, maar dan moet je als je aan de slag gaat met een andere DB opletten dat je volgens de regels van dat systeem werkt.
Jquery is een bibliotheek met gemaakte functies voor javascript, vooral voor interactieve content te maken.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:51 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Wat kun je met dat boek Query? Ik weet wel waar html, css, php en mysql voor dienen, maar query niet?
mysql is het brein van de site waar alle informatie opgeslagen wordt, zodat er bijv. Niet na elke uitlogsessie een nieuw acc gemaakt hoeft te worden, maar je met je geregistreerde acc weer kunt inloggen.
1 2 3 | $('.test').click(function() { alert("Test"); }); |
javascript tenzij dat veranderd is, is clientsided kun je terug zien bij bron weergeven.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:51 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat dat boek is gericht op een database-omgeving, daar heb je niet erg veel aan na 20 jaarquote:Op woensdag 15 januari 2014 15:05 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik zal niet de volledige inhoudsopgave overtypen, maar dit zijn de hoofdstukken (paragrafen laat ik dus buiten beschouwing, anders duurt het langer, want ik typ op mijn mobiel):
Hoofdstukken:
inleiding tot Microsoft Query
Aan de slag met Query's
De presentatie van gegevens in het gegevenvenster aanpassen
Werken met gegevens
De gewenste records ophalen
Berekeningen uitvoeringen op gegevens
Query's over meerdere tabellen opstellen
Tabellen maken en verwijderen
Werken met Sql (sql hetzelfde als mysql?) Nee, MySQL is een variant van SQL.
DDE gebruiken met Microsoft Query
En twee bijlagen tenslotte:
Bijlage A : voorbedldgegevens uit noordenwind b.v.
bijlage b: ODBC-stuurprogramma's: vereisten, installatie en gevevensbronnen toevoegen.
Je hebt ook serverside JS (node.js), maar dat is een ander verhaal.quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:05 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
javascript tenzij dat veranderd is, is clientsided kun je terug zien bij bron weergeven.
php is weer serversided. zie je niks van terug bij het weergeven van bron.
Gewoon doen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 16:38 schreef Kraan-Water het volgende:
Ik heb een aantal boeken bekeken, waaronder die van Jon Ducket (HTML&CSS), maar het is zo veel......
Ik leer liever in de praktijk... Ik kan echt geen 800 bladzijden leren, op mijn studie na.....
Iemand tips?
Ik heb gepoogd om boeken te lezen, maar dat is heel lastig, aangezien ik steeds moet studeren..
Nee klopt. Ik wil gewoon teveel. Ik kwam een prodigy programmer van 14jr oud tegen op youtube. Stiekem ben ik dan jaloers..quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:48 schreef esv7 het volgende:
Al eerder gezegd dat je niet alles gelijk uit hoeft te lezen:).
Geen enkele tutorial of cursus omvat alles. Daar is het te veel voor.quote:Op maandag 20 januari 2014 16:48 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Nee klopt. Ik wil gewoon teveel. Ik kwam een prodigy programmer van 14jr oud tegen op youtube. Stiekem ben ik dan jaloers..
Ik las even het hele topic door en zie verschillende adviezen en heb ook alle filmpjes gedownload van tuts+ en thenewboston en ook gegoogled naar beste leermiddelen waar dan weer boeken uitrolden...
ik zoek naar de gemiddeld beste leermiddelen... bij elk leermiddel heb ik het gevoel dat ik stof mis.
Ik heb al exact een idee wat ik in elkaar wil gaan zetten, maar weet niet waar ik moet beginnen. Jij zegt dus..: gewoon opzoeken de dingen die je wilt verwerken?quote:Op maandag 20 januari 2014 17:03 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Geen enkele tutorial of cursus omvat alles. Daar is het te veel voor.
Het belangrijkste is dat je logisch leert denken, problemen leert op te lossen en leert googelen.
Dan ga je aan de slag met een klein projectje en leer je gaandeweg de dingen die je voor dat project nodig hebt. Zo leer je beetje bij beetje wat je nodig hebt en krijg je een goed begrip van hoe je een website of programma in elkaar zet.
Als je een globaal idee hebt hoe dingen werken (dus niet wat de specifieke codes/functies zijn) pak je een editor (Notepad++ bijvoorbeeld), open je google en ga je stap voor stap te werk.quote:Op maandag 20 januari 2014 17:31 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik heb al exact een idee wat ik in elkaar wil gaan zetten, maar weet niet waar ik moet beginnen. Jij zegt dus..: gewoon opzoeken de dingen die je wilt verwerken?
Ikzelf begin altijd met het programmeer gedeelte van een website. Dit omdat de opmaak voor mij een hel is dat ik het zo lang mogelijk uitstel.quote:Op maandag 20 januari 2014 17:40 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Als je een globaal idee hebt hoe dingen werken (dus niet wat de specifieke codes/functies zijn) pak je een editor (Notepad++ bijvoorbeeld), open je google en ga je stap voor stap te werk.
Je kan het voor jezelf makkelijk maken door eerst op papier heel simpel je project te verdelen:
- Ontwerp van de website
- HTML-structuur
- CSS-opmaak
- evt. scripting
Als je je aan zo'n verdeling houdt is het (voor mij iig) een stuk gemakkelijker om gefocust te blijven bij relatief kleine en simpele 'deelproblemen'. Als je dan dingen gedaan hebt kan je ze afvinken, dat werkt motiverend om verder te gaan.
Het ging mij meer om het leren programmeren/scripten als je van praktisch 0 moet beginnenquote:Op maandag 20 januari 2014 18:58 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ikzelf begin altijd met het programmeer gedeelte van een website. Dit omdat de opmaak voor mij een hel is dat ik het zo lang mogelijk uitstel.
Je zult op de volgende manier moeten gaan nadenken.
Wat is de functie van mijn website? (bijvoorbeeld een blog)
Hoeveel verschillende pagina's heeft mijn website? ( Home, Blogs, Archief, Contact )
Wat voor functionaliteiten heb ik nodig? (Database connectie, template systeem, Login, CRUD systeem)
Als je die dingen weet kun je het project opdelen in stukken.
Voor mij is dit heel duidelijk wat hier moet gebeuren, maar voor een beginner waarschijnlijk niet.
(sommige dingen zijn alternatieven voor te vinden online, maar voor nu maak het zelf)
Dit zijn de classes die je kunt maken:
Blog (laat je CRUD dingen doen)
User (inloggen uitloggen + CRUD )
Template ( toont en parsed je templates)
Database ( Voor nu alle queries die je zult gebruiken, gebruik hiervoor PDO)
Router ( stuurt de pagina naar de goede controller aan de hand van de URL )
Controller ( Dit zal een bijna lege classe worden aangezien je controllers hierop extend )
Controllers ( zie dit als je aparte pagina's, waarin elke method een actie is)
Zoals je ziet heb je nu een beetje een overzicht van je project. Nu kun je per onderdeel er verder in duiken, maar daar heb ik zelf geen zin in xD
Beter gelijk beginnen ermeequote:Op maandag 20 januari 2014 19:01 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Het ging mij meer om het leren programmeren/scripten als je van praktisch 0 moet beginnen
Dan is beginnen met classes, databases en routering wel aan de pittige kant
Jouw hersenen werken al op de juiste manier, je onderschat denk ik hoe overweldigend de materie kan zijn voor 'nieuwkomers'. Het vergt een hele andere manier van denken en visualiseren, dat moet je leren.quote:Op maandag 20 januari 2014 19:03 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Beter gelijk beginnen ermeeScheelt weer een overstap maken in je hersenen later
Ik leerde op een fiets zonder zijwieltjes (vond mijn oma een goed idee), ik was ook meteen het eerste kind dat meeste tanden al had gewisseld de volgende dagquote:Op maandag 20 januari 2014 19:05 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Jouw hersenen werken al op de juiste manier, je onderschat denk ik hoe overweldigend de materie kan zijn voor 'nieuwkomers'. Het vergt een hele andere manier van denken en visualiseren, dat moet je leren.
Je zet een kind ook niet gelijk op een racefiets tochEerst zijwieltjes en dikke banden, de rest komt wel als je de basis te pakken hebt.
Niet te moeilijk voor programmeurs nee, maar ik gok zo dat TS een waas voor z'n ogen krijgt van dat lijstjequote:Op maandag 20 januari 2014 19:08 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik leerde op een fiets zonder zijwieltjes (vond mijn oma een goed idee), ik was ook meteen het eerste kind dat meeste tanden al had gewisseld de volgende dag![]()
Ik snap je punt inderdaad, maar mijn uitleg was toch niet al te moeilijk? Gewoon beginnen met je project opdelen in steeds kleinere stukjes. De materie komt vanzelf als hij hiermee bezig gaat. Daarom is het handig om een klein stukje te pakken (Blog classe bijv) en daarmee te beginnen.
Het was ook een voorbeeldquote:Op maandag 20 januari 2014 19:13 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Niet te moeilijk voor programmeurs nee, maar ik gok zo dat TS een waas voor z'n ogen krijgt van dat lijstje![]()
Dat opdelen is inderdaad een goede manier om het overzichtelijk en 'bereikbaar' te houden, maar een eerste projectje in de digitale wereld zou wat minder complex moeten zijn denk ik. Eerst de semantiek van een computer leren kennen, anders loop je vast op de basisdingen terwijl je met mooie classes en objecten aan het kloten bent.
Ik kreeg inderdaad een waas voor mijn ogen! Ik heb echt groot respect voor jullie dat jullie dit snappen en beheersen.quote:Op maandag 20 januari 2014 19:13 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Niet te moeilijk voor programmeurs nee, maar ik gok zo dat TS een waas voor z'n ogen krijgt van dat lijstje![]()
Dat opdelen is inderdaad een goede manier om het overzichtelijk en 'bereikbaar' te houden, maar een eerste projectje in de digitale wereld zou wat minder complex moeten zijn denk ik. Eerst de semantiek van een computer leren kennen, anders loop je vast op de basisdingen terwijl je met mooie classes en objecten aan het kloten bent.
Je hebt grotendeels gelijk, al kun je php best snel leren als je er aanleg voor hebt. Maar om alles goed te kunnen ben je jaren bezig.quote:Op woensdag 22 januari 2014 12:26 schreef illusions het volgende:
Pff, vanaf scratch dit allemaal nog gaan leren. Zelfs als je 19 bent, is dat alsnog een beetje laat. Om een website te maken zoals je beschrijft (een filmrecensie-site met informatie die je van IMDb vist) heb je toch wel een hoop ervaring nodig om het überhaupt te maken, laat staan stabiel draaien en fraai vormgeven.
Wat je allemaal uitstekend moet beheersen om een dergelijke site te maken:
- HTML5
- CSS
- JS en jQuery
- PHP
- MySQL (om je data in op te slaan)
- XML (om de data van IMDb te halen en parsen)
Daarnaast ga je in PHP diverse libraries nodig hebben waar je mee moet kunnen werken, bijv. om XML te parsen, en eventueel een library voor je SQL opdrachten, of gewoon PHP's interne functies gebruiken.
Natuurlijk kun je wel wát maken, maar voordat je aan de slag kunt als professioneel webdeveloper ben je echt wel een jaar of 5 verder, en dan heb ik het niet over een HBO opleiding want ik heb het idee dat je daar pas echt je tijd verdoet, in je eentje ga je veel sneller.
En nu heb ik het nog niet eens over je ontwerp gehad, noch zoekmachine optimalisatie, want weet je hoe je HTML moet gebruiken en je website moet indelen en vullen zodat zoekmachines je aardig gaan vinden? Kan je een eigen ontwerp maken met PhotoShop, dit vervolgens slicen en in een HTML/CSS layout gooien, of ga je akkoord met een layout die misschien nog 100 anderen gebruiken?
Overigens gebruiken enorm veel mensen WordPress, eigen CMS schrijven voor elk wissewasje is onzin. Nadat je PHP onder de knie hebt, kun je misschien het beste je in WordPress verdiepen. Templates, en daarna custom post types en andere aanpassingen.
Aanleg en het leuk vinden zijn ook belangrijke factoren. Als jij het leuk vind om te programmeren en dit een of meer uurtjes per dag doet, zal je veel sneller vooruit gaan dan iemand die het enkel doet om later een leuk salaris te krijgen(of andere redenen). En er zijn wel meer mensen die pas op veel latere leeftijd beginnen en nog erg veel bereiken. Maar om ooit goed te worden en leuke dingen te gaan maken moet je wel ooit eens beginnenquote:Op woensdag 22 januari 2014 19:53 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Je hebt grotendeels gelijk, al kun je php best snel leren als je er aanleg voor hebt. Maar om alles goed te kunnen ben je jaren bezig.
Ik ken daarom ook niemand die programmeert en het niet leuk vindquote:Op woensdag 22 januari 2014 21:09 schreef esv7 het volgende:
[..]
Aanleg en het leuk vinden zijn ook belangrijke factoren. Als jij het leuk vind om te programmeren en dit een of meer uurtjes per dag doet, zal je veel sneller vooruit gaan dan iemand die het enkel doet om later een leuk salaris te krijgen(of andere redenen). En er zijn wel meer mensen die pas op veel latere leeftijd beginnen en nog erg veel bereiken. Maar om ooit goed te worden en leuke dingen te gaan maken moet je wel ooit eens beginnen.
Ligt helemaal aan de aanleg die je hebt. Als ik het me ma moet leren ben ik 10 jaar bezig. Maar binnen 6 maanden de taal onder de knie hebben? Nee kans is heel erg klein.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:32 schreef Kraan-Water het volgende:
Verloren hoop dan maar als ik zo lees wat totalvamp schreef..?
Ik vind het leuk! En wil het leren. Maar ik wil niet langer dan 6mnd bezig zijn om html, css, javascript, php , mysql en ajax onder de knie te hebbeb
Het is volstrekt onmogelijk om dit allemaal goed in de vingers te hebben binnen 6 maanden als je geen programmeerervaring hebt.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:32 schreef Kraan-Water het volgende:
Ik vind het leuk! En wil het leren. Maar ik wil niet langer dan 6mnd bezig zijn om html, css, javascript, php , mysql en ajax onder de knie te hebbeb
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:32 schreef Kraan-Water het volgende:
Verloren hoop dan maar als ik zo lees wat totalvamp schreef..?
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 08:05 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ligt helemaal aan de aanleg die je hebt. Als ik het me ma moet leren ben ik 10 jaar bezig. Maar binnen 6 maanden de taal onder de knie hebben? Nee kans is heel erg klein.
Ik sluit me bij hen aan, 6 maanden is echt heel erg kort.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 08:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is volstrekt onmogelijk om dit allemaal goed in de vingers te hebben binnen 6 maanden als je geen programmeerervaring hebt.
Geld voor een hoop dingen. Php veranderd ook met de updates (zeker de laatste paar)quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:22 schreef Convergence het volgende:
En bij web design kun je nooit echt stellen dat je helemaal bent uitgeleerd omdat de techniek en SEO enzo erg snel veranderen.
Ik heb inderdaad oprecht veel interesse erin en het liefst zou ik ze allemaal willen leren. Maar ik word er teleurgesteld om als ik zo lees dat het jaren kan duren om fatsoenlijk een taal te kunnen beheersen... Ik heb een aantal dingen waar ik echt heel erg veel plezier in kan hebben en dit is er 1 van en als ik dan zo lees dat het een proces van jaren is dan kan dat mij enorm teleurstellen... aangezien ik daar geen zin in heb eerlijk gezegd. Wat heeft het voor nut om pas op mijn 23e pas html/css, php, javascript, mysql, ajax en evt jquery te kennen (ik ben nu 18).quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:01 schreef Drxx het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik sluit me bij hen aan, 6 maanden is echt heel erg kort.
Maar waarom wil je er niet langer dan 6 maanden over doen? Ik heb je topic doorgelezen, en je lijkt er oprecht veel interesse in te hebben! En als je er ook nog eens je beroep van wil maken... Waarom dan die 6 maanden?
Heb je toevallig ADHD?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:09 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad oprecht veel interesse erin en het liefst zou ik ze allemaal willen leren. Maar ik word er teleurgesteld om als ik zo lees dat het jaren kan duren om fatsoenlijk een taal te kunnen beheersen... Ik heb een aantal dingen waar ik echt heel erg veel plezier in kan hebben en dit is er 1 van en als ik dan zo lees dat het een proces van jaren is dan kan dat mij enorm teleurstellen... aangezien ik daar geen zin in heb eerlijk gezegd. Wat heeft het voor nut om pas op mijn 23e pas html/css, php, javascript, mysql, ajax en evt jquery te kennen (ik ben nu 18).
Je weet dat de meeste developers pas op hun 25/26e na school beginnen met fulltime developen?quote:Wat heeft het voor nut om pas op mijn 23e pas html/css, php, javascript, mysql, ajax en evt jquery te kennen (ik ben nu 18).
Als je het leuk vindt moet je het gewoon doen. En pas over 5 jaar html, php en javascript kennen? Zolang zal het echt niet duren hoor. In die 5 jaar tijd kun je nog veel meer leren, zoals Java.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:09 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad oprecht veel interesse erin en het liefst zou ik ze allemaal willen leren. Maar ik word er teleurgesteld om als ik zo lees dat het jaren kan duren om fatsoenlijk een taal te kunnen beheersen... Ik heb een aantal dingen waar ik echt heel erg veel plezier in kan hebben en dit is er 1 van en als ik dan zo lees dat het een proces van jaren is dan kan dat mij enorm teleurstellen... aangezien ik daar geen zin in heb eerlijk gezegd. Wat heeft het voor nut om pas op mijn 23e pas html/css, php, javascript, mysql, ajax en evt jquery te kennen (ik ben nu 18).
Dat is ook wel wat overdreven he. Het is niet zo dat je 3 jaar lang geen fuck kunt doen en dan plotsklaps ineens expert bent. Je leert gaandeweg en het is juist heel uitdagend de eerste paar jaar, juist omdat er zoveel te leren valt.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:09 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dit is part-time wat ik van plan ben want ik studeer hiernaast nog en ik wil niet dat ICT mijn fulltime baan wordt.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je weet dat de meeste developers pas op hun 25/26e na school beginnen met fulltime developen?
Omdat je de aandachtsspanne mist om een goede developer te worden.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:11 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Nee totaal niet. Vanwaar deze insinuatie?
Dus je bent het met mij eens dat leeftijd irrelevant is voor je doel.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:12 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dit is part-time wat ik van plan ben want ik studeer hiernaast nog en ik wil niet dat ICT mijn fulltime baan wordt.
Nee zeker niet. Ik heb het ook over echt leren. In de zomervakantie ben ik van plan om er volop tegen aan te gaan qua programeertalen, aangezien ik toch tot op heden tot niet op vakantie ga en met grote kans, helaas , dit jaar ook niet. Ik verwacht echt niet dat ik dan na full-time 3 maanden nog op 10 % zit. Zowat 5 u per dag x 7 dagen x 4 weken x 3 maanden is zowat 420u.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:11 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat is ook wel wat overdreven he. Het is niet zo dat je 3 jaar lang geen fuck kunt doen en dan plotsklaps ineens expert bent. Je leert gaandeweg en het is juist heel uitdagend de eerste paar jaar, juist omdat er zoveel te leren valt.
Ik zal je alvast een tip geven; in die zomervakantie komt er weinig tot niks van je planning terecht. Goed voornemen hoor, daar niet van, maar echt realistisch schat ik het niet.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:14 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Nee zeker niet. Ik heb het ook over echt leren. In de zomervakantie ben ik van plan om er volop tegen aan te gaan qua programeertalen, aangezien ik toch tot op heden tot niet op vakantie ga en met grote kans, helaas , dit jaar ook niet. Ik verwacht echt niet dat ik dan na full-time 3 maanden nog op 10 % zit. Zowat 5 u per dag x 7 dagen x 4 weken x 3 maanden is zowat 420u.
Ik zou zeggen ga het gewoon eens proberen ipv constant spijkers op laag water te zoekenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:14 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Nee zeker niet. Ik heb het ook over echt leren. In de zomervakantie ben ik van plan om er volop tegen aan te gaan qua programeertalen, aangezien ik toch tot op heden tot niet op vakantie ga en met grote kans, helaas , dit jaar ook niet. Ik verwacht echt niet dat ik dan na full-time 3 maanden nog op 10 % zit. Zowat 5 u per dag x 7 dagen x 4 weken x 3 maanden is zowat 420u.
Zoals Scorpie zegt, je leeftijd maakt echt niets uit. En al helemaal niet als je het voor jezelf (bedrijfje?) wil doen. Ik ben zelf nog een stuk ouder dan jou en nog lerende, en ik ben zeker niet de enige.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:12 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dit is part-time wat ik van plan ben want ik studeer hiernaast nog en ik wil niet dat ICT mijn fulltime baan wordt.
Dit is echt het allerbelangrijkste.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:18 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik zou zeggen ga het gewoon eens proberen ipv constant spijkers op laag water te zoeken
In de tijd die je hier aan dit topic besteed hebt, had je al behoorlijk wat scripts kunnen maken.
Ik ben inderdaad veel aan het analyseren ik wil te veel..quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:51 schreef Drxx het volgende:
Ik merk trouwens op dat je het vaak over SQL hebt, maar SQL is helemaal niet zo moeilijk en heb je snel door (hoewel ik Stored Procedures echt kut vind). Objectgeoriënteerd programmeren zal de echte uitdaging vormen.
MySQL is trouwens gewoon een systeem, zo heb je bijv. ook PostgreSQL en nog heel veel anderen. Qua SQL-taal/dialect verschillen de verschillende applicaties niet zo heel veel van elkaar. Basis blijft vrijwel hetzelfde.
Wellicht is het slim om met PostgreSQL te beginnen, zij hebben geweldige documentatie wat je ongetwijfeld zal helpen, en van daaruit kun je altijd nog de switch maken naar MySQL als je wil.
[..]
Zoals Scorpie zegt, je leeftijd maakt echt niets uit. En al helemaal niet als je het voor jezelf (bedrijfje?) wil doen. Ik ben zelf nog een stuk ouder dan jou en nog lerende, en ik ben zeker niet de enige.
[..]
Dit is echt het allerbelangrijkste.
Neem maar van mij aan: Ik heb ook te vaak lopen uitstellen, te veel analyseren, zag altijd beren op de weg. Hierdoor heb ik zelf een gigantische achterstand opgelopen toen ik uiteindelijk aan een informatica-opleiding* begon. Minstens 5(!) jaar lang, en ondertussen meerdere studies afgekapt, heb ik zitten piekeren hoe ik het moest aanpakken, en of het wel zou lukken of niet, of ik het wel kan of niet... Verschrikkelijk dom en heel, heel, heel veel spijt achteraf![]()
De tijd dat je zit te denken en piekeren, kun je veel beter gebruiken door gewoon te doen. Iedereen, zelfs de allerbeste ter wereld, hebben het vak geleerd door te doen.
Je hoeft ook helemaal niet een hele zomer non-stop aan te gaan zitten als je daar geen zin in hebt. Als je er maar wat tijd aan wil besteden gedurende de jaren, dan kun je na je huidige studie al heel wat leuks makenEn als je het echt leuk vindt, kun je er toch ook gewoon een hobby van maken? Waarom niet? Uiteindelijk word je er dan ook goed in, net als alle andere hobby's
*Saillant detail: hiervoor deed ik ook accountancy, maar ik vond dat uiteindelijk tenenkrommend saai en ben overgestaptGeen spijt, wel struggles
Ik denk dat je al 5 dagen bezig bent iets fatsoenlijks qua layout te produceren. Je tijdsindeling is gewoon onrealistisch.quote:Op donderdag 30 januari 2014 01:10 schreef Kraan-Water het volgende:
7 paginas vol en ik ga deze dan rustig nog eens doorkijken. Heb het enorm druk met mijn studie en komende week een tentamenweek en daarna ga ik 5 dagen aan de slag met html en css. Ik wil in die 5 dagen html en css geleerd hebben en geleerd hebben hoe ik een websites design dmv photoshop en deze dan kan converten (coderen) van psd naar html/css.
W3schoola hier goed voor..? Of moet ik een beter alternatief hebben. Eerst wil ik het bovenstaande onder de knie hebben, voordat iknaar JS ga.
En trouwens hoe kun je je design bedenken het best? Ik ben slecht in creativiteit. Ik weet wat voor site ik wil,maar qua layout 0 en kan ook niks bedenken..
Waarom stel je jezelf dit soort onmogelijke doelen? Waarom begin je niet gewoon en zie je wel waar het schip strandt?quote:Op donderdag 30 januari 2014 01:10 schreef Kraan-Water het volgende:
7 paginas vol en ik ga deze dan rustig nog eens doorkijken. Heb het enorm druk met mijn studie en komende week een tentamenweek en daarna ga ik 5 dagen aan de slag met html en css. Ik wil in die 5 dagen html en css geleerd hebben en geleerd hebben hoe ik een websites design dmv photoshop en deze dan kan converten (coderen) van psd naar html/css.
W3schoola hier goed voor..? Of moet ik een beter alternatief hebben. Eerst wil ik het bovenstaande onder de knie hebben, voordat iknaar JS ga.
En trouwens hoe kun je je design bedenken het best? Ik ben slecht in creativiteit. Ik weet wat voor site ik wil,maar qua layout 0 en kan ook niks bedenken..
quote:Op donderdag 30 januari 2014 01:10 schreef Kraan-Water het volgende:
Te makkelijkquote:Op donderdag 30 januari 2014 09:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom stel je jezelf dit soort onmogelijke doelen? Waarom begin je niet gewoon en zie je wel waar het schip script strandt?
Hoe bedoel je?quote:Op donderdag 30 januari 2014 09:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom stel je jezelf dit soort onmogelijke doelen? Waarom begin je niet gewoon en zie je wel waar het schip strandt?
Layout produceren bedoel je met het idee vormen? Zonder uberhaupt iets gedaan te hebben met html en css?quote:Op donderdag 30 januari 2014 03:51 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik denk dat je al 5 dagen bezig bent iets fatsoenlijks qua layout te produceren. Je tijdsindeling is gewoon onrealistisch.
Daarnaast als layouts je niet liggen, ben je hier stukken langer mee bezig om te leren.
Je moet ook Photoshop leren gebruiken, of dingen maken in CSS3.quote:Op donderdag 30 januari 2014 09:53 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Layout produceren bedoel je met het idee vormen? Zonder uberhaupt iets gedaan te hebben met html en css?
jullie doen alsof het onmogelijk is.quote:Op donderdag 30 januari 2014 11:18 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Je moet ook Photoshop leren gebruiken, of dingen maken in CSS3.
Hoe lang denk je erover te doen Photoshop te leren en een fatsoenlijke layout te produceren?
Dan bedoel ik niet de standaard bedrijfssite. Je moet met een hele hoop dingen rekening houden van te voren.
Wij weten dat het onmogelijk is, omdat wij wel de kennis hebben. Beter worden komt met een hoop ervaring. Met 1 goede layout ben je zo al een week bezig. En dit is met ervaring.quote:Op donderdag 30 januari 2014 11:56 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
jullie doen alsof het onmogelijk is.
Waarom moet je opeens van jezelf in 5 dagen HTML en CSS leren (wat volstrekt onmogelijk is)? Bedenk gewoon een project en ga het stap voor stap realiseren. Lees wat dingen, bouw iets, lees wat meer, bouw weer een stukje. Dan ben je de komende weken wel zoet en leer je onderweg een heleboel.quote:
dit dus,quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom moet je opeens van jezelf in 5 dagen HTML en CSS leren (wat volstrekt onmogelijk is)? Bedenk gewoon een project en ga het stap voor stap realiseren. Lees wat dingen, bouw iets, lees wat meer, bouw weer een stukje. Dan ben je de komende weken wel zoet en leer je onderweg een heleboel.
Beste vriend, ik ben nu zo'n 6,5 jaar aan het werk en maak websites en webapplicaties en doe grotendeels Frontend (de laatste 3 jaar uitsluitend) en ik kan je vertellen dat je in 5 dagen geen HTML/css leert. Hooguit de basis.quote:Op donderdag 30 januari 2014 11:56 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dat is het dan ook. Wij hebben hier met zijn allen gezamelijk meer ervaring dan jij ooit zal krijgen in je leven hiermee.quote:Op donderdag 30 januari 2014 11:56 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Je weet na 5 dagen misschien een beetje welke HTML-elementen bestaan en waar ze voor zijn, je snapt een beetje hoe selectors werken (waarschijnlijk verkeerd) en je kent wat CSS-properties.quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:05 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Beste vriend, ik ben nu zo'n 6,5 jaar aan het werk en maak websites en webapplicaties en doe grotendeels Frontend (de laatste 3 jaar uitsluitend) en ik kan je vertellen dat je in 5 dagen geen HTML/css leert. Hooguit de basis.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:08 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Wij weten dat het onmogelijk is, omdat wij wel de kennis hebben. Beter worden komt met een hoop ervaring. Met 1 goede layout ben je zo al een week bezig. En dit is met ervaring.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom moet je opeens van jezelf in 5 dagen HTML en CSS leren (wat volstrekt onmogelijk is)? Bedenk gewoon een project en ga het stap voor stap realiseren. Lees wat dingen, bouw iets, lees wat meer, bouw weer een stukje. Dan ben je de komende weken wel zoet en leer je onderweg een heleboel.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:04 schreef kovenant het volgende:
[..]
dit dus,
en als je alles dan hebt gemaakt spelederwijd komt nog het belangrijkste.
alles deleten en opnieuw maken.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:05 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Beste vriend, ik ben nu zo'n 6,5 jaar aan het werk en maak websites en webapplicaties en doe grotendeels Frontend (de laatste 3 jaar uitsluitend) en ik kan je vertellen dat je in 5 dagen geen HTML/css leert. Hooguit de basis.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:05 schreef Catch22- het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is het dan ook. Wij hebben hier met zijn allen gezamelijk meer ervaring dan jij ooit zal krijgen in je leven hiermee.
quote:Op donderdag 30 januari 2014 14:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je weet na 5 dagen misschien een beetje welke HTML-elementen bestaan en waar ze voor zijn, je snapt een beetje hoe selectors werken (waarschijnlijk verkeerd) en je kent wat CSS-properties.
Dat is een begin, maar absoluut nog niet de benodigde basis om daadwerkelijk een layout om te kunnen zetten naar een fatsoenlijk website.
De afgelopen posts van mij waren relatief veel bullshit als ik het zo achteraf lees. Ik had even een drukke periode waarin ik té veel in één keer wou, wat vrijwel onmogelijk is.. Bijvoorbeeld het leren van talen in 5 dagen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:03 schreef house_is_a_feeling het volgende:
In plaats van vol ongeloof hier te reageren op de adviezen kon je ook al beginnen aan het leren van de talen. Dan zou je er zelf achter komen dat dit niet iets is wat je met een week klaarspeelt.
Ja, dat is Web development en Android Apps ontwikkelen. Alleen vind het best lastig om de talen te vinden die hierbij benodigd zijn en daarop dan te kijken waar ik moet beginnen en welke ik vervolgens moet leren. Enige wat ik weet is dat HTML/CSS essentieel zijn als markup language voor webdevelopment en daar zal ik vandaag mee aan de slag gaan.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 11:28 schreef Catch22- het volgende:
Je moet zelf bepalen wat je wil. Als je graag met het web bezig wilt, zou ik gewoon beginnen met HTML en CSS. Of je bouwt zelf iets op met behulp van een boilerplate, of gewoon vanaf de basis. Kijk wat voor elementen er zijn en hoe je ze kan opmaken. Zie ook deze reeks : Topicreeks: HTML, CSS, JS voor dummies
Meen je dat!? Dat wist ik echt niet.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 11:56 schreef Catch22- het volgende:
Zal ik je eens vertellen hoeveel boeken ik over HTML, CSS, JS en C# heb gelezen?
0.
gewoon doen. Als je vastloopt googlen en schroom niet om eens een artikel over een onderwerp te lezen. Het is een praktijkvak, geen theorievak.
Goed plan, ga je die allemaal lezen in 5 dagen?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 11:51 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja, dat is Web development en Android Apps ontwikkelen. Alleen vind het best lastig om de talen te vinden die hierbij benodigd zijn en daarop dan te kijken waar ik moet beginnen en welke ik vervolgens moet leren. Enige wat ik weet is dat HTML/CSS essentieel zijn als markup language voor webdevelopment en daar zal ik vandaag mee aan de slag gaan.
De volgende boeken bezit ik op pdf:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarom zou dat niet kunnen? Ik denk dat 95% van de (web) developers op die manier werkt.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:00 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Meen je dat!? Dat wist ik echt niet.Alleen hoe spring je dan in het diepe? Heb je al een plan als je iets gaat maken of doe je maar gewoon wat? En hoe zoek je iets op? Zoek je dan losse scripts op en plak je die dan aan elkaar?
En leer je dan niet alleen maar losse deeltjes van een heel groot geheel van talen zoals c#?
Ik bedoel jij kan dan bijvoorbeeld geen beroep uitoefenen als web developer of als zzp'er aan de slag of wel?
Want stel nou dat je een webdevelopment bedrijf hebt als zzp'er.. Hoe ga je dan te werk als jou een opdracht gegeven zou worden? Want je kent alleen maar losse deeltjes wat je voor je eigen werk hebt gebruikt?
Haahahahahahaquote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:04 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Goed plan, ga je die allemaal lezen in 5 dagen?
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? Ik denk dat 95% van de (web) developers op die manier werkt.
Hoe ben je begonnen? Tikte je dan gewoon op google ''how to make websites'' of wat? Als nieuweling toendertijd had je denk ik ook geen flauw benul.Dus dan zat je eigenlijk in hetzelfde schuitje als ik.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:17 schreef Catch22- het volgende:
Ik typ nu ook 95% uit mijn hoofd (de rest zoek ik op en werk ik zelf uit, dus geen copy paste), maar dat doe je niet als je leert.
gewoon beginnen. En als je wil weten hoe je iets doet dat in google zoeken. In het begin veel kopieren en plakken.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:17 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Hoe ben je begonnen? Tikte je dan gewoon op google ''how to make websites'' of wat? Als nieuweling toendertijd had je denk ik ook geen flauw benul.Dus dan zat je eigenlijk in hetzelfde schuitje als ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |