Nou dat valt gelukkig mee, maar het geluid van een vers gelegd eitje heeft ze wel precies door...quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:26 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Ik neem aan dat jullie Labrador ook van kilometers afstand een open koelkast deur kan waarnemen?
quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:56 schreef Prof_Hoax het volgende:
Ook even een vraagje, wat is eigenlijk de reden dat honden hondenpoep van andere eten?
Dat is een Obcessive compulsive disorder, een gedragsafwijking dus. Heel zelden kan het veroorzaakt worden door het gebrek aan vitamine B1. Als je daar iets aan wil doen, dan is de gerichte gedragstherapie aan te raden.quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:56 schreef Prof_Hoax het volgende:
Ook even een vraagje, wat is eigenlijk de reden dat honden hondenpoep van andere eten?
Weet je, ik heb nog nooit een huidpatiënt gehad die afviel. Meestal komen zij juist aan vanwege prednison-achtige stoffen die ingezet worden in de behandeling van de huidproblemen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:14 schreef LittleLady het volgende:
Heb ik een vraagje, ik heb een oudere kangal, na haar laatste hotspot uitbraak is ze enorm afgevallen, nu is haar huid weer genezen en ben ik haar al tijden aan het vetmesten, helaas komt ze bijna niets aan.
Ze krijgt, of kilo cavom of 2 kilo vlees per dag, scheut zonnebloem olie, verder krijgt ze restjes en 4 boterhammen met leverworst per dag.
Ook krijgt ze regelmatig een kopje aldi voer de honden van mijn schoonzus werden van dat voer altijd moddervet, maar blijkbaar heb ik elke keer de verkeerde zak denk ik.
Ze heeft geen wormen en is verder zoals een kangal moet zijn, alleen heel schraal, ze is inmiddels 8.
Wat kan ik nu nog doen?
Ja hoor ze eet het gewoon op, zij laat echt geen andere hond haar eten opeten anders bijt ze daar ook wel een hapje vanaf, de ontlasting is gewoon, nu wat meer omdat er natuurlijk ook meer ingaat, drinkt ook niet overmatig en plast ook niet overmatig.quote:Op donderdag 9 januari 2014 18:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Weet je, ik heb nog nooit een huidpatiënt gehad die afviel. Meestal komen zij juist aan vanwege prednison-achtige stoffen die ingezet worden in de behandeling van de huidproblemen.
Een kilo cavom of 2 kg vlees plus de rest is echt veel! Ik vraag me toch af of er niet iets meer aan de hand is. Ik zou toch adviseren om haar door een dierenarts na te laten kijken, een goed lichamelijk onderzoek, goed de borstholte ausculteren en misschien ook een bloedonderzoekje.
Heeft zij nog goede eetlust? Eet zij echt 2 kg vlees op? Hoe is de ontlasting? Drinkt en plast zij veel? Is het een intacte teef?
Ik zou haar even wegen en dan 2 weken later nog een keer. Kijken of zij aangekomen is.quote:Op donderdag 9 januari 2014 18:45 schreef LittleLady het volgende:
Ik zal anders morgen wel effe een foto van haar maken, wie weet kijk ik er gewoon raar tegenaan ze is ook wat donkerder geworden
Iedere drie maanden krijgt ze haar kuur ontworming gewoon. Hmm, nou het is meer sporadisch en het lijkt alleen van een bepaalde hond te zijn (of altans, dat denk ik) vaak zelfde grootte en ongeveer zelfde plaats. De rest kijkt ze niet eens naar om.quote:Op donderdag 9 januari 2014 18:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Dat is een Obcessive compulsive disorder, een gedragsafwijking dus. Heel zelden kan het veroorzaakt worden door het gebrek aan vitamine B1. Als je daar iets aan wil doen, dan is de gerichte gedragstherapie aan te raden.
Als de hond dat doet, is het trouwens verstandig om hem heel vaak te ontwormen
kan ze haar energie/agressie wel kwijt met spelen? Wordt er met haar gespeeld?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 11:06 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Onze poes is agressief... niet altijd maar ze kan je zo vanuit het niets aanvallen. Gister nog beet ze me zo vanuit het niets in mijn arm. En hard ook. Ik begrijp niet waarom. We hebben 2 kinderen en die zijn doodsbenauwd voor haar. We hebben haar al vanaf kitten dus geen gekke dingen gebeurd. Het enige dat ik kan bedenken is een energie overschot. Ze wil alleen met warm weer naar buiten, nu dus niet.
Hoe uitgebreid was de ontlastingsonderzoek? Is er bijvoorbeeld ook getest op Giardia en Trichomonas (dat zijn aparte onderzoeken voor nodig).quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:32 schreef Gwywen het volgende:
Hallo Digitale Dierenarts,
beetje laat maar alsnog de beste wensen.![]()
Ik zit nog steeds met een diarreepoesje. Inmiddels is de ontlasting onderzocht en wormen zijn de oorzaak, ik heb een week of twee geleden een wormenpil gegeven en moet dat over twee weken herhalen ivm de eitjes.
Ook de andere poezen moeten aan de wormenpil.
Echter intussen zit ik dus al weken met een poes met wisselende diarree en volgens onze dierenarts gaat dat pas helemaal over als de darmpjes vrij van parasieten zijn (na de tweede wormenpil dus), ook is een van de grote poezen eveneens aan de dunne geslagen.
Is er, behalve gekookte kipfilet, nog iets dat ik kan doen om al die darmpjes tot rust te krijgen?
(Gekookte kipfilet zijn ze namelijk inmiddels zo zat, dat ze dit momenteel niet langer als eten beschouwen)
Of kan diarree in principe niet zo veel kwaad zolang ze maar voldoende drinken?
Er zijn zoveel medische en psychologische oorzaken van onzindelijkheid bij katten!quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:50 schreef Truffeldoos het volgende:
Wat voor oorzaken (medisch of niet-medisch) kan het hebben dat een kat z'n behoefte naast de kattenbak doet?
Wij hebben twee poezen, eentje doet het netjes in de kattenbak (maar plast dan wel weer op zacht spul, dus kleren of dekens) maar de ander vertikt het. Volgens mijn vriend (het zijn zijn poezen) deed ze het in de eerste weken dat hij haar had wel.
Wat ik zelf denk is dat hij gewoon laks is geweest met de kattenbak schoonmaken, waardoor die poes haar neus ervoor heeft opgetrokken.
Ik heb inmiddels alles geprobeerd. De kat in de bak zetten, een snoepje geven, het ernaast poepen en plassen afstraffen... Het helpt niet. Hoe leer ik het haar weer aan? Of, zoals mijn eerste vraag, kan het een andere oorzaak hebben dat ze dit blijft doen?
Ik moet er misschien wel bij vermelden dat deze twee katten totaal niet opgevoed zijn (stellen ook vaak mijn liefde op de proef).
Ik heb inderdaad een meerdaags monster moeten maken (of hoe noem je dat). Ik merk ook wel dat Poef redelijk reageert op sensitivebrokken met prebiotica, en slecht op gewone brokken. Vanmiddag moet ik het wormenspul en nog een spuit antidiarreespul ophalen bij de dierenarts, dan zal ik meteen even vragen voor probiotica.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe uitgebreid was de ontlastingsonderzoek? Is er bijvoorbeeld ook getest op Giardia en Trichomonas (dat zijn aparte onderzoeken voor nodig).
Als er verder inderdaad niks anders is, behalve de wormen, dan is het ook mogelijk dat de poes (tijdelijk) voedingsintolerant is. Dan zou zij op speciale darmbrokken moeten, zoals RC sensitivity control of Hills d/d oid. Verder is het goed om een probioticum (dat zijn "goede" bacterien voor de darmen) of een prebioticum (dat zijn goede vezels voor "goede bacterien) te geven. Overleg dat even met je dierenarts. Dat is om de darmflora tot rust te brengen.
Giardia wordt trouwens intermitterend uitgescheiden, dus niet elke dag is het te vinden in de ontlasting. Het beste is een mengmonster van 3 dagen laten onderzoeken (ondertussen wel de ontlasting in de koelkast bewaren).
Nou, vit B1 gebrek zie je niet bij de honden die volledig hondenvoer krijgt. Als de hond elke dag een lading verse vis krijgt, dan kan het theoretisch wel, want sommige (zoetwater) vissen bevatten een stofje dat vit. B1 kan afbreken.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:20 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Iedere drie maanden krijgt ze haar kuur ontworming gewoon. Hmm, nou het is meer sporadisch en het lijkt alleen van een bepaalde hond te zijn (of altans, dat denk ik) vaak zelfde grootte en ongeveer zelfde plaats. De rest kijkt ze niet eens naar om.
Vitamine B1 gebrek gaan we maar niet van uit, maar wat zijn daar de oorzaken/symptomen van?
Dat is een bekend probleem bij jonge poezen. Zo veel mogelijk afleiden, dus minimaal 30 min per dag actief mee spelen. Verder kan je bijvoorbeeld een kattenpuzzel maken/kopen, dat houdt haar even bezig. De kat moet gewoon zo veel mogelijk bezig zijn.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 11:06 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Onze poes is agressief... niet altijd maar ze kan je zo vanuit het niets aanvallen. Gister nog beet ze me zo vanuit het niets in mijn arm. En hard ook. Ik begrijp niet waarom. We hebben 2 kinderen en die zijn doodsbenauwd voor haar. We hebben haar al vanaf kitten dus geen gekke dingen gebeurd. Het enige dat ik kan bedenken is een energie overschot. Ze wil alleen met warm weer naar buiten, nu dus niet.
Dit dusquote:Op vrijdag 10 januari 2014 11:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
kan ze haar energie/agressie wel kwijt met spelen? Wordt er met haar gespeeld?
Je heb ook antidiarreespul met probiotica, vraag het even aan je dierenarts.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:54 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een meerdaags monster moeten maken (of hoe noem je dat). Ik merk ook wel dat Poef redelijk reageert op sensitivebrokken met prebiotica, en slecht op gewone brokken. Vanmiddag moet ik het wormenspul en nog een spuit antidiarreespul ophalen bij de dierenarts, dan zal ik meteen even vragen voor probiotica.
Ervaringsdeskundige. Ik heb een 10 jarig exmplaar uit asiel geadopteerd die bij vorige eigenaar niet meer te handhaven was wegens agressie. Ook kleine kinderen.quote:
kattenpuzzel?? Ik ga Google aanslingeren spelen, ja we hebben pas nog een laserlampje gekocht, maar na een paar minuutjes is ze het zat en loopt ze weg.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is een bekend probleem bij jonge poezen. Zo veel mogelijk afleiden, dus minimaal 30 min per dag actief mee spelen. Verder kan je bijvoorbeeld een kattenpuzzel maken/kopen, dat houdt haar even bezig. De kat moet gewoon zo veel mogelijk bezig zijn.
Qua bijten: dit gedrag moet je zien te voorkomen. Dus de kat afleiden nog voordat het zo ver komt. Straffen helpt niet!!! Goed gedrag belonen, slecht gedrag voorkomen.
Het is wel lastig met 2 kleine kinderen, zeker als zij bang zijn voor de kat....
Het is toch een virus, geen bacteriële infectie? Wat ik begrepen heb althans. Maar dat zal de dierenarts wel wetenquote:
Eventueel gunstig effect van L-lysine op de huid bij katten is niet bekend/ niet onderzocht. Het kan in ieder geval geen kwaadquote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:57 schreef Poeke het volgende:
DDA, ik gooi er nog een vraagje in die je, als je wilt, na het weekend ergens kan beantwoorden.
In het vorige topic had ik het over mijn katten met vieze oogjes. Een van mijn poezen (diegene die ook veel last heeft van de niesziekte infectie aan het oog) heeft vanaf begin al last van roos. Ik dacht dat het eigenlijk bij haar paste. Mijn lapje en schildpadje hebben van zichzelf een heel zacht vacht, mijn kater heeft een wat steviger vacht, allemaal hebben ze nergens last van. Het vacht van Sophie is redelijk stug (kan het niet anders beschrijven) en dus met veel schilfers. Het vacht zelf is wel glanzend, staat niet omhoog. Ze heeft geen last van jeuk of iets dergelijks.
Mijn katten krijgen allemaal Royal Canin light (ivm overgewicht van binnenkatten), kwaliteitsvoer dus.
Ik heb me verdiept in die L-lysine en lees dat daar aminozuren in zitten. Weet jij iets van de werking daarvan op de huid? Zou het probleem van de niesziekte en de roos in dezelfde richting kunnen zitten van gebrek aan weerstand?
Als het poezenkind slap en moe is, dan is het verstandig om naar de dierenarts te gaan. Ook als de neusuitvloeiing dik en groen/wit is.quote:Op zondag 12 januari 2014 08:30 schreef Bart het volgende:
Ook een vraagje. Onze poes heeft niesziekte (vermoed ik, eerste keer, ze niest veel en is moe en slap). Ze eet nog gewoon goed en drinkt ook normaal. Ze is 9 jaar. Is het nodig om langs een dierenarts te gaan? Kan die iets doen? Er is geen medicijn tegen niesziekte immers. Mijn idee is gewoon uit laten zieken en goed in de gaten houden of ze blijft eten en drinken. Hoor graag of dat klopt.
tnx! Vrijdag begon ze met niesen. Het lijkt nu al wat beter te gaan, minder niesen en wat meer energie. Neusuitvloeiing is helder (is er alleen na een nies) en ze kan vrij ademen door haar neus. We houden het goed in de gaten!quote:Op zondag 12 januari 2014 20:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als het poezenkind slap en moe is, dan is het verstandig om naar de dierenarts te gaan. Ook als de neusuitvloeiing dik en groen/wit is.
Niesziekte wordt veroorzaakt door calicivirus en herpesvirus. Alleen het probleem is dat er soms ook bacteriën er bij betrokken zijn. Pas dan is een antibioticumkuur zinvol. Antibiotica werkt inderdaad niet tegen de virussen. Het lichaam moet het zelf proberen op te ruimen. Maar een kat met niesziekte kan bijvoorbeeld stoppen met het eten en het drinken en kan uitgedroogd raken. Soms moeten zulke patiënten aan de infuus / dwangvoeding ed.
Als zij eet en drinkt, geen koorts heeft, vrij door de neus kan ademen en de neusuitvloeiing helder is, dan kan je afwachten.
Voor alles antibioticum voorschrijven is vaak nutteloos. En als wij dat allemaal massaal gaan doen, dan zijn er over 20 jaar geen bacteriën meer die nog gevoelig zijn voor antibiotica. MRSA is een reëel probleem! En tja, een virurale infectie duurt 7 dagen met een antibioticum kuur, en een week zonder een antibioticum kuur.![]()
Maar bij Chlamydia /Bordetella niesziekte is het dus wel zinvol.
Succes met je kat! Ik hoop dat zij zich al beter voelt!
Dan is het een virusje, dat kan het poezenkind even uitzieken. Zorgen dat hij veel drinkt en als hij niet wil eten, kan je het eten een beetje opwarmen. Als het eten warm is, dan ruikt de kat het beter en dat is eetlustbevorderend.quote:Op zondag 12 januari 2014 20:42 schreef Bart het volgende:
[..]
tnx! Vrijdag begon ze met niesen. Het lijkt nu al wat beter te gaan, minder niesen en wat meer energie. Neusuitvloeiing is helder (is er alleen na een nies) en ze kan vrij ademen door haar neus. We houden het goed in de gaten!
quote:Op maandag 13 januari 2014 13:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dan is het een virusje, dat kan het poezenkind even uitzieken. Zorgen dat hij veel drinkt en als hij niet wil eten, kan je het eten een beetje opwarmen. Als het eten warm is, dan ruikt de kat het beter en dat is eetlustbevorderend.
Om de kat bezig te houden:quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:38 schreef XXXKarinXXX het volgende:
[..]
kattenpuzzel?? Ik ga Google aanslingeren spelen, ja we hebben pas nog een laserlampje gekocht, maar na een paar minuutjes is ze het zat en loopt ze weg.
whaha dat is wel een kattenparadijs zeg.... maar dat ga ik hier niet doen. Dat kost me kapitalen en ik zie mijn woonkamer al voor me. Ik heb wel een krabpaal met zo'n huisje erop ...niet interessant. En krabben is fijner aan het speelkleed van mijn zoontje.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Om de kat bezig te houden:
[ afbeelding ]
Designer klimmeubels voor katten![]()
![]()
http://www.hauspanther.co(...)-climbing-furniture/
Overdag wakker maken, dan slaapt ze 's nachts wel. Ik heb dat ook met een van mijn katten gehad, hele dag slapen en 's nachts gaan lopen spoken. Ik vond het heel zielig om haar elke keer wakker te maken als ze zo lief lag te slapen, maar het hielp welquote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:40 schreef XXXKarinXXX het volgende:
[..]
whaha dat is wel een kattenparadijs zeg.... maar dat ga ik hier niet doen. Dat kost me kapitalen en ik zie mijn woonkamer al voor me. Ik heb wel een krabpaal met zo'n huisje erop ...niet interessant. En krabben is fijner aan het speelkleed van mijn zoontje.
We spelen nu wat meer met r maar t helpt niet.... gister beet ze mijn schoonzus en vanmorgen krabde ze mijn dochter
Het lijkt ook wel of ze haar dag en nachtritme andersom heeft want overdag slaapt ze en snachts wil ze aandacht. Loopt dan ook rond te miauwen en probeert de klink van de slaapkamer open te maken door er tegenaan te springen
De katten zijn nachtdieren. Door onze maffe dagritme (want stomme mensen willen 's nachts slapenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:40 schreef XXXKarinXXX het volgende:
[..]
whaha dat is wel een kattenparadijs zeg.... maar dat ga ik hier niet doen. Dat kost me kapitalen en ik zie mijn woonkamer al voor me. Ik heb wel een krabpaal met zo'n huisje erop ...niet interessant. En krabben is fijner aan het speelkleed van mijn zoontje.
We spelen nu wat meer met r maar t helpt niet.... gister beet ze mijn schoonzus en vanmorgen krabde ze mijn dochter
Het lijkt ook wel of ze haar dag en nachtritme andersom heeft want overdag slaapt ze en snachts wil ze aandacht. Loopt dan ook rond te miauwen en probeert de klink van de slaapkamer open te maken door er tegenaan te springen
`Mijn schoonzus aaide haar inderdaad. Maar ook daarbij, het ene moment spint ze het uit en het volgende moment is ze het ineens helemaal zat en bijt dan.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:24 schreef Holyme het volgende:
Haar vriend wordt nooit gebeten las ik, dus denk dat er misschien iets anders aan de hand is ipv nog niet geleerd zacht te spelen
Ik ben natuurlijk niet DDA, maar heb toch ook nog wat tips, het lijkt me nl erg vervelend. Misschien kan je vriend de kat beter lezen (dat hij de kleine veranderingetjes, waarschuwingen, wel op pikt) en reageert hij ook anders, en kan je samen uitvogelen wat er precies anders gedaan wordt of waarop de kat nu eigenlijk reageert? Je zegt bv vanochtend krabte ze m'n dochter, maar wat gebeurt er dan precies, ligt de kat ergens en komt je dochter vlakbij, of zit je dochter ergens en komt kat voorbij die een mep geeft, ... Of je zus die gebeten wordt, aait ze de kat op dat moment? Ik denk dat je daar wel wat info uit kan halen![]()
Kan de kat ook de hoogte in? Wat DDA linkte (geweldig) is - misschien wat kleiner
- ook geen slecht idee, katten overzien graag alles en dat zou ook kunnen helpen. En meer spelen kan natuurlijk nooit kwaad! Ik ben zelf erg te spreken over de wit/blauwe Cat Activity boards (oa bij de eerder gelinkte Zooplus), maar een dichtgevouwen wc-rolletje met voer of een leeg flesje met een gat er in werkt ook al
Net zitten kijken die docu. Ik denk dat het bloemetje dat ik naar mijn dierenartsenpraktijk stuurde ter bedankje voor de levensreddende behandeling van Harry deze zomer, meer gewaardeerd werd dan ik destijds vermoedde.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Voor de geïnteresseerden: een kijkje achter de schermen bij diverse dierenartsen
http://www.dierenarts-in-beeld.nl/liefde-tot-elke-prijs
Financien, het gebrek aan werk/prive balans en dergelijke zaken komen aan bod.
Lurkers zijn hier ook welkom hoorquote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:24 schreef komrad het volgende:
Heeft de digitale dierenarts eigenlijk zelf ook huisdieren? Vroeg ik me als pro lurker opeens af
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het klinkt eigenlijk als een zo genaamde “petting-induced agression” (agressie door het aaien). Zo’n kat gaat meestal op zoek naar je aandacht, maar als hij geaaid wordt, dan op gegeven moment gaat hij bijten en krabben.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:42 schreef XXXKarinXXX het volgende:
[..]
`Mijn schoonzus aaide haar inderdaad. Maar ook daarbij, het ene moment spint ze het uit en het volgende moment is ze het ineens helemaal zat en bijt dan.
Ik weet eigenlijk niet waarom ze mijn dochter krabte (krabde?) daar was ik op dat moment niet bij.
Het lijkt wel of ik een mannenkat hebgister paste mijn broer op en ligt madam de hele avond op zijn schoot en hij kan haar gewoon aaien en er is niks aan de hand
quote:Op woensdag 15 januari 2014 02:17 schreef tonja het volgende:
[..]
Net zitten kijken die docu. Ik denk dat het bloemetje dat ik naar mijn dierenartsenpraktijk stuurde ter bedankje voor de levensreddende behandeling van Harry deze zomer, meer gewaardeerd werd dan ik destijds vermoedde.
Ik vond het een duideljke vergelijking dat een gemiddeld huisdier in zijn leven net zo veel kost als een nieuwe auto. Maar ik denk niet dat veel mensen het realiseren...quote:Mooie docu ook trouwens. Een oproep om òf een ziektekostenverzekering voor je huisdier(en) te nemen, of zeker weten dat je alles altijd kan betalen of zelf sparen. Beetje nadenken dus voordat je een dier aanschaft
Wanneer is de hond ingeent? Als het vrij recent gebeurd is, dan is het mogelijk een entreactie. Eigenlijk moet je in dit geval sowieso je dierenarts bellen en het liefst ook die plek even laten zien, want voor je dierenarts is het belangrijk om alle bijwerkingen goed te noteren.quote:Op woensdag 15 januari 2014 06:49 schreef CamelNLD het volgende:
Ik heb een vraag: Is het normaal dat een hond een grote harde plek krijgt op de plek waar hij zijn jaarlijkse inenting heeft gehad? De plek lijk haar geen pijn te doen. Af en toe wil ze er nog wel eens aan krabben / likken; maar dat is minimaal.
Bedankt voor het mee denken!!
quote:Op woensdag 15 januari 2014 09:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Lurkers zijn hier ook welkom hoor![]()
Ik heb op dit moment 1 hond. Heb vroeger altijd meerdere gehad, maar dat is een beetje lastig op dit moment ivm het fulltime werken. Mijn ouders hadden als hobby kattenverzamelen, dus ik ben opgegroeid met een kudde katten. En konijnen en kippen
Zo'n Smaugje of Deathwing in de achtertuinSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al noem ik een van de katten regelmatig draak en neemt ie die rol ook prima op zich, het is toch niet hetzelfde he!
quote:Op woensdag 15 januari 2014 10:58 schreef Holyme het volgende:
[..]
Zo'n Smaugje of Deathwing in de achtertuinAl noem ik een van de katten regelmatig draak en neemt ie die rol ook prima op zich, het is toch niet hetzelfde he!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:43 schreef Holyme het volgende:
*Mental image van een vrouw in een doktersjas die aan een kant van een hoepel staat te schudden met snoepjes en roept, spring dan draakje, dat kun je wel, toe maar!
Ik dacht meer aan een soort Quidditch met de hoepels hoog in de lucht.quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:43 schreef Holyme het volgende:
*Mental image van een vrouw in een doktersjas die aan een kant van een hoepel staat te schudden met snoepjes en roept, spring dan draakje, dat kun je wel, toe maar!
Roze jurkje is praktischer dan een witte jasquote:Op woensdag 15 januari 2014 11:46 schreef valentijn101 het volgende:
[..]![]()
[ [url=http://www.wallpaperno.com/thumbnails/detail/20121101/dragons%20knights%20princess%20funny%201280x1024%20wallpaper_www.wallpaperno.com_26.jpg]afbeelding[/url] ]
In principe zou het af en toe wel mogen, denk ik, maar mijn hondenkind zou daar helemaal niet blij mee zijn. Zij gaat naar de hondencreche, gezellig met andere hondenkinderen. Zij mogen daar op de bank en de hele dag Animal planet kijken (de arme oppas zit op de grondquote:Op woensdag 15 januari 2014 11:49 schreef oh-oh het volgende:
Mag je je hond ook mee naar je werk nemen dda?
Zo'n 2 weken geleden is ze geënt. Ze was de week hiervoor wel wat minder goed te pas als normaal, maar toen had ze geen bult.quote:Op woensdag 15 januari 2014 09:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wanneer is de hond ingeent? Als het vrij recent gebeurd is, dan is het mogelijk een entreactie. Eigenlijk moet je in dit geval sowieso je dierenarts bellen en het liefst ook die plek even laten zien, want voor je dierenarts is het belangrijk om alle bijwerkingen goed te noteren.
In zeer zeldzame gevallen kan de inentingsplek ontstoken raken, dat is meestal wel pijnlijk, maar het hoeft niet (een gemiddelde hond is niet zo'n watje als een gemiddelde mens). De hond kan ook koorts krijgen of algemeen ziek worden. Goed in de gaten houden dus!
Je wordt er niet rijk van, ben ik bangquote:Op woensdag 15 januari 2014 13:51 schreef oh-oh het volgende:
Ik zou ook wel een hondencreche willen beginnen als ik ooit een nieuwe baan nodig had!
quote:Ik neem mijn viertal gezellig mee, die vinden het awesome
Nou vraag ik me af of de huisartsen ook zo'n soort filmpjes voorgeschoteld krijgen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:06 schreef ChipsZak. het volgende:
Berijdt deze kat mijn pluche deken?Of maakt 'ie zich gewoon een relaxt plekje? Zijn achterwerk schudt/trilt de hele tijd
![]()
.
Klik voor rare kat.
Nog eentje,.
Dan is het eigenlijk toch verstandig om je dierenarts daar op de hoogte te breken. Het kan mogelijk een onderhuidse ontsteking/ abces zijn. Beterschap!quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:24 schreef CamelNLD het volgende:
[..]
Zo'n 2 weken geleden is ze geënt. Ze was de week hiervoor wel wat minder goed te pas als normaal, maar toen had ze geen bult.
I know. Vriendin van me heeft een hondenuitlaatservice, hell on earth lijkt me dat, maar zij verdient er wel goed aan omdat ze maar liefst drie keer per dag met een groep van minstens 10 honden gaat lopen. Ik moet er niet aan denkenquote:Op woensdag 15 januari 2014 15:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je wordt er niet rijk van, ben ik bang
[..]
Nouja, een probleem niet echtquote:Op woensdag 15 januari 2014 15:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou vraag ik me af of de huisartsen ook zo'n soort filmpjes voorgeschoteld krijgen.![]()
Vind jij het een probleem? Dit gedrag is eigenlijk ook een soort OCD, obsessive compulsive disorder.
Is de kat gecastreerd?
Mogelijke oplossing: deken weghalen en de kat zoveel mogelijk afleiden/aandacht geven als hij bij jou op bezoek is.
Oei, ik weet niet of het nog verantwoord is. Mijn oppas heeft max 3 honden in de creche (zij hebben zelf 3 eigen honden en tja, anders past het allemaal niet op de bank). En zij hebben ook een uitlaatservice, maar dan gaan er max 6 honden mee, geloof ik. 10 honden is toch niet te overzien? Of je moet met zijn 2 gaan lopen...quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:40 schreef oh-oh het volgende:
[..]
I know. Vriendin van me heeft een hondenuitlaatservice, hell on earth lijkt me dat, maar zij verdient er wel goed aan omdat ze maar liefst drie keer per dag met een groep van minstens 10 honden gaat lopen. Ik moet er niet aan denken
quote:Op woensdag 15 januari 2014 16:13 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Nouja, een probleem niet echt. Maar vind het soms wel viezig
omdat hij soms zo met zijn achterlijf trilt dat het lijkt of hij, uhh.. tot een hoogtepunt komt
.
Of ie gecastreerd is weet ik niet, het is niet mijn kat, maar denk het niet. Het is een studentenbuurt en de kat is ook van een student.
Ik haal de deken wel weg, want hij doet het alleen daar.Vroeg me alleen af wat het was.
Ze loopt in de duinen ergens, ik vind het helemaal niks hoor, ik zou mijn hond nog niet meegeven met geld toequote:Op woensdag 15 januari 2014 16:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oei, ik weet niet of het nog verantwoord is. Mijn oppas heeft max 3 honden in de creche (zij hebben zelf 3 eigen honden en tja, anders past het allemaal niet op de bank). En zij hebben ook een uitlaatservice, maar dan gaan er max 6 honden mee, geloof ik. 10 honden is toch niet te overzien? Of je moet met zijn 2 gaan lopen...
quote:Op woensdag 15 januari 2014 16:13 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
omdat hij soms zo met zijn achterlijf trilt dat het lijkt of hij, uhh.. tot een hoogtepunt komt
.
Of ie gecastreerd is weet ik niet, het is niet mijn kat, maar denk het niet. Het is een studentenbuurt en de kat is ook van een student.
Ik haal de deken wel weg, want hij doet het alleen daar.Vroeg me alleen af wat het was.
Deken weghalen, kat laten castreren. Maar een gecasteerde kat kan in principe ook tot een hoogtepunt komen, alleen zonder de zaadlozing.quote:Op woensdag 15 januari 2014 16:13 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
.
Een van mijn katten deed dat ook (is gecastreerd). Op rode fleecedekensdekens, anders niet. Rode dekens weg, een blauwe en een paarse gekocht, en probleem wegquote:Op woensdag 15 januari 2014 14:06 schreef ChipsZak. het volgende:
Berijdt deze kat mijn pluche deken?Of maakt 'ie zich gewoon een relaxt plekje? Zijn achterwerk schudt/trilt de hele tijd
![]()
.
Klik voor rare kat.
Nog eentje,.
quote:Op woensdag 15 januari 2014 16:19 schreef oh-oh het volgende:
[..]Ik zie zo voor me dat ie op al die studentenkamers de hele dag allemaal dekentjes een beurt geeft en weer door gaat naar de volgende
quote:
Dit was dan ook de 1e keer voor mij. Qua medicijnen dan.quote:Op woensdag 15 januari 2014 21:50 schreef valentijn101 het volgende:
Ik dacht al de ik de enigste was die dat proeven deed![]()
Het hangt af van het soort antibioticum of jij het met het voer mag mengen of niet.quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:55 schreef Cici het volgende:
Hallo
Mijn ratje heeft een antibioticakuur voor een abces. (Dierenarts stak er een naaldje in en er kwam vloeibaar wit spul uit, leek wel melk, en ik dacht dat pus geel/groenig en dikker was..., hij zei dat het een beginnend abces was).
Nu vind ze het toedienen (via een spuitje haar bekkie in, 2 x daags) dus helemaal niks.
Nu heb ik even geroken aan het flesje en het ruikt iets zoetigs, maar na het ff geproefd te hebben![]()
ben ik het met mijn ratje eens.
Tis vies!
Mag ik het met iets ranja mixen?
Na het toedienen krijgt ze van mij een yoghurtdropje om de vieze smaak weg te halen.
Ook wel grappig om te zien is dat ze na het krijgen van de antibiotica haar bekkie aan de fleecedeken op mijn bank veegt
Snoepjes, voer (Beaphar Care+ Ratquote:Op woensdag 15 januari 2014 22:22 schreef Cici het volgende:
[..]
Dit was dan ook de 1e keer voor mij. Qua medicijnen dan.
Qua snoepjes wel vaker gedaan
Ze heeft idd Enrofloxoral drops voorgeschreven gekregen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het hangt af van het soort antibioticum of jij het met het voer mag mengen of niet.
Krijgt je ratje Enrofloxoral drops/Baytril? Dan mag je het mengen met het voer. Ik adviseer normaal gesproken het met een beetje babyvoeding mengen. Met ranja zou het in principe ook kunnen, denk ik. Yoghurt bevat redelijk veel vet, dus het kan de maaglediging vertragen. Ik weet dan niet precies hoe het de absorptie van het antibioticum zou beïnvloeden...
Je moet wel zorgen dat je ratje de volledige dosering krijgt en alles opeet.
Ik raad mensen aan om geen antibiotica/medicatie op zichzelf uit te proberenVanwege mogelijke bijwerkingen, allergische reacties en kweken van resistente bacteriën (in het geval van een antibioticum).
Ik ken iemand die wel eens in een dierenwinkel de hondenkoekjes e.d. uit probeerde voor zijn honden haha!quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Snoepjes, voer (Beaphar Care+ Rat) op zichzelf uittesten, daar heb ik geen bezwaren tegen
Heel veel succes en geduld!quote:Op woensdag 15 januari 2014 23:11 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Da, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga hier zeker mee aan de slag. Hoop dat het tij te keren is. Madam is inmiddels 7 jaar en dus geen kitten meer
Oh, mijn dyslectische selectief lezende hersenen hebben er "een drupje yoghurt" van gemaakt. In de honingyoghurtsnoepjes zit, volgens mij, niet zo veel vet.quote:Op donderdag 16 januari 2014 07:02 schreef Cici het volgende:
En dat yoghurtdropje, zit daar dan nog zoveel yoghurt in?Ik heb de honingyoghurtdropjes, die vind ze lekker.
Als ik de hondenkoekjes bak (zalm of tonijnquote:Op donderdag 16 januari 2014 07:07 schreef Cici het volgende:
[..]
Ik ken iemand die wel eens in een dierenwinkel de hondenkoekjes e.d. uit probeerde voor zijn honden haha!
Vertelde hij nadat ik hem een snoepje gegeven had die hij aan mijn hond kon geven, maar hij at het zelf op.
Je had mijn hond moeten zien kijken hehe.
. Vriend heeft geleerd om de signalen te herkennen en op tijd te stoppen. Dat betekend nog niet daar de kat heeft geleerd hoe er zachtjes gespeeld kan worden.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:24 schreef Holyme het volgende:
Haar vriend wordt nooit gebeten las ik, dus denk dat er misschien iets anders aan de hand is ipv nog niet geleerd zacht te spelen
Ach, wat goed is voor hen is ook goed voor ons.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als ik de hondenkoekjes bak (zalm of tonijn) dan snoep ik er ook een paar mee.
quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:25 schreef Cici het volgende:
[..]
Ach, wat goed is voor hen is ook goed voor ons.
Andersom telt dat helaas niet.
Hartstikke bedankt voor je antwoord.
De antibiotica ging er vanochtend heel goed in met heel iets ranja, geen drama vanochtend!
Dank!quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Ik hoop dat hij (zij?) snel weer beter is!
Ratjes zijn superleuke dieren, maar zij leven helaas erg kort. En tumoren komen inderdaad erg vaak voor bij ratjes.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:46 schreef Cici het volgende:
[..]
Dank!
Zij, met de naam Bob![]()
Ze heeft nog een bultje in haar lies, maar die groeit niet snel.
Haar zus heb ik in moeten laten slapen.
Eerst een bult in haar lies laten verwijderen, melkkliertumortje.
Toen een bult bij haar oor die groter werd, zat ook een abces in, maar was daarna nog hard, ze had er veel pijn aan en ik moest haar wel laten gaan![]()
Nu is Bobje dus over en doet het bijzonder goed zsonder haar zus. Ze wordt volgende maand ergens alweer 2.
Ik hoop dat ze het goed blijft doen.
Ze is een erg aanhankelijk ding. Lekker bij mij liggen, helemaal plat liggen, kop in mijn mouw, knarsetanden, hikken en ploppen met haar ogen.
Wordt ook vreselijk verwend
Het zijn zulke leuke beestjes, ze leven alleen veel te kort, krijgen vaak bultjes, ik hecht mij er teveel aan, ben allergisch voor dieren, maar ratjes kan ik nog wel hebben.
Zit dus heel erg te twijfelen of ik na Bob weer ratjes neem.
Dank je wel, dat hoop ik ookquote:Op donderdag 16 januari 2014 14:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ratjes zijn superleuke dieren, maar zij leven helaas erg kort. En tumoren komen inderdaad erg vaak voor bij ratjes.![]()
Ik hoop dat je nog lang veel plezier zou hebben met Bob!
Wat gaaf!quote:Op donderdag 16 januari 2014 14:59 schreef Candaasje het volgende:
Toffe docu DA!![]()
Dat het lange dagen zijn wist ik, maar dat ook de lonen van DA's zo laag liggen en burn-outs zoveel voorkomen, wist ik nog niet. (Hoewel het me ook absoluut niet verbaasde).
(Oh, enne: Ik heb besloten dat mijn vriend rijk mag worden met zijn baan en ik desnoods een zaterdagbaantje bij de AH neem (zoals in de docu werd benoemd) want ik ga er voor, straks als paraveterinair!
. Morgen en maandag twee stagegesprekken, 1 bij een kleine praktijk die naast de reguliere methodes ook acupunctuur toepast, en 1 bij een iets grotere praktijk met eigen lab e.d. En dan eind deze maand de start van de opleiding. Het gaat nu echt allemaal een beetje beginnen...spannend!)
Dankje!quote:Op donderdag 16 januari 2014 15:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat gaaf!![]()
Heel veel succes alvast! En heel veel plezier morgen!
Ik doe het even via PMquote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe ging het vandaag?
Alvast een fijn weekend!
Ach, zielig voor Bobje...quote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:26 schreef Cici het volgende:
Morgen weer even naar de dierenarts.
Assistente leek het beter als ik even kwam ivm Bob's abces die weer vol aanvoelt, ipv het afwachten van de kuur maandag.
Dierenarts had het afgelopen maandag iets open geprikt, maar er niet alles uit laten druppelen.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach, zielig voor Bobje...
Een vol abces is heel lastig te behandelen met een antibioticum kuur, antibiotica dringen meestal slecht in pus. Soms moet je het abces openmaken.
Succes morgen!
Bob heeft nu Sulfatrim drops.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach, zielig voor Bobje...
Een vol abces is heel lastig te behandelen met een antibioticum kuur, antibiotica dringen meestal slecht in pus. Soms moet je het abces openmaken.
Succes morgen!
Oh wat vervelend voor de kat. En voor je oma...quote:Op vrijdag 17 januari 2014 21:45 schreef Scootermuisje het volgende:
Hallo DDA![]()
De kat(16j) van mijn oma lag te slapen, maar ineens werd ze wakker en stoof ze uit haar mand, en knalde met haar koppie tegen een tafel aan. Toen viel ze op de grond en kreeg 3-4 minuten lang stuiptrekkingen. Wat er daarna is gebeurd weet ik niet precies, toen het is opgehouden hebben ze haar iig op de bank gelegd.
Is dit epilepsie ofzo? Ze loopt s'nachts ook wel eens onrustig rond te mauwen. Het is verder een hele rustige binnenkat.
Hmm, dat moet ik dat even zien... Kan je het filmen?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 22:36 schreef Qwea het volgende:
Hey DDA,
Vraagje. Baloe heeft al een poos dat als hij gewoon rustig chill ligt (zoals nu, op het laminaat) hij in ene omhoog komt (nie in de benen, maar gewoon met zijn lichaam omhoog (kop en borst) ipv languit op de vloer). Zo van : ZZZzzzZZZzzz (waarbij hij volgens mij niet slaapt) en dan in ene *hup* omhoog. Alsof hij ergens van schrikt ofzo. Maar het is doodstil. Ik zit op de bank met mijn laptop, tv staat uit, niemand verder thuis...
En hij doet het vrij regelmatig. Ik dacht eerst pijnscheuten? Maar hij krijgt pijnmedicatie, plus het is de ene keer 10x op een dag en dan zo een paar dagen niet bv.
Jij nog een idee wat het zou -kunnen- zijn?
En heb je Sulfatrim drops al geproefd?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:53 schreef Cici het volgende:
[..]
Bob heeft nu Sulfatrim drops.
Dierenarts Coen (Hengelo, zo'n fijne dierenarts) zei ook al dat het soms moeilijk is om zoiets met antibiotica weg te halen.
Opereren kon, maar het kon weer terug komen en open snijden was ook geen optie.
Dus Bob moet 10 dagen aan de nieuwe antibiotica, die ook wat beter moet smaken, haha!
Dus, hierbij de update
P.s. Bob laat vaak de plas en poep lopen bij Coen en in haar reiskooitje, maar het was nu zacht, beetje diarree achtig.
Komt dat door de antibiotica? En stress?
Nee, (nog) niet geproefd hahaha.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 11:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En heb je Sulfatrim drops al geproefd?![]()
Zachte ontlasting kan inderdaad door stress of door een antibioticum kuur. Beide zijn niet zo goed voor "goede" darmflora, waardoor er diarree kan ontstaan.
Ik hoop dat Sulfatrim goed aanslaat!
Kan hij niet gewoon heel levendig aan het dromen zijn?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 11:52 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, dat moet ik dat even zien... Kan je het filmen?
In principe hoeft het geen pijn te zijn, het kan bijvoorbeeld ook bij beginnende dementie passen.
Ga ik doen zodra hij het weer doetquote:Op zaterdag 18 januari 2014 11:52 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, dat moet ik dat even zien... Kan je het filmen?
In principe hoeft het geen pijn te zijn, het kan bijvoorbeeld ook bij beginnende dementie passen.
Zielig voor Bobje... Even prakken met een beetje banaan?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:33 schreef Cici het volgende:
Had ik het net voor elkaar dat Bob de Enrofloxoral drops iets gemixt met ranja het zo uit het spuitje likte....
Krijg ik het nu met het nieuwe medicijn niet voor elkaar...
Volgens de dierenarts moest het iets beter smaken, maar dat doet het niet, zuriger...
Zelfs gemixt met ranja wil ze het niet. Piepte zelfs, en maar haar bekkie afvegen aan de bank.
Ze vind het echt niks
Morgen maar ff zonder ranja doen en dwingen, dan zit er wat minder in dan wanneer ik het mix.
En dan maandag maar ff een baby fruithapje halen of appelmoes en kijken hoe dat gaat...
Probleem is dat ze dan maar een beetje eet en dus niet alle antibiotica binnenkrijgt...quote:Op zondag 19 januari 2014 20:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zielig voor Bobje... Even prakken met een beetje banaan?
Hmm, theoretisch gezien kunnen vlooienpoppen tot 6 maanden in de omgeving overleven. Als zij dan hun potentiele "slachtoffer" voelen (via trillingen, temperatuurverschillen en CO2 uitstoot), dan komen er volwassen vlooien uit. Omdat je thuis geen vlooienplaag heb of heb gehad is het echter niet zo waarschijnlijk. En de bank zou dan deze 6 maanden door de kopers niet gebruikt zijn, want de vlooien gaan echt niet 6 maanden zitten wachten terwijl er dagelijks een lekker hapje voorbij komt.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:28 schreef Heaven7 het volgende:
Vraag, is het mogelijk dat een oude bank vol vlooien zit terwijl de bijbehorende katten nergens last van hebben? (Onze binnenkatten hebben nog nooit vlooien gehad, oude bank verkocht die alleen met deze katten in aanraking is geweest, en die mensen mailen na een half jaar nu dat de bank vol met vlooien zit?). Ohja en we hebben verder geen anti vlooienmiddel gebruikt op katten of bank (want nooit nodig geweest).
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, theoretisch gezien kunnen vlooienpoppen tot 6 maanden in de omgeving overleven. Als zij dan hun potentiele "slachtoffer" voelen (via trillingen, temperatuurverschillen en CO2 uitstoot), dan komen er volwassen vlooien uit. Omdat je thuis geen vlooienplaag heb of heb gehad is het echter niet zo waarschijnlijk. En de bank zou dan deze 6 maanden door de kopers niet gebruikt zijn, want de vlooien gaan echt niet 6 maanden zitten wachten terwijl er dagelijks een lekker hapje voorbij komt.![]()
Dus als de klachten pas 6 maanden na de verkoop ontstaan zijn, dan ligt de bron van de vlooienplaag waarschijnlijk in het huis van de nieuwe bank-eigenaren.Dacht ik al, bedankt voor je hulp!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:56 schreef valentijn101 het volgende:
Hallo Bea
Ik wil graag even je mening weten over chinchilla voer.
Op de verschillende site s en forums zijn de meningen verdeeld tussen: alleen droog en niet anders! (Dit zijn vaak ook mensen die leidingwater afraden ivm te veel chemicalien)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben de voorstaander om naast een goed voer (Care + Chinchillaquote:en aan de andere kant: vers is oke (met mate natuurlijk)
Ik zelf hecht de meeste waarde aan chinhouders met jarenlange ervaring en chins rond de 20 jaar.
Naast het kant en klare chinvoer, hooi, gedroogde kruiden enz. Krijgen mijn dames regelmatig een vers stukje appel, peer of paardebloembladeren. Ze vinden het heerlijk en hun ontlasting blijft hetzelfde.
Hoe kijk jij aan tegen verse extratjes voor chinchilla s?) , onbeperkt hooi en gezonde tussendoortjes. Paardebloemenbladjes zijn heel gezond en lekker
, ook voor de baas. Verder oppassen met te veel vet en te veel suiker. Een stukje fruit mag wel, rozenbottels zijn ook lekker
. Gedroogd fruit mag ook, maar niet de elke dag, want het bevat relatief veel suiker.
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:05 schreef Heaven7 het volgende:
[..]
Dacht ik al, bedankt voor je hulp!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Serieus? Mensen die dan na een half jaar voor dat geld nog komen zeuren???
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:05 schreef Heaven7 het volgende:
SPOILERHaha goed idee voor die ¤15,- die ze voor onze bank hebben betaald
Ja echt hequote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:41 schreef oh-oh het volgende:
[..]Serieus? Mensen die dan na een half jaar voor dat geld nog komen zeuren???
Heeft Kip ook veel jeuk? Zie je vlooien of vlooienpoepjes? Je kan het beste de vacht boven de staart met een vlooienkammetje uitborstelen en als er zwarte korreltjes zijn die op een vochtig keukenpapier leggen. Krijg je rode kringetjes (= bloed), dan zijn dat vlooienpoepjes. Zit de huid op de rug/ boven de staart onder kleine korstjes, dan is het waarschijnlijk zogenaamde miliaire dermatitis, een duur woord voor vlooienallergie/overgevoeligheid en dan moet je eerst de vlooien behandelen. Dan ook Varken behandelen en de omgeving!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:53 schreef Good.vs.Evil het volgende:
Hoi!
Mijn poes Kip heeft roos, is hier iets tegen te doen?
Omdat Dexoral een sterke orale corticosteroid is, een soort prednisolon zeg maar. En het kan dus systemische bijwerkingen veroorzaken. Het remt eigen afweer, dus ook een allergische reactie. Maar het kan bijvoorbeeld ook de genezing vertragen. Dus liever niet tenzij het noodzakelijk is.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 18:17 schreef Queller het volgende:
Ik heb er weer één!
Fritz (kater) heeft twee wonden boven zijn ogen. De DA vermoedt een allergische reactie op het een of ander. We proberen eerst Dermapet, maar als dat onvoldoende werkt, dan mag ik over op de Dexoral. Alleen liever niet.
Waarom zou de DA een beetje huiverig zijn voor Dexoral? Ik voel er namelijk wel voor, want Fritz gaat helemaal over de emmer van de kap op zijn kop en hij moet af en toe toch even af (om te eten, drinken, kattenbak). En dan terug die kap weer op is over de emmer2.
Het is eigenlijk nog pijnlijker als het vol zit. Als het knapt dan "lucht het op". Maar eventueel kan je met je dierenarts over pijnstilling overleggen. Voor konijnen en knaagdieren is ook orale pijnstilling mogelijk, die voor een beetje grote rat nog redelijk te doseren is.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 18:21 schreef Cici het volgende:
Bob's abces, die trouwens onder haar voorpootje zit, voelt nu wel erg vol aan en strak onder het vel.
Wat moet ik doen als die knapt?
Antibiotica lijkt niet te werken.
Lijkt mij ook pijnlijk als die knapt...
Ik werk overdag, dus kan er niet bij zijn mocht die opengaan...
Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord!!!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is eigenlijk nog pijnlijker als het vol zit. Als het knapt dan "lucht het op". Maar eventueel kan je met je dierenarts over pijnstilling overleggen. Voor konijnen en knaagdieren is ook orale pijnstilling mogelijk, die voor een beetje grote rat nog redelijk te doseren is.
Als het knapt, dan kan je het wondje/holte schoonmaken met soda of biotex groen oplossing (Groen = doen, Blauw = auw!). Betadine zou ik in dit geval denk ik niet gebruiken (moet eerst een wond zien om de goede inschatting te maken, maar wij hebben alleen maar theoretische wond), want het is irriterend en bevordert de genezing niet.
Wond ook goed droog houden.
Wat je ook kan doen, is een honingzalf op de wond gebruiken of een andere milde wondzalf.
Nee, kip heeft geen vlooien en geen overmatige krabneigingen.. Het zijn echt witte huidschilfers..quote:Op dinsdag 21 januari 2014 16:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heeft Kip ook veel jeuk? Zie je vlooien of vlooienpoepjes? Je kan het beste de vacht boven de staart met een vlooienkammetje uitborstelen en als er zwarte korreltjes zijn die op een vochtig keukenpapier leggen. Krijg je rode kringetjes (= bloed), dan zijn dat vlooienpoepjes. Zit de huid op de rug/ boven de staart onder kleine korstjes, dan is het waarschijnlijk zogenaamde miliaire dermatitis, een duur woord voor vlooienallergie/overgevoeligheid en dan moet je eerst de vlooien behandelen. Dan ook Varken behandelen en de omgeving!
Als er geen jeuk of vlooien zijn, dan kan je bijvoorbleed zalmolie toevoegen aan de dagelijkse voeding. Omega 3 vetzuren zijn goed voor de huid/ het haar.
Desnoods kan je Kip wassen met een anti-roos shampoo voor katten. Maar eerst andere oorzaken uitsluiten.![]()
Is Kip inmiddels gesteriliseerd?
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:26 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Omdat Dexoral een sterke orale corticosteroid is, een soort prednisolon zeg maar. En het kan dus systemische bijwerkingen veroorzaken. Het remt eigen afweer, dus ook een allergische reactie. Maar het kan bijvoorbeeld ook de genezing vertragen. Dus liever niet tenzij het noodzakelijk is.
Een zalf werkt alleen lokaal en veroorzaakt geen systemische bijwerkingen.
Je heb ook opblaasbare en andere "diervriendelijke" kappen. Een moon-collar bijvoorbeeld.
En die logee katten hebben geen vlooien meegebracht?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 20:29 schreef Good.vs.Evil het volgende:
[..]
Nee, kip heeft geen vlooien en geen overmatige krabneigingen.. Het zijn echt witte huidschilfers..
Ja, gelukkig wel en ze is een stuk rustiger!
(behalve nu, heb tijdelijk 2 logee-katten in huis omdat de onderbuurvrouw uit huis is gezet.. Dus als iemand hier in omgeving Nijmegen graag tijdelijk een poesje en een kater in huis wil en kan nemen, erg graag!!)
Succes met Bob!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:49 schreef Cici het volgende:
[..]
Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord!!!
Nee, ze had dit sowieso al voor ze kwamen en heb alle katten nagekeken, ze zijn allemaal vrij van vlooien.. Merk alleen dat kip en varken erg gestrest raken van de logeetjes, dus heb ze nu gescheiden.. Kip en Varken in de woonkamer/keuken en Hokey Pokey en Duvel in de badkamer/gang.. Geen geweldige oplossing, maar mijn dames zijn er iig een stuk rustiger onder..quote:Op woensdag 22 januari 2014 09:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En die logee katten hebben geen vlooien meegebracht?
Any way, als je 100% zeker weet dat er geen vlooien zijn, kan je haar proberen te wassen met een anti-roos shampoo voor de katten (van Beaphar). Helaas vinden niet alle katten dat heel erg leuk...
Zoals ik zei, omega 3 vetzuren (EPA en DHA) zijn erg goed voor de huid, die zitten in vis, visolie/zalmolie. Even dat dagelijks gaan toevoegen aan Kips eten, gedurende minimaal 4 weken. Bij geen verbetering of bij verslechtering, een afspraak maken bij de dierenarts.
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Bedankt voor de tip over het water. Ze drinken nu Kone Ngari (uit Hawaii) en ik zie een duidelijk verschil.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
Ik hoop dat de dierenarts hier meer van kan maken . Maar misschien is het een plan om wat alinea's in je tekst te zetten?quote:
gedaan! dankjequote:Op woensdag 22 januari 2014 13:29 schreef seasushi het volgende:
[..]
Ik hoop dat de dierenarts hier meer van kan maken . Maar misschien is het een plan om wat alinea's in je tekst te zetten?
quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:21 schreef Cat89 het volgende:
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw hier en ten einde raad, sorry voor mijn lange uitleg!
Ik heb sinds 2,5 jaar een ontzettend lieve chihuahua ‘Divo’. Divo en ik zijn enorm close en hij is ook erg aanhankelijk, volgt mij overal, wil t liefst 24/7 aandacht van iedereen, en heeft nog nooit agressief gedrag vertoont. Het enige dat Divo doet is blaffen als er gebeld of geklopt word, zodra de mensen dan binnen zijn stopt dit en gaat dat over in enthousiasme en kwispelen.
Het is echt mijn maatje en ook van mijn partner. Hij laat alles toe, ik kan zijn nagels knippen, wassen, kammen, kroelen, stoeien en hij gehoorzaamd direct als je iets zegt, Kortom, Divo is mijn alles en een betere chihuahua kan je je niet voorstellen! Ik herken het ook direct als er veranderingen in zijn gedrag zijn.
Sinds gisteren is alles wat hierboven staat helemaal veranderd. Divo lag bij ons op de bank te slapen en zoals ik vaker doe wilde ik even met m knuffelen. (nogmaals ik kan normaal gesproken alles bij m doen, ook als hij slaapt of slaperig is. Zijn normale reactie is dan knorren omdat hij het fijn vind en zodra ik zou stoppen pakt hij mijn hand omdat ik door moet kroelen. Gisteren begon hij uit het niets te grommen en haalde uit naar mijn hand, we schrokken beide en al snel kwam Divo op schoot zitten met een hoofdje dat sorry zei. Hij likte mijn hand en krabde met zijn poot over mn hand, ik wilde hem aaien en weer begon t grommen. Ik ben opgestaan en nergeerde hem, ik was natuurlijk wel geschrokken. Later wilde mijn partner hem aaien en weer gromde Divo. We hebben dit verder genergeerd. Divo kwam bij me op de bank zitten maar had een vreemde houding , gebogen rug kop naar beneden en zo keek hij me heel indringend aan. Dit was totaal niet Divo en ik zag een hondje die ik bijna eng vond. Terwijl hij me aanstaarde begon hij weer te grommen naar me. Ik ben opgestaan en aan tafel gaan zitten ik wilde niet dat hij merkte dat ik het een beetje eng vond, hij bleef me aanturen en als ik dan terugkeek kreeg ik weer een grom! Ik heb hem daarna bij me geroepen en zoals altijd luisterde die wel naar me, dan leek het alsof hij weer normaal deed en we konden knuffelen, maar zodra ik met mijn hand over zijn rug wilde aaien begon t grommen weer.
Wij hebben sind 1 jaar ook een andere hond erbij, Desi, Tussen die 2 gaat het heel goed, en desi is momenteel de enige waar divo normaal; tegen doet. Ze spelen, stoeien en rollen over de grond. Ik ben maar gaan slapen in de hoop dat Divo zijn dag niet had en dit morgen over zou zijn. Divo slaapt altijd bij mij onder de deken, dit keer ging ze vreemd bovenop de deken liggen, dit voelde bij mij niet fijn en voelde alsof ze me elk moment zou gaan aanvallen, normaal komt ze voor t slapen gaan nog even kroelen maar dit keer niet. Sochtends komt divo altijd zodra je wakker word naar je toe om zich uit te rekken, dan maakt hij hele schattige geluidjes en eist ze al je aandacht op. Dit is voor mij echt een soort ochtend ritueeltje geworden met Divo. Vannochtend werd ik wakker en zat Divo al rechtop voor mijn gezicht me aan te kijken. Hij begon zich uit te rekken, maar niet zoals hij normaal doet al knuffelend bij mij zeg maar. Ik wilde m aaien, maar weer begon divo te grommen!
Nu een paar uur verder komt hij wel bij me op schoot zitten en wil dat ik hem dan aai, maar zodra ik hem echt vastpak om stevig te kroelen zoals we normaal doen, of over zijn rug aai, gromt hij. Ik snap echt niet waar dit vandaan komt, en ben een beetje ten einde raad, mijn maatje is opeens zo anders! Ik ben soms zelfs bang als Divo bij me in de buurt komt, en op schoot komt zitten ookal is het maar een heel klein beestje, het lijkt alsof ik opeens zijn vijand ben geworden! Onze Desi is 1 jaar en ik denk dat ze bijna loops gaat worden, Divo rend haar overal achterna en wil er telkens op. Hij is heel dominant naar Desi toe, maar dit speelt wel al weken en heeft hiervoor nooit zijn gedrag naar ons beinvloed. Overigens is zijn verdere gedrag normaal, eet en drinkt goed, speelt en rend met de andere hond, dus ziekte of pijn is het denk ik niet? Moet ik naar de dierenarts met m of dit even aankijken?
Het is natuurlijk erg lastig voor mij goed te beoordelen omdat ik Divo niet onderzocht heb. Maar als ik jouw verhaal doorlees, dan is de eerste wat mij binnen schiet: arme Divo heeft mogelijk last van zijn rug/nek. Helaas komt het bij chi's nogal vaak voor.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:21 schreef Cat89 het volgende:
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw hier en ten einde raad, sorry voor mijn lange uitleg!
Ik heb sinds 2,5 jaar een ontzettend lieve chihuahua ‘Divo’. Divo en ik zijn enorm close en hij is ook erg aanhankelijk, volgt mij overal, wil t liefst 24/7 aandacht van iedereen, en heeft nog nooit agressief gedrag vertoont. Het enige dat Divo doet is blaffen als er gebeld of geklopt word, zodra de mensen dan binnen zijn stopt dit en gaat dat over in enthousiasme en kwispelen.
Het is echt mijn maatje en ook van mijn partner. Hij laat alles toe, ik kan zijn nagels knippen, wassen, kammen, kroelen, stoeien en hij gehoorzaamd direct als je iets zegt, Kortom, Divo is mijn alles en een betere chihuahua kan je je niet voorstellen! Ik herken het ook direct als er veranderingen in zijn gedrag zijn.
Sinds gisteren is alles wat hierboven staat helemaal veranderd. Divo lag bij ons op de bank te slapen en zoals ik vaker doe wilde ik even met m knuffelen. (nogmaals ik kan normaal gesproken alles bij m doen, ook als hij slaapt of slaperig is. Zijn normale reactie is dan knorren omdat hij het fijn vind en zodra ik zou stoppen pakt hij mijn hand omdat ik door moet kroelen. Gisteren begon hij uit het niets te grommen en haalde uit naar mijn hand, we schrokken beide en al snel kwam Divo op schoot zitten met een hoofdje dat sorry zei. Hij likte mijn hand en krabde met zijn poot over mn hand, ik wilde hem aaien en weer begon t grommen. Ik ben opgestaan en nergeerde hem, ik was natuurlijk wel geschrokken. Later wilde mijn partner hem aaien en weer gromde Divo. We hebben dit verder genergeerd. Divo kwam bij me op de bank zitten maar had een vreemde houding , gebogen rug kop naar beneden en zo keek hij me heel indringend aan. Dit was totaal niet Divo en ik zag een hondje die ik bijna eng vond. Terwijl hij me aanstaarde begon hij weer te grommen naar me. Ik ben opgestaan en aan tafel gaan zitten ik wilde niet dat hij merkte dat ik het een beetje eng vond, hij bleef me aanturen en als ik dan terugkeek kreeg ik weer een grom! Ik heb hem daarna bij me geroepen en zoals altijd luisterde die wel naar me, dan leek het alsof hij weer normaal deed en we konden knuffelen, maar zodra ik met mijn hand over zijn rug wilde aaien begon t grommen weer.
Wij hebben sind 1 jaar ook een andere hond erbij, Desi, Tussen die 2 gaat het heel goed, en desi is momenteel de enige waar divo normaal; tegen doet. Ze spelen, stoeien en rollen over de grond. Ik ben maar gaan slapen in de hoop dat Divo zijn dag niet had en dit morgen over zou zijn. Divo slaapt altijd bij mij onder de deken, dit keer ging ze vreemd bovenop de deken liggen, dit voelde bij mij niet fijn en voelde alsof ze me elk moment zou gaan aanvallen, normaal komt ze voor t slapen gaan nog even kroelen maar dit keer niet. Sochtends komt divo altijd zodra je wakker word naar je toe om zich uit te rekken, dan maakt hij hele schattige geluidjes en eist ze al je aandacht op. Dit is voor mij echt een soort ochtend ritueeltje geworden met Divo. Vannochtend werd ik wakker en zat Divo al rechtop voor mijn gezicht me aan te kijken. Hij begon zich uit te rekken, maar niet zoals hij normaal doet al knuffelend bij mij zeg maar. Ik wilde m aaien, maar weer begon divo te grommen!
Nu een paar uur verder komt hij wel bij me op schoot zitten en wil dat ik hem dan aai, maar zodra ik hem echt vastpak om stevig te kroelen zoals we normaal doen, of over zijn rug aai, gromt hij. Ik snap echt niet waar dit vandaan komt, en ben een beetje ten einde raad, mijn maatje is opeens zo anders! Ik ben soms zelfs bang als Divo bij me in de buurt komt, en op schoot komt zitten ookal is het maar een heel klein beestje, het lijkt alsof ik opeens zijn vijand ben geworden! Onze Desi is 1 jaar en ik denk dat ze bijna loops gaat worden, Divo rend haar overal achterna en wil er telkens op. Hij is heel dominant naar Desi toe, maar dit speelt wel al weken en heeft hiervoor nooit zijn gedrag naar ons beinvloed. Overigens is zijn verdere gedrag normaal, eet en drinkt goed, speelt en rend met de andere hond, dus ziekte of pijn is het denk ik niet? Moet ik naar de dierenarts met m of dit even aankijken?
quote:Op woensdag 22 januari 2014 12:46 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip over het water. Ze drinken nu Kone Ngari (uit Hawaii) en ik zie een duidelijk verschil.
[ afbeelding ]
Succes! Ik hoop dat het geen hernia is...quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:11 schreef Cat89 het volgende:
Super bedankt voor jullie reacties. Ik ga nu direct naar de DA. Hij ligt nu op mn schoot tr slapen en hij gromt echt als ik over zijn rug aai idd! Onder zijn kin kan ik hem gewoon aaien. Ik laat wel weten wat de DA me kon vertellen.
Staat het in de rasomschrijving dan? Karakter: verwend, gebit: bijt, enz...quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:57 schreef oh-oh het volgende:
Ik zou Divo sowieso goed laten nakijken bij een da idd, maar het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ie door en door verwend is. Leer mij chihuahua's kennen
I know, ik heb ze. Ik vind ze doorgaans echt vet irritant, van anderenquote:Op woensdag 22 januari 2014 15:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Staat het in de rasomschrijving dan? Karakter: verwend, gebit: bijt, enz...![]()
Nee hoor, er zijn ook een heleboel leuke en he-le-maal niet verwende chi's
Hoe is het afgelopen met Divo? Heeft je DA nog iets gevonden?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:11 schreef Cat89 het volgende:
Super bedankt voor jullie reacties. Ik ga nu direct naar de DA. Hij ligt nu op mn schoot tr slapen en hij gromt echt als ik over zijn rug aai idd! Onder zijn kin kan ik hem gewoon aaien. Ik laat wel weten wat de DA me kon vertellen.
Oh, gelukkig!quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:38 schreef Cat89 het volgende:
Divo heeft niks aan zijn rug! En toen het baasje thuis kwam van het werk was er niks aaan de hand! Ik kan hem ook weer optillen en aaien. Waarschijnlijk merkte hij gewoon aan mij dat ik wat angstig was door het voorval.
Hmm, helaas kan ik geen snelle, makkelijke maar toch een dierenvriendelijke oplossing verzinnen voor dit probleem. Dit gedrag is nogal lastig te "verbeteren", wantquote:Op donderdag 23 januari 2014 17:17 schreef Pino333 het volgende:
Onze hond (Rottweiler) staat de hele tijd voor de deur te blaffen omdat hij naar binnen wil, maar we doen hem alleen 's avonds naar binnen omdat hij erg groot is en behoorlijk vervelend kan zijn tegen de katten. Heeft u enig idee hoe dit geblaf ophoud?
Je kan het eerst voorzichtig 2 x daags schoonmaken met een watje met afgekoeld gekookt water of oogdruppels (Beaphar heeft bijvoorbeeld oogdruppels voor huisdieren en oogzalf met vitamine A). Als het niet overgaat, dus als je hamster met zijn oog blijft knijpen of als je toch pus ziet, dan moet je even je dierenarts bellen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:13 schreef egeltje1985 het volgende:
Één oogje van mijn Syrische hamster zit ineens halfdicht. Ik zie niet echt pus ofzo, maar het lijkt me een beetje ontstoken. Zou ik daar een zalfje voor kunnen/moeten halen? Of gaat t vanzelf over?
Bedankt voor de snelle reactie. We wisten natuurlijk hoe groot het beest zou zijn en we wisten of hij goed met katten kon omgaan. Het probleem met de katten is niet erg groot aangezien hij de laatste tijd steeds minder vervelend word. Dat de hond aandacht nodig heeft wisten we ook en hij krijgt ook genoeg aandacht, alleen hij vind het vervelend om 's middags buiten te zijn ook al krijgt hij gezelschap van een Duitse herder.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, helaas kan ik geen snelle, makkelijke maar toch een dierenvriendelijke oplossing verzinnen voor dit probleem. Dit gedrag is nogal lastig te "verbeteren", want
1. de hond is een gewoontedier, dus als hij eenmaal gewend is om binnen te zijn, zal het moeilijk zijn om dat af te leren
2. de hond is nog eens een gezelschapsdier, dus hij verblijft graag in de gezelschap van zijn soortgenoten en/of mensen
3. Rottweiler is een bewakingshond / een drijver, dus het blaffen is zeer makkelijk aan te leren en zeer moeilijk af te leren.
Je heb veel tijd en veel geduld nodig. Je zou je hond het alleen buiten blijven opnieuw moeten aanleren. Elke keer als je hem alleen buiten laat en hij stil is, terugkomen en belonen. En de periodes dat hij alleen buiten is, zeer langzaam verlengen. Je moet elke keer er voor zijn dat hij gaat blaffen. Het ongewenste gedrag voorkomen dus en het goede gedrag belonen.
P.S. En het is natuurlijk heel erg jammer dat hij niet geleerd heeft om fatsoenlijk om te gaan met de katten... (Het argument "hij is erg groot" snap ik trouwens niet... Ik neem aan dat jullie van tevoren wisten hoe groot een Rottweiler zou worden?)
ah tnx.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je kan het eerst voorzichtig 2 x daags schoonmaken met een watje met afgekoeld gekookt water of oogdruppels (Beaphar heeft bijvoorbeeld oogdruppels voor huisdieren en oogzalf met vitamine A). Als het niet overgaat, dus als je hamster met zijn oog blijft knijpen of als je toch pus ziet, dan moet je even je dierenarts bellen.
quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:35 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
ah tnx.mn hamster lijkt er niet erg mee te zitten, is gewoon actief door de kooi aan t hobbelen, dus t zal wel meevallen ook. Even druppels halen dan maar. Kan dat gewoon in een dierenwinkel?
[ afbeelding ] dit bedoel je?
En als je hem buiten wat afleiding geeft? Is hij goed met puzzels ed of vreet hij alles kapot? Anders zou je bijvoorbeeld wat voer in een voerbal doen of de snoepjes overal verstoppen, zo blijft hij bezig. De liefde gaat bij een Rottweiler door de maagquote:Op donderdag 23 januari 2014 19:32 schreef Pino333 het volgende:
[..]
Bedankt voor de snelle reactie. We wisten natuurlijk hoe groot het beest zou zijn en we wisten of hij goed met katten kon omgaan. Het probleem met de katten is niet erg groot aangezien hij de laatste tijd steeds minder vervelend word. Dat de hond aandacht nodig heeft wisten we ook en hij krijgt ook genoeg aandacht, alleen hij vind het vervelend om 's middags buiten te zijn ook al krijgt hij gezelschap van een Duitse herder.
Gaan we proberen. Bedanktquote:Op donderdag 23 januari 2014 19:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En als je hem buiten wat afleiding geeft? Is hij goed met puzzels ed of vreet hij alles kapot? Anders zou je bijvoorbeeld wat voer in een voerbal doen of de snoepjes overal verstoppen, zo blijft hij bezig. De liefde gaat bij een Rottweiler door de maag
Om de juiste diagnose te stellen is eigenlijk een lichamelijk onderzoek en mogelijk nog verder onderzoek noodzakelijk. De pijnstilling (Novacam, denk ik) is in principe logisch als een pijnlijke keelonsteking vermoed wordt. Als de hond verder geen koorts oid heeft, dan is het antibioticum zeker niet nodig.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 09:12 schreef _Joy_ het volgende:
Hoi,
Mijn hond (chihuahua van 6 jaar oud) hoest de laatste dagen soms. Met van die kokhalzende bewegingen. Dit heeft hij nog nooit eerder gehad. Verder heeft hij echt nergens last van, hij eet goed, rent gewoon rond.
Ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat het keelontsteking was en adviseerde pijnstillers. Nuvo- of Nova nogwat. Hij zou het klaarleggen, ik kon het op komen halen.
Hij hoeft de hond verder niet te zien.
Is dit de juiste behandeling? Moet hij misschien niet aan de antibiotica of ben ik nu overbezorgd?
Alvast bedankt!
Bedanktquote:Op vrijdag 24 januari 2014 09:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Om de juiste diagnose te stellen is eigenlijk een lichamelijk onderzoek en mogelijk nog verder onderzoek noodzakelijk. De pijnstilling (Novacam, denk ik) is in principe logisch als een pijnlijke keelonsteking vermoed wordt. Als de hond verder geen koorts oid heeft, dan is het antibioticum zeker niet nodig.
Beterschap!
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 09:46 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Bedankt![]()
En volgens mij was het inderdaad novacam ja. Ik kom overigens al jaren bij deze dierenarts en ben verder erg tevreden over hem.
Dank.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 10:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dank je![]()
Ik vind je avatar heel schattig
Lukt het zelf niet?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 10:11 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Dank.
Ik heb ook een heel schattige hond, al zeg ik het zelf. Op de foto moest ze op een afstandje blijven zitten voor de foto, maar dat doet ze nooit, ze schuift altijd op d'r kont een stukje dichterbij en kijkt daar dan heel droog en onschuldig bij. Het resultaat was deze foto.[code]
Wat is dat eigenlijk voor het modelletje? Een Labrador? Een Toller? Een Podenco?
[/code]
En nu ga ik naar de DA om d'r duimnagels te laten knippen gezien ze ze zelf niet bijwerkt.
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 10:22 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Ik ookfijn om zo advies te kunnen vragen!
Is hij jarig? Zijn feestmutje zit een beetje raar op zijn hoofdquote:Op vrijdag 24 januari 2014 10:30 schreef oh-oh het volgende:
Er is toch geen hond die zijn eigen duimnagels bijwerkt?
![]()
Kijk DDA, 16 issie gewoon![]()
[ afbeelding ]
Hij was laatst nog van een hele hoge trap af geflikkerd, liep een week stram en zat vol blauwe plekken en schrammen, maar hij loopt nu beter dan voor de val, alsof ie es lekker gekraakt is of zo
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 10:30 schreef oh-oh het volgende:
Er is toch geen hond die zijn eigen duimnagels bijwerkt?
![]()
Kijk DDA, 16 issie gewoon![]()
[ afbeelding ]
Hij was laatst nog van een hele hoge trap af geflikkerd, liep een week stram en zat vol blauwe plekken en schrammen, maar hij loopt nu beter dan voor de val, alsof ie es lekker gekraakt is of zo
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 10:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is hij jarig? Zijn feestmutje zit een beetje raar op zijn hoofd![]()
Wat sneu dat hij van de trap gevallen is! Een traplift installeren??
Ik hoop dat het nu goed met hem gaat.
Thnx!quote:
Je heb ook draagzakken voor de hondenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 10:39 schreef oh-oh het volgende:
Hij pleurde buiten van een hele hoge betonnen trap. Ik kan moeilijk overal waar we wandelen liften zetten, gelukkig heeft ie mij, tegen zijn wil ik draag ik hem voortaan overal trap af, de rest van zijn leven
Ik heb een draagzak, de fundle, die gebruik ik als we onherbergzaam gebied bewandelen en het heel koud is of zo, en ik heb een buggy, daar mag ie in als we hele dagen gaan shoppen of terassenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 10:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je heb ook draagzakken voor de honden![]()
Gefeliciteerd!
Niet het juiste gereedschap.quote:
Het is natuurlijk wel handig, maar ik heb 1 hond, die ik nu 3 jaar heb, 8 jaar oud is en voor de eerste keer haar nagels moest laten knippen. Die 25 euro ga ik er nooit uithalen.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 11:31 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb een hele fijne dremel voor de nagels, speciaal voor honden natuurlijk, kostte geloof ik 25 euro max, bij een groomshop besteld
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 11:27 schreef Lonaa het volgende:
Het was een vrij onzekere jonge assistente, en op 2 binnensmondse grommetjes en 1 kleine grauw na, was ze heel braaf.
Ja, toen ik het getypt had realiseerde ik me wat er nou eigenlijk stond.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 12:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Ja, de assistentes moet je ook goed opvoeden.
Ik heb er hier een, de chi, met hele dikke zwarte nagels, dat vind ik met een schaartje echt niks, dus vandaar die dremelquote:Op vrijdag 24 januari 2014 11:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb zo'n schaartje en daarmee knip je ze vlot af. Bij Loebes wel uitkijken het leven loopt vrij ver door.
Ja Rocky heeft witte en zwarte nageltjes daar haal ik gewoon heel vaak een klein puntje af haha. Agh het werkt ^^quote:Op vrijdag 24 januari 2014 12:04 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik heb er hier een, de chi, met hele dikke zwarte nagels, dat vind ik met een schaartje echt niks, dus vandaar die dremel
Je kun er een zaklamp onder houden, dan zie je waar het leven ophoudtquote:Op vrijdag 24 januari 2014 12:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ja Rocky heeft witte en zwarte nageltjes daar haal ik gewoon heel vaak een klein puntje af haha. Agh het werkt ^^
Ik vind dat zo onhandig, dan moet je t al met zijn tweeën doen zowatquote:Op vrijdag 24 januari 2014 12:35 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Je kun er een zaklamp onder houden, dan zie je waar het leven ophoudt. (Althans, dat werkt voor konijnen, en voor de hond van Qwea. Dus wellicht voor meer honden
)
Ja ok, maar je kunt ook even snel kijken waar het leven ophoudt, goed onthouden en daarna zonder zaklamp knippen. Geeft misschien wat meer zekerheid als je het wat eng vind om te doen.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 12:36 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik vind dat zo onhandig, dan moet je t al met zijn tweeën doen zowat
Sigarettenas?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
En als je de nagel toch te ver knipt, niet in paniek raken en het spoednummer van de dierenarts bellenGewoon een doekje tegen aan drukken en na max 5 minuten stopt de bloeding vanzelf. Of je kan bij een humane apotheek allerlei soorten bloedstelpende middeltjes kopen, handig om op voorraad te hebben. IJzersulfaat en dat soort dingetjes.
Eten zij helemaal niks? Een kat moet wel elke dag iets eten, een kat kan namelijk niet tegen het vasten.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:49 schreef Puala het volgende:
DDA, ik ben vorig weekend verhuisd samen met mijn 2 poezen. Nu waren het normaal veelvraten, maar de eerste 2 dagen ging er niets in (logisch, stress) maar zelfs vandaag laten ze hun voerbak nog bijna onaangeroerd staan. En ik begin me nu wel zorgen te maken of is dat niet nodig? Ze braken niet, drinken goed, zijn actief, aanhankelijk. Het enige wat ze dus niet doen is hun voerbak leeg eten zoals ze normaal doen.
Ze eten wel iets, meestal in de nacht. Maar ze krijgen in de ochtend en in de avond eten. Maar als ik in de avond de bakken wil vullen zit het er van de ochtend gewoon nog in. En ik ben nu ziek thuis, dus kan ze in de gaten houden. Maar ze talen er echt niet naar. Ze komen wel snuffelen als ik de bakken vul, maar het lijkt ze totaal niet te boeien.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 13:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Eten zij helemaal niks? Een kat moet wel elke dag iets eten, een kat kan namelijk niet tegen het vasten.
Ik denk dat het inderdaad van de verandering van de omgeving komt. Misschien vinden zij dat hun eetbak op de verkeerde plek staat. Ik zou deze bakken niet gaan verplaatsen, maar liever nog 2 extra bakken op een andere plek neerzetten en kijken waar de katten het liefst eten.
Eventueel kan je het voer iets verwamen in de magnetron, dan komt de geur vrij en de katten vinden dat meestal aantrekkelijk.
Succes met de poezels.
Ik weet niet of dat voor Rocky gaat werken hij zit niet bepaald stil namelijk haha. Bedankt voor de tip in ieder gevalquote:Op vrijdag 24 januari 2014 12:35 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Je kun er een zaklamp onder houden, dan zie je waar het leven ophoudt. (Althans, dat werkt voor konijnen, en voor de hond van Qwea. Dus wellicht voor meer honden
)
Wat vervelend voor jullie!quote:Op vrijdag 24 januari 2014 19:42 schreef StampertjeX het volgende:
Ik ben nog van plan om naar een dierenarts te gaan hoor, een van mijn ratjes is volgens mij ziek maar ik kan er niet achter komen wat. Ze ademt heel snel dat ik het echt in de flanken zien kan en ze zit meeste van de tijd rustig in een hoekje of suft ze wat. Als ik haar heel dicht bij mij houd dan piept haar neusje een klein beetje maar niet op afstand hoorbaar. Verder eet en drinkt ze wel heeft ze geen rood spul bij ogen en neus het enige wat er mij aan dr opvalt is dat ze rustig is en haar vacht staat klein beetje omhoog. Zou u weten wat er kan zijn, ik wou morgen naar de DA maar die is dicht op zaterdag dus wil nu maandag gaan. Of is het niet nodig ?
Zo, gisteren met 3 man het medicijn gegeven: ik hield hem vast, m'n man hield z'n bekkie open en m'n zoon spoot het medicijn erinquote:Op vrijdag 24 januari 2014 09:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Om de juiste diagnose te stellen is eigenlijk een lichamelijk onderzoek en mogelijk nog verder onderzoek noodzakelijk. De pijnstilling (Novacam, denk ik) is in principe logisch als een pijnlijke keelonsteking vermoed wordt. Als de hond verder geen koorts oid heeft, dan is het antibioticum zeker niet nodig.
Beterschap!
Iedereen er zonder kleerscheuren vanaf gekomen?quote:Op zaterdag 25 januari 2014 07:59 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Zo, gisteren met 3 man het medicijn gegeven: ik hield hem vast, m'n man hield z'n bekkie open en m'n zoon spoot het medicijn erin
Antibiotica dringen niet zo goed door in een abces. Ik hoop dat Bobje er niet te veel last van zal ondervinden. Beterschap!quote:Op zaterdag 25 januari 2014 00:05 schreef Cici het volgende:
Ik mocht Bob van de antibiotica halen.
De (het?) abces zit vol, verminderd niet, en het toedienen was telkens een drama.
Ze zat bijna 2 weken aan de antibiotica.
Nu moet ik haar gewoon in de gaten houden of ze nog eetlust heeft en dergelijke en volgende week ff bellen of langskomen als de (het?) abces nog zo vol zit.
Haha ja hoor, hond weegt 1,8 kilo dus 600 gram hond ppquote:Op zaterdag 25 januari 2014 09:40 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Iedereen er zonder kleerscheuren vanaf gekomen?
Oh jee... En met een stukje worst of zo? Of iets lekkers? Je kan het gewoon door het eten doen.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 07:59 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Zo, gisteren met 3 man het medicijn gegeven: ik hield hem vast, m'n man hield z'n bekkie open en m'n zoon spoot het medicijn erin
Dank je welquote:Op zaterdag 25 januari 2014 10:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Antibiotica dringen niet zo goed door in een abces. Ik hoop dat Bobje er niet te veel last van zal ondervinden. Beterschap!
Jij ook een fijn weekend!quote:
Dat eet ie niet, de gek! Als we hem zoiets geven rent hij ermee in z'n hokje en laat het daar liggenquote:Op zaterdag 25 januari 2014 10:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh jee... En met een stukje worst of zo? Of iets lekkers? Je kan het gewoon door het eten doen.
ik ga proberen te bellen of ik vandaag nog terecht kan, ik las op internet dat je ter verlichting van de benauwdheid neusspray voor baby's te geven dat heb ik gekocht, is het verstandig om dat nu alvast te doen ?. ik wil mijn lieverd echt niet kwijtquote:Op vrijdag 24 januari 2014 20:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat vervelend voor jullie!
Helaas zijn de ratjes erg gevoelig voor de luchtwegproblemen. Snelle ademhaling die je kan zien in de flanken kan betekenen dat je ratje het benauwd heeft. Ook de bijgeluiden die je hoort als hij ademhaalt kunnen erop wijzen. Het is voor mij natuurlijk erg lastig om de diagnose via Internet te stellen....
Dat zijn vacht ophoog staat betekent dat hij zich niet lekker voelt.
Helaas laten de ratjes pas (te) laat merken dat zij pijn hebben of stoppen zij met eten. Het zijn vluchtdieren dus zij laten niet snel zien dat zij ziek zijn.
Dierenartsen moeten 24/7 beschikbaar zijn of dat geregeld hebben met een buurtpraktijk. Dus er is altijd wel een dierenarts in de buurt die je in ieder geval kan bellen voor een advies als het slechter gaat met je ratje.
Beterschap!
Ach, wat vervelend! Helaas laten de ratjes vaak veel te laat zien dat zij ziek zijn...quote:Op zaterdag 25 januari 2014 14:04 schreef StampertjeX het volgende:
Update !ik had net bloed ontdekt bij alice bij dr vagina en heb meteen dierenarts gebeld. tijdens het bellen begint ze naar adem te happen en te schokken en ze is net in mijn armen overleden
![]()
. Heel sneu natuurlijk maar het is denk ik het beste voor haar
. Gelukkig zit mijn lieve doris niet alleen dat is al hele troost.
Als het vers bloed in de ontlasting betreft ( en dus niet in de urine of uit de vagina), en Noortje verder geen klachten heeft, dan kan je rustig afwachten. De ontlasting (en voor de zekerheid dus ook urine) in de gaten houden. Als zij bloederige diarree krijgt, sloom is of gaat braken, even je dierenarts bellen. Ook als bloed in de urine zit (al is de blaasontsteking bij de poezen minder gevaarlijk dan bij de katers, want katers kunnen heel snel verstopt raken vanwege hun nauw plasbuis).quote:Op zaterdag 25 januari 2014 13:48 schreef fh101 het volgende:
Ik heb een poesje van nog geen jaar oud. Ik zag net bij het verschonen van de kattenbak dat er wat bloed bij haar ontlasting zat. Het bloed was nog nat dus nog vrij recentelijk. De drol zelf was gewoon zacht van textuur; geen gekke dingen. Ze heeft gisteren ongeveer 1/3 van een bouillonblokje op, kan dat ermee te maken hebben?
En is dit iets waarvoor ik (omdat het weekend is) de spoedlijn van de dierenarts zou moeten bellen? Zelf neig ik eigenlijk ernaar om het even aan te kijken. Noortje is nog geen maand bij ons uit het asiel en ze is nog erg schuw. We zijn nu zo ver dat we haar heel voorzichtig mogen aaien, maar oppakken of naar de dierenarts gaan lijkt me nog een ramp.
Dank je wel! Ze is nog steeds flink speels, hoewel ze nu net wel wat diarree (zonder bloed) had. Ze is ongeveer een week geleden overgegaan op andere brokjes, dus die geven we voorlopig maar even niet en dan hoop ik dat ze morgen weer wat betere ontlasting heeft.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 16:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als het vers bloed in de ontlasting betreft ( en dus niet in de urine of uit de vagina), en Noortje verder geen klachten heeft, dan kan je rustig afwachten. De ontlasting (en voor de zekerheid dus ook urine) in de gaten houden. Als zij bloederige diarree krijgt, sloom is of gaat braken, even je dierenarts bellen. Ook als bloed in de urine zit (al is de blaasontsteking bij de poezen minder gevaarlijk dan bij de katers, want katers kunnen heel snel verstopt raken vanwege hun nauw plasbuis).
Beterschap voor Noortje!
Oh, en het heeft waarschijnlijk niks te maken met een boulionblokje. Een beetje bloed in de ontlasting hoeft niks te betekenen als het eenmalig is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alledrie foto's van afgelopen week.Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
Dat is ook zo. Het is (wij vinden) het gewoon zo bijzonder dat hij het verder zo goed lijkt te doen. Het is met recht een vrolijke, levendige kat te noemen die ook niet onrustig of piepend of wat ook naar de bak gaat. Je zou verwachten dat er bij een cyclische bacterie ook een cyclisch verloop is? Maar dat is dus helemaal niet zo. Soms gaat het 2/3 weken goed, soms is het 3 dagen achter elkaar raak.quote:Op zondag 26 januari 2014 15:36 schreef loecje het volgende:
het is niet dat een kat pas ziek is als de diarree waterdun en constant aanwezig is.
een gezond kitten heeft geen terugkomende diarree. diarree kan veel verschillende oorzaken hebben(daar kan de DDA vast meer over vertellen).er zijn bijvoorbeeld ook bacteriën/parasieten met een cyclus waardoor een kat er de ene dag wel last van heeft en een andere dag niet.
Noortje (poes, 2,5 jaar oud) was ook levendig en had ook af en toe braak aanvallen en soms wat dunne ontlastig. Maar ze was wel afstandelijk en ging compleet haar eigen gang. Ze speelde, ze joeg op beestjes etc. En vanaf het moment dat ze op dieetvoer zit is het een schootkat die continu tegen je praat en extreem sociaal is. Dus ondanks dat ik vermoedde dat er niets was was er toch wel degelijk in haar lijfje wat aan de hand. En het enige wat ik daarmee wil zeggen is: ga er mee naar de dierenarts, dring aan op onderzoeken. En als er niets uit komt zou ik dieetvoer proberen.quote:Op zondag 26 januari 2014 16:06 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Het is (wij vinden) het gewoon zo bijzonder dat hij het verder zo goed lijkt te doen. Het is met recht een vrolijke, levendige kat te noemen die ook niet onrustig of piepend of wat ook naar de bak gaat. Je zou verwachten dat er bij een cyclische bacterie ook een cyclisch verloop is? Maar dat is dus helemaal niet zo. Soms gaat het 2/3 weken goed, soms is het 3 dagen achter elkaar raak.
We hebben dit overigens bij de castratie ook kenbaar gemaakt, want een ongezonde kat opereren is voor niemand een goed idee, maar de DA vond het verhaal geen aanleiding om uit te stellen/onderzoek te doen (want verder goed gezond).
Ik wacht het antwoord van de DDA even af, maar misschien toch maar eens aandringen op een ontlastingsonderzoekje
Fijn dat ze het op dieetvoer beter doet! Onze kat is een grote knuffel, praat inderdaad terug en volgt wat je doet. Kan ook heel goed zelfstandig (en met ons) spelen en lekker rauzen. Ik wacht het antwoord van DDA nog even af, maar een tripje DA lijkt toch onvermijdelijk. Overigens vertel ik niet dat hij zo leuk en lief en sociaal en speels is om af te doen aan het probleem, maar om te verduidelijken dat er verder écht niets op wijst dat er iets mis met hem is. Het is een geweldige kat. Zou het erg naar vinden om te ontdekken dat hij wél echt last heeft van zijn buikje en behandeling hem een ander beest maakt.quote:Op zondag 26 januari 2014 16:13 schreef Puala het volgende:
[..]
Noortje (poes, 2,5 jaar oud) was ook levendig en had ook af en toe braak aanvallen en soms wat dunne ontlastig. Maar ze was wel afstandelijk en ging compleet haar eigen gang. Ze speelde, ze joeg op beestjes etc. En vanaf het moment dat ze op dieetvoer zit is het een schootkat die continu tegen je praat en extreem sociaal is. Dus ondanks dat ik vermoedde dat er niets was was er toch wel degelijk in haar lijfje wat aan de hand. En het enige wat ik daarmee wil zeggen is: ga er mee naar de dierenarts, dring aan op onderzoeken. En als er niets uit komt zou ik dieetvoer proberen.
Goh, wat een activiteit op zondagquote:Op zondag 26 januari 2014 13:35 schreef Kimpossible het volgende:
Hoi! Ook van hieruit maar eens een vraag.
Wij hebben een geweldige ragdoll van maart 2013. Het beest is prachtig, groeit goed, oogt gezond, is levendig en lijkt gelukkig. Maar: ondanks het proberen van diverse (goed aangeschreven) voeding, blijft hij last houden van dunne ontlasting. Niet continu, niet waterdun, maar vaak genoeg en te slap van structuur om je er over te verbazen. Pindakaasdrollen worden ze hier wel gekscherend genoemd.
We hebben hem lang op kittenbrok gehad van Royal canin (eerst babycat en toen kitten), inmiddels krijgt hij Royal canin sensitive voor gevoelige darmpjes, hetgeen wel beter gaat maar nog geen verbluffende resultaten heeft opgeleverd. Verder heeft hij een tijd whiskas kitten Natvoer gehad, een half zakje per dag, later om de dag en toen helemaal niet meer om te kijken of dat hielp. Na geconstateerd te hebben dat het volledig ontzeggen van Natvoer ook niet helpt, krijgt hij nu Natvoer van cosma, dat is pure gekookte kip of tonijn in kookvocht. Hij krijgt dit als aanvulling, omdat hij er zo dol op is, iets minder dan 30 gr. Per dag. Niks dus, op zon forse kat.
Het lastige aan dit probleem is dat hij zichzelf regelmatig bevuild met zijn lange vacht. Erg frequent moeren we zijn achterkant poetsen met babydoekjes of is het zo erg dat we hem onder de douche moeten zetten (alleen de achterkant). Het scheelt dat hij dit niet vervelend lijkt te vinden (komt ons halen als het weer zover is en gaat klaarliggen in de keuken), maar echt leuk is het natuurlijk voor niemand. Eerlijkheid gebied dat meneer gek is op fruit en hij incidenteel een likje appelmoes (op de pink, heel minimaal) krijgt of een heel klein stukje fruit (grootte van 1/2 brokjes) krijgt.
Is er ander voer dat je aan kunt raden, doen we echt iets fout of zien we iets over het hoofd? Help! Op zijn castratie ( met 7,5 mnd) en entingen na zijn we nog niet met hem bij de dierenarts geweest, juist omdat hij verder zo gezond en gelukkig lijkt te zijn.
quote:Op zondag 26 januari 2014 14:35 schreef Kimpossible het volgende:
Ja, uiteraard. Als we echt redenen zouden hebben om te veronderstellen dat het niet goed met hem gaat of dat hij ongelukkig zou zijn, zouden we vanzelfsprekend al een heel hoop maanden terug bij de DA geweest zijn. De ontlasting is ook niet voortdurend dun en nooit waterdun, maar regelmatig genoeg twijfelachtig om voor vraagtekens te zorgen doch niet vaak genoeg om een patroon te kunnen ontdekken.
Ter illustratie:Heel schattige kat!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alledrie foto's van afgelopen week.![]()
Dat kan van alles zijn... Abces, gezwollen lymfeklier, gezwollen speekselklier...quote:Op zondag 26 januari 2014 15:35 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
Mijn kater (bijna 6 maanden oud) heeft plots een zwelling links in zijn nek, onder zijn oor waar zijn nek ongeveer begint. Je voelt een klein bolletje zitten. Hij gedraagt zich helemaal niet anders dan normaal en eet/drinkt goed. Heb al van eerder een afspraak bij de dierenarts, om hem te laten castreren, maar dat is pas donderdag. Weet niet of ik hier zolang mee moet wachten.
Ik hoop dat het niets ernstig is.
Enkele foto's om te laten zien wat ik bedoel.
[ afbeelding ]
Hier voel je dat het gezwollen is.
[ afbeelding ]
Hier zie je dat het gezwollen is.
Ach, misschien moet ik eerst alle reacties doorlezen.quote:Op zondag 26 januari 2014 16:06 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Het is (wij vinden) het gewoon zo bijzonder dat hij het verder zo goed lijkt te doen. Het is met recht een vrolijke, levendige kat te noemen die ook niet onrustig of piepend of wat ook naar de bak gaat. Je zou verwachten dat er bij een cyclische bacterie ook een cyclisch verloop is? Maar dat is dus helemaal niet zo. Soms gaat het 2/3 weken goed, soms is het 3 dagen achter elkaar raak.
We hebben dit overigens bij de castratie ook kenbaar gemaakt, want een ongezonde kat opereren is voor niemand een goed idee, maar de DA vond het verhaal geen aanleiding om uit te stellen/onderzoek te doen (want verder goed gezond).
Ik wacht het antwoord van de DDA even af, maar misschien toch maar eens aandringen op een ontlastingsonderzoekje
Wow, dat is echt een kneusje qua snavel idd...quote:Op zondag 26 januari 2014 16:35 schreef oh-oh het volgende:
DDA, ik heb een vogelvraagje!
Dit is Rambo:
[ afbeelding ]
Catharinaparkietje van 5 maanden. Zoals je ziet is ie een beetje een kneusje qua snavel, ik heb hem gekregen van een kweker omdat die dacht dat ik daar wel mee overweg zou kunnen. Hij eet prima, dat hadden we nooit durven hopen, maar ik heb hem nooit hoeven bijvoeren.
Nu lijkt dat stukje van zijn ondersnavel (![]()
) door te groeien.
Kan ik dat zelf bijknippen/schaven/vijlen whatever?
Ik heb zijn temperatuur nog niet genomen. Hij lijkt me niet echt ziek. Heb er toch niets aan kunnen merken buiten die zwelling. Morgen bel ik meteen de dierenarts.quote:Op zondag 26 januari 2014 21:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat kan van alles zijn... Abces, gezwollen lymfeklier, gezwollen speekselklier...
Heb je zijn temperatuur gemeten? Heeft hij koorts? Normale temp kat 38-39. Als hij geen koorts heeft en goed eet en drinkt, kan je in principe tot donderdag afwachten. Maar hij moet niet zieker worden!
Als hij ziek is, dus als hij bijv. toch een abces of een gezwollen lymfeklier heeft, dan wordt hij zeer waarschijnlijk niet gecastreerd totdat hij weer beter is.
quote:Op zondag 26 januari 2014 21:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wow, dat is echt een kneusje qua snavel idd...
Je kan het inderdaad bijknippen, maar je moet oppassen dat je niet in het leven knipt.
Volgens mij had je toch een dremel voor de nagels? Die kan je ook gebruiken voor de snavel. Ik moet eerlijk toegeven dat heb ik nog nooit geprobeerd zonder narcose bij een vogel, maar misschien lukt het wel met een hele tamme, stressbestendige parkiet.
Wauw, hij heeft wel uitstraling met dat bekkie zoquote:Op zondag 26 januari 2014 22:20 schreef oh-oh het volgende:
[..]Die dremel zou hem hersenschudding bezorgen vrees ik!
Maar ik heb t inmiddels met behulp van wat mensen via facebook geprobeerd met nagelknipper en vijl en het ziet er al een stuk beter uit. Rambo vond het allemaal wel prima ook
Gelukkig kun je heel goed zien waar het leven zit en blijft ie heel chill liggen als ik hem in een dekentje doe!
[ afbeelding ]
Merci voor je input! Het eerste uitgaande telefoontje morgenochtend is er 1 aan de DA. Ben benieuwd of hij onze kattenvriend gelijk wil zien, of dat we eerst aan het verzamelen mogen slaanquote:Op zondag 26 januari 2014 21:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach, misschien moet ik eerst alle reacties doorlezen.Een ontlastingsonderzoekje is dus inderdaad altijd verstandig, een goed uitgangspunt om te beginnen met nader onderzoek.
quote:Op zondag 26 januari 2014 22:35 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Wauw, hij heeft wel uitstraling met dat bekkie zo
Ach kijk hem nouquote:Op zondag 26 januari 2014 22:20 schreef oh-oh het volgende:
[..]Die dremel zou hem hersenschudding bezorgen vrees ik!
Maar ik heb t inmiddels met behulp van wat mensen via facebook geprobeerd met nagelknipper en vijl en het ziet er al een stuk beter uit. Rambo vond het allemaal wel prima ook
Gelukkig kun je heel goed zien waar het leven zit en blijft ie heel chill liggen als ik hem in een dekentje doe!
[ afbeelding ]
Hij is echt een bazen vogel jaquote:Op zondag 26 januari 2014 22:41 schreef oh-oh het volgende:
[..]![]()
Hij heet dan ook Rambo naar Sylvester Stallone vanwege die kromme snavel!
[ afbeelding ]
Het is een bazenvogel
at een leukerd!quote:Op zondag 26 januari 2014 22:41 schreef oh-oh het volgende:
[..]![]()
[ afbeelding ]
Het is een bazenvogel
Jawel, maar daar haal ik nog wel een stukje af van de week!quote:Op zondag 26 januari 2014 23:12 schreef Greys het volgende:
[..]
Ach kijk hem nou![]()
Heb je van de bovensnavel ook een stukje af kunnen halen?
Je ziet idd heel goed waar het leven zit zeg!
quote:Op zondag 26 januari 2014 22:41 schreef oh-oh het volgende:
[..]![]()
[ afbeelding ]
Het is een bazenvogel
quote:Op maandag 27 januari 2014 09:02 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Hij is echt een bazen vogel ja![]()
dda, het hoesten wordt gelukkig al minder bij onze chihuahua
Ze gaan zelden in bad, ze willen wel elke dag 20 keer een uur onder de plantenspuit als het even kanquote:Op maandag 27 januari 2014 09:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Is hij net in bad geweest op deze foto?
Dementie is natuurlijk heel goed mogelijk en hier tegen is net zoals bij de mensen niet zo veel aan te doen. Een oude kat heeft regelmaat in huis nodig, dus eten op vaste tijden, slapen op vaste tijden, een vaste slaapplek, een vaste eetplek, geen nieuwe dingen in huis enz enz. Aan de andere kant is er niks mis met mentale uitdagingen, dus bijv. gaan puzzelen met je kat ed. Zo blijft zijn geest jong.quote:Op maandag 27 januari 2014 09:31 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik heb even een vraagje. Onze kater van bijna 17 is de laatste jaren 'swinters altijd een beetje van de leg. (Mekkeren, er zit siamees in dus dat kan ie goedmaar weigeren zijn poep te begraven en zo op het gras kakken, beetje gek) Hij begon vorig jaar wat klachten te krijgen die lijken op dementie. Ik laat hem elk jaar checken bij de dierenarts. Hij krijgt nu dieetvoer omdat zijn nieren niet zo goed meer meewerken maar voor de rest 'kon hij nog wel even mee' zei de dierenarts.
Nu wordt het alleen steeds erger. Hij is wispelturig, miauwt keihard dan, draait rondjes om z'n as, slaapt veel, poept weer op het gras, heeft soms last van zijn evenwicht, vooral na wakker worden. Slaapt heel diep. Hij hoort de stofzuiger niet eens. Maar eet en drinkt nog prima. Niet onzindelijk binnen en is heel aanhankelijk. Hij is wel erg mager. Maar vacht glanst nog wel.
Wat is wijsheid? Ik wil het beest niet laten lijden. Hij lijkt het nog wel naar z'n zin te hebben. Kijkt ook veel naar buiten maar komt alleen nog in de tuin achter. Kan ik dit zo nog door laten gaan? Of moet er ingegrepen worden?
quote:Op maandag 27 januari 2014 09:56 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ze gaan zelden in bad, ze willen wel elke dag 20 keer een uur onder de plantenspuit als het even kan
[ afbeelding ]
Is er trouwens spul voor daarin mss? De catharinaatjes heb ik geen last van maar die valkparkiet, dat is echt zo een ontieglijk stofnest, niet normaal meer!
quote:Op maandag 27 januari 2014 10:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Ik ken alleen sprayen met water...
Mogelijk heeft zij een lichte vorm van conjunctivitis (bindvliesontsteking aan de ogen) meegemaakt, waardoor nu de traanafvoer belemmerd is. Als je een keertje bij de dierenarts is, moet hij de traanbuisjes even controleren met fluoresceine druppeltjes.quote:Op maandag 27 januari 2014 10:00 schreef Lonaa het volgende:
Vraagje:
Sally is nu ruim 7 jaar. Sinds een week of 3/4 heeft ze traanogen. Niet reuze erg, maar er ontstaan wel traanstreepjes en ze heeft wat vaker prut (ze heeft af en toe wel een prutje in d'r oog gehad, maar nooit traanstrepen). In de omgeving is er niet echt wat veranderd, ook qua voer niet.
Verder is er eigenlijk niks met d'r.
Volgens mij is het een ouderdomskwaaltje, maar zouden er nog meer oorzaken kunnen zijn? De assistente zei voor het weekend dat ze "waarschijnlijk iets in dr oog had gehad ofzo", maar daar gaan beide ogen niet van tranen, lijkt mij zo.
Het is wel een Spanjaard, maar ik kan mij niet herinneren dat traanogen een symptoom is van bijv. Leish.
Ga ik onthouden.quote:Op maandag 27 januari 2014 10:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mogelijk heeft zij een lichte vorm van conjunctivitis (bindvliesontsteking aan de ogen) meegemaakt, waardoor nu de traanafvoer belemmerd is. Als je een keertje bij de dierenarts is, moet hij de traanbuisjes even controleren met fluoresceine druppeltjes.
Ja, een beetje olijfolie met oregano en dan zo in de oven op 180 graden.quote:Op maandag 27 januari 2014 10:11 schreef oh-oh het volgende:
[..]Ja ik vroeg het me af, of er mss niet iets van een olie of zo is waar die beesten minder stoffig van worden of zo. Het is een vliegende sneeuwbuit dat beest, en niet vanwege de rui of zo, echt, stof wat er af dwarrelt als ie zich beweegt. Hij maakt meer rommel ook dan de 4 honden en de andere 2 vogels bij elkaar
Ah, bedankt. Ja, die arthrose heb ik al eens gedacht. Hij is namelijk ook wel eens stijf na t slapen. Toch maar even terug dan, ik zou niet willen dat hij pijn heeft. (Dat merk je natuurlijk niet aan je kat.) ik ben bang dat z'n nieren wel slechter worden ja. Even zien of dat wel samen gaat met arthrosemedicatie?quote:Op maandag 27 januari 2014 10:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dementie is natuurlijk heel goed mogelijk en hier tegen is net zoals bij de mensen niet zo veel aan te doen. Een oude kat heeft regelmaat in huis nodig, dus eten op vaste tijden, slapen op vaste tijden, een vaste slaapplek, een vaste eetplek, geen nieuwe dingen in huis enz enz. Aan de andere kant is er niks mis met mentale uitdagingen, dus bijv. gaan puzzelen met je kat ed. Zo blijft zijn geest jong.![]()
Maar daarnaast kunnen deze klachten ook van andere lichamelijke oorzaak komen. Bijv. het vermageren kan toch wijzen dat het of niet goed gaat met zijn nieren (wanneer is voor het laatst een bloedonderzoek gedaan?) of dat hij bijvooorbeeld een overactieve schildklier heeft. Deze laatste is in principe goed te behandelen en hoeft niet het einde van de kat te betekenen.
Last van zijn evenwicht en niet willen (kunnen?) zijn poep begraven kan bijv. wijzen op arthrose, dus slijtage van de gewrichten. Bij katten resulteert het bijna nooit in kreupelheid, maar zie je andere, veel subtielere veranderingen, bijv. moeite met springen ed. Heel veel oude katten hebben last van arthrose. Ook dit is in principe te behandelen.
Qua gewicht zou ik hem toch even elke maand gaan wegen en dat even noteren. Valt hij af, dan is het zeker een reden voor een bezoek aan je dierenarts.
Nee die met die snavel is een catharina, die maken geen rommel, die zijn echt heel erg clean.quote:Op maandag 27 januari 2014 10:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja, een beetje olijfolie met oregano en dan zo in de oven op 180 graden.![]()
Is het degene met die bazen-snavel? Poetst hij zijn veren goed? In principe maken zij hun eigen "olie" aan in de uropygiale klier (stuitklier). Krijgt hij voldoende vitamine A in zijn voer?
Haha ja hoor, het gaat steeds beter! Het lukt nu al met 2 man.quote:Op maandag 27 januari 2014 09:52 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]En hoe gaat het met het ingeven van Novacam? Alle vingers nog aanwezig?
Beterschap!quote:Op maandag 27 januari 2014 12:59 schreef egeltje1985 het volgende:
Mn hamster leeft nog... Dus de dierenarts vanmiddag haalt ie wel.
Met een NSAID (bepaalde soort pijnstillers) gaat het niet altijd samen, maar er zijn ook andere pijnstillers mogelijk.quote:Op maandag 27 januari 2014 10:26 schreef debuurvrouw het volgende:
Even zien of dat wel samen gaat met arthrosemedicatie?
Stofzuigen met een mini-kruimeldief?quote:Op maandag 27 januari 2014 10:30 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Nee die met die snavel is een catharina, die maken geen rommel, die zijn echt heel erg clean.
[ afbeelding ]
De valk is de vliegende sneeuwbui...
Ze schijnen wel wat stoffiger te zijn dan de meeste vogels, maar hoe weet je nu wat normaal is he?
Ze eten heel gevarieerd en ik denk ook wel gezond genoeg.
Elke dag vers zaad, elke dag een goede salade met fruit en groenten, ze vliegen elke dag een paar uur los, twee maal daags schoon water, twee keer in de week water met roosvicée
quote:Op maandag 27 januari 2014 12:06 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Haha ja hoor, het gaat steeds beter! Het lukt nu al met 2 man.
Je kan je agapornis laten kortwieken, dat moet je dan na elke rui herhalen. Ik zou wel de beide vleugels doen, want anders gaat de vogel tollen in de lucht en kan zich blesseren. De eerste keer na het kortwieken moet je hem niet te hoog zetten, anders valt hij naar beneden. Even eerst laten wennen aan zijn nieuwe vleugels.quote:Op maandag 27 januari 2014 13:34 schreef brink631 het volgende:
goede middag
ik wilde vragen of het kwaad kan mijn agapornis te laten kortwieken en hoevaak dit moet.....ik wil dit laten doen omdat het erg moeilijk is hem in zijn kooi te krijgen.....mijn 2de vraag is of ik een jonge vogel bij hem kan zetten...ik ben er zeker van dat ik een man heb...ik bedoel met een jong van ongeveer 5 a 6 weken
vr gr Anneke
Goh, dat kan van alles zijn... Te koud buiten... Weggejaagd door een andere kat...quote:Op maandag 27 januari 2014 15:33 schreef Schepseltje het volgende:
Hoi, ik heb een poes van 3 jaar oud, ze kan via een kattenluikje naar buiten en doet haar behoefte ook buiten in de bosjes. Dit is tot nu toe altijd goed gegaan, maar vandaag had ze ineens binnen geplast onder het bureau, wat kan zoiets veroorzaken?
Ja natuurlijk. Ik heb het hier al een paar keer genoemd, jammer dat ik het niet sticky kan maken op een of andere manierquote:Op maandag 27 januari 2014 15:39 schreef senesta het volgende:
Hallo!
Zijn er manieren om de weerstand van katten te verhogen? Voedingssupplementen bijvoorbeeld. Ik heb een poesje die niesziekte heeft gehad en dat blijft wat sluimeren. Op het moment dat haar weerstand laag is beginnen haar oogjes weer wat te sputteren. Ik vroeg me af of ik ook iets kan doen om dat te voorkomen.
Super bedankt!quote:Op maandag 27 januari 2014 16:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Ik heb het hier al een paar keer genoemd, jammer dat ik het niet sticky kan maken op een of andere manier![]()
L-Lysine heeft een wetenschappelijk bewezen positief effect bij herpesvirus infecties bij de kat (dat is een van de veroorzakers van de niesziekte). De meeste dierenartsen hebben het in hun assortiment.
Herpesvirus is zeg maar vergelijkbaar met een koortslip bij de mens (het is niet besmettelijk voor de mens en de koortslip is niet besmettelijk voor de kat). Herpesvirus gaat in een soort winterslaap in het lichaam en laait weer op in stress-situaties. Deze poezen blijven dus levenslang drager van herpesvirus. Nou hebben heel veel katten daar geen last van, maar bij sommige krijg je dus wel overklap milde niesziekteverschijnselen.
Probeer dus L-Lysine, 2 x daags 500 mg. Die kan je ook preventief het hele jaar door aan je kat geven.
Wat is je luchtvochtigheid in huis ?quote:Op maandag 27 januari 2014 10:11 schreef oh-oh het volgende:
[..]Ja ik vroeg het me af, of er mss niet iets van een olie of zo is waar die beesten minder stoffig van worden of zo. Het is een vliegende sneeuwbuit dat beest, en niet vanwege de rui of zo, echt, stof wat er af dwarrelt als ie zich beweegt. Hij maakt meer rommel ook dan de 4 honden en de andere 2 vogels bij elkaar
ja tis maar een klein beestje en ze leven niet zo lang, maar toch zielig.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:59 schreef Kimpossible het volgende:
Dierenartsupdate:
Kat verkeert inderdaad in blakende gezondheid (gelukkig zijn we dus niet zulke slechte baasjes als we even vreesden). Hij is 5,8 kilo en ziet er super uit. Voor de zekerheid stormogyl 10 gekregen als antibioticakuurtje en een pipetje wormen/vlooien/tekenspul. En proefzakjes dieetvoer.
Ben benieuwd!
Egeltje, das naarsterkte!
Wat is overklap? Een typfout of een woord waar ik gewoon nog nooit van gehoord heb? Ik zit er al een paar minuten over na te denken.... HALPquote:Op maandag 27 januari 2014 16:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
maar bij sommige krijg je dus wel overklap milde niesziekteverschijnselen.
Het lijkt wel het kleine zusje van Pinoquote:Op zondag 26 januari 2014 22:41 schreef oh-oh het volgende:
[..]![]()
[ afbeelding ]
Het is een bazenvogel
Overlap?quote:Op maandag 27 januari 2014 18:05 schreef Queller het volgende:
[..]
Wat is overklap? Een typfout of een woord waar ik gewoon nog nooit van gehoord heb? Ik zit er al een paar minuten over na te denken.... HALP
Maakt er ook niet echt een logische zin vanquote:
Ik heb echt geen flauw ideequote:Op maandag 27 januari 2014 16:58 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Wat is je luchtvochtigheid in huis ?
Hang natte, net niet druppelende theedoeken midden in je kamer ( over een trapje, droogrek of zo), zij ze binnen een uur of 2 gortdroog is het echt te droog in je huis (bij 20 graden binnenshuis).quote:
Nou, ik denk dat alle topics doorlezen niet meer te doen is.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:12 schreef oh-oh het volgende:
Mss wil je je op uitbreiden met wat algemene tips? Maar eigenlijk moet iedereen maar gewoon de topics goed doorlezen toch?
Fijn hoe jullie een uitgebreide studie van maken van mijn dyslexiequote:Op maandag 27 januari 2014 18:09 schreef Queller het volgende:
[..]
Maakt er ook niet echt een logische zin van
Misschien is het een haske normale medische term. Kan best. Of een gekke autocorrect
Oh nee, gecondoleerd, Egeltje...quote:Op maandag 27 januari 2014 16:54 schreef egeltje1985 het volgende:
hamster in laten slapen. Dikke buik was blijkbaar een gezwel. Heel zielig...
quote:Op maandag 27 januari 2014 16:59 schreef Kimpossible het volgende:
Dierenartsupdate:
Kat verkeert inderdaad in blakende gezondheid (gelukkig zijn we dus niet zulke slechte baasjes als we even vreesden).
Hopelijk knapt hij snel op!quote:Hij is 5,8 kilo en ziet er super uit. Voor de zekerheid stormogyl 10 gekregen als antibioticakuurtje en een pipetje wormen/vlooien/tekenspul. En proefzakjes dieetvoer.
Ben benieuwd!
Egeltje, das naarsterkte!
ja, dat las ik al. Maar ze was nog zo jong...quote:Op maandag 27 januari 2014 21:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh nee, gecondoleerd, Egeltje...
Helaas komen de tumoren bij hamstertjes nogal veel voor...
Na 2 weken moet haar anus er normaal uitzien.quote:Op maandag 27 januari 2014 18:32 schreef knoblaucha6 het volgende:
Hoi.
Lot haar anaalklieren waren compleet ontstoken dus staart klemvast tussen de pootjes na alweer een dikke week diaree. Afijn, de da heeft de klieren uitgeknepen ,antibiotica en en ze doet het nu hartstikke goed op Trovet Intestinal, zowel de brokjes als blik, ze poept weer prachtig. Maar anusje is en blijft beetje dik, ontsmet het na elke, nu weer prima grote boodschap en het is net een konijn met een wit achterste vanwege de sudocreme.
Ze heeft nog nooit eerder een anaalklierprobleem gehad dus is de vraag: hoe lang kan/mag dat poepertje een beetje opgezwollen zijn.
Zij kan prima de rest van het leven op dit voer. Ik ken de honden die vanaf hun eerste levens jaar op een darmdieet gingen en alleen daarop goed deden. Het is een compleet voer en kan prima, ook bij een oudere hond.quote:Ze heeft de ab nu morgen nog (in totaal 6 dagen dus, Metrobac 250mg, 2 per dag). Ik ontsmet haar poeper na elke ontlasting dus 3Xdaags. Ik hou haar voor nu op dat voer maar is het wijs dat zo te houden gezien haar leeftijd (binnenkort 12) of zijn er alternatieven?
Hmm, ik zou inderdaad eerst iets proberen wat beter verteerbaar is. Bijv. hypoallergene koekjes over gedroogde kipfilet (het is natuurlijk mogelijk dat zij ook niet tegen kipfilet kan).quote:Het kwispelt weer voluit en stelt zich weer aan maar dat willen we ook graag zo houden Ik hou haar met liefde voor de rest van haar leven op het voer waar ze nu bij gedijt maar is dat echt een optie?.
En: kan een gedroogd pensbot dan wel een knabbel met wat van dat nepspek kwaad of verpest ik heel haar interne flora dan weer?
Was het echt actief plassen, met een poot optillen en al? Of lag hij te slapen en liet hij toen zijn urine lopen?quote:Op maandag 27 januari 2014 19:59 schreef snoenk het volgende:
Ik heb ook een vraag.
Ik heb een lieve gecastreerde reu van 7 jaar oud.
Hij is ontzettend zindelijk maar nu plaste hij het weekend ineens 2x in huis. Hij deed dit gewoon waar ik bij was zonder dat hij aangaf dat hij uit moest. Anderhalve maand geleden heeft hij dit ook al 1x gedaan maar daar verder niet bij stil gestaan omdat het eenmalig was en verder niets aan hem mankeerde.
Een half jaar geleden zijn zn nieren gecontroleerd omdat hij af en toe zo heerlijk fris uit zn bek ruikt, maar daar was toen helemaal niets mis mee.
Het waren grote plassen en verder is hij even levendig en actief als altijd.
Wat is er met hem aan de hand? Het lijkt me niet dat het een blaasontsteking is aangezien hij verder gewoon normaal buiten plast. Niet meer of vaker ofzo.
Help?
quote:Op maandag 27 januari 2014 22:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Na 2 weken moet haar anus er normaal uitzien.
[..]
Zij kan prima de rest van het leven op dit voer. Ik ken de honden die vanaf hun eerste levens jaar op een darmdieet gingen en alleen daarop goed deden. Het is een compleet voer en kan prima, ook bij een oudere hond.
[..]
Hmm, ik zou inderdaad eerst iets proberen wat beter verteerbaar is. Bijv. hypoallergene koekjes over gedroogde kipfilet (het is natuurlijk mogelijk dat zij ook niet tegen kipfilet kan).
Als je het leuk vindt, kan je ook zelf koekjes bakken met bv. gemalen kipfilet, rijstebloem en een beetje olijfolie.
Ja hoor alle vogels hebben een badje in hun kooi altijd. Maar daar gaan ze niet in, ze wensen te douchenquote:Op maandag 27 januari 2014 22:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Kan hij trouwens ook gewoon in bad? Heb je een waterbadje voor hem staan?
Bedankt voor je antwoord!quote:Op maandag 27 januari 2014 22:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Was het echt actief plassen, met een poot optillen en al? Of lag hij te slapen en liet hij toen zijn urine lopen?
In een half jaar tijd kan alles veranderen, by the way. Dus het nieronderzoek van een half jaar geleden heeft nu niet zo veel waarde meer. Het kan van alles zijn, bijv. suikerziekte of een heleboel andere dingen.
Je kan altijd even de eerste ochtendurine van de dag bij je dierenarts langs brengen (moet wel dus het eerste plasje van de dag zijn en het moet vers zijn). Daar kan de dierenarts zien of er aanwijzingen zijn voor bv. blaasontsteking, of nierproblemen, of suikerziekte, of een ander probleem. En dan kan je altijd nog verder kijken.
Urine kan je het best opvangen met een pollepel = een soeplepel, die kan je zo even ongemerkt onder schuiven terwijl hij staat te plassen en daarna urine overgieten in een schoon potje (het handigst met 2 personen).
quote:Op maandag 27 januari 2014 23:10 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]Dank je wel, en goed idee, ik ga zelf maar eens Lotjekoekjes proberen te bakken, nooit aan gedacht.
Als ze goed lukken krijg je een doosje van me![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |