Een p2p tweedehandssite gericht op een nichemarkt en een site gericht op films (nieuws over films, reviews door users)quote:Op maandag 13 januari 2014 17:02 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
geef eens een voorbeeld/voorbeelden wat je zou willen maken. En hoe het er uit moet komen te zien.
Mijn eigen html/css en php code etc doe ik gemakshalve nog altijd met kladblok voor wat testdingetjes. Gaat voor mij dan ten koste van het uiterlijk van de site, maar dat vind ik niet zo interessant.
Ja maar hoe moet ik beginnen? Gewoon opzoeken? Stel dat ik een loginpagina wil maken, moet ik even opzoeken 'how to make a login page php'?quote:Op maandag 13 januari 2014 19:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Je leert geen websites te maken door boeken of websites te lezen. Ga gewoon wat maken en reken erop dat de eerste 6 versies allemaal binnen een maand de prullenbak in gaan voordat je iets acceptabels hebt.
Hier ben ik het niet mee eens, naar mijn mening is een goed boek lezen, en tegelijkertijd al het nieuwe wat je leert gelijk toe te passen in applicaties de beste manier om het te leren. Dus niet passief 500 bladzijden gaan lezen en dan kijken wat het gebracht heeft. Als je met bij elkaar geraapte tutorials en StackOverflow antwoorden wat dingen gaat bouwen dan leer je denk ik niet goed een basis om een goede website te bouwen.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Je leert geen websites te maken door boeken of websites te lezen. Ga gewoon wat maken en reken erop dat de eerste 6 versies allemaal binnen een maand de prullenbak in gaan voordat je iets acceptabels hebt.
dan heb je al een voorbeeld dus. login systeem wil je waarschijnlijk een registratie systeem bij. html + php en mysql (asp en iis kan maar zelf slecht bekend mee.)quote:Op maandag 13 januari 2014 19:58 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja maar hoe moet ik beginnen? Gewoon opzoeken? Stel dat ik een loginpagina wil maken, moet ik even opzoeken 'how to make a login page php'?
Hosting heb in al: localhost (xampp met apache en mysql ingeschakeld).quote:Op maandag 13 januari 2014 20:27 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
dan heb je al een voorbeeld dus. login systeem wil je waarschijnlijk een registratie systeem bij. html + php en mysql (asp en iis kan maar zelf slecht bekend mee.)
moet je eerst of apache webserver oid (Wamp met windows makkelijkste / xamp met linux dacht ik als easy pakket) Of ergens online iets dat je dat kunt hosten. als je dat voor elkaar hebt komt het volgende.
Ik heb zelden iets van het internet gebruikt behalve algemeen syntaxes of functies opzoeken. hangt er dus vanaf wat je wilt. als je zelf bij het begin begint. handmatig dingen dus typen en niet hele dingen van internet plukken leer je beter programmeren.(mijn mening.)quote:Op maandag 13 januari 2014 20:50 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Hosting heb in al: localhost (xampp met apache en mysql ingeschakeld).
Het scripten lijkt me lastig.. vooral voor een tweedehandssite zoals bijv. Speurders/mp. Want dan heb ik te maken met profielenpagina's plus (wat ik zelf wil) google map erin toevoegen. Dat als er producten worden aangeboden dat je, als je klikt op het verkopende product, je bij o.a. de beschijving op google maps direct kunt zien waar het is rtc etc..
in principe moet ik dan een heel cms in elkaar zetten, want ik moet ook een admin panel hebben toch, of niet? Ik heb geen idee.
Ik heb alle ideeën in mijn hoofd, alleen uitwerken is lastig... maar met de wil die ik heb, moet het lukken.
Wat bedoel je met handmatig typen e niet via internet plukken? Als beginner met 0,0 verstand ervan, moet ik juist toch opzoeken?quote:Op maandag 13 januari 2014 21:03 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
Ik heb zelden iets van het internet gebruikt behalve algemeen syntaxes of functies opzoeken. hangt er dus vanaf wat je wilt. als je zelf bij het begin begint. handmatig dingen dus typen en niet hele dingen van internet plukken leer je beter programmeren.(mijn mening.)
met html maak je dan het <form(ulier)> etc en stuur je door. Dan verwerk je dat met php en sla je op in een database(mysql(phpmyadmin als hulptool vind ik handig)). En daar roep je dan ook weer info uit op. met php/mysql.
Waar je interesse ligt.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:05 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Wat bedoel je met handmatig typen e niet via internet plukken? Als beginner met 0,0 verstand ervan, moet ik juist toch opzoeken?
En hoe is de volgorde? Eerst layout en dan alle functies etc.. of van boven naar beneden werken en zowel layout dus plus het programmeren?
En in volgendepagina.php krijg je dan de volgende pagina, meestal 'dank voor registratie' en dan ondertussen is er een commando gegeven om de gegevens in de database mysql op te slaan?quote:Op maandag 13 januari 2014 21:12 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
Waar je interesse ligt.
een registratie/login systeem begin je eerst met een html formulier.
<form name=blaat action=volgendepagina.php method=post>
<input type=text name=naam> <br>
<input type=password name=wachtwoord> <br>
<input type=submit value='registreer'>
</form>
etc basis html formulier. action= verwijst naar de pagina waar de info heengestuurd wordt.
Eh, ja.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:58 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja maar hoe moet ik beginnen? Gewoon opzoeken? Stel dat ik een loginpagina wil maken, moet ik even opzoeken 'how to make a login page php'?
ik ben niet van het 'mooi' maken.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:32 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
En in volgendepagina.php krijg je dan de volgende pagina, meestal 'dank voor registratie' en dan ondertussen is er een commando gegeven om de gegevens in de database mysql op te slaan?
Maar als dat zo is, vraag ik me af, waarom het niet gelijk tussen jouw code staat? Eigenlijk zou je denken dat het logischer is als het tussen jouw code staat ipv onder 'volgendepagina.php' ?
En waarmee worden layouts gemaakt? Html en css zijn toch alleen maar tekst en images toevoegen? Als je het dynamisch en mooi wilt maken, anno 2014, dan zou je toch evt software moeten gebruiken?
Omdat je de data van de front-end(hetgeen waar de gebruiker zijn of haar gegevens invoert zoals een wachtwoord), naar de back-end(in jouw geval de php code die het in de database gooit) moet krijgen. Dus jouw inlog-form word ingevuld, daarna word dit met een submit knop naar de volgende pagina gestuurd, waar dit word opgevangen en verwerkt word door php.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:32 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
En in volgendepagina.php krijg je dan de volgende pagina, meestal 'dank voor registratie' en dan ondertussen is er een commando gegeven om de gegevens in de database mysql op te slaan?
Maar als dat zo is, vraag ik me af, waarom het niet gelijk tussen jouw code staat? Eigenlijk zou je denken dat het logischer is als het tussen jouw code staat ipv onder 'volgendepagina.php' ?
En waarmee worden layouts gemaakt? Html en css zijn toch alleen maar tekst en images toevoegen? Als je het dynamisch en mooi wilt maken, anno 2014, dan zou je toch evt software moeten gebruiken?
ach piece of koekje, hoewel dan zonder cookies en gewoon in sessies. maar voor wat testdingetjes kan dat gewoon wel natuurlijk.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:43 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Eh, ja.
Al zou ik niet beginnen met een loginpagina en al helemáál niet met zelf een authenticatiemethode te bouwen.
Juist want sessies maken geen gebruik van cookiesquote:Op dinsdag 14 januari 2014 06:49 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
ach piece of koekje, hoewel dan zonder cookies en gewoon in sessies. maar voor wat testdingetjes kan dat gewoon wel natuurlijk.
sessies zijn server sidedquote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:09 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Juist want sessies maken geen gebruik van cookies
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:01 schreef Welcome_Rain het volgende:
Tuurlijk moet het goed aangeleerd worden, maar als hobby projectjes hoef je nog niet direct alles te leren. Interesse voor dergelijke dingen worden vaak al de kop ingedrukt omdat je belachelijk veel moet doorlezen en het 'op de juiste manier' moet doen. Met minimale resultaten, tenminste in wat je te zien krijgt en wat ook echt werkt.
'k wil ts wel helpen met basis registratie/login systeem (mysql) + stuk object georiënteerd php gewoon stap voor stap met relatief weinig pagina's(txtfiles, want kladblok dan:p)
Als ts een baan wil als web-developer, dan moet die minimaal de basis goed beheersen, daarom ook mijn suggestie een boek te gaan lezen.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:06 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ja? Gewoon via w3schools en dan op volgorde d.m.v. 'next chapter'? En hoe is 'goed' voor jou? In der mate dat je nu gewoon kan solliciteren naar een baan als startende web developer met 0 ervaring met de functie-eisen html,css en javascript en misschien php?
als hij een baan wil daarin, dan is gelijk een geschikte opleiding volgen nog handiger.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:11 schreef esv7 het volgende:
[..]
[..]
Als ts een baan wil als web-developer, dan moet die minimaal de basis goed beheersen, daarom ook mijn suggestie een boek te gaan lezen.
Haha ja dat ben ik met je eens, dat was tevens mijn andere suggestiequote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:14 schreef Welcome_Rain het volgende:
[..]
als hij een baan wil daarin, dan is gelijk een geschikte opleiding volgen nog handiger.
Ik volg al een voltijds hbo opleiding.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:14 schreef Welcome_Rain het volgende:
[..]
als hij een baan wil daarin, dan is gelijk een geschikte opleiding volgen nog handiger.
zeker. Die kwam ik ook tegen, maar aangezien vele van jullie het onder de knie hebben, weten jullie het best wel site de beste lesstof bied.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:07 schreef gekkeabt het volgende:
http://html.net/tutorials/html/
http://www.html-5-tutorial.com/
http://www.tizag.com/cssT/index.php
Er zijn er natuurlijk veel meer.
De praktijkquote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:18 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
zeker. Die kwam ik ook tegen, maar aangezien vele van jullie het onder de knie hebben, weten jullie het best wel site de beste lesstof bied.
Hahha vind ik juist lastig! Theorie kan ik letterlijk uit mijn hoofd leren en vertellen hoe en wat.. maar het combineren ervan en in praktijk brengen lijkt mij lastig.quote:
Daarom moet je het gewoon gaan doenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:37 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Hahha vind ik juist lastig! Theorie kan ik letterlijk uit mijn hoofd leren en vertellen hoe en wat.. maar het combineren ervan en in praktijk brengen lijkt mij lastig.
Zoals gezegd: De praktijk. Je moet gewoon beginnen. In het begin had ik soms ook dat ik er geen zak van snapte maar naarmate je meer oefent komt alles goedquote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:18 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
zeker. Die kwam ik ook tegen, maar aangezien vele van jullie het onder de knie hebben, weten jullie het best wel site de beste lesstof bied.
ja had daar ook van gehoord! Is dat goed? Ik las recensies op sites dat het een erg slechte site was en het erop neer kwam dat je verstand van coderen van 0/10 tot 2/10 komtquote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:05 schreef gekkeabt het volgende:
[..]
Zoals gezegd: De praktijk. Je moet gewoon beginnen. In het begin had ik soms ook dat ik er geen zak van snapte maar naarmate je meer oefent komt alles goed
Misschien is www.codecademy.com ook nog iets voor jou?
Naar mijn mening is het best goed voor als je net begint met coderen. Maar als je al het simpele al hebt gehad dan zou ik er niet te lang mee bezig zijn want het gaat heel erg langzaam.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:06 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
ja had daar ook van gehoord! Is dat goed? Ik las recensies op sites dat het een erg slechte site was en het erop neer kwam dat je verstand van coderen van 0/10 tot 2/10 komt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:14 schreef gekkeabt het volgende:
[..]
Naar mijn mening is het best goed voor als je net begint met coderen. Maar als je al het simpele al hebt gehad dan zou ik er niet te lang mee bezig zijn want het gaat heel erg langzaam.Dat in de spoiler snap ik volledig. Dat kan ik wel dromen. Evenals h1, h2 en <p> etc.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind de positionering lastig, aangezien ik niks van px snap, en wanneer css erbij komt dat combineren om een strak en gelikt layout te hebben. Wanneer php/mysql erbij komt, word ik gillend gek...
Dus je kunt zeggen de basis van html ken ik verder niet.
Dat was ongeveer de kennis die ik had toen ik met w3schools begon. Heb toen in twee dagen de hele tutorial van html en css doorgewerkt en als je het coderen je een beetje ligt, ben je dan wel in staat een fatsoenlijk eruit ziende website te bouwen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:20 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dat in de spoiler snap ik volledig. Dat kan ik wel dromen. Evenals h1, h2 en <p> etc.
Ik vind de positionering lastig, aangezien ik niks van px snap, en wanneer css erbij komt dat combineren om een strak en gelikt layout te hebben. Wanneer php/mysql erbij komt, word ik gillend gek...
Ik zou php and mysql nog even aan de kant laten wachten dan.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:20 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Dat in de spoiler snap ik volledig. Dat kan ik wel dromen. Evenals h1, h2 en <p> etc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het ziet er daar onoverzichtelijk uit maar meerdere voorbeelden kun je hier vinden: http://thisisdallas.github.io/Simple-Grid/
Het resultaat van dit ziet er zo uit:
zwarte omlijning is verkregen dmv css: div{ border:1px solid black;}
Hieruit blijkt dus dat het gebruiken van een grid framework gewoon bestaat uit simpele rekensommetjes.
Als je het te moeilijk vind, denk dan niet dat je het nooit zal kunnen leren. Iedereen heeft er moeite voor moeten doen![]()
mooi! Maar ik ben nog bij css.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:49 schreef slashdotter3 het volgende:
http://www.asp.net/mvc
geschreven tutorials: check!
video tutorials: check!
gratis software: check!
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:48 schreef gekkeabt het volgende:
[..]
Ik zou php and mysql nog even aan de kant laten wachten dan.
En CSS is eigenlijk best simpel als je de eigenschappen als font-size / background-color / border etc weet.
Ik weet niet of ik goed doe om dit te zeggen: Maar voor makkelijke positioning kan je een grid layout gebruiken.
http://thisisdallas.github.io/Simple-Grid/ is een goede framework die ik zelf wel eens gebruik.
Eerst ga je het css dat je hebt uitgepakt in dezelfde folder als waar je html bestand in zit bestand toevoegen aan je html bestand . dmv:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="simplegrid.css">
tussen je head tags te zetten
Je maakt dan de layout van je pagina door classes te geven aan div's. ( div's zijn soort van aparte delen van een pagina waardoor je verschillende eigenschappen kan geven aan de delen )
een voorbeeld:dit vind ik het lastigst van heel html/css.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het ziet er daar onoverzichtelijk uit maar meerdere voorbeelden kun je hier vinden: http://thisisdallas.github.io/Simple-Grid/
Het resultaat van dit ziet er zo uit:
zwarte omlijning is verkregen dmv css: div{ border:1px solid black;}
[ afbeelding ]
Hieruit blijkt dus dat het gebruiken van een grid framework gewoon bestaat uit simpele rekensommetjes.
Als je het te moeilijk vind, denk dan niet dat je het nooit zal kunnen leren. Iedereen heeft er moeite voor moeten doen![]()
Beide. Denk 60% functionaliteit en wat je er allemaal mee kunt en 40% uiterlijk. Maar toch wil ik het uiterlijk niet verwaarlozen. Ik wil een site maken waar de mogelijkheid is om studieboeken aan elkaar te kunnen verhuren p2p. Dus soort marktplaats.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:11 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Wat voor site wil je maken? Is je focus uiterlijk of functionaliteit?
Businesslogic is gewoon coderen en marketing?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:22 schreef KomtTijd... het volgende:
Als je dat from scratch wilt bouwen mag je er denk ik op rekenen dat 95% van het werk in de businesslogic gaat zitten en 5% in de lay-out. Mits je een beetje een uitdagenede lay-out maakt, anders eerder richting de 99/1
Geen marketing.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:25 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Businesslogic is gewoon coderen en marketing?
Het kan wel, maar Notepad++ is wel handiger want die geeft het ook meteen aan als er een fout in je code zitquote:
conTEXT is ook goedequote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:44 schreef J.James het volgende:
[..]
Het kan wel, maar Notepad++ is wel handiger want die geeft het ook meteen aan als er een fout in je code zit
Ja ik vroeg het mijzelf af omdat je nogal snel het overzicht verliest zonder syntax highlighting. Verder gebruik ik zelf sublime.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:44 schreef J.James het volgende:
[..]
Het kan wel, maar Notepad++ is wel handiger want die geeft het ook meteen aan als er een fout in je code zit
Maar het sessie ID wordt opgeslagen in een cookie. En wanneer je die hebt kan je dus een session van iemand hijacken.quote:
quote:<!--
LET OP!!
Deze broncode bevat gegevens (zoals je session ID) die je beter
niet kan verspreiden. Als mensen dus vragen of je "even" deze
broncode voor ze wilt kopieeren, doe dit dan niet!
Ze kunnen dan in staat zijn om in te loggen onder jouw account,
zonder dat ze je wachtwoord nodig hebben. Gevaarlijk dus!
-->
Wat weer een slechte ontwerpfout is, maar dat is weer wat andersquote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:31 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Maar het sessie ID wordt opgeslagen in een cookie. En wanneer je die hebt kan je dus een session van iemand hijacken.
Klik voor de grap eens met je rechtermuisknop hier in het topic, en klik op bron weergeven.
Staat niet voor niets dit in:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |